eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
944 عکس
331 ویدیو
133 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ این تصویر مربوط به حدود سال ۱۳۸۰ است که در ایام عید در شمال و در کنار مرحوم والد مشغول تدوین یکی از آثار هستم. همراهی لب تاپ و پیش از آن کاغذ و قلم و پیگیری امور پژوهشی در عموم نشست و برخاست های خانوادگی امر متداولی بود. خاطرم هست در یکی از این مواقع مرحوم والد که حقیقتا انسانی بسیار متدین، خوش مجلس و خوش منش بود، با تکدر و تلخی فرمود: پسرم! دائما مشغول نوشتنی و کمتر با ما دمخور می شوی! عذر می آوردم که اموری مهم در دست دارم که ان شاء الله خدمت به دین محسوب می گردد! امروز که حدود بیست سال از آن ماجرا می گذرد، در عین آن که هم چنان به اغتنام فرصت معتقدم، اما خود را ملامت می کنم که چرا به خاطر خشنودی و مسرت پدری آن چنان دوست داشتنی، این دست از کارها را کنار نگذاشتم! شاید الان نیز هم چنان مبتلا به چنین آفتی باشم! اما به دوستان گل و کسانی که به عرایض این ناچیز اهتمام دارند، عرض می کنم که قدر گفت و شنود با پدر و مادر و نیز همسر و فرزندان خود را بدانید و بدور از آفت بطالت بیجا، به میزان کافی با آنان خوش و بش داشته باشید که رضایت خانواده به ویژه رضایت و خشنودی والدین اکسیر اعظمی است که فرسنگ ها عقب افتادن ظاهری را تدارک می کند. امروز که والدین خود را در کنار خود ندارم و در روزهای آغازین سال حسب عادت مالوف، فقدان آنان کاملا محسوس و جانسوز است، گاه آرزو می کنم به اندازه کسر ثانیه امکان گفت و شنود مستقیم با آنان را می داشتم. امید آن که بسان این ناچیز از برخی از غفلت ها در گذشته آه و حسرت نداشته باشید! برای والدین این ناچیز دعا بفرمایید. http://eitaa.com/alinasiri
‏عکس از sadra alavi
✳️ (بخش3) حَتَّى الْحُوتِ فِي الْبَحْرِ؛ حوت به معنای ماهی یا ماهی بزرگ است. از این فقره از روایت بدست می‏آید که حیوانات از مرتبه‏ای از شعور و توان کنش در برابر آن برخورداراند؛ بر این أساس، آنها درمی‏یابند که چه کسی برای طلب علم از خانه خارج می‏شود و سزاوار آن است تا برای او استغفار کنند. قرآن با اعلام تسبیح همه هستی، تلویحاً برخورداری همه أجزاء هستی حتی جمادات، از مرتبه ای از شعور و درک را تایید کرده است: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَنْ فِيهِنَّ وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا.» وفَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ؛ پیداست نتیجه طلب علم، عالم شدن است؛ چنان که نتیجه عبادت عابد شدن است. بر أساس این روایت، عالم بر عابد بسان برتری ماه شب چهارده بر سایر ستارگان، برتری دارد و راز این برتری آن است که عابد در فکر نجات خود است، اما عالم پیوسته در اندیشه نجات دیگران از تیه ضلالت و گمراهی است؛ چه خوش گفت سعدی: صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه بشکست عهد صحبت اهل طریق را گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود تا اختیار کردی از آن این فریق را گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را مفهوم این فقره از روایت آن است که اولاً کسب علم باید به عالم شدن منتهی شود؛ ثانیاً عالم باید فراتر از عابد بزیَد و بیاندیشید و فراتر از نجات خود باید پیوسته در اندیشه نجات و هدایت دیگران باشد. تشبیه چنین عالمی به ماه شب چهارده بیانگر موقعیت تکوینی اوست؛ به این معنا که خداوند محبوبیت و آوازه او را در میان مردم منتشر می‏سازد که گویا سایر عابدان در محاق فرو می‏روند. پیداست که ستارگان چه از آن جهت که عموماً بسیار بزرگ اند و چه از آن جهت که نور آنها از درون آنها می تراود، از ماه شب چهارده نورانی تراند، اما از آن جا که ستارگان گاه بافاصله چند صد میلیارد سال نوری با ما قرار دارند، از نورافشانی کمتری برخوردار می شوند. از این جهت؛ یعنی به حساب میزان نور در مقصد و نه مبدأ، در عموم روایاتی از این دست، نور ماه شب چهارده، بیشتر از نور ستارگان دانسته شده است. وإِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنْبِيَاءِ؛ یکی از جامعترین و زیباترین تعبیر در باره عالمان همین تعبیر است که از آنان به عنوان میراث بران پیامبران یاد شده است. معنای میراث برای آن است که عالمان همان نقش و جایگاه پیامبران را برعهده دارند؛ به این معنا که پیامبران در مرحله نخست؛ جان خود را پاک و پیراسته ساخته و از علوم الهی بهره وافر دارند و در مرحله بعد؛ دو مسئولیت سنگین تزکیه و تعلیم مردم را برعهده دارند. عالمان دین نیز چنین‏اند و باید چنین باشند که با اتصاف به دو صفت دانش و تقوا، به تعلیم و تربیت مردم بپردازند. به عبارت روشن‏تر، خداوند بار سنگین هدایت خلق را پس از پیامبران و اوصیاء آنان بر عهده عالمان دین گذاشته است. ‏ إِنَّ الأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً ولَا دِرْهَماً؛ این جمله تاکیدی بر این نکته است که کار پیامبران بسان بسیاری از مردم کسب، کار، تجارت و در یک کلمه اندوختن مال و منال دنیا نیست و زهد و بی اعتنایی به زخارف دنیوی از جمله ویژگی های اصلی آنان به شمار می رود. از این جهت آنان درهم و دینار را به ارث نمی گذارند، نه به این معنا که هیچ مالی نداشتند، بلکه مال آنان آن قدر ناچیز و بی مقدار بود که به چشم کسی نمی آمد و کسی مال آنان را به عنوان میراث آنان نمی انگاشت. بر این أساس، کسی نمی‏تواند با تمسک به این فقره مدعای موهون خلیفه اول را درست انگارد که می‏گفت از پیامبر اکرم شنیده است که فرمود: « لا نورث ما تركنا صدقة إنما يأكل آل محمد في هذا المال » زیرا همان گونه که صدیقه طاهره (ع) در احتجاج خود در برابر خلیفه اول، فرمود: اولاً حدیث مورد ادعا ساختگی است و خلیفه بنابر مصالح سیاسی آن را برساخت؛ ثانیاً این مدعا مخالف قرآن است که از میراث بری پیامبران از یکدیگر در همه زمینه ها از جمله زمینه مالی سخن به میان آورده است؛ نظیر آیه «و وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ» ولَكِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ؛ میراث آنان را علم و دانش تشکیل می‏داد. فَمَنْ أَخَذَ مِنْه أَخَذَ بِحَظٌّ وَافِرٍ؛ بهره وافر از آن کسی است که سهم بیشتری از دانش پیامبران نصیب او گردد. بخش از کتاب اثر در دست انتشار استاد علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
فضیلت استغفار در ماه شعبان امام رضا "علیه السلام" فرمودند: مَنْ قَالَ فِی کلِّ یوْمٍ مِنْ شَعبانَ سَبْعِینَ مَرَّةً : «اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ اَسْألُهُ التَّوْبَةَ» کتَبَ اللهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ وَ جَوَازاً عَلَی الصَّرَاطِ وَ اَدْخَلَهُ دَارَ الْقَرارِ. هر که در هر روز از ماه شعبان هفتاد بار ذکر «استغفر الله و اسأله التوبة» را بگوید خداوند برای او نجات از آتش و جواز عبور از صراط را نوشته و او را به سرای آرامش بهشت وارد می کند. الامالی ص 727
چند نکته در آغاز سال ۱۴۰۰.mp3
22.07M
✳️ مباحث این درس گفتار: 1. جشن نوروز امری نیکو و مستحسن است. 2. ما گریزی از شهود گذار عمر نداریم. 3. تلاش کنیم از عمر کوتاه خود بالاترین بهره را ببریم. 4. دعوت قرآن ضرورت زیبا وشی در اندیشه و منش است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
حرمت دل آزاری.mp3
1.2M
✳️ این درس گفتار حاصل گفتگو با رادیو معارف در چند سال قبل است که در آن در عین تاکید بر شعائر دینی، در باره پرهیز از دیگر آزاری و دل آزاری گفتگو شده است. در واقع بر ضرورت همراهی ایمان با عمل صالح تاکید شده است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
امر به معروف.mp3
1.19M
✳️ این درس گفتار حاصل گفتگو با رادیو معارف در چند سال قبل است که در آن در باره جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی حل تعارض آن با رعایت حریم خصوصی افراد گفتگو شده است. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
✳️ هدف خلقت سنجیدن زیبایی اعمال است/ پرهیز از غفلت استاد سطح خارج حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید از غفلت پرهیز کنیم، گفت: هر عیدی که می‌گیریم ضمن مستغرق شدن در شادی، غم و اندوهی در پس آن نهفته است، کار شایسته و در خور توان ما این است که گذر زمان را مدیریت کنیم یعنی درباره آن بیندیشیم حال که به دنیا آمده‌ایم و قرار است در چند روز کوتاه عمر درنگ کنیم چه باید انجام داده و چگونه گذران زندگی کنیم. به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، در فایلی صوتی به تشریح توصیه‌های اخلاقی برآمده از نوروز پرداخت و گفت: بدون تردید عید یک سنت نیکو و مستحسنی است که سبب می‌شود ما هم‌زمان با نو شدن طبیعت به فکر نو شدن خود باشیم و هم به گذشته خود بیندیشیم و برای روزها و شب‌های بهتر تفکر کنیم؛ پیامبر فرمودند انسان هرقدر دوراندیش‌تر باشد عاقل‌تر است. وی افزود: ما گریزی از اینکه در هر سال نو شدن طبیعت را ببینیم نداریم و این برنامه تقدیر الهی برای همه انسان‌هاست؛ البته زمان مفهومی انتزاعی از حرمت اشیاء و مقایسه حرکت آنها با یکدیگر است؛ زمین به دور خود می‌چرخد و با فاصله‌ای که خدا با خورشید تنظیم کرده وقتی یک دور کامل چرخید یک سال گفته می‌شود؛ برخی کرات هستند که چرخش یک دور آنها به دور خورشید صدها سال طول می‌کشد و اگر ما جای آنها بودیم مثلا هر صد سال یک عید می‌گرفتیم پس ما مقهور اراده الهی هستیم. استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: هر انسانی که پا به کره خاکی می‌گذرد با هر نفس گامی به سمت پایان زندگی می‌گذارد؛ ما هر روز در حال آب شدن و نزدیکی به فنا هستیم؛ اینکه فرمود ان الانسان لفی خسر؛ به تعبیر فخر رازی وقتی معنای خسر را فهمیدم که دیدم یخ فروشی نشسته و یخ‌های خود را در حال آب شدن می‌بیند و فریاد می‌زنم یخ از من بخرید در حال خسران هستم زیرا سرمایه من در حال از دست رفتن است. نصیری با بیان اینکه هر عیدی که می‌گیریم ضمن مستغرق شدن در شادی، غم و اندوهی در پس آن نهفته است، اضافه کرد: کار شایسته و در خور توان ما این است که گذر زمان را مدیریت کنیم یعنی درباره آن بیندیشیم حال که ما به دنیا آمده و قرار است در چند روز کوتاه عمر درنگ کنیم که به تعبیر برخی روایات در سایه‌بان درختی قرار داریم؛ یا به تعبیر قرآن متاع غرور و متاع قلیل است چه باید انجام داده و چگونه گذران زندگی کنیم. گویا دیروز بود که عید ۹۹ و پریروز عید ۹۸ را جشن گرفتیم. وی بیان کرد: وقتی می‌دانیم همه باید با کوبیده شدن طبل رحیل سفر کنیم چاره کار چیست؟ قرآن بارها به ما روش درست زیستن و تعامل صحیح را آموخته است ولی گاهی گوش شنوا نداریم؛ در همین سوره والعصر بعد از خسر فرمود چهار عامل یعنی ایمان به خدا و معاد، اهل عمل صالح بودن و تواصی به حق و توصی به صبر تنها راه چاره برای جلوگیری از خسران است. تواصی به حق و صبر یعنی اینکه فقط در خودتان غرق نشوید و دیگران را هم ببینید. وی افزود: در سوره ملک فرمود: من شما را جانشین کردم ببینم شما چگونه عمل می‌کنید، یعنی راز آفرینش این است که شما را بیازماییم؛ جالب اینکه نفرمود لیبلوکم اکثر عملا یا مال و ثروت بیشتر بیندوزید و چند کتاب بیشتر بنویسید و عناوین دانشگاهی و حوزوی بیشتری به دست آورید،یعنی از اعتباریات خارج شد و کار را به سمت احسن عمل پیش برد. حسن عمل زیبایی عمل است استاد حوزه علمیه گفت: البته در ترجمه و تفاسیر، احسن را به نیکی تعبیر می‌کنند ولی بنده معتقدم باید به زیبایی معنا کنیم که نیکویی هم در آن نهفته است؛ در روایتی از پیامبر هم داریم که خدایا همانطور که ظاهر مرا زیبا آفریدی خلق و خوی مرا هم زیبا کن و از بدی‌ها دور بدار یعنی معلوم می‌شود جریان احسن عمل مفهوم بکرانگی دارد و هرقدر انسان زیباتر زیست کند باز هم جا دارد. وی افزود: عید شده خوش به حال ما و به تعبیر نهج‌البلاغه خوش به حالمان که هنوز در قید حیات هستید و نامه اعمال باز است و فرشتگان مجال دارند نیکی‌های ما را بنویسند،پس چرا زیبایی رفتارهای خود را بیشتر نکنیم؛ هر کسی باید با خود خلوت کرده و در اعمال خود بیندیشد، به همین دلیل یک ساعت تفکر برتر از ۷۰ سال عبادت است و عمده عبادت ابوذر، تفکر بود زیرا اگر انسان یک‌بار قطب نما و خشت اول زندگی خود را اصلاح کند تا ثریا با خوبی پیش خواهد رفت و بالعکس. نصیری اظهار کرد: بنشینیم و با خود حساب و کتاب کنیم؛ ببینیم تعامل ما با خود، خانواده و همکاران و زیردستان چگونه است؛ از علامه طباطبایی در آخرین لحظات عمر توصیه خواستند و ایشان فرموده بود، محاسبه و مراقبه نفس. بنده بارها تکرار می‌کنم ریاضی‌وار زندگی نکنیم.
استاد حوزه گفت: زندگی محسنانه فراتر از زندگی است که با حساب و کتاب و ریاضی سنجیده شود. قرآن فرموده که من احسان از شما می‌خواهم، این رفتار فراریاضی است. اینکه کسی حال ما را نپرسیده و یا از ما کوچکتر و شاگرد من است و قهر کرده پس ما هم مانند او عمل کنیم این رفتار ریاضی‌وار است. نصیری تصریح کرد: تلاش کنیم گام‌های ما به سمت کمال، معنویت، علم و دانش باشد تا حس نکنیم درجا زده و عقبگرد می‌کنیم بلکه زندگی رو به رشد داشته باشیم و در سالی که مشکلات اقتصادی و سوء مدیریت و از یکسو انتخابات داریم صرفاً سرگرم به غذا و آب و نان نباشیم و حیف است که سرانجام عمر ما تأمین همین موارد باشد و از هدف خلقت غفلت کنیم. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
ضبط۰۰۶.amr
193K
✳️ در دوران تدریس در دانشگاه رسم این ناچیز بر آن بود که پیش از شروع درس یکی از سوره های کوتاه قرآن را تلاوت و گاه توضیحات مختصری از محتوای سوره ارایه می کردم. به گمانم کار پسندیده ای بود؛ زیرا افزون بر برکات و نورانیت تلاوت، فضای معنوی خوبی به کلاس می داد. اگر اساتید بیشتر مقصودم اساتید دروس معارف و الهیات است، چنین رویه ای در کلاس را پی بگیرند حتی اگر تلاوت را به دانشجویان واگذار کنند، بسیار تاثیر گذار است. این فایل صوتی کوتاه که اتفاقا به آن برخورم، ثبت یکی از این خاطرات است. http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ 🔹 تاریخ بهترین گواه است که قرب مکانی و همراهی جسمانی هیچ گاه نقش کلیدی را در صلاح و سداد بازی نکرده است و لزوما باعث سعادتمندی فرد نمی شود. اگر چنین بود باید همسر یا فرزند نوح پیامبر (ع) که علی القاعده طبق ظاهر آیات قرآن، چندین سده با او زیستند، اهل صلاح و سداد می شدند، در حالی که نه تنها سعادت را در آغوش نگرفتند، بلکه عبرت کافران و فاسقان شدند! 🔹 همان گونه که در برابر، بعد مکانی و دوری جسمانی لزوما مانع کمال نبوده و نیست؛ همان گونه که اویس قرنی به رغم دوری شهر و دیار خود با مدینه و عدم توفیق درک زیارت رسول اکرم (ص)، به جایی رسید که آن حضرت از شفاعت او به اندازه دو قبیله تیم و مضر سخن گفت. گر در یمنی چو با منی پیش منی گر پیش منی چو بی منی در یمنی 🔹 از این جهت شخصیت ممتاز علی اکبر نباید در سایه سار فرزندی سالار شهیدان گم شود. او در اوج جوانی بسر می برد و بسان برخی دیگر از فرزندان ناصالح اهل بیت (ع)، می توانست جوانی کند، خوش باشد و عمر خود را در کنار شاهد و شراب و باده و لاله رخان سر کند! اما چنین نکرد! 🔹 با امام و مقتدای خود؛ نفرمایید با پدر خود، از آغاز راه حرکت از مدینه به مکه و از مکه تا کربلا و تا لحظات جان سپردن و قطعه قطعه شدن محکم و استوار ماند. نه در راهی که مرگ در آن آشکار بود، ذره ای تردید به خود راه داد و نه از سرنوشت در ظاهر همراه با تلخی و تنهایی گله کرد! حقیقتا شگفت آور است که سالار شهیدان (ع) ایشان را نه تنها در صورت، بلکه در سیرت و منش شبیه ترین مردم به رسول خدا (ص) توصیف فرمود! 🔹 به راستی این جوان در بیست و پنج سالگی چه کرد که چنین مدال گرانبهایی را بر گردن خود آویخت؟! جالب است که در تمام زیارت نامه های منسوب به اهل بیت (ع) ناظر به کربلا، لزوما عباس زیارت نامه جداگانه ندارد، اما در همه آنها علی اکبر زیارت نامه جداگانه دارد، با آن که قبر او جداگانه نیست! آیا چنین جوان لبریز از ایمان و یقین و لبالب از صفا و صدق آفرین و دست مریزاد ندارد؟! 🔹 علی اکبر فقط برای جوانان الگو نشد و راه و رسم پاک زیستن و جاوادنه ماندن را نیاموخت، بلکه به هر میانسال و کهنسالی نشان داد که یک جوان چگونه می تواند گوی سبقت کمال انسانی و الهی را در اختیار گیرد. ولادت با سعادت علی اکبر و روز جوان مبارک باد! سحر پنجم فروردین ۱۴۰۰ علی نصیری http://eitaa.com/alinasirigilani
دعای کمیل (جلسه ۱۰).m4a
27.61M
✳️ (جلسه ۱۰) مباحث این جلسه:. تبیبن مفهوم فقره: یا نور یا قدوس یا اول الاولین و یا آخر الاخرین http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ این فیلم را یکی از دوستان مکرم برای این ناچیز ارسال کرده است. موضوع آن ملاقات فردی کارگر و فاقد سواد؛ به نام مومن با حضرت حجت (روحی فداه) است که حدود هفتاد سال قبل در شیراز اتفاق افتاد. علایم صدق این ماجرا قابل توجه است. نکته درس آموز تاکید آن حضرت که از رهگذر یک پیرمرد نورانی ابلاغ شد، بر دو موضوع: نماز اول وقت و لقمه حلال است. در آستانه ولادت با سعادت آن موعود هستی و در روز جمعه که روز متوقع برای ظهور ایشان است، دیدن این فیلم را به دوستان همراه توصیه می کنم. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ روز چهارشنبه چهارم فروردین ۱۴۰۰ به لطف الهی توفیق زیارت حضرت معصومه (ع) فراهم شد و طبق عادت مالوف همه دوستان همراه را در دو رکعت نماز زیارت شریک ساختم. از باب ادب و احترام به خدمات اساتید گذشته و با توجه به حق بزرگی که مرحوم آیت الله معرفت (تغمده الله برحمته) بر این ناچیز چه از جهت ترغیب و رهنمونی به تحقیق و پژوهش و چه از جهت سال ها بهره مندی از محضر ایشان در زمینه علوم و معارف قرآن و چه از جهت اخلاق قرآنی که بارها از ایشان شاهد بودم، دارند، ملتزم به ادای احترام بر سر قبر ایشان هستم. خداوند همه اساتید گذشته که در تعلیم و تربیت ما نقش داشتند، را مورد رحمت بیکران خود قرار دهد. http://eitaa.com/alinasirigilani
0056.mp3
9.69M
✳️ این فایل صوتی نماز مرحوم استاد آیت الله معرفت است. از جمله توفیقات ایشان برگزاری نماز جماعت در مسجد چهار مردان قم و حضور مستمر و بدون ادعا در میان مردم کوچه و خیابان بود که به رغم همه اشتغالات علمی انجام می شد. این در حالی است که عموما دیده می شود شماری قابل توجه از عالمان، محققان و صاحب نظران حوزه اقامه نماز جماعت را دون شأ‌ن خود می دانند و چندان تمایلی به ارتباط چهره به چهره با عموم مردم را ندارند! به‌ گمانم خالی کردن صحنه تبلیغ مستمر از رهگذر حضور در مساجد و اقامه نماز در میان مردم که نوعی مردمی بودن و خاکی بودن را تداعی می کند، از جمله کوتاهی های مشهود عالمان حوزه در روزگار ما است. به صورت مکرر در نماز جماعت مساجد بزرگ و معروف شهرهای مختلف کشور توفیق حضور یافتم و با کمال تعجب دیدم که مساجدی در این حد از اشتهار و قدمت تاریخی، توسط طلابی با سطوح آغازین تحصیل در حوزه اداره می شود! قرار بود اسلام را به جهانیان صادر کنیم، در حالی که از منبر و محراب و از مسجد و موعظه در شهر و دیار خود غفلت داریم! سنت مستحسنی که در گذشته پیوسته توسط بزرگان و عالمان به نام حوزه مورد توجه و اهتمام بوده است. خوشا به حال آن دسته از عالمان حوزه که درس و بحث؛ فضل و فضیلت را بهانه ترک مسجد و محراب قرار ندادند و مسئولیت سنگین خود در عرصه تبلیغ دین، در کنار تدریس و تحقیق را بازشناختند! به رغم اهتمام قلبی تا کنون چنین توفیق بزرگی نصیب این ناچیز نشده است و از این جهت غبطه مستمر دارم و امیدوارم چنین توفیق بزرگی در آینده نصیبم شود. دعا بفرمایید. http://eitaa.com/alinasirigilani
💠 موسسه کلامی احیاء با همکاری بنیاد مهدویت نمایندگی همدان برگزار می کند. ❇️ نشست علمی با موضوع "دلایل حیات کنونی امام عصر عجل الله فرجه" 🎙 با ارائه: آیت ا... استاد علی نصیری (استاد درس خارج حوزه علمیه قم و استاد تمام‌ دانشگاه) 📆 تاریخ: شنبه ۱۴۰۰/۱/۷ 🕰 ساعت ۲۱ 🖥 به عنوان‌ میهمان کلیک‌ کنید 👇🌷 https://www.skyroom.online/ch/bonyadamin/ehyahamadan 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
«ڈاکٹر یعقوب بشوی صاحب کی کتاب؛تفسیر تطبیقی سوره کوثر کی تقریب رونمایی سے ایہ اللہ علی نصیری کا خطاب» را در YouTube تماشا کنید. سخنرانی آیت الله دکتر علی نصیری در جلسه رونمایی از کتاب تفسیر تطبیقی سوره مبارکه کوثر اثر حجت الاسلام دکتر یعقوب بشوی: https://youtu.be/Hk-cLfDJtMY
‏عکس از sadra alavi
✳️ نشانی از عشق به (ع) در وجود ما نیست! 🔹 هیچ پرسیده ایم چرا در دانشگاه های دنیا رشته باستان شناسی وجود دارد؟! چرا میلیاردها دلار و یورو صرف تربیت دانشجو و استاد این رشته می شود؟! هزاران باستان شناس در گوشه و کنار دنیا با صرف عمر و هزینه های گزاف به دنبال چه می گردند؟! 🔹 چرا این همه شور و شوق در دستیابی به آثار باستانی در میان ملل مختلف وجود دارد؟! چرا اشیاء باستانی به قیمت های بسیار گزاف در حراجی های بزرگ دنیا خرید و فروش می شوند؟! 🔹 چرا وجود موزه های تاریخی این همه مهم است و بخشی از درآمد کشورهایی همچون فرانسه از رهگذر همین موزه ها تامین می شود؟! 🔹 راستی چرا همه جهانیان در گوشه و کنار دنیا از افراد کهنسال پرس و جو می کنند و اگر کسی یافت شود که مثلا دویست سال داشته باشد، تمام چشم ها متوجه او می شود؟! و .... 🔹 پاسخ همه اینها در یک کلمه نهفته است: انسان محدود و محاصره شده در زمان و مکان بسی کنجکاو است و می خواهد بداند ریشه های تاریخی او چیست و چه سرنوشت و سرگذشتی دارد! ❇️ حال در برابر این همه کنجکاوی ها و دست و پازدن در تاریکی ها: 🔹 اگر به جهانیان اعلام کنیم که به جای اشیای بی جان و خاموش، کسی در میان ما است که خود قریب به هزار و دویست سال عمر دارد و همه رخدادهای دوازده سده گذشته را شهود کرده است، چه حال و هوایی پیدا خواهند کرد؟! 🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ما است که نه تنها به اندازه عمر خود، بلکه از رخدادهای چند هزار سال گذشته پیش از خود نه تنها اطلاع دارد، بلکه می تواند دست ما را گرفته و در میان همه ملل گذشته بنشاند و بفرماید که خود بنگر که آنان که بودند و چه کردند، دیگر چه حس و حالی خواهند داشت؟! 🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ماست که همینک می تواند تمام افق های بیکرانه هستی را درنوردد و قادر است ما را بدون نیاز به سفینه های آن چنانی، به کرانه های بس دور دست با مقیاس میلیون ها سال نوری ببرد تا درنگریم در جهان پیرامون ما چه می گذرد، چه حال و وضعی خواهند داشت؟! 🔹 اگر به جهانیان بگوییم کسی در میان ما است که می تواند آینده را در هم فرو ریزد و پرده از هر آن چه تا پایان هستی رخ می دهد، کنار بزند، چه حال و هوایی خواهند داشت؟! 🔹 خواهند گفت: اینها همه افسوس و افسانه است!! 🔹 خواهیم گفت: نه حقیقتا راست است؛ مهدی موعود ما همان جان جهانیان و همان باقی و بقیه الهی و تنها بازمانده از صدر تا ساقه هستی، همان کسی است که همه امتیازها و گنج های گفته شده را در خود یک جا جمع دارد! آن چه خوبان همه دارند تو یک جا داری. 🔹 می پرسند: شگفتا پس کجاست؟ خواهیم گفت: هیچ حجابی در بین نیست، جز حجاب خودمان! تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز 🔹 می پرسند: پس عاشقان و دلباختگان شیدای او کجایند؟! جز شرمساری و اذعان به کوتاهی چه پاسخی در چنته داریم!! 🔹 راستی چرا این عشقی که حافظ از آن سخن گفت؛ عشقی که در سایه آن دل همدم جان نمی شود و جان از خدمت تن سرباز می زند، در وجود ما نسبت به جان جهانیان پدید نمی آید؟! دل به امید روی او همدم جان نمی‌شود جان به هوای کوی او خدمت تن نمی‌کند! 🔹 چرا با داشتن چنین سرمایه بی بدیل و جام و جم بی نظیر و برخورداری از گوهری برون از هر صدف کون و مکان، این همه این جا و آن جا سرگردانیم و از گمشدگان وادی حقیقت، کوی دوست را طلب می کنیم؟! سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد! گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا می کرد! اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر وارنا الطلعه الرشیده و الغره الحمیده و اکحل ناظرنا بنظره منا الیه و اجعلنا من اعوانه و انصاره و اشرکنا فی دعائه و بلغه منا تحیه و سلاما و زدنا بذلک یا رب اکراما علی نصیری صبح هفتم فروردین ۱۴۰۰ در آستانه ولادت با سعادت ولی عصر (روحی فداه) http://eitaa.com/alinasirigilani