eitaa logo
احکام دو دقیقه‌ ای
93 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
5 فایل
@navb110 بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 عناوین کانال https://eitaa.com/navb110/7162
مشاهده در ایتا
دانلود
صحت و قبولى‏ دو واژه براى بسيارى از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولى است. صحت آنجا به كار مى‏رود كه عمل شرايط لازم را دارا باشد و واژه قبول در آن جا به كار مى‏رود كه از كمال آداب لازم برخوردار باشد. بنابراين آن جا كه واژه قبول نشدن يك عمل مطرح مى‏شود، نه اين است كه نبايد انجام داد و يا بعداً بايد آن عمل را قضا نمود. مثلًا در روايت آمده است: كسى كه شراب بخورد نمازش تا چهل‏ روز قبول نمى‏شود، بعضى از مردم از روايت فوق چنين برداشت كرده‏اند كه چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر آن است كه در اين مدت نماز نخوانند، در حالى كه نمازشان در اين مدت از كمال لازم برخوردار نيست نه اين كه صحيح نيست. به عبارت ديگر: صحت عمل غير از قبولى عمل است، چه بسا عملى صحيح است لكن مقبول نيست.
روزه تازه بالغ‏ بسيارى از پدر و مادرها به جهت مهربانى و دلسوزى نسبت به فرزند خود نمى‏گذارند فرزندشان روزه بگيرد، در حالى كه بايد اجازه بدهند فرزندشان روزه بگيرد وغذاهاى مقوى به او بدهند اگر روزه برايش ضرر داشت نگذارند روزه بگيرد. لازم به ذكر است كه براى تكليف سه شرط است: بلوغ، عقل و قدرت. اگر اين شرايط را هركس داشته باشد بايد به تكاليف شرعى خود عمل كند و اگر يكى از آنها را نداشته باشد، تكليفى ندارد.
روزه بيمار برخى از مردم فكر مى‏كنند بر بيمار روزه واجب نيست، در حالى كه طبق فتواى مراجع تقليد يكى از ملاك‏هاى نگرفتن روزه، ضرر داشتن روزه است نه بيمار بودن، بنابراين درصورتى كه شخص سالم و تندرست‏ باشد، چنانچه روزه بگيرد و روزه براى او ضرر داشته باشد نبايد روزه بگيرد. از سوى ديگر اگر شخصى بيمار باشد، ولى روزه گرفتن براى او ضرر نداشته باشد بايد روزه بگيرد.
مسواك كردن روزه‏دار برخى از مردم تصور مى‏كنند اگر روزه‏دار مسواك كند روزه‏اش باطل مى‏شود، در حالى كه صِرف مسواك كردن و استفاده از خمير دندان روزه را باطل نمى‏كند، بلكه فرو دادن كفِ خميردندان و رطوبتِ مسواكى كه از دهان بيرون آورده شده و مجدداً به دهان برده شده، روزه را باطل مى‏كند. پرسش: آيا مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه، اشكال دارد؟ پاسخ: اشكال ندارد، ولى بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود.
بوييدن گياهان معطر برخى از مردم فكر مى‏كنند استفاده از بوى‏خوش وعطر براى روزه‏دار مكروه و ترك آن بهتر است، در حالى كه عطر زدن و استفاده از بوى خوش براى روزه‏دار نه تنها مكروه نيست بلكه هديه و ارمغانى براى اوست، اما آنچه كه براى روزه‏دار مكروه است بوكردن گياهان‏معطّر است چه گل باشد و چه غير گل.
افطار روزه مسافر برخى از مردم تصور مى‏كنند روزه‏دار اگر بخواهد پيش از ظهر به مسافرت برود مى‏تواند از ابتداى سفر، روزه خود را افطار كند. در حالى كه طبق نظر همه مراجع تقليد، روزه‏دار بايد صبر كند تا به حد ترخّص برسد، يعنى به جايى برسد كه ديوارهاى شهر را نبيند و صداى اذان شهر و روستاى خود را نشنود، آنگاه مى‏تواند چيزى بخورد و اگر چنانچه پيش از رسيدن به حد ترخّص، روزه‏اش را باطل كند، قضاى آن را بايد بگيرد و بنا بر احتياط كفّاره نيز بر او واجب مى‏شود.
دعا در احكام‏ مسأله: واجب‏است دعاهاى واجب به‏عربى خوانده‏شوند و در دعاهاى غير واجب جايز است به زبان فارسى و يا ساير زبان‏ها خوانده شوند. مسأله: جايز نيست ذكرهاى مخصوص نماز به غيرعربى خوانده‏شود. مسأله: طبق نظر برخى از مراجع همچون امام خمينى (ره) جايز است دعا در قنوت به فارسى و زبان‏هاى ديگر خوانده شود. پرسش: تكرار قسمتى از دعاها چه حكمى دارد؟ پاسخ: تكرار اشكالى ندارد ولى در دعاهاى مأثور اگر بخواهد به قصد ورود بخواند بايد به همان نحو كه وارد شده است بخواند. پرسش: دعاهايى مخصوص ماه رمضان به صورت دعاى هر روز وارد شده است، قرائت آنها در صورت شك در صحتشان چه حكمى دارد؟ پاسخ: اگر قرائت آنها به قصد رجا و مطلوبيت باشد اشكال ندارد.
سه نكته در رابطه با روزه‏ 1. تمام روزهاى سال، بجز ايامى كه روزه، واجب، مكروه يا حرام مى‏باشد، گرفتن روزه مستحب است. 2. اگر كسى عمداً و بدون عذر روزه واجب را نگيرد يا آن را باطل كند، قضا و كفاره بر او واجب مى‏شود. 3. در ماه رمضان روزه‏اى بجز روزه آن ماه واقع‏نمى‏شود، واجب باشد يا مستحب، موظف به روزه آن ماه باشد يا نباشد، مانند مسافر.
روزه بى‏ولايت‏ پرسش: نماز و روزه بدون ولايت اهل‏بيت (ع) چه حكمى دارد؟ پاسخ: پاسخ سؤال همان‏است كه در حديث معروف امام باقر (ع) آمده است: اگر كسى تمام روزها را روزه بگيرد و شبها را به عبادت مشغول باشد و همه ساله به حج برود و تمام مالش را در راه خدا انفاق كند، اما ولايت معصومين (ع) را نداشته باشد و اعمال خود را به راهنمايى آنها انجام ندهد، بهره‏اى از اين اعمال عائد او نخواهد شد.
چهار نكته درباره كفاره‏ 1. روزه در تمام كفارات بايد پى در پى باشد والا بايد از نو شروع كند. 2. در مواردى كه بايد دو ماه روزه بگيرد مى‏تواند بعد از روزه گرفتن سى و يك روز، بقيه روزه‏هاى كفّاره را پراكنده بگيرد. 3. آنچه موالات كفاره را به هم مى‏زند امورى است كه از روى اختيار باشد اما اگر مُكره يا مضطر يا بيمار يا حائض و ... باشد مانعى ندارد. 4. خوردن عمدى برخى روزه‏ها مانند روزه قضا، قبل از ظهر و نذر معين و روزه مستحبى كفاره ندارد.
كفاره مبطلات روزه‏ مبطلات روزه از نظر كفاره سه قسم است: 1. كفاره ندارد همچون قى كردن‏ و بقاء بر جنابت غير عمدى. 2. يك كفاره دارد همچون سر به زير آب بردن عمدى‏ ؛ خوردن يا آشاميدن‏ ؛ مقاربت و نزديكى با همسر و روزه خوارى عمدى و بدون عذر. مسأله: اگر روزه دار در روز استمناء كند يعنى كارى كند كه منى از او خارج شود، روزه‏اش باطل است و يك كفاره دارد. 3. كفاره جمع دارد همچون افطار روزه با حرام مانند خوردن شراب يا انجام عمل حرامى چون زنا؛ نسبت دروغ به خدا، پيامبر (ص) و ائمه (ع) و جماع حرام (جماع در حال حيض).
مصرف كفاره‏ برخى از مردم پول كفّاره را به فقير مى‏دهند، در حالى كه پول دادن به عنوان كفّاره كافى نيست، بلكه بايد صرف غذا براى فقرا شود. مگر آن كه فقير مورد نظر، مورد اطمينان باشد و به او پول بدهد و او را وكيل كند كه با آن پول خودش طعام تهيه كند. به عبارت ديگر مردم در مصرف‏ كفّاره و رد مظالم و زكات فطره فرقى نمى‏گذارند، در حالى كه بايد كفّاره صرف طعام فقرا شود، رد مظالم به فقرا داده شود و زكات فطره همچون مصرف زكات است كه در رساله‏ها مطرح شده است.
انواع كفاره روزه‏ كفاره روزه پنج نوع است: 1. كفّاره روزه خوارى عمدى در ماه رمضان و آن گرفتن دو ماه روزه و يا اطعام شصت فقير است. 2. كفّاره خوردن عمدى روزه قضاى ماه رمضان در بعد از ظهر و آن اطعام ده فقير است و درصورت عدم تمكن، گرفتن سه روز روزه است. 3. كفّاره‏روزه نذر معين و آن همان كفاره روزه خوارى عمدى در ماه رمضان است. 4. كفّاره‏روزه‏اعتكاف و آن همان كفّاره روزه خوارى عمدى در ماه رمضان است. 5. كفّاره جمع: عبارت است از جمع دو ماه روزه و اطعام شصت فقير، اين كفّاره در مورد باطل‏كردن روزه با حرام است. مانند افطار روزه با غذاى حرام يا نسبت دروغ دادن به خدا و پيامبر و ...
تفاوت كفاره افطار عمدى روزه‏رمضان با كفاره‏غير عمد كفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان با كفاره افطار غيرعمد دو تفاوت دارد: 1. در مقدار: در كفاره افطار عمدى، بايد براى هر روز شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مد طعام بدهد. و يا دو ماه روزه بگيرد اما در كفاره مريض بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد. 2. در مصرف كفاره: در كفاره‏عمدى اگر به شصت فقير دسترسى دارد، نمى‏تواند به هر كدام از آنها بيشتر از يك مد طعام بدهد، ولى در كفاره غير عمد اين امر لازم نيست.
رؤيت هلال شوال‏ از پنج راه رؤيت هلال ثابت مى‏شود: 1. خود انسان رؤيت هلال كند. 2. دو عادل به رؤيت هلال شهادت بدهند. 3. عده‏اى كه از گفتن آنها يقين پيدا مى‏شود بگويند ماه را ديده ايم. 4. سى روز از اول ماه بگذرد. 5. حاكم شرع حكم به ديده شدن هلال ماه كند.
چند نكته درباره فطريه‏ 1. زكات دو گونه است، زكات مال و زكات بدن. 2. زكات فطره بر هر كسى كه توانايى دارد واجب است. 3. مقدار فطريه سه كيلو گندم يا ... و يا قيمت آنهاست. 4. فطريه را بايد به فقير داد و فقير كسى است كه مخارج سال خود را نمى‏تواند تأمين كند. 5. مالى كه به عنوان فطريه كنار گذاشته مى‏شود، نمى‏توان از آن استفاده نمود. 6. كسى‏كه فطريه چند نفر را مى‏دهد لازم‏نيست همه را از يك جنس بدهد. 7. كسى كه فطريه او بر ديگرى واجب است اگر خودش بدهد از ديگرى ساقط نمى‏شود. 8. اگر فطريه انسان بركسى واجب باشد و ندهد برخود انسان واجب نمى‏شود.
موارد عدم وجوب فطريه‏ در موارد زير فطريه بر ميزبان واجب نيست: 1. بعد از اذان شب عيد فطر ميهمان بر ميزبان وارد شود. 2. اگر ميهمان با اجازه ميزبان خودش فطريه را بدهد. 3. در جايى كه ميهمان نان خور ميزبان محسوب نشود. 4. كسى كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسبى هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود را تأمين نمايد دادن زكات فطره بر او واجب نيست.
به موارد زير نمى‏توان فطريه داد 1. به پدر و مادر. 2. فرزند و نوه فقير. 3. متجاهر به فسق. 4. غير سيد به سيد. 5. به كسى كه فقير نيست. 6. كسى كه فطريه را در جهت معصيت مصرف مى‏كند.
مواردى كه روزه واجب نيست‏ بر چند دسته روزه واجب نيست: 1. پيرمرد و پيرزنى كه گرفتن روزه براى آنان مشقت دارد. 2. زن باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد. 3. زن شيردهى كه روزه گرفتن براى طفل او ضرر دارد. 4. بيمارى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد. 5. كسى كه بيمارى‏اى دارد كه زياد تشنه مى‏شود و نمى‏تواند تشنگى را تحمل كند. 6. كسى كه به سن بلوغ نرسيده است. 7. زنى كه خون حيض و نفاس مى‏بيند. 8. مسافرى كه بيش از حد مسافت شرعى مى‏رود و قصد اقامت ده روز نمى‏كند. 9. دخترى‏كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقت و ضرر دارد. 10. كسى كه بى‏هوش است و يا در كُما به سر مى‏برد. 11. ديوانگان.
نماز قبل از افطار مستحب است روزه‏دار نماز مغرب و عشا را پيش از افطار كردن بخواند، ولى اگركسى منتظر اوست يا ميل‏زيادى به غذا دارد كه نمى‏تواند با حضور قلب نماز بخواند بهتر است اول افطار كند ولى به قدرى كه ممكن است نماز را در وقت فضيلت آن بجا آورد.
احكام شادى‏ پرسش: آيا مى‏توان در ولادت امامان‏معصوم (ع) در مسجد نوار آهنگ مذهبى غير حرام گذاشت؟ پاسخ: آية الله مكارم: گذاشتن آهنگ مذهبى در مساجد و حسينيه‏ها مناسب نيست، از آن اجتناب كنيد. پرسش: آيا پخش موسيقى شاد به مناسبت ميلاد ائمه معصومين (ع) در مسجد اشكال دارد؟ پاسخ: آية الله خامنه اى: مسجد جايگاه خاصى دارد و حتى اگر موسيقى غير مطرب باشد حرام است. پرسش: دست زدن همراه با مداحى در مجالس شادى ائمه و روزهاى تولد آنها از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ پاسخ: آيات عظام مكارم و فاضل: دست زدن اگر با امور حرام مقرون نباشد حرام نيست، ولى در مساجد و حسينيه‏ها از آن پرهيز كنيد. پرسش: برخى مداحان مى‏گويند كف زدن داراى ثواب است و هرچه بهتر و محكم‏تر كف بزنيد ثواب بيشترى مى‏بريد، آيا اين گونه اعمال اگر براى اهل بيت (ع) انجام شود ثواب دارد؟ پاسخ: آية الله فاضل: كف زدن در مساجد و حسينيه‏ها و اماكن مقدس به هر عنوان كه باشد جايز نيست و در غير آن هم با توجه به اين كه در طول تاريخ شعار مسلمانان صلوات بوده است خصوصاً در مجالسى كه به نام و ياد ائمه تشكيل شده باشد مناسب است، مسلمانان احساسات مذهبى خويش را با فرستادن صلوات ابراز كنند.
حضرت على (ع) و مسجد مسأله: از مسائلى‏كه متناسب با حضرت على (ع) است، مساجدى است كه به نوعى حضرت على (ع) با آنها در ارتباط بوده است: همچون مسجد الحرام، مسجد النبى و مسجد كوفه. در اين سه مسجد مسافر مى‏تواند نمازش را شكسته و يا تمام بخواند و نيز اعتكاف در اين مساجد فضيلت خاصّى دارد و نماز گزاردن در آنها ثواب ويژه‏اى دارد. مى‏توان در مناسبت‏هايى كه به حضرت على (ع) مربوط مى‏شود، از احكام ولايت، احكام شهادت، شهادت در اذان و اقامه، نمازهاى حضرت و ويژگى‏هاى ائمه (ع) در احكام شرعى ياد نمود. همچون لزوم معرفت و شناخت آنها، لزوم حفظ حرمت و شأن آنها، حرمت نسبت دروغ به آنها و ...
احكام معصومين (ع) ائمه معصومين (ع) به جهت قداست و شرافتى كه دارند داراى احكام خاصى مى‏باشند، به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 1. نماز خواندن در حرم ائمه (ع) همچون نماز خواندن در مساجد است بلكه بهتر، درباره نماز خواندن در حرم حضرت على (ع) آمده است كه برابر دويست هزار نماز در مكان‏هاى ديگر است. 2. توقف افراد ناپاك همچون جنب وحائض ونفساء در حرم ائمه (ع) جايز نيست. 3. نجس كردن حرم ائمه (ع) حرام و تطهير جايى كه نجس شده است واجب است. 4. بى احترامى به آنها و آنچه به نام آنهاست حرام است. 5. زيارت‏معصومين (ع) ويژگى‏هاى خاص خود را دارد. همچون: نماز زيارت، غسل زيارت، زيارت‏هاى ويژه همچون امين الله و جامعه كبيره و ...