🍃 #پخش_درس_اخلاق
💠 آیتالله صفائی بوشهری
⏱ شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰
🎥 معاونت تهذیب با "ترافیک رایگان"🔻
https://heyatonline.ir/tahzibtarbiat
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت اول
💎پدید آوردن عالم ربانی نقشآفرین تمدنساز غایت تأسیس #حوزه_های_علمیه و نیاز اوّلی و فوری اسلام است.
👈در این میان وظیفه مدیریت حوزه «مهندسی نظام عینی تربیت این عالمان» است.
🖇طبعا پروژه اصلی در این میان، شکلدهی یک دستگاه منتظم تربیتی است که تحقق این موضوع را سهلتر و امکانپذیرتر گرداند.
🔨#معاونت_تهذیب_و_تربیت در مهندسی فضای تربیتی حوزهها و بارگذاری سازه موثر تربیتی موظف است جایگاه هر یک از عناصر تربیتی از قبیل؛
🔅استاد
🔅راهنمای تربیتی
🔅مشاور
🔅استاد اخلاق و... را معلوم سازد.
*بنابراین:
💠مدرسه علمیه باید بهکلیت خود #تربیت_محور باشد؛ یعنی همه اجزا و نظامات آن در این مسیر قرار گیرد.
💠اهتمام جمعیِ همه مسئولان خصوصا مدیر و اساتید مدرسه، ذیل سازهای به نام #شورای_تهذیب برای این مهم ضروری است.
💠برنامهها و فعالیتهای عمومی تربیتی و راهنماییهای گسترده و عام برای تربیت کافی نیست و در کنار آن رسیدگی فردی و ارتباط اختصاصی #چهره_به_چهره و مستقیم نیز باید افزوده گردد.
⚜️از این رو در دستگاه منتظم تربیتی، «مربی یا راهبر تربیتی» یعنی کسی که امور تربیتی افراد را به شکل مباشر و از نمای نزدیک عهدهدار باشد و در یک ارتباط مستقیم فعال، مستمر و دوسویه با طلبه به او #ایمان، #افق، #آرمان و #هویت دهد و در ابعاد و ساحتهای مختلف تربیت، او را به سوی #تعالی و #کمال راهبری و سرپرستی کند ضرورت انکارناپذیر دارد.
🦋مربی یا راهبر تربیتی آموزههای کلی تربیتی را بر احوالات فردی و موارد خاص تطبیق میدهد و نسخه شخصی صادر میکند.
💠برای تأمین این نیاز در سیره سلف حوزوی «استاد راهبر تربیتی» وجود داشته و در علوم تربیتی مدرن، «مشاور مدرسه» پیشنهاد شده است.
👈مطالعه قسمت دوم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔖امام خامنه ای مدظله العالی:
📜عن عطاء بن یَسار، عن عائشة قالَت: قال رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله»: ما خُیِّرَ عمّارُ بن یاسر بین أمرَین الّا اِختارَ أشدَّهما.(امالی، صفحۀ ۴۹۰).
✨این، روایتی است از پیغمبر در مدح و تمجید از جناب عمّار یاسر. راوی هم جناب عایشه، زوجۀ پیغمبر اکرم است. تقریباً یک معیاری را دست میدهد.
🔆میفرماید: هرگز عمّار بین دو کار مخیّر نشد یعنی دو کارِ نیک، دو کارِ خیر، مگر اینکه سختترینِ آن دو کار را انتخاب کرد.
🎁فرض بفرمایید انسان میخواهد مالی را صدقه بدهد؛
👈🏻یک طور صدقه دادن کارِ آسانی است، مثلاً در صندوق صدقات یک پولی میاندازد.
👈🏻یک طور هم کارِ سختتری است، و آن اینکه انسان میگردد، آن مستحِقِّ حقیقی را پیدا میکند و پول را به دست او میرساند. این، سختتر است.
📌اگر جناب عمّار بین این دو کار مخیّر میشد، کار سخت را انتخاب میکرد.
🗡یا فرض بفرمایید جناب عمّار هم در زمان پیغمبر که جوان بود، هم در زمان امیرالمؤمنین که پیرمردی شده بود، در جهاد شرکت میکرد. به دو صورت میشود در جبهه کار انجام داد؛ بعضی کارها آسان است، بعضی کارها سخت، او سختتر را انتخاب میکرد. لذا در جنگ صفّین، جناب عمّار سختترین کار را انتخاب کرده بود یعنی هم میجنگید، شمشیر میزد، هم آن کسانی را که دچار وسوسه و تردید میشدند، با استدلال، با بیان وافی و شافی، آنها را هدایت میکرد و این، از جملۀ کارهای مهمی بود که جناب عمّار انجام میداد.
📍 این، یک ضابطۀ تقریباً کلّی است که:
🚶🏻انسان بالطبع، #سهلگرا است، کارِ آسانتر را ترجیح میدهد.
⏰اگر از لحاظ زمانی هم دو کار در طول یکدیگر قرار داشته باشند، ما اوّل سراغِ آن کارِ آسان میرویم و آن را انتخاب میکنیم!
🎭امروز در مواجهۀ با جبهۀ عظیمی از #دشمن که با انواع و اقسام ترفندها و ابزارها،
#ابزارهای_سخت، #ابزارهای_نرم، در مواجهۀ با نظام اسلامی و با اسلام در واقع، با پرچم برافراشتۀ اسلام قرار گرفته است،
🎯بعضی از کارها کار آسانی است،
🧩بعضی از کارها سخت است،
💭فکرکردن لازم دارد،
📖مطالعه کردن و دقت کردن لازم دارد،
🔍فحص لازم دارد،
👥پیدا کردن یاران و همکاران لازم دارد.
🏷 اینها کارهای سخت است که ما معمولاً میرویم سراغ آسانترها! آن کاری که آسان است، آنرا انجام میدهیم.
❗️اگر رسیدیم به کار سخت، آنها را هم یا انجام میدهیم، گاهی هم انجام نمیدهیم. اما ترجیح میدهیم کارِ سهل را! یعنی #سهلگرائی، #آسانگرائی، دنبال کارهای آسان بودن. و این، غیر از سهلانگاری است، آسانگیری است.
🤚آسانگیری حرف دیگری است، کاری را که پیچیده است، انسان به پیچیدگیِ آن توجه نکند، آنرا با نگاه سطحی نگاه کند. این، #سهلانگاری است.
🤷🏼♂️سهلگرائی این است که انسان دنبال کار آسان برود، کار سخت را رها کند!
📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 4
☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیبشناسی(1)
🔸آسیبها و مسائل:
1- محدودیت جایگاه و ساختار تهذیب و تربیت،
2- محدودیت امکانات و مقدورات تهذیب و تربیت،
3- جزئینگری و عدم جامعیت تهذیب و تربیت در همه ساحات،
4- فقدان اراده و مشارکت جمعی در تهذیب و تربیت،
🔸راهبردها:
1- محوریت تهذیب و تربیت (ارتقای جایگاه و حاکمیت آن بر همه شئون)،
2- توانمندسازی و تقویت تهذیب و تربیت (توسعه ساختار، بودجه، نیرو و امکانات)،
3- برنامه جامع تهذیب و تربیت (جامع در همه ساحات تربیت خصوصاً ساحت رسالت اجتماعی عصر انقلاب اسلامی)،
4- اهتمام جمعی در تهذیب و تربیت (فراگیری دغدغه تهذیب و تربیت در همه عوامل و عناصر)
🔸راهکارها و برنامهها:
1- بازنگری در حوزه اختیارات و تصمیمات معاونت و ارائه بسته پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی،
2- پیوست تهذیبی نسبت به همه نظامات و ارکان و اجزای حوزههای علمیه،
3- پیشنهاد ساختار، نیرو، برنامه و بودجه متناسب با نیازمندیها و برنامهریزیهای تحولی،
4- تبیین علمی ساحات تربیت و امتداد آن در همه برنامهریزیها با هدف تربیت جامع و متوازن در همه ساحات،
5- تدوین و اجرای برنامه جامع تهذیب و تربیت،
6- تقویت و توانمندسازی شورای تهذیب و تربیت استانی و همه واحدهای حوزوی،
7- تأسیس تشکلهای طلبگی مانند دارالقرآنها (استانی و واحدهای حوزوی)، دارالمعارف، دارالشهداء و... با هدف تقویت مشارکت جمعی طلاب در امر تهذیب و تربیت،
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت دوم
🔖تفاوت مشاوره در مدارس با مشاوره در مراکز(1)
📍مشاوره در مدارس با مشاوره در مراکز مشاوره متفاوت است.
🏷مراکز مشاوره متولی رسمی درمانگری هستند و حل و فصل اختلالات، اولا و بالذات به آن مراکز ارجاع میشود؛ گرچه میتوان برای رسیدگی به برخی نیازهای فوری یا آسیبها و مسائل خاص در مدارس به صلاحدید مدیر مدرسه از حضور مستقیم مشاوران درمانگر در مدارس علمیه نیز بهره گرفت.
🔸تفاوتهای مشاوران مدرسه با مشاوران مراکز مشاوره به این شرح است:
1. مشاوران مراکز مشاوره معمولاً منفعل، منتظر و مراجعپذیرند؛ 👈 اما مشاوران مدرسه موظف به رسیدگی ابتدایی و فعال نسبت به دانشآموز یا طلبه است.
2. مراکز مشاوره معمولاً مداخله موردی میکنند؛ در حالی که مشاور مدرسه موظف به تمشیت جامع و متوازن مخاطب خود در همه ساحتهای تربیت است.
3. ارتباط مراجع با مراکز مشاوره معمولاً نقطهای و گاهیانه است؛ ولی ارتباط مشاور مدرسه با مخاطب خود خطی و مداوم است؛ یعنی به جای احساس مسئولیت مقطعی، راهبری و عهدهداری مستمر میکند و در یک چرخه زمانی متناوب مخاطب را معاینه و رسیدگی میکند.
4. مراکز مشاوره معمولاً در صدد حل بحران و رفع آسیبها و اختلالات تا سر حد سلامت و اعتدال هستند؛ در حالی که مشاور مدرسه موظف به افقنمایی، هویتبخشی، ارتقا و رشد مخاطب تا رسیدن به شکوفایی و کمال است.
💡البته برخی مدارس، اتاقهای مشاورهای دارند که دقیقاً همانند مراکز مشاوره عمل میکنند. آن اتاقها به واقع شعبهای از مراکز مشاوره هستند که به هدف حل مسائل فوری و مشکلات خاص در مدرسه تأسیس شده است و نباید با مشاوره در مدرسه اشتباه شود.
🔆اگر مشاور مدرسه نه به سان مشاوران مراکز مشاوره بلکه با همین تعریف کامل، انجام وظیفه کند به استاد راهبر تربیتی در حوزههای سنتی بسیار شبیه است؛ بنابراین آنچه در دانش علوم تربیتی با عنوان «مشاور مدرسه» تعریف شده و به شرایط و ملزومات آن پرداخته شده است تقریبا همان «راهبر تربیتی یا مربی» است که پیشترها در #حوزه_علمیه بوده و امروزه به عنوان #مربی، #سرپرست، #مسئول_پایه، #راهنمای_تهذیبی_و_تربیتی و مانند آن طرح میشود.
👉مطالعه قسمت اول
👈 مطالعه قسمت سوم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔖امام خامنه ای مدظله العالی:
⚠️واقعاً امروز #حوزههای_علمیه بخصوص حوزۀ علمیۀ قم وظائف سنگینی دارند که کارهای سختی است.
📖اینکه انسان مطالعه کند، درس بدهد، یک عدۀ شاگرد از او استفاده کنند؛ کار خوبی است اما از جمله کارهای آسانی است. در کنار این، کارهای سختی هم وجود دارد.
🚫من توصیه نمیکنم درسها را تعطیل کنند، مدرّسین درس نگویند و طلبهها را محروم بگذارند!نه، این هم کارِ لازمی است اما 👈 از کارهای سخت غفلت نباید کرد!
🔍نگاه کنیم، ببینیم امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟ این، یکی از کارهای مهم است.
⁉️برویم سراغ اینکه در مقابل ابزار دشمن، چه #ابزار_سختِ او، چه #ابزارِ_نرم او، برای تغییر باورها، ما چکار میتوانیم انجام بدهیم؟
📍این کار سخت را همه موظفند انجام بدهند. انجام دادنش هم به این نیست که ما بگوییم یا یک کتابی بنویسیم مثلاً در باب ولایت فقیه یا در باب لزوم جهاد؛ اینها آن کارهای آسان است.
🧩کار سخت این است که: شیوۀ دشمن را بشناسیم، حیلههای او را بفهمیم، راههای نفوذ دشمن را پیدا کنیم.
👨🎓امروز در کشور چند میلیون دانشجو داریم، علاوه بر دانشجویانی که در کشورهای اسلامی هستند، همۀ اینها مشتاقاند حرف درستی را از یک جایی بشنوند! از اسلام، یک تعریف درستی، یک بیان درستی را بشنوند.
❓این کار، کار کیست؟ چه کسی باید این کارها را بکند؟ جناب عمّار اکتفاء به این کارهای معمولی و عادی و آسان نمیکرد، نگاه میکرد اگر میدید جمع بین کار آسان و سخت ممکن است، هر دو را انجام میداد، اما اگر میدید که ناگزیر باید یکی را انتخاب بکند، او سختترین را انتخاب میکرد.
🔖این، شد ضابطه، شد درس، معیار، اینگونه باید حرکت کرد.
📌 درس خارج فقه صلوة مسافر جلسۀ ۱۳۹؛ تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 5
☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیبشناسی2
🔸آسیبها و مسائل:
1- سهم حداقلی تهذیب و تربیت در نظامات حوزوی و برنامه تحصیلی،
2- خلاء برنامه و فرایند منسجم و مدیریت تربیتی در همه ادوار تحصیل و اشتغال،
3- خلاء نظریه پشتیبان تربیتی،
4- ضعف رویکرد «ستادی» در مدیریت تهذیب و تربیت،
🔸راهبردهای تحولی:
1- «فراگیری» تهذیب و تربیت در همه نظامات و برنامهها و فرایندهای تحصیلی،
2- «فرایندمحوری» تهذیب و تربیت در همه مراحل حیات طلبگی،
3- «دانشبنیانی» تهذیب و تربیت،
4- «مردمیسازی» تهذیب و تربیت (مدیریت شبکهای؛ غیرمتمرکز و فراگیر مبتنی بر نقشآفرینی طلاب)،
🔸راهکارها و برنامهها:
1- تدوین تقویم تهذیب و تربیت حوزههای علمیه،
2- فرایند تحصیلی تربیت محور (ساماندهی تربیتی نظامات حوزوی)،
3- فعال کردن مدیریت تهذیب و تربیت در دورههای مختلف تحصیلی (سطوح عالی، مؤسسات تخصصی، سربازی، تشکیل خانواده، اشتغال ...)،
4- تدوین مکتب تربیتی امامین انقلاب بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی،
5- طرح مردمیسازی تهذیب و تربیت (تولید محتوا، فرهنگسازی، جریانسازی)،
6- تقویت تشکلهای طلبگی و طرح سافات (ساماندهی امور فعالان اخلاق و تربیت)،
7- تقویت نقشآفرینی تربیتی مدارس و طرح شهام (شبکه همافزای مدارس علمیه)،
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت سوم
🔖تفاوت مشاوره در مدارس با مشاوره در مراکز(2)
❕در حوزههای علمیه
🔅هم رشته تخصصی «روانشناسی و مشاوره» وجود دارد
🔅و هم رشته تخصصی «اخلاق و تربیت»؛
✨یعنی هم کسانی را به عنوان #مشاور_روان_شناس مجهز به دانش و تکنیکهای روانشناختی میسازد
✨هم کسانی را برای #راهبری_اخلاقی_و_تربیتی آماده میسازد.
📚دورههای تعالی برای اساتید نیز با رویکرد تربیت جامع و متوازن به همین هدف طراحی شده است.
🖇هم مشاور مدرسه (در نظام تربیتی مدرن) و هم راهنمای تربیتی (در نظام تربیتی حوزهها) در اینکه رسیدگی فردی، جزئی و مستقیم به متربی میکنند مشترکاند؛ اما در تعریف و تحقق آنها در دو نظام تربیتی، تمایزهایی وجود دارد.
❗️بنابراین گرچه اصل این کارویژه در دستگاه تربیتی مدرسه ضرورت دارد؛ اما در شرایط اولیه، در آموزشهای مورد نیاز، در نحوه احراز صلاحیت و در نوع بارگذاری این عنصر در مدرسه تأملاتی وجود دارد و توجه به آن تمایزها ضروری است.
💠در سنت حوزوی کار راهنمایی تربیتی بر عهده #اساتید بوده است.
💡رابطه استاد با طلبه یک رابطه طبیعی است که در طول زمان به انس و صمیمت میگراید و اشراف و اطلاع او را از وضعیت طلبه بیشتر میگرداند و در نتیجه زمینه اثرگذاری او را فراختر میکند.👈🏻بعلاوه استاد اعتبار و وزانت بیشتری در نظر طلبه دارد و نیروی بومیتری در انتقال #هویت_طلبگی به شمار میرود.
🔍طبعا در جایگاه مهندسی نظام عینی تربیت به همه این ویژگیها و ظرفیتها باید توجه کرد.
👉مطالعه قسمت دوم
👈مطالعه قسمت چهارم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
اندیشه اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب.mp3
20.75M
فایل صوتی نشست علمی ترویجی با موضوع
🔖اندیشه اخلاقی تربیتی رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی)
🎙ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری
🔸اطلاعات نشست
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🖼#نمایشگاه_عملکرد معاونت تهذیب و تربیت
🔹شماره 6
☘️راهبردهای تحولی بر مبنای آسیبشناسی3
🔸آسیبها و مسائل:
1- فقدان تعامل و بهرهمندی از ظرفیتهای بیرونی،
2- خلاء نقشآفرینی پویا و مؤثر در مناسبات اخلاقی و معنوی جامعه،
3- ضعف در تربیت نیروی انسانی و پرورش عوامل ممتاز تربیتی،
4- فقدان نوآوری و تنوع محصولات و خدمات تهذیبی و تربیتی،
🔸راهبردها:
1- تعاون و تعامل جهادی تهذیب و تربیت (ایجاد سازکار حضور جهادی و تعاون ظرفیتهای فعال)،
2- «برونگرایی» تهذیب و تربیت (رسالت اجتماعی حوزه و طلبه)،
3- «نخبهگرایی» تهذیب و تربیت (پرورش و بهکارگیری نخبگان در جهت اهداف)،
4- «ابداع و نوآوری» تهذیب و تربیت (ارتقای کیفی و کمی و تقویت چرخه تولید، توزیع و مصرف خدمات و محصولات تهذیبی و تربیتی)،
🔸راهکارها و برنامهها:
1- طرح «مجمع جهادی طلبه عصر امام خمینی ره» (سازکار تعاون و تعامل با نیروهای متخصص و جهادی)،
2- طرح «گروههای جهادی» تهذیب و تربیت،
3- طرح «رسالت اجتماعی» مدارس علمیه و طلاب حوزه،
4- طرح «طلبه کارگزار»،
5- طرح «تعالی» نیروی انسانی تهذیب و تربیت،
6- تدوین سند جامع تحول دروس اخلاق (ارتقا و نوآوری دروس اخلاق)،
7- سیاستگذاری چرخه تولید، توزیع و مصرف محصولات و خدمات تهذیبی و تربیتی با هدف ارتقای کیفی و کمی و ابداع و نوآوری،
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🌱#مشاوره_در_مدارس_علمیه
✍️حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری
✨قسمت چهارم
🔖تمایزهای راهنمای تربیتی با مشاور(1)
🖇اکنون به تمایزهای دو دستگاه تربیتی میپردازیم. دستگاه تربیتی در حوزههای علمیه قدیم با محوریت #استاد_راهبر_تربیتی و دستگاه تربیتی مدرن با محوریت #مشاور_مدرسه.
1.استاد راهبر تربیتی در حوزههای علمیه شخصیت طلبگی و ویژگیهای آخوندی دارد؛ یعنی درس دین خوانده است و از تعلق به عالم طلبگی و داشتن هویت حوزوی بر خود میبالد؛ 👈🏻 در حالی که مشاور مدرسه در نمونه خالص خود در علوم تربیتی جدید، تخصص علوم تربیتی و روانشناسی دارد و با فنون و منابع و نظریات دانش روانشناسی در شاخههای مختلف آن آشناست و الزاماً اطلاعی از دین و هویت حوزوی ندارد.
2.استاد راهبر تربیتی در حوزههای علمیه متعهد به اسلام است، کمال انسان را در بندگی و توحید و ارزش او را در ایمان و عبودیت جستجو میکند ؛ 👈🏻 در حالی که مشاور مدرسه در نظام تربیتی مدرن پروژه اصلیاش القای ایمان و معنویت و تقویت روح بندگی نیست.
3.استاد راهبر تربیتی به مخاطب، #افق، #آرمان و #مقصد_متعالی میدهد و فداکاری کردن برای اسلام و جهاد در راه خدا را لازمه اصلی ایمان می شمارد 👈🏻 در حالی که دستگاه مشاوره در دانش مدرن، او را برای مجاهدت ورزیدن و فداکاری کردن در راه یک هدف بزرگ و مقدس آماده نمیسازد و به او عزم و اراده و صلابت در راه خدا نمیبخشد.
4.سلامت روان و اعتدال شخصیت از منظر روانشناسی امر خنثی و بیتعینی است که با انواع مکاتب و باورها سازگار است و به اعتقاد و ایمان او ربطی ندارد. ادبیات روانشناسی مدرن و مشاوره مبتنی بر آن، کاملا سکولار و بیخدا و تهی از معنویت است و با دنیاگرایی و برتریجویی هیچ منافرت یا مخالفتی ندارد.
5.دستگاه مشاوره در دانش مدرن، به #هویت_طلبگی غیرت نمیورزد و نسبت به آن لابشرط است. اینکه طلبه پای کار حوزه و امام زمان بماند و از راحت و عافیت و اعتبار خود برای آن خرج کند و به عنوان سرباز جاننثار مکتب، دغدغهمند آینده اسلام و اعتلای آن در جهان باشد نه نگران آینده و اعتبار فردی خود، در قاموس دانش مشاوره وجود ندارد.
📌عمدهی این تفاوتها به تفاوت در تعریف انسان است؛ انسان در دانش روانشناسی با انسان در فرهنگ اسلام متفاوت است.
🔆#دین_اسلام، انسان را موجودی بینهایت میشمارد که در عالم ذرّ با خدا پیمان بندگی بسته و پس از مرگ نیز در محضر پروردگار تا ابد باقی خواهد ماند.
🌍اما در تلقی #روان_شناسی_غربی، انسان موجودی احتمالاً از نسل اورانگوتان است که اول و آخر آن «از رحِم تا به گور» محدود شده است.
👉مطالعه قسمت سوم
👈مطالعه قسمت پنجم
📎مطالعه متن کامل
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
10.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙استاد مؤیدی :
🔹قبل از ورود به #ماه_رجب، انسان بنشیند یک محاسبه عُمْری بکند؛ مخصوصاً عزیزانی که تا به حال، خیلی مقیَّد نبودهاند.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib