eitaa logo
نماز اول‌وقت‌بخوانیم
3.7هزار دنبال‌کننده
80 عکس
1هزار ویدیو
208 فایل
مرتضی رحیمیان محقق مرکز تخصصی نماز @namazmt بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 شهید رئیسی (بصیرتی) @shahid_reisii عناوین کانال eitaa.com/navb110/7162
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو رفتار زیبای یک استاد دانشگاه در ترغیب فرزندان به معنویت و نماز
هدایت شده از 
تفسیر آیات امیرالمؤمنین در قرآن ۱ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم ای شهریارِ کشور جان، یا علی مدد ای دستگیرِ اهل جهان، یا علی مدد ای رهنمایِ گمشدگان، یا علی مدد ای ذکرِ اهل دل به زبان، یا علی مدد قرآن به وصفِ توست که تکمیل می‌شود جز تو چه کس معلمِ جبریل می‌شود سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلم عزیز. بنده رحیمیان هستم. توفیق دارم جلساتی را در خدمت شما باشم با موضوع آیاتِ امیرالمؤمنین در قرآن. قبل از اینکه این آیات را بیان کنیم چند تا نکته خدمتتان عرض می‌کنم : نکته اول : آیا می‌دانید چند آیه در قرآن در شأن امیرالمؤمنین نازل شده؟ برترین مداحِ امیرالمؤمنین ، خداوند تبارک و تعالی است که در بهترین کتاب آسمانی یعنی قرآن صدها آیه در شأن ایشان نازل کرده. ابوالفرج اصفهانی در کتاب « ما نَزَلَ مِن القُرآن فی امیرالمؤمنین » ۱۵۶ آیه از این آیات را جمع آوری کرده. حاکمِ حَسکانی در کتاب « شواهِدُ التَّنزیل » ۲۱۰ آیه از کمالات « امیرالمؤمنین که در قرآن آمده جمع آوری کرده. اِبن عباس که مفسّر بزرگ عالم اسلام است و شیعه و سنی به او احترام می‌گذرند می‌گوید : « نُزِلَت فی علیٍّ ثَلاثَ مِأةِ آیةٍ » ۳۰۰ آیه در قرآن مستقیماً در شأن امیرالمؤمنین نازل شده. ابو نعیم اصفهانی در کتاب « النّورُ المُشتَعل » ۳۰۰ آیه در شأن حضرت آورده. حالا سؤال این است که از این تعداد آیات چند تای آن می دانیم؟ ببینید یکی از اهداف نزول قرآن این بود که خداوند ما را با خوبان مثلِ امیرالمؤمنین آشنا کند. حالا اگر من ظاهر قرآن را بخوانم ولی به مغزِ و باطن آن نرسم. ترتیلِ خوبی داشته باشم اما به تفسیرش توجه نداشته باشم و در آیاتش تدبر نکنم.. آیا این ظلم به قرآن نیست؟ آیا این ظلم به امیرالمؤمنین نیست که آیاتی که در شأن ایشان آمده را ندانم؟! ممکن است من در طول عمرم ده‌ها ختم قرآن انجام بدهم ولی تا هنگامی که از دنیا می روم، هرگز متوجه نشوم که خداوند منظورش از نزول این آیه چه بوده و چه مطلبی را می‌خواسته به من بفهماند! ان شاء الله در این جلسات می‌خواهیم آیات امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره کنیم تا خدای نکرده به قرآن و به امیرالمؤمنین ظلم نکرده باشیم. https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۲ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه دوم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن صحبت می‌کنیم. قرار شد قبل از بیان آیات چند تا نکته‌ را خدمتتان عرض کنم : نکته دوم : بسیاری از کمالاتِ امیرالمؤمنین مورد اتفاق شیعه و سنی هست ؛ مثلاً احمد بن حنبل رئیس فرقه حنبلی اهل سنت می‌گوید : « ما جاءَ لِأَحَدٍ مِن أصحابِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله مِنَ الفَضائِلِ ما جاءَ لِعلی بن ابیطالب علیه السلام » درباره هیچ یک از یاران پیامبر خدا هم در روایات پیامبر و هم در آیات قرآن به اندازه علی بن ابیطالب علیه السلام فضائل و کمالات به ما نرسیده. و محمد بن ادریس شافعی رئیس فرقه شافعی اهل سنت می‌گوید : « مَا أَقُولُ فی حَقِّ مَنْ أَخْفَتْ أولیاؤُهُ فَضَائِلَهِ خَوْفاً، وَ أَخْفَتْ أَعْدَاؤُهُ فَضَائِلَهِ حَسَداً، وَ شَاعَ مِنْ بینِ ذَین مَا مَلَأَ الخافَقین » من چه بگویم درباره کسی که دوستداران او از ترس فضائلش را مخفی کردند و دشمنانش از روی کینه و حسادت است که نسبت به حضرت داشتند خوبی های حضرت را مخفی کردند و با این حال فضائل او دنیا را پُر کرده و نُقل مجالسِ مسلمان‌ها شده. معاویه دستور داد سخنرانان بر ۷۰ هزار منبر در ممالک اسلامی ابتدا بر علی بن ابیطالب علیه السلام لعن کنند بعد سخنرانی‌شان را شروع کنند. اگر کسی می‌خواست خوبی حضرت را بیان کند بر جانش می‌ترسید. میثم تمّار را به نخل آویزان کردند دست و پای او را قطع کردند ایشان شروع کرد با زبان، فضائل امیرالمؤمنین را بیان کردن. آن قدر ترسیدند که طبق نقلی بر دهان او لِجام زدند و طبق نقلی زبانش را بریدند و او را به شهادت رساندند. معاویه بخشنامه صادر کرد که : « اُنْظُرُوا إِلَى مَنْ قَامَتْ عَلَیْهِ الْبَیِّنَةُ أَنَّهُ یُحِبُّ عَلِیّاً وَ أَهْلَ بَیْتِهِ فَامْحُوهُ مِنَ الدِّیوَانِ وَ أَسْقِطُوا عَطَاءَهُ وَ رِزْقَهُ » هر کسی به زبان گفت من علی را دوست دارم، حتی اگر فضیلتی از فضائل او را نقل نکرد، نام او را از بیت المالِ مسلمانان حذف کنید و حقوقش را به او ندهید! آقایی که تشییع جنازه ی او شبانه و مخفیانه انجام شد و قبر او تا ده‌ها سال مخفی بود تا دشمنان او مثلِ خوارج و بنی امیه قبر ایشان را نبش نکنند و به پیکر مقدس او جسارت نکنند. دورانی بر مسلمان‌ها گذشت که حق نداشتند نام امیرالمؤمنین را به خوبی ببرند. حالا که من و شما این توفیق را پیدا کردیم و این آزادی را داریم بیاییم آیاتِ فضیلت امیرالمؤمنین را خوب یاد بگیریم و برای دانش آموزانمان بیان کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۳ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه سوم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن صحبت می‌کنیم. قرار شد قبل از شروعِ آیات چند تا نکته را با هم دوره کنیم. نکته سوم : برای اینکه انگیزه من و شما بیشتر شود و این سلسله جلسات را با ذوق و شوق ادامه بدهیم و این کلیپ‌ها را در فضای مجازی پخش کنیم می‌خواهم یک حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تقدیمتان کنم. قبل از بیان حدیث این سؤال را می‌پرسم که آیا شما با چشم تان، گوشتان و زبانتان گناه کرده‌اید؟ آیا دوست دارید که خداوند این گناهان را از پرونده اعمالِ شما پاک کند و روز قیامت، پاکِ پاک خدا را ملاقات کنید؟ حتماً می‌گویید بله! پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِی علی بن ابیطالب علیه السلام فَضَائِلَ لَا یحْصِی عَدَدَهَا غَیرُهُ .. مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِی فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَر. خداوند برای علی بن ابیطالب فضائلِ بسیار زیادی قرار داده که قابل شمارش نیست. کتاب فضلِ تو را آبِ بحر کافی نیست که تر کنم سرِ انگشت و صفحه بشمارم بعد حضرت فرمودند : هر کسی فضیلتی از فضائل حضرت را بخواند خداوند کفاره گناهان چشمش قرار می‌دهد و اگر کسی فضائل را گوش کند همان‌طور که شما الان دارید گوش می‌کنید خدا گناهانی را که با گوشش انجام داده خواهد بخشید. و فرمودند : هر کسی فضائل امیرالمؤمنین را پخش کند و یادآوری کند به دیگران که با زبان و با نوشتن یا تهیه یک کلیپ انجام می‌شود خداوند گناهان او را می‌بخشد. در اینجا دیگر حضرت نفرمودند گناهان چشم یا گناهان زبان او را می بخشد « چون خواندن و گوش کردن یک کار فردی است اما پخش کردن و ذکر و یادآوری یک کار اجتماعی است و به همین خاطر فضیلت بیشتری دارد » بنابراین در مورد پخش کردن و یادآوری فضائل علی بن ابیطالب، پیامبر اکرم فرمودند : خداوند همه گناهانی که « حقّ اللّه » باشد را می‌بخشد. بنابراین من و شما سعی کنیم این فضائل را یاد بگیریم و برای دانش آموزانمان بیان کنیم و برای دانش آموزمان تحقیق بدهیم که بروند ببینند فلان آیه درباره چه کسی نازل شده؟ و برای اینکه انگیزه‌شان بالا برود به آنها نمره هم بدهیم. و نکته چهارم : عزیزانی هستند که اهلِ تحقیق و پژوهش هستند و دوست دارند متن این آیات یا روایات را دقیقاً ببینند، به همین خاطر بنده قسمتی از متن عربی را داخل کلیپ می‌خوانم که با جستجوی این متن‌ها در مجامعِ حدیثی می‌توانند به اصل حدیث برسند و اطلاعاتشان را در مورد این موضوع کامل کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهم نماز صبح اول وقت را چه زمانی بخوانیم که صحیح باشد؟ این مسأله شرعی مهم را حتماً در فضای مجازی پخش کنیم
هدایت شده از 
۴ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهارم است که درباره آیات فضیلت امیرالمؤمنین گفتگو می‌کنیم. در این جلسه به این سؤال مهم پاسخ می دهم که : « اگر صدها آیه درباره کمالات و خوبی‌های امیرالمؤمنین در قرآن نازل شده پس چرا حداقل یک بار نام علی بن ابیطالب علیه السلام در قرآن نیامده؟ » سه تا پاسخ خدمتتان می‌دهم : یک. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کلیات بیان شده و در اصل ۹۸ آن آمده که مُفسِّر این کلیات، شورای نگهبان است که جزئیات این کلیات را بیان می‌کند. و قرآن کریم هم قانون اساسیِ اسلام است که کلیات را بیان می‌کند. در آیه ۶۴ سوره نحل آمده « وَ مَا أَنْزَلْنَا عَلَیکَ‌ الْکِتَابَ‌ إِلاَّ لِتُبَینَ‌ لَهُمُ‌. » ما کلیات را در این کتاب آسمانی نازل کردیم و وظیفه پیامبر هست که جزئیات را بیان کند و آیات مبهم قرآن را روشن کند و بر مردم هم واجب کردیم تا از گفتارِ پیامبر پیروی کنند و هر چه پیامبر اکرم فرمودند از او بپذیرند. « وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا » امام صادق علیه السلام فرمودند : خداوند در قرآن نماز را واجب کرد ولی تعداد رکعات را ذکر نکرد، حج را واجب کرد ولی تعداد طواف‌ها را بیان نکرد، تا اینکه پیامبر این‌ها را بر مردم بیان کند. « حتّى کانَ رَسُولُ اللّهِ هُوَ الذَّى فَسَّرَ لَهُمْ ذلِکَ. » و فرمودند : خداوند آیاتی را در شأن امیرالمؤمنین به صورت مبهم آورد و پیامبر خدا وظیفه داشت که آن آیات را روشن کند و منظورِ آن آیه را بیان کند که منظور علی بن ابیطالب علیه السلام است. دو. در آیه اول سوره عنکبوت آمده که « أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یفْتَنُونَ » آیا مردم فکر می‌کنند همین که گفتند ؛ « من به خدا و پیامبر و قرآن ایمان آوردم » من از آنها می‌پذیرم، بدون امتحان کردن، چنین چیزی نیست. خدا برای اینکه بندگانش را امتحان کند، در آیات قرآن کلمات مبهمی می‌آورد و با کنایه فضائل امیرالمؤمنین را ذکر می‌کند و آقا رسول الله آن واژه مبهم را توضیح می‌دهد و روشن می‌کند و مردم امتحان می‌شوند که آیا سخن پیامبر را می‌پذیرند یا نه و آیا به سخنِ او ایمان دارند یا ندارند؟ سه. خداوند متعال در آیه ۷ سوره حِجر فرمودند : « إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ » ما قرآن را نازل کردیم و قطعاً و یقیناً آن را از تحریف حفظ می‌کنیم. یکی از راه‌های خداوند متعال برای جلوگیری از تحریفِ قرآن این بود که زمینه تحریف را از بین ببرد مثلاً آقا امیرالمؤمنین دشمنان فراوانی داشتند که حق حضرت را غصب کردند، با حضرت جنگیدند، سال‌ها در منابر حضرت را لعن کردند و دوست داشتند قبر حضرت را پیدا کنند و قبر را بشکافند، حتی به بدن حضرت جسارت کنند. بنابراین اگر خداوند متعال به جای کنایه و وصفِ امیرالمؤمنین ، نام او را در قرآن می‌آورد، انگیزه تحریف آنها بیشتر می‌شد و چون سالیان سال خودشان را خلیفه‌ی رسول الله معرفی کرده بودند و قدرت اجتماعی هم داشتند ممکن بود قرآن را تحریف کنند و در آن صورت دیگر قرآن، قابل استناد و اعتماد نبود. همان‌طور که نام مبارک پیامبر در تورات و انجیل آمد ولی متأسفانه یهود و نصارا کتاب آسمانیِ شان را تحریف کردند و به همین خاطر دیگر آن کتابِ تحریف شده قابل استناد نیست. از جلسه آینده آیاتِ فضیلت امیرالمؤمنین را شروع می‌کنیم.
هدایت شده از 
۵ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه پنجم است که آیات امیرالمؤمنین در قرآن را مرور می‌کنیم. اولین آیه‌ای را که خدمتتان تقدیم می‌کنم در سوره حمد قرار دارد و دعایی است که مسلمان‌ها روزانه ده بار باید در نمازهای واجبِ‌شان بخوانند : « اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ‌ » خدایا راه مستقیم را به من نشان بده و من را بر آن راه ثابت قدم نگه دار. قبل از توضیح این آیه سه تا نکته را خدمتتان عرض می‌کنم : نکته اول : تا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله زنده بودند همه مردم می‌دانستند که گفتار و رفتار پیامبر « صراطِ مستقیم » است و باید خودشان را با پیامبر عزیزمان هماهنگ کنند و به گفتار و رفتار ایشان عمل کنند. نکته دوم : « صراط مستقیم » یک واژه مبهم است که حتی داعشی آدم کُش و حجّاجِ خونخوار هم می‌توانند ادعا کنند راه ما، راه مستقیم است. ۳- در آیه ۴۴ سوره نحل خدا یک وظیفه‌ای را بر دوش پیامبر قرار داد که آن وظیفه، روشن کردن واژه‌های مبهم قرآن است تا کسی نتواند از قرآن سوء استفاده کند « وَ أَنْزَلْنٰا إِلَیكَ الذِّكْرَ لِتُبَینَ لِلنّٰاسِ مٰا نُزِّلَ إِلَیهِمْ » با ذکر این سه مقدمه خدمت‌تان عرض می‌کنم که شیعه و سنی نوشتند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رو کردند به امیرالمؤمنین و فرمودند : « یا علی! أَنْتَ الطَّرِیقُ الْوَاضِحُ وَ أَنْتَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم‏ » تو آن راه روشن هستی و تو آن صراطِ مستقیمی هستی که مردم باید بر آن صراط قرار بگیرند تا هدایت بشوند. پیامبر عزیزمان در حدیث دیگری بیان کردند که علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام حجت‌های خدا بر روی زمین هستند و وظیفه‌شان هدایت مردم است به سوی بهشت و به سوی سعادت. « مَنِ اهْتَدَى بِهِمْ هُدِی إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ » هر کسی هدایت آنها را بپذیرد، یعنی به گفتار و رفتار آنها توجه کند و آن را سرمشق خودش قرار بدهد این دعای قرآن در حق او مستجاب شده و او بر صراط مستقیم قرار گرفته. من کیَم بعدِ نبی، تنها صراط مستقیمم من علیِّ عالیِ اَعلی امیر مؤمنینَم
هدایت شده از 
۶ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه ششم است که درباره فضائل امیرالمؤمنین در قرآن با هم گفتگو می‌کنیم. در جلسه قبل بیان شد که هر مسلمان روزانه ده مرتبه می‌گوید « اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم‏ » خدایا من را در « صراط مستقیم » ثابت قدم بدار. و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « صراط مستقیم » علی بن ابیطالب است. یعنی در گفتار و رفتار و در تجارت، عبادت، سیاست و رفتار فردی و اجتماعی، امیرالمؤمنین علیه السلام را الگوی خودتان قرار بدهید تا این دعا در حق شما مستجاب شود و شما بر « صراط مستقیم » بمانید. برای تکمیل شدن بحث دو تا نکته را خدمتتان عرض می‌کنم : یک. وقتی خداوند تبارک و تعالی حضرت آدم را آفرید و از روح خودش در او دمید دستور سجده بر او را صادر کرد. همه فرشتگان اطاعت کردند ولی ابلیس که از جنّ بود و به خاطر عبادت زیاد در جمع فرشتگان قرار گرفته بود نافرمانی و سرکشی کرد، و از درگاه خدا رانده شد. او به خدا عرضه داشت : « پاداش هزاران ساله ی عبادتِ من را طول عُمر بر دنیا قرار بده » خداوند پذیرفت و عمر او را طولانی کرد. بعد متکبرانه در آیه ۱۶ سوره اعراف نقشه ی خودش را برای انحراف انسان‌ها بیان کرد که « قالَ فَبِما أَغْوَیتَنی‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقیم‏ » خدایا در راه مستقیم تو می‌نشینم، اجازه نمی‌دهم بندگان تو در این راه بیایند، یا در این راه بمانند. آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : « الصِّرَاطُ الَّذِی قَالَ إِبْلِیسُ « لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیم »‏ فَهُوَ عَلِیٌّ » تا وقتی پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله زنده بودند، « صراط » پیامبر بودند و بعد از ایشان « صراط مستقیم » امیرالمؤمنین علیه السلام شدند. ابلیس تمام تلاشش را می‌کند تا مردم را از علی بن ابیطالب علیه السلام دور کند و مردم حولِ محور او نچرخند و او را مقتدای خودشان قرار ندهند. دو. پلِ صراط در روز قیامت بر روی جهنم کشیده می‌شود که در انتهای آن پل بهشت قرار دارد. هر کسی بیشتر در دنیا بر « صراط مستقیم » باشد و دقیق‌تر بر صراطِ دنیا حرکت کرده باشد در آخرت آسان‌تر و سریع‌تر از آن صراط عبور خواهد کرد. پس صراطِ آخرت، تجسّم صراط دنیاست. پیامبر اکرم فرمودند : « مَنْ سَرَّهُ أَنْ یجُوزَ عَلَى الصِّرَاطِ كَالرِّیحِ الْعَاصِف‏ » هر کسی دوست دارد مثل تندباد از روی صراط آخرت عبور کند علی علیه السلام را رهبر و سرپرست و الگوی خودش قرار بدهد و به دستورات او در گفتار و رفتار عمل کند. جالب است که محدثین شیعه و سنی هم نوشته‌اند : « لا یجوزُ احدٌ الصراطَ الاّ مَنْ كَتَبَ له علىٌّ الجوازَ » کسانی اجازه عبور از پل صراط را دارند که آقا امیرالمؤمنین نامه آنها را امضا کرده باشد و اجازه عبور از پل صراط را به آنها داده باشد. پس : صراط دنیا خودِ علی بن ابیطالب است و عبور از صراط آخرت هم دستِ علی بن ابیطالب علیه السلام است.