eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
970 عکس
344 ویدیو
141 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه جلسه ۱۲۳۷.mp3
17.99M
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1237 🗓 دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
خارج تفسیر جلسه ۱۸۷.mp3
23.73M
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 187 🗓 دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ آَتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآَتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» (بقره، 86) @nasirigilani_lectures
✳️ قدرشناس خدمات اساتید خود باشیم قرآن در آیه شریفه «اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن منها او ردوها ان الله کان علی کل شئ حسیبا» درسی بزرگ به همه ما آموخت و آن این که هیچ مهر و محبتی حتی در حد یک سلام و درود را بی پاسخ نگذارید و بلکه پاسخی بهتر و پرتر در کارنامه خود ثبت کنید. فقره آخر آیه بسی تکان دهنده است! همین کارهای خرد و کوچک که از نظر ما چندان اهمیتی ندارد، برای خداوند بسی مهم است که می فرماید او همه چیز را درنظر دارد و حساب می کند! یعنی اگر می خواهید به مراتب قرب و کمال برسید، باید در همه امور خرد و کلان مراقب و مواظب رفتارها و رویه های خود باشید. اگر این دست از ملاحظات خرد و ناچیز این چنین مورد تاکید خداوند است، چگونه می توان پذیرفت که کسی ادعای دین مداری و قرآن شناسی داشته باشد و همه گذار و گذشته خود و خدمات ده ها معلم و استاد که همه دانش و دانایی خود را مرهون آنان است، از خاطر ببرد و ادب سپاس و ستایش را به کناری وا نهد؟! در این سال ها در حوزه و دانشگاه بسیار کسانی را دیده ایم که با چه تواضع و تادب در درس و بحث حاضر می شدند، اما همین که نمراتی در کارنامه آنان ثبت شد، عنوانی گرفتند و بعدها به مقام و منزلتی دست یافتند، کسر شأن خود دانستند که اساتید خیر خواه خود را به یاد آورند و حتی یک بار بر زبان بیاورند که آری اندک دانشی از فلان استاد هم آموخته اند! این دست از رفتارها و رویه های ناستودنی را مقایسه کنید با منش بس ستودنی کسانی که اگر امروز به بالاترین مدارج و مراتب علمی و اجتماعی دست یافته اند، حتی معلمان دوران خردسالی خود را از ذکر و ذاکره خود کنار نگذاشته و هر سو شتافته تا آنان را یافته و از سر ادب و تکریم اعلام می کنند که برگ و بار یافتن امروز خود را رهین خدمات و زحمات آنان می دانند! راستی، خداوند کدام یک از دو روش پیشین را می پسندد و زمینه تعالی دنیوی و اخروی صاحب کدام منش را فراهم می آورد؟! بدانیم که بالانشینی ها و کسی شدن بدون کسب شایستگی و برخورداری از ادب رفتاری، برباد رفتنی و بی مقدار است: من از بی قدری خار سر دیوار دانستم که ناکس کس نمی گردد از این بالا نشینی ها بیاییم ناز و تفرعن امروز خود را کنار بگذاریم و به یاد آوریم که چگونه در سایه سوختن چون شمع معلمان و اساتید خود فروغی گرفته ایم و به بهانه ای همچون روز معلم و استاد دست آنان را بفشاریم و سپاس خیر و خدمت آنان را بر زبان جاری کنیم! @nasirigilani_ir
🔹معلمان و اساتید نیک مرام بذر پاکی در دل های ما نشانده اند، آنان را از باد نبریم! دیشب توفیق حاصل شد خدمت سه معلم عزیز دوران راهنمایی خودم؛ حضرات اعزه خانم ها: کردمحله ای، کلانتر و پاکرو تماس بگیرم. البته موفق به صحبت با خانم کلانتر نشدم. این سه بزرگوار معلمان بسیار پاک و نزیه این ناچیز در دهه پنجاه بودند؛ یعنی حدود چهل و اندی سال پیش. به خانم کردمحله ای عرض کردم که وقتی چهار بار این ناچیز را پیش پزشک بردید و افزون بر هزینه درمان، هدیه هم خریدید، من چگونه می توانم پاسخ چنین رفتار بسیار کریمانه را بدهم؟! کاش چنین نمی کردید که بعد از این همه سال هیچ گاه نتوانستم خود را از بار سنگین این‌ محبت سبک نمایم! گفتم مراقبم که کسی در کریمی و آقایی از این ناچیز پیشی نگیرد، البته موفق نیستم، اما در برابر لطف بی مثال شما بسیار کم آوردم! ایشان از کسالت خود گفتند و حلالیت طلبیدند. نتوانستم اشک و تاثر خود را پنهان کنم و گفتم لطفا چنین نفرمایید و ما را متاثر نکنید! با خانم پاکرو که با ایشان نیز تماس گرفتم، خاطره ها دارم. تازه انقلاب شده بود و با حرص و ولع کتاب می خواندم، هر چند بسیاری از مطالب آنها را نمی فهمیدم. دفتری داشتم و لغت های نامفهوم را در آن می نوشتم تا از معلم های عزیز جویا شوم. خاطرم هست کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری را خواندم. واژه هایی مربوط به مسایل خاص زنانه در آن بود که معانی آنها را نمی دانستم. از سر نا آگاهی آنها را از خانم پاکرو پرسیدم. تبسم معنا دار ایشان هنوز در خاطرم هست. نمی دانم چگونه به من تفهیم کرد با آن همه حیا و آزرم مشهود در ایشان! حقیقتا پاک‌ رو و پاک وش بود و ماند. در تماس تلفنی گفتم که مولوی می گوید: هر کسی کو باز ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش گفتم شما سه نفر ریشه تاریخی و حلقه اتصال این ناچیز با چهل سال قبل و دوران پر خاطره تحصیل در دوران راهنمایی هستید. گفتم از خداوند می خواهم که تا زنده هستم، شما هم چنان زنده باشید و بلکه سال ها پس از آن، که در شب و روز معلم حداقل امکان تماس با شما فراهم باشد و ارادت و سپاس خود را پیوسته اعلام دارم. حقیقتا از سایر آموزگاران دوران گذشته خود اطلاعی ندارم که اگر داشتم تقدیم سپاس و تقدیر از زحمات آنان را پیوسته لازم می دانم. خداوند همه آموزگاران، معلمان، اساتید گذشته ما را چه در آموزش و پرورش و چه در دانشگاه و به ویژه اساتید حوزه را مورد لطف و عنایت ویژه خود قرار دهد. آنان که چشم از این خاکدان فروبستند، مستغرق دریای رحمت خود سازد و آنان که زنده اند، بر توفیقات و برکات عمرشان بیافزاید! بمنه و کرمه صبح صادق چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ @nasirigilani_ir
یاد و خاطره استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری را گرامی می داریم و به روح پاک آن عالم الهی درود می فرستیم و روز استاد و معلم را به اساتید و معلمان معزز همراه تبریک و تهنیت می گوییم. @nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ پاسخ به پرسشی در باره فیزیک کوانتوم یکی از دوستان فاضل همراه چند مدت قبل پرسشی ارسال کرده بودند که متاسفانه متن پرسش ایشان در اختیار نیست. پرسش آن است که با توجه به تحقیقات گسترده در باره فیزیک کوانتوم و پذیرش این نظریه در محافل علمی و ادعای تنافی آن با نظام علیت، چگونه می توان از نظام علیت که پایه اساسی براهین اثبات صانع است، دفاع کرد؟ این فایل صوتی در پاسخ ایشان ارایه شده است. به همه اساتیدی که در محیط های دانشگاهی حضور دارند و احیانا با این دست از پرسش های دشوار مواجه می شوند، توصیه می شود این فایل صوتی را دنبال فرمایند. @nasirigilani_ir
🔹 سخن گفتن فرشتگان با بندگان صالح خداوند راست است! متن ذیل را بخوانید تا اثبات گردد: مدعای اهل بیت (ع) که فرمودند گاه فرشتگان با بندگان صالح خداوند سخن می گویند و آنان را تایید و تسدید می کنند و به عبارت روشن تر فرمودند که مومن محدَّث است، از هر جهت قابل دفاع است. متن ذیل (از زبان فرزند کلباسی) در باره عالم ژرف نگر شیعه ابو الهدی کلباسی است که در باره اش گفته اند: افزون بر برخورداری از دانش و تبحردر علوم مختلف اسلامی و به ویژه علم رجال، در زمینه تقوا و تهذیب نفس به کمالات والای معنوی دست یافت و از این جهت از جمله نوادر عصر خویش برشمرده می شد؛ چنان که مکاشفات و کراماتی او نقل شده است: «وكان بعد الفريضة مشتغلا بالذكر والدعاء والسجود إلى ثلاث ساعات ، ثم يقوم من مكانه ويشتغل بالمطالعة ساعتين ، ثم يأتي بعد ذلك لصرف مختصر من الغداء ، وكان بيته - حين العبادة خاصة - مضيئا بنور ضعيف كمال الضعف . ولقد كتب في ابتداء كتاب له للدعاء - وهو الان موجود عندي بخطه الشريف - : إني سمعت في بعض أحوال اشتغالي للذكر والدعاء من وراء عالم الغيب ( وليستعد الإنسان لطريق الرحمن ) . وكنت ليلة من الشتاء حاضرا في بيته وكان متكئا على الوسادة مع ضعفه ، فإذا رأيته جلس مسرورا من غير ضعف ، وقال : ( إني بعد صلاة المغرب احتجت إلى التطهير وتحصيل الوضوء وغلبني الضعف فكنت استرحت ، فمضى زمان ولم أصل صلاة العشاء فسمعت صوتا واضحا صريحا : ( كسيكه موعود به جنات عدن است نبايد در نماز مساهله نمايد ) . وقد نقل لي هذا المطلب وكان في كمال الشعف والسرور ، وكيف لا يكون كذلك مع استماعه هذا الكلام رحمه الله ؟ ! (سماء المقال فی علم الرجال، ج 1، ص 40) @nasirigilani_ir
✳️ درخواست امام صادق (علیه السلام) از دوستداران خود: کاری کنید که مایه مباهات ما باشد! أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ اقْرَأْ عَلَى مَنْ تَرَى أَنَّهُ يُطِيعُنِي مِنْهُمْ وَ يَأْخُذُ بِقَوْلِيَ السَّلَامَ وَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص أَدُّوا الْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ عَلَيْهَا بَرّاً أَوْ فَاجِراً فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَأْمُرُ بِأَدَاءِ الْخَيْطِ وَ الْمِخْيَطِ - صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ الْحَدِيثَ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا جَعْفَرِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَيَّ مِنْهُ السُّرُورُ وَ قِيلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ وَ إِذَا كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَيَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِيلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ فَوَ اللَّهِ لَحَدَّثَنِي أَبِي ع أَنَّ الرَّجُلَ كَانَ يَكُونُ فِي الْقَبِيلَةِ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ ع فَيَكُونُ زَيْنَهَا آدَاهُمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَقْضَاهُمْ لِلْحُقُوقِ وَ أَصْدَقَهُمْ لِلْحَدِيثِ إِلَيْهِ وَصَايَاهُمْ وَ وَدَائِعُهُمْ تُسْأَلُ الْعَشِيرَةُ عَنْهُ فَتَقُولُ مَنْ مِثْلُ فُلَانٍ إِنَّهُ لآَدَانَا لِلْأَمَانَةِ وَ أَصْدَقُنَا لِلْحَدِيثِ. (کافی شریف، ج 1 «كِتَابُ الْعِشْرَةِ بَابُ مَا يَجِبُ مِنَ الْمُعَاشَرَةِ») نکته ها: 1. اقْرَأْ عَلَى مَنْ تَرَى أَنَّهُ يُطِيعُنِي مِنْهُمْ وَ يَأْخُذُ بِقَوْلِيَ السَّلَامَ؛ از این فقره مِهر اهل بیت (ع) نسبت به دوستان و شیعیان خود آشکار است. 2. وَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ مومن باید در زمینه اخلاق بندگی اهل تقوا و ورع و جهاد در راه خدا باشد. 3. وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ؛ مومن باید راستگو و راست منش باشد و نسبت به ادای امانت اهتمام ورزد. 4. وَ طُولِ السُّجُودِ؛ طولانی کردن سجده نشان از اهتمام به تقویت ارتباط با خداوند دارد که در نماز و دعا و مناجات با خداوند خودنمایی می کند. 5. وَ حُسْنِ الْجِوَارِ؛ توصیه دین نه تنها همسایه داری است، بلکه آن چه مورد تاکید است نیکو همسایه داری است. 6. فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ برنامه اسلامی و دینی همین امور است. 7. أَدُّوا الْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ عَلَيْهَا بَرّاً أَوْ فَاجِراً؛ عموم رفتارهای اجتماعی، دین و مذهب یا بدکار و نیکوکار نمی شناسد و مخاطب هر کس با هر دین و مذهبی باشد، باید به آن پایبند بود که امانت داری به خاطر اهمیت زیاد یکی از آن رفتارهای مورد تاکید اسلام است. 8. فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ يَأْمُرُ بِأَدَاءِ الْخَيْطِ وَ الْمِخْيَطِ؛ ذکر نخ و سوزن که به نظر امر کوچکی می آید، نشان می دهد که کوچکی و بزرگی یا کمی و ظاهری اشیاء معیار ارزش گذاری در رفتارهای اخلاقی نیست و اتفاقا ظاهر کار هر چند کوچک و خرد به نظر آید، مراعات و مراقبت از آن نشانه ورع و دیانت برتر است. 9. صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ ضمایر اشاره به اهل سنت دارد. یعنی در التزام به رفتارهای اخلاقی تنها معیار هم کیشان نیستند. 10. فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ الْحَدِيثَ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا جَعْفَرِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَيَّ مِنْهُ السُّرُورُ وَ قِيلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ وَ إِذَا كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَيَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِيلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ؛ کار و رفتار مومن باید به گونه ای باشد که مایه فخر و مباهات خداوند، فرشتگان و اولیای الهی باشد. 11. فَوَ اللَّهِ لَحَدَّثَنِي أَبِي ع أَنَّ الرَّجُلَ كَانَ يَكُونُ فِي الْقَبِيلَةِ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ ع فَيَكُونُ زَيْنَهَا؛ وجود مومن باید مایه زینت و نماد زیبایی باشد. 👇👇👇
12. آدَاهُمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَقْضَاهُمْ لِلْحُقُوقِ وَ أَصْدَقَهُمْ لِلْحَدِيثِ إِلَيْهِ وَصَايَاهُمْ وَ وَدَائِعُهُمْ تُسْأَلُ الْعَشِيرَةُ عَنْهُ فَتَقُولُ مَنْ مِثْلُ فُلَانٍ إِنَّهُ لآَدَانَا لِلْأَمَانَةِ وَ أَصْدَقُنَا لِلْحَدِيثِ؛ کسی که ادعای شیعه بودن و همراهی با اهل بیت (ع) را دارد نه تنها لازم است که به رفتارهای اخلاقی به ویژه اخلاق اجتماعی پایبند باشد، بلکه لازم است تا در این میدان گوی سبقت را از دیگران برباید. او باید به گونه ای باشد تا دیگران حتی دشمنان و پیروان سایر کاتب و مذاهب بگویند چه کسی نظیر او وجود دارد؟! همه آرزو کنند نظیر او باشند و اذعان کنند که او در التزام به اصول و رفتارهای اخلاقی گوی سبقت را از همان ربوده است: الفضل ما شهدت به العداء! @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۳۸.mp3
23.81M
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1238 🗓 شنبه 8 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
خارج تفسیر جلسه ۱۸۷.mp3
23.73M
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 187 🗓 دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ آَتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَآَتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ» (بقره، 86) @nasirigilani_lectures