eitaa logo
نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم
244 دنبال‌کننده
55 عکس
6 ویدیو
9 فایل
نگرشی نو به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبتنی بر منظومه تمدنی مقام معظم رهبری ♦️معرفی و بررسی کتاب نگاه دوم♦️ 📦📚 تهیه کتاب نگاه دوم:
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 مزه مردم سالاری 📌مزه‌ی #مردم_سالاری را مردم در جمهوری اسلامی چشیدند. از آغاز پیروزی #انقلاب تا امروز، در همه‌ی مسائل مهم، در همه‌ی مسئولیتهای اساسی کشور، مردم بودند که نقش ایفا کردند. یازده بار #انتخابات ریاست جمهوری، نُه بار #انتخابات #مجلس_شورای_اسلامی، چند بار #انتخابات #مجلس_خبرگان و شوراها؛ یعنی در این سی‌وچهار سال، تقریباً هر سال یک انتخابات انجام گرفته است. مردم احساس میکنند که بر سرنوشت خود در مدیریت کشور و در برنامه‌های کلان کشور، آنها هستند که تصمیم‌گیرند و نظارت میکنند و عمل میکنند؛ این مردم‌سالاری دینی است. 🔈 بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران‌ ۱۳۹۲/۰۵/۱۲ #انتخابات #همه_می_آییم #انتخابات_مجلس #خبرگان #کانون_اندیشه_انقلابی #نگاه_دوم 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
☝🏻مردم سالاری واقعی ❗️ «انقلاب اسلامی» توانست مبتنی بر «نظام جمهوری اسلامی»، حضور مردم در معادلات سیاسی ـ اجتماعی را به شکل چشمگیری افزایش داده وآنها را به معنای واقعی کلمه صاحب انقلاب و کشور و نظام باقی بگذارد. 🎙«ما که میگوییم #مردم_سالاری_دینی یا #مردم_سالاری_اسلامی ، بعضی خیال میکنند این مردم‌سالاری فقط پای صندوق رأی و #انتخابات است؛ آن [تنها] یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است. مردم‌سالاری یعنی بر اساس دین و بر اساس اسلام، سالارِ زندگیِ جامعه، خود مردمند.» 🗓 بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران‌، 1392/5/12 🎙«اینكه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، قدرت اجرائی، با متانت، با آرامش، با صفا و صمیمیت، بین خدمتگزاران نظام دست‌به‌دست میشود، یك پدیده‌ی بسیار ارزشمند و مهمی است؛ این پدیده ناشی است از مردم‌سالاری اسلامی، كه امام بزرگوار ما با درایت خود، با حكمت خود، آن را اساس كار نظام جمهوری اسلامی قرار دادند.» 🗓 بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران‌، 1392/5/12 📖 برگرفته از کتاب #نگاه_دوم #انتخابات #همه_می_آییم #انتخابات_مجلس #خبرگان #کانون_اندیشه_انقلابی #نگاه_دوم 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤 جایگاه انتخابات در بیانات مقام معظم رهبری 📝 مشارکت فعال مردمی در تعیین ارکان قدرت یک نظام سیاسی از مهمترین مولفه های اقتدار نرم آن است. ◀️ بی شک حضور فراگیر مردم در تعیین سرنوشت ارکان سیاسی یک نظام، تاثیری نه کوتاه مدت بلکه بلندمدت بر آن داشته و تمامی ساحتهای زندگی فردی و اجتماعی مردم اعم از فرهنگ، سیاست، اقتصاد، امنیت و غیره را دستخوش تغییر قرار می دهد. 🔵 علت تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر افزایش مشارکت مردمی (که نمود بارز آن عرصه ی انتخابات است) به همین دلیل است. انقلاب اسلامی ایران از بدو تکون خویش مردمی ترین انقلاب تاریخ معاصر قرار گرفته و حتی در نظر مدعیان دموکراسی نیز در این جهت سرافراز بوده است. 🔴 حضور و مشارکت افزون مردم در انتخابات در واقع تضمین حفظ یکی از عناصر اصلی هویت انقلاب یعنی جمهوریت است و با همین حضور فعال مردمی است که می توان آن را در برابر بادهای مخالف کینه توزان محافظت نمود. 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌺 👋سلامی گرم خدمت همراهان عزیز کانال نگاه دوم؛ همانطور که می دانید موضوع مورد بحث این کانال《 بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری مدظله العالی》 می باشد. 🔻این بیانیه از اهمیت فوق العاده ای برای دستیابی به افق دید بلندتر نسبت به آینده ی اسلام و انقلاب اسلامی برخوردار است. به همین دلیل مقاله ها ، کتاب ها و شرح های مختلفی با محوریت این بیانیه نگاشته شده است. 👓 شاید شما نیز یکی از افرادی هستید که وقت مطالعه ی این همه کتاب و مقاله را نداشته باشید ولی می خواهید در فرصت کوتاهی به این نظرات دسترسی پیدا کنید. 📚 بنابراین ما می خواهیم علاوه بر شرح مختصر و اصولی بیانیه، کتاب ها و شرح هایی که با محوریت آن نوشته شده اند را خدمت شما معرفی کنیم. 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
🔰صبح امروز صورت گرفت؛ 🚨تشکر عمیق از ملت ایران در پی امتحان بزرگ و مطلوب انتخابات 🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با تشکر از درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان، تأکید کردند: در مقابل توطئه دشمن برای ضربه زدن به ارکان مختلف کشور، همه باید برای دفاع هوشیار، و آماده ضربه و حمله متقابل باشیم. 🔸حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به فضاسازی منفی و پر حجم دستگاههای تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات، خاطرنشان کردند: این تبلیغات منفی از چند ماه قبل آغاز و با نزدیک‌شدن به انتخابات بیشتر شد و در دو روز آخر نیز به بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند. 🔹رهبر انقلاب اسلامی با شکر خداوند متعال و قدردانی عمیق از حضور گسترده مردم در انتخابات برغم این تبلیغات مغرضانه، گفتند: خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند. 🔸ایشان دشمنیِ دشمنان با ملت ایران را محدود به عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و باورهای دینی و انقلابی مردم ندانستند و افزودند: آنها حتی با انتخابات ملت ایران نیز مخالف هستند چرا که نمی‌خواهند پدیده شرکت مردم به‌نام دین در پای صندوق رأی و در خدمت انقلاب، به‌عنوان یک واقعیت تثبیت شود. 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزاری انتخابات در نظام اسلامی را باطل‌کننده ادعای دشمنان مبنی بر مخالفت دین با آزادی و دموکراسی خواندند و گفتند: انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دین مظهر کامل یک دموکراسی همه‌جانبه است و برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشان‌دهنده اهتمام بی‌نظیر نظام اسلامی به مردم‌سالاری است. 🔸رهبر انقلاب اسلامی با دعوت همگان به شناخت دشمن و هوشیاری در مقابل آن، تأکید کردند: در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، در جبهه ملت ایران باید میلیونها نفر آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند. @Khamenei_ir 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 یادداشت: 🔰 نفی سکولاریسم مهمترین پیام انقلاب اسلامی ♦️ جمله ی سیاست ما عین دیانت ماست را همه ی ماها شنیده ایم اما باید اعتراف کرد که کمتر در اعماق ابعاد آن تامل نموده ایم به این دلیل که بیشتر ما در عمل سکولار بوده و هستیم. ❓طبیعی است ریشه ی این عمل عدم فهم کامل و عمیق جمله ی معروف بالاست. اما به راستی دلیل این بیت الغزل منظومه ی فکری مقام معظم رهبری چیست؟ ❓تاکید چندباره رهبر انقلاب بر این مطلب در بیانیه ی پیش رو و نیز جمله ی «دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد» مبتنی بر چه اصل و اساسی از منابع معتبر دینی است؟ 👌بی شک پرداختن به پاسخ این سوال اساسی (که خیلی از مجامع علمی جهان را درگیر حل خود نموده است) مجالی فراتر از این نوشته را طالب است اما آنچه مختصرا در این زمینه می توان گفت این است که: 🔻دین اسلام به عنوان خاتم ادیان آسمانی، جاودانه ترین وکاملترین آنها بوده و ضامن سعادت بشر در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، مادی و معنوی است. طبیعتا نیل به آن سعادت همه جانبه تنها در گرو تحصیل پاره ای از باورها (جهان بینی) و عمل به یک سری قوانین (ایدئولوژی) مبتنی بر آنها می باشد. 🔻بنابراین برخلاف دیدگاه سکولارها نمی توان حیطه ی هدایت دین آسمانی اسلام را (که ضامن سعادت همه جانبه ی انسان است) محدود به خصوص حیطه ی فردی و معنوی برشمرد و گرنه لازم می آید که دین اسلام جاودانگی و کمال خود را از دست بدهد. 🔵 راز تعبیر رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم که فرمود «دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد» همین است. 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
🔍 مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه و انقلاب مارکسیستی روسیه: 🔶️وضعیت حکومت پیش از انقلاب🔶️ ◀️ در باب مسائل نظامی ؛ 🇫🇷 فرانسه : در دوران لوئی پانزدهم‌ و شانزدهم، ارتش در چهار جنگ‌ بزرگ با کشورهای همسایه شرکت کرد‌که مجموعا بیش از ربع قرن طول کشید و موجب فرسایش جدی شد. 🇷🇺 روسیه : رو مانوف ها بعد از شکست در جنگ با ژاپن (۱۹۰۵) و جنگ جهانی اول تحقر شدند. سربازان ناراضی و برگشته از جنگ، خود از معترضان و مخالفان حکومت شدند. 🇮🇷 ایران: ارتش ایران در پنجاه سال قبل از انقلاب در هیچ‌جنگ خارجی مهمی شرکت نکرده بود و با افزایش قیمت نفت و اعلام خروج انگلیس از خلیم فارس، شاه ژندارم منطقه شد و آمریکا بهترین تسلیحات نظامی اش را به قیمت چند میلیارد دلار به شاه فروخت. در بحبوحه انقلاب، هر دو ابر قدرت شرق و غرب از شاه حمایت می کردند. (برگرفته از کتاب گام تمدن ساز) 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
🔹تمدن نوین اسلامی دست‌یافتنی است ◀️ بیانیه‌ی گام دوم از سوی دیگر ابعاد مختلف انقلاب و برکات و اهداف مهمی که انقلاب اسلامی داشته را تبیین می‌کند که این موضوع جدا از اهداف امام خمینی، خط امام رحمه‌الله و جدا از هدفِ تأسیس نظام اسلامی نیست. 📶 معلوم می‌شود آن اهدافی که برای تأسیس اصل نظام مدنظر بوده امروز بعد از چهل سال شاهد تحقق‌شان هستیم با این قید که نظام ما در جهت سیر صعودی، به طرف آن آرمان‌های بلند در حال حرکت است. 🚫 به هیچ عنوان جریان پرخُروش انقلاب ایستایی و توقف نداشته و همواره در مسیر پویایی بوده است و لذا این حرکت می‌تواند آن تمدنی که رهبر انقلاب در بیانیه‌ی جامع‌شان فرمودند را نوید دهد. یعنی رسیدن به آن تمدن و مدنیتی که رهبر انقلاب نوید آن را دادند کاملاً دست‌یافتنی است. ❓ممکن است کسی بگوید این مدنیتِ جدید امروز در مقابل تمدن مغرب زمین چگونه می‌تواند خودنمایی کند؟ در پاسخ باید گفت ما این چهل سال شاهد داریم که این تمدن می‌تواند در جهان جای خودش را باز کند. 🔵 عناصری چون حق‌خواهی، خداخواهی، عدالت‌خواهی و... که در این مدنیت هست باعث می‌شود فطرت‌های بیدار بشر این نگاه و این پیام را کاملاً بتوانند دنبال کنند. (سید ابراهیم رئیسی) 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
◀️ شکستن چهارچوب های بین المللی برای شرح عبارت فوق ذکر این سخن رهبر معظم انقلاب بسیار راه گشاست: ⚪️ «این چیزی که اتفاق افتاده و تحول عظیم جهانی که به دنبال انقلاب اسلامی پدید آمده واقعا یک معجزه است. این معجزه به دست امام اتفاق افتاد و امام هم با تکیه به «ان تقوموا لله» توانست این کار را بکند.... من همین‌قدر به شما برادران که کتاب و تاریخ خوانده‌اید، بگویم که سالهای متمادی است روال حرکت عالم به سمت دوری از معنویت و دین است. ⚪️ چند قرن است که دنیا این‌گونه حرکت میکند و البته این دلایلی دارد و چیز ناشناخته و مجهول‌العلّه‌یی هم نیست. در دویست سال اخیر - یعنی قرن نوزدهم و بیستم که اصطلاحاً قرن روشنفکری و انسانگرایی و اوج پیشرفتهای صنعتی و علمی است - حرکت با سرعت به سمت بی دینی و جدا شدن از معنویت بوده است. ⚪️ مقداری از این سیر طبیعی است؛ زیرا لازمه‌ی آن چیزهایی که پیش آمد، همین بود. یک مقدار هم حرکت ارادی و از روی برنامه‌ریزی بوده است. (بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام 1368/11/19) 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم
◀️ شکستن چهارچوب های بین المللی برای شرح عبارت فوق ذکر این سخن رهبر معظم انقلاب بسیار راه گشاست: ⚪️
🔰جوهر اصلی در بزرگوار ما، رابطه‌ی ست؛ 🔰 👈🏻 یعنی همان چیزی که از آن به مسئله‌ی و دین و زندگی هم تعبیر میکنند. امام در بیان ارتباط ، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود. 📌 اسلام، دنیا را وسیله‌ای در دست انسان برای رسیدن به کمال میداند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه‌ی آخرت است. دنیا چیست؟ در این نگاه و با این تعبیر، دنیا عبارت است از انسان و جهان. زندگی انسان‌ها، تلاش انسان‌ها، خرد و دانایی انسان‌ها، حقوق انسان‌ها، وظایف و تکالیف انسان‌ها، صحنه‌ی سیاست انسان‌ها، اقتصاد جوامع انسانی، صحنه‌ی تربیت، صحنه‌ی عدالت؛ اینها همه میدان‌های زندگی است. به این معنا، دنیا میدان اساسىِ وظیفه و مسئولیت و رسالت دین است. دین آمده است تا در این صحنه‌ی عظیم و در این عرصه‌ی متنوع، به مجموعه‌ی تلاش انسان شکل و جهت بدهد و آن را هدایت کند. ❗️ دین و دنیا در این تعبیر و به این معنای از دنیا، از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. دین نمیتواند غیر از دنیا عرصه‌ی دیگری برای ادای رسالت خود پیدا کند. دنیا هم بدون مهندسىِ دین و بدون دست خلاق و سازنده‌ی دین، دنیایی خواهد بود تهی از معنویت، تهی از حقیقت، تهی از محبت و تهی از روح. دنیا - یعنی محیط زندگی انسان - بدون دین، تبدیل میشود به قانون جنگل و محیط جنگلی و زندگی جنگلی. انسان در این صحنه‌ی عظیم باید بتواند احساس امنیت و آرامش کند و میدان را به سوی تعالی و تکامل معنوی باز نماید. در صحنه‌ی زندگی باید قدرت و زور مادی ملاک حقانیت به‌حساب نیاید. در چنین صحنه‌ای، آنچه میتواند حاکمیت صحیح را بر عهده بگیرد، جز دین چیز دیگری نیست. ... 🔺 سیاست و اقتصاد و حکومت و حقوق و اخلاق و روابط فردی و اجتماعی به این معنا، از دین قابل تفکیک نیست. لذا دین و دنیا در منطق امام بزرگوار ما مکمل و آمیخته و درهم تنیده‌ی با یکدیگر است و قابل تفکیک نیست. این، درست همان نقطه‌ای است که از آغاز حرکت امام تا امروز، بیشترین مقاومت و خصومت و عناد را از سوی دنیاداران و مستکبران برانگیخته است؛ کسانی که زندگی و حکومت و تلاش و ثروت آنها مبتنی بر حذف دین و اخلاق و معنویت از جامعه است. 🎙 بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت ۱۳۸۴/۰۳/۱۴ 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم
📝 یادداشت: 🔰 نفی سکولاریسم مهمترین پیام انقلاب اسلامی ♦️ جمله ی سیاست ما عین دیانت ماست را همه ی
📝 یادداشت: 🔰 دلیل دوم نفی سکولاریسم با بررسی مفهوم عبادت 🔻 در نوشته ی قبلی دلیل اول بر نفی سکولاریسم را بیان کردیم و در اینجا دلیل دوم را ذکر می نمائیم. 🔷 از منظر رهبر انقلاب، مفهوم عبادت به عنوان یکی از کلیدی ترین مفاهیم قرآنی (برخلاف تصور رایج نزد حتی بسیاری از متدینین) منحصر در پرستش ذات باری تعالی و نیایش در درگاه او نیست بلکه فراتر از آن شامل تمامی لایه های زندگی انسان اعم از فردی، معنوی، اجتماعی و مادی می گردد. 🔷 توضیح اینکه؛ در دیدگاه مقام معظم رهبری عبادت به معنای اطاعت از اوامر و نواهی الهی است و با توجه به اینکه اوامر و نواهی الهی صرفا فردی نبوده و صرفا به غایت تامین سعادت معنوی انسان نمی باشند، مفهوم عبادت الهی دارای معنایی فراگیر بوده و شامل تمامی اعمال فردی و اجتماعی و ظاهری و باطنی است. بر اساس این دیدگاه توحید عبودی به معنای نفی حاکمیت طواغیت مسلط بر جوامع بشری و نیز قوانین غیر الهی بر آنها نیز می باشد و در هیمن راستا است که مبارزات بلکه تمامی فعالیتهای اجتماعی، مشروعیت دینی یافته و همپای نماز و روزه مصداق عبادت الهی شمرده می شوند. 🔷 ایشان در بیان این مطلب می نویسند: «یک وقت کسی را عبادت می کنند به این صورت که او را مقدس و دارای نیروهای مافوق عالم طبیعت می دانند مثل اینکه بت هایی را، یا قدیسینی را، در طول تاریخ مردمی عبادت می کرده اند. از عبادت آنچه که ابتدائا به نظر می رسد همین است. عبادت خدا را هم که می گوئیم واجب است به نظر ما همین تقدیس و همین حالت بزرگداشت روحی و قلبی می آید... 🔷 غیر از این مفهوم، یک معنای دیگر یا بگوئید یک گوشه دیگر از همین مفهوم وجود دارد که آن را هم عبادت می شود گفت، و در قرآن عبادت به این معنا استعمال شده است.... عبادت فقط این نیست که انسان در مقابل یک موجودی به صورت تقدیس، به صورت احترام قلبی، به صورت بالاتر دانستن، خم و راست بشود، سجده بکند، به رکوع برود، او را نیایش بکند، ستایش بکند، دست ها را به طرف او با خضوع دراز بکند، فقط این نیست عبادت. کارهای دیگری هم وجود دارد که آن را هم می توان گفت عبادت... 🔷 نه ما می گوئیم، قرآن می گوید عبادت... بنابراین برای مفهوم عبادت یک مفهوم وسیعتری در فرهنگ قرآن وجود دارد که ما باید آن مفهوم وسیع تر را پیدا کنیم و اگر خواستیم عبادت خدا بکنیم و عبادت غیرخدا نکنیم یا اگر خواستیم موحد و پیرو اصل توحید باشیم، مراقب باشیم که ندانسته عبادت نوع دوم را در مقابل غیر پروردگار عالم انجام ندهیم یعنی همان چیزی که بیشتر موحدین عالم به گمان خود و در ظاهر هم در مقابل غیر خدا تقدیسی انجام نمی داده اند، سجده نمی کردند در مقابل کسانی یا اشیائی غیر خدا، با وجود این در عمل، در فکر، در دل، در روح، عبادت غیر خدا را می کرده اند به معنای دوم. معنای دوم... عبارت است از اطاعت. اطاعت هر کسی به صورت مستقل و بی قید و شرط عبادت اوست. 🔴 اگر کسی را، یک انسانی، یا یک جامعه ی انسانی بی قید و شرط اطاعت بکند فرمان او را در زندگی خود، در جسم و جان خود، در عمل خود متبع بشمارد او را عبادت کرده»، طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن، (صص244و245) 🌐 https://eitaa.com/negahe_dovom
🇮🇷 پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغاز گر عصر جدید عالم 🌏 🔍 بررسی دیدگاه متفکران غربی 🔎 ◀️ میشِل فوکو فیلسوف فرانسوی؛ 🔰میشل فوکو از نظریه پردازان پست مدرنیزم در بحبوحه انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد و انقلاب را از نزدیک دید ... 🔶وی بر خلاف نظریه پردازان مارکسیست عقیده داشت جز باورهای دینی هیچ عامل دیگری قدرت بسیج این چنین توده ها را ندارد بلکه این مذهب تشیع است که با تکیه بر موضع انتقادی خود توانسته این چنین بسیج سیاسی به راه اندازد. 🔶وی در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به نقش بی‌بدیل و محوری حضرت امام اشاره و بیان می‌کند: «شخصیت آیت‌الله خمینی پهلو به افسانه میزند زیرا هیچ رئیس دولتی و هیچ رهبر سیاسی حتی با حمایت تمام رسانه های دنیا نمی تواند ادعا کند که با مردمش چنین پیوند عاطفی عمیقی دارد» 🔶 میشل فوکو: ایرانی‌ها از خلال انقلاب در جستجوی ایجاد تحول در شخصیت خویش بودند و انقلاب اسلامی ایران برای معنویت‌گرایی است. منبع : خبرگزاری تسنیم https://tn.ai/272932 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
🌔 افول 🌓 نظام 🌒 استکبار 🌑 جهانی ◀️ اما اینکه در فراز بالا آمده است: «و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند دست و پنجه نرم میکند»، اشاره به افول و زوال روز به روز نظام استکبار جهانی است که مقام معظم رهبری بارها و بارها این مطلب را بیان نموده اند. 🎤 ایشان در یکی از سخنانشان بعد از اینکه بیان می کنند: برتری ارزشی، و سلطه ی نظامی و سیاسی، دو عامل غرب برای مدیریت دنیا بوده است، می فرمایند: 🔷 «یکی از این عواملی که نظام ارزشی غرب را و سلطه‌ی معنوی این نظام را متزلزل کرده، بحران رو به افزایش اخلاقی و معنوی در غرب است؛ که نشانه‌ی بارز آن رواج احساس پوچی، احساس بیهودگی، احساس ناامنی روحی در بین آحاد مردم - بخصوص در بین جوانها - در غرب است. 🔷 تلاشیِ خانواده؛ بنیان خانواده در غرب دچار تزلزل شدید است و متلاشی شده که این آثار را میگذارد. مسئله‌ی زن که بر روی مسئله‌ی زن جهت‌گیری غربی به‌نحوی بوده است که امروز حرکت فمینیستی - که از ده‌ها سال قبل شروع شده بود - زیر سؤال جدی از سوی متفکرین و روشنفکران و اهل فکر است؛ یعنی احساس میکنند که این یک دامی برای زن بود و زن را دچار محاذیر عجیب‌وغریبی کرده است که داستان مفصلی است.» (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان 1393/6/13) 📖برگرفته از کتاب نگاه دوم📖 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
📖 چند خط از #کتاب_نگاه_دوم : ⭕️ اگر برای یکبار هم شده، #زاویه_ی_دیدمان را تغییر دهیم #کانون_اندیشه_ی_انقلابی #نگاه_دوم #منظومه_فکری_مقام_معظم_رهبری 📌 کانال نگاه دوم 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
پیچ تاریخی.mp3
1.89M
🔊بشنوید: 🌏 پیچ تاریخی 🎙 آنچه که من به شما جوانان عزیز و فرزندان خودم عرض میکنم، این است که بدانید امروز تاریخ جهان، تاریخ بشریت، بر سر یک پیچ بزرگ تاریخی است. دوران جدیدی در همه‌ی عالم دارد آغاز میشود. نشانه‌ی بزرگ و واضح این دوران عبارت است از توجه به خدای متعال و استمداد از قدرت لایزال الهی و تکیه‌ی به وحی. بشریت از مکاتب و ایدئولوژی‌های مادی عبور کرده است. امروز نه مارکسیسم جاذبه دارد، نه لیبرال‌دموکراسی غرب جاذبه دارد - می‌بینید در مهد لیبرال‌دموکراسی غرب، در آمریکا، در اروپا چه خبر است؛ اعتراف میکنند به شکست - نه ناسیونالیستهای سکولار جاذبه‌ای دارند. امروز در میان امت اسلامی، بیشترین جاذبه متعلق است به اسلام، به قرآن، به مکتب وحی؛ که خدای متعال وعده داده است که مکتب الهی و وحی الهی و اسلام عزیز میتواند بشر را سعادتمند کند. این یک پدیده‌ی بسیار مبارک و بسیار مهم و پرمعنائی است. *** 🌎 این پیچ تاریخی‌ای که گفتم، عبارت است از تحول از سیطره‌ی چنین دیکتاتوری‌ای به آزادی ملتها و حاکمیت ارزشهای معنوی و الهی؛ این پیش خواهد آمد؛ استبعاد نکنید. بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی» 90/11/10 📌 کانال نگاه دوم 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
انقلاب اسلامی 🔘 نظریه چالمرز جانسون 👨‍✈️ چالمرز جانوسون مشاور سابق سیا، منتقد برجسته سیاست خارجی ایالات متحده و استاد بازنشسته روابط بین الملل در دانشگاه كالیفرنیا در سان دیه گو است. 👈 نظریه ی وی نقطه مقابل نظریه مارکسی انقلاب که تضاد را چهره اساسی جامعه می‌داند قرار می‌گیرد. این نظریه جامعه را ماهیتاً مبتنی بر رضایت می‌داند و بر این باور است که تغییر و تحول یک امر طبیعی است و لزوماً انقلابی و خشونت آمیز نیست و انقلاب تنها یکی از مشکل‌های تغییر اجتماعی است.  🔻طبق این دیدگاه یکی از ویژگیهای اساسی نظام یا سیستم اجتماعی وجود ساختار ارزشی خاصی است که اعتصاب جامعه بر آن توافق دارند. ساختار ارزشی جامعه، نوع خاصی از عمل متقابل بین افراد مختلف و موجودیت گروه‌ها و طبقات اجتماعی را از نظر اخلاقی قابل پذیرش می‌کند.  🔻ارزشها الگوی پیدایش انتظارات مشترک و معیار هدایت و تنظیم رفتارند. همچنین تعیین کننده وقایع اجتماعی و معیاری برای تعیین عکس‌العمل مناسب در برابر آنها به شمار می روند.  🔻ارزشها برای سازمان دادن به نظام تقسیم کار اجتماعی ضرورت دارند زیرا با بهره برداری از آنها نیاز به استفاده از زور برای انتصاب هر فرد به وظیفه‌ای تعیین شده منتفی می‌گردد. مهمترین کارکرد نظام ارزشی مشروعیت بخشی به بهره‌برداری از قدرت است.  ◀️ براساس این دیدگاه انقلاب در اثر سه عامل متوالی به وقوع می پیوندد:  ۱- عدم تعادل (رکود قدرت). ۲- انعطاف ناپذیری نخبگان حکومتی. ۳- عوامل شتاب‌زا انقلاب. 1⃣ عدم تعادل؛ در اواخر سال 1356 اعتصابات، تظاهرات و شعارهای مردم این عدم تعادل را نشان می داد .  2⃣ انعطاف ناپذیری نخبگان؛ انعطاف پذیری گاهی اوقات باعث ایجاد تعادل می‌شود اما این امر به جایگاه حکومت نیز بستگی دارد. در ایران در سال 57 رژیم شاه انعطافهایی از خود نشان داد. مانند تغییر نخست وزیری آزادی بخش از زندانیان سیاسی و … اما هیچیک نه تنها اثر نبخشید بلکه بر شدت انقلاب افزود  3⃣ عوامل شتاب‌زا؛ رژیم شاه بعد از فرمان امام خمینی مبنی بر فرار نظامیان و پیوستن آنها به مردم دچار گسیختگی نیروهای نظامی و فرار رده‌های مختلف آن گردید.  🔴 بنابراین بر طبق نظریه جانسون شرط اول وسوم فراهم بوده اما شرط دوم برقرار نبوده است و می‌توانسته تعادل برقرار گردد اما انقلاب شده است. زیرا جانسون به دنیای واقعی و خصوصیات فردی مثل روش تبلیغی ماهرانه و زیرکی رهبری انقلاب که می تواند در موقعیتهای خاص موثر افتد را هیچگونه نقشی قائل نشده است.  📌 شبکه ملی مدرس رشد http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=مقایسه+انقلاب+اسلامی+با+دیگر+انقلابهای+جهان&SSOReturnPage=Check&Rand=0 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026ک
🌍نظم نوین جهانی🌎 🚫 [انقلاب] ، نظام ظالمانه و غیر عادلانه و مبتنیِ بر ظلم و زور و تزویر و مانند اینها را به چالش کشید؛ جمهوری اسلامی، نظام جهانی ظالمانه را به چالش کشید؛ علّت مخالفت با ما هم همین است. 👁 [علّت] اینکه با نظام اسلامی مخالفت میشود این است؛ وَالّا اگر چنانچه اسلام غیر سیاسی، اسلامی که کاری به کار این‌ و آن ندارد، اگر یک چنین اسلامی حاکم باشد، نه، هیچ اهمّیّتی هم نمیدهند و مخالفتی هم نمیکنند. 🤫شما با آمریکا، با دستگاه استکبار، با صهیونیسم همراه باشید -در کار اقتصادی‌شان، در کارهای سیاسی‌شان، در جهت‌گیری‌هایشان- و مثل آنها فکر کنید، مثل آنها حرف بزنید، مثل آنها مشی کنید، هیچ مخالفتی ندارند؛ اسمتان مسیحی باشد، اسمتان بودایی باشد، اسمتان مسلمان باشد برایشان هیچ اهمیّتی ندارد. 👊 (بله مرگ که حتماً بر آمریکا، امّا حالا اجازه بدهید صحبت بکنیم.) پس بنابر این، مسئله این است. 🔻 🔻 🔻 🎙(بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ۱۳۹۴/۱۲/۲۵) 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
🔰 متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند. ◀️ وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکَرْبِ:  🔹یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. 🔹ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ. فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ. 🔹أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. 🔹وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. 🔹فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَحِیّاً. 🔹وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِکَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. 🔻رهبر انقلاب امروز در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: «توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه را که در مفاتیح هم هست با توجه به معنای آن بخوانند.» ۹۸/۱۲/۱۳ 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
🤵ساموئل هانتینگتون متخصص علوم سیاسی شهیر آمریکایی بود. وی بخاطر نظریه برخورد تمدن‌ها و پیش‌بینی کشمکش جهان غرب با جهان اسلام شهرت جهانی پیدا کرده بود. دکتر ساموئل هانتینگتون، دانش‌آموخته و به مدت ۵۸ سال، استاد دانشگاه هاروارد بود.  ◀️ ... جوهر سیاسی انقلاب گسترش شتابان آگاهی سیاسی و تحرک سریع گروههای تازه به صحنه سیاست است چندانکه برای نهادهای سیاسی موجود جذب این گروهها به درون نظام امکان ناپذیر گردد. از سوی دیگر وی دو الگو برای انقلابها سراغ دارد: 1⃣ در الگوی غربی مانند انقلاب فرانسه نخست نهادهای سیاسی رژیم پیشین برچیده می‌شود سپس گروههای جدید وارد عرصه سیاست می‌گردند و در نهایت نهادهای سیاسی جدید پدید می‌آید. 2⃣ اما در الگوی شرقی مانند انقلاب ویتنام ابتدا گروههای تازه وارد صحنه سیاست می‌شوند سپس نهادهای سیاسی جدید ایجاد می‌شود و در پایان نهادهای سیاسی نظام پیشین با خشونت سرنگون می‌شود. 🔻انقلاب اسلامی ایران با هیچیک از دو الگوی غربی و شرقی انطباق ندارد زیرا انقلاب اسلامی با رژیم قدرتمند روبرو بود و فروپاشی دولت در ابتدا وجود نداشت. ❌(عدم انطباق با الگوی غربی) از سوی دیگر انقلاب روش حضور مردمی راهپیماییها و همایش های میلیونی و اعتصابهای عمومی را جایگزین استراتژی جنگ مسلحانه و حرکت از نقاط دور دست به سوی مرکز کرد. ❌(عدم انطباق با الگوی شرقی) شبکه ملی مدرس رشد http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=مقایسه+انقلاب+اسلامی+با+دیگر+انقلابهای+جهان&SSORet 🌐 @negahe_dovom
وظیفه اول: 🔍 ارزشیابی گام اول 🔎 🔻آیت الله مصباح یزدی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی: 🔹 ما اگر بخواهیم قدم دوم را بهتر برداریم و وظیفه مان را انجام بدهیم از حالا که گام دوم شروع شده چه کار باید بکنیم؟ [این گام] چه فرقی با گام اول دارد؟ 🔸 ابتدایش این است که ما چهل سال تجربه داریم که ملت ما با سختی‌ها و دشواری‌ها این تجربه را اندوخته. حاصل این تجربه در اختیار ماست. سعی کنیم از نقطه‌های مثبتی که داشتیم نگهداری کنیم و [آنها را] ادامه بدهیم. 🔹 اگر یک جایی نقطه ضعف‌هایی بوده، سعی کنیم ترمیم کنیم و دیگر اشتباهات خود را تکرار نکنیم. این اولین کاری است که باید در گام دوم انجام دهیم. یعنی ارزشیابی قدم اول. ۹۸/۶/۲۴ @mesbahyazdi_ir 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
🔸 انقلاب نسل ها 🔸 🔵 بخش اول 👨‍👧‍👦 تغییر و تحول نسل ها، یکی از مباحث مهم در حوزه ی جامعه شناسی است در آموزه های اسلامی نیز به این مسأله اهتمام زیادی شده است، چنان که امام علی علیه السلام می فرمایند: «لا تقسروا أولادکم علی أخلاقکم، فإنّهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم»؛ فرزندان خود را به اخلاق و آداب و خوی های خودتان منحصر و مقید مسازید، چه آنها برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند. (ر.ک: ده گفتار، مرتضی مطهری) 🚶‍♂انقلاب اسلامی از از آغاز شکل گیری تاکنون، نسل های متعددی را پشت سر گذاشته و در سال های اخیر، شاهد کاربرد برخی اصطلاحات، نظیر «نسل سوم»، «تفاوت نسل ها»، «شکاف یا انقطاع نسل»، در برخی مطبوعات و محافل فرهنگی هستیم. 👈 تعریف نسل : اختلافات فردی و گروهی و نیز فرهنگ و منافع و رفتار، به اندازه «طبقه اجتماعی» اهمیت دارد. منظور از واژه نسل، فاصله میان توالد والدین و تولد فرزندان است که معمولا سی سال گرفته می شود؛ یعنی سه نسل در یک قرن. (فرهنگ علوم سیاسی، علی آقا بخشی، ص267) ◀️ در ادامه به تفاوت نسل ها و نسل های انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت... 📝 برگرفته از مقاله : «انقلاب نسل ها؛ انقلاب اسلامی و مواجهه با نسل سوم» 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید دشمنان ایران اسلامی غرق در لجنند. #کانون_اندیشه_انقلابی #نگاه_دوم #آمریکا #استکبار 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026
«از نظر پیغمبر اکرم، میزان حق، امیرالمؤمنین است. از طریق سنی و شیعه نقل شده است که: «علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثما دار»؛ اگر دنبال حقید، ببینید علی کجا ایستاده است، او چه میکند، انگشت اشاره‌ی او به کدام سو است. زندگی امیرالمؤمنین یک چنین زندگی‌ای است.» بیانات در دیدارمردم بوشهر در روز میلاد امام علی(ع) ۱۳۸۹/۰۴/۰۵ #میلاد_امام_علی_علیه السلام_مبارک 📌 نگاه دوم | کانال تخصصی بیانیه گام دوم 🌐 https://eitaa.com/joinchat/74842148C8ba0f0a026