eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
922 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مهمانی‌خدا ممنوع! رد این توصیه بر خرد وکلان ممنوع است هرچه که دارد از اسلام، نشان، ممنوع است سفر ترکیه و آنتالیا آزاد است سفر مشهد و قم هست زیان، ممنوع است هرچه که نام و نشانی ست ز مذهب در آن توی دستورالعمل هست عیان ممنوع است جوج و نوشابه مهیاست بروسمت شمال نروی جای دگر چون به جزآن ممنوع است چون اذان دعوت ضمنی به تجمع دارد بعد از این، درهمه جاپخش اذان ممنوع است مجرم است آنکه در این وضع به هیات برود پخش ویروس کند اشک روان ممنوع است در حرم شدت ویروس مضاعف گردد قدرتش هست فراتر زبیان، ممنوع است طبق مدرک، کرونا داخل کنسرت کم است مسجد و تکیه نگو این دومکان ممنوع است ذکرگفتن سبب پاشش ویروس شود گفتن ذکر الهی به زبان ممنوع است جنگ با مذهب ودین است و به نام کرونا رک بگویید به ما مذهب مان ممنوع است  ✅ به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 http://tahzib-howzeh.ir
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی تا آخر فروردین 1400 تمدید شد . 🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد. 🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند . 🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 432، آیات 32 تا 39 🗓1400/01/18 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
432.mp3
525.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 432 🗓1400/01/18 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 17 ______________________ 🌱📍🌱الهی جُودُکَ بَسَطَ اَمَلی وَ عَفْوُکَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلی، معبود من! جود و بخششت، آرزویم را گسترش داده است، و عفو تو بر کردار _ زشت _ من برتری یافت.🌱📍🌱 ◀️ عفو خدا بیشتر از جُرم ماست خداوند، در همه زیبایی ها و صفاتش بی انتهاست، از جمله در صفت «عفوِ» خویش. اگر بنده ای هر قدر هم مرتکب معصیت شده باشد، از عفو خداوند خویش مأیوس گردد، معنایش، محدود ساختن و محدود دانستن صفت بی انتهای عفو الهی می باشد؛ و معنای محدود نمودن حق تعالی در صفاتش، شبیه دانستن او به مخلوقات محدودش می باشد، در حالی که خداوند از هرگونه شبیه و مثل و مانند منزه است. و در تعقیبات مشترکه هر نماز، دستور رسیده که مستحب است این دعا را بخوانیم: اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَکَ اَرْجی مِنْ عَمَلی وَ اِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعَ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ کانَ ذَنْبی عِنْدَکَ عَظیما فَعَفْوُکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً اَنْ اَبْلُغَ رَحْمَتَک فَرَحْمَتُکَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنی وَ تَسَعَنی لِاَنَّها وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحمینَ.(مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه نمازهای واجب) پروردگارا! به درستی که به آمرزش تو بیشتر امیدوارم تا به عمل خود. خدایا! رحمت تو گسترده تر از گناهم می باشد. خداوندا! اگر گناهم نزد تو بزرگ است، عفو تو بزرگ تر از گناهم می باشد. پروردگارا! اگر من شایسته دریافت رحمتت نیستم، ولی رحمتِ تو، سزاوار است که مرا دریابد، چون رحمت تو همه چیز را فراگرفته است. به حق رحمتت ای رحم کننده ترین رحم کنندگان. ◀️ اعمال ناقابل انسانی گر چه اعمال صالح ارزنده است و در کنار ایمان موجب نجات می باشد، ولی تکیه و اعتماد بر آن شایسته نیست که اگر عنایت الهی نباشد با یک غفلت همه برباد می رود و چون خرمنی می سوزد. گنهکار اندیشناک از خدای به از پارسای عبادت نمای که آن را جگر خون شد از سوز و درد گر این تکیه بر طاعت خویش کرد ندانست در بارگاه غنی که بیچارگی به ز کبر و منی انسان نباید به هیچ چیز اتکال داشته باشد، نه به خوبی خود که در یک لحظه قلبش آلوده می گردد و نه به عمل خویش که در لحظه ای تباهش می سازد، باید به خدا پناه برد که مبادا ما را به خودمان واگذارد، چه بسا افرادی بودند که در اثر غرور و منیت عمرشان بر باد رفت و اعمال صالحشان آتش گرفت، نه اعتمادی به نفس اماره است ونه ایمنی از شیطان مکاره، نه دلبستگی به علم و دانش که با یک بیماری یا سکته مغزی از بین می رود و نه اعتماد به تقوا و پرهیز که با یک وسوسه ضربه می خورد بلکه تنها اتکال به خدا و عنایات او. ✅ به بپیوندید: https://eitaa.com/MTahzib 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام رضا به اباصلت هروی درباره باقیمانده ماه شعبان. خواندن این دعا🤲 🔅اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ 🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـده‌ای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده 📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۰۱. ✅ به بپیوندید: 🌸کانال ایتا: @nedaye_tahzib 🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 24🌷 👇👇👇راستی بارزترین نشانه شخصیت (قسمت دوم)👇👇👇 ◀️ دروغ، سرچشمه انواع گناهان! در اخبار متعددی به این حقیقت اشاره شده که صدق و راستی موجب «پاکی عمل»، و دروغ کلید «انواع گناهان» است. ممکن است درک این حقیقت برای بعضی مشکل آید که راستی و دروغ چه اثری در سایر اعمال و کردار انسان می تواند بگذارد، لذا لازم است این نکته را مشروحتر بیان کرده نخست به پاره ای از اخباری که از اهل بیت علیهم السلام در این زمینه رسیده اشاره نموده و سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم. علی علیه السلام می فرماید: «الصِّدْقُ یَهْدِی الَی الْبِرِّ وَالْبِرُّ یَدْعُو الَی الْجَنَّهِ»(طبرسی، مشکوه الانوار 157.) راستگویی، مردم را به نیکی هدایت می کند، و نیکی دعوت به بهشت. امام صادق علیه السلام می فرماید: «اذا صَدَقَ الْعَبْدُ قالَ اللَّهُ: صَدَقَ و بَرَّ، وَاذا کَذِبَ قالَ اللَّهُ کَذَبَ وَفَجَرَ»(همان مدرک صفحه 156) هنگامی که بنده خدا راست بگوید، خداوند می گوید: او راست گفت و کار نیک کرد؛ و هنگامی که دروغ بگوید، می فرماید: دروغ گفت و کار زشت انجام داد! امام عسکری علیه السلام می فرماید: «جُعِلَتِ الْخَبائِثُ کُلُّها فِی بَیْتٍ وَجُعِلَ مِفْتاحُها الْکَذِبُ»(مجلسی، بحار الانوار 72/ 263) تمام پلیدیها در اطاقی قرار داده شده و کلید آن دروغ است. از این حدیث به خوبی برمی آید که دروغ کلید تمام پلیدیها و زشتیهاست. اکنون تأثیر راستگویی و دروغ را در اعمال انسان بررسی کنیم: 1️⃣ دروغ سرچشمه نفاق است، زیرا صدق هماهنگی زبان و دل و دروغ ناهماهنگی این دو است، و از اینجا تفاوت میان ظاهر و باطن انسان شروع می شود و دروغگو تدریجاً بسوی نفاق کامل پیش می رود. قرآن مجید به این حقیقت اشاره کرده، می فرماید: (فَاعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِی قُلُوبِهِمْ الی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِما اخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ)(سوره توبه( 9) آیه 77) این عمل، (روحِ) نفاق را، تا روزی که خدا را ملاقات کنند، در دلهایشان برقرار ساخت. این بخاطر آن است که از پیمان الهی تخلف جستند و بخاطر آن است که دروغ می گفتند. 2️⃣ ابزار بسیاری از گناهان، دروغ است؛ افراد متقلب و مزوّر، دزد و خائن، کم فروش و محتکر، شیاد و پیمان شکن بدون دروغ دست و پایشان بسته می شود و کارشان به بن بست می کشد. 3️⃣ آدم حسود برای اعمال حسد، آدم متکبر برای خودنمایی و خودفروشی، آدم متملق و چاپلوس برای رسیدن به هدف خود، افراد طماع و دنیا پرست برای نیل به مقصد خویش معمولًا متوسل به دروغ می شوند. با دروغ، محسود را در انظار مردم کوچک می کنند؛ با دروغ، خود را بزرگ جلوه می دهند؛ با دروغ، هزار گونه تملق می گویند و برای اشباع روح طماع خود به هر دری می زنند و به دروغ متوسل می گردند. 4️⃣ کسی که مقیّد به راستگویی است ناچار است خود را در برابر بسیاری از گناهان محدود سازد، زیرا فکر می کند اگر توضیحی درباره آن از او بخواهند باید راست بگوید و اگر راست بگوید مایه رسوایی است، پس چه بهتر که از آن اعمال بکلی چشم بپوشد. بنابراین تقید به همین صفت او را در مقابل بسیاری از گناهان بیمه می کند. 5️⃣ بسیاری از دروغها خود منشأ دروغها یا گناهان دیگری است، زیرا زیاد دیده شده افراد دروغگو برای توجیه مطالب خلاف خود دهها دروغ دیگر می گویند، و یا برای جلوگیری از فاش شدن دروغ خود دست به اعمال خلاف دیگری می زنند. از آنچه در بالا ذکر شد (با در نظر گرفتن توضیحاتی که در هر قسمت می توان داد) بخوبی روشن می شود که انسان اگر حقیقتاً مقید به صدق و راستی باشد ناچار است بیشتر گناهان را ترک کند زیرا هرکدام بنحوی از انحاء از دروغ مایه می گیرد و بدون آن رونقی ندارند، چه اینکه دروغ کلید آنهاست و راه وصول به آنها و شخص راستگو خواه ناخواه باید از گناه فاصله بگیرد. ادامه دارد... به بپیوندید: 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
بهترین پاسخ شما عزیزان در کانال منتشر خواهد شد ❓❓سوال این هفته: 👇👇👇 📍راستی و دروغ چه اثری در سایر اعمال و کردار انسان می تواند بگذارد؟📍 جواب خود را به کانال بفرستید فقط منتظر پاسخ هاتون هستیم ❌ یادآوری: پاسخ غیر از پاسخ های مطرح شده در متن پیام باشد ✅ به بپیوندید: 🌸کانال ایتا: @nedaye_tahzib 🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| آیت الله میرزا علی احمدی میانجی موضوع: "اهمیت ترک گناه در سلوک اخلاقی" امام صادق (ع) می‌فرمایند: " یَا مُفَضَّلُ إِیَّاکَ وَ اَلذُّنُوبَ وَ حَذِّرْ شِیعَتَنَا مِنَ اَلذُّنُوبِ فَوَ اَللَّهِ مَا هِیَ إِلَى شَیْءٍ أَسْرَعَ مِنْهَا إِلَیْکُمْ وَ اَللَّهِ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیُرْمَى بِالسُّقْمِ فِی بَدَنِهِ وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیُحْجَبُ مِنَ اَلرِّزْقِ فَیَقُولُ مَا لِی وَ مَا شَأْنِی وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّهُ لَتُصِیبُهُ اَلْمَعَرَّةُ مِنَ اَلسُّلْطَانِ فَیَقُولُ مَا لِی وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِالذُّنُوبِ وَ ذَاکَ وَ اَللَّهِ إِنَّکُمْ لاَ تُؤَاخَذُونَ بِهَا فِی اَلْآخِرَةِ." اى مفضّل از گناه بپرهیز و شیعیان ما را از گناهان بترسان، به خدا قسم گناهان بیش از هر چیز به سراغ شما مى آیند، و به خدا سوگند هر کدام از شما که بیمارى در بدنش پیدا شود به خاطر گناهانى است که مرتکب شده، و هر یک از شما که محروم از روزى گردد و بگوید: مرا چه به این سختیها این نیز به خاطر گناهانش است، و اگر هم از ناحیۀ پادشاهى به او ظلمى رسد و بگوید: مرا چه به پادشاه این نیز بسبب گناهانش است، و به خدا قسم شما به خاطر این گناهان در آخرت مؤاخذه نمى شوید." امام صادق (ع) در این روایت می‌فرمایند که شیعیان را از گناه بترسان؛ زیرا شیطان با دیگران کمتر کار دارد. زیارت عاشورا بسیار خوب است و اگر بخوانید بسیار عالی است ولی من این را از شما نمی‌خواهم. نماز شب بسیار مؤثر است ولی من این را از شما نمی‌خواهم. نماز شب بسیار مؤثر است ولی من این را از شما نمی‌خواهم.
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 11 —————————— 💠ملاک ها و معیارهای فعالیت های سیاسی طلاب 👇👇💠 1️⃣ سیاست اسلامی یا سیاست شیطانی (قسمت دوم) در آموزه های اسلام، ضمن تأکید بر استفاده از سیاست به عنوان ابزار وصول به اهداف مادی و معنوی، رویکردی خاص از سیاست ، توصیه شده است: ◀️ سياسَةُ الدِّينِ بِحُسنِ الوَرَعِ و اليقينِ ؛ سیاست دین (و تکمیل آن) به پارسایی و یقین نیکو است (آمدی؛ غرر الحكم؛ ترجمه رسولی محلاتی، ج ۲، ص ۵۳۴.) ◀️ :مِلاكُ السِّياسَةِ العَدلُ ملاك و معیار سیاست و تدبیر کارها عدالت است (عيون الحكم والمواعظ : ص 486 ح 8960 .) ◀️ بئسَ السِّياسَةُ الجَورُ ستمکاری، بدسیاستی است ( عيون الحكم والمواعظ : ص 193 ح 3970 .) رویکرد به سیاست در دین اسلام، دارای ضوابط و ملاکهای خاصی بوده و از رویکرد شیطانی متمایز است؛ چنان که با رویکرد سیاست حیوانی که فقط دفع فساد از زندگی انسان را مورد توجه قرار داده و به ابعاد معنوی و الهی نظر ندارد نیز متفاوت خواهد بود امام خمینی در این باره فرمود: ما اگر فرض کنیم که يك فردی هم پیدا بشود که سیاست صحيح را اجرا کند، نه به آن معنای شیطانی فاسدش، و به خیر و صلاح ملت باشد، این سیاست یک بعد از سیاستی است که برای انبيا بوده است و برای اولیا و حالا برای علمای اسلام. سیاست های شیطانی و سیاست های صحیح اگر هم باشد، امت را در يك بعد هدایت میکند و راه می برد و آن بعد حیوانی است. بعد اجتماع مادی است و این سیاست یک جزء ناقصی از سیاستی است که در اسلام برای انبیا و برای اولیا ثابت است. ( امام خمینی؛ صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص۴۳۲) در منطق سیاست ورزی شیطانی، دستیابی به قدرت اصالت دارد و رسیدن به قدرت، پول و امکانات مادی به هر قیمتی، هر چند با حیله، دروغ، خدعه و ظلم باشد، جایز خواهد بود. در این رویکرد، هدف سیاسی، توجیه کننده وسیله است. در منطق سیاست حیوانی, رویکرد معنویت مدار و كمال جو در عرصه سیاست، جایگاهی ندارد و اگر از اخلاق سیاسی یاد می شود، اخلاق مبتنی بر رفاه و مادیات است. رویکرد سیاسی مبتنی بر آموزه های اسلام، محدود به ملاکها و ضوابط برآمده از ارزشها و هنجارهای مورد پذیرش مسلمانان است. طبیعی است فعالیت سیاسی جز در ذیل این ملاک ها قابل قبول نیست. به عبارت دیگر می توان گفت مشروعیت فعالیت سیاسی در اسلام در گرو انطباق بر اصولی خاص است که شریعت آنها را توصیه کرده است. و عمل به آنها در عرصه فعالیت سیاسی، می تواند آن عمل را مشروع و مجاز جلوه دهد. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌸کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 433، آیات 40 تا 48 🗓1400/01/19 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
433.mp3
594.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 433 🗓1400/01/19 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 18 ______________________ 🌱📍🌱«اِلهِی فَسُرَّنِی بِلِقائِکَ یَوْمَ تَقْضی فِیهِ بَیْنَ عِبادِکَ معبودم! بنابراین مرا به لقای خودت شادمان نما در آن روزی که میان بندگانت قضاوت می فرمایی.🌱📍🌱 ◀️ لقاء اللّه لقاء اللّه آخرین منزل سالکان راه حق و نهایت درجه آرزوی اولیای الهی است، لطیف ترین نکات عرفانی در آن نهفته و پرشکوه ترین سوز و گدازها در مورد آن است. لقای الهی در قرآن کریم بارها به صورتهای گوناگونی مطرح شده است مانند: «لِقاءُاللّه»، «لِقاءِ رَبِّهِم»، «لِقاء رَبِّکُمْ»، «لِقاءَ رَبِّهِ»، «لِقاءَنَا»، «لِقائِهِ»، «مُلاَقُوا رَبِّهِمْ»، «مُلاقُوا اللّه ِ»، «مُلاَقُوهُ»، «فَمُلاقیهِ» و «یَومَ التَّلاق». لقای الهی با تعابیر دیگری هم در قرآن کریم مطرح شده است مانند «رؤیت»، «نظر»، «حشر به سوی او» و «ارتزاق در نزد او»که تفاوتهایی هم ممکن است داشته باشند ◀️ لقاء اللّه چیست؟ مشبّهه که گروهی انحرافی می باشند،(ر.ک: ملل و نحل، ص95.) لقای الهی را عبارت از لقای جسمانی تصور کرده اند، ولی این گمان از جهات متعددی مردود می باشد، زیرا خداوند متعال نه جسم است و نه جسمانی، نه در جهتی قرار می گیرد و نه محدود به مکانی می شود از این رو عموم مفسرین شیعه و اکثر مفسرین اهل سنت با این دیدگاه مخالف بوده و آن را مردود می دانند. ◀️ لقاء ویژه لقاء اولیای الهی همراه با نوعی نظر و رؤیت معنوی است، اشراق است، وجدان است و به تعبیر امام عسکری علیه السلام «هُوَ اَعْظَمُ کِرامَتِهِ لِعِبادِه»(تفسیر صافی، ج1، ص87.) (آن بزرگترین کرامت الهی برای بندگانش می باشد). انبیاء و صدیقان در همین جهان هم مشرّف بدان شرف گردیده اند همان طوری که در مورد رسول اکرم روایات متعددی وارد است(بحار الأنوار، ج4، ص38). و امیر مؤمنان علیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام می فرمودند: خدایی را که نمی بینند عبادت نمی کنند این همان جلوه ای بود که برای ابراهیم علیه السلام در مسجد خیف و برای موسی در طور سیناء ظاهر گشت و این همان طلعتی بود که در ساعیر طلوع نمود و این همان ظهوری بود که در کوه فاران تجلی فرمود.(مفاتیح الجنان، دعای سمات) امام سجاد از خداوند متعال می خواست که به هنگام لقاء دیدگانش منور به رؤیت او گردد و می گفت: «و اَقرِرْ اَعْیُنَنَا یَوْمَ لِقائِکَ بِرُؤْیَتِکَ»(مناجات خمسه عشر، الخامسه عشره الزّاهدین) (دیدگان ما را در روز ملاقات به دیدارت روشن فرما). این همان است که قرآن مجید می فرماید: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ * اِلی رَبِّها ناظِرَهٌ» و این همان است که دیگران از آن محجوب می باشند. ◀️ شوق دیدار اولیای الهی پیوسته عاشق و شیفته دیدار الهی بوده و از خداوند اشتیاق بیشتر را می خواستند و به تعبیری «خدایا عاشقم عاشق ترم کن» امیرالمؤمنین علیه السلام اصحاب خود را می ستود که «اَحَبُّ اللِّقاءِ اِلَیْهِمْ لِقاءُ رَبِّهِمْ»(نهج البلاغه، نامه 28.) (محبوبترین ملاقاتها در نزد ایشان لقاء پروردگارشان می باشد). و درباره خودش هم می فرمود: «وَ اِنِّی اِلی لِقَاءِ اللّه ِ لَمُشْتَاقٌ»(نهج البلاغه، نامه 68.) (همانا مشتاق پروردگار هستم). آنها دوست داشتند لقای الهی را و علی علیه السلام مشتاق و شیفته بود و این اشتیاق به حدی بود که وقتی شمشیر زهرآلود به سرش فرود آمد اولین سخنی که بر لب راند بانگ «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه» بود، او که می دید شب هجران به پایان رسیده و وعده دیدار فرود آمده با شادمانی هر چه تمام تر گفت: سوگند به پروردگار کعبه که رستگار شدم. یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم دولت صحبت آن مونس جان ما را بس از در خویش خدا را به بهشتم مفرست که سر کوی تو از کون و مکان ما را بس ✅ به بپیوندید: 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺شرح رفتار با خانواده🌺 _________________________ 1️⃣ گلداری 🌷🌷🌷🌷 📍رفتار مرد با همسرش قطعاً یکی از دلایل جدایی در خیلی از زندگی ها درست رفتارنکردن با زن از ناحیه مردهاست. وقتی با زن مثل یک شاخه گل رفتار نشود، خواه ناخواه بعد از مدتی پژمرده می شود و گل پژمرده نتیجه اش جدایی است! ادامه در پست بعدی... 👇👇👇👇
🌺شرح رفتار با خانواده🌺 _____________________ 1️⃣ گلداری 🌷🌷🌷🌷 📍رفتار مرد با همسرش گل ها نیاز به مراقبت دارند و هرکاری که در «گلداری» مرسوم است را باید به درستی انجام داد تا این گل، طراوت، زیبایی، بو و عطر خوش داشته باشد و باعث زیبایی و آرامش و خوشی شود. زندگی عادی هم همینطور است؛ منظورم از نظر گل و گلداری است! بعضی ها هستند که رفتار خاصی را می طلبند. این رفتار خاص به دلیل طبیعت و نوع خلقت آن هاست و باید با هرچیزی مطابق چیزی که می طلبد، رفتار کرد. یکی از فرمول هایی که لازم است مردها در زندگی به آن توجه کنند، فرمول رفتار با همسر است؛ یک فرمول ساد ه در گفتار ، اما سخت در عمل «اسم همسر + گل + رفتار با همسر موافق دستور خداوند + لباس بودن» باید حتماً به اسم همسرتان گل اضافه کنید و این را در صحبت با همسرتان مدام تکرار کنید! باید در ذهن تان حک شود که همسر شما گل است؛ چرا؟ چون می خواهیم رفتار با گل را در رفتار با همسر امتحان کنیم. با گل چگونه باید رفتار کرد؟ از گل چگونه باید مراقبت کرد؟! اسلام زن را به یک شاخه گل تشبیه کرده است. (امام علی ع می فرمایند: به درستی که زن، شاخه گل است ... پس در هر حال با او مدارا و همراهی کن تا زندگی باصفایی داشته باشی (من لایحضره الفقیه، ج4، ص392).) اینکه برای توضیح رفتار با زن از لفظ گل استفاده شده، یک مسئله ساده نیست؛ درون این تشبیه، نکته مهمی نهفته است. می دانید گل نیاز به محبت، به مراقبت و نیاز به توجه دارد. اگر این کارها در قبال گل انجام نشود، باعث صفا و طراوت و عطر خوش نمی شود و گل روز به روز پژمرده تر می شود و در نهایت کثیفی و عفونت به بار می آورد و انسان مجبور است آن را بیندازد دور! قطعاً یکی از دلایل جدایی در خیلی از زندگی ها درست رفتارنکردن با زن از ناحیه مردهاست. وقتی با زن مثل یک شاخه گل رفتار نشود، خواه ناخواه بعد از مدتی پژمرده می شود و گل پژمرده نتیجه اش جدایی است! باید با زن - بخوانید شاخه گل - به نیکی رفتار کرد. قطعاً باید در ادای حقوقش به نیکی عمل کرد (و مهریه آنان را به طور پسندیده بپردازید (نساء: 25) و «و مرد» خوراک و پوشاک آنها را به شایستگی عهده دار است (بقره: 233).) و حتی اگر قرار شد از گلی جدا شویم، باید نیکی را هنگام جدا شدن هم رعایت کنیم: (آنها را به شایستگی رها کنید [طلاق دهید] (بقره: 231).) ادامه دارد... 🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷 🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷 ✅ به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
📣 ♨️ پویش مطالعه‌ی کتاب «طرح کلّی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📍ویژه‌ی ماه مبارک رمضان📍 🔹 با بهره‌مندی از اساتید حوزه 🔹 🔸با پشتیبانی علمی و محتوایی🔸 ▪️ در بستر فضای مجازی ▪️ ⏱ آغاز پویش از ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ 👈 ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر از طریق پیوند زیر: 🆔 https://b2n.ir/y55874 @qom_khamenei_ir به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 🍃 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
| شماره 6 ➿➿➿➿➿➿➿ 💠نکات مقدماتی: عارفان عاشق و عاشقان عارف ، بیدار دلان منصف و شایستگان به حقایق متّصف ، جایگاه دعای کمیل را در میان همۀ دعاها ، چون جایگاه انسان در میان همۀ موجودات می دانند ؛ چنان که انسان را اشرف خلایق به حساب می آورند ، دعای کمیل را اشرف همۀ دعاها می شمارند و از آن تعبیر به « انسان الأدعیه » می نمایند . ◀️ مدرک دعای کمیل در بسیاری از کتب ادعیه سندی برای دعا نوشته نشده است چراکه شهرت آن به قدری بوده است که احساس نیاز به ذکر سند نشده و جامعیت آن از جهت فصاحت و بلاغت و سنخیت دعا با دعاهای امیرالمؤمنین علیه السلام کاشف است که از منشآت امیرالمؤمنین علیه السلام است . « محقق شوشتری » در قاموس الرجال می گوید : دعای کمیل از دعاهای معتبری است که عامه و خاصه آن را روایت کرده اند (قاموس الرجال : 603/8 .) . برخی از مدارک دعای کمیل عبارتند از: 1 - « شیخ طوسی » در کتاب مصباح المتهجد دربارۀ دعای کمیل چنین گوید: «روی أن کمیل بن زیاد النخعی رأی أمیرالمؤمنین علیه السلام ساجدا یدعو بهذا الدعاء فی لیله النصف من شعبان : اللهم إنی أسألک برحمتک التی وسعت کل شیء» (مصباح المتهجد: 844 ) . روایت شده که کمیل بن زیاد امیرالمؤمنین را دید که در شب نیمه ماه شعبان در حال سجده این دعا را می خواند . 2 - « سید بن طاووس » در کتاب اقبال الأعمال روایت کرده که کمیل بن زیاد گفت : روزی با مولایم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مسجد بصره نشسته بودم ، شب نیمه شعبان را یادآور شدیم ، حضرت فرمود : هر بنده ای آن شب را به عبادت و احیاء بگذارند و دعای حضرت خضر علیه السلام را در آن شب بخواند ، البته دعای او مستجاب گردد. چون حضرت به منزل آمد شب به خدمت او رفتم ، چون مرا دید پرسید : ای کمیل ، برای چه کار آمده ای ؟ عرض کردم : برای دعای خضر آمده ام . فرمود : بنشین . ای کمیل ، چون این دعا را حفظ نمایی و هر شب جمعه یک مرتبه و یا در هر ماهی یک مرتبه و یا در هر سالی یک مرتبه ، یا در طول عمر یک مرتبه بخوانی شر دشمنان دفع و خدا تو را یاری می کند و رزق و روزی تو زیاد می گردد و گناهان تو آمرزیده خواهد شد . ای کمیل ، چون مدت زیادی در مصاحبت من بسر بردی تو را شایسته آن دیدم که با این دعای مبارک ممتاز و سرافراز گردانم . پس فرمود : بنویس . و خود حضرت املاء فرمودند و من نوشتم . سپس « سید بن طاووس » شروع می کند به نقل دعای معروف (الإقبال بالأعمال الحسنه : 331/3 .) . 3 - « شیخ کفعمی » در مصباح در اعمال نیمه شعبان در ضمن دعاهای آن شب می گوید: «ثم ادع بما روی ان امیرالمؤمنین یدعوا به لیله النصف من شعبان و هو ساجد» (المصباح « کفعمی » : 555) . سپس در نیمه شعبان این دعا را که از امیرالمؤمنین روایت شده بخوان که حضرت در حال سجود آن را می خواند. 4 - نظر و رأی دقیق علامۀ کم نظیر ، محقق خبیر ، حدیث شناس آگاه ، حضرت « مجلسی » بر این است که دعای کمیل بهترین دعاست . « مجلسی » بزرگوار نیز در کتاب زاد المعاد ، به نقل از کتاب اقبال «سید بن طاوس» جریان تعلیم دعا را به « کمیل » بیان می فرماید . ➗➗➗➗➗➗➗ به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9 🍃 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir