✳️ پیشنهاد دو سنت دینی در فرهنگ عمومی
دو پیشنهاد که برای ارتقای معنویت در کشور بسیار مفید و موثر است، ارایه می گردد:
یک؛ سنت دعا در آغاز و پایان سفره
مسیحیان به رغم فقر سنت ها و شعائر دینی به دعای دسته جمعی در آغاز تناول غذا التزام ستودنی دارند.
این در حالی است که اسلام توصیه ها و دعاهای مخصوصی در این زمینه ارایه کرده است.
مناسب است بسم الله گفتن و خواندن دعایی کوتاه در آغاز و پایان تناول غذا به عنوان یک سنت موکد مورد تصویب نهادهای ذی ربط قرار گیرد.
اگر این امر در مراسم رسمی و ضیافت های عمومی نطیر ایام افطار و سحر در مضاجع شریف اهل بیت علیهم السلام رعایت شود، به صورت تدریجی میان مردم رواج خواهد یافت.
دو؛ سنت نماز شکر جمعی
عموم مردم نمار باران را می شناسند که پیام آن عجز و لابه به خاطر کاهش نزولات آسمانی است، اما وقتی مثل سال جاری بارش مستمر باران کشور را سیراب می کند، کسی در فکر شکر و سپاس نیست.
صدا و سیما به جای اهتمام به شکر الهی، یکسره از خسارت ها سخن می گوید که عمده آنها هم از کم گاری ها ناشی می شود!
اگر نماز شکر جمعی رواج یابد، مصداق گله خداوند نخواهیم بود که فرمود:
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ
باید ادب بندگی را میان مردم نهادینه کنیم.
صبح صادق سه شنبه
بیست و پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳
نگارش در مسیر تهران
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۱.mp3
9.17M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 191
🗓 شنبه 22 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
1. ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَمَّا جَاءَهُمْ کتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکانُوا مِنْ قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ» (بقره،89)
2. بررسی تفاوت کارکرد مفاد «مصدق لما معهم» در آیات قرآن
@nasirigilani_ir
✳️ روایتی درس آموز از ثامن الحجج (ع) در باره دعا
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي هَمَّامٍ إِسْمَاعِيلَ بْنِ هَمَّامٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: دَعْوَةُ الْعَبْدِ سِرّاً دَعْوَةً وَاحِدَةً تَعْدِلُ سَبْعِينَ دَعْوَةً عَلَانِيَةً.
- وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى دَعْوَةٌ تُخْفِيهَا أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ سَبْعِينَ دَعْوَةً تُظْهِرُهَا .
متن:
دَعْوَةُ الْعَبْدِ سِرّاً دَعْوَةً وَاحِدَةً تَعْدِلُ سَبْعِينَ دَعْوَةً عَلَانِيَةً؛ گر چه دو روایت نقل شده اما مضمون و مفاد معنایی هر دو یکی است. ظاهراً عدد هفتاد موضوعیت دارد و نیز می تواند به معنای کثرت باشد که البته خلاف ظاهر است.
راز آن که دعای سرّی هفتاد بار برتر از دعای علنی دانسته شده، حداقل سه نکته است:
یک؛ دعای سرّی از ریاء و سمعه دورتر و بلکه بدور است و این امر بستر ساز اخلاص در دعا است.
دو؛ دعای سرّی نوعی گفت و شنود با خداوند محسوب می گردد که در هر جا و همه حال قابل تحقق است.
این امر خود از نوعی معیت با خداوند و باور به حضور او در سراسر زندگی حکایت دارد و از این جهت از مراتب بیشتری نسبت به دعای علنی برخوردار است.
سه؛ دعای سرّی بسان همه گام های معنوی سرّی در رشد و تعالی روحی و معنوی انسان اثر بیشتری می گذارد؛ زیرا همان گونه که در برخی از روایات آمده یکی از اسرار رشد و تعالی پنهان نگاه داشتن آن است.
اگر کسی می خواهد به درجات رشد و کمال برسد، باید کمتر به دنبال علنی کردن کار خود باشد.
راز آن که در برخی از روایات توصیه شده که از شهرت و آوازه بگریزید، همین نکته است.
سرّ آن که اولیای الهی از رمز و راز کار خود جز برای خواص گفتگو نمی کردند و به اصطلاح کتوم بودند، نیز همین نکته است.
برگرفته از کتاب «شرح کافی شریف» اثر در دست تدوین استاد علی نصیری
@nasirigilani_ir
سلام علیکم
یه بنده خدایی ازم پرسید اگه داخل قبرستان گلدونایی که دورانداختن رو برداره اشکال داره؟
یعنی از روی مزار برنداشته یه گوشه انداختن برداره.
علیکم السلام
اگر اعراض محرز شود؛ یعنی یقین حاصل شود که مالک آن گل و گلدان، آن را رها کرده و قصد دور ریختن آن را دارد، مجاز به تصرف است.
@nasirigilani_ir
علی نصیری
✳️ چالش های دین داری در عصر حاضر و مسئولیت عالمان دین این سخنرانی توسط آیت الله دکتر علی نصیری در س
می دانیم که بسیاری از همراهان مکرم مجال پیگیری فایل های صوتی را ندارند، با این حال به ویژه به حوزویان معزز توصیه می شود که این فایل صوتی استاد را استماع کنند که ایشان در آغاز آن می گوید آن چه در این جلسه بر زبان جاری می شود، یافتنی ها است که از دل برخاسته است.
کم نیستند از طلاب و گاه از فضلا که بعد از گذار عمری در حوزه هم چنان احساس سرگردانی دارند و نمی دانند خداوند چه جایگاه بی بدیلی به آنان ارزانی فرموده است.
این درس گفتار می تواند برای بسیاری از آنان رهکشا باشد.
May 11
📷 گزارش تصویری
✨ألسَّلاَمُعَلَيکِيَا فَاطِمَةَالمَعصُومِة(س)✨
💠 جشن میلاد کریمه اهل بیت(س)
و آغاز دهه کرامت
🎙با کلام:
آیتالله دکتر علی نصیری
🎙با نوای:
کربلایی محمد علی وطن خواه
📅 پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
⏰ همراه با نماز مغرب و عشاء
🕌 بلوار دهه فجر-آستان مقدس
امامزاده سید نصرالله (ع)
📲اطلاع رسانی فضای مجازی آستان
مقدس امامزاده سید نصرالله (ع)
🆔 @bargah_noor
🔹 برنامه سفر و سخنرانی های استاد علی نصیری طی حضور در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در شهر دار المؤمنین یزد:
۱. چهارشنبه شب ساعت ۲۱ جلسه با سرکار خانم شاکری مدیر حوزه علمیه خواهران
۲. چهارشنبه ساعت ۲۲ دیدار با ایت الله سید محمد کاظم مدرسی
۳. پنجشنبه ساعت ۷ونیم صبح بازدید از مسجد جامع یزد
۴. پنجشنبه ساعت ۸ بازدید از موزه و کتابخانه وزیری
۵. پنجشنبه ساعت ۹ سخنرانی در جمع طلاب مدرسه علمیه مصلی
۶. پنجشنبه ساعت ۱۰ سخنرانی در جمع ۵۰ نفر از نخبگان مددجو در فرهنگسرای وحی و اندیشه
۷. پنجشنبه ساعت ۱۱ بازدید از مدینه العلم کاظمیه
۸. سخنرانی مابین نماز ظهر و عصر در مسجد کاظمیه در جمع طلاب مدینه العلم کاظمیه
۹. ساعت ۱۳ سخنرانی در جمع طلاب سطح چهار حوزه علمیه خواهران در مدرسه علمیه امام حسین
۱۰. ساعت ۱۴ بازدید از موزه بلدیه شهرداری و همچنین بازدید از مرکز کنترل ترافیک شهرداری یزد
۱۱. ساعت ۱۹ سخنرانی در امامزاده سید نصرالله علیه السلام
۱۲. ساعت ۲۰ دیدار ایت الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد
۱۳. ساعت ۲۲ دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه
۱۴. جمعه ۸ صبح زیارت قبور علما و همسر اشرف آهنگر در قبرستان تاریخی جوی هرهر و همچنین مزار یهودیان
۱۵. جمعه ساعت ۹ونیم بازدید از دخمه زرتشتیان
۱۶. جمعه ۱۰ صبح افتتاح مرکز پژوهش مطالعات اسلامی زنان
۱۷. جمعه ۱۱ صبح زیارت امامزاده جعفر علیه السلام
۱۸. جمعه ساعت ۱۲ نماز جمعه یزد
@nasirigilani_ir
قَالَ إِبْرَاهِیمُ بْنُ أَبِی مَحْمُودٍ ...
فَقَالَ (الرّضا علیه السلام):
یَا ابْنَأَبِیمَحْمُودٍ إِنَّ مُخَالِفِینَا
وَضَعُوا أَخْبَاراً فِی فَضَائِلِنَا وَ
جَعَلُوهَا عَلَی أَقْسَامٍ ثَلَاثَهًٍْ
أَحَدُهَا الْغُلُوُّ وَ ثَانِیهَا التَّقْصِیرُ فِی أَمْرِنَا وَ ثَالِثُهَا التَّصْرِیحُ
بِمَثَالِبِ أَعْدَائِنَا فَإِذَا سَمِعَ النَّاسُ الْغُلُوَّ فِینَا کَفَّرُوا شِیعَتَنَا وَ نَسَبُوهُمْ إِلَی الْقَوْلِ بِرُبُوبِیَّتِنَا
وَ إِذَا سَمِعُوا التَّقْصِیرَ اعْتَقَدُوهُ فِینَا
وَ إِذَا سَمِعُوا مَثَالِبَ أَعْدَائِنَا بِأَسْمَائِهِمْ ثَلَبُونَا بِأَسْمَائِنَا
وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ
وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ فَیَسُبُّوا اللهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ
یَا ابْنَأَبِیمَحْمُودٍ
إِذَا أَخَذَ النَّاسُ یَمِیناً وَ شِمَالًا فَالْزَمْ طَرِیقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ
وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ
إِنَّ أَدْنَی مَا یُخْرِجُ الرَّجُلَ مِنَ الْإِیمَانِ
أَنْ یَقُولَ لِلْحَصَاهًِْ هَذِهِ نَوَاهًٌْ ثُمَّ یَدِینُ بِذَلِکَ وَ یَبْرَأُ مِمَّنْ خَالَفَهُ
یَا ابْنَأَبِیمَحْمُودٍ
احْفَظْ مَا حَدَّثْتُکَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَکَ فِیهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهًِْ.
ابراهیمبنابی محمود گفت: به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم: «ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! در نزد ما اخباری در فضایل امیرالمؤمنین و شما اهل بیت (علیهم السلام) هست که از طریق مخالفین روایت شده و چنین روایتهایی را ما از شما نشنیدهایم. آیا معتقد به آن روایات بشویم و آنها را بپذیریم»؟ فرمود: «ای پسر ابی محمود! پدرم از پدر خود، از جدش نقل کرد که پیامبر اکرم (علیه السلام) فرمود: «هرکسی به سخن گویندهای گوش بدهد، او را پرستش کرده؛ اگر سخنران از جانب خدا باشد، خدا را پرستش کرده و اگر از جانب شیطان باشد، شیطان را پرستیده است». سپس حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: «مخالفین ما اخباری را در فضایل ما جعل کردهاند که به سه قسم تقسیم میشود: خبرهایی که غلو کردهاند؛ خبرهایی که دربارهی ما کوتاهی کردهاند؛ و خبرهایی که برعیبهای دشمنان ما تصریح دارند. وقتی مردم اخبار غلو آمیز و زیادهروی را بشنوند، شیعیان ما را تکفیر میکنند و آنها را نسبت میدهند به اینکه امامان خود را، خدا میدانند. وقتی اخبار کوتاهی دربارهی ما را بشنوند، درباره ما معتقد به آنها میشوند. وقتی معایب دشمنان ما را با تصریح بر اسمشان بشنوند، ما را نیز به نام دشنام میدهند، با اینکه خداوند در قرآن میفرماید: وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ فَیَسُبُّوا اللهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ. ای پسر ابی محمود! وقتی مردم به طرف راست و چپ گرایش داشتند، تو از طریق ما منحرف نشو. هرکس دست از ما برندارد، ما نیز از او دست برنمیداریم و هرکه از ما جدا شود، ما نیز از او جدا میشویم. کمترین چیزی که شخص را از ایمان خارج میکند، این است که یک ریگ را بگوید دانه است، بعد درباره آن اعتقاد پیدا کند و از مخالفین خود بیزار شود. ای پسر ابی محمود! آنچه برایت توضیح دادم حفظ کن؛ خیر دنیا و آخرت را برای تو جمع نمودم».
وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۲۵۴
بحارالأنوار، ج۶۹، ص۹۳
القمی، ج۱، ص۲۱۳
در ایام دهه مبارکه کرامت توفیق عظیم زیارت ثامن الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء روزی شد.
خداوند را بر این فیض و لطف هزاران بار شکر و سپاس!
حسب وظیفه اخلاقی دوستان و احباب مطمح نظر بوده و در ثواب زیارت شریک خواهند بود.
رزقنا الله تعالی و ایاکم زیاره بیته العتیق و زیاره المشاهد الشریفه فی عامنا هذا و فی کل عام!
@nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 گفتاری در باره مصاحف صحابه و به ویژه مصحف ابن مسعود
با توجه به شبهه راهیافت اختلاف در نص آیات قرآن که از سوی برخی از خاورشناسان مطرح شده است، پیگیری این فایل صوتی برای نقد این شبهه پیشنهاد می گردد.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه 1242.mp3
9.48M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1242
🗓 یکشنبه 22 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ كَيْفِيَّةِ الْجَلْدِ فِي الزِّنَا وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۲.mp3
10.06M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 192
🗓 یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
1. ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَمَّا جَاءَهُمْ کتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَکانُوا مِنْ قَبْلُ یسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا کفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ» (بقره،89)
2. بررسی بشارت های پیامبر اکرم (ص) در تورات و انجیل
@nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام استاد ببخشید
سوالم درباره نکته ای دیگر درباره مومن آخرالزمان بود
از طرفی اخر الزمان رو دورانی پر اختناق و سخت برای مومن معرفی میکنند که دینداری بر او سخته و حتی الامکان بهتره خود رو عیان نکنه و ناشناس باشه
و از طرفی دیگر ما گاها از مبلغین مبحثی به نام وظایف منتظر میشنویم که میگویند مومن وظیفه داره در آخرالزمان تبلیغ دین بکنه و مردم رو راغب به ظهور بکنه و خلاصه شوری در دلها ایجا کنه
حال سوال اینه چطور هم مومن ناشناس باشه و زیاد اظهار وجود نکنه و هم بیاد تو اجتماع و به تبلیغ دین و ظهور بپردازه تا برای مقدمات ظهور تلاش کنه؟
این دو چطور با هم قابل جمع هستند؟
علیکم السلام
پاسخ در فایل صوتی پیوست آمده است.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۳.mp3
10.96M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1243
🗓 یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی آراء فقهی در باره چگونگی اجرای حد زنا
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه 193.mp3
12.28M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 193
🗓 دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیه شریفه «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ أَنْ یکفُرُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ بَغْیا أَنْ ینَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَی مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَی غَضَبٍ وَلِلْکافِرِینَ عَذَابٌ مُهِینٌ» (بقرة،90)
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۴.mp3
11.93M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1244
🗓 دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
نتیجه گیری و جمع بندی تعارض میان روایات
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۴.mp3
8.27M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 194
🗓 دوشنبه 29 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیه شریفه «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آَمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره، 90)
@nasirigilani_ir