#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 16
______________________
🌱📍🌱الهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَهِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ.
معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدی و من به این پرده پوشی، در آخرت محتاج ترم. همانا در دنیا، حتی نزد بندگان شایسته ات نیز، گناهانم را فاش نکردی، پس در روز قیامت، نزد آنها که شاهد می باشند رسوایم مفرما!🌱📍🌱
◀️ حفظ آبروی دیگران
برای آن که آبروی انسان محفوظ بماند و در قیامت پرده از روی اعمال وی برداشته نشود راه و چاره ارائه شده است.
نخستین راه توبه از گناه است،
دومین راه پرده پوشی از عیوب دیگران می باشد که در روایات بسیاری توصیه بدان شده است،
افشای عیوب دیگری سبب می شود که پرده از روی عیبهای انسان برداشته شود و پوشیدن عیوب دیگران باعث می شود که عیوب انسان برملا نگردد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
در مدینه اقوامی بودند که عیبهایی داشتند، ولی چون نسبت به عیوب دیگران ساکت بودند خداوند متعال هم مردم را نسبت به عیوب ایشان ساکت فرمود، از دنیا رفتند در حالی که هیچ گونه عیبی از ایشان در نزد احدی برملا نبود،
متقابلاً در همین مدینه اقوامی بودند که عیب ظاهری نداشتند، ولی چون در مورد عیوب مردم زبان به گفتار گشودند خداوند متعال هم عیوب آنها را آشکار ساخت، به طوری که به واسطه همان عیوب شناخته می شدند تا آن که بالاخره در همان حال دار فانی را وداع کرده و مردند.(بحار الأنوار، ج75، ص213)
امام صادق علیه السلام می فرماید: آن کس که عیب مؤمنی را که از افشای آن بیمناک است بپوشاند و مخفی دارد خداوند متعال هفتاد عیب از عیوب او را مخفی داشته و می پوشاند.(بحار الأنوار، ج74، ص322)
پیامبر اکرم می فرماید: «لا یستر عبد مؤمن عوره عبد مؤمن إلاّ ستره اللّه یوم القیامه و من أقال عثره مسلم أقال اللّه عثرته یوم القیامه»(تفسیر المراغی، ج18، ص87).
(بنده مؤمن عیبی از بنده مؤمنی را نمی پوشاند مگر آن که خداوند متعال عیوب او را در روز قیامت می پوشاند و هر کسی که صرف نظر کند از لغزش مسلمانی، خداوند صرف نظر می کند از لغزش او در روز قیامت).
پی گیری اسرار مردم و به دست آوردن عیبهای مخفی آنها بسیار ناپسند و مبغوض الهی است.
ابو برده می گوید: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با ما نماز گزارد و سپس با سرعت به سوی مسجد رفت و با آوازی بلند فرمود: ای گروهی که با زبان ایمان آورده ولی ایمان خالصانه وارد
قلب ایشان نشده است، عیوب پنهانی مؤمنان را پی گیری نکنید و برملا نسازید، هرکس چنان کاری کند خداوند متعال هم عیوب پنهانی او را پی گیری می نماید و هر کس را که خداوند عیوب او را پی گیری کند مفتضح و رسوا می سازد گر چه در میان منزل خودش باشد.(بحار الأنوار، ج75، ص214)
نه تنها مؤمن نباید عیوب مؤمنان را برملا سازد بلکه باید در صدد پرده پوشی عیوب آنان باشد.
امام باقر علیه السلام فرمود: «یَجِبُ لِلْمُؤمِنِ عَلَی الْمُؤمِنِ أَنْ یَسْتُرَ عَلَیْهِ سَبْعِینَ کَبِیرَهً»(بحار الأنوار، ج74، ص301).
(واجب است بر مؤمن که هفتاد گناه کبیره از مؤمنی را بپوشاند).
مرحوم علامه مجلسی می فرماید: عدد هفتاد گویای کثرت است یعنی واجب است مؤمن گناهان فراوانی را از مؤمن دیگری بپوشاند.
ستر کن تا بر تو ستّاری کنند
تا نبینی آمنی بر کس مخند
آنچ بر تو خواه آن باشد پسند
بر دگر کس آن کن از رنج و گزند
وآنچه نپسندی به خود از نفع و ضر
بر کسی مپسند هم ای بی هنر
◀️ وجوب نهی از منکر و حرمت غیبت
اسلام برای حفظ آبروی مسلمان و پاکداشت جامعه اسلامی اهتمام بسیاری قائل است و دستوراتی وضع نموده است از جمله امر به معروف و نهی از منکر را واجب فرموده و غیبت و اشاعه اسرار مردم را حرام نموده است، نهی از منکر آن است که با جوانمردی عیب شخص را به خودش گوشزد نموده و اصلاحش کنی و غیبت آن است که عیب و خلاف او را نزد دیگری و در غیابش گویی و آبرویش را ببری.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 18 //
اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿
🔅سه اصل مهم در تربیت:
الف: زمینه سازی
ب: انگیزه دهی
ج: باور آفرینی
1️⃣ زمینه سازی (قسمت چهارم):
4-1- ایجاد حساسیت
یعنی چه؟ چرا این واژ ه را به کار بردید؟
یکی از مقدمه های زمینه سازی برای بروز رفتار دینی
ایجاد حساسیت نسبت به رفتارها و گفتارهای درست و نادرست و بارگذاری کدهای مثبت و منفی در سنین پیش از تکلیف است؛ همان طور که در لوح فشردۀ فطرت، خداوند میل به خوبی و تنفر از بدی را قرین ما کرده است.
رفتار بچه ها تا سن چهارسالگی، بیشتر ریشه در تقلید، از طریق مشاهدۀ رفتار اطرافیان و نیز واکنش های خوب یا بد اطرافیان نسبت به رفتارشان ریشه دارد. کودکان سعی می کنند آنچه را می بینند و می شنوند و احساس می کنند، تقلید کنند.
کودکان بعد از سن بلوغ، مفاهیم عقلی و استدلالی را درک می کنند و سن آموزش رسمی آنان هفت سالگی است؛، اما آنان بعد از سه ونیم سالگی می توانند مفاهیم کلی(مفاهیمی همچون دور، نزدیک، بُعد، حجم، ارتفاع، رنگ، خوب، بد و، زشت) را آرام آرام و به تدریج درک می کنند .
بنابراین، والدین می توانند مفهوم های کلی را از طریق رفتار های روزمرۀ خود که همراه با احساس و عاطفه است، به تدریج و به سادگی به کودکان بیاموزند و هر چه این پیام ها در رفتارهای والدین بیشتر باشد، زمینۀ تأثیر گذاری آن نیز بیشتر خواهد شد.
اگر کودک در روالی ثابت و همیشگی، واکنش مناسبی در چهره و یا رفتار ما والدین نسبت به موضوعات مشاهده کند، به طور ناخودآگاه کدگذاری خوب یا بد را از منظر والدین در می یابد.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ما اهل بیتی هستیم که هرگاه فرزندانمان به سن پنج سالگی می رسند، به ایشان سفارش می کنیم که نماز بخوانند؛ ولی شما هرگاه فرزندانتان به هفت سالگی رسیدند به ایشان بگویید که نماز بخوانند.»(صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص280.)
برداشتی که از این حدیث می شود این است که: از هفت سالگی تا سن تکلیف دختران، یعنی نُه سالگی، دو سال فاصله وجود دارد از هفت سالگی تا سن بلوغ پسر ها پنج شش سال فاصله .
گویی برای تکلیف پذیری دختران که از جنس احساسات اند، باید دو سال، پیش از تکلیف ایجاد حساسیت کرد؛
ولی در پسران که آموزش پذیری کمتری دارند، باید این حساسیت را حدود پنج شش سال پیش از تکلیف ایجاد کرد.
آمادگی ذهنی در کودکان نسبت به تکالیف، تربیت را آسان تر می کند.
پذیرش و کنارآمدن با تکلیف برای بچه هایی آسان تر است که والدینشان دست کم دو سه سال پیش از سن تکلیف، آنان را با موضوعاتی همچون حُجاب و حیا و شیوۀ معاشرت با محرم و نامحرم آشنا می کنند و ذهن آنان را از پیش، با این موضوعات مواجه می سازند .
در خیلی از برخورد ها که واکنش نامناسبی از افراد سرمی زند یا انتخاب نادرستی می کنند، وقتی از آنان سؤال می شود که چرا چنین کردی، می گویند، نمی دانستم چکار کنم. چرا نمی دانند؟ چون پیش زمینۀ ذهنی نداشته اند، چون تاکنون به طور جدی ذهنشان با این مسئله مواجه نشده است و آن را پردازش نکرده اند.
ادامه دارد...
#تربیت_دینی_فرزندان
#اصول_مهم_تربیتی
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 http://tahzib-howzeh.ir
مهمانیخدا ممنوع!
رد این توصیه بر خرد وکلان ممنوع است
هرچه که دارد از اسلام، نشان، ممنوع است
سفر ترکیه و آنتالیا آزاد است
سفر مشهد و قم هست زیان، ممنوع است
هرچه که نام و نشانی ست ز مذهب در آن
توی دستورالعمل هست عیان ممنوع است
جوج و نوشابه مهیاست بروسمت شمال
نروی جای دگر چون به جزآن ممنوع است
چون اذان دعوت ضمنی به تجمع دارد
بعد از این، درهمه جاپخش اذان ممنوع است
مجرم است آنکه در این وضع به هیات برود
پخش ویروس کند اشک روان ممنوع است
در حرم شدت ویروس مضاعف گردد
قدرتش هست فراتر زبیان، ممنوع است
طبق مدرک، کرونا داخل کنسرت کم است
مسجد و تکیه نگو این دومکان ممنوع است
ذکرگفتن سبب پاشش ویروس شود
گفتن ذکر الهی به زبان ممنوع است
جنگ با مذهب ودین است و به نام کرونا
رک بگویید به ما مذهب مان ممنوع است
#کرونا_هراسی
#دین_هراسی
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 http://tahzib-howzeh.ir
🔹اولین جشنواره اخلاق و معنویت عصر انقلاب اسلامی تا آخر فروردین 1400 تمدید شد .
🔸این جشنواره در راستای گام دوم انقلاب و با هدف ایجاد انگیزه در میان طلاب سراسر کشور در عرصه تهذیب و تربیت و همچنین شناسایی و معرفی افراد نخبه هنری و رسانه ای در میان طلاب برگزار خواهد شد.
🔹طلاب محترم آثار گرانبهای خود را به همراه نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی ، کد طلبگی و شماره تلفن به آدرس @MTahzib ارسال نمایند .
🔸بدیهی است نسبت به آثار فاقد مشخصات کامل، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #سبا، صفحه 432، آیات 32 تا 39
🗓1400/01/18
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 17
______________________
🌱📍🌱الهی جُودُکَ بَسَطَ اَمَلی وَ عَفْوُکَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلی،
معبود من! جود و بخششت، آرزویم را گسترش داده است، و عفو تو بر کردار _ زشت _ من برتری یافت.🌱📍🌱
◀️ عفو خدا بیشتر از جُرم ماست
خداوند، در همه زیبایی ها و صفاتش بی انتهاست، از جمله در صفت «عفوِ» خویش.
اگر بنده ای هر قدر هم مرتکب معصیت شده باشد، از عفو خداوند خویش مأیوس گردد، معنایش، محدود ساختن و محدود دانستن صفت بی انتهای عفو الهی می باشد؛ و معنای محدود نمودن حق تعالی در صفاتش، شبیه دانستن او به مخلوقات محدودش می باشد، در حالی که خداوند از هرگونه شبیه و مثل و مانند منزه است.
و در تعقیبات مشترکه هر نماز، دستور رسیده که مستحب است این دعا را بخوانیم:
اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَکَ اَرْجی مِنْ عَمَلی وَ اِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعَ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ کانَ ذَنْبی عِنْدَکَ عَظیما فَعَفْوُکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبی اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً اَنْ اَبْلُغَ رَحْمَتَک فَرَحْمَتُکَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنی وَ تَسَعَنی لِاَنَّها وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحمینَ.(مفاتیح الجنان، تعقیبات مشترکه نمازهای واجب)
پروردگارا! به درستی که به آمرزش تو بیشتر امیدوارم تا به عمل خود. خدایا! رحمت تو گسترده تر از گناهم می باشد. خداوندا! اگر گناهم نزد تو بزرگ است، عفو تو بزرگ تر از گناهم می باشد. پروردگارا! اگر من شایسته دریافت رحمتت نیستم، ولی رحمتِ تو، سزاوار است که مرا دریابد، چون رحمت تو همه چیز را فراگرفته است. به حق رحمتت ای رحم کننده ترین رحم کنندگان.
◀️ اعمال ناقابل انسانی
گر چه اعمال صالح ارزنده است و در کنار ایمان موجب نجات می باشد، ولی تکیه و اعتماد بر آن شایسته نیست که اگر عنایت الهی نباشد با یک غفلت همه برباد می رود و چون خرمنی می سوزد.
گنهکار اندیشناک از خدای
به از پارسای عبادت نمای
که آن را جگر خون شد از سوز و درد
گر این تکیه بر طاعت خویش کرد
ندانست در بارگاه غنی
که بیچارگی به ز کبر و منی
انسان نباید به هیچ چیز اتکال داشته باشد، نه به خوبی خود که در یک لحظه قلبش آلوده می گردد و نه به عمل خویش که در لحظه ای تباهش می سازد، باید به خدا پناه برد که مبادا ما را به خودمان واگذارد، چه بسا افرادی بودند که در اثر غرور و منیت عمرشان بر باد رفت و اعمال صالحشان آتش گرفت، نه اعتمادی به نفس اماره است ونه ایمنی از شیطان مکاره، نه دلبستگی به علم و دانش که با یک بیماری یا سکته مغزی از بین می رود و نه اعتماد به تقوا و پرهیز که با یک وسوسه ضربه می خورد بلکه تنها اتکال به خدا و عنایات او.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
https://eitaa.com/MTahzib
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام رضا به اباصلت هروی درباره باقیمانده ماه شعبان.
خواندن این دعا🤲
🔅اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـدهای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده
📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۰۱.
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸کانال ایتا: @nedaye_tahzib
🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»»
شماره 24🌷
👇👇👇راستی بارزترین نشانه شخصیت (قسمت دوم)👇👇👇
◀️ دروغ، سرچشمه انواع گناهان!
در اخبار متعددی به این حقیقت اشاره شده که صدق و راستی موجب «پاکی عمل»، و دروغ کلید «انواع گناهان» است.
ممکن است درک این حقیقت برای بعضی مشکل آید که راستی و دروغ چه اثری در سایر اعمال و کردار انسان می تواند بگذارد، لذا لازم است این نکته را مشروحتر بیان کرده نخست به پاره ای از اخباری که از اهل بیت علیهم السلام در این زمینه رسیده اشاره نموده و سپس به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم.
علی علیه السلام می فرماید:
«الصِّدْقُ یَهْدِی الَی الْبِرِّ وَالْبِرُّ یَدْعُو الَی الْجَنَّهِ»(طبرسی، مشکوه الانوار 157.)
راستگویی، مردم را به نیکی هدایت می کند، و نیکی دعوت به بهشت.
امام صادق علیه السلام می فرماید:
«اذا صَدَقَ الْعَبْدُ قالَ اللَّهُ: صَدَقَ و بَرَّ، وَاذا کَذِبَ قالَ اللَّهُ کَذَبَ وَفَجَرَ»(همان مدرک صفحه 156)
هنگامی که بنده خدا راست بگوید، خداوند می گوید: او راست گفت و کار نیک کرد؛ و هنگامی که دروغ بگوید، می فرماید: دروغ گفت و کار زشت انجام داد!
امام عسکری علیه السلام می فرماید:
«جُعِلَتِ الْخَبائِثُ کُلُّها فِی بَیْتٍ وَجُعِلَ مِفْتاحُها الْکَذِبُ»(مجلسی، بحار الانوار 72/ 263)
تمام پلیدیها در اطاقی قرار داده شده و کلید آن دروغ است.
از این حدیث به خوبی برمی آید که دروغ کلید تمام پلیدیها و زشتیهاست.
اکنون تأثیر راستگویی و دروغ را در اعمال انسان بررسی کنیم:
1️⃣ دروغ سرچشمه نفاق است، زیرا صدق هماهنگی زبان و دل و دروغ ناهماهنگی این دو است، و از اینجا تفاوت میان ظاهر و باطن انسان شروع می شود و دروغگو تدریجاً بسوی نفاق کامل پیش می رود.
قرآن مجید به این حقیقت اشاره کرده، می فرماید:
(فَاعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِی قُلُوبِهِمْ الی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِما اخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ)(سوره توبه( 9) آیه 77)
این عمل، (روحِ) نفاق را، تا روزی که خدا را ملاقات کنند، در دلهایشان برقرار ساخت. این بخاطر آن است که از پیمان الهی تخلف جستند و بخاطر آن است که دروغ می گفتند.
2️⃣ ابزار بسیاری از گناهان، دروغ است؛ افراد متقلب و مزوّر، دزد و خائن، کم فروش و محتکر، شیاد و پیمان شکن بدون دروغ دست و پایشان بسته می شود و کارشان به بن بست می کشد.
3️⃣ آدم حسود برای اعمال حسد، آدم متکبر برای خودنمایی و خودفروشی، آدم متملق و چاپلوس برای رسیدن به هدف خود، افراد طماع و دنیا پرست برای نیل به مقصد خویش معمولًا متوسل به دروغ می شوند. با دروغ، محسود را در انظار مردم کوچک می کنند؛ با دروغ، خود را بزرگ جلوه می دهند؛ با دروغ، هزار گونه تملق می گویند و برای اشباع روح طماع خود به هر دری می زنند و به دروغ متوسل می گردند.
4️⃣ کسی که مقیّد به راستگویی است ناچار است خود را در برابر بسیاری از گناهان محدود سازد، زیرا فکر می کند اگر توضیحی درباره آن از او بخواهند باید راست بگوید و اگر راست بگوید مایه رسوایی است، پس چه بهتر که از آن اعمال بکلی چشم بپوشد. بنابراین تقید به همین صفت او را در مقابل بسیاری از گناهان بیمه می کند.
5️⃣ بسیاری از دروغها خود منشأ دروغها یا گناهان دیگری است، زیرا زیاد دیده شده افراد دروغگو برای توجیه مطالب خلاف خود دهها دروغ دیگر می گویند، و یا برای جلوگیری از فاش شدن دروغ خود دست به اعمال خلاف دیگری می زنند.
از آنچه در بالا ذکر شد (با در نظر گرفتن توضیحاتی که در هر قسمت می توان داد) بخوبی روشن می شود که انسان اگر حقیقتاً مقید به صدق و راستی باشد ناچار است بیشتر گناهان را ترک کند زیرا هرکدام بنحوی از انحاء از دروغ مایه می گیرد و بدون آن رونقی ندارند، چه اینکه دروغ کلید آنهاست و راه وصول به آنها و شخص راستگو خواه ناخواه باید از گناه فاصله بگیرد.
ادامه دارد...
به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#تبادل_نظر_و_اطلاعات
بهترین پاسخ شما عزیزان در کانال #ندای_تهذیب منتشر خواهد شد
❓❓سوال این هفته: 👇👇👇
📍راستی و دروغ چه اثری در سایر اعمال و کردار انسان می تواند بگذارد؟📍
جواب خود را به #پشتیبانی کانال بفرستید فقط #ایتا
منتظر پاسخ هاتون هستیم
❌ یادآوری: پاسخ غیر از پاسخ های مطرح شده در متن پیام باشد
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸کانال ایتا: @nedaye_tahzib
🌾 سایت معاونت تهذیب:
tahzib-howzeh.ir
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_صوتی | آیت الله میرزا علی احمدی میانجی
موضوع: "اهمیت ترک گناه در سلوک اخلاقی"
امام صادق (ع) میفرمایند: " یَا مُفَضَّلُ إِیَّاکَ وَ اَلذُّنُوبَ وَ حَذِّرْ شِیعَتَنَا مِنَ اَلذُّنُوبِ فَوَ اَللَّهِ مَا هِیَ إِلَى شَیْءٍ أَسْرَعَ مِنْهَا إِلَیْکُمْ وَ اَللَّهِ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیُرْمَى بِالسُّقْمِ فِی بَدَنِهِ وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّ أَحَدَکُمْ لَیُحْجَبُ مِنَ اَلرِّزْقِ فَیَقُولُ مَا لِی وَ مَا شَأْنِی وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِذُنُوبِهِ وَ إِنَّهُ لَتُصِیبُهُ اَلْمَعَرَّةُ مِنَ اَلسُّلْطَانِ فَیَقُولُ مَا لِی وَ مَا هُوَ إِلاَّ بِالذُّنُوبِ وَ ذَاکَ وَ اَللَّهِ إِنَّکُمْ لاَ تُؤَاخَذُونَ بِهَا فِی اَلْآخِرَةِ."
اى مفضّل از گناه بپرهیز و شیعیان ما را از گناهان بترسان، به خدا قسم گناهان بیش از هر چیز به سراغ شما مى آیند، و به خدا سوگند هر کدام از شما که بیمارى در بدنش پیدا شود به خاطر گناهانى است که مرتکب شده، و هر یک از شما که محروم از روزى گردد و بگوید: مرا چه به این سختیها این نیز به خاطر گناهانش است، و اگر هم از ناحیۀ پادشاهى به او ظلمى رسد و بگوید: مرا چه به پادشاه این نیز بسبب گناهانش است، و به خدا قسم شما به خاطر این گناهان در آخرت مؤاخذه نمى شوید."
امام صادق (ع) در این روایت میفرمایند که شیعیان را از گناه بترسان؛ زیرا شیطان با دیگران کمتر کار دارد. زیارت عاشورا بسیار خوب است و اگر بخوانید بسیار عالی است ولی من این را از شما نمیخواهم. نماز شب بسیار مؤثر است ولی من این را از شما نمیخواهم. نماز شب بسیار مؤثر است ولی من این را از شما نمیخواهم.
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره 11
——————————
💠ملاک ها و معیارهای فعالیت های سیاسی طلاب 👇👇💠
1️⃣ سیاست اسلامی یا سیاست شیطانی (قسمت دوم)
در آموزه های اسلام، ضمن تأکید بر استفاده از سیاست به عنوان ابزار وصول به اهداف مادی و معنوی، رویکردی خاص از سیاست ، توصیه شده است:
◀️ سياسَةُ الدِّينِ بِحُسنِ الوَرَعِ و اليقينِ ؛ سیاست دین (و تکمیل آن) به پارسایی و یقین نیکو است
(آمدی؛ غرر الحكم؛ ترجمه رسولی محلاتی، ج ۲، ص ۵۳۴.)
◀️ :مِلاكُ السِّياسَةِ العَدلُ
ملاك و معیار سیاست و تدبیر کارها عدالت است
(عيون الحكم والمواعظ : ص 486 ح 8960 .)
◀️ بئسَ السِّياسَةُ الجَورُ
ستمکاری، بدسیاستی است
( عيون الحكم والمواعظ : ص 193 ح 3970 .)
رویکرد به سیاست در دین اسلام، دارای ضوابط و ملاکهای خاصی بوده و از رویکرد شیطانی متمایز است؛ چنان که با رویکرد سیاست حیوانی که فقط دفع فساد از زندگی انسان را مورد توجه قرار داده و به ابعاد معنوی و الهی نظر ندارد نیز متفاوت خواهد بود
امام خمینی در این باره فرمود:
ما اگر فرض کنیم که يك فردی هم پیدا بشود که سیاست صحيح را اجرا کند، نه به آن معنای شیطانی فاسدش، و به خیر و صلاح ملت باشد، این سیاست یک بعد از سیاستی است که برای انبيا بوده است و برای اولیا و حالا برای علمای اسلام. سیاست های شیطانی و سیاست های صحیح اگر هم باشد، امت را در يك بعد هدایت میکند و راه می برد و آن بعد حیوانی است. بعد اجتماع مادی است و این سیاست یک جزء ناقصی از سیاستی است که در اسلام برای انبیا و برای اولیا ثابت است.
( امام خمینی؛ صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص۴۳۲)
در منطق سیاست ورزی شیطانی، دستیابی به قدرت اصالت دارد و رسیدن به قدرت، پول و امکانات مادی به هر قیمتی، هر چند با حیله، دروغ، خدعه و ظلم باشد، جایز خواهد بود.
در این رویکرد، هدف سیاسی، توجیه کننده وسیله است.
در منطق سیاست حیوانی, رویکرد معنویت مدار و كمال جو در عرصه سیاست، جایگاهی ندارد و اگر از اخلاق سیاسی یاد می شود، اخلاق مبتنی بر رفاه و مادیات است.
رویکرد سیاسی مبتنی بر آموزه های اسلام، محدود به ملاکها و ضوابط برآمده از ارزشها و هنجارهای مورد پذیرش مسلمانان است. طبیعی است فعالیت سیاسی جز در ذیل این ملاک ها قابل قبول نیست.
به عبارت دیگر می توان گفت مشروعیت فعالیت سیاسی در اسلام در گرو انطباق بر اصولی خاص است که شریعت آنها را توصیه کرده است. و عمل به آنها در عرصه فعالیت سیاسی، می تواند آن عمل را مشروع و مجاز جلوه دهد.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
💠 با هشتگ #راه_و_رسم_طلبگی و #زیِّ_طلبگی دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم)
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌸کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🌾 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #سبا، صفحه 433، آیات 40 تا 48
🗓1400/01/19
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 18
______________________
🌱📍🌱«اِلهِی فَسُرَّنِی بِلِقائِکَ یَوْمَ تَقْضی فِیهِ بَیْنَ عِبادِکَ
معبودم! بنابراین مرا به لقای خودت شادمان نما در آن روزی که میان بندگانت قضاوت می فرمایی.🌱📍🌱
◀️ لقاء اللّه
لقاء اللّه آخرین منزل سالکان راه حق و نهایت درجه آرزوی اولیای الهی است، لطیف ترین نکات عرفانی در آن نهفته و پرشکوه ترین سوز و گدازها در مورد آن است.
لقای الهی در قرآن کریم بارها به صورتهای گوناگونی مطرح شده است مانند: «لِقاءُاللّه»، «لِقاءِ رَبِّهِم»، «لِقاء رَبِّکُمْ»، «لِقاءَ رَبِّهِ»، «لِقاءَنَا»، «لِقائِهِ»، «مُلاَقُوا رَبِّهِمْ»، «مُلاقُوا اللّه ِ»، «مُلاَقُوهُ»، «فَمُلاقیهِ» و «یَومَ التَّلاق».
لقای الهی با تعابیر دیگری هم در قرآن کریم مطرح شده است مانند «رؤیت»، «نظر»، «حشر به سوی او» و «ارتزاق در نزد او»که تفاوتهایی هم ممکن است داشته باشند
◀️ لقاء اللّه چیست؟
مشبّهه که گروهی انحرافی می باشند،(ر.ک: ملل و نحل، ص95.) لقای الهی را عبارت از لقای جسمانی تصور کرده اند، ولی این گمان از جهات متعددی مردود می باشد، زیرا خداوند متعال نه جسم است و نه جسمانی، نه در جهتی قرار می گیرد و نه محدود به مکانی می شود از این رو عموم مفسرین شیعه و اکثر مفسرین اهل سنت با این دیدگاه مخالف بوده و آن را مردود می دانند.
◀️ لقاء ویژه
لقاء اولیای الهی همراه با نوعی نظر و رؤیت معنوی است، اشراق است، وجدان است و به تعبیر امام عسکری علیه السلام «هُوَ اَعْظَمُ کِرامَتِهِ لِعِبادِه»(تفسیر صافی، ج1، ص87.) (آن بزرگترین کرامت الهی برای بندگانش می باشد).
انبیاء و صدیقان در همین جهان هم مشرّف بدان شرف گردیده اند همان طوری که در مورد رسول اکرم روایات متعددی وارد است(بحار الأنوار، ج4، ص38). و امیر مؤمنان علیه السلام و امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام می فرمودند: خدایی را که نمی بینند عبادت نمی کنند این همان جلوه ای بود که برای ابراهیم علیه السلام در مسجد خیف و برای موسی در طور سیناء ظاهر گشت و این همان طلعتی بود که در ساعیر طلوع نمود و این همان ظهوری بود که در کوه فاران تجلی فرمود.(مفاتیح الجنان، دعای سمات)
امام سجاد از خداوند متعال می خواست که به هنگام لقاء دیدگانش منور به رؤیت او گردد و می گفت: «و اَقرِرْ اَعْیُنَنَا یَوْمَ لِقائِکَ بِرُؤْیَتِکَ»(مناجات خمسه عشر، الخامسه عشره الزّاهدین) (دیدگان ما را در روز ملاقات به دیدارت روشن فرما).
این همان است که قرآن مجید می فرماید: «وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ ناضِرَهٌ * اِلی رَبِّها ناظِرَهٌ» و این همان است که دیگران از آن محجوب می باشند.
◀️ شوق دیدار
اولیای الهی پیوسته عاشق و شیفته دیدار الهی بوده و از خداوند اشتیاق بیشتر را می خواستند و به تعبیری «خدایا عاشقم عاشق ترم کن»
امیرالمؤمنین علیه السلام اصحاب خود را می ستود که «اَحَبُّ اللِّقاءِ اِلَیْهِمْ لِقاءُ رَبِّهِمْ»(نهج البلاغه، نامه 28.) (محبوبترین ملاقاتها در نزد ایشان لقاء پروردگارشان می باشد).
و درباره خودش هم می فرمود: «وَ اِنِّی اِلی لِقَاءِ اللّه ِ لَمُشْتَاقٌ»(نهج البلاغه، نامه 68.) (همانا مشتاق پروردگار هستم).
آنها دوست داشتند لقای الهی را و علی علیه السلام مشتاق و شیفته بود و این اشتیاق به حدی بود که وقتی شمشیر زهرآلود به سرش فرود آمد اولین سخنی که بر لب راند بانگ «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه» بود، او که می دید شب هجران به پایان رسیده و وعده دیدار فرود آمده با شادمانی هر چه تمام تر گفت: سوگند به پروردگار کعبه که رستگار شدم.
یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم
دولت صحبت آن مونس جان ما را بس
از در خویش خدا را به بهشتم مفرست
که سر کوی تو از کون و مکان ما را بس
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir
34.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
#کلیپ_تصویری | خطای بزرگ خانواده های ولایی | #استاد_پناهیان
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌺 کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍃 سایت معاونت تهذیب: tahzib-howzeh.ir
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺شرح رفتار با خانواده🌺
_________________________
1️⃣ گلداری 🌷🌷🌷🌷
📍رفتار مرد با همسرش
قطعاً یکی از دلایل جدایی در خیلی از زندگی ها درست رفتارنکردن با زن از ناحیه مردهاست. وقتی با زن مثل یک شاخه گل رفتار نشود، خواه ناخواه بعد از مدتی پژمرده می شود و گل پژمرده نتیجه اش جدایی است!
ادامه در پست بعدی...
👇👇👇👇