هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 34 ؛ خشم شیطان
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۲۹
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه بیست و نهم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره میکنیم.
آیه ای را که امروز تقدیمتان میکنم آیه ۴۶ سوره اعراف است.
«وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ»
در روز قیامت بین بهشت و جهنّم یک تپهای قرار دارد به نام «اَعراف» که بر روی این تپه دو گروه میایستند.
گروه اول گناهکارانی هستند که هنوز بهشتی یا جهنمی شدن آنها مشخص نشده و آیه ۱۰۶ سورهی توبه میگوید کسانی هستند که امید به رحمتِ خدا دارند تا به واسطه رحمتِ خدا بهشتی شوند یا اینکه میترسند به خاطرِ گناهانی که کردند خدا آنها را به جهنّم بیندازد. «وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللهِ اِمّا یُعَذِّبُهُمْ وَ اِمّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ»
پس گروه اول ، گناهکاران هستند.
اما گروه دومی که بر «اَعراف» حاضر میشوند چه کسانی هستند؟
سلمان فارسی میگوید : من بیش از ده بار از زبان مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیدم که به علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند «إِنَّكَ وَ الْأَوْصِیاءَ مِنْ بَعْدِكَ أَعْرَافٌ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّار» تو و امامانی که بعد از تو بر امت من رهبری میکنند کسانی هستید که بر اَعراف میایستید.
«اِبنِ کوّاء» از آقا امیرالمؤمنین سؤال پرسید که آیه ۴۶ سوره اَعراف میگوید : «مردانی بر تپهی اَعراف ایستادند که تمام اهل محشر را میشناسند»
آنها چه کسانی هستند؟
امیرالمؤمنین فرمودند : «نَحْنُ نُوقَفُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّار»
ما امامان هستیم که آنجا میایستیم و تمام کسانی که امامت ما را پذیرفتند و ما را یاری کردند با چهرههایشان میشناسیم و تمام کسانی که با ما دشمنی کردند آنها را هم میشناسیم.
یارانِ خودمان را به سوی بهشت رهبری میکنیم ، دشمنان خودمان را وارد جهنّم میکنیم.
آقا علی بن ابیطالب علیه السلام در شورای شش نفرهای که طلحه و زُبیر ، عبدالرحمانِ بنِ عوف ، عثمان و سَعد بنِ اَبی وقّاص حاضر بودند و بعد از فوت عُمرِ بنِ الخَطاب مأموریت آنها تعیین خلیفه بود از آنها پرسید :
شما را قسم میدهم به خدا آیا شخصِ دیگری غیر از من میشناسید که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله لقبِ «قَسیمُ الجَنَّةِ وَ النَّار» به او داده و او را قسمت کننده بهشت و جهنّم معرفی کرده باشند؟
همه آنها گفتند شخصِ دیگری را نمیشناسیم.
پس آقا امیرالمؤمنین علیه السلام جزء اصحاب «اَعراف» است و قسمت کننده بهشت و جهنم.
قَندوزی در کتاب «یَنابیعُ المَودّة» یک رباعی زیبایی را آورده که این صفت امیرالمؤمنین را توصیف کرده :
عَلِیٌّ حُبُّهُ جُنَّة * قَسیمُ النّارِ وَ الجَنَّة
علی بن ابیطالب محبتش سپر است در برابر آتش * او قسمت کننده بهشت و جهنّم است
وَصِیُّ المصطفی حَقّاً * اِمامُ الاِنسِ وَ الجِنَّة
جانشین حضرت مصطفی است * او امام انسانها و جِنّیان است.
از خدا میخواهم من و شما با محبت آقا امیرالمؤمنین وارد بهشت شویم.
هدایت شده از
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 29 ؛ حضور در اعراف
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 35 ؛ هدیه ارزشمند
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 30 ؛ پرهیز از فتنه
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۳۰
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه سیام است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را تقدیم شما میکنم.
در این جلسه آیه ۲۵ سوره اَنفال را بررسی میکنیم. که خداوند متعال میفرمایند : «وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّةً»
«فتنه» به معنای امتحان و آزمایش هست و به معنای بلا و عذاب.
این آیه میخواهد بگوید که وقتی امتحان الهی به سراغ شما آمد مواظب باشید عمداً با دستور خدا مخالفت نکنید که در این صورت گرفتار عذاب میشوید.
هم ظالمانِ شما و هم کسانی که در این امتحان قرار گرفتند و سکوت کردند و بیتفاوت بودند.
در رابطه با اینکه این فتنه ، چه فتنه و امتحانی بوده بین مفسّران گفتگو شده و ما دو مورد آن را بیان میکنیم.
یک. خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی آیه نازل شد توضیح دادند و فرمودند :
بعد از اینکه من از بین شما میروم شما مورد امتحان قرار میگیرید که آیا علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان رهبر بعد از من میپذیرید یا نه؟
اگر نپذیرید «فَكَأَنَّمَا جَحَدَ نُبُوَّتِی وَ نُبُوَّةَ اَلْأَنْبِیاءِ قَبْلِی» مانند آن است که پیامبری من و پیامبرانِ قبل از من را نپذیرفته اید و در آن صورت به بلا و گرفتاری بزرگی دچار خواهید شد.
دو. اِبن عباس و حسنِ بصری بیان کردند که در جنگ جمل بزرگانِ اصحاب بدر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند.
یعنی در یک طرف ، طَلحه و زُبیر بودند و در طرف مقابلش علی بن ابیطالب علیه السلام ، عمار یاسر و بزرگان دیگر.
قبل از اینکه جنگ شروع شود علی بن ابیطالب علیه السلام با زُبیر گفتگو کرد و به او یادآور شد طبق فرموده پیامبر اکرم من حق هستم و اگر در مقابل من بایستی حتماً به آتش جهنّم دچار خواهی شد.
زُبیر هم به لشکر عایشه برگشت و گفت من اعلام کنارگیری از جنگ میکنم و دیگر با علی علیه السلام نخواهم جنگید و این جمله را گفت : «مَا شَعَرْتُ أَنَّ هَذِهِ اَلْآیةَ [نَزَلَتْ فِینَا] إِلاَّ اَلْیوْمَ»
سالهای سال میخوانیم که «وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّةً»
نمیدانستیم این آیه در رابطه با امروز است که خداوند ما را امتحان میکند که ببیند در مقابل نفسِ و جان پیامبر صلی الله علیه و آله میایستیم یا او را یاری میکنیم.
پس «فتنه» در این آیه منظور امتحان مردم است که آیا با امیرالمؤمنین هستند یا در مقابلشان قرار میگیرند که اگر کسانی روبروی حضرت قرار بگیرند به بلا و گرفتاری بزرگ دچار خواهند شد.
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۳۱
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه سی و یکم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره میکنیم.
قبل از بیان آیه جدید این نکته را خدمتتان عرض کنم.
حضرت نوح علیه السلام طبق آیات قرآن ۹۵۰ سال برای هدایت مردم زحمت کشید ، تمسخر دید ، جسارت شد ، کتک خوردند ، این همه آزار و اذیت دید
و در مقابل صدها سال زحمتی که برای احیای دین خدا کشید به مردمش گفت من هیچ پاداشی از شما نمیخواهم «إِنْ أَجْرِی إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ» مزد من را خود خدا به من میدهد.
در قرآن آمده پیامبران دیگر مثل حضرت هود ، صالح ، شعیب و لوط علیهم السلام همین جمله را بیان میکردند و هیچ یک از پیامبران الهی از مردم درخواست مزد نکردند.
تنها پیامبری که در آیات قرآن آمده از مردم مُزد و پاداش طلب کرد حضرت محمد صلی الله علیه و آله بود.
ایشان در جمع یاران خودشان قرار گرفت ، پیامبری که ۲۳ سال کم خوابی ، هجرت ، زخم زبان ، تهمت و جنگ با دشمنان را تحمل کرد.
شکمبه گوسفند به سر و صورت حضرت میریختند و به ایشان جسارت میکردند.
ایشان همه اینها را برای برپا شدن دین خدا تحمل کرد. حضرت در جمع اصحابشان فرمودند :
خداوند برای من بر گردنِ شما حقی قرار داده اگر آن را بیان کنم «فَهَلْ أَنْتُمْ مُؤَدُّوهُ؟» آیا شما آن حق را انجام میدهید و آن پاداش را به من میدهید؟
روز اول همه سکوت کردند. روز دوم همه سکوت کردند! روز سوم حضرت باز هم همین جمله را از آنها پرسید و باز آنها حرفی نزدند.
حضرت فرمودند : آن پاداشی را که شما باید به من بدهید نه طلا هست و نه نقره! نه خوردنی و نه نوشیدنی!
یعنی حضرت حتی یک دانه خرما و یک لیوان آب هم در برابر این همه زحمت از آنها نخواست.
آنها گفتند حالا که پاداشِ مادی طلب نمیکنی بگو آن را انجام بدهیم.
حضرت فرمودند این آیه بر من نازل شده که «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» به مردم بگو که من هیچ پاداشی را نمیخواهم مگر دوستی و محبت با نزدیکان.
درباره اینکه «قُرْبا» و نزدیکان چه کسانی هستند که بر مسلمانها واجب شده به آنها محبت و دوستی کنند دو نظرِ اشتباه وجود دارد :
یک. هر مسلمانی به اقوام و خویشان خودش محبت و دوستی کند.
این حرف باطلی است چون برخی از مسلمانها اقوامشان دشمنان دین خدا هستند و باید با دشمنان خدا دشمنی کرد نه دوستی و محبت.
دو. برخی گفتهاند منظور قُریش هستند یعنی همه اقوام و خویشان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
این هم نظر باطلی است چون همین قریش بودند که جنگ بدر و اُحد را راه انداختند و نقشه قتل پیامبر را کشیدند.
برخی از اقوام پیامبر مثل ابولهب ، پیامبر را آزار دادند و در قرآن مورد لعن و نفرین قرار گرفتند ، پس معلوم میشود این افراد نخواهند بود.
امام صادق علیه السلام فرمودند چگونه این آیه را اینطوری تفسیر میکنند که به همه قُریش محبت کنید در حالی که خداوند به پیامبرش خبر داد که او را از شرّ قریش نجات خواهد داد. «وَ قَدْ أَنْبَأَ اللَّهُ أَنَّهُ مَعْصُومٌ»
بنابراین نظر دُرست درباره «قُرْبا» نه اقوام مسلمانها هست و نه همه اقوام پیامبر اکرم.
نظر درست را در جلسه بعد خدمتتان عرض میکنم.
هدایت شده از
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 31 ؛ نزدیکان پیامبر 1
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 36 ؛ پیراهن سفید
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 37 ؛ طرح ابتکاری
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 32 ؛ نزدیکان پیامبر 2
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d