eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
920 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
#قرآن_کریم ✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 378، آیات 14 تا 22 🗓1399/11/24 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
378.mp3
532.2K
🔊#صوت_قرآن 🎤توسط استاد #منشاوی ✅صفحه 378 🗓1399/11/24 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
شماره 17 🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اجتماعی (قسمت چهارم) 🌸 —————-👇👇👇 🔅پیامدهای روانشناختی، اجتماعی مهدویت 1️⃣ الف. امیدزا بودن اعتقاد به منجی، امیدواری را در دو جهت ذهنی و عینی (1) در انسان تقویت می کند؛ زیرا ما به خوبی در می یابیم که دل مشغولی به این امید و این احساس در سراسر تاریخ در میان همه اقوام از دیگر مسائل بشری بیشتر بوده است و هنگامی که دین این وجدان عمومی را تأیید می کند و تأکید دارد که زمین لبریز شده از ظلم و ستم، پر از عدل و داد خواهد شد، به آن احساس عمومی، ارزش عینی می بخشد و آن را تبدیل به یک ایمان محکم می کند، ایمان به آینده و سرنوشت محتوم انسان، این ایمان نه تنها مایه تسلی و آرامش خاطر است، بلکه منشأ امید و منشأ مقاومت است. منشأ امید است، چون ایمان به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به معنای این است که نبایستی زیر بار ستم رفت و بایستی منتظر بود، منتظر روزی که وی بر همه جهان چیره گردد. و اما مقاومت است، زیرا این ایمان همچون چراغ امیدی است که با ناامیدیها مقابله می کند و دل ها را زنده نگه می دارد، هر چند ظلم و ستم گسترده شود و ستمکاری ها چهره کریه خود را نشان دهد(2) پی نوشت: 1.. امیدواری در بعد ذهنی، یعنی مجموعه تفکرات، تمایلات، انگیزه ها، عادات و خوی های مثبت که شخص امیدوار، در حیطه ذهن خود از آن برخوردار است. و منظور از امیدواری در بعد عینی، مجموعه اعمال، رفتارها، کنش ها و واکنش هایی است که شخص امیدوار به نحو مثبت و جهت دار و فعال، در مواقع گوناگون از خود نشان می دهد. (انتظار، ش5، ص 236، و 237.) 2.. برگرفته از کتاب بحث حول المهدی، شهید سید محمد باقر صدر، ترجمه مصطفی شفیعی، ص 54 و 55، نشر موعود، چاپ اول، بهار 1379 ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
#جمعه_های_مهدوی 🌷ادا در می اوریم🌷 دل بیقرار نیست “ادا در می آوریم” چشم انتظار نیست “ادا در می آوریم” بر لب دعای ندبه… و دل غرق شهوت است این انتظار نیست “ادا در می آوریم” آقا محب واقعی ات در میان ما یک از هزار نیست “ادا در می آوریم” #ندای_تهذیب 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
💠رزمایش تهذیب و تربیت 🍃{اخلاق و معنویت عصر امام خمینی ره} 📌با موضوع: 👈 جایگاه فعالیت‌های جمعی و تعاملات شبکه‌ای در خودسازی و تهذیب نفس ✅ استاد: حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده (زیدعزه) ⏰ شنبه، 25 بهمن 99 – ساعت 10 صبح 🎥 پخش زنده:🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 379، آیات 23 تا 35 🗓1399/11/25 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
379.mp3
505.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 379 🗓1399/11/25 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
دعای ماه رجب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥آغاز ماه دعا... بیانات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) درباره ماه رجب 🌙 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
#شنبه_های_قرآنی 🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸قرآن در سیره علما، شماره‌ 22 هر شب با قرآن #قرآن_در_سیره_علما #ندای_تهذیب 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
◀️ قرآن شناسی از دیدگاه قرآن و عترت ▶️ شماره 12 🔅اعجاز قرآن از دریچه خبرهای غیبی یکی از طرق اثبات اعجاز قرآن، خبرهای غیبی قرآن است که یک نمونه روشن آن در همین آیات مورد بحث آمده، در طی چند آیه با انواع تأکیدات از پیروزی بزرگ یک ارتش شکست خورده در چند سال بعد خبر داده و آن را به عنوان یک وعده تخلف ناپذیر الهی معرفی می کند . از یک سو خبر از اصل پیروزی می دهد ( وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِب-ُونَ ). از سوی دیگر خبر از پیروزی دیگری برای مسلمانان بر کفار مقارن همان زمان ( وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللّهِ ). و از سوی سوم تصریح می کند که این امر در چند سال آینده به وقوع خواهد پیوست ( فی بِضْعِ سِنینَ ). و از سوی چهارم با دو بار تأکید ، قطعی بودن این وعده الهی را مسجّل می سازد (وَعْدَاللّهِ لایُخْلِفُ اللّهُ وَعْدَهُ) . تاریخ به ما می گوید که هنوز نُه سال نگذشته بود که این دو حادثه انجام یافت ؛ رومیان در نبرد جدیدی بر ایرانیان پیروز شدند و مقارن همان زمان مسلمانان با صلح حدیبیه ( و بر طبق روایتی در جنگ بدر ) پیروزی چشمگیری بر دشمنان پیدا کردند . اکنون این سؤال مطرح است که آیا یک انسان با علم عادی می تواند این چنین قاطعانه از حادثه ای به این مهمی خبر دهد ؟ حتی اگر فرضا قابل پیش بینی سیاسی هم باشد ، که نبود ، باید با قید احتیاط و ذکر احتمال بگوید ، نه این چنین باصراحت و قاطعیت که اگر تخلف آن ظاهر گردد ، بهترین سند برای ابطال دعوی نبوت به دست دشمنان خواهد افتاد . حقیقت این است که مسائلی از قبیل پیش بینی پیروزی یک کشور بزرگ همچون کشور روم یا مسأله مباهله به خوبی نشان می دهد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به جای دیگری دل بسته بود و پشت گرمی ازجای دیگر داشت وگرنه هیچ کس در شرایط عادی ، توانایی و جرأت بر چنین اموری را ندارد . به خصوص این که مطالعه در حال پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نشان می دهد که او از کسانی نبود که بی گدار به آب بزند ، بلکه کارهایش حساب شده بود ، چنین ادعایی از چنین کسی ، نشان می دهد که او تکیه بر جهان ماورای طبیعت ، وحی الهی و علم بی پایان خداوند داشته است . 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
/ اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی) شماره 10 ❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️ ——————————-👇👇👇👇 🔅فوری ترین ضرورت های تفکر مذهبی (قسمت دوم) میتوان به طور خلاصه سه خصوصیت مهم را در بحثها و گزارش های فکری اسلامی، ضرورتی دانست که تخلف از آن، شایسته متفکران آگاه و مسئول این روزگار نیست: 1️⃣ نخست آنکه معارف و دستگاه فکری اسلامی از تجرد و ذهنیت محض خارج گشته و همچون هم مكاتب اجتماعی - ناظر به تکالیف عملی و به ویژه زندگی اجتماعی باشد و هر یک از مباحث نظری، از این دیدگاه | که چه طرحی برای زندگی انسان و چه هدفی برای بودن او و چه راهی برای رسیدن به این هدف ارائه میدهد، مورد بررسی و تأمل و تحقيق قرار گیرد. 2️⃣ دیگر آنکه مسائل فکری اسلام، به صورت پیوسته و به عنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد و هر یک به لحاظ آنکه جزئی از مجموعه دین و عنصری از این مرکب و استوانه ای در این بنای استوار است و با دیگر اجزا و عناصر هم آهنگ و مرتبط است . و نه جدا و بی ارتباط با | دیگر اجزا - بررسی شود تا مجموعه ای از شناخت این اصول، طرح کلی و همه جانبه ای از دین، به صورت یک ایدئولوژی کامل و بی ابهام و دارای ابعادی متناسب با زندگی چند بعدی انسان، استنتاج شود. 3️⃣ دیگر آنکه در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باشد، نه سلیقه ها و نظرهای شخصی یا اندوخته های ذهن و فکر این و آن... تا حاصل کاوش و تحقيق، به راستی و اسلامی باشد و نه هرچیز جز آن. برای برآمدن این منظور، قرآن کامل ترین و موثق ترین سندی است که می توان به آن متکی شد که: «باطل را از هیچ سوی بدان راه نیست» و «در آن، مایه روشنگری هرچیز هست» و البته در پرتو تدبری ژرف پیما که خود، ما را به آن فرمان داده است. ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
05 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - ایمان و پایبندی به تعهدات.mp3
16.5M
#شنبه_های_قرآنی #کلیپ_صوتی «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد #امام_خامنه_ای بشنویم موضوع: جلسۀ پنجم: ایمان و پایبندی به تعهدات #ندای_تهذیب 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 37 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی | رفتار اجتماعی طلبه🌺 🔅ضروریات زندگی اموری كه میان مردم متعارف است و جزو ضروریات زندگی متوسط جامعه به شمار می‏رود مثل غذا خوردن و خریدِ نیازمندی‏های متعارف، برای روحانی سبك و زشت نیست؛ هرچند از طلبه عجیب پنداشته شود. در این امور بی‏جهت نباید به پسند و ناپسند موهوم مردم توجه كرد. پیامبران خدا با همه عظمت و شأن خود به این امور می‏پرداختند و از انتظار یا اعتراض بی‏جای مردم بیم نداشتند: «وَ قَالُواْ مَالِ هَـذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَ یمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ»؛ و [به تعجب] گفتند: این چه پیامبری است كه غذا می‏خورد و در بازارها راه می‏رود؟! «وَ مَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلاَّ إِنَّهُمْ لَیأْكُلُونَ الطَّعَامَ وَیمْشُونَ فِی الْأَسْوَاقِ»؛ و پیش از تو پیامبران [خود] را نفرستادیم جز این‏كه آنان [نیز] غذا می‏خوردند و در بازارها راه می‏رفتند. در میان كتاب‏های روایی شیعه، گزارش‏هایی از كیفیت حضور امامان معصوم در حمام وجود دارد . حمام رفتن یك نیاز ضروری است و حضور در آن، هرگز نشان سبكی و بی‏ادبی نیست. از همین مقوله است همراهی با خانواده، بغل گرفتن فرزند، استفاده از ساعت مچی، سوار شدن بر موتور برای طلاب جوان، ورزش، حضور در استخر و ... . در این‏جا، یك مقوله دیگر را نیز باید ذكر كنیم؛ طلبه مانند هر كس دیگری ممكن است دچار رویدادهای طبیعی شود. این اتفاق‏ها نباید برای او بسیار درشت و تحمل‏ناپذیر تلقی شود و بر انجام وظایفش تأثیر منفی گذارد؛ مثلاً ممكن است بدون هیچ‏گونه كوتاهی و تنها در اثر یك حادثه غیر منتظره، در راه رفتن به مسجد عمامه از سرش بیفتد. این موضوع نباید مانع از حضور او در نماز جماعت شود. یا ممكن است در میان نماز، وضوی او باطل شود، این موضوع نباید او را چنان سرافكنده كند كه در انجام وظیفه متوقف و متحیر گردد. طلبه هم یك انسان معمولی است و این‏گونه رویدادها به صورتی كاملاً متعارف در زندگی هر كسی پدید می‏آید. مردم نیز این واقعیت را درك می‏كنند و موجه می‏شمارند. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 380، آیات 36 تا 44 🗓1399/11/26 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
380.mp3
603.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 380 🗓1399/11/26 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
💠 از ماه رجب قدردانی کنید و به یکدیگر تبریک بگویید ✍️ باید همه به یکدیگر تبریک عرض کنیم [این‌] توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد ماه رجب بشویم. ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است. این ایّامی که در روایات ما به‌عنوان ایّام برجسته معرّفی شده‌اند، اینها همه فرصتند؛ هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد؛ ماه رجب از این نعمتها است. بعد هم ماه شعبان است که آن هم نعمت دیگری است و این دو ماه از نظر کُمَّلین و اهل توحید و اهل معنا مقدّمه‌ی ماه رمضانند؛ و ماه رمضان ماه عروج است، ماه رفتن به معراج است، ماه تزکیه است، ماه تصفیه است که همه‌ی ما به اینها احتیاج داریم. از ماه رجب قدردانی کنید؛ در این ماه توسّلات خودتان به درگاه پروردگار عالم را هرچه می‌توانید بیشتر کنید؛ به یاد خدا باشید و کار را برای خدا انجام بدهید؛ این تلاشی که می‌کنید، این زحمتی که می‌کشید، برای خدا قرار بدهید. 🔸امام خامنه ای(مدظله)-۱۳۹۴/۲/۶ 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی 🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد. 🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند . 🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبه‌های هفته: ❇️ شماره 17 🌺آیت ا... بروجردی / قسمت هشتم / واقع نگری🌺 🔅 واقع نگری خشک اندیشی در حوزه فقه، برای جامعه انسانی بسیار زیان بار است. آنان که اوضاع و احوال جامعه را نمی شناسند و از دگرگونی ها بی خبرند و گویی که در قرن ها پیش زندگی می کنند، نباید در مقام صدور فتوا برآیند. اندیشه نو آیت الله بروجردی که از اسلام ناب ریشه گرفته است، باید برای حرکتی پایدار و محکم و مبارزه جدی با اندیشه های واپس گرا الگو قرار بگیرد. ایشان روشن بین بود و همیشه از خشک اندیشی دوری می کرد. ایشان به آثار اجتماعی فتوا به دقت می اندیشید. وقتی بخشی از منازل مسکونی را برای وسعت خیابان چهارمردان قم خراب کرده بودند، برخی از مقدسان سطحی نگر و گریزان از واقعیت های موجود، به مخالفت برخاسته بودند و حتی از آن خیابان و از روی خانه های خراب شده عبور نمی کردند. مرحوم بروجردی برای مبارزه با اندیشه غیرواقعیت گرا و به دور از اوضاع اجتماع، شخصا از آن خیابان عبور کرده و گفته بود: «امروز وضعیت جوری است که اقتضای این مسئله را دارد».(مجله حوزه، ش 43 و 44، ص 13) 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ ❇️ شماره 5 ————————— 🔅ضرورت وجود الگوها (قسمت دوم) همان گونه که اگر وسایلی همچون متر، ترازو، عدد، ساعت و دماسنج را از اجتماع انسانی بگیرند، زندگی، دشوار و رنج آور می شود و انسان ها در عادی ترین مسائل زندگی سرگردان خواهند شد. همچنین اگر الگوهای انسانی مناسب برای افراد بشر وجود نداشته باشد، جامعه در ابهام و سرگردانی به سر خواهد برد. در آن صورت، برای سنجش میزان رشد شجاعت، ترس، سخاوت، انصاف، عدالت، علم، فضیلت، تقوا و دیگر صفات عالی و دانی چه باید کرد؟(نقش اسوه ها در تبلیغ و تربیت، ص 73) بنابراین، باید الگوهای کامل انسانی وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آنها درباره رفتار انسان داوری کرد. چنین الگوها و اسوه های انسانی، همچون پیامبران، ائمه و اولیای الهی در طول تاریخ همواره وجود داشته و دارند. اگر انسان خود را با آنها به عنوان افرادی که به معیارهای انسانی آراسته اند، مقایسه کند، به چگونگی کار خود پی خواهد برد. اسوه ها و الگوها چون معیارها و ملاک ها را در اختیار آدمی می گذارند، ارزش و اهمیت دارند. با این حال، صرف وجود معیارها و ملاک ها، انسان را از وجود اسوه ها و الگوها بی نیاز نمی کند. الگو نسبت به معیارِ صرف، این برتری را دارد که تحقق معیارها را در موجود انسانی نشان می دهد. بنابراین، اگر کسی معیارها را بشناسد، این امر، او را از مزیت مشاهده تحقق آنها بی نیاز نمی کند. برای مثال، ممکن است کسی معیارهای شعر و شاعری را به خوبی خوانده و دریافته باشد، با این حال، شاگردی کردن در محضر شاعری برجسته و دیدن آن معیارها در کار و کردار وی به ویژه از منظر تعلیم و تربیت، فرصتی است که هرگز نمی توان از آن صرف نظر کرد. بر این اساس، الگوی عملی در جریان تعلیم و تربیت، جایگاهی اساسی و حذف ناشدنی دارد.(خسرو باقری، آسیب و سلامت در تربیت دینی، کتاب ششم تربیت اسلامی ویژه آسیب شناسی تربیت دینی، ص 34) ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com