eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
970 عکس
344 ویدیو
141 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جمع بندی روایات در زمینه حکم خوابیدن مرد و زن یا دو مرد و دو زن زیر یک لحاف: از بررسی ده جلسه ای درس خارج فقه و تحلیل سندی و دلالی بیست و پنج روایت که در کتاب وسائل الشیعه با عنوان «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» بازتاب یافته است و نیز پس از بررسی دیدگاه فقیهان مکرم شیعه، نتایج ذیل قابل استفاده است: 🔹بخشی از روایات ناظر به خوابیدن دو همجنس زیر یک لحاف است: (11 روایت) یک؛ اگر دو مرد یا دو زن (همجنس) زیر یک لحاف بخوابند و رابطه جنسی محدود (بدون دخول) داشته باشند، حد زنا (صد تازیانه) بر آنان جاری است. دو؛ اگر دو مرد یا دو زن زیر یک لحاف برهنه بخوابند، حد زنا (صد تازیانه) بر آنان جاری می گردد. برهنه خوابیدن دو مرد و دو زن حداقل به معنای برقراری رابطه جنسی محدود (بدون دخول) است. سه؛ اگر دو مرد یا دو زن با لباس و بدون رابطه جنسی محدود زیر یک لحاف بخوابند، از سی تا صد تازیانه می خورند. (تعزیر) چهار؛ اگر دو مرد یا دو زن زیر یک لحاف بخوابند و رابطه جنسی از نوع لواط یا مساحقه انجام گیرد، به ترتیب حد لواط (یکی از سه نوع عقوبت) یا حد مساحقه (صد تازیانه) اجرا می گردد. یازده روایت ناظر به این دو حکم است. 🔹بخشی از روایات ناظر به خوابیدن زن و مرد (دو جنس) زیر یک لحاف است: (9 روایت) این دست از روایات دو دسته هستند: شماری از روایات تعزیر و شماری دیگر حد اعلام می کنند. 🔹 در تحلیل و جمع نهایی روایات می توان گفت که روایات دسته نخست (حد تعزیر) به دلایل ذیل مقدم اند: یک؛ موافق منطق حاکم به شریعت است (جرائا وفاقا) وقتی زنایی اتفاق نیافتاد، نباید حد زنا جاری شود. شاهد مدعا این روایت است: «عَنْ حُمَيْدِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ سَمَاعَةَ عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ عَنْ أَبَانٍ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا وُجِدَ الرَّجُلُ وَ الْمَرْأَةُ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ قَامَتْ عَلَيْهِمَا بِذَلِكَ بَيِّنَةٌ وَ لَمْ يُطَّلَعْ مِنْهُمَا عَلَى سِوَى ذَلِكَ جُلِدَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ.» دو؛ مخالف قرآن است؛ زیرا قرآن برای زنا صد تازیانه معین کرده است: «الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» و زنا غیر از خوابیدن کنار یکدیگر در یک بستر است. سه؛ تعزیر موافق اصل برائت است. چهار: تعزیر موافق اصل تاکید شریعت بر کاستن و حذف حدود در موارد مشتبه است. پنج؛ تعزیر موافق شهرت عظیمه اصحاب است. @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۳۹.mp3
26.43M
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1239 🗓 یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
خارج تفسیر جلسه ۱۸۹.mp3
18.85M
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 189 🗓 یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: تفسیر آیه شریفه «وَلَمَّا جَاءَهُمْ کتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکانُوا مِنْ قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ» (بقره،89) @nasirigilani_lectures
ذَلِكَ زَمَانٌ لَا يَنْجُو فِيهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ نُوَمَةٍ إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ وَ إِنْ غَابَ لَمْ يُفْتَقَدْ، أُولَئِكَ مَصَابِيحُ الْهُدَى وَ أَعْلَامُ السُّرَى، لَيْسُوا بِالْمَسَايِيحِ وَ لَا الْمَذَايِيعِ الْبُذُرِ، أُولَئِكَ يَفْتَحُ اللَّهُ لَهُمْ أَبْوَابَ رَحْمَتِهِ وَ يَكْشِفُ عَنْهُمْ ضَرَّاءَ نِقْمَتِهِ. أَيُّهَا النَّاسُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ يُكْفَأُ فِيهِ الْإِسْلَامُ كَمَا يُكْفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِيهِ. أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَعَاذَكُمْ مِنْ أَنْ يَجُورَ عَلَيْكُمْ وَ لَمْ يُعِذْكُمْ مِنْ أَنْ يَبْتَلِيَكُمْ وَ قَدْ قَالَ جَلَّ مِنْ قَائِلٍ «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ وَ إِنْ كُنَّا لَمُبْتَلِينَ‏» امام علي(ع) درباره ویژگی های مؤمنان در «آخرالزّمان»، مي فرمايد: «آن [زمان]، زمانى است كه هيچ كس از فتنه نجات نمى يابد، مگر مؤمنِ بى نام و نشان! كه هنگام حضور، شناخته نمى شود و اگر غايب شود، كسى سراغش را نمى گيرد!، آنان چراغ هاى هدايت و نشانه هاي حركت در شب هاى تاريكِ رهروان راه حقّ اند و چون در ميان مردم اظهار وجود نمى كنند، و احمقانه و ناآگاهانه به افشاى اسرار نمى پردازند، خداوند درهاى رحمتش را به رويشان مى گشايد، و سختى ها را از آنان برطرف مى سازد!، اى مردم! به زودى زمانى برسد كه اسلام واژگون شود، همانند ظرفى كه واژگون شود و آنچه در آن است بريزد» خطبه ۱۰۳ نهج البلاغه
سلام استاد سوالی داشتم در این خطبه امام نجات مومنان در آخرالزمان را در ناشناس بودن و شهرت گریزی و عدم اظهار وجود می فرمایند طبق چنین دستوری چطور چنین افرادی که ناشناس هستند در عین حال چراغ هدایت هم هستند؟ 👇👇👇
مدل های آموزشی در دانشگاه‌ های جهان 1. مدل پاریس: خدمت به دین 2. مدل دانشگاه هاله (آلمان): خدمت به دولت و ملت 3. مدل هونبورد: کشف حقیقت 4. مدل دانشگاه فینیکس (آمریکا): خدمت به اقتصاد جهانی (جهانی سازی اقتصادی) 5. مدل پست مدرن (دریدا): دانشگاه بدون شرط 6. مدل رنالد بارنت (لیبرال انتقادی): رهایی بخشی 7. مدل اسلامی: تعلیم و تربیت (یزکیهم و یعلمهم) @nasirigilani_ir
اشرافیت.jpg
7.1K
اشرافیت آسیب حوزه است! مراقب باشیم که مردم را از دست ندهیم! @nasirigilani_ir
👆👆👆 دو مطلب کوتاه فوق مربوط به دو کارگاه آموزشی استاد در دهه نود است با عنوان: تعلیم و تربیت اسلامی و آسیب شناسی تبلیغ که در دانشگاه های مختلف ارایه شد.
خارج فقه جلسه ۱۲۴۰.mp3
10.86M
(سال سیزدهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه: 1240 🗓 دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بابُ ثُبُوتِ التَّعْزِيرِ بِحَسَبِ مَا يَرَاهُ الْإِمَامُ عَلَى الرَّجُلَيْنِ وَ الْمَرْأَتَيْنِ وَ الرَّجُلِ وَ الْمَرْأَةِ إِذَا وُجِدَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ أَوْ ثَوْبٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ مِنْ غَيْرِ ضَرُورَةٍ وَ لَا قَرَابَةٍ وَ يُقْتَلَانِ فِي الرَّابِعَةِ» @nasirigilani_lectures
خارج تفسیر جلسه ۱۹۰.mp3
21.15M
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: 190 🗓 دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ۱. ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَمَّا جَاءَهُمْ کتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکانُوا مِنْ قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ» (بقره،89) ۲. بحث مفصل در چرایی عدم صراحت آیات قرآن در باره ولایت اهل بیت (ع) و چرایی عدم ذکر نام حضرت امیر (ع) در قرآن @nasirigilani_lectures
✳️ پرسشی در باره ولایت تکوینی اهل بیت (ع) سلام علیکم حضرت استاد آیا آیاتی در قرآن هست که دلالت بر ولایت تکوینی پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام داشته باشد؟ علیکم السلام همه آیات ناظر به ولایت و تصرف پیامبران پیشین از باب قیاس اولویت در باره اهل بیت (ع) جاری است. نظیر آیات تصرف تکوینی حضرت عیسی (ع)؛ نظیر احیای مردگان و احیای پرنده از خاک تصرف تکوینی حضرت داود و سلیمان؛ نظیر تصرف باد و هوا تصرف تکوینی وصی سلیمان؛ یعنی آصف بن برخیا با جابجایی تخت ملکه سبا و ... زیرا اهل بیت (ع) خود را میراث دار همه سرمایه و دانش پیامبران گذشته معرفی کرده اند. نیز آیات ناظر به شفاعت تکوینی که مناطا شامل اهل بیت است؛ نظیر آیه شریفه ما من شفیع الا باذنه البته دلالت روایات در این زمینه صریح تر و وسیع تر است. موفق باشید. @nasirigilani_ir