در متن ذیل که حدود یک ماه قبل انتشار یافت، در برابر بدبینی ها و بی مهری ها، از تلاش های صادقانه دولت سیزدهم تقدیر شده است:
✳️ افق های روشن کشور پیام آور تلاش مضاعف است!
نگاهی به وضعیت کشور از جهات و جنبه های مختلف حکایت از گشوده شدن افق های روشن بسیاری دارد.
از این منظر نکات ذیل قابل ملاحظه است:
🔹یک؛ کشور در چند سال اخیر به ویژه بعد از ماجرای خانم مهسا امینی، با التهاب بسیار مواجه شد و امواج نارضایتی، بریدن از انقلاب، مهاجرت از کشور، همصدایی همه معاندان و بدخواهان کشور علیه نظام در ورای مرزها، خسارت های مادی و معنوی سنگینی را در پی آورد که به لطف الهی وضعیت داخلی و خارجی تا حدود زیاد آرام شده و به حالت عادی بازگشته است.
🔹دو؛ کشف فسادهای بزرگ و اختلاس های بسیار سنگین، به اعتماد عمومی جامعه به مدیران خرد و کلان کشور صدمات جبران ناپذیری زد. در برابر، قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با سرشاخه های فساد؛ حتی اگر فرزندان معاون رئیس قضا باشند و اقدامات دولت در جهت شفاف سازی دخل و خرج ها، زمینه بازگشت اعتماد عمومی را هر چند نه بسان گذشته، فراهم کرده است.
🔹 سه؛ به رغم ناکامی دولت آقای رئیسی در مهار تورم و تقویت ارزش پول ملی، تلاش مضاعف شخص ایشان و دولت مردان همراه وی، برای آحاد ملت مشهود است؛ چنان که به فرجام رساندن شماری از طرح های کلان ملی و محلی بارها شعف و شادمانی مردم را فراهم کرده است.
🔹 چهار؛ با عملیات وعده صادق، عملا توان نظامی کشور در عرصه دفاع و احیانا تهاجم بر همه دنیا آشکار شد و خط بطلان بر هر توطئه و طرحی خیانت بار در جهت تحمیل جنگ بر کشور و تبعات تلخ آن کشیده شد. از این جهت به لطف الهی و البته با توقع درایت اندیشی و مصلحت گرایی مدیران کشور، برای سال ها آرامشی در بیرون مرزها برقرار خواهد بود.
🔹 پنج؛ بر همه لطف ها و نعمت های گذشته، باید سریان بارش رحمت الهی را بر کشور افزود که نگرانی های مکرر از قلت نزولات آسمانی را پایان داد؛ به گونه ای که شماری از سدها سرریز کردند و مناطق خشک و تفتیده همچون سیستان و یزد و ... سیراب شدند.
خدای منان و فیض گستر را بر همه این نعمت ها و لطف ها هزاران هزار بار شکر و سپاس!
حال باید پرسید:
چشم انداز آتی کشور را چگونه باید رقم زد؟
ظهر یکشنبه
دوم اردیبهشت ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
✳️ مراتب سه گانه هدایت یابی به صراط مستقیم در روایات
خدمت سرور معظم استاد نصیری سلام علیکم
در ابتدای یکی از دروس خارج فقه فرمودید که طبق روایات هدایت طلبی به صراط مستقیم دارای سه مرتبه است. مرتبه اول ارشاد به صراط مستقیم، مرتبه دوم استقامت در صراط مستقیم و مرتبه سوم طلب افزایش صراط.
لطف فرمایید روایت مورد نظر را در اختیار قرار دهید.
تشکر از بذل محبت
علیکم اسلام
همان گونه که اشاره کردید آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» به طورت طولی به سه مرتبه از مراتب صراط ناظر است به شرح ذیل:
یک؛ برای کسی که بر صراط نیست یا گمان می کند که بر صراط است، اما از آن بهره ندارد، به معنای ارشاد و ورود به این صراط است.
دو؛ برای کسی که بر صراط است، طلب استقامت و دوام است؛ زیرا انسان هر لحظه در معرض انحراف فکری یا رفتاری قرار دارد.
سه؛ برای کسی که به مرحله استقامت رسیده طلب افزایش است؛ یعنی از خداوند می طلبد که او را به مراتب کامل تری از صراط مستقیم برساند.
این مراتب به صورت علیحده در سه روایت ذیل بازتاب یافته است:
مرتبه اول: قال : وقال جعفر بن محمد الصادق عليه السلام في قوله عز وجل " اهدنا الصراط المستقيم " قال : يقول : أرشدنا إلى الصراط المستقيم ، ارشدنا للزوم الطريق المؤدى إلى محبتك ، والمبلغ دينك ، والمانع من أن نتبع أهواءنا فنعطب ، أو نأخذ بآرائنا فنهلك .
مرتبه دوم: حدثنا محمد بن القاسم الأسترآبادي المفسر قال : حدثني يوسف بن محمد بن زياد وعلي بن محمد بن سيار عن أبويهما ، عن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام في قوله : " اهدنا الصراط المستقيم " قال : أدم لنا توفيقك الذي به أطعناك في ما مضى من أيامنا ، حتى نطيعك كذلك في مستقبل أعمارنا
مرتبه اول و سوم: فيمن لا يحضره الفقيه وفيما ذكره الفضل من العلل عن الرضا عليه السلام أنه قال : اهدنا الصراط المستقيم استرشاد لدينه ، واعتصام بحبله واستزادة في المعرفة لربه عز وجل ولعظمته وكبريائه .
در این روایت دو مرحله اول و سوم آمده است.
موفق باشید.
@nasirigilani_ir
✳️ اعمال شب ها و روزهای جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔹 غسل جمعه
🔹 صدقات و مبرات به مستمندان
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 زیارت قبول مومنان
🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
@nasirigilani_ir
✳️ برای فردایی روشن تر پس از شهادت رئیس دولت سیزدهم دعا کنیم!
مرحوم آیت الله رئیسی به خاطر صفای نفس، پاکدستی و پرهیز از هر گونه سوء استفاده از بیت المال در کنار خدمت خالصانه و مجاهدانه ستودنی، عاقبت به خیر شد.
مردم ایران برای ایشان و همراهان شهیدش سنگ تمام گذاشتند و حتی شمار قابل توجهی از کشورها به نیکی ادای احترام کردند.
این حادثه چه طبیعی یا احتمالا تروریستی باشد، فرجام آن از دست دادن یکی از با تجربه ترین و دلسوزترین مدیران کلان کشور است.
پیداست که همواره آفات و خطرات در پیش روی همه ما است.
آن چه در این بین اهمیت ویژه دارد، تربیت مدیران کارآمد و وجود کافی افرادی از هر جهت برجسته و متعهد در کشور است.
این در حالی است که کشور در حال حاضر از کمبود مدیرانی با تراز کارآمدی؛ همچون شهیدان رجایی و رییسی رنج می برد.
این امر در عموم استان ها و شهرها مشهود است تا چه رسد به سطح کلان ملی!
بحران فقر استان ها در معرفی نامزدهای شایسته خبرگان و تنگنای مشهود در معرفی رهبر آتی انقلاب از نمونه های آشکار مدعا است.
بدون تردید در سالیان پس از انقلاب در زمینه تربیت مدیران شایسته کم کاری شده است.
امید است در عرصه مدیریت اجرایی کشور پس از مرحوم رییسی، فردی سکان قوه مجریه را بر عهده گیرد که در سایه مدیریت شایسته و بایسته او، نه تنها هیچ عقب گردی از روند رو به رشد و تعالی کشور به نظر نیاید، بلکه همگان شاهد بالندگی افزون تر کشور در همه عرصه ها باشیم!
این امر در سایه حضور چهره های خدوم در عرصه انتخابات، همت و انتخاب شایسته عموم مردم و البته عنایت و لطف ویژه خداوند قابل تحقق است.
به امید روزهای بسیار روشن تر برای ایران و ایرانی!
صبح صادق جمعه
چهارم خردادماه 1403
@nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدن این فیلم توصیه می گردد.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۵.mp3
19.28M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1245
🗓 دوشنبه 30 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
«بَابُ أَنَّ الزَّانِيَ الْحُرَّ يُجْلَدُ مِائَةَ جَلْدَةٍ إِذَا لَمْ يَكُنْ مُحْصَناً» و «بَابُ كَيْفِيَّةِ الرَّجْمِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۵.mp3
5.56M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 195
🗓 دوشنبه 30 اردیبهشت 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه
«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آَمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره، 90)
@nasirigilani_ir
✳️ پرسشی در باره مفهوم روایت «ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّهِ مَن يَقتَدی بِسُنَّةِ إمامٍ و لا يَقتَدِی بِأعمالِهِ»
سلام علیکم استاد عزیز
وقت بخیر
امکانش هست بفرمایید چطور ممکنه به سنت امام اقتدا کرد اما به اعمالش اقتدا نکرد؟
امام سجّاد عليه السلام:
ألا و إنَّ أبغَضَ النّاسِ إلَى اللّهِ مَن يَقتَدی بِسُنَّةِ إمامٍ و لا يَقتَدِی بِأعمالِهِ.
هشدار كه منفورترين مردم نزد خداوند كسى است كه سيره امامى را برگزيند ولى از كارهاى او پيروى نكند.
📚الكافى ،جلد۸،صفحه۲۳۴
علیکم السلام
متن مورد پرسش شما بخش پایانی روایت ذیل است:
«ابن محبوب ، عن مالك بن عطيّه ، أبي حمزة الثماليِّ ، عن عليِّ بن الحسين ( عليهما السلام ) قال : لا حسب لقرشيّ ولا لعربيّ إلاَّ بتواضع ، ولا كرم إلاَّ بتقوى ، ولا عمل إلاَّ بالنيّة ولا عبادة إلاَّ بالتفقّه ، ألا وإنَّ أبغض النّاس إلى الله من يقتدي بسنّة إمام ولا يقتدي بأعماله .»
سیاق روایت به ویژه فقره «لا حسب لقرشيّ ولا لعربيّ إلاَّ بتواضع ، ولا كرم إلاَّ بتقوى» ناظر به ان است که صِرف ادعا و حسب و نسب برای نجات و رستگاری یا تحقق کمال و رفعت کافی نیست، بلکه باید در کنار آنها عمل باشد. از این جهت مراد از فقره مورد پرسش آن است که صِرف ادعای همراهی با یک امام برای تحقق سعادت کافی نیست و بلکه گاه نتیجه عکس می دهد؛ یعنی انسان را مبغوض خداوند یا مبغوض ترین فرد می سازد.
از تقابل فقره «یقتدی بسنة امام» و فقره «یقتدی باعماله» می توان دریافت که مراد از فقره نخست ادعای انتحال یا همان تشیع است؛ یعنی بگوید من شیعه یکی از امامان هستم، اما به اعمال آن امام عمل نکند.
این رفتار منافقانه تلقی می شود. از سویی دیگر به اعتبار و حیثیت شیعیان واقعی صدمه می زند. از این جهت رفتاری مبغوض تلقی می گردد.
موفق باشید.
@nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ مصاحبه درس آموز در باره شهدا
عظمت شهدا و نفوذ شخصیت آنان در دل ها به رغم آن که مشاغل بسیار ساده و عادی همچون ضایعاتی و کارگری داشتند، در این گفت و شنود به خوبی آشکار شده است.
@nasirigilani_ir
احکام ناظر به چگونگی رجم.docx
36.9K
بخشی از مباحث درس خارج فقه
امروز یکشنبه ششم خرداد ماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
این متن انجیل مرقس سوره چهار آیه سی و یک و سی و دوم است.
آیه آخر سوره مبارکه فتح به این انجیل اشاره دارد.
باور می کنید که این تابلو متن کامل قرآن کریم است در کتابخانه مرحوم وزیری یزد!
چگونه توانست بیش از شش هزار آیه را به این ظرافت و بسیار ریز کتابت کند؟!
چه عشقی برای این کار داشت!
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۶.mp3
11.29M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1246
🗓 دوشنبه 5 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ كَيْفِيَّةِ الرَّجْمِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۶.mp3
21.55M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 196
🗓شنبه 5 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَى بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آَتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ( 92-93)
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۷.mp3
11.29M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1247
🗓 یکشنبه 6 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ كَيْفِيَّةِ الرَّجْمِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۷.mp3
22.42M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 197
🗓 یکشنبه 6 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُوسَى بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آَتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمَانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ( 92-93)
@nasirigilani_ir
✳️ اضلاع قدرت از منظر قرآن
در آیه ۳۴ سوره مبارکه کهف چنین آمده است:
«وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا؛ و این مرد که دو باغ میوه بسیار داشت با رفیق خود (که مردی مؤمن و فقیر بود) در مقام گفتگو و مفاخرت برآمد و گفت: من از تو به دارایی بیشتر و از حیث خدم و حشم نیز عزیزتر و توانمندترم.»
یعنی یکی از دو دوست که صاحب باغ و ثروت بود به رفیق خود گفت:
من ثروتم از تو بیشتر و از نظر شمار از تو نیرومندتر هستم.
ثروت نماد قدرت اقتصادی، شمار خدم و حشم نماد قدرت نظامی است و این که این چنین برتری خود را به رخ می کشد نماد قدرت سیاسی است.
پس سه ضلع قدرت عبارتند از: قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و قدرت سیاسی.
ترتیب منطقی این سه ضلع هم به همین صورت است.
ابتدا قدرت اقتصادی شکل می گیرد و در پی آن قدرت نظامی پدید می آید و پس از آن فرد یا یک حکومت مجال می یابد تا خواسته های خود را با قدرت بیان کرده و به کرسی بنشاند.
سیر تحولات جهان معاصر و ظهور قدرت های بزرگ این سیر را تایید می کند.
بر این اساس باید به اقتصاد و بهسازی آن به عنوان نخستین رکن رکین اضلاع قدرت اهمیت فراوان قائل شد.
@nasirigilani_ir
✳️ مفهوم شناسی سلامت معنوی
از نگاه متون دینی؛ سلامت معنوی مفهومی تشکیکی و ذو مراتب است که بر سه رکن اساسی: سلامت فکری، سلامت قلبی و سلامت رفتاری مبتنی بوده و دو ساحت بنیادین: جهان باطن و جهان ظاهر را در بر می گیرد. جهان باطن سه عرصه: جبروت، لاهوت و ملکوت و جهان ظاهر چهار عرصه: فرد، خانواده، جامعه و جهان را شامل می شود.
بر این اساس؛ فرد، خانواده، جامعه و جهانی دارای سلامت معنوی اند که در عرصه فکر؛ غیب باور، خداباور، راهنما باور و آخرت باور باشند؛ در عرصه قلب تجلی بخش صفات زیبا و ستودنی قلبی؛ همچون عشق، صفا، صداقت و محبت باشند و در عرصه رفتار در تعامل با عوالم باطن؛ همچون خداوند به وظایف و مسئولیت های دینی پایبند و در تعامل با عوالم ظاهر؛ یعنی خود، اجتماع انسانی و در تعامل با محیط زیست به وظایف دینی، اخلاقی و انسانی پایبند بوده و از رذایل و پلشتی ها دوری گزینند.
در جهان انسانی پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان اهل بیت (ع) و در جهان فرشتگان اعظم فرشتگان؛ یعنی روح در عالی ترین سطح سلامت معنوی قرار دارند و پس از آنان پیامبران اولو العزم، رسل، انبیاء، اوصیاء و اولیای الهی و در مراحلی فرودین سایر مؤمنان به میزان بهره مندی از مراتب و مولفه های سلامت معنوی جای دارند.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ اطلاع رسانی
به اطلاع عزیزان فاضلی که در دروس خارج استاد علی نصیری شرکت می فرمایند، می رساند که دروس استاد در هفته آتی تشکیل نمی گردد.
توفیقات روز افزون دوستان فاضل را از خداوند منان خواستاریم.
@nasirigilani_ir
✳️ اعتراف نسخههای قدیمی انجیل به برتری پیامبر اسلام(ص) بر سایر انبیاء
آیتالله علی نصیری مطرح کرد:
به گزارش ایکنا، آیتالله علی نصیری؛ استاد درس خارج حوزه علمیه، ۶ خرداد ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه بقره به تفسیر آیه ۸۹ «وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ۚ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ» پرداخت که متن سخنان وی به شرح زیر است:
قرآن کریم بعد از اینکه به مشی یهودیان در گذشته اشاره و از آنان گلایه کرد به بحث یهودیان دوران پیامبر(ص) پرداخت و فرمود شما مانند آباء و اجداد خود هستید و هر پیامبری که بیاید یا او را میکشید و یا تبعیت نکرده و آزار میرسانید. در این آیه فرموده است: وقتی کتابی از سوی پروردگارتان آمد که مصدق کتاب شما است به قدری با آن آشنا بودید که با آن در برابر کافران محاجه و اعلام پیروزی میکردید (به تعبیر دیگر میگفتید وقتی پیامبر آخرالزمان بیاید ما بر شما پیروز خواهیم شد و به این بهانه هم در مدینه متوطن شدید) ولی وقتی پیامبر(ص) و این کتاب آمد به آن کافر شدند و خداوند گلایه میکند که چرا کافر شدید؟
البته مشکل اینها با پیامبر(ص) در این بود که پیامبر(ص) با ساز آنها کوک نشد و فرمود که دین شما منقضی شده و اسلام دین مورد قبول خداوند است لذا یهودیان دشمنی با ایشان را شروع کردند. البته اینها ابتدا تصور میکردند که پیامبر از تبار یهودیان و از نسل اسحاق خواهد بود ولی اینطور نشد. در این آیه یک گزاره خبری و یک گزاره انشایی وجود دارد؛ در گزاره خبری یک پیام اساسی اعلام شده و آن اینکه پیامبر و دینی که آمد از هر جهت کامل بود و توجیهات لازم برای پذیرش از سوی پیروان ادیان دیگر را هم داشت و در گزاره انشایی هم بحث لعنت مطرح است.
در روایات داریم که عذاب در جایی فرود میآید که بنده پیمانه گناهش را پر کند، لذا در فراز پایانی آیه فرمود: لعنت خدا بر کافران باد. اینها استکبار ورزیدند و از پیامبر(ص) تبعیت نکردند در حالی که اسلام، کاملترین دین است. البته این مسئله فقط برای یهود نبوده است و در برابر حضرت امیر(ع) هم از سوی مدعیان مسلمانی چنین نافرمانی وجود داشت. ما اصلا کاری به نص و نصب امام هم نداریم ولی آیا مگر نه اینکه خلیفه باید اعلم مردم و مدبرترین آنان باشد؟ آیا لباس خلافت بر تن علی(ع) شایسته نبود و بر تن دیگران شایسته؟ بنابراین این امتحانات سخت برای همه دورانها وجود دارد و نفسی که خود را نساخته باشد آسیب خود را وارد میکند.
سکونت یهودیان در مدینه برای دیدن پیامبر(ص)
در سبب نزول این آیه نقل شده است؛ طایفهای از یهود در تورات مشاهده کردند که گاهی پیامبر(ص) ما بین دو کوه در مدینه است، لذا به سمت این منطقه(احد) حرکت کردند و در خیبر و تیما و احد و ... سکونت کردند و به بقیه یهودیان هم پیام دادند که شما هم به مدینه بیایید ولی آنان جواب دادند که ما نزدیک شما هستیم و هر وقت پیامبر موعود ظهور کرد نزد شما خواهیم آمد. یعنی اساسا برای پیامبر(ص) به یثرب آمدند.
به هر حال قرآن کریم در این آیه تایید کرده است که یهودیان و مسیحیانی که در مدینه زندگی میکردند پیامبر(ص) و قرآن را میشناختند؛ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ. همچنین از قرآن به دست میآید که آنچه میدانستند بیش از آن چیزی است که در تورات و انجیل فعلی موجود است؛ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتَابَ الَّذِي جَاءَ بِهِ مُوسَىٰ نُورًا وَهُدًى لِلنَّاسِ ۖ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ كَثِيرًا؛ قرآن تایید کرده که نمیگذارند متن اصلی کتابشان که در آن به پیامبر تصریح شده است در اختیار مردم قرار بگیرد لذا ما باید در کتب موجود غور کنیم تا مواردی به دست آوریم؛ مثلا در تورات در سفر تثنیه آمده است نبی را از برای ایشان و از میان برادران ایشان چون تو مبعوث خواهم کرد و کلام خود را در دهانش خواهم گذارد و هر چه را به او امر فرمایم خواهد گفت و هر کسی سخنان مرا نشنود من از او مطالبه خواهم کرد.
امیبودن به معنای بیسوادی نیست
👇👇👇
در اینجا به این نکته تاکید دارد که گفته من کلام خودم را در دهان او خواهم گذاشت و این نشان میدهد پیامبر(ص) امی است یعنی کتابت نمیکند؛ البته امیبودن به معنای بیسواد نیست و این خطای فاحشی است که در کتب رخ داده است. قرآن کریم در سوره کهف فرموده است: وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ. در کتاب ارشیای نبی آمده است: آن طومار را به کسی که خواندن نداند دادیم، پیامبر(ص) تظاهر به این داشتند که نمیتوانند بخوانند تا جایی که برخی ایشان را متهم کردند که قرآن را از بزرگان یهودی گرفته است ولی قرآن در پاسخ فرموده است: وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ.
در اناجیل هم مطالبی در مورد پیامبر(ص) وجود دارد؛ از جمله یوحنا آورده است: بسیار چیزهای دیگر دارم که به شما بگویم لکن اکنون طاقت تحمل آن را ندارید و چون روح راستی آید شما را به جمیع راستی دعوت کند؛ او از امور آینده به شما خبر خواهد داد؛ مبشرا یاتی برسول من بعده. در جای دیگر از پیامبر به عنوان مسیح منتظر یاد شده است. این بخش از انجیل برنابا است که زیر بار آن نمیروند؛ بهراستی معجزاتی که خدا آنها را بر دست من ظاهر میکند و نمیشمارم خود را زیرا من لایق آن نیستم؛ خیلی از چیزها را من نمیتوانیم به شما بگویم زیرا لایق آن نیستم. آنکه پیش از من آفریده شد و پس از من بیاید و زود است تمام حق را بیاورد.
در جای دیگر آورده است خوشا به حال کسانی که گوش به سخن او میدهند وقتی که به جهان بیاید زیرا رحمت خدا بر آنان سایه خواهد افکند. آری چنان که این درخت ما را از آفتاب سوزان نگاه میدارد رحمت خدا هم ایمانآورندگان را از آتش نگاه خواهد داشت و آن کسی که میآید محمد، پیامبر خداوند است.
انجیل برنابا در چند سال قبل در ترکیه وقتی سیلی آمد پیدا شد و گفتند انجیل برای بیش از دوهزار سال قبل است؛ این خبر در رسانهها خیلی بازتاب داشت و حتی اردوغان قرار گذاشت که آن را افتتاح کند ولی ناگهان اثر آن محو شد و مشخص نشد که چرا و چه سرنوشتی پیدا کرد ولی چنین تعابیری درباره پیامبر(ص) در آن وجود دارد که او وسیله اعمال صالحه بین مردم خواهد شد و مانند ابر سفیدی رحمت خود را بر مردم نثار میکند. وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ. بنابراین مواردی بوده که چنین اناجیلی پیدا شده که با صراحت از پیامبر اسلام سخن گفته و بر حقانیت ایشان تاکید دارد.
اسلامآوردن موریس بوکای با دیدن جسد فرعون
جسد مومیایی فرعون را با مراسم مفصلی در زمان ژیسگار دستن به فرانسه تحویل دادند و موریس بوکای هم به خاطر وجود جسد فرعون که قرآن به آن اشاره کرده است مسلمان شد. بوکای آثار آب را در جسد فرعون یافت ولی در هیچ منبع یهودی و مسیحی و ... توضیحی در مورد فرعون نیافت که او غرق شده باشد و متوجه شد که فقط قرآن کریم توضیح داده است که در آب غرق شد و جسدش را به عنوان عبرت باقی خواهد گذاشت.
البته تعابیری در انجیل برنابا وجود دارد که به تعالیم ما مسلمین در مورد پیامبر(ص) خیلی نزدیک است لذا میگویند شما آن را درست کردهاید. در این انجیل از نام حضرت محمد(ص) سخن به میان آمده و اینکه دین تو هرگز ضعیف نمیشود و بعد مردم صدا بلند و درخواست کردند که ای خدا محمد را برای خلاص ما بفرست.
فخرالاسلام که فردی مسیحی بود و مسلمان شد و در دوره آیتالله بروجردی سر و صدای زیادی هم برپا کرد. او میگوید من در یکی از اناجیل متروکه خطی که بر پوست نوشته شده بود دیدم که در وصایای مسیح به شمعون پطرس مرقوم شده است که ای شمعون خدا فرمود به تو وصیت کنم سیدالمرسلین، احمد، صاحب شتر سرخ که صورتی چون ماه و بنیهای قوی دارد؛ بزرگ فرزندان آدم و رحمت برای جهانیان و پیامبر امی عربی است.
ممکن است برخی مطرح کنند که انجیل و تورات در دوره نزول قرآن به همان سبک تحریفنشده باقی بوده است و فرمایشات قرآن ناظر به آنها است و تغییرات در چند صدسال اخیر رخ داده است ولی تاکنون هیچ مفسر و محققی چنین چیزی نگفته است. البته پیروان ادیان همین الان هم احکام خود را از کتبشان میگیرند مثلا الان در دیوار ندبه در فلسطین اشغالی، حریم زن و مرد کاملا از هم جدا است. حجاب زنان یهودی فوقالعاده است، البته در همین تورات به انبیاء نسبتهای بد و ناروا هم دادهاند ولی بخش مهمی از تصدیقات وجود دارد که قرآن کریم هم آن را تصدیق کرده است لذا تعبیر مصدقا لما بین یدی در قرآن زیاد تکرار شده است.
👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 پرسشی در باره علم دینی
سلام علیکم و رحمه الله
استاد گرانقدر ضمن عرض ادب و احترام
و تسلیت مصیبت فقدان و شهادت سید الشهدای خدمت حضرت آیت الله رییسی(ره)
سوالی محضرتان داشتم
در خصوص علم دینی برخی از کتاب هایی که دیدگاه های مختلف را در خصوص علم دینی جمع آوری کرده اند را مطالعه کردم اما هیچ کدام روایاتی مبنی بر اثبات علم دینی ارائه نکردند.
آیا چنین دست از روایاتی مبنی بر اثبات علم دینی داریم؟
نظر حضرتعالی در خصوص علم دینی چیست؟
ارادتمند
شاگرد کوچکتان ...
علیکم السلام
تسلیت متقابل
پاسخ در فایل ضمیمه آمده است.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۴۸.mp3
24.26M
#خارج_فقه (سال سیزدهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه: 1248
🗓 دوشنبه 7 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ كَيْفِيَّةِ الرَّجْمِ وَ جُمْلَةٍ مِنْ أَحْكَامِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۹۸.mp3
10.66M
📚 #خارج_تفسیر (سال چهارم)
🔹 جلسه: 198
🗓 دوشنبه 7 خرداد 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیه شریفه «قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآَخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» (بقره، 94)
@nasirigilani_ir
جناب استاد دکتر نصیری عزیز باسلام واحترام
با عنایت به اهمیت موضوع فقه محیط زیست لطفا پیشنهاد می گردد:
مباحث زیر را در دستور کار خویش قرار دهید
پس از بیان چیستی وچگونگی وچرایی فقه محیط زیست وپیشینه ان چند مسئلهی پایه از فقه محیط زیست که لازم است محور قرار گیرد عبارتند از:
۱) امکان تعریف حق محیط زیست و معنای آن
۲) امکان تعریف حق جانوران و معنای آن
۳) امکان تعریف حق برای نسلهای آینده (کسانی که الان نیستند) و معنای آن
۴) مناسبات میان تعادل زیستمحیطی با توسعه
۵) معنا و تعینات ارزشهای پایهی اجتماعی (عدالت، آزادی، رفاه و امنیت) در نسبت انسان با محیط زیست
۶) معنای مسئولیت وو ظایف ملت ودولت در قبال تحولات اقلیمی
۷) معنا و مبانی فقهی امکان تعمیم حق حیات به غیر انسان
این مسائل از مسائل پایهی فقه محیط زیست است البته برخی مبادی فلسفی و کلامی نیز در فقه محیط زیست اهمیت دارند، مانند: الهیات وفلسفه نفس نباتی و نفس حیوانی، غریزهی حب ذات و حب حیات در غیر انسان، مسئلهی درد در نفوس غیر انسانی و مسائل دیگر.
با تشکر ...
علیکم السلام
انصافا جزو مهم ترین مباحث فقهی روزگار ما است.
به مناسبتی در کتاب درسنامه اخلاق اسلامی مبحثی در این باره ایفاد شد.
به همین مناسبت برخی از منابع و روایات مورد توجه قرار گرفت.
فقر منابع و مباحث در این زمینه از هر جهت مشهود است.
تذکر بسیار به جایی است.
دعا بفرمایید توفیق پیگیری و انجام مباحث آن فراهم گردد.
موفق باشید.