eitaa logo
نسرا گیلان
441 دنبال‌کننده
708 عکس
234 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹جنبه های سه گانه سواد رسانه‌ای عبارتند از: 1️⃣⁩ ارتقاء آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای؛ و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه‌ی مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانه‌هاست. ⁦2️⃣⁩ آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی ⁦3️⃣⁩ تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴ردی که از خودمان روی باقی می‌گذاریم 🔷چطور رد از خودم باقی می‌گذارم؟ بدیهی‌ترین پاسخ چیزهایی است که در رسانه‌های اجتماعی می‌نویسیم یا هم‌رسان می‌کنیم. اما این صرفا گوشه‌ای از ماجراست. هر وقت فرمی پر می‌کنیم و اسم و نشانی‌مان را می‌نویسیم، یا نام کاربری و گذروا‌ژه انتخاب می‌کنیم، یا اطلاعاتی را روی کلاود (ابر) ذخیره می‌کنیم، ردی از خودمان می‌گذاریم. البته همه این‌ها قرار است امن باشد و شخصی، اما خوب، همیشه این‌طور نمی‌ماند.جز اینها یک رد دیگر هم از گشت‌وگذار اینترنتی‌مان می‌ماند. ردی که که تقریبا نامریی است. 🔸نشانی آی.‌پی وقتی به سایتی سر می‌زنیم یا ایمیلی می‌فرستیم، از نشانی پروتکل اینترنت یا همان نشانی آی.پی‌‌مان استفاده می‌کنیم. این نشانی در حقیقت هویت اینترنتی ماست. شماره‌ای است که به وسیله‌ای که با آن به اینترنت وصل شده‌ایم اختصاص داده شده. 🔸جست‌وجو هرچه در اینترنت جست‌وجو می‌کنیم هم در آن موتور جست‌وجو هم در شرکتی که ما را به اینترنت وصل کرده ثبت می‌شود. از روی این داده می‌شود فهمید چه موقع و از کجا به چه وب‌سایتی سر زده بوده‌ایم. 🔸کوکی‌ها بیشتر وب‌سایت‌ها فایل‌های کوچکی روی ابزاری که با آن به اینترنت به آن سایت سر زده‌ایم نصب می‌کنند. به این ترتیب وقتی دوباره به آن سایت سر می‌زنیم ما را می‌شناسد. بعضی کوکی‌ها فعالیت اینترنتی‌مان را رصد می‌کنند که ببینند چه تبلیغی برایمان بفرستند. 🔸کی‌لاگر نرم‌افزاری است که بدون اطلاع ما هر کلید صفحه‌کلید را که فشار می‌دهیم ثبت می‌کند. به کمک آن می‌شود فهمید چه وب‌سایتی سر زده‌ایم یا چه برنامه‌ای استفاده کرده‌ایم. کی‌لاگر را ممکن است کارفرما روی کامپیوترمان نصب کند یا خودمان ناخواسته (پنهان در فایلی دیگر) دانلود 🔷‘شهروند چهار’ کیست؟ ‘همین‌قدر بگویم که هرچه می‌خری، هر تلفنی که می‌زنی، با هرکه دوست می‌شوی، به هر سایتی سر می‌زنی، هر عنوانی که برای نامه‌ات انتخاب می‌کنی، همه دست سیستمی است که دسترسی‌اش بی‌حدوحساب است، اما امانت‌داری‌اش نه.’ ژوئن ۲۰۱۳، ادوارد اسنودن، از مأموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که خودش را شهروند چهار معرفی می‌کرد، هزاران سند محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را در اختیار رسانه‌ها گذاشت. انتشار این مدارک عمق و گستره نظارت فله‌ای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا را نشان داد. اسنودن نشان داد که این سازمان‌ها فقط با یک کلیک می‌توانند همه فعالیت‌های ما را رصد کنند. 🔹اطلاعات شخصی شهروندان عادی روز بیستم آوریل ۲۰۱۶، اسنادی از دستگاه‌های اطلاعاتی بریتانیا منتشر شد که نشان می‌داد چطور این دستگاه‌های دولتی اطلاعات تک‌تک افراد را ردیابی و ذخیره می‌کنند – حتی اطلاعات شهروندانی را که به اعتراف خود دستگاه‌های اطلاعاتی “بعید است اهمیت اطلاعاتی-امنیتی داشته باشند.” ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢 چیست؟ 🔹 یکی از کارکردهای مهم رسانه‌ها جریان سازی است که از آن با عنوان جریان سازی رسانه‌ای یاد می‌کنند. 🔸 فرآیندی است که رسانه‌ها از آن به منظور همراه کردن مخاطبان استفاده می‌کنند. جریان سازی می‌تواند هم با هدف مثبت و هم با هدف منفی انجام گیرد. به همین دلیل می‌توان آن را یک شمشیر دو لبه دانست. 🔹 جریان سازی رسانه‌ای می‌تواند اهدافی همچون راه اندازی و اجرای را دنبال کند. از طرف دیگر می‌تواند به منظور نهادینه شدن یک تفکر استفاده شود. در صورتی که اهداف جریان سازی به درستی انتخاب شود حتماً جنبه سازندگی خواهد داشت. 🔸 در رابطه با جریان سازی رسانه‌ای به چند نکته باید توجه داشت: 1️⃣ هدف از جریان سازی تغییر یا تثبیت نگرش و نسبت به یک مقوله به طور دلخواه است 2️⃣ همانند تلویزیون، رادیو، خبرگزاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ... ابزارهای ایجاد و انتشار جریان سازی هستند 3️⃣ مالکان رسانه‌ها، حکومت‌ها، سیاست گذاران، و ... می‌توانند منبع جریان سازی باشند 4️⃣ جریان سازی در قالب‌های رسانه‌ای ارائه می‌شود مانند برنامه‌های آموزشی، تفریحی، خبری و ... . در این زمینه رسانه، نقش ویژه‌ای را دارد 5️⃣ جریان سازی در طول یک فرآیند و به صورت تدریجی، نظام مند و غیر مستقیم ارائه می‌شود. 🔹 در جریان سازی سه مرحله مهم را باید مد نظر داشت: 👈 شناخت و تفسیر نگرش او برای برنامه ریزی فرآیند جریان سازی 👈 مخاطب 👈 ایجاد جریان به عنوان حساس‌ترین مرحله جریان سازی. 🔸 همچنان که گذشت، باید توجه داشت که جریان سازی رسانه‌ای می‌تواند در خدمت اهداف مثبت و مبارزه با هجمه‌های دشمنان قرار گیرد. در نتیجه می‌توان به آن به عنوان یکی از مزیت‌ها و فرصت‌های رسانه نگاه کرد. ✏️منبع: مقاله "جریان‌سازی در فضای مجازی؛ با تاکید بر رسانه‌های اجتماعی" به اهتمام قاسم صفایی نژاد ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴 مصاديق در حوزه خانواده و فرهنگ جنسيتی 🔘 سريال‌های شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، عموماً برخاسته از فرهنگ غرب بوده كه يا به طور صريح، الگوهای خانواده غربی را ترويج ميیكنند يا به طور التقاطی، خانواده‌ای با ظواهر شرقی ـ اسلامی و ساختار دروني برآمده از فرهنگ مدرنيته غرب را رواج مي‌دهند. ♦️مفاهيم و مقوله‌هاي زير در غالب سريال‌های ماهواره‌ای به نمايش درآمده است: 1⃣ استحاله مدل اسلامي خانواده (از خيانت تا طلاق) ▪︎نمايش مكرر شكست در عشق، پس از ازدواج ▪︎ ترويج روابط نامشروع ▪︎ فردگرايي و بازانديشي نقش‌ها در خانواده ▪︎عادي‌سازي روابط زن و مرد در محيط كار و • ترويج ارتباط نزديك و صميمانه ميان همكاران زن و مرد؛ • ترويج پوشش‌هاي راحت (نامناسب) به بهانه راحتي در محيط كار مختلط؛ • اولويت‌بخشي به روابط شغلي در مقابل خانواده؛ • شب‌كاري همكاران زن و مرد براي انجام مأموريت يا پروژه‌هاي دشوار كنار يكديگر؛ • خوابيدن زنان شاغل در محيط كار مختلط به بهانه‌هاي مختلف؛ • برگزاري جشن‌هاي مختلط حرفه‌اي براي همكاران پس از اتمام پروژه يا مأموريت؛ • عادي‌سازي چشم‌چراني و نگاه‌هاي شهوت‌آلود در محيط كار؛ • خواستگاري از همكار متأهل و تشويق وي به طلاق؛ • ترويج و عادي‌سازي رقابت ميان همسر و همكار به عنوان دو رقيب عاطفي در ارتباط با فرد. ▪︎ ترويج بارداري و فرزندآوري نامشروع • هيچ مانعي براي بارداري و فرزندآوري پيش از ازدواج شرعي و قانوني وجود ندارد؛ • تولد فرزند از روابط نامشروع، زمينه ازدواج را در آينده فراهم مي‌كند؛ • فرزندان نامشروع، نشانه‌ها و ثمره‌هاي عشق واقعي هستند؛ • فرزندان نامشروع نيز دوست‌داشتني و گاه از فرزندان مشروع خواستني‌تر هستند؛ • از آنجايي كه فرزندان نامشروع از رابطه‌اي لذت‌بخش متولد مي‌شوند، باهوش‌ترند؛ • فرزندان نامشروع حاصل از خيانت بايد به عنوان عضوي از خانواده پذيرفته شوند؛ 2⃣ ترويج‌ و جايگزين‌ الگوهاي نو براي ازدواج و تشكيل خانواده ▪︎ ناخانواده: از ازدواج صوري تا ازدواج سپيد ▪︎ جايگزين كردن همجنس‌گرايي با ازدواج و تشكيل خانواده ▪︎ترك ازدواج و زندگي با شركاي نامشروع جنسي 3⃣ هدف‌گيري تغيير سبك زندگي زنان، در جايگاه بنيان اصلي خانواده ▪︎ ارائه الگوي التقاطي از زن غربي و آسيايي ▪︎ ترويج مد و پوشش غربي زنان ▪︎ ترويج فمينيسم ▪︎ القاء ناسازگاري فرزندآوري با پيشرفت و آزادي زنان ▪︎ ترويج عرياني ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕ نگاه مطالعات فرهنگی به نظریه رسانه 🔵 برخی دانشمندان حوزه رسانه اشاره کرده اند، به جای آنکه صرفاً روی اثرات خاصی از رسانه که روی افراد مطرح است تمرکز شود، نظریه می تواند تمرکز خود را روی تغییرات در فرهنگ بگذارد، روی اینکه هنجارها و ادراکات اجتماعی به اشتراک گذاشته شده بین مردم، چگونه در حال تغییر هستند. 🔶 به جای آنکه برای تعیین صدها اثر کوچک رسانه و جمع کردن آن ها با یکدیگر تلاش شود، پژوهشگران می توانند این سؤال را بپرسند که آیا توسعه رسانه های جمعی، پیامدهای عمیقی را برای راهی خواهد داشت که مردم از طریق آن، فرهنگ را خلق می کنند، یاد می گیرند، به اشتراک می گذارند و یا آن را می پذیرند. 🔷 نظریه های مربوط به مطالعات فرهنگی بسیار گوناگون هستند و معمولاً پاسخ های بسیار متفاوتی را در مورد پرسش نقش رسانه در زندگی اجتماعی می دهند؛ اما در تمامی این نظریه ها، فرهنگ (رفتار یادگرفته شدة اعضای یک گروه اجتماعی) نقشی مرکزی دارد. ✅ این دیدگاه ها استدلال کرده اند که رسانه ها این امکان را دارند که در راهی که مردم، خودشان و جهان اجتماعی را درک می کنند، تداخل و تغییر ایجاد کنند. ❇️ رسانه ها روی جامعه تأثیر خواهند گذاشت چرا که روی این امر که فرهنگ چگونه تولید می شود، یادگرفته می شود، به اشتراک گذاشته می شود و یا پذیرش می شود، تأثیر دارد. 🔵 نظریه های فرهنگی، طیفی وسیع از ایده های جالب را در مورد اینکه رسانه ها چگونه می توانند روی فرهنگ اثرگذار باشند، پیشنهاد می دهد و همچنین دیدگاه های بسیار متنوعی را برای فهم پیامدهای بلندمدت تغییرات فرهنگی توسط رسانه ها فراهم می کند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚦در فضای مجازی 🔸این روزها برخی رسانه‌های آنلاین برای رسیدن به اهداف خاص خود (مانند القای جو ناامیدی در جامعه، ناامن کردن محیط و ...) در حال جعل اخبار حوزه‌های مختلف هستند. 🔸یکی از راه‌حل‌ها در چنین فضایی، دریافت اخبار از منابع مطمئن و تلاش برای راستی‌آزمایی خبر قبل از بازنشر آن است. 🔸معمولا توصیه می‌شود برای دریافت اخبار مطمئن گروهی از رسانه‌های شناخته‌شده را از طیف‌ها و گروه‌های سیاسی گوناگون دنبال کنیم. با این کار می‌توان به موضوعات مختلف اشراف بهتری داشته و کمتر تحت تاثیر جریانات احساسی یا اخبار جعلی قرار گرفت. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚦 #رسانه_ها_واقعیت_را_می_سازند! 🔸نقادانه با محتواهای رسانه‌ای مواجه شویم! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴 کاهش بی‌سابقه استفاده از تلگرام در ایران 🔸استفاده از تلگرام در خرداد سال ۹۹ به کمترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسیده و حتی در مقایسه با فروردین ماه، با کاهش بیش از ۲۵ درصدی مواجه شده است. 🔸میزان بازدید مطالب کانال‌های تلگرامی در ماه خرداد به کمترین میزان خود رسیده و به طور میانگین در هر روز به ۱/۴ میلیارد بازدید رسیده است که در مقایسه با ماه قبل در هر روز ۰/۲۱ میلیارد بازدید کاهش داشته است. 🔸کاهش استفاده از تلگرام در ۳ ماه ابتدایی سال در حالی صورت گرفته است که در مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز داده‌ها حاکی از کاهش استفاده از تلگرام در همین بازه زمانی بود. 🔸نزدیکی به ایام امتحانات و برگزاری غیر حضوری کلاس‌های دانشگاه یکی از عوامل مؤثر در این مسئله است. 🔸همچنین تعطیلات طولانی مدت در خرداد و کاهش اخبار پرحاشیه در این ماه نیز یکی دیگر از عوامل کاهش استفاده از تلگرام می‌باشد/ایرنا ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴اینستاگرام به‌زودی جای توییتر را می‌گیرد 🔹گزارش "اخبار دیجیتال" موسسه رویترز نشان می‌دهد استفاده از اینستاگرام برای گرفتن خبر از سال ۲۰۱۸ دو برابر شده و این سایت اشتراک عکس در سال آینده می‌تواند از این نظر از توییتر پیشی بگیرد. 🔹استفاده از اینستاگرام به عنوان منبع اخبار در میان جوانان بیشتر است و در بریتانیا، یک چهارم افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله اخبار را از اینستاگرام می‌گیرند. 🔹نیک نیومن نویسنده ارشد این گزارش گفت اینستاگرام بین جوانان "بسیار محبوب" شده و "آنها به موضوع‌هایی که خوب و ساده با تصویر بیان شده‌اند، پاسخ می‌دهند." 🔹با این حال "این طور نیست که یکی جایگزین دیگری شود. آنها ممکن است از فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنند یا از توییتر و اینستاگرام." ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔎پنج ویژگی رسانه برای گفتمان سازی وقتی با آثار تاک شوی کپی و کم خاصیت با شوآف مجریان سابقا بازیگر در سینما و صداوسیما به بهانه سرگرمی و به بهای بیت المال عمومی مواجه می شویم باید یادآوری نمود که اصل هنر برای هنر و سرگرمی برای سرگرمی برافتاده و دیگر هیچ تولید و کنش رسانه ای بدون جهت و ایدئولوژی در دنیای هنر جدید وجودخارجی ندارد‌. به همین بهانه، پنج ویژگی تولید یک اثرهنری یا کنش رسانه ای گفتمان ساز و جریان آفرین در عصری که اگر روایت نکنیم لاجرم روایت خواهیم شد را مروری می نماییم: ۱.اصل تولید در پارادایم بومی یک اثر هنری باید بومی و خودی بوده تا قابلیت تفاهم و تطبیق داشته باشد. رسانه ای که عطر و رنگ فرهنگ بیگانه دهد مثل بذری است که در زمین دیگری بکارید و هیچ عایدی برای شما نداشته باشد. توجه به واقعیت درونی پررنگ و غنی در امر ارتباطات باعث تولید رشد و آموزش باکیفیت و بازتولیدقدرت و فرهنگ قوی خواهد شد. ۲.اصل خلاقیت در تولید اثرهنری و تولید رسانه ای باید خلاقانه باشد والا در حاشیه خواهد سوخت. تولیدات تکراری و کلیشه ای، بویی از رشد و راهبرد نخواهند داشت و به تعبیر "والتربنیامین"، بازتولید مکانیکی اثرهنری، قداست آن را از بین خواهد برد و به تبع سطح تاثیر آن را نیز خواهد کاست. ۳.اصل مهارت افزایی در عصر کم مهارتی و کارنابلدی، بایستی یک اثر هنری مهارت محور عمل کند. رسانه در جهان امروز کارکرد خانه مدرسه و دانشگاه را باهم داراست و بدلیل زمان زیادی که صرف مصرف آن می شود، اگر نتواند مهارت جامعه را ارتقا بخشد، جامعه ای ضعیف در سیاست، گسیخته در فرهنگ و محتاج در اقتصاد را رقم خواهد زد. لازم به ذکر است که مهارت در عصرجدید، امری فراتر از آموزش های مصطلح و مرسوم بوده و از سوادمالی و سبک زندگی و سوادرسانه و..‌.را شامل می شود. ۴.اصل دفاع از حقیقت عصری که صنعت و تجارت به بهانه سرگرمی و جذابیت باعث ذبح خیلی از حقایق از جمله عدالت و تربیت شده است باید مدافع حقیقت بود. در دنیایی که به تعبیر "بودریار"، تحریف جای حقیقت را تنگ کرده و و اطلاع رسانی مبتذل، آیین رسمی رسانه های جریان اصلی بین المللی شده است، رسانه اصیل و ریشه دار بایستی مُشت اصحاب جعل عمیق(deep fake) را باز کرده و به جنگ با حقیقت ستیزان بشتابد. ۵.اصل روایت غالب و گفتمان ساز رسانه اثرگذار باید توانایی غلبه روایی داشته باشد. بهترین دفاع از حقیقت در عصرجنگ روایت ها، ارائه گفتمان ساز و جذاب یک روایت و زاویه دید تاثیرگذار از حقیقت به مخاطب می باشد. چگونگی می تواند باعث امید یا ناامیدی، پیروزی یا شکست شود. رسالت رسانه امروز، روایت هنرمندانه حقیقت است که اگر روایت نکنیم در ریل رسانه ای دیگران روایت می شویم. 🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر سوادرسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
#️پر تکرارترین هشتگ‌های اینستاگرام در سال ۹۸ بیشترین تعداد و تنوع هشتگ‌ها مربوط به دسته‌بندی «سبک‌زندگی» است. برخی از این هشتگ‌ها با محوریت تجاری مثل #لاکچری، #لباس، #مانتو، #عروس، #مد، #حراج، #دکوراسیون، #برند بخشی دیگر با محوریت آموزشی مثل #انگیزشی _ #روانشناسی، #آشپزی _ #غذا ، #لاغری _ #فیتنس و بخش سوم با محوریت #طبیعت‌گردی و #ایرانگردی، در این دسته قرار می‌گیرند. هشتگ‌های #هنر، #شعر، #عکس، #نقاشی و ... در دسته هنری و ادبی هشتگ‌های #خنده، #کلیپ، #موزیک و #دورهمی در دسته تفریح و سرگرمی و هشتگ‌های #پرسپولیس، #استقلال در دسته ورزشی قرار دارند. بیشترین اشخاص تکرار شده به ترتیب #تتلو، #روحانی، #محسن_ابراهیم_زاده، #قاسم_سلیمانی و #مهران_مدیری بوده‌اند. در خصوص اتفاقات خاص سال ۹۸ کمتر از پنج هشتگ مرتبط به چشم می‌خورد که #کرونا، #انتقام_سخت و #سیل از جمله این هشتگ‌هاست. مقایسه ابر هشتگ اینستاگرام با ابر هشتگ توییتر، این نکته را نمایان می‌کند که اینستاگرام بستر سبک زندگی، تجارت و سرگرمی است، اما در توییتر موج‌ها و رخدادهای سیاسی و اجتماعی، حرف اول را می‌زنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
جنگ هیبریدی و یک دولت بی آرمان؟ فرهنگ رها و سرگرمی رسانه وقتی از دولت لیبرال سخن گفته می شود، منظور مجموعه ای است که در عرصه فرهنگ و افکارعمومی، به جامعه باز پوپری و در امر رسانه، را الگوریتم ذهنی دولت می داند و چون سخنگوی دولت، فضای مجازی را آب باریکه سرگرمی و دلخوشی ملت تعبیر می کند. جولان سریال های فانتزی و فیلم فارسی های شبکه نمایش خانگی که عفت و غیرت و عقلانیت را به باد کتک و استهزاء گرفته و ناهنجاری های حاکم بر شبکه های اجتماعی خارجی، نمونه هایی از این بازی رسانه ای دولت برای و فریب افکارعمومی است. بهداشت و سلامت در محاصره کرونا دولتی که در مهار ویروس کرونا می توانست قوی تر و مدبرانه تر عمل کند و وضعیت کشور را با رعایت و حمایت پروتکل های مصوب ستادملی کرونا، باثبات نگه داشته و با عدم بازگشایی های بی مورد برخی مشاغل و فعالیت های درجه دو و سه بلحاظ اهمیت اقتصادی و بدلیل ضرورت های بهداشتی، آمار ابتلا را به وضعیت هشدار در نصف استان های کشور و حتی قرمز در برخی استان ها نرساند. اقتصاد بورسی در وضعیت هشدار همین دولت لیبرال در اقتصاد نیز به دلخوش کرده و چون به بن بست سیاسی برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی می رسد بطور عجیبی بسمت صنعت بورس هجوم می آورد. اینکه در بورس چه می گذرد هم بحث مستوفایی می طلبد که مردم زیر بار سکه ۱۰میلیونی و پراید ۱۰۰میلیونی و دلار۲۰۰۰۰هزارتومنی و مسکن دست نیافتنی و سربه فلک کشیده، به سمت روی آورده اند و معلوم نیست که با برآیندصفر محموع سود و زیان ملت، چقدر صرف سرمایه گذاری و تولید داخلی جهت مهار تورم و گرانی می شود و چقدر صادرات تقویت و واردات مهار می شود. تا کی قرار است که سوپاپ اطمینان اقتصاد کشور به دلیل قدرت نظامی مان باشد و از خود اقتصادمان برای کشور آبی گرم نشود و به تعبیری حوزه اقتصاد از حوزه امنیت وام بگیرد؟ اطلاعات، آتش سوزی، امنیت حال که با آتش سوزی های زنجیره ای و انفجارهای مشکوک و نامه های سرگشاده مشکوک تر، مساله امنیت نیز خراش برداشته و اندکی دچار چالش شده، وضعیت اقتصاد نیز ممکن است دچار نوسان و شیب منفی شود، لیبرال های وطن چه چاره ای برای حل مساله خواهند داشت؟ با توجه به وضعیت شناسی موجود کشور که ابعادقضیه را به جنگ هیبریدی و ترکیبی دشمن با نفوذی های امنیتی و سوءمدیریت دولتی می توان تعبیر نمود، آیا همچنان برجام را افتخار تاریخی خواندن وزیرخارجه در صحن مجلس و معاون اول رییس جمهور در جلسات هیات دولت، می تواند باعث سرگرمی وامیدبخشی و اعتمادآفرینی ملت نجیب در برابر یک دولت خسته و بی آرمان تلقی شود؟ 🖌علیرضامحمدلو ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
رسانه باید فضای مجازی را هدایت کند نه اینکه برعکس باشد 🖌منصور ضابطیان 🔸منصور ضابطیان مجری برنامه‌های تلویزیونی درباره تأثیر گرفتن تلویزیون از اینستاگرام در استفاده از چهره‌های مجازی و برنامه‌سازی بیان کرد که تلویزیون باید فضای مجازی را هدایت کند نه برعکس. 🔸منصور ضابطیان که این روزها بیشتر در رادیو فعالیت دارد درباره اینکه چرا کمتر مجریان حرفه‌ای تلویزیون در برنامه‌ها اجرا می‌کنند، بیان کرد: ما در صداوسیما مجریانی داشته‌ایم که بهترین برنامه‌ها را ساخته‌اند و من از آن‌ها کار را یاد گرفته‌ام و متأسفانه امروز هیچیک در تلویزیون نیستند. 🔹وی درباره خلا حضور این افراد اضافه کرد: وقتی این افراد نیستند و یا همکارانم در حاشیه هستند، یعنی یک جای کار ایراد دارد؛ یا دایره دوستان تنگ شده که کسی در آنجا نمی‌شود یا شرایط کار مهیا نیست و این زنگ خطری است که خیلی وقت است به صدا درآمده است. مجری برنامه‌های «رادیو هفت» و «صد برگ» درباره اینکه چرا تلویزیون بیشتر به سمت برنامه‌هایی با رویکرد بهره‌گیری از اینستاگرام و یا چهره‌های مجازی رفته است، گفت: وقتی با سابقه‌ها در رسانه نباشند یعنی یا تلویزیون آن‌ها را تحمل نمی‌کند یا آن‌ها تلویزیون را تحمل نمی‌کنند و این به معنای از دست رفتن سرمایه‌های کشور است. ضمن اینکه این رسانه است که باید فضای مجازی را هدایت کند نه اینکه برعکس باشد و فضای مجازی روی این رسانه تاثیر بگذارد. 🔸وی در پایان درباره برنامه‌هایی که با هدف پخش از فضای مجازی ساخته می‌شوند، گفت: این حرفه‌ای نیست که ما با این هدف برنامه بسازیم که دو دقیقه از کارمان در فضای مجازی ترند باشد! ضابطیان در پایان گفت: ما شعاری به‌عنوان رویکرد اصلی تلویزیون داریم که به آن احترام می‌گذاریم و همان سخن امام خمینی (ره) است که تلویزیون را دانشگاه می‌دانستند. اگر تلویزیون مغلوب فضای مجازی شود دیگر نمی‌تواند به بعد آموزشی و دانشگاهی‌اش عمل کند./ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴عفاف مجازی چیست؟! باید فکری کرد. این فضای مجازی، یک‌هو آمد؛ بدون این‌که برایش فکر کرده باشیم؛ بدون این‌که مبانی‌اش را بدانیم؛ بدون این‌که برای زندگی در آن، ایده داشته باشیم. امروزه رقیبی به نام تربیت مجازی از قبیل شبکه اجتماعی و برنامک های موبایل جایگزین فضاهای تربیتی مدرسه ها و خانواده ها شده است . این امر تهدیدی جدی و نگران کننده برای والدین محسوب می شود.اگر به فکر نباشیم دیگر شاید فرصت جبران نسل تربیت شده فضای مجازی را نداشته باشیم. فضای مجازی برای ما شده است وادی تیه؛ پر از آدم سرگردان. آدم‌هایی که تا دیروز نمی‌توانستند با هم رابطه داشته باشند، امروز کلماتشان کنار هم آمده است. بعید می‌دانم کسی باشد که تلاش کرده باشد تمام رابطه را خلاصه کند در کلمات سیاه‌رنگ. این‌جا تناسخ است و آدم‌ها توی کلماتشان حلول کرده‌اند. کلمه‌ها احساس دارند؛ شادند؛ غمگینند. زندگی مجازی، بسیاری از مرزهای زندگی واقعی را شکست؛ به بهانه این‌که کسی آدم‌های پشت این کلمات را نمی‌بیند؛ اما واقعیت چیز دیگری است؛ زندگی مجازی، دیگر مجازی نیست و پشت همه کلماتی که نوشته می‌شود، آدمی نشسته است؛ مرد یا زن؛ دختر یا پسر. ما در حال گذر هستیم. آدم‌های در حال گذار، بیشترین آسیب را خواهند دید. آسیب‌های فضای نت، بسیار است. هنوز ما در این فضا سرگردانیم و برای زندگی‌اش برنامه‌ای نریخته‌ایم و انگار فکری هم نکرده‌ایم. برای نسل بعد، زندگی مجازی، بخشی از واقعیت زندگی انسانی است؛ اما برای ما بیشتر یک تفریح است و در بهترین حالت، مرجعی برای پژوهش. ما هنوز نمی‌دانیم به کجا می‌رویم. در جامعه واقعی ارزشی ما که بر اساس عفاف و حجاب تنظیم شده، رابطه میان دو جنس مخالف، محدود به ضروریات عرفی بوده است. فضای مجازی، بسیاری از این حدود را شکست؛ مثل کامنت ‌گذاشتن و یا لایک زدن برای جنس مخالف. باید جایگاه عفاف در تنظیم روابط مجازی هم مشخص شود. به نظر می‌آید که در فضای مجازی، باید بحث عفاف را مطرح کرد. پ ن: بد نیست حداقل در روز عفاف و حجاب حتی شده برای یک روز هم فکری به حال عفاف مجازی داشته باشیم و اثرات متقابل عفاف دنیای واقعی و مجازی را بهتر و دقیق تر بسنجیم و برایش تدبیری کنیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
📨 نامه وزیر بهداشت به #رهبرمعظم_ انقلاب: دیری نخواهد پایید که مردم با سلامتی کنار هم زندگی کنند 👤 #دکتر_نمکی: 🔹فراز اول فرمایشات حکیمانه امروزتان همچون پیش، مایه #وفاق_و_همگرائی ملی بود. 🔹آهنگ محزون صدایتان در فراز دوم که سوز دل مهربانتان را از داغ فقدان عزیزانمان بر زبان جاری فرمودید وجودم را گداخت. 🔹قبل از این موج جدید بلاخیز پیش بینی ایام را بدلیل غفلت های ساده انگارانه به محضرتان تقدیم کرده بودم دلم نمی خواست آنچه می دیدم، تحقق یابد. 🔹هنوز دیر نشده است، تا #خدا هست که یاریمان کند، شما هستید که نصیحت و دعایمان کنید، مردمی هستند که حرفهایمان را بشنوند. 🔹یقین داریم که مهارش می کنیم و بی تردید دوباره بر می گردیم به روزهائی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند. 🔹دیری نخواهد پائید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
❌اعتیاد مجازی، یک تهدید حقیقی است! 📲فضاهای مجازی در دنیای امروز جای دوستان و آشنایان را گرفته، ارزش‌های اجتماعی را کمرنگ جلوه داده و بنیان خانواده را سست کرده است ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴آینده از آن کیست؟ 🔸در مورد تاثیر رسانه بر مخاطب سه دیدگاه وجود دارد: دیدگاه اول قائل به قدرت نامحدود رسانه هاست دیدگاه دوم قدرت مشروط رسانه ها را میپذیرد و دیدگاه سوم بر قدرت محدود رسانه ها تاکید دارد. از نظر شما کدام دیدگاه کارآمد تر است؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💠 داستان قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین چند روزی است که به بحث داغ فضای مجازی بدل شده است. در اوج روزهای چین‌هراسی ناشی از شیوع کرونا چنین خبری می‌تواند افکار عمومی را به شدت متاثر کند. فضای مجازی هم در طرح هیچ موضوعی حد و مرزی نمی‌شناسد. 🔸صنعت فوروارد به عنوان یک تکنیک ظاهرا لیبرال (به معنای عامیانه کلمه) مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان است. فوروارد از آن جهت صنعتی لیبرال است که پاس‌دهنده‌ی خبر ضمن اشاعه‌ی آن هیچ مسئولیتی در برابر شیوع خبر بر عهده نمی‌گیرد. 🔹معمولا اهالی شهروندان‌ لیبرال‌مآبانه می‌گویند «قضاوت نمی‌کنیم؛ درستی یا نادرستی خبر را نمی‌دانیم. ما فقط برای گسترش آگاهی آن را منتشر می‌کنیم» و هنگامی که خیلی پیگیری سند و مدرک خبر بشویم می‌گویند: «در یک گروه مجازی بود که ده‌ها روشنفکر و روزنامه‌نگار در آن بودند. اگر دروغ بود لابد تکذیب می‌کردند.» و باز هم جلوتر می‌گویند: «اگر دروغ بود تکذیب می‌شد.» 🔸چون خبر تکذیب می‌شود یا می‌گویند «به هر حال هنر ما این بود که خبر را منتشر کردیم تا راست و دروغ معلوم شود.» یا در برابر پخش شایعه کذب به نشانه‌ی خردمندی سری تکان می‌دهند و می‌گویند: «صلاح بود تکذیب شود والا خبر درست است.» روزنامه سازندگی یکشنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۹ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💠 داستان قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین چند روزی است که به بحث داغ فضای مجازی بدل شده است. در اوج روزهای چین‌هراسی ناشی از شیوع کرونا چنین خبری می‌تواند افکار عمومی را به شدت متاثر کند. فضای مجازی هم در طرح هیچ موضوعی حد و مرزی نمی‌شناسد. 🔸اگر چه ایده مترقی «شهروند-خبرنگار» که در برابر دیکتاتورها (مانند کودتای ۱۳۹۷ترکیه) آزادی را نجات می‌دهد در دموکراسی‌ها به دشمنان عقل بدل می‌شود. فقدان «دروازه‌بانی خبر» سبب می‌شود شهروندان در «جنگلی از اخبار» غرق شوند و نتوانند خبرهای راست را از خبرهای دروغ تشخیص دهند. 🔹واقعیت این است که روزنامه‌نگاری یک حرفه است که مانند همه حرفه‌های دیگر نیاز به دانش و تجربه و البته آزادی دارد. فقدان آزادی نباید سبب شود دانش و تجربه‌ی روزنامه‌نگاری انکار شود. هر روزنامه‌نگار حرفه‌ای در مواجهه با خبری مانند «قرارداد ۲۵ساله‌ی ایران و چین» چند کار اصلی انجام می‌دهد: 🔹اصل خبر چیست؟ چه متن یا متونی و چند سند یا اسنادی درباره‌ی آن وجود دارد؟ آیا مقامات رسمی آن را تایید می‌کنند؟ چرا تایید یا تکذیب می‌کنند؟ 🔸سابقه خبر چیست؟ اولین بار چه کسانی آن را منتشر کرده‌اند؟ هدف از انتشار خبر چه بود و آیا همه‌ی خبر منتشر شده است؟ 🔹آثار خبر چیست؟ آیا این خبر یک رویداد عادی است یا به تحولی در فضای عمومی منجر خواهد شد؟ روزنامه سازندگی یکشنبه ۲۲خرداد ۱۳۹۹ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ دوره آموزش تدوین (مقدماتی) 💠 با اعطای مدرک معتبر 💢 آخرین مهلت ثبت نام: 31 تیر ماه 🔵 شروع دوره: 2 مرداد ماه 🔶 هزینه دوره: 100 هزار تومان (50درصد تخفیف ویژه اعضای شمسا) 💎 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 09215830475 @Gilshamsa ♦️ معاونت تربیت و آموزش مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان ♦️
❇️ موضوع: 🔻تکنیک: (intensity) 🔸 برخی باعث می‌شوند تا ما شدت چیزی را بیشتر احساس کنیم و همین مسأله باعث شود تا برای انجام کاری اقناع شویم. صفات عالی (ترین) یکی از این ساختارهاست. وقتی فروشگاهی در تبلیغات خود را از ارزان‌ترین (و یا بهترین / پرفروش ترین / اولین و …) فروشگاه شهر عنوان می‌کند، شما برای خرید از آن بیشتر ترغیب می‌شوید. ایجاد (با «تر») هم یکی دیگر از این نمونه ساختارهاست. 🔹«این نوشابه قند کمتری نسبت به نوشابه‌های دیگر دارد» همین مقایسه ساده می‌تواند یک فرد چاق را قانع کند که بیشتر از این نوشابه‌ها استفاده کند. کلمات مبالغه آمیز هم به همین شکل میتواند شدت و حدّت ایجاد کند. «اعجاب برانگیز»، «برای همیشه»، «باور نکردنی» و کلماتی از این قبیل می‌توانند با در موضوع روی ذهنیت مخاطب در پیام‌های رسانه‌ای تأثیر بگذارند. 🔸توجه داشته باشید که معمولا برای شانه خالی کردن از زیر بار این ادعاهای شدت‌برانگیز و گاه غیر معقول و اثبات نشده، پیام‌های رسانه‌ای سعی می‌کنند تا از «کلمات احتمالی»، مثل «شاید، برخی، ممکن است، احتمالا، می‌تواند و …» استفاده کنند. بنابراین اگر پیامی به نظرتان زیاد از حد عالی و خوب به نظر آمد، سعی کنید به دنبال اینگونه ساختارهای زبانی بگردید، شاید کاسه‌ای پشت نیم‌کاسه باشد. 📝منبع: کتاب “سواد رسانه‌ای: مفاهیم و کلیات” به کوشش حمیدرضا آیت‌اللهی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ مخاطبان صداوسیما و ضرورت آموزش سواد رسانه ای 🔸 رسانه‌های دیداری بویژه اگر حقیقتاً بخواهند در رقابت با شبکه‌های تلویزیونی، مخاطبان خود را حفظ کنند، علاوه بر همه راهبردها و شیوه های گوناگونی که برای جذب مخاطب در پیش می‌گیرند باید به جانب دریافت مخاطب از رسانه ها توجه داشته باشند و مخاطبان را فعال در نظر بگیرد که می‌توانند با برخورداری از ، تولیدات رسانه‌ای کم اهمیت، بی کیفیت و بی محتوا را از محصولات مفید و ارزشمند تشخیص دهند. 🔺 شرط لازم این موضوع این است که باور داشته باشیم که شمار زیادی از مردم در کشورمان به ویژه در شهرهای بزرگ به تلویزیون‌های ماهواره‌ای دسترسی گسترده دارند و این موضوع را به عنوان یک تابوی رسانه‌ای یا اجتماعی مطرح نکنیم که امکان سخن گفتن درباره آن وجود نداشته باشد، بلکه باید واقع‌بینانه به سراغ مخاطبان رفت. 🔹 از طریق توسعه سواد رسانه ای آنها می‌تواند به عنوان راهبردی جدی از جانب صداوسیما اجرا شود، 🔺 این پیشنهاد بر این فرض استوار است که اگر مخاطب توانمند شود اغلب برنامه های تلویزیونی ماهواره‌ای قابلیت جذب چندانی برای مخاطبان نخواهند داشت چرا که از محتوا و عمق کافی، برخوردار نیستند و صرفاً کارکرد گذران اوقات فراغت را برای مخاطب دارند. 🔺هرچند به نظر می‌رسد به تدریج مخاطبان با تماشای تلویزیون های ماهواره ای به طور تجربی به شناختی نسبی از این موضوع رسیده‌اند، اما آموزش سواد رسانه‌ای به ویژه با کمک و ارتباطات و روانشناسی اجتماعی تا حد زیادی در این زمینه موثر خواهد بود. 🔸 هدف اصلی سواد رسانه‌ای این است که مخاطبان به قدرت و توانایی بیشتری در تفسیر تعبیر و نقد پیام‌های رسانه‌ای دست یابند. 🔺 سواد رسانه‌ای به افراد این امکان را می دهد تا ضمن اینکه باشند، خود نیز به مولدان خلاق پیام ها تبدیل و بر فهم و ادراک افراد از خود، جامعه و تنوع فرهنگی آنها تاثیر بگذارد. لذا بهره مندی از سواد رسانه‌ای مهارتی حیاتی برای قرن بیست و یکم به حساب می آید. 🔹 سواد رسانه‌ای در مفهوم وسیع خود شامل توانایی دسترسی، تحلیل ارزیابی و پردازش فعال اطلاعات در اشکال مختلف پیام های مکتوب دیداری و شنیداری است، 🔺 به عبارتی سواد رسانه‌ای پاسخی ضروری و غیر قابل اجتناب و واقع نگر به محیط رسانه‌ای پیچیده و دائم در حال تغییر و تحول اطراف ماست. 🔹🔸 نکته اساسی که باید به آن توجه داشت این است که با وجود اینکه سواد رسانه‌ای را در خصوص تاثیرات رسانه ها مطرح می‌کند اما باید گفت سواد رسانه‌ای با رسانه و تولیدات رسانه‌ای مخالف نیست. بلکه هدف اصلی این است که از طریق مهارت های سواد رسانه‌ای به همه افرادی که در برابر تولیدات رسانه های گوناگون مانند شبکه های اجتماعی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای، به ویژه سریال های با مضامین درام تا حدودی آسیب پذیرند، کمک کند تا در خصوص این تولیدات، نقاد، دقیق و تحلیل گر باشند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢ابرقدرت آینده جهان ؟ ⭕️ توانمندی در هوش مصنوعی تعیین کننده ابرقدرت جهان در قرن پیش روست 🏢موسسه بروکینگز که اغلب به عنوان مهم ترین اتاق فکر دنیا شناخته می شود، در آخرین گزارش اقتصاد جهانی خود اعلام کرده است کشوری که تا سال 2030 نسبت به سایر کشورها استیلای توان هوش مصنوعی داشته باشد، حداقل تا قرن 22 میلادی ابرقدرت اول دنیا خواهد بود. 📍این گزارش 3 بازیگر اصلی را در این زمینه چین، آمریکا و اتحادیه اروپا می داند و روسیه را با توجه به فعالیت های محدود در زمینه هوش مصنوعی در شمار بازیگران اصلی بر نمی شمارد. 📃گزارش بروکینگز ضمن اشاره به نقاط قوت این 3 کشور یعنی چین با سرمایه گذاری همه جانبه و سنگین، آمریکا با داشتن برترین نیروهای نو آور و اروپا با زیرساختهای بسیار مناسب، احتمال می دهد که برنده آمریکا خواهد بود گرچه سیاستهای اخیر آمریکا و به ویژه دولت ترامپ کاملا در جهت تضعیف این امر می باشند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🚦کتاب هم یک رسانه است!📚 🔸ای کاش توی شرایطی که فضای مجازی تمام زندگی ما رو فرا گرفته، قدری هم کتاب خوانی رو در سبد مصرف رسانه ای خودمون قرار بدیم! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😷ماجرای ماسک‌های بازیافتی چیست؟ 🎥کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد عده‌ای درحال جداسازی و بسته بندی ماسک‌ در یک مخروبه هستند و منتشرکنندگان این کلیپ مدعی شده اند ماسک‌های ارزان‌قیمت موجود در بازار، ماسک‌های بازیافتی اند. 📌اما اصل ماجرا چیست؟ در ساختمان کنار محل گودبرداری، کارگاه تولید ماسک بوده که شب عید فطر، بر اثر گودبرداری بخشی از ساختمان مجاور تخریب شده است که در کلیپ نیز موجود است. 🔹تولیدکننده ماسک‌ها از پیمانکار شکایت و درخواست پرداخت خسارت می‌کند، کارشناس می‌گوید که برای برآورد خسارت نیاز به وجود و دانستن تعداد ماسک‌های مدفون شده است لذا به همین دلیل چند هفته قبل به سراغ ماسک‌های مدفون شده می‌روند و کارگران همان ساختمان شروع به شمارش ماسک ها میکنند که همسایه ای اقدام به فیلم‌برداری می‌کند. #شایعه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan