فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ گفتار آقای انوشه در ضرورت بازگشت به قرآن بسیار شنیدنی است.
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه (جلسه ۱۱۳۰).mp3
22.58M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۱۳۰)
(آخرین جلسه سال ۱۴۰۰)
مباحث این جلسه:
بررسی آخرین روایات باب «بَابُ الْحُكْمِ بِالْقُرْعَةِ فِي الْقَضَايَا الْمُشْكِلَةِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ مَوَاقِعِهَا وَ كَيْفِيَّتِهَا»
🔹 با توجه به این که این جلسه آخرین جلسه خارج فقه سال 1400 و بلکه قرن 14 است و از این جهت بیش از یک ساعت به طول انجامید، تذکراتی در باره دشواری های تدریس در فضای مجازی ارایه شد.
🔹 ضمناً بر ضرورت اهتمام حوزه به قرآن و عترت و کم بهره بودن روش رایج فقه و اصول حوزه از این دو منبع نورانی تاکید شد.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ مناجات شعبانیه (بخش سوم)
إِلَهِی تَوَلَّ مِنْ أَمْرِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ إِلَهِی قَدْ سَتَرْتَ عَلَیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیَا وَ أَنَا أَحْوَجُ إِلَى سَتْرِهَا عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْأُخْرَى [إِلَهِی قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَیَ] إِذْ لَمْ تُظْهِرْهَا لِأَحَدٍ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ فَلا تَفْضَحْنِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ إِلَهِی جُودُکَ بَسَطَ أَمَلِی وَ عَفْوُکَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِی إِلَهِی فَسُرَّنِی بِلِقَائِکَ یَوْمَ تَقْضِی فِیهِ بَیْنَ عِبَادِکَ إِلَهِی اعْتِذَارِی إِلَیْکَ اعْتِذَارُ مَنْ لَمْ یَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرِی یَا أَکْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ الْمُسِیئُونَ.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بر مظلومیت شیعیان حجاز باید خون گریست!
بیش از دو سده است که شاهان سعودی با شکم های انباشته و به تعبیر حضرت امیر (ع) با گلوهای گشاده با تسلط بر سرزمین وحی و کشور ثروتمند حجاز نه تنها بر سرنوشت ملت حجاز بلکه تا حدودی بر سرنوشت بسیاری از کشورهای مسلمان تاثیر سوء فراوان گذاشته و می گذارند.
آنان افزون بر ترویج تفکر خشک و بی منطق وهابیت و مقابله با تفکر شیعه، با تمام مظاهر مردم سالاری به دشمنی می پردازند و از همه بدتر آن که به تعبیر اهانت بار ترامپ همچون گاو شیرده ثروت انبوه مسلمانان را به ثمن بخس به حکومت های چپاولگر می بخشند!
ریختن خون شهروندان با کمترین اتهام که یک نمونه تلخ و جانسوز آن چند روز قبل اتفاق افتاد، از جمله صفحات تاریک کتاب جرم و جنایت آل سعود است.
تلخ بارتر سکوت و بلکه همراهی دول مدعی حقوق بشر از چنین حکومت سراسر ظلم و پلشتی است.
پیداست که به عوامل ظاهری نمی توان امید بست.
نه از درون حجاز می توان به جوش و خروشی امید بست و نه می توان با حمله نظامی پرونده این حکومت را برای همیشه بست.
تنها دست کارآمد و پرتوانی که می توان به آن دل خوش بود، دست قدرت و انتقام الهی است.
به چشم نمی آید، اما وقتی اراده کند دیگر تمام قدرت ها در برابرش هیچ و پوچ است!
و عنت الوجوه للحی القیوم
در همین چند دهه گذشته کسی باور نمی کرد که حکومت پهلوی یا دیکتاتوری صدام خبیث به نابودی منتهی شود.
اما شد آن چه که باید بشود!
وظیفه ما در عرصه جهان روشنگری و فریاد و در عرصه ماورای جهان الحاح و اصرار در محضر الهی برای ظهور حضرت حجت (ع) و بسته شدن همه دفترهای ظلم و ستم است.
به امید آن روز تابناک!
علی نصیری گیلانی
صبح صادق دوشنبه
داخل ماشین در مسیر مسافرت به مضجع شریف ثامن الحجج (ع)
بیست و سوم اسفند ماه ۱۴۰۰
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ در مضجع شریف و نورانی ثامن الحجج (ع) نائب الزیاره و دعاگوی دوستان همراه هستیم.
خداوند همه ما را مشمول دعوات زاکیه اهل بیت قرار دهد و فرجامی نیک برای ما مقرر فرماید!
بمنه و کرمه
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ چند نکته در پایان سال و بلکه قرن چهاردهم
روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ را می گذرانیم که تفاوت اساسی با روزهای پایانی سال های قبل دارد و آن این که یک قرن را پشت سر گذاشته و وارد قرن جدید می شویم.
🔹 از نکات درس آموز این است که حسب ظاهر و با توجه به کوتاهی عمرها تقریبا همه کسانی که یک یا دو دهه از عمر خود را گذرانده اند، چندان طول عمر نخواهند داشت تا گذار قرن پانزدهم و حلول قرن شانزدهم هجری شمسی یا حتی هجری قمری را دریابند!
🔹 روزهای پایانی امسال که عموما به غفلت گذرانده می شود، از دو جهت توجه و تفطن کامل را می طلبد:
یک؛ با ماه شعبان المعظم همراه است که کسب امادگی کامل برای درک ضیافت الهی و درک شب های قدر را فرا می خواند.
دو؛ با ولادت با سعادت حضرت حجت (ع) همراه است که خود پیام آور ضرورت توجه تام به ساحت ایشان و انجام وظایف منتظران در شرایط حساس کنونی است.
🔹 شرایط ویژه کرونا و محدودیت ها و محرومیت های آن گر چه کاهش یافته، اما هم چنان سایه نامبارک آن بر سر همه مستدام است!
باید هم چنان برای آن برنامه ریزی داشت.
🔹 صدای پای گذار عمر بسی شنیدنی است.
مخاطب این سخن عموما کسانی هستند که در دهه سوم یا چهارم عمر بسر می برند.
این که گفته می شود هر کس می خواهد به جایی برسد این دو دهه را خوب دریابد، سخن به حقی است.
پیش از آن که زمان از کف برود خود را دریابید!
صبح صادق سه شنبه
بیست و چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰
مشهد الرضا (ع)
http://eitaa.com/alinasirigilani
بسم الله الرحمن الرحیم
الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون
دقایقی قبل ( ١۵/۴٠ ) امروز و بعد از روزها تلاش تیم پزشکی، قلب تپنده عالمی وارسته و مردمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف) از حرکت باز ایستاد و روح بلند و سر شار از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
✳️ آیت الله علوی گرگانی مرجعی متواضع و مردمی از میان ما رخت بربست!
انا لله و انا الیه راجعون
أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ نَنْقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا وَاللَّهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (رعد، 41)
🔹 پس از گذشت کمتر از دو ماه از ارتحال مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی؛ فقیهی نیک مرام و خیر اندیش؛ مرحوم آیت الله علوی گرگانی چشم از این خاکدان فروبست و به خیل فقیهان درگذشته شیعه پیوست. آن چه بیش از هر چیز دیگر در کنار فضل، دفاع از ولایت اهل بیت (ع) و همراهی با نظام اسلامی در زندگی آن فقیه الهی پیوسته چشم نوازی داشت، تواضع، ساده زیستی، ساده منشی و در یک کلمه خاکی بودن و پاک وشی ایشان بود.
🔹 گویا فرمایش پیامبر اکرم (ص) که فرموده بود: «خمس لا أدعهن حتى الممات الاكل على الحضيض مع العبيد ، وركوبي الحمار مؤكفا وحلب العنز بيدي ، ولبس الصوف ، والتسليم على الصبيان لتكون سنة من بعدي؛ پنج چيزند كه تا مردن آنها را وانگذارم، غذا خوردن روى زمين با بندهها و سوار شدن بر الاغ پالانشده و دوشيدن بز با دست خودم و پوشيدن لباس پشمين و سلام كردن بر كودكان تا اين كارها پس از من روش عموم باشد.» در تار پود اندیشه و منش ایشان سریان یافته بود. همان منشی که در ادبیات حکیمانه بارها مورد تاکید قرار گرفت؛ نمونه آن از زبان حکیم نظامی گنجوی:
شمع شو شمع که خود را سوزی
تا به آن بزم کسان افروزی
ابر شو تا که چو باران ریزی
بر گل و خس همه یکسان ریزی
باش چون بحر ز آلایش پاک
ببر آلایش از آلایشناک
همچو دیده به سوی خویش مبین
خویش را از دگران بیش مبین
🔹 باری، فقیهی دیگر با منشی تابناک و سلوکی بی آلایشناک از میان ما رخت بربست و فقیهان کنونی دیگر چشم انتظار رخت بربستن از این خاکدان اند: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» (احزاب، 23) به این عبارت در پیام آیت الله سبحانی در پی ارتحال آیت الله صافی در نگرید: «اینجانب، خود را نسبت به این مصیبت دور نمیبینم ...»
🔹 فقیهان و مراجعی که در چند دهه اخیر از میان ما رفتند، دست پروردگان بقیه سلف صالح حوزه و پایه گذاران معرفت و معنویت؛ همچون حاج شیخ عبد الکریم حائری و آیت الله بروجردی طباطبایی بودند که به رغم فشارها و محرومیت ها در دو دوره پهلوی اول و دوم، با اندیشه و منش نورانی خود حوزه ها را روشنایی بخشیدند و با تمام توان و توشه خود چراغ پر فروغ فقاهت شیعه را فروزان نگاه داشتند. این فقیهان هر یک سرمایه های تکرار ناپذیر حوزه بوده و هستند که از نسل آنان چند فقیه و مرجع آن هم عموماً با کهولت سن و با گذار از دهه نهم حیات در میان ما حضور دارند.
🔹 باید پرسید آیا حوزه به رغم گذار دهه چهارم از انقلاب اسلامی و با بهره مندی از بسیاری از امکانات عصر نوین و ادعای اداره علمی و معنوی جهان در دوران پر آفت و آسیب کنونی، می تواند فقیهانی از نسل آیات عظامِ در گذشته؛ همچون مرعشی نجفی، امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، میرزا جواد تبریزی، فاضل لنکرانی، بهجت فومنی و دو فقیه به تازگی درگذشته؛ یعنی صافی گلپایگانی و علوی گرگانی (رحمت و رضوان الهی بر آنان باد!) تحویل جامعه دهد؟!
🔹 می توان به پیام نوید بخش خداوند «مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106) دلخوش بود که در آن بر سنت جایگزینی عالمی همگن به جای عالمی پیشین یا عالمی برتر تاکید شده است یا می توان عصر ما را مصداق فرمایش امام صادق (ع): « إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ الْفَقِيه ثُلِمَ فِي الإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ» (کافی، باب فقد العلماء) دانست که به استناد آن با گذار عالمی دین شناس سنگر او خالی خواهد ماند.
🔹 به هر روی بر اساس دو قانون الهی: «وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ» (آل عمران، 140)، «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ» (آل عمران، 185) گریزی از آن نیست که هر از چند گاه خبر کوچیدن سرمایه ای عظیم از حوزه شیعه به گوش ما برسد، اما آن چه مهم است تلاش بی وقفه برای جایگزینی شایسته برای سنگربانان علم و معنویت در حوزه های علمیه است.
🔹 خداوند مهر گستر مرحوم آیت الله علوی گرگانی را با انبیاء و اوصیای الهی محشور فرماید و حوزه علمیه شیعه را پیوسته از مهر و ملاطفت ولی عصر (ع) بهره مند سازد!
بمنه و کرمه
علی نصیری گیلانی
صبح صادق پنجشنبه
بیست و ششم اسفند 1400
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ امام عصر (ع) بقیه الله است. آیا قدر ایشان را می شناسیم؟
🔹 هیچ پرسیده ایم چرا در دانشگاه های دنیا رشته باستان شناسی وجود دارد؟!
چرا میلیاردها دلار و یورو صرف تربیت دانشجو و استاد این رشته می شود؟!
هزاران باستان شناس در گوشه و کنار دنیا با صرف عمر و هزینه های گزاف به دنبال چه می گردند؟!
🔹 چرا این همه شور و شوق در دستیابی به آثار باستانی در میان ملل مختلف وجود دارد؟!
چرا اشیاء باستانی به قیمت های بسیار گزاف در حراجی های بزرگ دنیا خرید و فروش می شوند؟!
🔹 چرا وجود موزه های تاریخی این همه مهم است و بخشی از درآمد کشورهایی همچون فرانسه از رهگذر همین موزه ها تامین می شود؟!
🔹 راستی چرا همه جهانیان در گوشه و کنار دنیا از افراد کهنسال پرس و جو می کنند و اگر کسی یافت شود که مثلا دویست سال داشته باشد، تمام چشم ها متوجه او می شود؟!
و ....
🔹 پاسخ همه اینها در یک کلمه نهفته است:
انسان محدود و محاصره شده در زمان و مکان بسی کنجکاو است و می خواهد بداند ریشه های تاریخی او چیست و چه سرنوشت و سرگذشتی دارد!
❇️ حال در برابر این همه کنجکاوی ها و دست و پازدن در تاریکی ها:
🔹 اگر به جهانیان اعلام کنیم که به جای اشیای بی جان و خاموش، کسی در میان ما است که خود قریب به هزار و سیصد سال عمر دارد و همه رخدادهای سیزده سده گذشته را شهود کرده است، چه حال و هوایی پیدا خواهند کرد؟!
🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ما است که نه تنها به اندازه عمر خود، بلکه از رخدادهای چند هزار سال گذشته پیش از خود نه تنها اطلاع دارد، بلکه می تواند دست ما را گرفته و در میان همه ملل گذشته بنشاند و بفرماید که خود بنگر که آنان که بودند و چه کردند، دیگر چه حس و حالی خواهند داشت؟!
🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ماست که همینک می تواند تمام افق های بیکرانه هستی را درنوردد و قادر است ما را بدون نیاز به سفینه های آن چنانی، به کرانه های بس دور دست با مقیاس میلیون ها سال نوری ببرد تا درنگریم در جهان پیرامون ما چه می گذرد، چه حال و وضعی خواهند داشت؟!
🔹 اگر به جهانیان بگوییم کسی در میان ما است که می تواند آینده را در هم فرو ریزد و پرده از هر آن چه تا پایان هستی رخ می دهد، کنار بزند، چه حال و هوایی خواهند داشت؟!
🔹 خواهند گفت: اینها همه افسوس و افسانه است!!
🔹 خواهیم گفت: نه حقیقتا راست است؛ مهدی موعود ما همان جان جهانیان و همان باقی و بقیه الهی و تنها بازمانده از صدر تا ساقه هستی، همان کسی است که همه امتیازها و گنج های گفته شده را در خود یک جا جمع دارد!
آن چه خوبان همه دارند تو یک جا داری.
🔹 می پرسند: شگفتا پس کجاست؟
خواهیم گفت: هیچ حجابی در بین نیست، جز حجاب خودمان!
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
🔹 می پرسند: پس عاشقان و دلباختگان شیدای او کجایند؟!
جز شرمساری و اذعان به کوتاهی چه پاسخی در چنته داریم!!
🔹 راستی چرا این عشقی که حافظ از آن سخن گفت؛ عشقی که در سایه آن دل همدم جان نمی شود و جان از خدمت تن سرباز می زند، در وجود ما نسبت به جان جهانیان پدید نمی آید؟!
دل به امید روی او همدم جان نمیشود
جان به هوای کوی او خدمت تن نمیکند!
🔹 چرا با داشتن چنین سرمایه بی بدیل و جام و جم بی نظیر و برخورداری از گوهری برون از هر صدف کون و مکان، این همه این جا و آن جا سرگردانیم و از گمشدگان وادی حقیقت، کوی دوست را طلب می کنیم؟!
سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد
آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد!
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود
طلب از گمشدگان لب دریا می کرد!
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر وارنا الطلعه الرشیده و الغره الحمیده و اکحل ناظرنا بنظره منا الیه و اجعلنا من اعوانه و انصاره و اشرکنا فی دعائه و بلغه منا تحیه و سلاما و زدنا بذلک یا رب اکراما
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دیدار مستمر با حضرت حجت (ع) فیضی است بی پایان
ملاقات با حضرت حجت (ع) به دو صورت قابل تحقق است:
در خواب یا در بیداری
در بیداری یا با مکاشفه است یا به صورت طبیعی و فیزیکی
ملاقات در عالم طبیعت یا همراه با عدم شناسایی امام است یا همراه با شناسایی ایشان.
ملاقات با شناسایی یا به صورت اتفاقی است یا از پیش اعلام شده
ملاقات از پیش اعلام شده یا مقطعی است یا مستمر.
در ملاقات با حضرت سه شرط لازم است:
سنخیت، ظرفیت و مصلحت
ملاقات در هر مرتبه تابعی از میزان شایستگی های علمی، اخلاقی و معنوی فرد است و هر چه این شایستگی بیشتر و قوی تر باشد، امکان ملاقات بیشتر و قوی تر فراهم می گردد.
ضعیف ترین نوع ملاقات در خواب است و قوی ترین در بیداری
قوی ترین نوع در ملاقات در بیداری از نوع از پیش اعلام شده و مستمر است؛ شبیه آن چه که در باره مرحوم بحر العلوم گفته می شود.
برخی مدعی اند که ملاقات افتخاری نیست؛ همان گونه که کافران و منافقان پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) را مستمرا ملاقات می کردند.
این مدعا مردود است.
در عصر غیبت دیدار حضرت حجت (ع) آن هم از نوع دیدار در بیداری و همراهی با شناسایی امام کبریت احمر است که جز برای اوتاد رخ نمی دهد؛ نظیر آن که ملاقات و شناسایی حضرت خضر جز برای موسی (ع) فراهم نشد.
پیداست که بر اساس قاعده مصلحت و ظرفیت افراد بار یافته به محضر حضرت حجت (ع) نه اجازه بازگویی دارند و نه از شوقی در این جهت برای کسب شهرت و آوازه برخورداراند.
خوشا به حال چنین شایستگانی!
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار کتاب «تعامل متقابل کتاب و سنت»
به لطف الهی کتاب «تعامل متقابل کتاب و سنت» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
نگارنده در دهه هفتاد که در حوزه علمیه مشهد مقدس و در جوار مضجع شریف ثامن الحجج× به تحصیل، تدریس و تحقیق اشتغال داشت، توفیق یافت تا بخشهای قابل ملاحظهای از تفسیر ارزشمند المیزان را مورد مطالعه و مداقه قرار دهد. در ضمنِ مطالعه تفطن یافت که علامه طباطبایی در ترسیم چگونگی تعامل روایات با قرآن، نگاه ویژهای دارد که با نگاه متعارف و رایج چندان سازگاری ندارد. توسعه دامنه مطالعه در این زمینه در سالهای بعد و آشنایی بیشتر با اندیشههای قرآنیون و نیز در پی آگاهی وسیعتر از دیدگاه اخباریان، زمینه شکل گیری ترسیم چهار دیدگاه در تعامل کتاب و سنت را فراهم آورد که نخستین بار حاصل ژرف اندیشی در این عرصه در مقالهای در سال 1379 در فصلنامه علوم حدیث انتشار یافت.
در سال 1382 در پی شکل گیری همکاری پژوهشی نگارنده با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تکمیل پژوهش در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و در پی آن کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» در سال 1386 توسط این پژوهشگاه انتشار یافت. این کتاب در برگیرنده نظریهای نو در تبیین چگونگی ارتباط کتاب و سنت بوده و نگارنده در آن از نظریه «دو گانه محوری» و به عبارت دیگر از نظریه «دو گانه انگاری حجیت و منبعیت کتاب و سنت» دفاع کرده و کتاب بر اساس چنین پیشینهای سامان یافت.
گفتنی است که تا پیش از تدوین کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت»، هیچ تحقیقی مستقل در میان آثار شیعه به صورت کتاب، مقاله یا پایان نامه در باره ترسیم چگونگی تعامل کتاب و سنت انجام نگرفته بود؛ چنان که تبیین دقیق دیدگاه علامه طباطبایی در این باره، نخستین بار در این کتاب بازتاب یافت؛ زیرا کسانی که به معرفی تفسیر المیزان پرداختند، بدون امعان توجه به نظریه دقیق علامه طباطبایی مدعی شدند که تفسیر ایشان از نوع «تفسیر قرآن به قرآن» است، در حالی که باید توجه داشت چنین روشی در تفسیر از دوران پیامبر اکرم| مورد توجه بوده و لزوماً روشی نوین و بدیع تلقی نمیگردد.
آن چه وجه تمایز تفسیر المیزان با تفاسیر در این زمینه دیگر تلقی میگردد، تاکید ایشان بر انحصار این روش و بینیازی قرآن از روایات در تفسیر است. به عبارت علمیتر دیدگاه علامه طباطبایی در باره تفسیر قرآن به قرآن از نوع «به شرط شئ»؛ یعنی مشروط بودن تفسیر قرآن به استمداد از قرآن و در کنار آن از نوع «بشرط لا»؛ یعنی مشروط بودن تفسیر قرآن به عدم استمداد از غیر قرآن حتی از سنت است.
نیز تا پیش از تدوین این کتاب دیدگاه قرآنیون در هیچ اثر مستقلی در کشور مورد توجه شایسته قرار نگرفت و شاید بتوان ادعا کرد که اساساً چنین جریانی شناخته شده نبود، اما پس از انتشار این کتاب این جریان مورد توجه نسبتاً گسترده قرار گرفت و دستمایه بسیاری از پژوهشها شد.
به لطف الهی این کتاب پس از انتشار مورد استقبال فراوان فاضلان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه قرار گرفت و در سال انتشار از سوی جشنواره بین المللی فارابی به عنوان کتاب برگزیده و متعاقب آن در همایش سال حوزه نیز به عنوان کتاب سال حوزه معرفی و مورد تشویق قرار گرفت.
بیان یک رؤیای صادق در باره این کتاب خالی از لطف نیست: در ایام تحصیل در حوزه علمیه مشهد در سال 1367 شبی در خواب دیدم که در سالن همایشی با حضور شماری زیاد از حوزویان در قم لوحی که پیامآور نشان اجتهاد بود، از دست یکی از مراجع معروف حوزه علمیه قم دریافت می کنم. این خواب را فقط به یکی از دوستان بسیار صمیمی و هم مباحثه بازگو کردم. این رؤیا در سال 1386؛ یعنی حدود بیست سال بعد همزمان با دریافت جایزه این کتاب تعبیر شد.
افزون بر برگزاری کرسی نظریه پردازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که متن آن در پایان چاپ پیشین کتاب انعکاس یافت، تا کنون چندین جلسه به هدف نقد و بررسی کتاب برگزار شد که دو مورد آن به همت انجمن قرآن پژوهی و نمایشگاه بین المللی قرآن در قم و تهران بوده است. نیز شمار زیادی از فاضلان حوزه پس از تدوین این کتاب و تبیین دیدگاه علامه طباطبایی در باره چگونگی تعامل سنت در برابر قرآن، در نگاشتههای خود به این مبحث توجه ویژهای کردند و در دفاع یا ردّ یا پذیرش بخشی از آن، البته گاه بدون رعایت امانت در نقل و تاثیر پذیری از این کتاب! قلمفرسایی نمودند.
👇👇👇
از سویی دیگر، به لطف الهی و با الهام از اثر نگارنده، دو واحد درسی با عنوان «رابطه کتاب و سنت» در برخی از رشتههای مربوط به مطالعات قرآن و حدیث در مراکز آموزشی مختلف حوزه و دانشگاه و در پی آن استفاده از این کتاب به عنوان متن درسی در مقاطع ارشد و دکترا ، مورد توجه ویژه قرار گرفت. هم چنین در سال 1397 بنا به پیشنهاد مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و با همکاری دانشگاه قرآن و حدیث کتاب «رابطه قرآن و سنت» که متنی برگرفته از کتاب مورد اشاره است، به عنوان متن درسی مقطع کارشناسی تدوین و انتشار یافت.
اینک که این مقدمه را مینگارم، قریب به پانزده سال از انتشار کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» میگذرد و سالها است که با پایان یافتن انتشار، کتاب از دسترس محققان و علاقهمندان خارج شده است.
نگارنده چند سالی مترصد فرصت مناسبی بود تا ضمن بازنگری اساسی در متن کتاب، آن را مجدداً منتشر سازد؛ تا آن که در بهار سال 1397 و نیز برای بار دوم در بهار سال 1400، این فرصت فراهم شد و کتاب طی دو مرحله مورد بررسی و مداقه مجدد و گسترده قرار گرفت و در کنار حذف یا جابجایی بخشی عمدهای از مباحث، غنی سازی مصادر کتاب، ویرایش ادبی و محتوایی و جایگزینی آیات و روایات معرّب، مطالب فراوانی بر آن افزوده شد و در ساختار فصول کتاب تغییرات زیادی داده شد؛ به گونهای که کتاب از پنج فصل به هفده فصل تغییر یافت. مقایسه کتاب پیشین با این کتاب در چهار زمینه: محتوا، ساختار، منابع و حجم، گستردگی میزان تغییرات در کتاب کنونی را آشکار میسازد. از این جهت خوشوقت هستم که کتاب با ویرایش علمی و ادبی مناسب و ان شاء الله تعالی با کمترین ایراد، در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
والله ولی التوفیق
قم/ موسسه معارف وحی و خرد/ علینصیری
بیستم فروردین 1400
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به سایت طاقچه به آدرس ذیل مراجعه فرمایند: https://taaghche.com/book/118924
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ کتاب های عرضه شده #استاد_علی_نصیری در #سایت_طاقچه
به اطلاع همه دوستان و همراهان مکرم می رساند کتب الکترونیکیِ استاد علی نصیری که توسط انتشارات #وحی_و_خرد وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت #طاقچه به آدرس های ذیل بارگزاری شده است.
🔸علاقهمندان می توانند برای تهیه کتب استاد به سایت مذکور مراجعه فرمایند:
1. روش شناسی تفسیر قرآن:
https://taaghche.com/book/38697
2. روش شناسی تفسیر آیات:
https://taaghche.com/book/101940
3. تعامل متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/118924
4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار:
https://taaghche.com/book/101074
5. مکتب تفسیری صدرالمتالهین:
https://taaghche.com/book/116720
6. هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن:
https://taaghche.com/book/29026
7. راز جاودانگی قرآن:
https://taaghche.com/book/12483
8. قرآن گفتار الاهی:
https://taaghche.com/book/29027
9. پیراستگی قرآن از تحریف:
https://taaghche.com/book/94585
10. قرآن کتاب شور و شیدایی:
https://taaghche.com/book/29028
11. قرآن شناسی:
https://taaghche.com/book/57469
12. بهشت وعده گاه نیکوکاران:
https://taaghche.com/book/110607/
13. معرفت قرآنی (پنج جلد):
https://taaghche.com/book/15286
14. استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/12473
15. روششناسی نقد احادیث (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/29030
16. شرح گزیده روایات کافی:
https://taaghche.com/book/106691
17. درسنامه علم حدیث:
https://taaghche.com/book/81545
18. آشنایی با علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/81543
19. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 1):
https://taaghche.com/book/38698
20. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 2):
https://taaghche.com/book/38699
21. درسنامه اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/12478
22. سلوک اخلاقی:
https://taaghche.com/book/116719
23. بیست درس اخلاقی:
https://taaghche.com/book/111100/
24. آیین همسرگزینی:
https://taaghche.com/book/29024
25. نقد پدیده اباحه گری:
https://taaghche.com/book/12480
26. سیمای حضرت امیر (ع):
https://taaghche.com/book/29051
27. فاطمه (س) بانوی بیمثال:
https://taaghche.com/book/29023
28. امام حسین (ع) پیشوای روشناییها:
https://taaghche.com/book/6205
29. پیشوای روشنایی:
https://taaghche.com/book/4927
30. انتظار موعود:
https://taaghche.com/book/12476
🔹 سایر کتب استاد که تا کنون توسط انتشارات مختلف به زیور طبع آراسته شده اند به شرح ذیل است:
1. حدیث شناسی (۲ جلد)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
2. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی)، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴
3. آشنایی با جوامع حدیثی شیعه واهل سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
4. آشنایی با تاریخ و منابع حدیثی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
5. تفسیر موضوعی قرآن، نشر معارف، ۱۳۹۵
6. تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف، ۱۳۹۶
7. رابطه قرآن و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث و سمت، ۱۳۹۷
8، رابطه متقابل کتاب و سنت، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ دیروز بیست و هشتم اسفندماه ۱۴۰۰ توفیق زیارت قبور در بهشت معصومه فراهم شد.
سه تصویر ذیل همراه با یادآوری نکاتی تقدیم همراهان مکرم می شود.
👇👇👇
✳️ مدفن عالمان و فاضلان حوزوی
در این بخش از بهشت معصومه قبر شمار قابل توجهی از حوزویان قرار دارد.
با سنین و مراتب علمی و اجتماعی مختلف
زیارت قبور آنان بسیار درس آموز است.
گویا به زبان رسا فریاد می کنند که روزی کنار ما جای خواهید گرفت.
برای شادی روح آنان فاتحه ای تقدیم کنیم.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ مدفن شهدای مدافع حرم
در این بخش مدفی شهدای مدافع حرم از لشکر فاطمیون و زینبیون قرار دارد.
عمر اکثر آنان در حد بیست تا بیست و پنج سال است. در اوج جوانی!
گمنامی، مظلومیت و به یک معنا غربت بر تمام این قبور حاکم است.
عشق آنان دفاع از حرم حضرت زینب (ع) بود.
بدون تردید اگر خون فشانی آنان نبود، داعش جایی از سرزمین های اسلامی و حتی غیر اسلامی را سالم نمی گذاشت!
خدایشان مورد رحمت و لطف بیکران خود قرار دهد.
اقتضای ادب دینی تقدیم فاتحه برای شادی روح آنان است.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ مدفن مرحوم خانم داودی
معاون محترم آموزش حوزه علمیه خواهران
بانویی بسیار مومنه و متقیه که این ناچیز در تمام این سال ها مثل ایشان را در برخورداری از مراتب ایمان، تقوا، اخلاق دینی، متانت، عفاف و کاردانی کمتر دیدم.
خدایش رحمت فرماید!
برای شادی روح ایشان فاتحه ای تقدیم کنیم.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ شادباش آغازیدن سال و قرن جدید
سلام علیکم
لطف و عنایت مستمر الهی شامل حال ما و شما شده و باری دیگر بهاری دیگر را درک خواهیم کرد.
هم چنان چشم ما از زیبایی های عالم هستی نوازش ها خواهد داشت و جان ما از روح رحمت الهی بهره ها خواهد گرفت.
هم چنان شکوفه گل های بهاری، چهچهه مرغان غزل خوان الهی و جوش و خروش رودها و رودخانه ها ما را از شادمانی سرمست خواهند کرد.
هم چنان پرونده نمازها، روزه ها و مناجات در شب های دیجور و روزهای تفتیده باز است.
هم چنان می توان دست نوازش بر سر یتیمی کشید و با احسان و انفاق گرد غم از جان رنجور مستمندان تکاند.
هم چنان می توان ترنم تلاوت قرآن داشت و زیارت مراقد شریف اولیای الهی را در کارنامه عمل خود ثبت کرد.
خدا را بر همه این نعمت ها و مرحمت ها هزاران هزار بار شکر و سپاس!
چگونه می توانیم شاکر این همه لطف و لطافت الهی باشیم؟!
باری، عمری با همه فرازها و فرودها از ما و شما صرف شد و اینک با گذار از سال ۱۴۰۰ و بلکه با گذار از سده چهاردم، سالی دیگر و قرنی فراتر را شهود خواهیم کرد.
نمی دانیم در ایام و سالیان باقی مانده از عمر چه سعادت ها یا محرومیت ها نصیب ما می گردد.
مهم آن است که برای فزایش بندگی خداوند و فزونی خدمت به بندگان او دست از پا نشناسیم.
چنین است که در شادباش دوستان عتیق و شفیق پیشگام می شویم و تبریک و تهنیت خود را نثار آنان می سازیم.
در آستانه آغازیدن سال و قرنی جدید تبریک و تهنیت خود را به آن دوست و برادر مکرم دینی تقدیم می داریم و از خداوند مهر گستر می طلبیم که بهترین و برترین تحفه ها و توشه ها را برای شما و ما رقم زند و تمام لحظات عمر باقی مانده شما و ما را از فیض و فوز خود لبریز و لبالب سازد و نورانی ترین فرجام را برای شما و ما رقم زند!
بمنه و کرمه
علی نصیری
بیست و نهم اسفند ماه ۱۴۰۰
قم، حرم مطهر فاطمه معصومه (ع)
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار کتاب «سلوک اخلاقی» اثر جدید استاد علی نصیری
به لطف الهی کتاب «سلوک اخلاقی» اثر جدید استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخش از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
از نگاه قرآن بهشت با توصیفات بیپایان آن، تنها از آنِ کسانی است که دارای سلامت دل باشند: «يوْمَ لَا ينْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَي اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ؛ روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمیدهد، مگر کسی که دلی پاک به سوی خدا بیاورد.» سلامت دل از نگاه قرآن و روایات بدان معنا است که رذایل اخلاقی در آن راه نداشته و دل از هر جهت از آلودگیها و پلشتیها پاک باشد. این رذایل میتواند در حوزه اخلاق فردی معنا پیدا کند؛ نظیر بدبینی، یأس، خود کمبینی یا خودشیفتگی یا میتواند ناظر به اخلاق اجتماعی باشد؛ نظیر بخل، حرص، حسادت، کبر و شهوتطلبی.
افزون بر این باید اذعان کرد که اخلاقی زیستن تنها آثار معنوی و اخروی را در پی ندارد، بلکه میتواند به آبادانی دنیا نیز بیانجامد. به عبارت روشنتر، حتی اگر کسی به متافیزیک باورمند نباشد و مفاهیمی همچون فلسفه آفرینش و رسالت پیامبران برای او بیمعنا باشد، باز به مقتضای عقل و ضرورتهای زندگی، باید اخلاقی زیستن را لازم بیانگارد.
بر این اساس، همه مکاتب اخلاقی که بر مبنای انکار متافیزیک شکل گرفتهاند، همچون احساسگرایی، کارکردگرایی و لذتگرایی بر رعایت اخلاق برای سامان دادن به دنیای مردم و تأمین سعادت و رفاه اجتماعی تأکید دارند. امروز در دنیای سکولار و عصر مدرنیته که دین و ارزشهای اخلاقیِ مورد نظر ادیان، رنگ باخته است، مفاهیم اخلاقی همچون حقوق انسان، عدالت، آزادی، حقوق معنوی، صداقت، وفاداری به پیمانها، نظم و انضباط اجتماعی از سوی همگان پذیرفته شده است.
با توجه به اهمیت و جایگاه اخلاق و اخلاقی زیستن و از سوی دیگر کم رنگ شدن ارزشهای اخلاقی در میان جامعه به دلایل مختلف، جا دارد که بخشی از مطالعات دینی به این عرصه اختصاص یابد و به منظور تقویت بن مایههای اخلاقی آثاری در اختیار آحاد جامعه قرار گیرد.
نگارنده با اذعان به چنین ضرورتی، در کنار تدوین آثاری در زمینه اخلاق اسلامی؛ نظیر کتاب «درسنامه اخلاق اسلامی» «نقد پدیده اباحه گری» و کتاب «بیست درس اخلاقی»، کتاب حاضر را با عنوان «سلوک اخلاقی» در پنج فصل ذیل فراهم آورده است: فصل اول: سلوک اخلاقی و گامهای آغازین آن؛ فصل دوم: سلوک اخلاقی و توصیههای کاربردی؛ فصل سوم: سلوک اخلاقی در سخن و سیره اهل بیت؛ فصل چهارم: بن مایههای اخلاقی در متون ادب فارسی؛ فصل پنجم: چکامههای اخلاقی
از خداوند فیضگستر به خاطر توفیق سامان دادن این کتاب بیپایان سپاس گزاری میکنم و از ساحت ربوبی او میطلبم که این کتاب را زمینه رشد و تعالی اخلاقی همگان بهویژه جوانان ما قرار دهد و به همه ما توفیق نیل به سعادت ابدی و کمال نهایی ارزانی فرماید!
بمنه و کرمه، انه ولیالتوفیق/ علی نصیری
قم، مؤسسه معارف وحی و خرد/ 4/9/1391
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به سایت طاقچه به آدرس ذیل مراجعه فرمایند:
https://taaghche.com/book/116719
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ یاد و خاطره شماری از عالمان در گذشته در سال ۱۴۰۰ را گرامی می داریم:
۱. آیت الله صافی گلپایگانی
۲. آیت الله علوی گرگانی
۳. آیت الله سید رضی شیرازی
۴. استاد محمد رضا حکیمی
۵. استاد علی حکیمی
۶. استاد پیشوایی
۷. آیت الله شریعتمداری
۸. ایت الله فقیه ایمانی
۹. آیت الله فیض گیلانی
۱۰ آیت الله سید محمد سعید حکیم
۱۱. علامه حسن زاده
۱۲. آیت الله گرایلی
نیز فاضلان در گذشته حجج اسلام:
۱. عبد الرضا زاهدی
۲. محمد رضا خوشخو
۳. افراسیاب محمدی
۴. محمد اسعدی
۵. محمد رضا ضمیری
خداوند همه آنان را مورد رحمت و مغفرت بیکران خود قرار دهد
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث»
به لطف الهی ویراست جدید کتاب «روش شناسی نقد احادیث» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
برای این کتاب، ویژگیها و نوآوریهای ذیل را میتوان برشمرد:
1. در فصل دوم کتاب با عنوان «آسیب شناسی روایات»، آسیبهایی؛ همچون نقل به معنا و تصحیف مورد بررسی قرار گرفته و مباحث مفیدی در این زمینه ارائه شده است.
2. در فصل سوم کتاب با عنوان «بررسی سیر تاریخی نقد روایات»، در معرفی تفصیلیِ تلاش و اندیشههای عالمان شیعه و اهل سنت در زمینه نقد روایات، تحقیقی بدیع و گسترده انجام یافته است.
3. مراحل و گامهای هشتگانه در نقد سندی؛ آن چنان که در فصل چهارم کتاب با عنوان «روششناسی نقد سندی روایات»، آمده است، برای نخستین بار در این کتاب ارائه میشود.
4. دستهبندی روشمند معیارهای دهگانۀ نقد متنی روایات و تقسیم آنها به نقد درونی و بیرونی؛ دستاورد نوینی در این کتاب است که میتواند به آشفتگی و عدم جامعیت مباحث صاحبنظران در این زمینه، پایان دهد.
5. در بررسی معیارهایی؛ همچون کتاب، سنت، عقل و علم، ابهامها و پرسشهای فراوانِ موجود در این زمینه، مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهحلهای مناسب برای حل و پاسخ به آنها ارایه شده است.
6. در بازکاوی ماهیت، نقش و کارکرد هر یک از معیارهای دهگانه؛ کار نسبتاً گستردهای انجام یافته و منابع گسترده و جدید مورد توجه قرار گرفتهاند.
7. در بررسی هر یک از معیارهای دهگانۀ نقد متنی روایات، ضمن بررسی تفصیلی دیدگاه صاحبنظران فریقین، به تناسب هر یک از معیارها، نقد روایاتی به عنوان نمونه بازتاب داده شده است.
8. افزون بر ارائه نقد صدها روایات در لابلای کتاب، به هدف نشان دادن روش و چگونگی کارکرد دو روش: نقد سندی و نقد متنی، در فصل یازدهم کتاب؛ نقد و بررسی سه روایت مشهور؛ يعني روايت ذباب، روايات هاروت و ماروت و روايت تلقيح خرما، انعکاس یافته است.
به لطف الهی این کتاب با گذار زمانی اندک پس از انتشار، مورد استقبال فراوان دانشدوستان، فاضلان حوزه و دانشگاه و علاقهمندان به مطالعات حدیثی قرار گرفت و در سال 1391 در جشنواره کتاب فصل مورد تشویق قرار گرفت. نیز به عنوان متن درسی سطح چهار و مقطع دکترا در بسیاری از مراکز علمی کشور به رسمیت شناخته شد و در زمانی نه چندان زیاد، نسخههای آن به پایان رسید.
اینک چاپ دوم کتاب در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد. به منظور آماده سازی کتاب برای این چاپ؛ سرتاسر کتاب دو بار مورد بازخوانی و نمونهخوانی قرار گرفت و در پی آن، تلاش شد تا اشکالات تایپی و ویرایشی کتاب مرتفع گردد. افزون بر آن، در موارد ضروری؛ در متن مباحث کتاب و در پاورقیها، مطالبی افزوده شد و مباحثی از کتاب تغییر یافت و برای شماری از مباحث، استنادسازی و غنیسازی انجام گرفت.
در پايان از خداوند مهربان و فيضگستر بهخاطر توفيق به فرجام رسيدن اين پژوهشِ دراز دامن، سپاسگزارم و با توجه به رنج فراواني که براي تدوين آن بر خود هموار نمودم، از ساحت او ميطلبم تا اين اثر را ماندگار ساخته و هماره در حيات و ممات؛ از فيض آن اين ناچيز و والدینام را بهرهمند سازد. نيز اميدوارم اين اثر مورد عنایت و رضایت ولی عصر×؛ به عنوان صاحب حوزههای علمیه، قرار گرفته باشد و براي محققانِ حديث پژوه؛ طليعه روشني براي اقدام همه جانبه در پيراستن ميراثِ روايي از آسیبهای مختلف به شمار آيد و براي طلاب و دانشجويان و كليه كساني كه به مطالعات حديثي علاقهمنداند، آگاهي لازم را در اين زمينه ارائه نمايد.
والله وليالتوفيق
علي نصيري/ 15/3/1396
برابر با دهم رمضان المبارک 1438/ قم، موسسه معارف وحي و خرد
علاقه مندان برای تهیه کتاب می توانند به سایت طاقچه به آدرس ذیل مراجعه فرمایند: https://taaghche.com/book/29030
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
انا لله و انا الیه راجعون
آیت الله محمد محمدی ری شهری به رحمت ایزدی پیوست.
همان گونه که در بیانیه کریمانه رهبری مکرم بازتاب یافته است، خدمات ایشان در تاسیس دانشگاه قرآن و حدیث، نشر معارف روایی اهل بیت (ع) و تربیت بسیاری از علاقه مندان به مطالعات حدیثی فراموش نشدنی است.
به بازماندگان ایشان و مجموعه دست اندرکاران دانشگاه قرآن و حدیث و همه علاقه مندان به آن مرحوم به ویژه فاضل معزز و دوست مکرم حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی تسلیت می گوییم.
http://eitaa.com/alinasirigilani