لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 توضیحی در باره اعتبار سنجی روایات منسوب به صحابه و تابعان
@nasirigilani_ir
✳️ پرسش ارسالی یکی از دوستان فاضل:
با وضعیت نابهنجار لجام گسیختگی جامعه در عرصه حجاب و عفاف چه تعاملی داشته باشیم؟
سلام علیکم
وقت بخیر.
ان شاالله که سلامت باشید.
گرچه فیض حضور در محضرتان را ندارم، بابت بارگزاری فایل دروس فقه و تفسیر تقدیر و تشکر می کنم.
درباره وضعیت نابسامان و خطرناک حجاب و پوشش جامعه، از محضرتان سوالی داشتم.
با توجه به وضعیت اسفناک و غیرقابل توجیه پوشش بسیاری از زنان و دختران جامعه اسلامی که نوعا بدون روسری و با شلوارک پاره و پیراهن آستین کوتاه در ملا عام حاضر می شوند (بعضا بی حیا و بی ادب و هتاک وگستاخ)، آیا دیدن اعضای بدن آنها به صورت حتی ناخواسته، اشکال دارد یا خیر؟
لطفا در صورت امکان راهنمایی بفرمایید با این ناهنجاری و معضل بسیار خطرناک چگونه برخورد کنیم؟
با این شرایط که عده از آنها با قصد و عمد این گونه در اجتماع حاضر می شوند، نحوه تذکر چگونه باشد؟
علیکم السلام
تشکر و تقدیر بابت بذل محبت
از آن جا پرسش جنابعالی بسیار مهم و مورد ابتلا تشخیص داده شد، پاسخ آن در حد فهم قاصر با اختصاص فرصتی در لابلای کارهای جاری، به صورت مکتوب ارایه می گردد.
امید است که پاسخ ها و راه حل های ارایه شده برای همه مخاطبان مفید و راهگشا باشد.
متاسفانه آن چه که در باره وضعیت نابهنجار و نامناسب پوشش زنان و دختران جامعه می فرمایید، واقعیت غیر قابل انکار است که باعث تکدر و تالم همه مومنان و دلسوزان جامعه شده است.
در باره این که چه عواملی در داخل و خارج در دامن زدن به این تباهی ها و برهنگی ها دخالت داشته و دارند، فعلا سخنی در بین نیست.
فقط جهت یادآوری سایر مخاطبان عرض می شود که در همان گیر و دار ماجرای مهسا امینی و پیش از رخ دادن حوادث تلخ سال 1401، در متنی که در کانال بازتاب داده شد، اعلام شد که روش مواجهه مستقیم با پدیده بی حجابی و استفاده از پدیده گشت ارشاد نه تنها کمکی به این ماجرا نمی کند، بلکه هیزمی خواهد بود بر آتش فتنه! که شد!
با صرف نظر از این موضوع، در حال حاضر دو طیف از وظایف قابل تصور است:
🔸یک؛ وظایفی که متوجه متولیان و مدیران خُرد و کلان کشور در عرصه فرهنگی و غیر فرهنگی است که اینک در این مقال روی سخن ما با آنان نیست.
🔸دو؛ وظایفی که متوجه آحاد دین داران و دلسوزان جامعه امثال جنابعالی و همه ما است.
در این بخش چند نکته کوتاه قابل توجه و توصیه است:
🔸یک؛ باید باور کنیم که جامعه دچار یک شوک شدید فرهنگی شده و تا حدود زیاد تعادل خود را از دست داده و خود نمی داند که در گردابی سخت گرفتار شده است. مثال جامعه در وضعیت کنونی، مثال فردی که است که ناگهان دچار تصادف شده و حال وخیمی دارد.
بهترین روش تعامل با چنین وضعیتی «استیبل» کردن حال جامعه است؛ یعنی کاری کنیم که جامعه بیمار به یک حالت ثبات و آرامش برسد تا در سایه چنین آرامشی برای حل این معضل چاره جویی گردد. در این حالت هر گونه توفان و آه و افغان و به خیابان ریختن به عنوان اعتراض به وضعیت کنونی، کمکی به درمان نخواهد کرد.
🔸دو؛ باید از همه ابزارها و توان ها بهره گرفت تا وضعیت از آن چه هست، بدتر و تباه تر نشود. البته باید اذعان کرد که در این بخش بدون همراهی مدیران و متولیان جامعه از عموم متدیان کار چندانی برنخواهد آمد. با این حال باید سطح هشیاری و بیداری جامعه نسبت به خطرات و عواقب تلخ برهنگی و بی عاری را بالا برد.
اگر نسبت به شیب کنونی برهنگی واکنش مناسب و منطقی انجام نگیرد، باید شاهد حال و وضع فرهنگی پیش از انقلاب در کشور باشیم؛ یعنی همان وضعیت کنونی در برخی از کشورهای آزاد اروپایی؛ همچون هلند و آلمان.
🔸سه؛ تجربه تلخ چند دهه گذشته نشان می دهد که برای درمان برهنگی جامعه نمی توان از ابزارهای خشونت زبانی، رسانه ای و در یک کلمه از روش داغ و درفش و روش چوب و چماق بهره گرفت. راه تاثیر گذار همانا دعوت به پاکی و عفت و حفظ حریم و حرمت خانواده از طریق زبان لیّن، تبیین حکیمانه و پند و اندرز است. پیداست تاکید اساسی در این میدان، استفاده از زبان تاثیر گذار هنر و رسانه است.
🔸چهار؛همه شواهد نشان می دهد که اکثریت جامعه فرورفته در ناهنجاری حجاب و عفاف، از نظر اعتقادی به همه یا عموم باورهای دینی باورمند است و در عین حال دچار آسیب «اباحه گری» شده است؛ چنان که عموم این دست از افراد به ارزش های اخلاقی؛ نظیر نیکی و احسان پایبنداند. از این جهت، مطابق با روش قرآن؛ به هنگام انذار آنان نسبت به پیامدهای گناه برهنگی، مناسب است تا اندیشه و منش مثبت آنان مورد ثنا و ستایش قرار گیرد.
👇👇👇
🔸پنج؛ بار سنگین هدایت جامعه بر دوش فرهیختگان حوزه و در مرحله دوم بر دوش فرهیختگان دانشگاه سنگینی می کند. متاسفانه آن چه در این بین آسیب دیده نگاه بدبینانه عموم جامعه به این دو طیف تاثیر گذار اجتماعی است.
اگر می خواهیم به وظایف دینی خود در این عرصه به درستی عمل کنیم، باید دین را یک بافت و نظام سازوار تعریف کرده و نباید آن را تنها در بدن زن خلاصه کنیم. از این جهت، تعامل متوازن با همه آسیب ها و انحرافات اجتماعی، جامعه آسیب زده را بیشتر به همدلی با فرهیختگان حوزه و دانشگاه مجاب می کند.
سوگمندانه باید اعتراف کرد که سکوت بخش قابل توجهی از عالمان حوزه و گاه اندیشمندان دانشگاه نسبت به بسیاری از آسیب ها و آفت های اجتماعی؛ نظیر آن چه در عرصه اقتصادی و سیاسی رخ می نماید و در برابر؛ ورود پر هیجان به عرصه حجاب و عفاف، به باور جامعه در صداقت آنان برای اصلاح اجتماعی صدمه زده است!
❇️چند نکته پایانی:
🔸رواج نیمه برهنگی، برهنگی و هر گونه نابهنجاری ها در عرصه حجاب و عفاف، نباید کاری کند که حضور جامعه دین دار و به ویژه عالمان و مبلغان دین در جامعه کم رنگ شود که چه بسا این خواسته مروجان فساد و تباهی است.
🔸نیز قرار نیست که امثال جنابعالی که بار سنگین تبلیغ دین را بر دوش دارید، با بستن چشم یا با نگاه بسته به زمین در جامعه گام بردارید! البته باید مراقب چشم طالبِ گناه و قلبِ متمایل به آلودگی بود تا به جای تاثیر و هدایت دیگران، خود دچار تاثر و گمراهی نشود.
🔸به جای تذکرات صریح، مستقیم و چه بسا همراه با تلخی و گزندگی نسبت به مخاطبان باید از روش دعوت کریمانه، مهربانانه و خیرخواهانه همراه با صدق در گفتار و صفا در رفتار بهره جست.
🔸به گمان این ناچیز در حال حاضر برای جامعه بیمار کنونیِ کشور، منش تاثیرگذار مرحوم سید موسی صدر راهگشا است که با روی گشاد؛ همراه با ادب و کرامت و رعایت مرزهای شریعت در خیابان های پر آسیب آن روز لبنان حرکت می کرد یا در کلیسا حاضر می شد و با زبانی رسا، گویا و با دانشی استوار و اخلاقی ستودنی، پیام های نورانی اسلام را به عموم مردم و به اهالی کلیسا معرفی می کرد. پیداست که معنای این سخن آن نیست که وضعیت فرهنگی جاری کشور با آن چه در لبنان چند دهه قبل مشهود بود، از هر جهت برابر است.
گفتنی است که بخشی از این مباحث در حدود یک دهه قبل در کتاب «نقد پدیده اباحه گری» بازتاب یافته است که پیشنهاد می کنم به این کتاب که در سایت طاقچه قابل دسترسی است، مراجعه فرمایید.
خداوند همه ما را در مسیر رضایت خود قرار دهد و بهترین فرجام را برای شما و ما رقم زند!
بمنه و کرمه
عصر پنجشنبه
سوم آبان ماه 1401
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ انتشار آثار جدید استاد علی نصیری
همان گونه که پیش از این اطلاع رسانی شد، به لطف و مرحمت الهی ده کتاب از آثار جدید استاد که طی دو سال اخیر تدوین شده بود، انتشار یافتند که عبارتند از:
۱. معارف اعتقادی قرآن
۲. معارف اخلاقی قرآن
۳. اخلاق اسلامی
۴. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری
۵. سازمان روحانیت
۶. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی
۷. تبارشناسی روایات طبی
۸. راهنمای تحصیل در حوزه
۹. شناختنامه قرآن
۱۰. سلوک اخلاقی
متن الکترونیک این آثار در سایت طاقچه قابل دسترسی است.
ان شاء الله تعالی سه اثر جدید دیگر استاد به شرح ذیل در مدار انتشار قرار خواهند گرفت:
۱. تاریخ حدیث شیعه
۲. روش شناسی رجال الحدیث
۳. روش شناسی فقه الحدیث
این سه اثر در ردیف سایر آثار حدیثی و به عنوان «موسوعه علوم حدیث» تدوین یافته اند.
الحمد لله علی جمیع نعمه و آلائه
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۵.mp3
12.05M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1265
🗓 دوشنبه 23 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۰۹.mp3
19.88M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه 209
🗓 یکشنبه 22 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104)
@nasirigilani_ir
📚دیدگاههای حدیثی علامه طباطبایی
✔️مهمترین دیدگاه علامه طباطبایی در زمینه روایات، نظریهای است که ایشان در باره نقش روایات در تفسیر ارائه کرده و بر اساس آن معتقد است که قرآن در تفسیر خود به استثنای آیات الاحکام، آیات القصص و آیات المعاد، بینیاز از روایات است و روایات تنها روش بهره جستن از قرآن و چگونگی استناد به آیات برای تفسیر سایر آیات مرتبط را ارائه میکنند. از این دیدگاه با عنوان «قرآن محوری و سنت مداری» یاد شده است.
👈 معرفی اثر جدید استاد علی نصیری: http://ijtihadnet.ir/?p=76333
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم!
🔹 شاید تجربه کرده باشید:
مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خانگی می ریزید؛ غذایی که تقریبا به هیچ کار نمی آید و عموما سر از زباله ها در می آورد.
اما ناگهان حیوانات برای برداشتن سهم بیشتر به جان هم می افتند و گاه تا سر حد مرگ به زد و خورد می پردازند!
🔹 شما با خودتان می خندید و می گویید:
زبان بسته ها!
جهالت تا به کجا!
آن حال ضعف و زبونی شما!
این حال خاک نشینی و لانه گزینی شما!
این هم غذایی به این حد بی چیزی و بی مقداری!
تا بخواهید از این غذاها در انبان ما هست!
دیگر چرا این قدر به جان هم می افتید!
🔹 حکایت ما آدمیان عینا همین است!
تمام غرق و لولیده در خاکیم و تنها لایه نگارین کاذبی از خاک و مواد خاکی، کف و سقف خانه های ما را تشکیل می دهد و چقدر به اینها دلخوشیم!
قوت و غذای ما که هیچ، بلکه همه دنیای ما طبق روایات، در حد بال مگس برای صاحب این عالم ارج و منزلتی ندارد!
به کلمه «همه دنیا» دقت بفرمایید!
دنیایی که تمام زمین با همه بزرگی شگفت آور آن در حد یک نقطه هم نیست!
🔹 حال درنگرید که برای تصاحب یک وجب خاک، چند متر زمین و خانه، چند صباحی میر و میرداری و ... چگونه به جان هم می افتیم و گاه جان هم را می گیربم!
تکالب بر چند پاپاسی دنیا را در ارث و میراث خوب می توان دریافت!
جایی که برادر به جان برادر و خواهر به جان خواهر می افتد!
«وَ تَأْكلُونَ الترَاث أَكلاً لَّمًّا وَ تحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا»
🔹 ببینید حال زار و زبون و تکالب حقیرانه ما تا چه حد و قواره باعث سخریه خداوند و خنده فرشتگان می شود!!
تو را ز کنگره عرش می زنند صفیر
ندانمت در این دامگه چه افتاده است؟!
@nasirigilani_ir
علی نصیری
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم! 🔹 شاید تجربه کرده باشید: مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خان
نه عمرِ خِضر بِمانَد، نه مُلکِ اسکندر
نزاع بر سرِ دنیی دون مَکُن درویش
✳️ خطبه ازدواج نقل شده امام رضا (علیه السلام)
این خطبه را مرحوم کلینی در کافی شریف نقل کرده است.
امروز توفیق شد در حرم حضرت معصومه (ع) این خطبه به عنوان مقدمه عقد دو عزیز عروس و داماد مومن و فرهیخته خوانده شد.
به مضامین بلند این خطبه توجه فرمایید و درنگرید امام افزون بر نگاه توحیدی به مساله ازدواج در پایان آن چه نصایح ارزشمندی به زوجین بیان فرمود:
الْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي حَمِدَ فِي الْكِتَابِ نَفْسَه وافْتَتَحَ بِالْحَمْدِ كِتَابَه وجَعَلَ الْحَمْدَ أَوَّلَ جَزَاءِ مَحَلِّ نِعْمَتِه وآخِرَ دَعْوَى أَهْلِ جَنَّتِه وأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْدَه لَا شَرِيكَ لَه شَهَادَةً أُخْلِصُهَا لَه وأَدَّخِرُهَا عِنْدَه وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النُّبُوَّةِ وخَيْرِ الْبَرِيَّةِ وعَلَى آلِه آلِ الرَّحْمَةِ وشَجَرَةِ النِّعْمَةِ ومَعْدِنِ الرِّسَالَةِ ومُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَةِ والْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي كَانَ فِي عِلْمِه السَّابِقِ وكِتَابِه النَّاطِقِ وبَيَانِه الصَّادِقِ أَنَّ أَحَقَّ الأَسْبَابِ بِالصِّلَةِ والأَثَرَةِ وأَوْلَى الأُمُورِ بِالرَّغْبَةِ فِيه سَبَبٌ أَوْجَبَ سَبَباً وأَمْرٌ أَعْقَبَ غِنًى فَقَالَ جَلَّ وعَزَّ : * ( وهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَه نَسَباً وصِهْراً وكانَ رَبُّكَ قَدِيراً ) * وقَالَ * ( وأَنْكِحُوا الأَيامى مِنْكُمْ والصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وإِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ الله مِنْ فَضْلِه والله واسِعٌ عَلِيمٌ ) * ولَوْ لَمْ يَكُنْ فِي الْمُنَاكَحَةِ والْمُصَاهَرَةِ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ ولَا سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ ولَا أَثَرٌ مُسْتَفِيضٌ لَكَانَ فِيمَا جَعَلَ اللَّه مِنْ بِرِّ الْقَرِيبِ وتَقْرِيبِ الْبَعِيدِ وتَأْلِيفِ الْقُلُوبِ وتَشْبِيكِ الْحُقُوقِ وتَكْثِيرِ الْعَدَدِ وتَوْفِيرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ الدَّهْرِ وحَوَادِثِ الأُمُورِ مَا يَرْغَبُ فِي دُونِه الْعَاقِلُ اللَّبِيبُ ويُسَارِعُ إِلَيْه الْمُوَفَّقُ الْمُصِيبُ ويَحْرِصُ عَلَيْه الأَدِيبُ الأَرِيبُ فَأَوْلَى النَّاسِ بِاللَّه مَنِ اتَّبَعَ أَمْرَه وأَنْفَذَ حُكْمَه وأَمْضَى قَضَاءَه ورَجَا جَزَاءَه وفُلَانُ بْنُ فُلَانٍ مَنْ قَدْ عَرَفْتُمْ حَالَه وجَلَالَه دَعَاه رِضَا نَفْسِه وأَتَاكُمْ إِيثَاراً لَكُمْ واخْتِيَاراً لِخِطْبَةِ فُلَانَةَ بِنْتِ فُلَانٍ كَرِيمَتِكُمْ وبَذَلَ لَهَا مِنَ الصَّدَاقِ كَذَا وكَذَا فَتَلَقُّوه بِالإِجَابَةِ وأَجِيبُوه بِالرَّغْبَةِ واسْتَخِيرُوا اللَّه فِي أُمُورِكُمْ يَعْزِمْ لَكُمْ عَلَى رُشْدِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّه نَسْأَلُ اللَّه أَنْ يُلْحِمَ مَا بَيْنَكُمْ بِالْبِرِّ والتَّقْوَى ويُؤَلِّفَه بِالْمَحَبَّةِ والْهَوَى ويَخْتِمَه بِالْمُوَافَقَةِ والرِّضَا إِنَّه سَمِيعُ الدُّعَاءِ لَطِيفٌ لِمَا يَشَاءُ
@nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اهمیت حق الناس و دشواری پاسخ در باره آن
همین یک کلیپ کوتاه از زبان عالم الهی آسید جواد حیدری برای نشان دادن اهمیت و دشواری حق الناس کافی است!
البته اگر قرار باشد گوش شنوا داشته باشیم.
@nasirigilani_ir
✳️ دلالت دو روایت بر وجوب عینی نماز جمعه حتی بدون حضور معصوم یا نائب خاص او
دو روایت ذیل به آشکارا نشان می دهند که از نظر امام صادق (ع) حضور در نماز جمعه حتی در دوران حکومت خلفای ناصالح واجب است و چنان نیست که حضور معصوم یا نائب او لازم باشد.
عنوانی که مرحوم شیخ حر عاملی برای روایات این باب انتخاب کرده نیز، موید صحت این برداشت است:
«بَابُ عَدَمِ اشْتِرَاطِ وُجُوبِ الْجُمُعَةِ بِحُضُورِ السُّلْطَانِ الْعَادِلِ أَوْ مَنْ نَصَبَهُ وَ وُجُوبِهَا مَعَ وُجُودِ إِمَامٍ عَدْلٍ يُحْسِنُ الْخُطْبَتَيْنِ وَ عَدَمِ الْخَوْفِ»
روایت اول:
«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى صَلَاةِ الْجُمُعَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ نَغْدُو عَلَيْكَ فَقَالَ لَا إِنَّمَا عَنَيْتُ عِنْدَكُمْ.»
بيان : يعني إنما عنيت أن تصلوها في بيوتكم سرا من المخالفين من دون حضوري وذلك لأنه عليه السّلام كان لا يتمكن من إقامتها لا سرا ولا علانية لأن المخالفين كانوا يتفقدونه في جماعاتهم ويرتقبونه في أحواله وأوضاعه وكان لا يجد بدا من حضور جمعتهم وأما أصحابه عليه السّلام فكانوا متمكنين منها في بعض الأحيان فلذا حثهم عليها .
متن:
حَثَّنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى صَلَاةِ الْجُمُعَةِ؛
پیداست که تشویق امام صادق (ع) در شرایطی بود که آن حضرت اجازه برگزاری آن را نداشت. معلوم می شود که امثال زرارة به خاطر فقدان صلاحیت امامان جمعه در عصر حکومت عباسیان از حضور در آن تحاشی داشتند.
حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ يُرِيدُ أَنْ نَأْتِيَهُ فَقُلْتُ نَغْدُو عَلَيْكَ فَقَالَ لَا؛
زرارة پنداشت که مراد امام صادق (ع) برگزاری نماز جمعه در خانه ایشان است: «إِنَّمَا عَنَيْتُ عِنْدَكُمْ» یعنی خودتان نماز را برگزار کنید.
در حالی که امام صادق (ع) به زراره بیان فرمود که مقصود ایشان حضور زراره و امثال او در حضور و در خانه امام برای اقامه نماز جمعه نیست؛ زیرا حاکمان عباسی به اهل بیت (ع) اجازه برگزاری نماز جماعت در هیچ مسجدی را نمی دادند؛ تا چه رسد به برگزاری نماز جمعه!
بلکه مقصود حضور در نمازهای جمعه ای است که در آن عصر توسط حاکمان عباسی و با نصب امامان جمعه برگزار می شد.
روایت دوم:
«وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّاسِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ: مِثْلُكَ يَهْلِكُ وَ لَمْ يُصَلِّ فَرِيضَةً فَرَضَهَا اللَّهُ قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ صَلُّوا جَمَاعَةً يَعْنِي صَلَاةَ الْجُمُعَةِ»
متن:
مِثْلُكَ يَهْلِكُ وَ لَمْ يُصَلِّ فَرِيضَةً فَرَضَهَا اللَّهُ؛
امام صادق (ع) به عبد المک می فرماید تو و امثال تو به خاطر عدم حضور در نماز جمعه زمینه هلاکت خود را فراهم می کنید! هم تعبیر فریضه دارد و هم نسبت به ترک آن وعده هلاکت داده شده است.
آیا اینها دال بر وجوب عینی نماز جمعه نیست؟!
قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ قَالَ صَلُّوا جَمَاعَةً يَعْنِي صَلَاةَ الْجُمُعَةِ؛
عبدالملک مثل زراره گمان می کرد که مقصود امام صادق (ع) حضور در خانه ایشان برای اقامه نماز جمعه است، اما امام به او فرمود باید بروید در صف نماز جمعه همین مردم که امامان جمعه آنان را حاکمان عباسی تعیین می کنند.
آیا افرادی مثل عبدالملک جز با حضور در نماز جمعه عامه می توانستند این حکم الهی را برپا دارند؟!
با وجود روایاتی امثال این دو روایت آیا می توان گفت که نماز جمعه مشروط به حضور معصوم یا نائب خاص او است و از این جهت در عصر غیبت واجب تخییری است؟!
آیا کسی می تواند ادعا کند که امامان جمعه در عصر خلفای اموی و عباسی و عصرِ مورد اشاره امام صادق (ع)، از سوی آن حضرت منصوب بودند؟!
خود داوری بفرمایید!
👇👇👇
توجه دوستان فاضل را به گفتار شهید ثانی جلب می کنیم که چگونه با سوز و گداز کامل از وجوب عینی نماز جمعه دفاع می کند و به رغم احترام بلیغ به فقیهان شیعه، مدعیان وجوب تخییری نماز جمعه را مورد عتاب تلخ قرار می دهد:
« فهذه الأخبارُ الصحيحةُ الطرُقِ الواضحةُ الدَّلالةِ ، التي لا يَشُوبُها شكّ ولا تَحُومُ حَولَها شُبهة من طُرُقِ أهلِ البيتِ عليهم السلام في الأمرِ بصلاةِ الجمعةِ والحثّ عليها وإيجابِها على كلّ مُسلمٍ عدا ما استُثني ، والتوَعّدِ على تركِها بالطبعِ على القَلب الذي هو علامةُ الكُفرِ والعياذُ باللهِ تعالى كما نبّه عليه تعالى في كتابه العزيز وتَرَكْنا ذكرَ غَيرِها من الأخبارِ المُوَثّقَةِ وغَيرِها ، حَسْماً لمادّةِ النِّزاعِ ، ودفعاً للشبهةِ العارضةِ في الطريقِ . وليس في هذه الأخبارِ مَعَ كَثْرَتِها تَعرّض لِشرطِ الإمامِ ولا مَن نَصَبَه ، ولا لاعتبارِ حُضُورِه في إيجاب هذه الفريضةِ المُعَظَّمَةِ ، فكيفَ يَسَعُ المُسْلِمَ الذي يَخافُ اللهَ تعالى إذا سمع مَواقِعَ أمرِ الله ورسولِه وأئمّتِه عليهم السلام بهذه الفريضةِ ، وإيجابِها على كلّ مُسْلمٍ أن يُقَصّرَ في أمرِها ، ويُهمِلَها إلى غيرِها ، ويَتَعَلَّلَ بخلافِ بعضِ العُلَماءِ فيها ؟ وأمر عليه السلام اللهِ تعالى ورَسُولِه وخاصّتِه عليهم السلام أحقّ ، ومراعاتُه أولى ، : « فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ » ولَعمري لَقدْ أصابَهُمُ الأمرُ الأوّلُ ، فَلْيَرتَقِبُوا الثاني إنْ لم يَعْفُ اللهُ تعالى ويُسامِح . نسأل اللهَ تعالى العفوَ والرحمةَ»
همان گونه که شیخ مفید و شماری از فقیهان مدعی اند، از روایات صلاة الجمعه بدست می آید که امام جمعه باید دارای عدالت متعارف و توان خوانش خطبه های نماز جمعه و سایر شروط جاری در امام جماعت هر نمازی باشد و عدم انتصاب او از ناحیه معصوم یا حتی عامی بودن او مانع وجوب نماز جمعه نیست.
بر این اساس، در روزگار ما عذر موجهی برای عدم حضور در نمازهای جمعه که عموما ناظر به چند و چون تعیین امامان جمعه و میزان علم و تقوای آنان و حتی چگونگی و محتوای خطبه های آنان است، باقی نمی ماند.
علی نصیری
صبح صادق جمعه
یازدهم آبان ماه 1403
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۶.mp3
11.54M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1266
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۱.mp3
12.1M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 211
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا یوَدُّ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ وَلَا الْمُشْرِکینَ أَنْ ینَزَّلَ عَلَیکمْ مِنْ خَیرٍ مِنْ رَبِّکمْ وَاللَّهُ یخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» (بقره، 105)
@nasirigilani_
✳️ انتشار هفتادمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در مقدمه این کتاب چنین آمده است:
درنگریستن در جوامع روایی و نیز تفاسیر به نیکی آشکار میسازد که بخشی از میراث روایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تفسیر و تبیین مدالیل آیات قرآن ناظر است.
به این دست از روایات «روایات تفسیری» اطلاق میگردد. عموم این دست از روایات در منابعی که با عنوان تفاسیر روایی فراهم آمدهاند، قابل دسترسی هستند.
پیداست که این دست از منابع با همت و مجاهدت شماری از اندیشمندان تدوین شدهاند، با این حال باید اذعان کرد که در روزگار ما در باره روایات تفسیری انجام چهار گام بنیادین اجتناب ناپذیر است:
یک؛ گردآوری همه میراث روایی ناظر به تفسیر آیات؛ زیرا بسیاری از روایات به صورت غیر صریح و غیر مستقیم به گونهای پرده از چهره آیات برگرفته و افقهایی از مدالیل و مفاهیم آنها را بازمی نمایانند؛ حتی دعاها، زیارت نامههای معتبر، روایات تاریخی، روایات فقهی و ... میتوانند در زمینه تفسیر آیات نقش آفرین باشند. در این صورت به سرمایه روایات تفسیری ما بسیار بیش از وضعیت کنونی افزوده خواهد شد.
دو؛ کوشش برای فهم مدالیل روایات تفسیری؛ متاسفانه در چند دهه گذشته در زمینه مطالعات حدیثی، بیشترین اهتمام به گردآوری و تنظیم روایات معطوف شده و در زمینه فهم و تبیین مدالیل روایات، کمترین کار انجام گرفته است. آثار انتشار یافته در زمینه مطالعات حدیثی از سوی مراکز پژوهشیِ مرتبط با این عرصه، گواه مدعا است. این غفلت البته مایه شگفتی است.
سه؛ اعتبارسنجی روایات تفسیری؛ وضعیت کنونی روایات تفسیری و ضعف و ارسال منابع آنها؛ همچون تفسیر امام حسن عسکری×، تفسیر عیاشی و تفسیر قمی به ویژه بر اساس نظریه مشهور در تعریف صحیح که تمام اعتبار سنجی روایات به سند و صدور معطوف شده است، عملا زمینه اندکی برای اعتبار بخشی به روایات تفسیری فراهم میآورد.
از این جهت نگاه بدبینانه به روایات تفسیری حاکم است و بسیاری روایات تفسیری را فاقد اعتبار میانگارند، اما اگر در تعریف صحیح بازنگری شود یا حتی بر مبنای وثوق صدوری به جای وثوق سندی، به سایر مولفههای اعتبار سنجی روایات تکیه شود و مثلا روایات تفسیری بر اساس مبانی؛ همچون همصدایی با سایر آیات یا سایر روایات، مورد ارزیابی قرار گیرند، بسیاری از آنها به عنوان احادیث صحیح تلقی شده و قابل استناد خواهند بود.
چهار؛ تبیین کارکرد روایات تفسیری؛ روایات تفسیری در زمینههای مختلفی که منتهی به فهم عمیق و گسترده مدالیل و مفاهیم آیات قرآن میشوند، نقش تاثیرگذاری دارند؛ نظیر تبیین مفاهیم واژهها، تقیید و تخصیص آیات، تاویل آیات متشابه و بطن نمایی آیات.
از این جهت، ضرورت بازنمایی نقش گسترده و کارکرد روایات تفسیری برای دستیابی به فهم و تفسیر آیات قرآن، از هر جهت اجتناب ناپذیر است.
کتاب حاضر بر اساس چنین دغدغهای فراهم آمده است و در آن تلاش شده تا مبادی و مبانی اعتبار سنجی روایات تفسیری و کارکرد آنها در تفسیر، در سیزده فصل مورد بحث و بررسی قرار گیرد که عبارتند از:
فصل اول: آشنایی با تفاسیر روایی شیعه؛ فصل دوم: شناختنامه روایات تفسیری؛ فصل سوم: حجیت روایات تفسیری؛ فصل چهارم: عدم حجیت روایات تفسیری صحابه و تابعان؛ فصل پنجم: روایات تفسیری و تبیین فضای نزول آیات؛ فصل ششم: روایات تفسیری و تبیین مفاهیم واژههای آیات؛ فصل هفتم: روایات تفسیری و تبیین معارف قرآن؛ فصل هشتم: روایات تفسیری و تبیین آیات فقهی و تاریخی؛ فصل نهم: روایات تفسیری، تقیید و تخصیص آیات؛ فصل دهم: روایات تفسیری و تبیین نسخ در آیات؛ فصل یازدهم: روایات تفسیری و تأویل آیات متشابه؛ فصل دوازدهم: روایات تفسیری و بطن نمایی آیات؛ فصل سیزدهم: روایات تفسیری و جری و تطبیق.
در پایان سپاس بینهایت خود را به محضر خداوند فیض گستر به خاطر به فرجام رسیدن این کتاب تقدیم میدارم و از ساحت او میطلبم که این کتاب به دانش و آگاهی خوانندگان مکرم در باره نقش و کارکرد روایات تفسیری در فهم آیات قرآن بیافزاید و از این رهگذر بستر فهم عمیق معارف نورانی این کتاب آسمانی و عمل به آنها را فراهم آورد.
والله ولی التوفیق
علی نصیری
دوازدهم بهمن ماه 1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/215889/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
جایگاه روایات تفسیری.jpg
13.7K
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/215889/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ کتاب های عرضه شده #استاد_علی_نصیری در #سایت_طاقچه
به اطلاع می رساند کتب الکترونیکیِ استاد علی نصیری که توسط انتشارات #وحی_و_خرد وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت #طاقچه به آدرس های ذیل قابل دسترسی می باشند:
1. روش شناسی تفسیر قرآن:
https://taaghche.com/book/38697
2. روش شناسی تفسیر آیات:
https://taaghche.com/book/101940
3. تعامل متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/118924
4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار:
https://taaghche.com/book/101074
5. مکتب تفسیری صدرالمتالهین (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/116720
6. هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن:
https://taaghche.com/book/29026
7. راز جاودانگی قرآن:
https://taaghche.com/book/12483
8. قرآن گفتار الاهی:
https://taaghche.com/book/29027
9. پیراستگی قرآن از تحریف:
https://taaghche.com/book/94585
10. قرآن کتاب شور و شیدایی:
https://taaghche.com/book/29028
11. قرآن شناسی:
https://taaghche.com/book/57469
12. بهشت وعده گاه نیکوکاران:
https://taaghche.com/book/110607/
13. معرفت قرآنی (جلد اول):
https://taaghche.com/book/15286
14. معرفت قرآنی (جلد دوم)
https://taaghche.com/book/15657/
15. معرفت قرآنی (جلد سوم)
https://taaghche.com/book/16691/
16. معرفت قرآنی (جلد چهارم)
https://taaghche.com/book/18584/
17. معرفت قرآنی (جلد پنجم)
https://taaghche.com/book/18657/
18. استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/12473
19. روششناسی نقد احادیث (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/29030
20. شرح گزیده روایات کافی:
https://taaghche.com/book/106691
21. درسنامه علم حدیث:
https://taaghche.com/book/81545
22. آشنایی با علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/81543
23. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 1):
https://taaghche.com/book/38698
24. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 2):
https://taaghche.com/book/38699
25. درسنامه اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/12478
26. سلوک اخلاقی:
https://taaghche.com/book/116719
27. بیست درس اخلاقی:
https://taaghche.com/book/111100/
28. آیین همسرگزینی:
https://taaghche.com/book/29024
29. نقد پدیده اباحه گری:
https://taaghche.com/book/12480
30. سیمای حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه:
https://taaghche.com/book/29051
31. فاطمه (س) بانوی بیمثال:
https://taaghche.com/book/29023
32. امام حسین (ع) پیشوای روشناییها:
https://taaghche.com/book/6205
33. پیشوای روشنایی:
https://taaghche.com/book/4927
34. انتظار موعود:
https://taaghche.com/book/12476
35. آموزه های مهدوی:
https://taaghche.com/book/119222
36. آموزه های رضوی:
https://taaghche.com/book/121444/
37. تفسیر موضوعی قرآن (به صورت مشترک):
https://taaghche.com/book/133002/
38. رابطه متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/151308/
39. درایة الحدیث:
https://taaghche.com/book/122031
40. کلیات علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/133593
41. نقد شبهات قرآنی:
https://taaghche.com/book/131214
42. علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/131659
43. نظریه تصحیح:
https://taaghche.com/book/141687/
44. معارف اخلاقی قرآن:
https://taaghche.com/book/214042/
45. معارف اعتقادی قرآن:
https://taaghche.com/book/214043/
46. اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/214044/
47. شناختنامه قرآن:
https://taaghche.com/book/214045/
48. راهنمای تحصیل در حوزه:
https://taaghche.com/book/214046/
49. تبارشناسی روایات طبی:
https://taaghche.com/book/214358/
50. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی:
https://taaghche.com/book/215110/
51. سازمان روحانیت، کاستی ها و بایستگی ها:
https://taaghche.com/book/215111/
52. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری:
https://taaghche.com/book/215889/
🔹 سایر کتب استاد که تا کنون توسط انتشارات مختلف به زیور طبع آراسته شده به شرح ذیل است:
1. حدیث شناسی (جلد اول)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
2. حدیث شناسی (جلد دوم)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
3. درسنامه علم حدیث، انتشارات هاجر، 1384
4. آشنایی با علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1385
5. آشنایی با علوم حدیث (ویراست جدید)، نشر هاجر، 1397
6. درآمدی بر علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1398
7. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی)، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴
8. آشنایی با جوامع حدیثی شیعه واهل سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
9. آشنایی با تاریخ و منابع حدیثی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
10. مکتب تفسیری صدرالمتالهین، بنیاد حکمت ملاصدرا، 1386
11. قرآن و هنر، مرکز تحقیقاتی المهدی، 1389
12. تفسیر موضوعی قرآن، نشر معارف، ۱۳۹۵
13. تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف، ۱۳۹۶
14. رابطه قرآن و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث و سمت، ۱۳۹۷
15. نزاهت قرآن از تحریف، (تحقیق و تنظیم)، موسسه اسراء، 1387
16. تحریف ناپذیری قرآن، (ترجمه)، انتشارات سمت، 1379
17. تبلیغ بر پایه کتاب و سنت، (ترجمه)، انتشارات دارالحدیث، 1376
18. وفاق اجتماعی در سخن و سیره معصومان (ع) ، (ترجمه)، دارالحدیث، 1379
19. تاریخ سیاسی فرهنگی اسلام، (ترجمه به صورت مشترک)، مرکز الغدیر، 1389
20. التمهید فی علوم القرآن، (ج 5)، (ترجمه به صورت مشترک)، موسسه المتهید، 1395
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
مرحوم آیتالله خویی در این باره می نویسد:
نماز جمعه بدون امام [معصوم] یا منصوب خاصّ او واجب تعیینی نیست، و فقیهان امامیه، بر این نظریه، توافق و اجماع دارند؛ بلکه واجب تخییری است. البته این نظریه تا زمانی است که نماز جمعهای بر پا نشده باشد؛ و امّا اگر نماز جمعهای بر پا شود، هر چند بعید نیست حضور و شرکت در آن واجب تعیینی باشد، بلکه با توجّه به مستندات شرعی،وجوب تعیینی، نظریهای است که قویتر به نظر میرسد؛ لیکن چون فقهای امامیه میان اقامه نماز و حضور در آن، فرق نگذاشتهاند، یقین پیدا کردن به این نظریه، مشکل است.
🔹 متاسفانه نظریه صریح و روشنی به نظر نمی آید!
چرا به رغم قوی تر بودن نظریه وجوب تعیینی، به خاطر آرای فقها عقب نشینی می فرماید؟!
✳️ آیا تلاش، کوشش و تقلا برای کسب روزی روا است؟
سلام و عرض ادب بی پایان
نمیدانم وقت عزیز و شریف حضرتعالی این امکان را میدهد که سوالی از محضرتان داشته باشم یا خیر.
بررسی اجمالی در روایات رزق و روزی،حقیر را به این نتیجه رهنمون کرد که تلاش و کوشش در اکتساب مال و اموال و تقلا در کسب روزی تاثیری در ازدیاد آن نداشته بلکه رزق و روزی مقدر و مقسوم است!
امروز با نقل قولی برخورد کردم از مرحوم میرزا اسماعیل دولابی که ضمیمه سوال هست و نظریه حقیر رو تقویت کرد. با این حال، از شما استاد عزیز بعنوان فقیه آگاه، و خبیر در آیات و روایات سوال دارم که آیا این برداشت مورد تایید میباشد یا خیر؟
اگر مورد تایید است یعنی حقیقتا تقلا در کسب روزی بیفایده است؟!!
علیکم السلام
در شماری از روایات بر این نکته تاکید شده است که مال یا روزی بر دو قسم است:
1. طالب؛ یعنی مالی که بدون طلب و پیگیری نصیب انسان میشود؛
2. مطلوب؛ یعنی مالی که انسان باید برای کسب آن تلاش و کوشش کند.
به عنوان نمونه حضرت امیر (ع) در این باره فرمود:
«يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُه ورِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِه أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيه فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّه تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وإِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ ولَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ ولَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْه غَالِبٌ ولَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.» (نهج البلاغه، حکمت 379)
بر این اساس، تلاش و تقلا در نوع اول از مال و روزی تاثیری در کاستی یا فزونی آن ندارد، اما اگر روزی از نوع دوم؛ یعنی نوع مطلوب باشد، راهی جز تلاش و کوشش برای آن تعریف نشده است.
از سویی دیگر، از آن جا که نمی دانیم روزی ما از کدام نوع است، نمی توانیم کار، کوشش و تلاش برای کسب آن را کنار بگذاریم. از این جهت سراسر روایات کتاب التجارة کتاب شریف وسائل الشیعه دعوت به کسب و کار و کوشش در این زمینه است.
نکته مهم برای دور ماندن از خطر حرص، دلبستگی به دنیا و احیانا بی توجهی به وعده خداوند مبنی بر تامین روزی، آن است که از یک سو تلاش باید به حدی باشد که به کسب علم و دین انسان آسیب نزند و از سویی دیگر، به عنوان هدف اساسی و اصلی مطمح نظر قرار نگیرد و تنها با این نگاه دنبال شود که خداوند خود به کسب آن دعوت فرموده است.
پیام نهایی را این آیه شریفه داده است: «وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا» (قصص، 77)
چنان که پیداست در این آیه شریفه برای کسب آخرت از واژه «ابتغاء»؛ یعنی طلب کردن و دنبال کردن استفاده شده است، اما در مورد دنیا از تعبیر «فراموش نکن» بهره گرفته شده است؛ یعنی دنیا باید در مرحله دوم و حاشیه ای توجه یک مومن باشد.
موفق باشید.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ حکایت برخی از طلاب حکایت «مایکل کارول» است!
حکایت برخی از طلاب و اهالی حوزه حکایت «مایکل کارول» است که خداوند موهبتی بزرگ به نام «عالم دین» بودن و در سلک «عالم دین» درآمدن به آنان ارزانی فرمود، اما چون قدر آن را ندانستند و ارزان فروشی کردند، یا آن را رها کردند و یا بدون برخورداری از هیچ ثروت علمی و معنوی فقط لباس آن را یدک می کشند!
داستان ذیل می تواند برای برخی از اعزه درس آموز باشد.
پیداست هر مثال و نمادی از یک جهت شباهت می رساند و چه بسا از جهات بسیار شباهتی در بین نباشد.
از این جهت کسی اشکال نکند که چه نسبتی میان لاتاری و طلبگی و شخصیت پر خبط و خطای این فرد با یک طلبه وجود دارد!
این داستان غم انگیز «مایکل کارول»، یکی از برندگان بختآزمایی است. کسی که با ۷/۹ میلیون یورویی که برنده شده بود، کارش به دادگاه کشید و چند سال بعد، فقیر و تنها به حال خود رها شد. مایکل کارول در ۱۹ سالگیاش صاحب پولی شد که کسی خوابش را هم نمیدید؛ ۷/۹ میلیون یورو، آن هم در سال ۲۰۰۲. اما طولی نکشید که دریای ثروت او هم خشک شد و بهخاطر مخارج روزانهاش، مجبور شد حتی خانهاش را هم به حراج بگذارد. خوشگذرانی، تنها موضوعی بود که کارول در سالهای ثروتمند بودنش به آن فکر میکرد و به همین دلیل بود که مایکل پس از پیروزی در یک بختآزمایی بزرگ، گرفتار موادمخدر و قمار شد. خوشبختی او چندان طول نکشید و بعد از ۸سال زندگی با پولهایی که برنده شدهبود، بار دیگر فقر را تجربه کرد. او در این مورد میگوید: «مهمانی تمام شده و حالا وقت آن است که سر زندگی واقعی برگردم.» اما فقر مالی تنها مشکلی نبود که کارول در آن دست و پا میزد. همسرش هم او را ترک کرد و دخترشان را باخود برد. از دست دادن ۱۰۰ هزار یورو در طول ۸سال، او را بهبحرانی کشاند که فکرش را هم نمیکرد. این ماجرا تاجایی پیش رفت که او بعد از ۸ سال زندگی بیقید و بند، تصمیم گرفت سراغ کاری برود اما این فکر هم نمیتوانست او را نجات دهد. کارول دیگر یک جوان ۱۹ ساله نبود. نزدیک به یکدهه از آن روزها گذشته بود و او بدون هیچ تجربه کاری، نمیتوانست به راحتی شغلی پیدا کند. گذشته از این، کارنامه او پر از سوابق جنایی بود تاجاییکه خودش اعتراف میکند در این سالها ۲/۱ میلیون از پولی که برنده شده بود را تنها برای خرید کوکایین، خرج کرده است. کارول که ۸ سال زندگیاش را بهباد داده بود، مجبور شد بهخاطر نان شبش هم که شده، کاری کند اما انگار جز آشغال جمعکنی فرصتی برای او باقی نمانده بود؛ سرانجام مرد ۹ میلیون یورویی که همه چیزش را از دست داده بود، مجبور شد به این گزینه آخر «بله» بگویید.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
13.02M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1267
🗓 یکشنبه 29 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا»
2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ»
@nasirigilani_ir