eitaa logo
مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه
819 دنبال‌کننده
390 عکس
66 ویدیو
48 فایل
﷽ این کانال با هدف انعکاس فعالیت های مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه ایجاد شده است ارتباط با مدیر کانال : @MahdaviSR
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خامنه ای مدظله العالی فرمودند: ما مثل بعضی از رهبران قدیمی عرب که گفتند یهودی‌ها را به دریا میریزیم، اهل به دریا ریختنِ یهودی‌ها نیستیم. ما میگوییم مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید‌شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد، و به لطف الهی و به توفیق الهی و به حول و قوّه‌ی الهی ملّت فلسطین در این مبارزه‌ی مسالمت‌آمیزِ انسانیِ مورد قبولِ همه‌ی عرفهای عاقل عالم مسلّط خواهد شد و کشور فلسطین به مردم فلسطین برخواهد گشت؛ و به توفیق الهی، شما جوانها ان‌شاء‌الله آن روز را خواهید دید. ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
با همکاری برگزار میکند. 🔶دوره و «جریان های فکری معاصر اهل سنت» 🔺با رویکرد تعامل و اعتدالی با جامعه اهل سنت🔻 📜 با اعطای معتبر از دفتر تبلیغات اسلامی 🖌 مباحث دوره: ✓منظومه فکری مقام معظم رهبری در مواجهه با جریان های فکری معاصر ✓ تمدن نوین اسلامی ✓ مکتب امت ساز اهل بیت علیهم السلام و سیره مواجهه اهل بیت با اهل سنت ✓جریان شناسی مکاتب اهل سنت؛ اعم از: سلفیه، ماتریدیه، اشاعره، دیوبندیه، بریلویه و... ✓ ارتباط سلفیه و وهابیت چیست؟ ✓دیوبند و بریلوی چه می گویند؟ ✓صوفیان ایران نقشبندی هستند یا قادریه؟ ✓اشاعره و معتزله و ماتریدیه چه تفاوتی با هم دارند و کدامیک در اهل سنت ایران موجود است؟ ✓فعالیت إخوان المسلمین در ایران چگونه است؟ ✓گروه های جهادی تکفیری در بین اهل سنت ایران چه جایگاهی دارند؟ ✓نقش اهل سنت ایران در تحقق تمدن نوین اسلامی؟ ❌ برای اطلاع بیشتر در پیام رسان ایتا یا تلگرام، به آی دی زیر مراجعه نمایید. @Najmothagheb_313
فراخوان در موضوعات برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ذیل تماس حاصل نمایید. 09158166585
📣 ثبت نام دوره و 👆 📌 آشنایی با جریانهای معاصر جهان اسلام 🔻مزایا: 🔸اعطای مدرک معتبر دفتر تبلیغات اسلامی 🔹جذب پژوهشگران موفق ⏳مهلت ثبت‌نام: ۱۰ آبان ۹۹ ◀️ شروع دوره: ۱۷ آبان ۹۹ 📝شیوه ثبت‌نام: ارسال نام و نام‌خانوادگی و شناسه طلبگی به سامانه ۳۰۰۰۳۳۰۰۲۵ 📎جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۵۳۸۸۵۷۸۸ تماس حاصل فرمایید. 💠 مرکز مطالعات و تحقیقات @nastoouh
🏴مراسم روضه حضرت زهرا سلام الله علیها🏴 🔸سخنران حجت الاسلام غفوری منش 🔹مداح برادر سجاد شفیعی ⏰شنبه ۲۷ دی ماه 🔻همراه با نماز ظهر و عصر
📣📣 موضوع: "ظرفیت‌های تمدن ساز انقلاب اسلامی دربیانات رهبرمعظم انقلاب " همراه با معرفی کتاب "تمدن نوین اسلامی" (منتشر شده در انتشارات حوزه علمیه خراسان) توسط مؤلف محترم حجت الاسلام و المسلمین روح الله سعیدی فاضل ارائه دهندگان اساتید محترم: 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی 🎙دکتر عباس خامه یار (رایزن فرهنگی ایران در لبنان) 📆زمان: چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه ⏰ساعت 9.30 صبح ♦️نحوه شرکت در نشست علمی:👇 🔗لینک پخش زنده در وب سایت: http://shararanews.ir/ 🌐سامانه آموزش مجازی: https://pajuheshlms2.hozehkh.com/ws/tamaddon برگزارکنندگان: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با همکاری آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
مسئولان جمهوری اسلامی اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت حجت سلام الله علیه نباشند، خائن و خطر سازند؛ حتی اگر به مردم خدمت کنند. صحیفه امام جلد 21 صفحه 107 و 108
کتاب تمدن نوین اسلامی کتاب سال استان شد. در هفدهمین دوره آیین انتخاب کتاب سال خراسان، هزار و ۹۵۷ عنوان کتاب چاپ اول مربوط به شش ماهه دوم سال ۱۳۹۸ و سال ۱۳۹۹ به دبیرخانه انتخاب کتاب سال رسید که پس از داوری مرحله اول تعداد ۳۷۸عنوان به مرحله دوم راه یافت. سپس درمرحله دوم پس از داوری، ۱۹۲ عنوان در موضوع های ادبیات، روانشناسی، علوم تربیتی، ادبیات پایداری وعلوم اجتماعی و سیاسی، دین، هنر فرهنگ و هویت ایرانی توسط هیات داوران منتخب و در مرحله سوم داوری ۵۶ عنوان به مرحله بعد راه پیدا کرد که و در مرحله نهایی ۶ عنوان کتاب از سوی هیأت داوران انتخاب شد.
عبور از انفعال و افراط در مقوله وحدت و رسیدن به دیدگاه فعال 👈امروز در به خصوص در ایران اسلامی مساله وحدت اسلامی، مدافعان و مخالفانی نیز دارد که هر کدام با توجه به تفاسیر و برداشت های خود از وحدت و تقریب مذاهب مدعای خود را ثابت میکنند. ❌مدافعان افراطی از با سانسور کردن حقایق و حتی برخی اعتقادات خود سعی بر نگهداری و ثبات این مهم دارند.در مقابل مخالفان بی انصاف و متعصب وحدت اسلامی بر تبل اختلاف کوبیده و به کل منکر این مقوله ای قرآنی و حدیثی می شوند. با بررسی عملکرد هر دو جریان به این نتیجه میرسیم که هر کدام از این دو طیف، واکنشی در برابر یکدیگر بوده اند. 📌نتیجه نگاه انفعالی و افراطی در مواجهه با اهل سنت، وحدت اسلامی و را به بمب بست کشانده و راه را برای پیاده سازی این مسأله که در کلام وحی، عالمان مسلمان و امامین انقلاب به چشم میخورد را ناهموار می سازد. ✅ بهترین روش در مواجهه با اهل سنت عبور از نگاه انفعالی و افراطی بوده و جایگزینی نگاهی «فعال» می باشد. در تبیین این مدل مواجهه باید گفت: پرداختن به مباحثات علمی بین المذاهب بدون سانسور و تخریب ولی با هدفی خاص! هدف شیعیان و اهل سنت در این نوع از مواجهه، رسیدن به هدف مقدس «امت سازی» اسلامی بوده که خود این مسأله ما را به تمدن نوین اسلامی می رساند. 🔆همچنان که فرمودند، مقدمه ای بر ظهور مقام عظمای ولایت است که این مرحله رسیدن به هدف نهایی و دستیابی به است. مسأله باوری و منجی در اسلام از مهمترین مشترکات شیعیان و است. 🙏امید است از برداشتهای اشتباه و سلیقه ای از مسأله و تقریب بین مذاهب دست کشیده و به تبیین صحیح و دقیق آن بپردازیم که در وهله نخست سبب جلوگیری از نزاع و درگیری ها شده و در دومین مرتبه مسلمین را به هدف نهایی خود برساند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره تربیت مربی و پژوهشگر آشنایی با جَریان‌هایِ مُعاصـرِ جَهــانِ اِسـلام زمستان 1399 سرفصل های دوره منظومـه معرفتـی رهبر معظـم انقـلاب امت اسلامـی و منازعـات تمدنـی جریان‌های معاصر اسلامـی مکتب شناسـی فکری اهل سنـت جغرافیـای فعالیت جریان‌های معاصر اسلامـی (اهـل سنت) مکتب شناسـی فکـری شیعـه جغرافیـای فعالیت جریان‌های معاصر اسـلامـی مکتب شناسـی اخلاقـی اهل سنـت گرایش‌هـای مکتبـی اهل سنـت جغرافیای فعالیت جریان‌های معاصـر اسلامـی (اهل سنت) گرایش های مکتبی اهل سنت جغرافیای فعالیت جریان‌های معاصـر اسلامـی (اهل سنت) گرایش‌هـای مکتبـی شیعـه جریان‌هـای اسلامـی و روش کشـف معارف دینـی ظرفیـت‌های تمـدن سـاز اسـلام
یکی‌از دهشتناک‌ترین واژگانی که در ذهن‌بشر وجود دارد، است. درقرآن‌کریم بیشتر از30مرتبه واژه‌فتنه‌ومشتقاتش بکاربرده شده‌،که نشان‌دهنده اهمیت فهم‌حقیقت فتنه می‌باشد. مهم‌ترین معنایی‌که مفسران برای واژه‌فتنـه قرارداده‌اند امتحـان‌وآزمایش است که قرآن‌کریم با نقل آن‌ها به مسلمانان درس‌وپیامی می‌دهد تا خود را درشرایط‌سخت‌زندگـی‌دنیایی آماده‌ی تحمـل‌بلاها وآزمون‌های‌سخت‌الهی در راه مکتب‌وایمان گردانند. ازاین فتنـه‌ها میتوان به جریان و اشاره‌کرد. که‌حقیقتاً ازبزرگ‌ترین آزمایشات‌الهی برای‌انسان محسوب می‌شوند. علت اینکه در آیات کریمه قرآن و احادیث شریفـه هشـدارهای فـراوان نسبت به آثار فتنه‌ها وجود دارد، بدین جهت است که امـت اسلامی را از قرارگرفتـن در تنگنـاهای فتنه برحـذر بدارد و این همان اهمیت چاره‌جـویی برای برون‌رفت از فتنه است. علیه السلام می‌فرمایند: در فتنه‌ها همچون شتر بچه‌ای باش که نه پشتی برای سواری دادن و نه شیری برای دوشیدن دارد . این حدیث شریف بیان‌گر احتیاط فراوان در زمان امتحانات دنیایی است؛ چراکه «اعمال ما، گفتار ما، الفاظ ما همه ثبت میشود؛ و ما را نسبت به آن به سؤال و جواب می‌کشند. دادگاه عدلی وجود دارد که در آن دادگاه عدل باید انسان جواب بدهد.» دشمنان اسلام درحالی به فتنه‌انگیزی در جهان اسلام مشغول‌اند که مسلمانان با بی‌توجهی به منافع عام وکلی جهان اسلام در برابر مستکبرین و ظالمین، به دفاع از منافع شخصی، حزبی، قومیتی و نژادی خود می‌پردازند. رفتارمسلمانان؛ خواسته یا ناخواسته منافع مستکبرین را تأمین می‌کند چراکه تفرقه در بین امت یک‌پارچه اسلام یعنی بازی کردن در زمین دشمنان اسلام حقیقی که قطعاً این مسئله همان فتنه اکبر در جهان اسلام می‌باشد. نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین قدوسی
معلی بن خنیس میگوید: در یک شب بارانی، علیه السلام را دیدم که به سوی سایبان بنی ساعده در حرکت بود. من، از دور، او را همراهی کردم. ناگهان چیزی که بر دوش داشت بر زمین افتاد. امام فرمود: «بسم الله؛ اللهم ردّه علینا!». نزدیک رفتم و سلام کردم. پس از جواب سلام، فرمود: «ای معلّی! سعی کن آن چه را بر زمین افتاده به من باز گردانی» من، در تاریکی شب جست و جو کردم. مقداری نان بود که پراکنده شده بود، و انبانی را نیز پیدا کردم. عرض کردم: «اجازه بدهید من این ها را برای شما حمل می کنم.» فرمود: «نَه؛ من سزاوارترم، ولی تو همراه من باش» با هم رفتیم تا به سایبان بنی ساعده رسیدیم. گروهی از فقرا در آن جا خوابیده بودند. حضرت، برای هر یک از آنان، یک قرص یا دو قرص نان گذاشت تا به آخر رسیدیم. در برگشتن عرض کردم: «یا ابن رسول الله! آیا اینان حق را شناخته‌اند (از شمایند)؟». فرمود: «اگر حق را شناخته بودند، نمک هم برایشان می‌گذاشتم».(بحارالانوار ج47 ص20) هر چیزی محکی دارد، محک و معیار خلوص نیز میزان تبعیت آنان از امامشان است. یکی از مواضعی که لزوم تأسی به امام، به شدت احساس می¬شود، برخورد با مخالفین و غیرشیعیان است. شیعه با عامه و کسانی که مستضعف فکری بودند، برخوردی همراه با خیرخواهی و محبت داشته و شیعیان خود را نیز به همین روش و عیادت از بیماران اهل سنت و نیکی به آنان و دوری از کینه‌ورزی نسبت به ایشان سفارش می‌نمودند.(کافی ج4 ص681) باید به این حقیقت پی ببریم که در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، حساب عامه اهل سنت از دشمنان ایشان جداست و عامه اهل سنت به محبت و ارادت نسبت به اهل بیت افتخار کرده و خود را مرید ایشان می‌دانند. پس بهتر است برخورد ما با اهل سنت، توأم با عقلانیت و محبت باشد که فرمود: مودت و محبت دیگران را به سوی ما جلب کنید و برای ما، مایه زینت باشید(تحف العقول، ص488). نویسنده:
سلسله جلسات جریان شناسی اندیشه معاصر مسلمانان بررسی آثار و اندیشه های اندیشمندان و متفکران معاصر جهان اسلام به زودی از سایت و صفحات مجازی مرکز مطالعات و تحقیقات نستوه ‌ حجت الاسلام و المسلمین
سند همکاری راهبردی ایران و چین که از سال 94 و بعد از سفر رئیس جمهور به مطرح شده بود، بالاخره در روزهای آغازین سال 1400 با وقفه‌ای شش ساله با سفر وزیر خارجه چین به تهران به پله آخر رسید و در تهران امضاء شد. امضاء این سند همکاری واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته و سر و صدای زیادی در فضای رسانه‌ای منطقه و جهان به پا کرده است. واقعیت این است که با شکست نظریه «نگاه به غرب» به دلیل نقض مکرر معاهدات پیشین از سوی طرف¬‌های غربی و نیز مرگ تدریجی رویای ، طبعا حاکمان ایران به سمت گزینه‌های جایگزین خواهند رفت و یکی از بهترین آنها «نگاه به شرق» و همگرایی بیشتر با کشورهای قدرتمند و مستقل در منطقه شرق آسیا هست. توسعه روابط ایران و چین از ابعاد مختلف برای هر دو طرف پر ثمر و سودمند و نوید بخش عصر جدیدی در روابط بین الملل خواهد بود.
در بعد امنیتی برای هر دو کشور مفید خواهد بود، زیرا چین در شورای امنیت سازمان ملل دارای حق وتو هست، و با این توافق تا 25 سال آینده جلوی صدور هر گونه قطعنامه از سوی این شورا علیه ایران گرفته می‌شود، زیرا در صورت رای مثبت چین به قطعنامه‌های تحریمی و تهدیدی سازمان ملل علیه ایران، منافع اقتصادی این کشور در معرض تهدید قرار می‌گیرد. لذا این کشور خود را ملزم به حفاظت از امنیت و ثبات منطقه می‌بیند. از طرفی چون ایران نقش پررنگی در تامین امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه و سرکوب تروریسم در این منطقه داشته، این توافق برای چین هم امنیت می‌آورد؛ و به دولت چین در کنترل گروه‌های تکفیری اعزامی از چین و و نیز نزدیک شدن آنها به مرزهای این کشور و تامین امنیت داخلی خود کمک می‌کند. از بعد اقتصادی نیز این تفاهم تضمینی برای تامین درآمدهای نفتی ایران است، زیرا اقتصاد چین نیازمند خرید انبوه نفت است، و از سویی میادین نفتی ایران، تضمینی برای توسعه پایدار اقتصاد چین در کشاکش جنگ اقتصادی با آمریکاست. افزون بر اینکه ایران بازار مصرف هشتاد میلیونی برای کالاهای تولید چین است که در آمد سرشاری را برای این کشور به همراه خواهد داشت، در مقابل مشارکت چین در تکمیل پروژه‌های عمرانی داخل ایران هم نوید بخش بهبود وضعیت اقتصادی این کشور در سال‌های آتی خواهد بود. از جهت منطقه‌ای نیز اگر نگاه کنیم، ایران با چین، هند و روسیه از لحاظ جغرافیایی و سرزمینی در یک منطقه قرار گرفته‌ و منافع مشترک بیشتری نسبت به اروپا و آمریکا در فراسوی قاره‌ها دارد. پیشینه ارتباط چندین هزار ساله این کشورها از طریق جاده ابریشم را هم اگر بر آن بیفزاییم، منافع مشترک بیشتری خواهیم یافت. افزون بر موارد گفته شده، هر دو کشور ایران و چین، در حال جنگ اقتصادی با آمریکا هستند، ایران سالهاست که در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا در حال دفاع از خود هست و قدرت ایستادگی خود را به رخ کشیده، و چین با گذر از آمریکا توانسته اقتصاد اول جهان شود، و حتی تهدیدی برای اقتصاد اروپا و آمریکا محسوب شود، و قطعا در آینده نزدیک - با فاصله معنا داری از سایر رقبا - بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد و این برای رقیب اصلی او – یعنی آمریکا – خوشایند نیست، لذا در صدد جنگ اقتصادی با این کشور برآمده¬اند. اما همین جنگ همزمان اقتصادی با ایران و چین سبب نزدیکی این دو کشور به یکدیگر و اتحاد آنها علیه آمریکا شده است؛ و احتمالا با گذر زمان کشورهای زخم خورده دیگری چون ونزوئلا، عراق، بولیوی و ... هم به این جمع خواهند پیوست. افزایش همکاری ایران و چین موجب بی اثر شدن تهدیدها و تحریم‌های امریکا و اروپا علیه ایران، و تضعیف اقتصاد آنها در جنگ اقتصادی با چین می‌شود، و راه عبور از آمریکا را برای متحدین جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و لبنان بلکه همه مخالفان امپریالیست آمریکا – که طی سال‌های گذشته تجربه‌های ناموفقی در این زمینه داشته‌اند –باز می‌کند. این اتفاق خوشایندی برای غربی‌ها خصوصا آمریکایی ها نیست، زیرا مقدمه‌ای برای اخراج آنها از منطقه غرب آسیا با کمک چینی‌ها است؛ که اگر این پیش‌بینی طی سال‌های پیش‌رو محقق شود، قاره آسیا و شمال آفریقا حیات خلوت سه قدرت نوظهور ایران، روسیه و چین خواهد شد؛ و تمام معادلات منطقه و جهان باید با موافقت این سه کشور به انجام رسد. از این رو از زمان طرح چنین تفاهمی خواب غربی‌ها و متحدان آنها در منطقه غرب آسیا آشفته شده است. نکته آخر اینکه چین در طی سالهای گذشته اثبات کرده که قدرتی قابل اعتماد هست، که منافع مشترک بسیاری هم با ایران دارد. چینی‌ها در طول تاریخ خود هیچ‌گاه کشوری استعمار گر نبوده‌اند، و بعد از جنگ جهانی دوم برای تهاجم نظامی، کودتا و تغییر حکومت دیگر کشورها اقدامی نکرده‌اند، بلکه پیوسته عنصری پر تلاش و آرام در عرصه بین الملل بوده اند. با توجه به آنچه گفته شد ما بر این باور هستیم که این توافق نامه علیرغم تبلیغات گسترده‌رسانه‌های معاند و افراد غافل یا خائن داخلی، سرآغاز گشایش‌های اقتصادی گسترده در ایران خواهد بود، و یک سند بالادستی مطلوب برای فعالیت دولت‌های بعدی در عرصه بین المللی و اقتصادی و تضمین کننده امنیت و ثبات این کشور خواهد بود. مرتضی نوروزی
🛑آقای در سخنان خود به مناسبت 12 فروردین روز جهموری اسلامی، بار دیگر برای چندمین بار در سال های گذشته بر برگزاری و عمومی تاکید کردند و مثالی از کشور سوئیس آوردند که سالانه چندین همه پرسی برگزار می‌کند. ❓جای سوال است که امروز چه بحث اختلافی در کشور داریم که برایش همه پرسی داشته باشیم؟! اگر مراد ایشان برگزاری همه پرسی برای اصل نظام است، هیچ کشوری تا کنون چنین کاری نکرده، افزون بر اینکه خلاف شرع بیّن است، زیرا نظام اسلامی خود را از مردم اخذ نکرده، بلکه مبتنی بر قانون شریعت و حکم خدای متعال است. افزون بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و ... حاکی از اعتماد آنها به نظام اسلامی و پذیرش مدل حاکمیت است، و نیازی به برگزاری همه پرسی مستقل نداریم. اگر مراد ایشان پذیرش یا رد fatf# و ادامه مسیر سازش و تسلیم است، که با توجه به سابقه بد عهدی غرب در برجام و خشم مردم از این تدبیر شوم و نامبارک آقایان، و از طرفی وداع با شکوه ملت با سردار مقاومت – آن هم پس از ماه 98 – نتیجه اش مشخص است، و برگزاری آن موجب رسوایی بیشتر دولت سازشکار خواهد شد. تنها موضوعی که امروز بر سر آن در میان توده مردم بحث است، محاکمه یا چشم پوشی از خطاها و احتمالا خیانت‌های مسئولین است؛ و اینکه با رئیس جمهوری که وعده می‌دهد و هشت سال بر کشور حکمرانی می¬کند و در پایان بابت پوچی وعده‌هایش عذرخواهی می‌کند، چه کنند؟ آیا با او طبق استانداردهای کدخدای جهان برخورد کنند و پس از پایان دوره حکمرانی و محاکمه اش کنند تا عبرتی برای آیندگان شود، یا از خطای او چشم بپوشند رهایش کنند تا باب وعده دهی تبلیغاتی همچنان باز بماند؟ نویسنده: مرتضی نوروزی