May 11
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 8 ؛ نماز شب یک دقیقه ای
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 9 ؛ امتحان عاشقی
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 3 ؛ پاداش شنیدن فضائل امیرالمؤمنین.mp3
1.46M
امیرالمؤمنین در قرآن 3 ؛ پاداش شنیدن فضائل امیرالمؤمنین
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۳
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه سوم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن صحبت میکنیم. قرار شد قبل از شروعِ آیات چند تا نکته را با هم دوره کنیم.
نکته سوم : برای اینکه انگیزه من و شما بیشتر شود و این سلسله جلسات را با ذوق و شوق ادامه بدهیم و این کلیپها را در فضای مجازی پخش کنیم میخواهم یک حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تقدیمتان کنم.
قبل از بیان حدیث این سؤال را میپرسم که آیا شما با چشم تان، گوشتان و زبانتان گناه کردهاید؟
آیا دوست دارید که خداوند این گناهان را از پرونده اعمالِ شما پاک کند و روز قیامت، پاکِ پاک خدا را ملاقات کنید؟ حتماً میگویید بله!
پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند :
إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِی علی بن ابیطالب علیه السلام فَضَائِلَ لَا یحْصِی عَدَدَهَا غَیرُهُ ..
مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اكْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاعِ
وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِی فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اكْتَسَبَهَا بِالنَّظَر.
خداوند برای علی بن ابیطالب فضائلِ بسیار زیادی قرار داده که قابل شمارش نیست.
کتاب فضلِ تو را آبِ بحر کافی نیست
که تر کنم سرِ انگشت و صفحه بشمارم
بعد حضرت فرمودند : هر کسی فضیلتی از فضائل حضرت را بخواند خداوند کفاره گناهان چشمش قرار میدهد و اگر کسی فضائل را گوش کند همانطور که شما الان دارید گوش میکنید خدا گناهانی را که با گوشش انجام داده خواهد بخشید.
و فرمودند : هر کسی فضائل امیرالمؤمنین را پخش کند و یادآوری کند به دیگران که با زبان و با نوشتن یا تهیه یک کلیپ انجام میشود خداوند گناهان او را میبخشد.
در اینجا دیگر حضرت نفرمودند گناهان چشم یا گناهان زبان او را می بخشد « چون خواندن و گوش کردن یک کار فردی است اما پخش کردن و ذکر و یادآوری یک کار اجتماعی است و به همین خاطر فضیلت بیشتری دارد »
بنابراین در مورد پخش کردن و یادآوری فضائل علی بن ابیطالب، پیامبر اکرم فرمودند : خداوند همه گناهانی که « حقّ اللّه » باشد را میبخشد.
بنابراین من و شما سعی کنیم این فضائل را یاد بگیریم و برای دانش آموزانمان بیان کنیم و برای دانش آموزمان تحقیق بدهیم که بروند ببینند فلان آیه درباره چه کسی نازل شده؟ و برای اینکه انگیزهشان بالا برود به آنها نمره هم بدهیم.
و نکته چهارم : عزیزانی هستند که اهلِ تحقیق و پژوهش هستند و دوست دارند متن این آیات یا روایات را دقیقاً ببینند، به همین خاطر بنده قسمتی از متن عربی را داخل کلیپ میخوانم که با جستجوی این متنها در مجامعِ حدیثی میتوانند به اصل حدیث برسند و اطلاعاتشان را در مورد این موضوع کامل کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام مهم
نماز صبح اول وقت را چه زمانی بخوانیم که صحیح باشد؟
این مسأله شرعی مهم را حتماً در فضای مجازی پخش کنیم
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 4 ؛ چرا خدا نام حضرت علی را در قرآن نیاورد؟.mp3
1.91M
امیرالمؤمنین در قرآن 4 ؛ چرا خدا نام حضرت علی را در قرآن نیاورد؟
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۴
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه چهارم است که درباره آیات فضیلت امیرالمؤمنین گفتگو میکنیم.
در این جلسه به این سؤال مهم پاسخ می دهم که :
« اگر صدها آیه درباره کمالات و خوبیهای امیرالمؤمنین در قرآن نازل شده پس چرا حداقل یک بار نام علی بن ابیطالب علیه السلام در قرآن نیامده؟ »
سه تا پاسخ خدمتتان میدهم :
یک. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کلیات بیان شده و در اصل ۹۸ آن آمده که مُفسِّر این کلیات، شورای نگهبان است که جزئیات این کلیات را بیان میکند.
و قرآن کریم هم قانون اساسیِ اسلام است که کلیات را بیان میکند. در آیه ۶۴ سوره نحل آمده « وَ مَا أَنْزَلْنَا عَلَیکَ الْکِتَابَ إِلاَّ لِتُبَینَ لَهُمُ. » ما کلیات را در این کتاب آسمانی نازل کردیم و وظیفه پیامبر هست که جزئیات را بیان کند و آیات مبهم قرآن را روشن کند
و بر مردم هم واجب کردیم تا از گفتارِ پیامبر پیروی کنند و هر چه پیامبر اکرم فرمودند از او بپذیرند. « وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا »
امام صادق علیه السلام فرمودند : خداوند در قرآن نماز را واجب کرد ولی تعداد رکعات را ذکر نکرد، حج را واجب کرد ولی تعداد طوافها را بیان نکرد، تا اینکه پیامبر اینها را بر مردم بیان کند.
« حتّى کانَ رَسُولُ اللّهِ هُوَ الذَّى فَسَّرَ لَهُمْ ذلِکَ. »
و فرمودند : خداوند آیاتی را در شأن امیرالمؤمنین به صورت مبهم آورد و پیامبر خدا وظیفه داشت که آن آیات را روشن کند و منظورِ آن آیه را بیان کند که منظور علی بن ابیطالب علیه السلام است.
دو. در آیه اول سوره عنکبوت آمده که « أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یفْتَنُونَ » آیا مردم فکر میکنند همین که گفتند ؛ « من به خدا و پیامبر و قرآن ایمان آوردم » من از آنها میپذیرم، بدون امتحان کردن، چنین چیزی نیست.
خدا برای اینکه بندگانش را امتحان کند، در آیات قرآن کلمات مبهمی میآورد و با کنایه فضائل امیرالمؤمنین را ذکر میکند و آقا رسول الله آن واژه مبهم را توضیح میدهد و روشن میکند و مردم امتحان میشوند که آیا سخن پیامبر را میپذیرند یا نه و آیا به سخنِ او ایمان دارند یا ندارند؟
سه. خداوند متعال در آیه ۷ سوره حِجر فرمودند : « إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ » ما قرآن را نازل کردیم و قطعاً و یقیناً آن را از تحریف حفظ میکنیم.
یکی از راههای خداوند متعال برای جلوگیری از تحریفِ قرآن این بود که زمینه تحریف را از بین ببرد
مثلاً آقا امیرالمؤمنین دشمنان فراوانی داشتند که حق حضرت را غصب کردند، با حضرت جنگیدند، سالها در منابر حضرت را لعن کردند و دوست داشتند قبر حضرت را پیدا کنند و قبر را بشکافند، حتی به بدن حضرت جسارت کنند.
بنابراین اگر خداوند متعال به جای کنایه و وصفِ امیرالمؤمنین ، نام او را در قرآن میآورد، انگیزه تحریف آنها بیشتر میشد و چون سالیان سال خودشان را خلیفهی رسول الله معرفی کرده بودند و قدرت اجتماعی هم داشتند ممکن بود قرآن را تحریف کنند و در آن صورت دیگر قرآن، قابل استناد و اعتماد نبود.
همانطور که نام مبارک پیامبر در تورات و انجیل آمد ولی متأسفانه یهود و نصارا کتاب آسمانیِ شان را تحریف کردند و به همین خاطر دیگر آن کتابِ تحریف شده قابل استناد نیست.
از جلسه آینده آیاتِ فضیلت امیرالمؤمنین را شروع میکنیم.
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 10 ؛ فقط به خاطر تو
#نماز_شهیدان
@navb110
May 11
May 11
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 11 ؛ کلید حل مشکلات
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۵
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه پنجم است که آیات امیرالمؤمنین در قرآن را مرور میکنیم.
اولین آیهای را که خدمتتان تقدیم میکنم در سوره حمد قرار دارد و دعایی است که مسلمانها روزانه ده بار باید در نمازهای واجبِشان بخوانند : « اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ » خدایا راه مستقیم را به من نشان بده و من را بر آن راه ثابت قدم نگه دار.
قبل از توضیح این آیه سه تا نکته را خدمتتان عرض میکنم :
نکته اول : تا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله زنده بودند همه مردم میدانستند که گفتار و رفتار پیامبر « صراطِ مستقیم » است و باید خودشان را با پیامبر عزیزمان هماهنگ کنند و به گفتار و رفتار ایشان عمل کنند.
نکته دوم : « صراط مستقیم » یک واژه مبهم است که حتی داعشی آدم کُش و حجّاجِ خونخوار هم میتوانند ادعا کنند راه ما، راه مستقیم است.
۳- در آیه ۴۴ سوره نحل خدا یک وظیفهای را بر دوش پیامبر قرار داد که آن وظیفه، روشن کردن واژههای مبهم قرآن است تا کسی نتواند از قرآن سوء استفاده کند « وَ أَنْزَلْنٰا إِلَیكَ الذِّكْرَ لِتُبَینَ لِلنّٰاسِ مٰا نُزِّلَ إِلَیهِمْ »
با ذکر این سه مقدمه خدمتتان عرض میکنم که شیعه و سنی نوشتند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رو کردند به امیرالمؤمنین و فرمودند : « یا علی! أَنْتَ الطَّرِیقُ الْوَاضِحُ وَ أَنْتَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیم » تو آن راه روشن هستی و تو آن صراطِ مستقیمی هستی که مردم باید بر آن صراط قرار بگیرند تا هدایت بشوند.
پیامبر عزیزمان در حدیث دیگری بیان کردند که علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام حجتهای خدا بر روی زمین هستند و وظیفهشان هدایت مردم است به سوی بهشت و به سوی سعادت.
« مَنِ اهْتَدَى بِهِمْ هُدِی إِلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ » هر کسی هدایت آنها را بپذیرد، یعنی به گفتار و رفتار آنها توجه کند و آن را سرمشق خودش قرار بدهد این دعای قرآن در حق او مستجاب شده و او بر صراط مستقیم قرار گرفته.
من کیَم بعدِ نبی، تنها صراط مستقیمم
من علیِّ عالیِ اَعلی امیر مؤمنینَم
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۶
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه ششم است که درباره فضائل امیرالمؤمنین در قرآن با هم گفتگو میکنیم.
در جلسه قبل بیان شد که هر مسلمان روزانه ده مرتبه میگوید « اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم » خدایا من را در « صراط مستقیم » ثابت قدم بدار.
و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « صراط مستقیم » علی بن ابیطالب است.
یعنی در گفتار و رفتار و در تجارت، عبادت، سیاست و رفتار فردی و اجتماعی، امیرالمؤمنین علیه السلام را الگوی خودتان قرار بدهید تا این دعا در حق شما مستجاب شود و شما بر « صراط مستقیم » بمانید.
برای تکمیل شدن بحث دو تا نکته را خدمتتان عرض میکنم :
یک. وقتی خداوند تبارک و تعالی حضرت آدم را آفرید و از روح خودش در او دمید دستور سجده بر او را صادر کرد.
همه فرشتگان اطاعت کردند ولی ابلیس که از جنّ بود و به خاطر عبادت زیاد در جمع فرشتگان قرار گرفته بود نافرمانی و سرکشی کرد، و از درگاه خدا رانده شد.
او به خدا عرضه داشت : « پاداش هزاران ساله ی عبادتِ من را طول عُمر بر دنیا قرار بده » خداوند پذیرفت و عمر او را طولانی کرد.
بعد متکبرانه در آیه ۱۶ سوره اعراف نقشه ی خودش را برای انحراف انسانها بیان کرد که « قالَ فَبِما أَغْوَیتَنی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقیم » خدایا در راه مستقیم تو مینشینم، اجازه نمیدهم بندگان تو در این راه بیایند، یا در این راه بمانند.
آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : « الصِّرَاطُ الَّذِی قَالَ إِبْلِیسُ « لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیم » فَهُوَ عَلِیٌّ »
تا وقتی پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله زنده بودند، « صراط » پیامبر بودند و بعد از ایشان « صراط مستقیم » امیرالمؤمنین علیه السلام شدند.
ابلیس تمام تلاشش را میکند تا مردم را از علی بن ابیطالب علیه السلام دور کند و مردم حولِ محور او نچرخند و او را مقتدای خودشان قرار ندهند.
دو. پلِ صراط در روز قیامت بر روی جهنم کشیده میشود که در انتهای آن پل بهشت قرار دارد. هر کسی بیشتر در دنیا بر « صراط مستقیم » باشد و دقیقتر بر صراطِ دنیا حرکت کرده باشد در آخرت آسانتر و سریعتر از آن صراط عبور خواهد کرد.
پس صراطِ آخرت، تجسّم صراط دنیاست.
پیامبر اکرم فرمودند : « مَنْ سَرَّهُ أَنْ یجُوزَ عَلَى الصِّرَاطِ كَالرِّیحِ الْعَاصِف » هر کسی دوست دارد مثل تندباد از روی صراط آخرت عبور کند علی علیه السلام را رهبر و سرپرست و الگوی خودش قرار بدهد و به دستورات او در گفتار و رفتار عمل کند.
جالب است که محدثین شیعه و سنی هم نوشتهاند : « لا یجوزُ احدٌ الصراطَ الاّ مَنْ كَتَبَ له علىٌّ الجوازَ »
کسانی اجازه عبور از پل صراط را دارند که آقا امیرالمؤمنین نامه آنها را امضا کرده باشد و اجازه عبور از پل صراط را به آنها داده باشد.
پس : صراط دنیا خودِ علی بن ابیطالب است و عبور از صراط آخرت هم دستِ علی بن ابیطالب علیه السلام است.
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 5 ؛ صراط مستقیم 1.mp3
1.31M
امیرالمؤمنین در قرآن 5 ؛ صراط مستقیم 1
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 6 ؛ صراط مستقیم 2.mp3
1.7M
امیرالمؤمنین در قرآن 6 ؛ صراط مستقیم 2
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 12 ؛ در محاصره مشکلات
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 13 ؛ حواس جمع
#نماز_شهیدان
@navb110
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 7 ؛ نعمت بزرگ 1.mp3
1.79M
امیرالمؤمنین در قرآن 7 ؛ نعمت بزرگ 1
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۷
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه هفتم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن با هم گفتگو میکنیم.
خداوند تبارک و تعالی در سوره حمد از ما مسلمانها خواسته روزانه ده بار این دعا را بخوانیم که « اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ » خدایا ما را بر راه مستقیم ثابت قدم بدار و به آن راه هدایت کن.
و در قالب دعا به ما دستور داده که بروید « صراط مستقیم » را پیدا کنید و توضیح داده که « صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ » آن راه، راه کسانی هست که منِ خدا به آنها نعمت دادهام.
خُب این چه نعمتی است اگر کسی آن نعمت را داشته باشد در « صراط مستقیم » قرار میگیرد؟
مسلماً اون نعمت، صورتِ زیبا، ثروتِ فراوان، مدرک تحصیلی، موقعیت اجتماعی، و محبوبیت در بین مردم و قدرتِ زیاد نیست.
آن نعمت دو تا ویژگی باید داشته باشد :
یک. اگر کسی آن نعمت را داشته باشد خدا به او غضب نمیکند. « غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ »
دو. با وجود آن نعمت آن شخص گمراه نمیشود. « وَ لَا الضَّالِّینَ »
خیلیها هستند که صورت زیبا دارند، ثروت فراوان دارند و نعمتهای دیگری دارند مثلِ محبوبیت بین مردم ولی باز هم گمراه شدند.
پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله این آیه را اینطور تفسیر کردند : که کسانی که ولایت و سرپرستی علی بن ابیطالب علیه السلام را بپذیرند آن نعمت به آنها داده شده و خداوند به آنان غضب نمیکند و گمراه هم نخواهند شد. « لَمْ یغْضَبْ عَلَیهِمْ وَ لَمْ یضِلُّوا »
پس منظور از « نعمت » در سوره حمد ولایتِ علی بن ابیطالب علیه السلام است.
در آیات دیگری از قرآن هم واژه « نعمت » به معنای ولایت آمده که سه تای آنها را میخواهم خدمتتان تقدیم کنم ؛
یک. خداوند یکی از وظایفی که بر دوش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار داده و بر دوش ما مسلمانها هم قرار داد این است که « وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ » درباره نعمتی که خدا به تو داده با مردم گفتگو کن. آنها را بازگو کن.
مسلماً منظور از نعمت، نعمتِ مادی نیست که من بیایم در حضور مردم بگویم :
1. خانه من چقدر بزرگ است.
2. ماشین من چقدر خوب است.
3. حافظه من چقدر قوی است.
4. فرزندان من چقدر زیبا هستند.
خب اینها دو تا عیب دارد :
الف : اگر من این نعمتها را بین مردم بشمارم، خودستایی میشود که سبب غرور می شود و تکبر کار زشتی است.
ب. بیان نعمتهای مادی در بین مردم سبب میشود دیگران به من حسادت کنند. من نباید کاری کنم که دیگران به من حسادت کنند.
خُب پس منظور از این نعمت چیست؟
این « نعمت » باید نعمتِ معنوی باید باشد و نعمتی باشد که کسانِ دیگر هم بتوانند به آن نعمت دسترسی پیدا بکنند.
در روایت آمده خداوند بر عهده پیامبر عزیزمان گذاشتند، از نعمتِ دین با مردم سخن بگویند و از نعمت وجودِ علی بن ابیطالب علیه السلام .
« فَحَدِّث فَضَائِلَ علیِّ بْنِ اَبی طالب » ای پیامبر کرامات و کمالات علی بن ابیطالب را برای مردم بازگو کن تا آنها با این نعمت بزرگ آشنا شوند.
من دیده به احسانِ علی دارم و بس
سر در خط فرمانِ علی دارم و بس
هر کس زده دست خود به دامان کسی
من دست به دامانِ علی دارم و بس.
هدایت شده از
#امیرالمؤمنین_در_قرآن ۸
بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
سلام به شما معلم عزیز.
جلسه هشتم است که با موضوع آیات امیرالمؤمنین در قرآن در خدمت شما هستم.
در جلسه قبل بیان شد که منظور از « نعمت » در سوره حمد، نعمتِ ولایت است و مسلمانها در شبانه روز ده بار این نعمت را یادآور میشوند و در نمازشان میگویند « صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ » و بیان شد که واژه نعمت در قرآن در موارد متعدد معنای ولایت به کار رفته که قرار شد سه موردش را خدمتتان عرض کنم.
دو. خداوند در روز قیامت میفرماید : « وَ قِفُوْهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولونَ » انسانها را نگه دارید تا از آنها سؤال شود.
در سوره تکاثر آمده که سؤال از « نعمت » میشود « ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ »
امام صادق علیه السلام به ابوحنیفه که برای مردم تفسیر قرآن می گفت فرمودند : شنیدم « نعمت » در این آیه را به معنای آب گوارا و غذای لذیذ تفسیر کردی؟
گفت : بله، همین طور است.
حضرت از ایشان پرسیدند که اگر در خانه یک نفری چند روز مهمان باشی و وقتی خواستی از خانه خارج شوی صاحبخانه به تو بگوید که « تو چند لیوان آب و چند بشقاب غذا خوردی و. » درباره ی او چه قضاوتی میکنی؟
گفت : میگویم او انسان بخیلی است.
گفت : پس اگر خدا در روز قیامت تک تک انسانها را بیاورد و بگوید : « تو چند لیوان آب خوردی و چند بشقاب غذا خوردی » و یکی یکی از این لیوان آب ها از او سؤال بپرسد آیا او بخیل نخواهد بود؟
ابوحنیفه گفت : خُب شما این آیه را چگونه تفسیر میکنید؟
حضرت فرمودند : این « نعمت » که خداوند روز قیامت از انسانها از آن سؤال میپرسد، دوستیِ ما امامان است. یعنی دوستی علی بن ابیطالب و فرزندان ایشان علیهم السلام که به مقام امامت رسیدند و منظور از « نَعیم » در این آیه، نعمت ولایت است.
سه. وقتی در روز عید غدیر خم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دست امیرالمؤمنین علیه السلام را بالا گرفتند، در حضور ده ها هزار نفر از مسلمانها فرمودند :
« مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ » هر کسی من رهبر و سرپرست او هستم علی بن ابیطالب رهبر و سرپرست او خواهد بود.
آیه ۳ سوره مائده نازل شد که « اَلْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتِی » امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خودم را به شما ارزانی داشتم و نعمت را تمام کردم.
پیامبر با نزول این آیه فرمودند : « اَللّهُ أَکْبَرُ عَلى اِکْمالِ الدِّیْنِ وَ اِتْمامِ النِّعْمَةِ » یعنی این جوری از خدا تشکر کردم.
امیرالمؤمنین علیه السلام در محاجهای که داشتند با مردم، فرمودند : خدا هفت ویژگی به من داده که یکی از آن ویژگیها این است که به واسطهی من بود که نعمت بر مردم کامل شد « وَ أَتَمَّ عَلَیهِمُ اَلنِّعَمَ »
امام باقر علیه السلام فرمودند : « آخِرُ فَرِیضَةٍ أَنْزَلَهَا اَللَّهُ تَعَالَى اَلْوَلاَیةُ » آخرین چیزی که خداوند بر این امت واجب کرد ولایت بود که به واسطه این ولایت نعمت تمام شد.
پس واژه « نعمت » در آیات قرآن در برخی موارد به معنای ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام است.
هدایت شده از
امیرالمؤمنین در قرآن 8 ؛ نعمت بزرگ 2.mp3
1.79M
امیرالمؤمنین در قرآن 8 ؛ نعمت بزرگ 2
#امیرالمؤمنین
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز با نماز 14 ؛ بهترین نماز حاج قاسم
#نماز_شهیدان
@navb110
May 11
May 11