فلسفه إنشاءاللَّه
سؤال: چرا به هنگام خبر دادن از كارى كه در آينده قرار است انجام شود بايد ان شاء اللَّه گفت؟ فلسفه اين سنّت چيست؟
جواب: انجام يك كارگاهى نياز به دهها مقدّمه دارد كه تعداد محدودى از آن در اختيار بشر و بقيّه در اختيار خداوند است و تا او اراده نكند انجام نمىشود. مثلًا براى تولّد فرزند پدر و مادر نقش دارند امّا مقدّمات فراوان ديگرى در ادوار مختلف جنين در طول 9 ماه عمر وى بايد مرحله به مرحله سپرى شود و دست به دست هم دهد تا بچّهاى سالم متولّد گردد، و هيچ يك از اين مقدّمات در اختيار انسان نيست. و لذا پدر و مادر نمىتوانند پس از انعقاد نطفه به طور قطع و يقين بگويند: «9 ماه ديگر بچّه ما سالم متولّد خواهد شد»، بلكه شايسته است اين جمله را همراه با مشيّت الهى كرده و بگويند: «ان شاء اللَّه 9 ماه ديگر متولّد خواهد شد» چرا كه بدون مشيّت الهى هيچ كارى به سامان نمىرسد، و إنشاءاللَّه استمداد جستن از لطف خداوند است. به تعبير ديگر، معناى إنشاءاللَّه آن است كه: «خداوندا آنچه از من ساخته بود انجام دادم، بقيّه را تو به لطف و كرامت عنايت كن».
داستان ياران
نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر
جلد: ۱
صفحه: 67
https://eitaa.com/neveshteh313/3630
برخى مىگويند: در مقابل اين همه عوامل فساد و فحشا كه از در و ديوار مىبارد چگونه مقاومت كنيم؟ مىگوييم: دنيا همواره قرين با مشكلات و سختىها بوده و هست و خواهد بود.
در داستان اصحاب الاخدود آمده كه مادر مؤمنى را به همراه نوزاد شيرخوارش به نزديكى گودال آتش برده و از او خواستند كه از آيين حضرت مسيح بيزارى بجويد. زن با خود گفت: اگر اين كار را نكنم و مرا به آتش بيفكنند سرنوشت نوزاد شيرخوارم چه مىشود؟ چه كسى او را بزرگ خواهد كرد؟ از جمله نوزادهايى كه در شيرخوارگى سخن گفت همين كودك خردسال بود. او به فرمان خداوند به سخن آمده و خطاب به مادر عرض كرد: «مادر! مقاومت كن و نگران من مباش، خداوند نگهدارم خواهد بود!» مادر بچّهاش را به زمين گذاشت و تسليم شكنجهگران نشد. شكنجهگران او را همچون ساير مؤمنين و مؤمنات در آتش افكندند!
📖کتاب داستان یاران
📖آیت الله مکارم شیرازی
📖سایت کتابخانه مدرسه فقاهت
https://eitaa.com/neveshteh313/3631
داستان جویبر و دلفاء
چقدر خوب بود زن می گرفتی و خانواده تشكیل می دادی و به این زندگی انفرادی خاتمه می دادی، تا هم حاجت تو به زن برآورده شود و هم آن زن در كار دنیا و آخرت كمك تو باشد.
- یا رسول اللّه!
نه مال دارم و نه جمال، نه حسب دارم و نه نسب، چه كسی به من زن می دهد؟
و كدام زن رغبت می كند كه همسر مردی فقیر و كوتاه قد و سیاهپوست و بدشكل مانند من بشود؟
-ای جوبیر!
خداوند به وسیله ی اسلام ارزش افراد و اشخاص را عوض كرد.
بسیاری از اشخاص در دوره ی جاهلیت محترم بودند و اسلام آنها را پایین آورد.
بسیاری از اشخاص در جاهلیت خوار و بی مقدار بودند و اسلام قدر و منزلت آنها را بالا برد. خداوند به وسیله ی اسلام نخوت های جاهلیت و افتخار به نسب و فامیل را منسوخ كرد. اكنون همه ی مردم از سفید و سیاه، قرشی و غیرقرشی، عربی و عجمی در یك درجه اند، هیچ كس بر دیگری برتری ندارد مرگ به وسیله ی تقوا و طاعت.
من در میان مسلمانان فقط كسی را از تو بالاتر می دانم كه تقوا و عملش از تو بهتر باشد.
اكنون به آنچه دستور می دهم عمل كن.
اینها كلماتی بود كه در یكی از روزها كه رسول اكرم به ملاقات «اصحاب صُفّه»
آمده بود، میان او و جویبر رد و بدل شد
جویبر از اهل یمامه بود.
در همان جا بود كه شهرت و آوازه ی اسلام و ظهور پیغمبر خاتم را شنید. او هرچند تنگدست و سیاه و كوتاه قد بود، اما باهوش و حق طلب و بااراده بود. بعد از شنیدن آوازه ی اسلام، یكسره به مدینه آمد تا از نزدیك جریان را ببیند.
طولی نكشید كه اسلام آورد و در سلك مسلمانان درآمد، اما چون نه پولی داشت و نه منزلی و نه آشنایی، موقتا به دستور رسول اكرم در مسجد به سر می برد.
تدریجا در میان كسان دیگری كه مسلمان می شدند و در مدینه می ماندند، افرادی دیگر هم یافت شدند كه آنها نیز مانند جویبر فقیر و تنگدست بودند و به دستور پیغمبر در مسجد به سر می بردند. تا آنكه به پیغمبر وحی شد مسجد جای سكونت نیست، اینها باید در خارج مسجد منزل كنند. رسول خدا نقطه ای در خارج از مسجد در نظر گرفت و سایبانی در آنجا ساخت و آن عده را به زیر آن سایبان منتقل كرد.
آنجا را «صفّه» می نامیدند و ساكنین آنجا كه هم فقیر بدودن و هم غریب، «اصحاب صفّه» خوانده می شدند. رسول خدا و اصحاب به احوال و زندگی آنها رسیدگی می كردند.
یك روز رسول خدا به سراغ این دسته آمده بود. در آن میان چشمش به جویبر افتاد، به فكر رفت كه جویبر را از این وضع خارج كند و به زندگی او سر و سامانی بدهد. اما چیزی كه هرگز به خاطر جویبر نمی گذشت- با اطلاعی كه از وضع خودش داشت- این بود كه روزی صاحب زن و خانه و سر و سامان بشود. این بود كه تا رسول خدا به او پیشنهاد ازدواج كرد، با تعجب جواب داد: مگر ممكن است كسی به زناشویی با من تن بدهد؟ ! ولی رسول خدا زود او را از اشتباه خودش خارج ساخت و تغییر وضع اجتماعی را- كه در اثر اسلام پیدا شده بود- به او گوشزد فرمود.
رسول خدا پس از آنكه جویبر را از اشتباه بیرون آورد و او را به زندگی مطمئن و امیدوار ساخت، دستور داد یكسره به خانه ی زیادبن لبید انصاری برود و دختر «ذلفا» را برای خود خواستگاری كند.
زیادبن لبید از ثروتمندان و محترمین اهل مدینه بود. افراد قبیله ی وی احترام زیادی برایش قائل بودند. هنگامی كه جویبر وارد خانه ی زیاد شد، گروهی از بستگان و افراد قبیله ی لبید در آنجا جمع بودند.
جویبر پس از نشستن مكثی كرد و سپس سر را بلند كرد و به زیاد گفت: «من از طرف پیغمبر پیامی برای تو دارم، محرمانه بگویم یا علنی؟ » .
- پیام پیغمبر برای من افتخار است، البته علنی بگو.
- پیغمبر مرا فرستاده كه دخترت ذلفا را برای خودم خواستگاری كنم.
- پیغمبر خودش این موضوع را به تو فرمود؟ ! ! .
- من كه از پیش خود حرفی نمی زنم، همه مرا می شناسند، اهل دروغ نیستم.
- عجیب است! رسم ما نیست دختر خود را جز به هم شأنهای خود از قبیله ی خودمان بدهیم. تو برو، من خودم به حضور پیغمبر خواهم آمد و در این موضوع با خود ایشان مذاكره خواهم كرد.
جویبر از جا حركت كرد و از خانه بیرون رفت، اما همان طور كه می رفت با خودش می گفت: «به خدا قسم آنچه قرآن تعلیم داده است و آن چیزی كه نبوت محمد برای آن است غیر این چیزی است كه زیاد می گوید.»
هركس نزدیك بود، این سخنان را كه جویبر با خود زیر لب زمزمه می كرد می شنید.
ذلفا دختر زیبای لبید كه به جمال و زیبایی معروف بود، سخنان جویبر را شنید، آمد پیش پدر تا از ماجرا آگاه شود.
- بابا! این مرد كه همین الآن از خانه بیرون رفت با خودش چه زمزمه می كرد و مقصودش چه بود؟
- این مرد به خواستگاری تو آمده بود و ادعا می كرد پیغمبر او را فرستاده است.
https://eitaa.com/neveshteh313/3632
- نكند واقعا پیغمبر او را فرستاده باشد و رد كردن تو او را تمرد امر پیغمبر محسوب گردد؟ ! .
- به عقیده ی تو من چه كنم؟ .
- به عقیده ی من زود او را قبل از آنكه به حضور پیغمبر برسد به خانه برگردان، و خودت برو به حضور پیغمبر و تحقیق كن قضیه چه بوده است.
زیاد جویبر را با احترام به خانه برگردانید و خودش به حضور پیغمبر شتافت.
همینكه آن حضرت را دید عرض كرد:
«یا رسول اللّه! جویبر به خانه ی ما آمد و همچو پیغامی از طرف شما آورد، می خواهم عرض كنم رسم و عادت جاری ما این است كه دختران خود را فقط به هم شأنهای خودمان از اهل قبیله كه همه انصار و یاران شما هستند بدهیم. » - ای زیاد! جویبر مؤمن است. آن شأنیتها كه تو گمان می كنی امروز از میان رفته است. مرد مؤمن هم شأن زن مؤمنه است.
زیاد به خانه برگشت و یكسره به سراغ دخترش ذلفا رفت و ماجرا را نقل كرد.
- به عقیده ی من پیشنهاد رسول خدا را رد نكن. مطلب مربوط به من است. جویبر هرچه هست من باید راضی باشم. چون رسول خدا به این امر راضی است من هم راضی هستم.
زیاد ذلفا را به عقد جویبر درآورد. مهر او را از مال خودش تعیین كرد. جهاز خوبی برای عروس تهیه دید. از جویبر پرسیدند:
«آیا خانه ای در نظر گرفته ای كه عروس را به آن خانه ببری؟ .
- من چیزی كه فكر نمی كردم این بود كه روزی داران زن و زندگی بشوم. پیغمبر ناگهان آمد و به من چنین و چنان گفت و مرا به خانه ی زیاد فرستاد.
زیاد از مال خود خانه و اثاث كامل فراهم كرد، به علاوه دو جامه ی مناسب برای داماد آماده كرد. عروس را با آرایش و عطر و زیور كامل به آن خانه منتقل كردند.
شب تاریك شد. جویبر نمی دانست خانه ای كه برای او درنظر گرفته شده كجاست. جویبر به آن خانه و حجله راهنمایی شد. همینكه چشمش به آن خانه و آنهمه لوازم و عروس آنچنان زیبا افتاد، گذشته به یادش آمد. با خود اندیشید كه من مردی فقیر و غریب وارد این شهر شدم. هیچ چیز نداشتم، نه مال و نه جمال و نه نسب و نه فامیل. خداوند به وسیله ی اسلام اینهمه نعمت برایم فراهم كرد. این اسلام است كه اینچنین تحولی در مردم به وجود آورده كه فكرش را هم نمی شد كرد. من چقدر باید خدا را شكر كنم.
همان وقت حالت رضایت و شكرگزاری به درگاه ایزد متعال در وی پیدا شد، به گوشه ای از اطاق رفت و به تلاوت قرآن و عبادت پرداخت. یك وقت به خود آمد كه ندای اذان صبح به گوشش رسید. آن روز را شكرانه نیت روزه كرد. وقتی كه زنان به سراغ ذلفا رفتند وی را بكر و دست نخورده یافتند. معلوم شد جویبر اصلا به نزدیك ذلفا نیامده است. قضیه را از زیاد پنهان نگاه داشتند.
دو شبانه روز دیگر به همین منوال گذشت. جویبر روزها روزه می گرفت و شبها به عبادت و تلاوت می پرداخت. كم كم این فكر برای خانواده ث عروس پیدا شد كه شاید جویبر ناتوانی جنسی دارد و احتیاج به زن در او نیست. ناچار مطلب را با خود زیاد در میان گذاشتند. زیاد قضیه را به اطلاع پیغمبر اكرم رسانید. پیغمبر اكرم جویبر را طلبید و به او فرمود:
«مگر در تو میل به زن وجود ندارد؟ ! » .
از قضا این میل در من شدید است.
- پس چرا تاكنون نزد عروس نرفته ای؟ .
- یا رسول اللّه! وقتی كه وارد آن خانه شدم و خود را در میان آنهمه نعمت دیدم، در اندیشه فرو رفتم كه خداوند به این بنده ی ناقابل چقدر عنایت فرموده! حالت شكر و عبادت در من پیدا شد. لازم دانستم قبل از هر چیزی خدای خود را شكرانه عبادت كنم. از امشب نزد همسرم خواهم رفت.
رسول خدا عین جریان را به اطلاع زیادبن لبید رسانید. جویبر و ذلفا با هم عروسی كردند و با هم به خوشی به سر می بردند. جهادی پیش آمد. جویبر با همان نشاطی كه مخصوص مردان باایمان است زیر پرچم اسلام در آن جهاد شركت كرد و شهید شد. بعد از شهادت جویبر هیچ زنی به اندازه ی ذلفا خواستگار نداشت و برای هیچ زنی به اندازه ی ذلفا حاضر نبودند پول خرج كنند.
https://eitaa.com/neveshteh313/3633
ابوحمزه ثمالی میگوید من در خدمت حضرت باقر سلام اللَّه علیه بودم که مردی آمد و به حضرت گفت من دختر مولاک فلان بن ابی رافع را خواستگاری کردم آنها به خاطر زشت روئی و فقر و غربت مرا رد کردند،
حضرت فرمودند:
تو از ناحیه من برای ابن ابی رافع حامل پیام باش و بگو که محمدبن علی بن الحسین بن ابی طالب میگوید که فلان دخترت را به ازدواج مولای من منجح بن رباح در آور، و بعد از رفتن منجح، حضرت قصه جویبر و دلفاء را برای ابوحمزه نقل میکند.
https://eitaa.com/neveshteh313/3634
ساعت ۵ صبح دیدم اقای پاکبانی دارد کوچه را جارو میکند، ولی خیلی ناشیانه و اصلاً معلوم است که بلد نیست... . در ماشین را باز و صدایش كردم. خيلى شُستهرُفته جواب داد: «سلام. در خدمتم. مشكلى پيش آمده؟». از لحن و نوع برخوردش جا خوردم... . آن يكى هدفون را هم از گوشش در آورد. دنبالۀ سيم هدفون را با نگاهم دنبال كردم كه میرفت توی يقهاش و زير لباس نارنجى شهرداریاش محو میشد. پرسيدم: چی گوش میدی؟ گفت: «يک كتاب صوتی به زبان انگليسی در زمينۀ اقتصادسنجی... به خاطر شغلم»... و: «من استاد هستم تو دانشگاه. پدرم پاكبان اين منطقه است، آقاى ... . در مورد شما و روانشاد پسرتان هم براى ما خيلى تعريف كرده. من دكتراى اقتصاد دارم و دو برادرم: يكی مهندس است و آن يكى هم دارد دكترایش را میگيرد. به پدرم هرچه میگویيم زير بار نمیرود که بازخريد شود. ما هم هر ماه روزهايی را به جای پدرمان میآيیم كار میكنيم كه استراحت كند. هم كمكش كرده باشيم و هم يادمان نرود با چه زحمتی و چهطوری پدرمان ما را به اين جا رساند.»
📖کانال استاد عرفانیان📖
https://eitaa.com/neveshteh313/3635
زیاده روی امت پیامبر در مصرف آب برای وضو و غسل....
پیامبر صلیالله علیه و آله در روایتی فرمود
«به زودى در این امت گروهى پدید خواهند آمد که در استفاده از پاککنندهها زیادهروى مىکنند.
سَتَکونَ فِی هذِهِ الاُمَّةِ قَومٌ یَعتَدونَ فِی الطَّهُورِ»
(الطراز الأول و الکناز، ص323)
و در دیگر روایت دربارۀ حد معمولِ استفاده از آب وضو و غسل فرمود «براى وضوء یک مُدّ (750 گرم) و براى غسل یک صاع (3 کیلو) آب بس است.
پس از من گروهى مى آیند که این مقدار را کافى نمىدانند آنها برخلاف سنّت من هستند؛
الوُضوءُ بِمُدِّ و الغُسلُ بِصاعٍ و سَیَأتی أقوامٌ بَعدی یَستَقِلّونَ ذلِکَ فَاُولئکَ عَلى خِلافِ سُنَّتی.
النوادر (للراوندی)، ص44)
https://eitaa.com/neveshteh313/3636
نقش با وضو بودن هنگام شیر دادن به فرزند...
صحبت های مادر شهید کاظم عاملو شهیدی که در خواب و بیدار با امام زمان و شهدا صحبت میکرد...
‹دو سال تمام از وقتی خدا این بچه را به من داد با وضو به او شیر میدادم حتی اگر مقدور نمیشد تیمم میکردم، بعدها دیدم که چقدر کاظم به نماز شب اهمیت میدهد چقدر اهل عبادت است.›
📖 منبع کتاب سه ماه رویایی زندگینامه و خاطرات شهید کاظم عاملو
آدرس کانال ایتا:
https://eitaa.com/neveshteh313/3637
چرا شهید کاظم عاملو در جبههها توانست اینقدر اوج بگیرد؟
عالمی که خودش سالها در جبهه حضور داشت گفت کسی که با رزق حلال بزرگ شده باشد و تلاش دارد به کمالات معنوی برسد به سه دلیل جبهه و دوران جهاد بهترین شرایط را برایش مهیا میکند:
اول به خاطر اینکه در جبهه لقمه حلال وجود داشت تمام رزمندگان به غذایی که دولت برایشان تهیه کرده بود اکتفا میکردند.
دوم به خاطر اینکه در جبههها از مظاهر دنیای مادی دور بودند تلویزیون و زن و زندگی در آنجا وجود نداشت.
سوم و از همه مهمتر اینکه مرگ را در مقابل چشمان خود میدیدند یعنی هر لحظه احتمال میدادند که با گلولهای یا ترکشی به سوی آسمان پر بکشند برای همین درون هر انسانی در این شرایط بسیار معنویتر از قبل میشد.
آن عالم بزرگوار که خودش سالها در جبهه حضور داشت میگفت:
احساس میکنم برای همین موارد بود که حضرت امام فرمودند شهدای ما راه صد ساله را یک شب طی کردند.
منبع کتاب سه ماه رویایی زندگینامه و خاطرات شهید کاظم عاملو
https://eitaa.com/neveshteh313/3638
شهید کاظم عاملو به ما میگفت
اگر خوب باشید دیدن امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف کار مشکلی نیست.
گفت اگر کارهایی که میگم انجام بدید حتماً به آرزوتون میرسید
پاک باشید با وضو باشید نماز اول وقت بخوانید و...
خودش هم بسیار مقید بود که با وضو باشد حتی اگر نیمه شب از خواب بیدار میشد وضو میگرفت و دوباره میخوابید.
📖 منبع کتاب سه ماه رویایی زندگینامه و خاطرات شهید کاظم عاملو
🆔 آدرس کانال ایتا:
https://eitaa.com/neveshteh313/3639
اوایل خیلی شوخی میکرد و بگو بخندش به راه بود اهل عکس گرفتن و خوش بودن و اینطور چیزها بود ولی یکو حالش کلاً از این رو به آن رو شد روحیهاش به دلایل عوض شد.
در حالت خلسه به او گفتند شوخیت را کمتر کن.
لذا دیگر مثل قبل نبود ارتباط ما کمتر شد و کمتر با کسی جوش میخورد نه اینکه بد اخلاقی کند بلکه بیشتر تو حال خودش بود.
خاطرات شهید کاظم عاملو
🆔 آدرس کانال ایتا
https://eitaa.com/neveshteh313/3640
يكبار به مرحوم پدرم گفتم: دعاي پدر در حق بچه مستجاب ميشود. يك دعايي به من كن. گفت: خدا انشاءالله عقلت بدهد. به من برخورد. گفت: به تو برخورد؟ گفتم: بله، گفت: همين دليل بر اين است كه عقلت كم است. اگر عقلت كامل بود، هميشه ميخواستي عقلت كاملتر شود. اينكه فكر ميكني عاقل هستي و باسواد هستي، همين دليل بر بيعقلي است. كارتان را بزرگ نشماريد. حالا خانم ليسانس گرفته فكر ميكند بايد پروفسور خواستگارياش بيايد. بابا داماد نيست! يك پسري، يك مردي آمد، اگر عيب شرعي ندارد و قابل قبول است، قبول كنيد. آقا من ليسانس دارم زن ديپلمه شوم؟ طوري است؟ مگر ازدواج مدركها است.
استاد قرائتی
https://eitaa.com/neveshteh313/3641