eitaa logo
نسرا گیلان
444 دنبال‌کننده
702 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آسیب‎های پزشکی و روان‌شناختی فضای مجازی ◼️ مهم‌ترین آسیب روان‌شناختی فضای مجازی، انزواگرایی، فردگرایی و کم شدن ارتباط چهره‌به‌چهره است. زیاد شدن رسانه‌های نوین باعث کم شدن ارتباط با علما و اساتید شده و نسل‌های بعدی را نسلی ظاهرگرا و فریب‌خورده می‌سازد. ◼️ حفظ ارتباط چهره‌به‌چهره و کم کردن ساعاتی که در فضای مجازی حضور داریم، مهم‌ترین راهکار در این حوزه است. رسانه‌ها انسان را عجول می‌کنند و ترشح هورمون‌های بدن در این شرایط که شما سریع می‌خواهید پاسخ‌گو باشید، به‌هم می‌ریزد. از جمله خسارات ناشی از به هم خوردی هرمون‌های بدن، بلوغ زود‌رس، خشونت‌های نابه‌جا یا نو‌عی قساوت قلب است. ◼️ سمی که در پلاستیک وجود دارد نگران کننده است و رسانه نوین باعث شده است که ما ساعت‌ها با این پلاستیک سمی سرکار داشته باشیم و این سبب آسیب‌های جسمانی زیادی می‌شود. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🌓 نام و آیدی های عجیب و غریب در شبکه های اجتماعی 🔸در یک گروهی اضافه شده بودم پیامها اینطور بود: ربی قدوس سبوح وارد شد یا هادی المضلین از گروه رفت یا ریحانه النبی توسط امی خدیجه الکبری به گروه دعوت شد هل الیک یا ابن احمد سبیل فتلقی با لینک دعوت وارد گروه شد و حمل الزاد اقبح کل شی اذا کان الوفود علی الکریم فلان مطلب را سنجاق کرد 💠تازه گاهی یا ذالجلال و الاکرام از تو سوال میکرد و حسبی ربی جَلَّ الله و اِنَّ الناقدَ بصیر و یا قاسم بن الحسن و ای لشکر صاحب زمان ... سوالش رو تایید میکردند. ▫️آدم کاملا حس میکرد با اسماء و صفات الهی و فقرات جوشن کبیر و دعای ندبه و کمیل و مناجات خمسه عشر معاشرت میکنه!تقریبا تمامی اسامی رو واقعی گفتم. ◻️ اونجا فقط یه بزرگواری بود که برام جالب بود اسمش نفسم پیشی بابا بود و مدام با 👌 بقیه رو تایید میکرد! ▪️ یه بزرگواری بود اسمش ذرنی و من خلقته وحیدا بود. وقتی is typing یا در حال نوشتن بود حس میکردی خود خداوند میاد بزنه تو دهنت ساکت بشی!😂 ▫️بزرگواری بود که اسمش رو نمیگفت ولی مصمم بود یک روز در میان از مضرات شیمی درمانی و جراحی تومور یه مطلبی برای بنده ارسال کنه و از تجربیات موفق طب سنتی در درمان انواع توده‌های بدخیم بگه! بنده هم همیشه تشکر میکردم. ▫️چند روز بعد از عمل دیدم یک نفر خصوصی پیام توبیخ‌‌آمیزی طولانی فرستاده چرا عمل کردین! من حجت رو بر شما تمام کردم! اسمش انما علینا البلاغ المبین بود! جواب دادم ما کی با هم صحبت کردیم. تصویر گفتگوهای قبلی رو فرستاد دیدم همان ذرنی و من خلقته وحیدا است. ▪️ به تناسب حال روحی نام کاربری‌شون تغییر کرده بود! از نام کاربری به عنوان بیانیه تغییر ایدئولوژی استفاده میکردند! ▪️یه زن و شوهری هم بودند برای مشاوره مراجعه کرده بودند در مرز طلاق!جلسه اول صحبت کردیم عرض کردم اگر نکته‌ای بود در پیام‌رسان بفرمایید. ▫️دو روز بعد شهید علایی کاشانی به بنده پیام دادند که حاج آقا فلان مساله دوباره پیش آمد! به قرینه حالیه فهمیدم خانمی هستند که مشاوره گرفتند. جواب دادم. هفته بعد شهید کاخکی طرقی پیام داد که حاج آقا دوباره اون موضوع تکرار شد و راه حل شما جواب نداد! باز به قرائن فهمیدم شوهر اون خانم است. جواب دادم ▪️چند روز بعد دیدم شهید سیف الله ناجی پیام دادند که حاج آقا الان چیکار کنیم؟ یه کم اوضاع بهتره ولی دلم آروم نیست! و به فاصله یکساعت بعد شهید طاحونی هم پیام داده‌اند الان اوضاع خوبه ولی میخواهیم برویم فلانجا و میترسم دعوا تکرار بشه! دیگه عقل حقیر به جایی قد نداد! فقط گلزار شهدای اصفهان که میرفتم یک شهید طاحونی خوراسگانی بود براش فاتحه میخواندیم. ⭕️خلاصه کنم زن و شوهر هر هفته به یک شهیدی توسل میکردند و اسم کاربریشون رو به اسم اون شهید تغییر میدادند! ▪️چهار پنج ماه طول کشید و خدا رو شکر مشکل حل شد. بعدش هر دو رو خواستم گفتم ابوی ما از بعد عملیات خیبر هر روز نماز جعفر طیار میخونه هدیه میکنه برای امام و شهدا ولی هنوز اسم کاربریش تغییر نکرده؛ برای یه فاتحه و ارتباط روحی ساده، بنده رو به جنون کشیدین! با کل لشکر ۲۷ محمد رسول الله، لشکر ۱۴ امام حسین، لشکر ۸ نجف اشرف، لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب و لشکر ۳۱ عاشورا در فضای مجازی گفتگو کردم!😂 🔺حمید آقانوری ✍ بنده همواره در مجموعه ها و گروه ها این نکته را متذکر شده و خواهش کرده ام که لطفا با اسم واقعی خودتان در گروه حاضر باشید؛ توضیحات واهداف را در بیو( شناسنامه) بیاورید؛ چرا که لازمه فعالیت در فضاهای گروهی ( بخصوص گروه های علمی و هدفمند)‌ اقتضاء می کند، هر فرد با اسم کاربری خویش باشند نه با اسم های فانتزی یا مذهبی و غیره؛ چرا همان گونه که در گزارش فوق آمد این نوع نامگذاری ها موجب سردرگمی و عدم امکان ارتباط منطقی دیگر اعضا می گردد؛ علاوه بر اینکه این فرهنگ می تواند زمینه ساز نامگذاری های نامناسب و غیر اخلاقی در میان نسل جدید نیز باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢 چگونگی یادگیری کودکان از تلویزیون 🔹 اغلب یادگیری کودک از تلویزیون اتفاقی است. در اینجا مقصود، آن شکل از یادگیری است که به هنگام تماشای با هدف سرگرمی صورت می‌گیرد و بیننده بی آنکه در پی کسب معلوماتی باشد، مطالب یا اطلاعاتی را خودبخود می‌آموزد. 🔸 در عمل، کودک همیشه به منظور از تلویزیون استفاده می‌کند. بی شک کودک با رسانه‌های جمعی به عنوان محمل‌هایی برای تفریح آشنا می‌شود تا برایش قصه بگویند، او را بخندانند و یا مجری یا بازیگر مورد علاقه‌اش را نشان بدهند. 🔹 مراجعه هدفمند به رسانه‌ها برای کسب مفید کاری است که عمدتاً در مدارس آموخته می‌شود و کودکان به این منظور بیشتر به رسانه‌های چاپی مراجعه می‌کنند تا رسانه‌های صوتی وتصویری. 🔸 فکر مراجعه آگاهانه به تلویزیون در منزل برای کسب اطلاعات، رفتاری نسبتأ غیر معمول است که دیر آموخته می‌شود و به احتمال زیاد به درصد کمی از منحصر می‌شود که جویندگان فعال واقعیت هستند. ✏️منبع: "تلویزیون در زندگی کودکان ما" به اهتمام ویلبر شرام، جک لایل و ادوین بی پارکر؛ ترجمه: محمود حقیق کاشانی ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 💢 نقش سلبریتی‌ها در پخش ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
🔰 دشمن را افشا کنید ✍️ بیانات مقام معظم رهبری در جهت مبانی جنگ روانی دشمن و راهکارهای مقابله با آن ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضربه ‌فنی مخاطب با تکنیک اقناع 🔸️رسانه‌ها با شیوه‌های اقناع‌سازی مخاطب سعی می‌کنند به‌وسیله منطق یا احساس یا هر دو بر مخاطب خود تأثیر بگذارند. رسانه‌ها با بهره‌مندی از نخبه‌ها، چهره‌ها و بازیگران مشهور که به آن‌ها ستاره‌ می‌گویند، در جذب و قانع کردن مخاطب برای خرید یک محصول، یا تشویق به پیروی از یک ایده و تفکر استفاده می‌کنند. 🔸به عبارت ساده‌تر قرار است رسانه شما را به این نتیجه برساند که «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو...» شما چقدر تحت تأثیر اقناع رسانه‌ای هستید؟ ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
💢خطرات فرزندپروری با حواس‌پرتی 💢وقتی با فرزندت هستی، آن گوشی لعنتی‌ را بگذار کنار! وسایل دیجیتال ما را گرفتار بدترین نوعِ تربیت فرزند کرده‌اند، اما راه نجات چیست؟ ❇️کودکانِ امروزی می‌توانند از چهارماهگی منظماً از وسایل دیجیتال استفاده کنند. پدر و مادرها هم طبیعتاً از این بابت نگران و ناراحت‌اند؛ حق هم دارند، اما تهدید بزرگتر، نه اعتیاد کودکان به گوشی‌های هوشمند، بلکه دلمشغولی پدر و مادرها به این وسایل است. بیشتر از کودکان معتاد به وسایل دیجیتال، باید نگران باشیم. ❇️این سبک جدید تعامل با فرزندان می‌تواند نظام الگوبرداری عاطفی و دیرینه‌ای را مختل کند که مهم‌ترین عنصر آن است. ❇️بزرگسالانِ حواس‌پرت، هنگامی که استفادۀ آن‌ها از گوشی قطع می‌شود، زودرنج می‌شوند؛ آنان نه‌تنها نشانه‌های عاطفی را نمی‌بینند بلکه در واقع آن‌ها را بد تفسیر می‌کنند. ❇️ما در دام بدترین مدلِ ممکن از فرزندپروری افتاده‌ایم، یعنی همیشه از نظر فیزیکی حاضریم با این حال فقط گهگاه از نظر عاطفی حضور داریم. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
اثر لگد چیست ؟ 🔸شواهد متناقض علیه مدل ذهنی ما، حتی ممکن است ما را بر اعتقادمان مصمم‌تر کند! این قضیه را ( اشاره به لگد و ضربه‌ای که به هنگام خروج گلوله از لوله تفنگ، به تیرانداز وارد می‌شود) می‌نامند. 🔸در آزمایشی، نایان و ریفلر، مقاله‌هایی چالش‌برانگیز در روزنامه‌ها نوشتند. این مقالات شامل نظرات آنها در مورد چهره‌های سیاسی بود که اطلاعات ناصحیحی را ارائه می‌داد. به عنوان مثال، یک مقاله حاوی نقلِ قول رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، "جورج دبلیو بوش" بود با این مضمون که: "عراق، سلاح‌هایِ کشتار‌جمعیِ زیادی قبل از تهاجم ایالات متحده به این کشور در اختیار داشته است." 🔸بلافاصله پس از مطالعه این مطلبِ ساختگی و اشتباه، مطلب صحیح و واقعی در اختیار افراد قرار می‌گرفت. مطلب واقعی این بود: "عراق هیچ سلاح کشتار جمعی قبل از حمله آمریکا، نداشته است." در یک اتفاق جالب، مخالفانِ جنگ به سرعت تصحیح مقاله را پذیرفتند، اما در مقابل، موافقان لشکرکشیِ آمریکا به عراق، به شدت با آن مخالفت کردند و جالب‌تر اینکه بر باور خود بیشتر پافشاری کردند. 🔸این مساله، به تاییدگرا بودن مدل ذهنی تعبیر می‌شود. مفاهیم تصمیم‌گیری شخصی عمیق هستند: ما تمایل داریم که همان انتخاب‌های قبلی را، بر اساس عقیده و فرضیه‌های مشابه و بارها و بارها انجام دهیم. 🔸زمانی که ما نیاز به توجیه اعتقادمان داریم، به سادگی شواهدی را پیش می‌کشیم که از دیدگاه ما حمایت می‌کند و هر چیزی را که ممکن است آن را مخدوش کند، نادیده می‌گیریم. در نتیجه، تعامل با کسانی که با نظرات ما مخالف هستند، مملو از اختلاف و بی‌اعتمادی است. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب: در دوران هوش مصنوعی نمی‌توان با همان شیوه‌های ۴۰ سال پیش کار کرد بزرگ‌ترین توصیۀ امام ادامه راه او و پیروی از میراث اوست. ما باید آن ۳ تحولی که امام ایجاد کرد را دنبال و حفظ کنیم. در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و... نمی‌توان با همان شیوه‌های ۴۰ سال قبل کار کرد. امروز ابزارها باید متناسب با زمان انتخاب شود. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan
فروتنی فکری، دریچه‌ای به سوی گفت‌وگوهای سازنده در 🔸در نخستین سال‌های استفاده‌ی گسترده از اینترنت بسیاری فکر می‌کردند که آدم‌ها هرچه بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مهربان‌تر و آگاه‌تر می‌شوند و دنیا جای پرصلح و صفاتری خواهد شد. 🔺اکنون در سال ۲۰۲۳ این باور کمی ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد. حالا به‌خوبی می‌دانیم که اینترنت انسان‌ها را به هم وصل می‌کند، اما لزوماً همدلی پدید نمی‌آورد. به‌قول ایان لزلی، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی بریتانیایی: «اینترنت، در بدترین حالت، مثل دستگاه عظیم تولید نفرتِ متقابل می‌ماند.» 🔹در وهله‌ی نخست، مشکل از جذاب‌بودن مخالفت نشئت می‌گیرد. به‌قول پل گراهام، کارآفرین سیلیکون‌ولی: «مخالفت‌ بیش از موافقت‌ْ مردم را به هیجان می‌آورد.» آدم‌ها در هنگام مخالفت حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند و، البته، در قیاس با موافقت، به‌سرعت برانگیخته می‌شوند. در نتیجه، مطالب یا نظرات ستیزه‌جویانه بیشتر لایک می‌خورند و بازتوییت می‌شوند. 🔺مشکل اما از آنجا آغاز می‌شود که نظر مخالف را به هویتِ خود یا دیگران گره بزنیم. در این صورت، به‌جای آنکه ذهن خود را برای فهم دیدگاه دیگران آماده کنیم، از آن سپری می‌سازیم و بر دفاع از خویشتن تمرکز می‌کنیم. [...] 🔺مشکل دیگر ــ و از نظر ما، مهم‌ترین آفت ــ از پرورش نوعی نخوتِ شناختی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی سرچشمه می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد که شیوه‌ی پاداش‌دهیِ اینترنت به‌گونه‌ای است که افراد برآورد نادرستی از میزان داناییِ خود دارند و آن را به‌گونه‌ای کاذب دست ‌بالا می‌گیرند. 🔷زیست‌محیطِ اینترنت با پاداش‌دادن به اتاق‌های پژواک و محیط‌های هم‌نظر و خودکامروا و تخریب روحیه‌ی پرسشگری و جست‌وجوی مُجدانه‌ی حقیقت خصلتِ گشودگی به نظرات مخالف را از بین می‌بَرد. به‌ عبارت‌ دیگر، اینترنت بر نخوتِ شناختی ما دامن می‌زند و خیال می‌کنیم بیش از آنچه می‌دانیم دانا هستیم. فیدها و الگوریتم‌های جهتمندِ شبکه‌ها‌ی اجتماعی ما را به درون اتاق‌های پژواکی می‌راند که در آن برای نظرات ما هورا می‌کشند و نظرات مخالف را دست می‌اندازند. جماعت دست‌چین‌شده‌ی خودمان ما را، که از چالش‌های جدی در امان مانده‌ایم، تشویق می‌کنند. بدین‌ ترتیب، کم‌کم توانایی‌مان برای خودارزیابیِ دقیق را از دست می‌دهیم و به‌تدریج خودمان را بسیار بیش از آنچه واقعاً هستیم آگاه می‌دانیم. 💢 اما فروتنی فکری چیست؟ ابتدا باید میان فروتنی، به‌طور عام، و فروتنیِ فکری، به‌طور خاص، فرق بگذاریم. درحالی‌که فروتنی، در معنای عمومی و اخلاقیِ خود، به نگرش انسان در مورد کاستی‌های خویش در «تمام حوزه‌ها» بازمی‌گردد، فروتنیِ فکری عمدتاً به «محدودیت‌های شناختی» راجع می‌شود. 🔸 فروتنی فکری، به‌طور ساده و خلاصه، عبارت است از پذیرش محدودیت‌های فکریِ خودمان. بدیهی است که فروتنی فکری در این معنا ریشه‌ای دیرینه دارد و تبار آن به جهل سقراطی یا «دانم که ندانم» بازمی‌گردد. بااین‌حال، فروتنی فکری، در مقام حوزه‌‌ای مستقل و متمرکز از پژوهش‌های انسانی، مفهومی نو و مدرن به شمار می‌‌آید که در دهه‌های اخیر در مطالعات میان‌رشته‌ای بسط و گسترش یافته است. فروتنی فکری مفهومی چندوجهی است و براساس مدل‌های گوناگون تعاریفی متفاوت دارد. 💠با این وصف، می‌توان برخی از مؤلفه‌هایی را برشمرد که پژوهشگران کمابیش بر سر آن توافق دارند: • پذیرش اینکه باورها و نظرات ما ممکن است اشتباه باشند؛ • آگاهی از خودفریبیِ ذهن و قبول محدودیت‌های فکری؛ • سعی در پرهیز از حالت تدافعی‌گرفتن در زمانی که نظرات‌مان به چالش کشیده می‌شوند؛ • توجه به نظرات دیگران و تأمل بر شواهد تازه‌ای که ممکن است به رد باور کنونی ما بینجامد. 🔺طبق مطالعات انجام‌شده، کسانی که در آزمون‌های فروتنیِ فکری نمرات بالاتری می‌گیرند به احتمال زیاد در برابر دیدگاه‌های سیاسی و مذهبیِ مخالف رواداریِ بیشتر و تعصب کمتری از خود نشان می‌دهند و نسبت به دوستی با اعضای برون‌گروهی در پلتفرم‌های اجتماعی تمایل بیشتری بروز می‌دهند. همچنین احتمال کمتری دارد که از گروه‌های مخالف اهریمن‌سازی کنند یا به آنان انگ نادانی یا شرارت بزنند. به‌طورکلی، درحالی‌که تفکرِ بسته به تحقیر نظرات و استدلال‌های طرف مقابل می‌انجامد، فروتنی فکری بحث‌ها را به‌سوی گفت‌وگوهای محترمانه سوق می‌دهد. ⁉️اما چگونه می‌توانیم فروتنی فکری را در خود تقویت کنیم و آن را رواج دهیم؟ 1⃣ خالی‌کردن موقتیِ انبار ذهن 2⃣ تمرین استدلال مخالف 3⃣ قدم‌نهادن در آن سوی پرچین‌هایی که طی سال‌ها در پیرامون شخصیت خود ساخته‌ایم.
4⃣ تبدیل باور نادرست 5⃣ هنر توجه‌کردن به نظرات متفاوت دیگران 6⃣ رفتار توأم با درنگ به‌جای رفتار تکانشی 7⃣ ابراز مخالفت در قالبی محترمانه و دوستانه 8⃣ در پی حقیقت باشیم، از زبان هرکس که خارج شود. ✅ با ما باسواد شوید 🚩 نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان گیلان 🌐 @nasra_guilan