eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
955 عکس
334 ویدیو
139 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ تجارب تدریسی در محیط های دانشگاهی (۱) در یکی از ایام تدریس از طریق پنل یک دستگاه برقی ضرورت وجود خداوند، ضرورت وجود قرآن به عنوان کتاب راهنما و ضرورت وجود پیامبر اکرم (ص) به عنوان نماینده کمپانی خداوند تبیین شد. استماع این خاطره به ویژه برای اساتید دانشگاه مفید است. @nasirigilani_ir
✳️ انتشار شصت و هشتمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی» به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در مقدمه این کتاب چنین آمده است: علامه طباطبایی از جمله عالمان برجسته و تاثیر گذار عصر ما است که در دوران تحصیل، توفیق بهره‏مندی از خرمن دانش بزرگانی کم نظیر در زمینه‌های مختلف علوم و عمدتاً در حوزه نجف نصیب او شد. او فقه و اصول را نزد آیات عظام: محمد حسین نائینی و محمدحسین غروی اصفهانی، فلسفه را نزد حکیم متأله سید حسین بادکوبه‌ای، عرفان، سلوک معنوی و معارف الهیه را نزد عارف نامی سیدعلی قاضی طباطبایی فرا گرفت. در دوران پس از تحصیل با حضور در قم و در کنار تدوین برخی از آثار و تربیت شاگردانی عالم و فرهیخته، با صرف بیست سال از عمر با برکت خود، بستر ساز احیای تفسیر در عصر خود شد و توفیق تدوین تفسیر گرانسنگ المیزان را یافت. باید اذعان کرد که تفسیر المیزان پس از تفسیر تبیان شیخ طوسی و مجمع البیان امین الاسلام طبرسی، بهترین تفسیری است که تاکنون در تاریخ تشیع بر قرآن نگاشته شده است. نقش تاثیرگذار تفسیر المیزان آن چنان فرازمند است که پس از انتشار، مرزهای جهان تشیع را درنوردید و در میان محافل عالمان اهل سنت مورد توجه قرار گرفت و از آن زمان تا کنون، کمتر تفسیر شیعی را می‌توان یافت که به تفسیر المیزان مراجعه نکرده و از آن تاثیر نپذیرفته باشد. استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن و کاربست نگاه جمعی به آیات، ارایه تحلیل‌های بسیار دقیق از آیات معارفی قرآن و بازتاب بخش زیادی از آموزه‌های دینی که با عناوینی همچون «بحث قرآنی»، «بحث روایی»، «بحث اجتماعی» و «بحث اعتقادی» در المیزان آمده است، از جمله ویژگی‌های ممتاز این تفسیر است. از جمله ویژگی‌های ستودنی تفسیر المیزان مباحث مفید و گسترده‌ای است که علامه طباطبایی در پایان تفسیر بخش‌هایی از آیات، با عنوان «بحث روایی» آورده و در آن ضمن یادکرد شماری از روایات تفسیری ذیل آیات، در باره سند و متن آنها اظهار نظر کرده است. این دست از دیدگاه‌های حدیثی علامه طباطبایی، تاکنون دستمایه شماری از کتاب‌ها، پایان نامه‌ها و مقالات شده و بسیاری کوشیده‌اند تا افق‌هایی از اندیشه‌های حدیثی ایشان را به تصویر کشند. نگارنده از دهه آغازین تحصیل در حوزه در مشهد مقدس، مطالعه دقیق تفسیر المیزان را در دستور کار خود قرار داد که حاصل آن انتشار کتب و مقالات ذیل بوده است: 1. مقاله «جری و تطبیق در تفسیر المیزان» که در سال 1375 در فصلنامه تخصصی «علوم و معارف قرآن» دانشگاه علوم اسلامی رضوی انتشار یافت. 2. استخراج نظریه علامه طباطبایی با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» که در کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» به تفصیل آمده و در سال 1386 انتشار یافت. 3. مقاله «معیارهای نقد احادیث از نگاه علامه طباطبایی» در کتاب «مرزبان عقل و وحی» (یادنامه علامه طباطبایی) که در سال 1384 توسط بوستان کتاب قم انتشار یافت. 4. مقاله «دیدگاه‌های حدیثی علامه طباطبایی» که در سال 1392 در فصلنامه «دانش نامه علوم قرآن» انتشار یافت. اینک پس از گذشت سال‌ها از انتشار مقالات پیشگفته، به لطف الهی توفیقی دوباره دست داد تا مجموع این نگاشته‌ها با ویرایشی مجدد و نظمی در خور، در قالب این کتاب سامان یابد. بر این اساس، مباحث کتاب در چهار فصل به شرح سامان یافته است که عبارتند از: فصل اول: جایگاه روایات در تفسیر؛ فصل دوم: گستره حجیت روایات تفسیری؛ فصل سوم: معیارهای نقد محتوایی روایات؛ فصل چهارم: جری و تطبیق در المیزان. سپاس و ستایش بی پایان خود را به خاطر همه نعمت‌ها و لطف‌های بی حد و شمار و از جمله تدوین این کتاب، به محضر خداوند تقدیم می‌دارم و از ساحت مهر و محبت او طلب می‌کنم تا این دست از تلاش‌ها را بستر ساز رشد و تعالی علمی و معنوی و ذُخر و ذخیره در قبر و قیامت قرار دهد! بمنه و کرمه علی نصیری قم/ موسسه معارف وحی و خرد بیست و دوم خرداد ماه 1402 برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215110/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
دیدگاه های حدیثی علامه.jpg
10K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215110/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ مصادیق اراده خیر خداوند نسبت به برخی از بندگان در شماری از روایات از اراده خیر خداوند نسبت به برخی از بندگان سخن به میان آمده و مصادیق مختلف خیر در آنها بازتاب یافته است. در نگریستن در مجموع این دست از روایات نشان می دهد که هر گاه خداوند نسبت به بنده ای اراده خیر و نیکی داشته باشد، سه موهبت بزرگ ذیل به او ارزانی می دارد: یک؛ علوم ظاهری و باطنی خداوند به چنین فردی در ساحت علم و دانش او را اهل علم و بلکه به درجه فقاهت در دین می رساند نیز او را اهل بصیرت قرار داده و فراتر از علوم ظاهری چشم او را به حقایق و ملکوت عالم می گشاید: از پیامبر اکرم (ص) چنین نقل شده است: «إذا أراد الله بعبد خيرا بعث إليه ملكا من خزان الجنة فيمسح صدره فتسخو نفسه بالزكاة.» (دعائم الإسلام، ج 1، ص 240) از امام سجاد (ع) نقل شده که فرمود: «ألا إن للعبد أربع أعين : عينان يبصر بهما أمر دينه ودنياه ، وعينان يبصر بهما أمر آخرته ، فإذا أراد الله بعبد خيرا فتح له العينين اللتين في قلبه فأبصر بهما الغيب في أمر آخرته وإذا أراد به غير ذلك ترك القلب بما فيه» (الخصال، ص 240) در روایت دیگر از امام صادق (ع) چنین آمده است: «إذا أراد الله بعبد خيرا طيب روحه وجسده فلا يسمع شيئا من الخير الا عرفه ولا يسمع شيئا من المنكر الا أنكره» (بصائر الدرجات، ص 36) دو؛ دین و ایمان بایسته خداوند در ساحت اعتقاد و باور، چنین بنده ای را به دین حق؛ یعنی اسلام و ولایت اهل بیت (ع) رهنمون می شود. از امام باقر (ع) در این باره چنین نقل شده است: «إذا أراد الله بعبد خيرا أخذ بعنقه فأدخله في هذا الامر قال: وأومأ بيده إلى رأسه» (المحاسن، ج 1، ص 202 – 203) از امام صادق در این باره چنین نقل شده است: «إذا أراد الله بعبد خيرا نكت في قلبه نكتة بيضاء ، فجال القلب يطلب الحق ، ثم هو إلى أمركم أسرع من الطير إلى وكره» (المحاسن، ج 1، ص 201) نیز از آن حضرت چنین نقل شده است: «عَنِ الْفُضَيْلِ قَالَ قُلْتُ لأَبِي عَبْدِ اللَّه ع نَدْعُو النَّاسَ إِلَى هَذَا الأَمْرِ فَقَالَ يَا فُضَيْلُ إِنَّ اللَّه إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً أَمَرَ مَلَكاً فَأَخَذَ بِعُنُقِه حَتَّى أَدْخَلَه فِي هَذَا الأَمْرِ طَائِعاً أَوْ كَارِهاً» (الكافي، ج 2، ص 213) نیز آن حضرت چنین فرمود: «إِنَّ اللَّه عَزَّ وجَلَّ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً نَكَتَ فِي قَلْبِه نُكْتَةً مِنْ نُورٍ فَأَضَاءَ لَهَا سَمْعُه وقَلْبُه حَتَّى يَكُونَ أَحْرَصَ عَلَى مَا فِي أَيْدِيكُمْ مِنْكُمْ وإِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً - نَكَتَ فِي قَلْبِه نُكْتَةً سَوْدَاءَ فَأَظْلَمَ لَهَا سَمْعُه وقَلْبُه ثُمَّ تَلَا هَذِه الآيَةَ: فَمَنْ يُرِدِ الله أَنْ يَهْدِيَه يَشْرَحْ صَدْرَه لِلإِسْلامِ ومَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّه يَجْعَلْ صَدْرَه ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ» (الكافي، ج 2، ص 214) سه؛ منش و اخلاق شایسته خداوند چنین بنده ای را در ساحت عمل و اخلاق اهل صلاح و سداد و اهل عمل صالح قرار می دهد؛ به گونه ای که صفات نیک در اندیشه و منش او ظاهر می گردد. در روایتی از امام صادق (ع) چنین آمده است: «إِذَا أَرَادَ اللَّه بِعَبْدٍ خَيْراً زَهَّدَه فِي الدُّنْيَا وفَقَّهَه فِي الدِّينِ وبَصَّرَه عُيُوبَهَا» (الكافي، ج 2، ص 130) آن حضرت در جایی دیگر چنین فرمود: «إِنَّ اللَّه عَزَّ وجَلَّ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً - نَكَتَ فِي قَلْبِه نُكْتَةً مِنْ نُورٍ وفَتَحَ مَسَامِعَ قَلْبِه ووَكَّلَ بِه مَلَكاً يُسَدِّدُه وإِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً نَكَتَ فِي قَلْبِه نُكْتَةً سَوْدَاءَ وسَدَّ مَسَامِعَ قَلْبِه ووَكَّلَ بِه شَيْطَاناً يُضِلُّه ثُمَّ تَلَا هَذِه الآيَةَ فَمَنْ يُرِدِ الله أَنْ يَهْدِيَه يَشْرَحْ صَدْرَه لِلإِسْلامِ ومَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّه يَجْعَلْ صَدْرَه ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ» (الكافي، ج 1، ص 165 – 166) هم چنین آن حضرت در این باره چنین فرمود: «إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً نَكَتَ فِي قَلْبِه نُكْتَةً بَيْضَاءَ وفَتَحَ مَسَامِعَ قَلْبِه ووَكَّلَ بِه مَلَكاً يُسَدِّدُه وإِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً نَكَتَ فِي قَلْبِه نُكْتَةً سَوْدَاءَ وسَدَّ مَسَامِعَ قَلْبِه ووَكَّلَ بِه شَيْطَاناً يُضِلُّه» (الكافي، ج 2، ص 214) برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۴.mp3
12.85M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1264 🗓 یکشنبه 22 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۹.mp3
19.88M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه 209 🗓 یکشنبه 22 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104) @nasirigilani_ir
✳️ انتشار شصت و نهمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «سازمان روحانیت؛ کاستی ها و بایستگی ها» به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «سازمان روحانیت؛ کاستی ها و بایستگی ها» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است: مهم‌ترین نکته در باره این کتاب آن است که نخستین اثر نگارنده به شمار می‌رود که در سال 1374؛ یعنی حدود سی سال قبل تدوین یافت. تدوین چنین کتابی در دوران جوانی که در آن وضعیت حوزه‌های علمیه و کاستی‌های آن مورد مداقه قرار گرفت و دغدغه مند بودن نگارنده نسبت به سازمان تاثیر گذار روحانیت و جسارت نقد آن به تصویر کشیده شد، توفیقی بزرگ و شاید افتخاری ارزشمند برای نگارنده تلقی می‌گردد. به خاطر دارم که تابستان آن سال که در شمال و کنار والدینِ مرحوم خود بسر می‌بردم، فکر تدوین چنین کتابی به ذهن تبادر کرد؛ بی آن که حتی یک کتاب در این زمینه در اختیار باشد. در آن سال‌ها از رایانه، لب تاپ، اینترنت، موبایل و اموری از این دست که امروزه در اختیار عموم قرار دارند، هیچ خبری نبود. تنها دفتر و قلمی در اختیار بود و در اثر نگاشتن پیوسته این کتاب و پدید آمدن خستگی مضاعف، کمک گرفتن از یکی از بستگانِ نوجوان اجتناب ناپذیر بود. بدین ترتیب، مطالب از ذهن املاء و توسط آن عزیز نگاشته می‌شد. پس از بازگشت به مشهد مقدس؛ که محل تحصیل در آن دوران بود، تا آن جا که امکان مراجعه به منابع و مصادر میسر شد، مطالب و مباحثِ بازتاب یافته در کتاب، مستندسازی شد. پس از آماده شدن نهایی کتاب، به رغم میل باطنی، از اقدام به انتشار آن اجتناب شد؛ زیرا حدس قوی آن بود که طرح کاستی‌ها و بایستگی‌های حوزه؛ آن هم از زبان یک طلبه جوان، برای دست اندرکاران حوزه امر مطلوبی نخواهد بود! از این جهت، به مصلحتِ مواجه نشدن احتمالی با عتاب‌ها و خطاب‌ها، زبان سرخ در کام فروخورده و سال‌ها از انتشار کتاب صرف نظر شد. با این حال در همان سال‌ها، متن کتاب در اختیار برخی از مراکز و از جمله دفتر نخبگان حوزه قرار داده شد تا آن جا که پس از مهاجرت به قم، زمینه همکاری چند ماهه با بخش طرح و برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم فراهم آمد. اینک که به لطف الهی پس از گذشت سه دهه، مجال مناسب برای بازنگری مجدد کتاب فراهم شد، ضمن بازخوانی دقیق مطالب، ویرایش محتوایی و ادبی کتاب و ارایه مباحث آن با سازماندهی و فصل بندی جدید در چهار فصل، تلاش شد تا محتوای کتاب به روز رسانی شود؛ به گونه‌ای که اگر کسی در روزگار ما کتاب را مورد مطالعه قرار دهد، حسّ بازگشت به چند دهه گذشته به ذهن او کمتر راه پیدا کند. با این حال، آشکار است که در زمان تدوین کتاب، حوزه‌های علمیه سه دهه از وضعیت کنونی فاصله داشت و دچار شماری از آفت‌ها و آسیب‌ها بود که امروزه به لطف الهی عموماً برطرف شده‌اند. باری، آنچه در این کتاب گفته آمد، از سر درد بوده و به هدف خدمت به این سازمان عظیم ارایه شده است. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید! از حُسن اتفاق، انتشار این کتاب با یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و جوش و خروش حوزه علمیه برای برگزاری همایشی به این مناسبت، همزمان شده است. در پایان سپاس و ستایش بی پایان خود را به محضر خداوندِ فیض گستر به خاطر توفیق تدوین و بازنگری مجدد این کتاب، تقدیم می‌دارم و از ساحت مهر و مودت الهی می‌طلبم که توفیق خدمت به دین و در رکابِ حضرت حجت× را تا پایان عمر به این ما ارزانی فرماید! بمنه و کرمه مَا أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ العَلیّ العَظیم علی نصیری بیستم تیرماه 1400 برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «سازمان روحانیت؛ کاستی ها و بایستگی ها» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215111/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
سازمان روحانیت.jpg
13.7K
✳️ برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «سازمان روحانیت؛ کاستی ها و بایستگی ها» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215111/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 توضیحی در باره اعتبار سنجی روایات منسوب به صحابه و تابعان @nasirigilani_ir
✳️ پرسش ارسالی یکی از دوستان فاضل: با وضعیت نابهنجار لجام گسیختگی جامعه در عرصه حجاب و عفاف چه تعاملی داشته باشیم؟ سلام علیکم وقت بخیر. ان شاالله که سلامت باشید. گرچه فیض حضور در محضرتان را ندارم، بابت بارگزاری فایل دروس فقه و تفسیر تقدیر و تشکر می کنم. درباره وضعیت نابسامان و خطرناک حجاب و پوشش جامعه، از محضرتان سوالی داشتم. با توجه به وضعیت اسفناک و غیرقابل توجیه پوشش بسیاری از زنان و دختران جامعه اسلامی که نوعا بدون روسری و با شلوارک پاره و پیراهن آستین کوتاه در ملا عام حاضر می شوند (بعضا بی حیا و بی ادب و هتاک وگستاخ)، آیا دیدن اعضای بدن آنها به صورت حتی ناخواسته، اشکال دارد یا خیر؟ لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید با این ناهنجاری و معضل بسیار خطرناک چگونه برخورد کنیم؟ با این شرایط که عده از آنها با قصد و عمد این گونه در اجتماع حاضر می شوند، نحوه تذکر چگونه باشد؟ علیکم السلام تشکر و تقدیر بابت بذل محبت از آن جا پرسش جنابعالی بسیار مهم و مورد ابتلا تشخیص داده شد، پاسخ آن در حد فهم قاصر با اختصاص فرصتی در لابلای کارهای جاری، به صورت مکتوب ارایه می گردد. امید است که پاسخ ها و راه حل های ارایه شده برای همه مخاطبان مفید و راهگشا باشد. متاسفانه آن چه که در باره وضعیت نابهنجار و نامناسب پوشش زنان و دختران جامعه می فرمایید، واقعیت غیر قابل انکار است که باعث تکدر و تالم همه مومنان و دلسوزان جامعه شده است. در باره این که چه عواملی در داخل و خارج در دامن زدن به این تباهی ها و برهنگی ها دخالت داشته و دارند، فعلا سخنی در بین نیست. فقط جهت یادآوری سایر مخاطبان عرض می شود که در همان گیر و دار ماجرای مهسا امینی و پیش از رخ دادن حوادث تلخ سال 1401، در متنی که در کانال بازتاب داده شد، اعلام شد که روش مواجهه مستقیم با پدیده بی حجابی و استفاده از پدیده گشت ارشاد نه تنها کمکی به این ماجرا نمی کند، بلکه هیزمی خواهد بود بر آتش فتنه! که شد! با صرف نظر از این موضوع، در حال حاضر دو طیف از وظایف قابل تصور است: 🔸یک؛ وظایفی که متوجه متولیان و مدیران خُرد و کلان کشور در عرصه فرهنگی و غیر فرهنگی است که اینک در این مقال روی سخن ما با آنان نیست. 🔸دو؛ وظایفی که متوجه آحاد دین داران و دلسوزان جامعه امثال جنابعالی و همه ما است. در این بخش چند نکته کوتاه قابل توجه و توصیه است: 🔸یک؛ باید باور کنیم که جامعه دچار یک شوک شدید فرهنگی شده و تا حدود زیاد تعادل خود را از دست داده و خود نمی داند که در گردابی سخت گرفتار شده است. مثال جامعه در وضعیت کنونی، مثال فردی که است که ناگهان دچار تصادف شده و حال وخیمی دارد. بهترین روش تعامل با چنین وضعیتی «استیبل» کردن حال جامعه است؛ یعنی کاری کنیم که جامعه بیمار به یک حالت ثبات و آرامش برسد تا در سایه چنین آرامشی برای حل این معضل چاره جویی گردد. در این حالت هر گونه توفان و آه و افغان و به خیابان ریختن به عنوان اعتراض به وضعیت کنونی، کمکی به درمان نخواهد کرد. 🔸دو؛ باید از همه ابزارها و توان ها بهره گرفت تا وضعیت از آن چه هست، بدتر و تباه تر نشود. البته باید اذعان کرد که در این بخش بدون همراهی مدیران و متولیان جامعه از عموم متدیان کار چندانی برنخواهد آمد. با این حال باید سطح هشیاری و بیداری جامعه نسبت به خطرات و عواقب تلخ برهنگی و بی عاری را بالا برد. اگر نسبت به شیب کنونی برهنگی واکنش مناسب و منطقی انجام نگیرد، باید شاهد حال و وضع فرهنگی پیش از انقلاب در کشور باشیم؛ یعنی همان وضعیت کنونی در برخی از کشورهای آزاد اروپایی؛ همچون هلند و آلمان. 🔸سه؛ تجربه تلخ چند دهه گذشته نشان می دهد که برای درمان برهنگی جامعه نمی توان از ابزارهای خشونت زبانی، رسانه ای و در یک کلمه از روش داغ و درفش و روش چوب و چماق بهره گرفت. راه تاثیر گذار همانا دعوت به پاکی و عفت و حفظ حریم و حرمت خانواده از طریق زبان لیّن، تبیین حکیمانه و پند و اندرز است. پیداست تاکید اساسی در این میدان، استفاده از زبان تاثیر گذار هنر و رسانه است. 🔸چهار؛همه شواهد نشان می دهد که اکثریت جامعه فرورفته در ناهنجاری حجاب و عفاف، از نظر اعتقادی به همه یا عموم باورهای دینی باورمند است و در عین حال دچار آسیب «اباحه گری» شده است؛ چنان که عموم این دست از افراد به ارزش های اخلاقی؛ نظیر نیکی و احسان پایبنداند. از این جهت، مطابق با روش قرآن؛ به هنگام انذار آنان نسبت به پیامدهای گناه برهنگی، مناسب است تا اندیشه و منش مثبت آنان مورد ثنا و ستایش قرار گیرد. 👇👇👇
🔸پنج؛ بار سنگین هدایت جامعه بر دوش فرهیختگان حوزه و در مرحله دوم بر دوش فرهیختگان دانشگاه سنگینی می کند. متاسفانه آن چه در این بین آسیب دیده نگاه بدبینانه عموم جامعه به این دو طیف تاثیر گذار اجتماعی است. اگر می خواهیم به وظایف دینی خود در این عرصه به درستی عمل کنیم، باید دین را یک بافت و نظام سازوار تعریف کرده و نباید آن را تنها در بدن زن خلاصه کنیم. از این جهت، تعامل متوازن با همه آسیب ها و انحرافات اجتماعی، جامعه آسیب زده را بیشتر به همدلی با فرهیختگان حوزه و دانشگاه مجاب می کند. سوگمندانه باید اعتراف کرد که سکوت بخش قابل توجهی از عالمان حوزه و گاه اندیشمندان دانشگاه نسبت به بسیاری از آسیب ها و آفت های اجتماعی؛ نظیر آن چه در عرصه اقتصادی و سیاسی رخ می نماید و در برابر؛ ورود پر هیجان به عرصه حجاب و عفاف، به باور جامعه در صداقت آنان برای اصلاح اجتماعی صدمه زده است! ❇️چند نکته پایانی: 🔸رواج نیمه برهنگی، برهنگی و هر گونه نابهنجاری ها در عرصه حجاب و عفاف، نباید کاری کند که حضور جامعه دین دار و به ویژه عالمان و مبلغان دین در جامعه کم رنگ شود که چه بسا این خواسته مروجان فساد و تباهی است. 🔸نیز قرار نیست که امثال جنابعالی که بار سنگین تبلیغ دین را بر دوش دارید، با بستن چشم یا با نگاه بسته به زمین در جامعه گام بردارید! البته باید مراقب چشم طالبِ گناه و قلبِ متمایل به آلودگی بود تا به جای تاثیر و هدایت دیگران، خود دچار تاثر و گمراهی نشود. 🔸به جای تذکرات صریح، مستقیم و چه بسا همراه با تلخی و گزندگی نسبت به مخاطبان باید از روش دعوت کریمانه، مهربانانه و خیرخواهانه همراه با صدق در گفتار و صفا در رفتار بهره جست. 🔸به گمان این ناچیز در حال حاضر برای جامعه بیمار کنونیِ کشور، منش تاثیرگذار مرحوم سید موسی صدر راهگشا است که با روی گشاد؛ همراه با ادب و کرامت و رعایت مرزهای شریعت در خیابان های پر آسیب آن روز لبنان حرکت می کرد یا در کلیسا حاضر می شد و با زبانی رسا، گویا و با دانشی استوار و اخلاقی ستودنی، پیام های نورانی اسلام را به عموم مردم و به اهالی کلیسا معرفی می کرد. پیداست که معنای این سخن آن نیست که وضعیت فرهنگی جاری کشور با آن چه در لبنان چند دهه قبل مشهود بود، از هر جهت برابر است. گفتنی است که بخشی از این مباحث در حدود یک دهه قبل در کتاب «نقد پدیده اباحه گری» بازتاب یافته است که پیشنهاد می کنم به این کتاب که در سایت طاقچه قابل دسترسی است، مراجعه فرمایید. خداوند همه ما را در مسیر رضایت خود قرار دهد و بهترین فرجام را برای شما و ما رقم زند! بمنه و کرمه عصر پنجشنبه سوم آبان ماه 1401 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
✳️ انتشار آثار جدید استاد علی نصیری همان گونه که پیش از این اطلاع رسانی شد، به لطف و مرحمت الهی ده کتاب از آثار جدید استاد که طی دو سال اخیر تدوین شده بود، انتشار یافتند که عبارتند از: ۱. معارف اعتقادی قرآن ۲. معارف اخلاقی قرآن ۳. اخلاق اسلامی ۴. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری ۵. سازمان روحانیت ۶. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی ۷. تبارشناسی روایات طبی ۸. راهنمای تحصیل در حوزه ۹. شناختنامه قرآن ۱۰. سلوک اخلاقی متن الکترونیک این آثار در سایت طاقچه قابل دسترسی است. ان شاء الله تعالی سه اثر جدید دیگر استاد به شرح ذیل در مدار انتشار قرار خواهند گرفت: ۱. تاریخ حدیث شیعه ۲. روش شناسی رجال الحدیث ۳. روش شناسی فقه الحدیث این سه اثر در ردیف سایر آثار حدیثی و به عنوان «موسوعه علوم حدیث» تدوین یافته اند. الحمد لله علی جمیع نعمه و آلائه @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۵.mp3
12.05M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1265 🗓 دوشنبه 23 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۹.mp3
19.88M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه 209 🗓 یکشنبه 22 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104) @nasirigilani_ir
📚دیدگاه‌های حدیثی علامه طباطبایی ✔️مهم‌ترین دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه روایات، نظریه‌ای است که ایشان در باره نقش روایات در تفسیر ارائه کرده و بر اساس آن معتقد است که قرآن در تفسیر خود به استثنای آیات الاحکام، آیات القصص و آیات المعاد، بی‌نیاز از روایات است و روایات تنها روش بهره جستن از قرآن و چگونگی استناد به آیات برای تفسیر سایر آیات مرتبط را ارائه می‌کنند. از این دیدگاه با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» یاد شده است. 👈 معرفی اثر جدید استاد علی نصیری: http://ijtihadnet.ir/?p=76333 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم! 🔹 شاید تجربه کرده باشید: مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خانگی می ریزید؛ غذایی که تقریبا به هیچ کار نمی آید و عموما سر از زباله ها در می آورد. اما ناگهان حیوانات برای برداشتن سهم بیشتر به جان هم می افتند و گاه تا سر حد مرگ به زد و خورد می پردازند! 🔹 شما با خودتان می خندید و می گویید: زبان بسته ها! جهالت تا به کجا! آن حال ضعف و زبونی شما! این حال خاک نشینی و لانه گزینی شما! این هم غذایی به این حد بی چیزی و بی مقداری! تا بخواهید از این غذاها در انبان ما هست! دیگر چرا این قدر به جان هم می افتید! 🔹 حکایت ما آدمیان عینا همین است! تمام غرق و لولیده در خاکیم و تنها لایه نگارین کاذبی از خاک و مواد خاکی، کف و سقف خانه های ما را تشکیل می دهد و چقدر به اینها دلخوشیم! قوت و غذای ما که هیچ، بلکه همه دنیای ما طبق روایات، در حد بال مگس برای صاحب این عالم ارج و منزلتی ندارد! به کلمه «همه دنیا» دقت بفرمایید! دنیایی که تمام زمین با همه بزرگی شگفت آور آن در حد یک نقطه هم نیست! 🔹 حال درنگرید که برای تصاحب یک وجب خاک، چند متر زمین و خانه، چند صباحی میر و میرداری و ... چگونه به جان هم می افتیم و گاه جان هم را می گیربم! تکالب بر چند پاپاسی دنیا را در ارث و میراث خوب می توان دریافت! جایی که برادر به جان برادر و خواهر به جان خواهر می افتد! «وَ تَأْكلُونَ الترَاث أَكلاً لَّمًّا وَ تحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا» 🔹 ببینید حال زار و زبون و تکالب حقیرانه ما تا چه حد و قواره باعث سخریه خداوند و خنده فرشتگان می شود!! تو را ز کنگره عرش می زنند صفیر ندانمت در این دامگه چه افتاده است؟! @nasirigilani_ir
✳️ خطبه ازدواج نقل شده امام رضا (علیه السلام) این خطبه را مرحوم کلینی در کافی شریف نقل کرده است. امروز توفیق شد در حرم حضرت معصومه (ع) این خطبه به عنوان مقدمه عقد دو عزیز عروس و داماد مومن و فرهیخته خوانده شد. به مضامین بلند این خطبه توجه فرمایید و درنگرید امام افزون بر نگاه توحیدی به مساله ازدواج در پایان آن چه نصایح ارزشمندی به زوجین بیان فرمود: الْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي حَمِدَ فِي الْكِتَابِ نَفْسَه وافْتَتَحَ بِالْحَمْدِ كِتَابَه وجَعَلَ الْحَمْدَ أَوَّلَ جَزَاءِ مَحَلِّ نِعْمَتِه وآخِرَ دَعْوَى أَهْلِ جَنَّتِه وأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْدَه لَا شَرِيكَ لَه شَهَادَةً أُخْلِصُهَا لَه وأَدَّخِرُهَا عِنْدَه وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النُّبُوَّةِ وخَيْرِ الْبَرِيَّةِ وعَلَى آلِه آلِ الرَّحْمَةِ وشَجَرَةِ النِّعْمَةِ ومَعْدِنِ الرِّسَالَةِ ومُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَةِ والْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي كَانَ فِي عِلْمِه السَّابِقِ وكِتَابِه النَّاطِقِ وبَيَانِه الصَّادِقِ أَنَّ أَحَقَّ الأَسْبَابِ بِالصِّلَةِ والأَثَرَةِ وأَوْلَى الأُمُورِ بِالرَّغْبَةِ فِيه سَبَبٌ أَوْجَبَ سَبَباً وأَمْرٌ أَعْقَبَ غِنًى فَقَالَ جَلَّ وعَزَّ : * ( وهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَه نَسَباً وصِهْراً وكانَ رَبُّكَ قَدِيراً ) * وقَالَ * ( وأَنْكِحُوا الأَيامى مِنْكُمْ والصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وإِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ الله مِنْ فَضْلِه والله واسِعٌ عَلِيمٌ ) * ولَوْ لَمْ يَكُنْ فِي الْمُنَاكَحَةِ والْمُصَاهَرَةِ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ ولَا سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ ولَا أَثَرٌ مُسْتَفِيضٌ لَكَانَ فِيمَا جَعَلَ اللَّه مِنْ بِرِّ الْقَرِيبِ وتَقْرِيبِ الْبَعِيدِ وتَأْلِيفِ الْقُلُوبِ وتَشْبِيكِ الْحُقُوقِ وتَكْثِيرِ الْعَدَدِ وتَوْفِيرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ الدَّهْرِ وحَوَادِثِ الأُمُورِ مَا يَرْغَبُ فِي دُونِه الْعَاقِلُ اللَّبِيبُ ويُسَارِعُ إِلَيْه الْمُوَفَّقُ الْمُصِيبُ ويَحْرِصُ عَلَيْه الأَدِيبُ الأَرِيبُ فَأَوْلَى النَّاسِ بِاللَّه مَنِ اتَّبَعَ أَمْرَه وأَنْفَذَ حُكْمَه وأَمْضَى قَضَاءَه ورَجَا جَزَاءَه وفُلَانُ بْنُ فُلَانٍ مَنْ قَدْ عَرَفْتُمْ حَالَه وجَلَالَه دَعَاه رِضَا نَفْسِه وأَتَاكُمْ إِيثَاراً لَكُمْ واخْتِيَاراً لِخِطْبَةِ فُلَانَةَ بِنْتِ فُلَانٍ كَرِيمَتِكُمْ وبَذَلَ لَهَا مِنَ الصَّدَاقِ كَذَا وكَذَا فَتَلَقُّوه بِالإِجَابَةِ وأَجِيبُوه بِالرَّغْبَةِ واسْتَخِيرُوا اللَّه فِي أُمُورِكُمْ يَعْزِمْ لَكُمْ عَلَى رُشْدِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّه نَسْأَلُ اللَّه أَنْ يُلْحِمَ مَا بَيْنَكُمْ بِالْبِرِّ والتَّقْوَى ويُؤَلِّفَه بِالْمَحَبَّةِ والْهَوَى ويَخْتِمَه بِالْمُوَافَقَةِ والرِّضَا إِنَّه سَمِيعُ الدُّعَاءِ لَطِيفٌ لِمَا يَشَاءُ @nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اهمیت حق الناس و دشواری پاسخ در باره آن همین یک کلیپ کوتاه از زبان عالم الهی آسید جواد حیدری برای نشان دادن اهمیت و دشواری حق الناس کافی است! البته اگر قرار باشد گوش شنوا داشته باشیم. @nasirigilani_ir
✳️ دلالت دو روایت بر وجوب عینی نماز جمعه حتی بدون حضور معصوم یا نائب خاص او دو روایت ذیل به آشکارا نشان می دهند که از نظر امام صادق (ع) حضور در نماز جمعه حتی در دوران حکومت خلفای ناصالح واجب است و چنان نیست که حضور معصوم یا نائب او لازم باشد. عنوانی که مرحوم شیخ حر عاملی برای روایات این باب انتخاب کرده نیز، موید صحت این برداشت است: «بَابُ عَدَمِ اشْتِرَاطِ وُجُوبِ الْجُمُعَةِ بِحُضُورِ السُّلْطَانِ الْعَادِلِ أَوْ مَنْ نَصَبَهُ وَ وُجُوبِهَا مَعَ وُجُودِ إِمَامٍ عَدْلٍ يُحْسِنُ الْخُطْبَتَيْنِ وَ عَدَمِ الْخَوْفِ‏» روایت اول: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ عَلَى صَلَاةِ الْجُمُعَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ نَغْدُو عَلَيْكَ فَقَالَ لَا إِنَّمَا عَنَيْتُ عِنْدَكُمْ.» بيان : يعني إنما عنيت أن تصلوها في بيوتكم سرا من المخالفين من دون حضوري وذلك لأنه عليه السّلام كان لا يتمكن من إقامتها لا سرا ولا علانية لأن المخالفين كانوا يتفقدونه في جماعاتهم ويرتقبونه في أحواله وأوضاعه وكان لا يجد بدا من حضور جمعتهم وأما أصحابه عليه السّلام فكانوا متمكنين منها في بعض الأحيان فلذا حثهم عليها . متن: حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ عَلَى صَلَاةِ الْجُمُعَةِ؛ پیداست که تشویق امام صادق (ع) در شرایطی بود که آن حضرت اجازه برگزاری آن را نداشت. معلوم می شود که امثال زرارة به خاطر فقدان صلاحیت امامان جمعه در عصر حکومت عباسیان از حضور در آن تحاشی داشتند. حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ نَغْدُو عَلَيْكَ فَقَالَ لَا؛ زرارة پنداشت که مراد امام صادق (ع) برگزاری نماز جمعه در خانه ایشان است: «إِنَّمَا عَنَيْتُ عِنْدَكُمْ» یعنی خودتان نماز را برگزار کنید. در حالی که امام صادق (ع) به زراره بیان فرمود که مقصود ایشان حضور زراره و امثال او در حضور و در خانه امام برای اقامه نماز جمعه نیست؛ زیرا حاکمان عباسی به اهل بیت (ع) اجازه برگزاری نماز جماعت در هیچ مسجدی را نمی دادند؛ تا چه رسد به برگزاری نماز جمعه! بلکه مقصود حضور در نمازهای جمعه ای است که در آن عصر توسط حاکمان عباسی و با نصب امامان جمعه برگزار می شد. روایت دوم: «وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّاسِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ: مِثْلُكَ يَهْلِكُ وَ لَمْ يُصَلِّ فَرِيضَةً فَرَضَهَا اللَّهُ قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ صَلُّوا جَمَاعَةً يَعْنِي صَلَاةَ الْجُمُعَةِ» متن: مِثْلُكَ يَهْلِكُ وَ لَمْ يُصَلِّ فَرِيضَةً فَرَضَهَا اللَّهُ؛ امام صادق (ع) به عبد المک می فرماید تو و امثال تو به خاطر عدم حضور در نماز جمعه زمینه هلاکت خود را فراهم می کنید! هم تعبیر فریضه دارد و هم نسبت به ترک آن وعده هلاکت داده شده است. آیا اینها دال بر وجوب عینی نماز جمعه نیست؟! قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ صَلُّوا جَمَاعَةً يَعْنِي صَلَاةَ الْجُمُعَةِ؛ عبدالملک مثل زراره گمان می کرد که مقصود امام صادق (ع) حضور در خانه ایشان برای اقامه نماز جمعه است، اما امام به او فرمود باید بروید در صف نماز جمعه همین مردم که امامان جمعه آنان را حاکمان عباسی تعیین می کنند. آیا افرادی مثل عبدالملک جز با حضور در نماز جمعه عامه می توانستند این حکم الهی را برپا دارند؟! با وجود روایاتی امثال این دو روایت آیا می توان گفت که نماز جمعه مشروط به حضور معصوم یا نائب خاص او است و از این جهت در عصر غیبت واجب تخییری است؟! آیا کسی می تواند ادعا کند که امامان جمعه در عصر خلفای اموی و عباسی و عصرِ مورد اشاره امام صادق (ع)، از سوی آن حضرت منصوب بودند؟! خود داوری بفرمایید! 👇👇👇
توجه دوستان فاضل را به گفتار شهید ثانی جلب می کنیم که چگونه با سوز و گداز کامل از وجوب عینی نماز جمعه دفاع می کند و به رغم احترام بلیغ به فقیهان شیعه، مدعیان وجوب تخییری نماز جمعه را مورد عتاب تلخ قرار می دهد: « فهذه الأخبارُ الصحيحةُ الطرُقِ الواضحةُ الدَّلالةِ ، التي لا يَشُوبُها شكّ ولا تَحُومُ حَولَها شُبهة من طُرُقِ أهلِ البيتِ عليهم السلام في الأمرِ بصلاةِ الجمعةِ والحثّ عليها وإيجابِها على كلّ مُسلمٍ عدا ما استُثني ، والتوَعّدِ على تركِها بالطبعِ على القَلب الذي هو علامةُ الكُفرِ والعياذُ باللهِ تعالى كما نبّه عليه تعالى في كتابه العزيز وتَرَكْنا ذكرَ غَيرِها من الأخبارِ المُوَثّقَةِ وغَيرِها ، حَسْماً لمادّةِ النِّزاعِ ، ودفعاً للشبهةِ العارضةِ في الطريقِ . وليس في هذه الأخبارِ مَعَ كَثْرَتِها تَعرّض لِشرطِ الإمامِ ولا مَن نَصَبَه ، ولا لاعتبارِ حُضُورِه في إيجاب هذه الفريضةِ المُعَظَّمَةِ ، فكيفَ يَسَعُ المُسْلِمَ الذي يَخافُ اللهَ تعالى إذا سمع مَواقِعَ أمرِ الله ورسولِه وأئمّتِه عليهم السلام بهذه الفريضةِ ، وإيجابِها على كلّ مُسْلمٍ أن يُقَصّرَ في أمرِها ، ويُهمِلَها إلى غيرِها ، ويَتَعَلَّلَ بخلافِ بعضِ العُلَماءِ فيها ؟ وأمر عليه السلام اللهِ تعالى ورَسُولِه وخاصّتِه عليهم السلام أحقّ ، ومراعاتُه أولى ، : « فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ » ولَعمري لَقدْ أصابَهُمُ الأمرُ الأوّلُ ، فَلْيَرتَقِبُوا الثاني إنْ لم يَعْفُ اللهُ تعالى ويُسامِح . نسأل اللهَ تعالى العفوَ والرحمةَ» همان گونه که شیخ مفید و شماری از فقیهان مدعی اند، از روایات صلاة الجمعه بدست می آید که امام جمعه باید دارای عدالت متعارف و توان خوانش خطبه های نماز جمعه و سایر شروط جاری در امام جماعت هر نمازی باشد و عدم انتصاب او از ناحیه معصوم یا حتی عامی بودن او مانع وجوب نماز جمعه نیست. بر این اساس، در روزگار ما عذر موجهی برای عدم حضور در نمازهای جمعه که عموما ناظر به چند و چون تعیین امامان جمعه و میزان علم و تقوای آنان و حتی چگونگی و محتوای خطبه های آنان است، باقی نمی ماند. علی نصیری صبح صادق جمعه یازدهم آبان ماه 1403 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۶.mp3
11.54M
(سال چهاردهم) 🔸 الشیعه : أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا 🔹 جلسه 1266 🗓 شنبه 28 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ» @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۱.mp3
12.1M
📚 (سال پنجم) 🔹 جلسه: 211 🗓 شنبه 28 مهر 1403 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ادامه تفسیر آیه شریفه: «مَا یوَدُّ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ وَلَا الْمُشْرِکینَ أَنْ ینَزَّلَ عَلَیکمْ مِنْ خَیرٍ مِنْ رَبِّکمْ وَاللَّهُ یخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» (بقره، 105) @nasirigilani_
✳️ انتشار هفتادمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت. در مقدمه این کتاب چنین آمده است: درنگریستن در جوامع روایی و نیز تفاسیر به نیکی آشکار می‌سازد که بخشی از میراث روایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تفسیر و تبیین مدالیل آیات قرآن ناظر است. به این دست از روایات «روایات تفسیری» اطلاق می‌گردد. عموم این دست از روایات در منابعی که با عنوان تفاسیر روایی فراهم آمده‌اند، قابل دسترسی هستند. پیداست که این دست از منابع با همت و مجاهدت شماری از اندیشمندان تدوین شده‌اند، با این حال باید اذعان کرد که در روزگار ما در باره روایات تفسیری انجام چهار گام بنیادین اجتناب ناپذیر است: یک؛ گردآوری همه میراث روایی ناظر به تفسیر آیات؛ زیرا بسیاری از روایات به صورت غیر صریح و غیر مستقیم به گونه‌ای پرده از چهره آیات برگرفته و افق‌هایی از مدالیل و مفاهیم آنها را بازمی نمایانند؛ حتی دعاها، زیارت نامه‌های معتبر، روایات تاریخی، روایات فقهی و ... می‌توانند در زمینه تفسیر آیات نقش آفرین باشند. در این صورت به سرمایه روایات تفسیری ما بسیار بیش از وضعیت کنونی افزوده خواهد شد. دو؛ کوشش برای فهم مدالیل روایات تفسیری؛ متاسفانه در چند دهه گذشته در زمینه مطالعات حدیثی، بیشترین اهتمام به گردآوری و تنظیم روایات معطوف شده و در زمینه فهم و تبیین مدالیل روایات، کمترین کار انجام گرفته است. آثار انتشار یافته در زمینه مطالعات حدیثی از سوی مراکز پژوهشیِ مرتبط با این عرصه، گواه مدعا است. این غفلت البته مایه شگفتی است. سه؛ اعتبارسنجی روایات تفسیری؛ وضعیت کنونی روایات تفسیری و ضعف و ارسال منابع آنها؛ همچون تفسیر امام حسن عسکری×، تفسیر عیاشی و تفسیر قمی به ویژه بر اساس نظریه مشهور در تعریف صحیح که تمام اعتبار سنجی روایات به سند و صدور معطوف شده است، عملا زمینه اندکی برای اعتبار بخشی به روایات تفسیری فراهم می‌آورد. از این جهت نگاه بدبینانه به روایات تفسیری حاکم است و بسیاری روایات تفسیری را فاقد اعتبار می‌انگارند، اما اگر در تعریف صحیح بازنگری شود یا حتی بر مبنای وثوق صدوری به جای وثوق سندی، به سایر مولفه‌های اعتبار سنجی روایات تکیه شود و مثلا روایات تفسیری بر اساس مبانی؛ همچون همصدایی با سایر آیات یا سایر روایات، مورد ارزیابی قرار گیرند، بسیاری از آنها به عنوان احادیث صحیح تلقی شده و قابل استناد خواهند بود. چهار؛ تبیین کارکرد روایات تفسیری؛ روایات تفسیری در زمینه‌های مختلفی که منتهی به فهم عمیق و گسترده مدالیل و مفاهیم آیات قرآن می‌شوند، نقش تاثیرگذاری دارند؛ نظیر تبیین مفاهیم واژه‌ها، تقیید و تخصیص آیات، تاویل آیات متشابه و بطن نمایی آیات. از این جهت، ضرورت بازنمایی نقش گسترده و کارکرد روایات تفسیری برای دستیابی به فهم و تفسیر آیات قرآن، از هر جهت اجتناب ناپذیر است. کتاب حاضر بر اساس چنین دغدغه‌ای فراهم آمده است و در آن تلاش شده تا مبادی و مبانی اعتبار سنجی روایات تفسیری و کارکرد آنها در تفسیر، در سیزده فصل مورد بحث و بررسی قرار گیرد که عبارتند از: فصل اول: آشنایی با تفاسیر روایی شیعه؛ فصل دوم: شناختنامه روایات تفسیری؛ فصل سوم: حجیت روایات تفسیری؛ فصل چهارم: عدم حجیت روایات تفسیری صحابه و تابعان؛ فصل پنجم: روایات تفسیری و تبیین فضای نزول آیات؛ فصل ششم: روایات تفسیری و تبیین مفاهیم واژه‌های آیات؛ فصل هفتم: روایات تفسیری و تبیین معارف قرآن؛ فصل هشتم: روایات تفسیری و تبیین آیات فقهی و تاریخی؛ فصل نهم: روایات تفسیری، تقیید و تخصیص آیات؛ فصل دهم: روایات تفسیری و تبیین نسخ در آیات؛ فصل یازدهم: روایات تفسیری و تأویل آیات متشابه؛ فصل دوازدهم: روایات تفسیری و بطن نمایی آیات؛ فصل سیزدهم: روایات تفسیری و جری و تطبیق. در پایان سپاس بی‌نهایت خود را به محضر خداوند فیض گستر به خاطر به فرجام رسیدن این کتاب تقدیم می‌دارم و از ساحت او می‌طلبم که این کتاب به دانش و آگاهی خوانندگان مکرم در باره نقش و کارکرد روایات تفسیری در فهم آیات قرآن بیافزاید و از این رهگذر بستر فهم عمیق معارف نورانی این کتاب آسمانی و عمل به آنها را فراهم آورد. والله ولی التوفیق علی نصیری دوازدهم بهمن ماه 1402 برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215889/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir
جایگاه روایات تفسیری.jpg
13.7K
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید: https://taaghche.com/book/215889/ 🆔 @nasirigilani_ir 🌐 www.maref.ir