خارج تفسیر جلسه ۲۱۱.mp3
12.1M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 211
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا یوَدُّ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ وَلَا الْمُشْرِکینَ أَنْ ینَزَّلَ عَلَیکمْ مِنْ خَیرٍ مِنْ رَبِّکمْ وَاللَّهُ یخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» (بقره، 105)
@nasirigilani_
✳️ انتشار هفتادمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در مقدمه این کتاب چنین آمده است:
درنگریستن در جوامع روایی و نیز تفاسیر به نیکی آشکار میسازد که بخشی از میراث روایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تفسیر و تبیین مدالیل آیات قرآن ناظر است.
به این دست از روایات «روایات تفسیری» اطلاق میگردد. عموم این دست از روایات در منابعی که با عنوان تفاسیر روایی فراهم آمدهاند، قابل دسترسی هستند.
پیداست که این دست از منابع با همت و مجاهدت شماری از اندیشمندان تدوین شدهاند، با این حال باید اذعان کرد که در روزگار ما در باره روایات تفسیری انجام چهار گام بنیادین اجتناب ناپذیر است:
یک؛ گردآوری همه میراث روایی ناظر به تفسیر آیات؛ زیرا بسیاری از روایات به صورت غیر صریح و غیر مستقیم به گونهای پرده از چهره آیات برگرفته و افقهایی از مدالیل و مفاهیم آنها را بازمی نمایانند؛ حتی دعاها، زیارت نامههای معتبر، روایات تاریخی، روایات فقهی و ... میتوانند در زمینه تفسیر آیات نقش آفرین باشند. در این صورت به سرمایه روایات تفسیری ما بسیار بیش از وضعیت کنونی افزوده خواهد شد.
دو؛ کوشش برای فهم مدالیل روایات تفسیری؛ متاسفانه در چند دهه گذشته در زمینه مطالعات حدیثی، بیشترین اهتمام به گردآوری و تنظیم روایات معطوف شده و در زمینه فهم و تبیین مدالیل روایات، کمترین کار انجام گرفته است. آثار انتشار یافته در زمینه مطالعات حدیثی از سوی مراکز پژوهشیِ مرتبط با این عرصه، گواه مدعا است. این غفلت البته مایه شگفتی است.
سه؛ اعتبارسنجی روایات تفسیری؛ وضعیت کنونی روایات تفسیری و ضعف و ارسال منابع آنها؛ همچون تفسیر امام حسن عسکری×، تفسیر عیاشی و تفسیر قمی به ویژه بر اساس نظریه مشهور در تعریف صحیح که تمام اعتبار سنجی روایات به سند و صدور معطوف شده است، عملا زمینه اندکی برای اعتبار بخشی به روایات تفسیری فراهم میآورد.
از این جهت نگاه بدبینانه به روایات تفسیری حاکم است و بسیاری روایات تفسیری را فاقد اعتبار میانگارند، اما اگر در تعریف صحیح بازنگری شود یا حتی بر مبنای وثوق صدوری به جای وثوق سندی، به سایر مولفههای اعتبار سنجی روایات تکیه شود و مثلا روایات تفسیری بر اساس مبانی؛ همچون همصدایی با سایر آیات یا سایر روایات، مورد ارزیابی قرار گیرند، بسیاری از آنها به عنوان احادیث صحیح تلقی شده و قابل استناد خواهند بود.
چهار؛ تبیین کارکرد روایات تفسیری؛ روایات تفسیری در زمینههای مختلفی که منتهی به فهم عمیق و گسترده مدالیل و مفاهیم آیات قرآن میشوند، نقش تاثیرگذاری دارند؛ نظیر تبیین مفاهیم واژهها، تقیید و تخصیص آیات، تاویل آیات متشابه و بطن نمایی آیات.
از این جهت، ضرورت بازنمایی نقش گسترده و کارکرد روایات تفسیری برای دستیابی به فهم و تفسیر آیات قرآن، از هر جهت اجتناب ناپذیر است.
کتاب حاضر بر اساس چنین دغدغهای فراهم آمده است و در آن تلاش شده تا مبادی و مبانی اعتبار سنجی روایات تفسیری و کارکرد آنها در تفسیر، در سیزده فصل مورد بحث و بررسی قرار گیرد که عبارتند از:
فصل اول: آشنایی با تفاسیر روایی شیعه؛ فصل دوم: شناختنامه روایات تفسیری؛ فصل سوم: حجیت روایات تفسیری؛ فصل چهارم: عدم حجیت روایات تفسیری صحابه و تابعان؛ فصل پنجم: روایات تفسیری و تبیین فضای نزول آیات؛ فصل ششم: روایات تفسیری و تبیین مفاهیم واژههای آیات؛ فصل هفتم: روایات تفسیری و تبیین معارف قرآن؛ فصل هشتم: روایات تفسیری و تبیین آیات فقهی و تاریخی؛ فصل نهم: روایات تفسیری، تقیید و تخصیص آیات؛ فصل دهم: روایات تفسیری و تبیین نسخ در آیات؛ فصل یازدهم: روایات تفسیری و تأویل آیات متشابه؛ فصل دوازدهم: روایات تفسیری و بطن نمایی آیات؛ فصل سیزدهم: روایات تفسیری و جری و تطبیق.
در پایان سپاس بینهایت خود را به محضر خداوند فیض گستر به خاطر به فرجام رسیدن این کتاب تقدیم میدارم و از ساحت او میطلبم که این کتاب به دانش و آگاهی خوانندگان مکرم در باره نقش و کارکرد روایات تفسیری در فهم آیات قرآن بیافزاید و از این رهگذر بستر فهم عمیق معارف نورانی این کتاب آسمانی و عمل به آنها را فراهم آورد.
والله ولی التوفیق
علی نصیری
دوازدهم بهمن ماه 1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/215889/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
جایگاه روایات تفسیری.jpg
13.7K
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/215889/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ کتاب های عرضه شده #استاد_علی_نصیری در #سایت_طاقچه
به اطلاع می رساند کتب الکترونیکیِ استاد علی نصیری که توسط انتشارات #وحی_و_خرد وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت #طاقچه به آدرس های ذیل قابل دسترسی می باشند:
1. روش شناسی تفسیر قرآن:
https://taaghche.com/book/38697
2. روش شناسی تفسیر آیات:
https://taaghche.com/book/101940
3. تعامل متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/118924
4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار:
https://taaghche.com/book/101074
5. مکتب تفسیری صدرالمتالهین (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/116720
6. هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن:
https://taaghche.com/book/29026
7. راز جاودانگی قرآن:
https://taaghche.com/book/12483
8. قرآن گفتار الاهی:
https://taaghche.com/book/29027
9. پیراستگی قرآن از تحریف:
https://taaghche.com/book/94585
10. قرآن کتاب شور و شیدایی:
https://taaghche.com/book/29028
11. قرآن شناسی:
https://taaghche.com/book/57469
12. بهشت وعده گاه نیکوکاران:
https://taaghche.com/book/110607/
13. معرفت قرآنی (جلد اول):
https://taaghche.com/book/15286
14. معرفت قرآنی (جلد دوم)
https://taaghche.com/book/15657/
15. معرفت قرآنی (جلد سوم)
https://taaghche.com/book/16691/
16. معرفت قرآنی (جلد چهارم)
https://taaghche.com/book/18584/
17. معرفت قرآنی (جلد پنجم)
https://taaghche.com/book/18657/
18. استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/12473
19. روششناسی نقد احادیث (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/29030
20. شرح گزیده روایات کافی:
https://taaghche.com/book/106691
21. درسنامه علم حدیث:
https://taaghche.com/book/81545
22. آشنایی با علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/81543
23. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 1):
https://taaghche.com/book/38698
24. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 2):
https://taaghche.com/book/38699
25. درسنامه اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/12478
26. سلوک اخلاقی:
https://taaghche.com/book/116719
27. بیست درس اخلاقی:
https://taaghche.com/book/111100/
28. آیین همسرگزینی:
https://taaghche.com/book/29024
29. نقد پدیده اباحه گری:
https://taaghche.com/book/12480
30. سیمای حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه:
https://taaghche.com/book/29051
31. فاطمه (س) بانوی بیمثال:
https://taaghche.com/book/29023
32. امام حسین (ع) پیشوای روشناییها:
https://taaghche.com/book/6205
33. پیشوای روشنایی:
https://taaghche.com/book/4927
34. انتظار موعود:
https://taaghche.com/book/12476
35. آموزه های مهدوی:
https://taaghche.com/book/119222
36. آموزه های رضوی:
https://taaghche.com/book/121444/
37. تفسیر موضوعی قرآن (به صورت مشترک):
https://taaghche.com/book/133002/
38. رابطه متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/151308/
39. درایة الحدیث:
https://taaghche.com/book/122031
40. کلیات علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/133593
41. نقد شبهات قرآنی:
https://taaghche.com/book/131214
42. علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/131659
43. نظریه تصحیح:
https://taaghche.com/book/141687/
44. معارف اخلاقی قرآن:
https://taaghche.com/book/214042/
45. معارف اعتقادی قرآن:
https://taaghche.com/book/214043/
46. اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/214044/
47. شناختنامه قرآن:
https://taaghche.com/book/214045/
48. راهنمای تحصیل در حوزه:
https://taaghche.com/book/214046/
49. تبارشناسی روایات طبی:
https://taaghche.com/book/214358/
50. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی:
https://taaghche.com/book/215110/
51. سازمان روحانیت، کاستی ها و بایستگی ها:
https://taaghche.com/book/215111/
52. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری:
https://taaghche.com/book/215889/
🔹 سایر کتب استاد که تا کنون توسط انتشارات مختلف به زیور طبع آراسته شده به شرح ذیل است:
1. حدیث شناسی (جلد اول)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
2. حدیث شناسی (جلد دوم)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
3. درسنامه علم حدیث، انتشارات هاجر، 1384
4. آشنایی با علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1385
5. آشنایی با علوم حدیث (ویراست جدید)، نشر هاجر، 1397
6. درآمدی بر علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1398
7. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی)، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴
8. آشنایی با جوامع حدیثی شیعه واهل سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
9. آشنایی با تاریخ و منابع حدیثی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
10. مکتب تفسیری صدرالمتالهین، بنیاد حکمت ملاصدرا، 1386
11. قرآن و هنر، مرکز تحقیقاتی المهدی، 1389
12. تفسیر موضوعی قرآن، نشر معارف، ۱۳۹۵
13. تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف، ۱۳۹۶
14. رابطه قرآن و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث و سمت، ۱۳۹۷
15. نزاهت قرآن از تحریف، (تحقیق و تنظیم)، موسسه اسراء، 1387
16. تحریف ناپذیری قرآن، (ترجمه)، انتشارات سمت، 1379
17. تبلیغ بر پایه کتاب و سنت، (ترجمه)، انتشارات دارالحدیث، 1376
18. وفاق اجتماعی در سخن و سیره معصومان (ع) ، (ترجمه)، دارالحدیث، 1379
19. تاریخ سیاسی فرهنگی اسلام، (ترجمه به صورت مشترک)، مرکز الغدیر، 1389
20. التمهید فی علوم القرآن، (ج 5)، (ترجمه به صورت مشترک)، موسسه المتهید، 1395
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
مرحوم آیتالله خویی در این باره می نویسد:
نماز جمعه بدون امام [معصوم] یا منصوب خاصّ او واجب تعیینی نیست، و فقیهان امامیه، بر این نظریه، توافق و اجماع دارند؛ بلکه واجب تخییری است. البته این نظریه تا زمانی است که نماز جمعهای بر پا نشده باشد؛ و امّا اگر نماز جمعهای بر پا شود، هر چند بعید نیست حضور و شرکت در آن واجب تعیینی باشد، بلکه با توجّه به مستندات شرعی،وجوب تعیینی، نظریهای است که قویتر به نظر میرسد؛ لیکن چون فقهای امامیه میان اقامه نماز و حضور در آن، فرق نگذاشتهاند، یقین پیدا کردن به این نظریه، مشکل است.
🔹 متاسفانه نظریه صریح و روشنی به نظر نمی آید!
چرا به رغم قوی تر بودن نظریه وجوب تعیینی، به خاطر آرای فقها عقب نشینی می فرماید؟!
✳️ آیا تلاش، کوشش و تقلا برای کسب روزی روا است؟
سلام و عرض ادب بی پایان
نمیدانم وقت عزیز و شریف حضرتعالی این امکان را میدهد که سوالی از محضرتان داشته باشم یا خیر.
بررسی اجمالی در روایات رزق و روزی،حقیر را به این نتیجه رهنمون کرد که تلاش و کوشش در اکتساب مال و اموال و تقلا در کسب روزی تاثیری در ازدیاد آن نداشته بلکه رزق و روزی مقدر و مقسوم است!
امروز با نقل قولی برخورد کردم از مرحوم میرزا اسماعیل دولابی که ضمیمه سوال هست و نظریه حقیر رو تقویت کرد. با این حال، از شما استاد عزیز بعنوان فقیه آگاه، و خبیر در آیات و روایات سوال دارم که آیا این برداشت مورد تایید میباشد یا خیر؟
اگر مورد تایید است یعنی حقیقتا تقلا در کسب روزی بیفایده است؟!!
علیکم السلام
در شماری از روایات بر این نکته تاکید شده است که مال یا روزی بر دو قسم است:
1. طالب؛ یعنی مالی که بدون طلب و پیگیری نصیب انسان میشود؛
2. مطلوب؛ یعنی مالی که انسان باید برای کسب آن تلاش و کوشش کند.
به عنوان نمونه حضرت امیر (ع) در این باره فرمود:
«يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُه ورِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِه أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيه فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّه تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وإِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ ولَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ ولَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْه غَالِبٌ ولَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.» (نهج البلاغه، حکمت 379)
بر این اساس، تلاش و تقلا در نوع اول از مال و روزی تاثیری در کاستی یا فزونی آن ندارد، اما اگر روزی از نوع دوم؛ یعنی نوع مطلوب باشد، راهی جز تلاش و کوشش برای آن تعریف نشده است.
از سویی دیگر، از آن جا که نمی دانیم روزی ما از کدام نوع است، نمی توانیم کار، کوشش و تلاش برای کسب آن را کنار بگذاریم. از این جهت سراسر روایات کتاب التجارة کتاب شریف وسائل الشیعه دعوت به کسب و کار و کوشش در این زمینه است.
نکته مهم برای دور ماندن از خطر حرص، دلبستگی به دنیا و احیانا بی توجهی به وعده خداوند مبنی بر تامین روزی، آن است که از یک سو تلاش باید به حدی باشد که به کسب علم و دین انسان آسیب نزند و از سویی دیگر، به عنوان هدف اساسی و اصلی مطمح نظر قرار نگیرد و تنها با این نگاه دنبال شود که خداوند خود به کسب آن دعوت فرموده است.
پیام نهایی را این آیه شریفه داده است: «وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا» (قصص، 77)
چنان که پیداست در این آیه شریفه برای کسب آخرت از واژه «ابتغاء»؛ یعنی طلب کردن و دنبال کردن استفاده شده است، اما در مورد دنیا از تعبیر «فراموش نکن» بهره گرفته شده است؛ یعنی دنیا باید در مرحله دوم و حاشیه ای توجه یک مومن باشد.
موفق باشید.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ حکایت برخی از طلاب حکایت «مایکل کارول» است!
حکایت برخی از طلاب و اهالی حوزه حکایت «مایکل کارول» است که خداوند موهبتی بزرگ به نام «عالم دین» بودن و در سلک «عالم دین» درآمدن به آنان ارزانی فرمود، اما چون قدر آن را ندانستند و ارزان فروشی کردند، یا آن را رها کردند و یا بدون برخورداری از هیچ ثروت علمی و معنوی فقط لباس آن را یدک می کشند!
داستان ذیل می تواند برای برخی از اعزه درس آموز باشد.
پیداست هر مثال و نمادی از یک جهت شباهت می رساند و چه بسا از جهات بسیار شباهتی در بین نباشد.
از این جهت کسی اشکال نکند که چه نسبتی میان لاتاری و طلبگی و شخصیت پر خبط و خطای این فرد با یک طلبه وجود دارد!
این داستان غم انگیز «مایکل کارول»، یکی از برندگان بختآزمایی است. کسی که با ۷/۹ میلیون یورویی که برنده شده بود، کارش به دادگاه کشید و چند سال بعد، فقیر و تنها به حال خود رها شد. مایکل کارول در ۱۹ سالگیاش صاحب پولی شد که کسی خوابش را هم نمیدید؛ ۷/۹ میلیون یورو، آن هم در سال ۲۰۰۲. اما طولی نکشید که دریای ثروت او هم خشک شد و بهخاطر مخارج روزانهاش، مجبور شد حتی خانهاش را هم به حراج بگذارد. خوشگذرانی، تنها موضوعی بود که کارول در سالهای ثروتمند بودنش به آن فکر میکرد و به همین دلیل بود که مایکل پس از پیروزی در یک بختآزمایی بزرگ، گرفتار موادمخدر و قمار شد. خوشبختی او چندان طول نکشید و بعد از ۸سال زندگی با پولهایی که برنده شدهبود، بار دیگر فقر را تجربه کرد. او در این مورد میگوید: «مهمانی تمام شده و حالا وقت آن است که سر زندگی واقعی برگردم.» اما فقر مالی تنها مشکلی نبود که کارول در آن دست و پا میزد. همسرش هم او را ترک کرد و دخترشان را باخود برد. از دست دادن ۱۰۰ هزار یورو در طول ۸سال، او را بهبحرانی کشاند که فکرش را هم نمیکرد. این ماجرا تاجایی پیش رفت که او بعد از ۸ سال زندگی بیقید و بند، تصمیم گرفت سراغ کاری برود اما این فکر هم نمیتوانست او را نجات دهد. کارول دیگر یک جوان ۱۹ ساله نبود. نزدیک به یکدهه از آن روزها گذشته بود و او بدون هیچ تجربه کاری، نمیتوانست به راحتی شغلی پیدا کند. گذشته از این، کارنامه او پر از سوابق جنایی بود تاجاییکه خودش اعتراف میکند در این سالها ۲/۱ میلیون از پولی که برنده شده بود را تنها برای خرید کوکایین، خرج کرده است. کارول که ۸ سال زندگیاش را بهباد داده بود، مجبور شد بهخاطر نان شبش هم که شده، کاری کند اما انگار جز آشغال جمعکنی فرصتی برای او باقی نمانده بود؛ سرانجام مرد ۹ میلیون یورویی که همه چیزش را از دست داده بود، مجبور شد به این گزینه آخر «بله» بگویید.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
13.02M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1267
🗓 یکشنبه 29 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا»
2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۰.mp3
7.34M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 210
🗓 دو شنبه 23 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104)
@nasirigilani_ir
✳️ تغییر ذائقه مردم در فروکاستن از بهره مندی از خطیبان دینی
در ایام تابستان به صورت اتفاقی توفیق حضور در چندین مجلس ترحیم فراهم شد.
حسب سنت متعارف در همه مجالس ترحیم طی سنوات گذشته، پس از تلاوت قرآن، نخست عالمی حوزوی به وعظ و خطابه می پردازد و پس از آن مداحی انجام می گیرد.
اما با کمال تعجب مشاهده شد که خبری از وعظ و خطابه دینی نیست!
فقط مداحان طبق روش متداول خود با خواندن ابیاتی از حال و هوای گذار دنیا و خوبی های میت سخن گفتند و تمام!
این در حالی است که معمولا در این دست از مجالس بسیاری از افراد به خاطر انتساب نسبی یا سببی یا ارتباط دوستی و کاری با میت و به عنوان همدردی با بازماندگان شرکت می کنند که چندان در حال و هوای دینی و معنوی سیر ندارند و بسیار دیده شده است که با چند توصیه و تذکر اخلاقی که اتفاقا به خاطر حاکمیت فضای حزن بستر خوبی برای آنها فراهم است، حال و هوای آنان تغییر می کند و حداقل هشیار و هشداری برای شماری از مخاطبان به ارمغان می آورد.
اما متاسفانه مدتی است که در شماری از مناطق کشور این رویه تاثیر گذار کنار گذاشته شده است.
جالب تر آن که عموما مداحان برای افزایش حزن در داخل مسجد از ابزار موسیقی همچون نی بهره می گیرند.
گاه شنیده می شود که در مناطقی حتی در شب های محرم دیگر از خطبای دینی دعوت به عمل نمی آید و فقط به مداحی اکتفا می شود!
باید پرسید و پیجویی کرد که چرا ذائقه دینی مردم تا این حد تغییر کرده است؟!
پیداست که در تحلیل این دست از عقب گردها تنها نمی توان مردم را مقصر دانست یا لزوما آنها را بر فاصله گرفتن آنان از شعائر دینی حمل کرد.
یکی از عوامل این تغییر ذائقه را می توان نگاه مخاطبان به سطح و عمق دانش خطیبان ارزیابی کرد؛ به این معنا که از نظر عموم مردم دانش شماری از مبلغان دینی پاسخگوی سطح انتظارات آنان نیست.
البته عواملی دیگر در این بین تاثیر گذار است که باید در مجالی دیگر در باره آنها سخن گفت.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
13.02M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1267
🗓 یکشنبه 29 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا»
2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۲.mp3
9.44M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 212
🗓 یکشنبه 29 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106)
@nasirigilani_ir
✳️ دختر دانشگاه آزاد نخستین پایه گذار گناه برهنگی در مجامع عمومی
🔹همواره همه بدبختی ها و بیچارگی های بشر در طول تاریخ چنان بوده که از یک نقطه آغاز شده است و در پی آن در گذار زمان آن چنان به تباهی و تاریکی کشیده شده و می شود که دیگر نمی توان برای آن حد یقف قرار داد و امید بست که در جایی متوقف می شود.
🔹در غرب اولین ساز برهنگی توسط یک زن مدل آمریکایی (مرلین مونورو) نواخته شد. جامعه آمریکا کار او را بر نتافت، اما مخالفت ها اثر نگذاشت و تباهی به حدی رسید که امروز آمریکا به جرثومه تباهی و تاریکی در دنیا و مولد پلیدی و پلشتی در جهان تبدیل شده است.
🔹در ایران نخستین ساز برهنگی را قره العین نواخت و جناب ملک مطیعی که علی القاعده باید پیوسته بر طبل غیرت و ناموس پرستی می کوفت، با ثبت نخستین بوسه پر گناه بر لبان دختری شانزده ساله، باب برهنگی در سینمای ایران را گشود!
🔹در ایران پس از انقلاب نخستین گام نامبارک مبارزه با حجاب را دختر میدان انقلاب برداشت و همان موقع در مقاله ای انتشار یافته، از سر سوز هشدار داده شد که این خانم نمی داند چه بار گناه سنگینی را بر دوش خود گذاشته است!
🔹تا چند روز قبل همه مصایب متوجه برداشتن روسری از سر و البته کم رنگ شدن پوشش زنان بود، اما آن چه که توسط یک خانم در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران انجام شد، پایه گذاری برهنگی کامل در منظر عمومی است.
🔹او با این کار بسیار زشت، عملا قبح و زشتی برهنگی کامل را شکست. البته به استثنای دو عضو زنانه که حتی فمنیست ها هم به رغم همه بی حیایی ها آنها را اندام جنسی خاص زنان دانسته و بر پوشیدگی آنها تاکید دارند!
🔹دیگر پس از این، از هر زن غیر پایبند به ارزش های دینی در زمینه حجاب و عفاف به هنگام تذکری حتی مشفقانه، می توان انتظار داشت که برای بستن همه دهان های خیرخواهانه، خود را در میان انبوه مردم این چنین برهنه سازد و صدای مظلومیت خود را به گوش فلک برساند!
🔹باری، این خانم برای نخستین بار همه سدهای پاکی، حریم و حرمت خصوصی، عفت و عفاف زنانه و همان که همگان آن با کلمه «ناموس» می شناسند، را با تمام قدرت در همه شکست!!
البته باید به ایشان بابت این پیروزی بزرگ و ارمغان بزرگتری که برای دختران و زنان ایران هدیه داده، هزاران بار دست مریزاد گفت!!
🔹او و همه کسانی که از شادی این ماجرا دست افشانی می کنند، نمی دانند که با این روند برای پنجاه سال آینده چه ضربه کاری بر فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی وارد ساخته اند و چگونه همه تباهی های جاری برهنگی جهانی را به کشوری با چند ده هزار تمدن و فرهنگ، سرایت می دهند!
🔹متاسفانه در حال حاضر از ما کاری جز تاسف و تاثر بر نمی آید!
از خداوند مهرگستر می طلبیم که جامعه و نسل جوان پر آسیب ما را از همه آفات و آسیب های خانه برانداز دور نگاه دارد!
بمنه و کرمه
علی نصیری
شب سه شنبه
پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تماشای این انیمیشن در باره آینده حجاب و عفاف در ایران توصیه می گردد.
@nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ موارد اراده خیر خداوند نسبت به بندگان شایسته
این سخنرانی صبح امروز جمعه هیجدهم آبان ماه پس از اقامه نماز صبح در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم ارایه شد.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۸.mp3
11.68M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1268
🗓 دوشنبه 30 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ قَتْلِ الْيَهُودِيِّ وَ النَّصْرَانِيِّ إِذَا زَنَى بِمُسْلِمَةٍ وَ إِنْ أَسْلَمَ عِنْدَ إِرَادَةِ إِقَامَةِ الْحَدِّ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۳.mp3
8.91M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 213
🗓 دوشنبه 30 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106)
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۴.mp3
12.96M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 214
🗓 دوشنبه 30 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106)
@nasirigilani_ir
✳️ تفسیر روایت امام سجاد (ع): لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوه ولَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ
واژه «سفک» به معنای ریختن و واژه «مهج» جمع «مهجة» به معنای خون قلب است: «مهج: المهجة: دم القلب ولا بقاء للنفس بعد ما تراق مهجتها» (العین، ج 3، ص 297) واژه «لجج» جمع «لجة» به معنای گرداب است. تعبیر «سَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ» به مثابه تعبیر «خود را به آب و آتش زدن» در فارسی است. از این جهت می توان دریافت که دو فقره «سَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ» موضوعیت ندارند و مراد ضرورت تلاش برای تحصیل دانش تا سرحد مرگ است.
در این روایت گفته نشده است که طلب دانش چه ثمرات و برکاتی را در پی دارد و فقط اعلام شده که اگر مردم برکات طلب دانش را می دانستند تا سرحد مرگ برای تحصیل آن تلاش می کردند. در حقیقت «ما» موصوله به صورت ابهام رها شده است. پیداست که می توان فقره «من آثار الدنیا و الآخرة» را در تقدیر گرفت؛ یعنی اگر مردم می دانستند که در طلب دانش چه آثار و ثمرات دنیوی و اخروی عائد آنان می شد، تا سر حد مرگ به دنبال آن می رفتند.
در این روایت طلب علم از «ناس» خواسته شده است که دو نکته را در پی دارد:
یک؛ پیجویی علم مورد طلب برای همه مردم است؛ یعنی چنان نیست که فقط از دین داران توقع دنبال کردم علم در بین باشد.
دو؛ علم در این روایت لزوماً نمی تواند علم دینی باشد؛ زیرا منطقی نیست از همه مردم خواسته شود تا به دنبال طلب علوم دینی و الهی باشند.
از کاربست چنین تعبیری که در آن از واژه «لو شرطیه» استفاده شده، می توان دریافت که عموم مردم به دنبال طلب علم نیستند و ارزش آن را نمی شناسند. تاکید بر طلب کردن دانش هر چند اگر مستلزم ریختن خون جگر یا فرو رفتن در گرداب ها باشد، نشان از اهمیت بسیار زیاد دانش دارد.
برهانی که در این روایت برای تبیین اهمیت فراگیری دانش بکار رفته، برهان عقلی است؛ یعنی انسان همواره به دنبال کسب منافع و دفع مضار است و هر چه میزان منفعت چیزی بیشتر باشد، بیشتر برای تحصیل آن تلاش و کوشش خود را بکار می برد.
این تعبیر که اگر مردم می دانستند، چنین و چنان می کردند، ناظر به موضوعات مختلف در پاری از آیات و روایت راه یافته است؛ به عنوان نمونه قرآن در آیه ذیل اعلام می کند که اگر کافران می دانستند که چه عذابی در انتظار آنان است، هرگز به کفر نمی گراییدند: «لَوْ يَعْلَمُ الَّذِينَ كَفَرُوا حِينَ لَا يَكُفُّونَ عَنْ وُجُوهِهِمُ النَّارَ وَلَا عَنْ ظُهُورِهِمْ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ» (انبیاء، 39)
امام صادق (ع) در جایی فرمود اگر مردم می دانستند که در معرفت الهی چه فضیلتی نهفته است، هرگز چشم خود را به نعمت های بی مقدار دنیوی که خداوند به دشمنان آنان داده است، نمی دوختند: «لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي فَضْلِ مَعْرِفَةِ اللَّه عَزَّ وجَلَّ مَا مَدُّوا أَعْيُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اللَّه بِه الأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ونَعِيمِهَا وكَانَتْ دُنْيَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا يَطَؤُونَه بِأَرْجُلِهِمْ ...» (الكافي، ج 8، ص 247)
نیز آن حضرت فرمود که اگر مومن بداند که در مصائب چه پاداشی برای او در نظر گرفته شده است، آرزو می کند که بدن او را با قیچی ها قطعه قطعه کنند: ««عَنْ أَبِي يَحْيَى الْحَنَّاطِ عَنْ عَبْدِ اللَّه بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّه (ع) مَا أَلْقَى مِنَ الأَوْجَاعِ وكَانَ مِسْقَاماً فَقَالَ لِي يَا عَبْدَ اللَّه لَوْ يَعْلَمُ الْمُؤْمِنُ مَا لَه مِنَ الأَجْرِ فِي الْمَصَائِبِ لَتَمَنَّى أَنَّه قُرِّضَ بِالْمَقَارِيضِ» (الکافی، ج 2، ص 255)
امام صادق (ع) در جایی دیگر فرمود که اگر نمازگزار بداند که در حالت نماز چه الطاف و برکاتی از آسمان و زمین بر او فروبارید و فرشتگان او را دوره کرده اند، هرگز نماز خود را ترک نمی کرد: «إِذَا قَامَ الْمُصَلِّي إِلَى الصَّلَاةِ نَزَلَتْ عَلَيْه الرَّحْمَةُ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ إِلَى أَعْنَانِ الأَرْضِ وحَفَّتْ بِه الْمَلَائِكَةُ ونَادَاه مَلَكٌ لَوْ يَعْلَمُ هَذَا الْمُصَلِّي مَا فِي الصَّلَاةِ مَا انْفَتَلَ» (الكافي، ج 3، ص 265)
امام باقر (ع) فرمود اگر سائل می دانست که در حاجت خواهی چه خسارتی متوجه او می شود، هرگز از کسی حاجت نمی خواست و اگر بخشنده می دانست که در بخشش او چه فوائد و پاداشی در نظر گرفته شده است، هرگز خواسته هیچ کس را رد نمی کرد: «لَوْ يَعْلَمُ السَّائِلُ مَا فِي الْمَسْأَلَةِ مَا سَأَلَ أَحَدٌ أَحَداً ولَوْ يَعْلَمُ الْمُعْطِي مَا فِي الْعَطِيَّةِ مَا رَدَّ أَحَدٌ أَحَداً» (الكافي، ج 4، ص 20)
👇👇👇
باری، بسیاری از مردم بلکه اکثریت قاطع آنان برای جمع کردن اموال یا کسب شهرت و اعتبار اجتماعی خود را تا سر حد مرگ به خطر می اندازند، اما برای کسب دانش هیچ زحمتی به خود نمی دهند؛ زیرا قدر و قیمت دانش را نمی دانند.
یک نمونه تاریخی آن ماجرای «تب طلا» در ایالت کالیفرنیا آمریکا است که طی سال های 1848 تا 1855 در پی ادعای یافتن طلا توسط برخی از افراد رخ نمود و در پی آن بیش از دیست هزار نفر از سایر ایالت های آمریکا و بسیاری از مناطق جهان همچون جزایر هاوایی، مکزیک، پرو و شیلی از طریق دریا و خشکی به کالیفرنیا هجوم آوردند و شماری زیادی از آنان در این راه جان دادند.
آن جمعیت انبوه سختی ترک خانه و کاشانه خود و خطر مرگ در این راه را از آن جهت بر خود هموار کردند که می دانستند ارزش طلایی که در آن منطقه یافت خواهد شد، چقد زیاد است و چگونه می تواند تحول عظیمی در زندگی آنان ایجاد کند.
حال اگر فرض را بر این بگذاریم که مردم جهان ارزش فراگیری دانش را می دانستند و حداقل برای آن در حد دستیابی به چند ده گرم طلا ارزش قائل بودند، بی تردید خود را به هر آب و آتش می زدند تا از این نعمت بهره مند باشند.
برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۹.mp3
11.44M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1269
🗓 5 آبان 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
«بَابُ حُكْمِ الْمَرْأَةِ إِذَا زَنَتْ فَحَمَلَتْ فَقَتَلَتْ وَلَدَهَا»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۵.mp3
23.15M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 215
🗓 6 آبان 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیه شریفه:
«وَدَّ کثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ لَوْ یرُدُّونَکمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکمْ کفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَینَ لَهُمْ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّی یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کلِّ شَی قَدِیرٌ» (بقره، 109)
@nasirigilani_ir