معيار در سود بانكى
جوايزى كه بانك به جهت تشويق براى وديعه گذار و قرض و مانند اينها به كسى كه قرعه به نام او اصابت كرده مىدهند حلال است و مانعى از آنها نمىباشد.[1] امانت و وديعههايى كه صاحبان آنها به بانكها مىپردازند در صورتى كه به عنوان قرض و تمليك بر ضمان باشد مانعى ندارد و براى
بانك تصرف در آن جايز است و قرار گذاشتن نفع و فايده حرام است همانطورى كه دادن اين گونه فايدهها و گرفتن آنها حرام مىباشد.[2]
[1] تحرير الوسيله، ج 2، اعمال البنوك، م 7.
[2] تحرير الوسيله، ج 1، م 6.
معيار رضايت
تصرف در مال ديگران بدون رضايت و اجازه جايز نيست.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمودند: لايَحِلُّ لِمُؤمنٍ مال اخيه الّا عن طيب نفسه[1]
و در روايت ديگر آمده است: لا يَحِلُّ لِاحَدٍ انْ يَتصَّرف فى مال غيره الّا بِاذنه.[2]
جمع اين دو دسته روايت اين است كه رواياتى كه رضايت را موضوع قرار داده ناظر بر جنبه واقعى است و مقصود از رواياتى كه اذن را ملاك قرار داده اذنى است كه نشانگر رضايت باطنى است بنابراين ملاك جواز تصرف در مال ديگران رضايت باطنى است و اذن راهى است براى ابراز آن.
اگر صاحب مال به زبان اجازه دهد ولى انسان بداند كه قلباً راضى نيست تصرف در آن مال جايز نيست.[3] اگر صاحب ملك به زبان اجازه نماز خواندن بدهد ولى انسان بداند كه قلباً راضى نيست نماز خواندن در ملك او باطل است و اگر اجازه ندهد و انسان يقين كند كه قلباً راضى است نماز صحيح است.[4]
[1] وسائل الشيعه، ج 6، ص 377.
[2] توضيح المسائل مراجع،ص 377.
[3] تحرير الوسيله، ج 1، ص 149، م 5.
[4] توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 507، م 874.
معيار مال پيدا شده
مال پيدا شده اگر قيمتش كمتر از درهم باشد جايز است يابنده بدون اعلام و جستجو از مالكش آن را براى خود بردارد.[1] درهم معادل 260/ 2 گرم نقره مىباشد.[2] هرگاه چيزى را كه پيدا كرده نشانه دارد كه بواسطه آن مىتوان صاحبش را پيدا نمود بايد تا يك سال اعلام كند.[3] اگر بچه نابالغ چيزى پيدا كند ولىّ او بايد اعلام كند.[4]
[1] تحريرالوسيله، ج 2، ص 224، م 6.
[2] توضيح المسائل مكارم، ص 425.
[3] توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2566.
[4] توضيح المسائل مراجع،م 2771.
انسان مجهول الهويه
كسى كه معلوم نيست مسلمان است يا نه پاك مىباشد ولى احكام ديگر مسلمانان را ندارد مثلًا نمىتواند زن مسلمان بگيرد.[1]
[1] توضيح المسائل مراجع،م، ص 86.
معيار بازار مسلمين
يكى از معيارهاى حلال بودن، بازار مسلمين (سوق مسلمين) است.
و در كتابهاى فقهى نمونههاى زيادى دارد. مثال: ماهى مردهاى كه معلوم نيست آن را زنده از آب گرفتهاند يا مرده، چنانچه در دست مسلمانان
باشد حلال است. و يا مرغهايى را كه در بازار مسلمين به فروش مىرسد حلال است مگر اينكه بدانيم ذبح اسلامى نمىشود.[1] گوشت و پيه و چربى كه در بازار مسلمانان فروخته مىشود پاك است. همچنين اگر يكى از اينها در دست مسلمان باشد ولى اگر بدانند آن مسلمان از كافر گرفته و رسيدگى نكرده كه از حيوانى است كه به دستور شرع كشته شده، نجس مىباشد و برخى از مراجع حرام مىدانند.[2]
[1] توضيح المسائل مراجع، م 2618؛ استفتائات امام، ج 2، س 11.
[2] توضيح المسائل مراجع،م 95.
معيار محرميت
محرميت سه گونه است: سببى، نسبى، شيرى
اگر كسى زنى را براى خود عقد نمايد اگرچه با او نزديكى نكند مادر و مادر آن و مادر پدر او هرچه بالاتر روند به آن مرد محرم مىشوند.[1] اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند به آن مرد محرم مىشوند.[2] عمه و خاله پدر و عمه و خاله پدر پدر و عمه و خاله مادر و عمه و خاله مادر مادر هرچه بالاتر روند به انسان محرمند.[3]
شير دادنى كه علت محرم شدن است به سه نحو مىتواند باشد:
1. پانزده مرتبه شير بدهد.
2. يك شبانه روز به كودكى شير كامل بدهد.
3. به اندازهاى شير به او بدهد كه بگويند از آن شير استخوانش محكم شده و گوشت در بدنش روييده است.[4]
[1] توضيح المسائل مراجع،ج 2، م 2385.
[2] توضيح المسائل مراجع،م 2386.
[3] توضيح المسائل مراجع،م 2388.
[4] توضيح المسائل مراجع، م 2484.
معيار پوشش زينت
هرچه در نظر عرف مردم زينت محسوب شود اظهار آن در برابر نامحرم جايز نيست.[1] اگر زنى دست و صورت خود را به چيزى كه عرفاً زينت محسوب مىشود زينت كند، بايد صورت و دست خود را از بيگانه و نامحرم بپوشاند.[2]
[1] احكام بانوان، ص 19، محمد وحيدى؛ احكام روابط زن و مرد، مسعود معصومى، ص 117.
[2] همان.
معيار اطاعت از پدر و مادر
پرسش: اطاعت از پدر و مادر تا چقدر بر فرزند لازم است و آيا اجداد و جدّات هم حكم پدر و مادر را دارند؟
پاسخ: در امورى كه انجام آن موجب نارضايتى آنها است از حيث شفقت پدر و مادرى اطاعت شود و فرقى بين پدر و مادر و اجداد نيست.[1]
[1] توضيح المسائل مراجع، ص 675، س 85.
معيار قمار
هر نوع بازى كه شرط كنند، شخص برنده از كسى كه بازى را باخته پول يا چيز ديگرى بگيرد قمار و حرام است به جز در مسابقات اسب دوانى و تيراندازى.[1] بازى با وسايل قمار بدون شرط بندى هم حرام است.[2]
[1] استفتائات امام، ج 2، ص 9- 11؛ مسائل جديد، ج 1، ص 107، محمودى.
[2] استفتائات امام خمينى( ره).
معيار بازى حرام
هر نوع بازى كه به صورت برد و باخت و شرط بندى باشد حرام است مگر در مسابقه تيراندازى و اسب سوارى.[1]
[1] توضيح المسائل مراجع،ج 2، مكاسب محرمه، س 17؛ اجوبة الاستفتائات، س 1123؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 953؛ استفتائات مكارم، ج 2، س 727.
ملاك خروج از آلات قمار
پرسش: ملاك خروج از آلات قمار بودن چيست؟
پاسخ: در منطقهاى كه با آن بازى مىكنند مردم به عنوان آلات قمار به آن نگاه نكنند.[1]
[1] استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 480.
معيار اعتكاف
اعتكاف براى كسى صحيح است كه بتواند سه روز روزه بگيرد و از اذان صبح آغاز اعتكاف در مسجد جامع شهر باشد.[1]
[1] تحريرالوسيله، ج 1، ص 304.