eitaa logo
نون والقلم
96 دنبال‌کننده
750 عکس
156 ویدیو
30 فایل
هدیه به پیشگاه مقدس حضرت مهدی عج نوشته‌های یک تبیین‌گر در جنگ نرم(چمن خواه) لایق نبود قطره به عمان بردن / خار و خس صحرا به گلستان بردن اما چتوان که رسم موران باشد / پای ملخی سوی سلیمان بردن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰آقای پناهیان کدام طرف ایستاده‌اید؟! 🔸۱۹ شهریور ۱۳۹۹ که برای دفاع از آقای پناهیان در مقابل هجمه ناجوانمردانه رسانه‌های زنجیره‌ای و لشگر مجازی‌شان و حتی برخی جریان‌های داخل جبهه انقلاب نوشتیم و توصیه به رعایت «انصاف» و «اخلاق» کردیم؛ فکرش را هم نمی‌کردیم که حدود ۴ سال بعد در ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ آقای پناهیان (احتمالا ناخواسته و شاید با مشورت و آدرس غلط برخی اطرافیان) به همان سو بروند و با سخنانی که از یک روحانی بعید به نظر می‌رسد، آرزوهای چندین و چند ساله دشمنان تابلودار انقلاب علیه کیهان را تکرار کنند! 🔸«الدهرُ يَومان: يومٌ لكَ و يومٌ علَيكَ»، روزگار دو روز است؛ روزی با تو و روزی بر تو. این کلام مولا را ما سال‌هاست در کیهان زندگی کرده‌ایم. نه از تعریف و تمجید افراد سرمست شدیم و نه از تقابل و طعنه همان افراد هراسان. سال‌هاست که به تقابل و طعنه و بدگوئی مخالفان کمترین اهمیتی نداده‌ایم، بنابراین بدیهی است که اظهارات آقای پناهیان را که در مقایسه با آنها بسیار ناچیز است، نادیده می‌گیریم و به آن اهمیتی نمی‌دهیم. ولی کاش آقای پناهیان سخنان اخیر خود را با تبلیغات مشابه رسانه‌های بیگانه علیه کیهان به مقایسه بنشیند و اگر تفاوتی در آن دید، ما را هم بی‌خبر نگذارد! 🔸کلی‌گویی کار آسانی است. انتظار آن بود که آقای پناهیان به جای کلی‌گویی، دقیقاً بفرمایند کیهان در کجا و چگونه دوقطبی‌سازی کرده است؟! کیهان به این فریب که تمام وزیران معرفی شده با هماهنگی و نظر مثبت حضرت آقا انتخاب شده‌اند اعتراض کرد و در حالی که خواص در مقابل این فریب خطرناک سکوت کرده بودند، اسناد و دلایل محکمی بر بطلان آن ارائه کرد. آیا سخنان اخیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «بیشتر وزرای معرفی شده را نمی‌شناختم و نظری ندادم» تأییدی بر ادعای ما نبود؟ 🔸کیهان به حضور زاویه‌دارها در برخی پست‌های حساس اعتراض کرد، یعنی دقیقاً از دستورالعمل رهبر معظم انقلاب به آقای رئیس‌جمهور پیروی کرد. کجای این اقدام کیهان دوقطبی‌سازی است؟! کیهان در دفاع از دستاوردهای ۳ ساله شهید رئيسی اعلام کرد که دولت آن شهید بزرگوار اسب زین شده به دولت چهاردهم تحویل داده است و به فهرست بلند بالایی از این دستاوردها اشاره کرد. آیا دفاع از شهید رئیسی در مقابل هجوم ناجوانمردانه گروهی از مدعیان اصلاحات، دوقطبی‌سازی است؟! 🔸کیهان در گزارشی مستند تاکید کرد که به کارگیری افراد زاویه‌دار و بیگانه با انقلاب «وفاق ملی» نیست. این نیز تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست که در کمتر از دو ماه از روی کار آمدن دولت جدید؛ سه مرتبه و در سه سخنرانی مجزا به تفصیل نسبت به انتصاب افراد بدسابقه و بیگانه با انقلاب هشدار داده‌اند. کجای این کار دوقطبی‌سازی است؟! آقای پناهیان سخن شما به عنوان یک روحانی انقلابی باید سنجیده و حساب شده باشد. نمی‌خواهیم از کیهان تعریف کنید و از بدگویی‌تان علیه کیهان هم نگران نیستیم ولی از افتادن شما به دام بدخواهان بیم داریم؛ به خاطر خودتان و نه خودمان. ما دوستدار شما هستیم و نمی‌خواهیم ببینیم اظهارات شما با تشویق و حمایت دشمنان نظام و اسلام روبرو شود؛ کسانی که دشمن شما نیز هستند. 🔸مطالبه‌گری؛ دوقطبی‌سازی نیست و منافاتی هم با وفاق و حفظ اتحاد ندارد؛ همانطور که رهبر انقلاب هم ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ فرمودند: «ملّت باید با دولت همراه باشد، اتّحاد را حفظ کند؛ این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد… قوای سه‌گانه هم باید با هم متّحد باشند -دولت، مجلس، قوّه‌ی قضائیّه- باز این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند؛ به وظایف قانون اساسی عمل بکند؛ سؤال کند، مطالبه کند، بخواهد، قانونگذاری کند، استیضاح کند و امثال اینها.» 🔸اگر این موارد دوقطبی‌سازی است پس تکلیف «جهاد تبین» و «جنگ روایت‌ها» و ضرورت دفاع از آموزه‌های انقلاب و … چه می‌شود؟‌ آیا تاکید رهبر انقلاب بر مقابله با مفسدان دوقطب‌سازی است؟! و یا طرد ملی‌گرایان و نهضت آزادی و انجمن حجتیه از سوی حضرت امام دوقطبی‌سازی بوده است؟! 🔸از کیهان به عنوان روزنامه دوقطبی‌ساز سخن گفته‌اید و بعد به روزنامه‌های اطلاعات و جمهوری اسلامی هم اشاره کرده‌اید! چرا از روزنامه‌های زنجیره‌ای مثل هم‌میهن و سازندگی و اعتماد و شرق و … نامی نبرده‌اید؟! آیا نگاهی گذرا به مطالب آنها که کارویژه‌شان نفرت‌پراکنی و دوقطبی‌سازی است در این چند سال انداخته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، رسم آزادگی چه می‌شود؟ و اگر جوابتان منفی است و از آنها خبر ندارید که، چه عرض کنیم؟! 🔸و بالاخره کیهان یاد گرفته است که خط‌شکن باشد؛ از طعنه‌ها و تهمت‌ها نرنجد و با فشار و تهدید از مسیر خود منحرف نشود و یا شانه خالی نکند و به لطف و عنایت خدای مهربان از این راه باز نمی‌گردد. آقای پناهیان شما از اظهارات نادرست‌تان برمی‌گردید؟ @Kayhan_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ غزل جدیدی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان «شرح حال» منتشر شد 🔹️ در جریان دیدار رمضانی امسال شاعران با رهبر انقلاب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد از شعرای برجسته کشور که به تازگی کتابی با عنوان «امین شعر انقلاب» تدوین و منتشر کرده، از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرد تا غزل منتشر نشده‌ای از سروده‌هایشان را برای انتشار در چاپ جدید این کتاب در اختیار وی قرار دهند. رهبر انقلاب نیز با تقدیر از آقای انصاری‌نژاد با این پیشنهاد موافقت و غزلی از سروده‌های معظم‌له در اختیار این شاعر قرار گرفت. 📝 هفته‌نامه‌ی «خط حزب‌الله» متن این غزل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را به شرح زیر منتشر می‌کند.  📝 «شرح حال» گامی به راه و گامی در انتظار دارم سرگشته روزگاری پَرگارـ‌وار دارم دلبسته‌ی امیدی در سنگلاخ گیتی رَه بی‌شکیب پویم، دل بی‌قرار دارم یک عمر میزدم لاف از اختیار و اینک چون شمع، اشک و آهی بی‌اختیار دارم گو ابرِ غم ببارد تا همنشین عشقم از غم چه باک دارم کاین غمگسار دارم نبود روا که گیرم جا در حضیض پَستی سیلم که هستی خود از کوهسار دارم سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم چون سرو در خزان نیز رنگ بهار دارم از خاک پاک مشهد نقشی است بر جبینم شادم «امین» که از دوست، این یادگار دارم ▫️سیدعلی خامنه‌ای 🔹️ رهبر انقلاب در نوروز امسال و در جریان محفل شعرخوانی شاعران، یک بیت از این غزل را خوانده بودند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 | عالِم مجاهدِ با استقامت و با صفا 📝 «خط رهبری» به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله سیدمحمود طالقانی، مبارز انقلابی با سابقه و اولین امام جمعه تهران بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد ایشان را بازخوانی می‌کند. * اهل فكر نو بر محور دین 🔸 آقای طالقانی اهل بر محور دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهج‌البلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همه‌ی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد مبارزه است. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ * اهل درد و مبارز 🔹 خیلی‌ها روشنفکر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفکر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند... خیلی از روشنفکرهای دینی اینجوری بودند [اما] آقای طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی بود، احساس درد میکرد حقیقتاً؛ این را ما که با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد میکردیم- میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود که آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه کند. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ * آدم زلال و باصفا 🔸 یک بعد دیگر آقای طالقانی که به نظر من نباید فراموش بشود، صفای این مرد بود. به قدری این آدم با صفا و روراست و در معاشرتها بود که انسان از این همه زلالی حیرت میکرد. آدم زلالی بود آقای طالقانی. هیچ در قید و بند و ملاحظات و [اینها نبود]. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ 🔹 آقای طالقانی، یک شخصیّت بسیار مغتنمی بود... خدای متعال یک قالب خوبی در ایشان متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت. از جمله‌ی خصوصیّات آقای طالقانی، یکی صفای ایشان بود؛ آدم باصفایی بود، آدم باصداقتی بود. وقتی انسان با ایشان می‌نشست، جز یکرنگی و صفا و راستی، واقعاً انسان هیچ چیز نمیدید. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ * بی‌شائبه و بی‌شیله‌پیله 🔸 این آدم[آقای طالقانی] ، آدم صافی بود، روراست بود، بی‌شائبه و بی‌شیله‌پیله بود. نتیجه‌ی این بی‌شیله‌پیله بودن [هم] صراحتش بود، در بیان. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ * در کمال اعتماد به نفس 🔹 [آقای طالقانی] در عین این صفا و صداقت و راستی و درستی، مردی بود در کمال ؛ یعنی یکی از خصوصیّات ایشان، اعتماد به نفس بود؛ مطلقاً تحت تأثیر و ظواهر و مانند اینها قرار نمیگرفت. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ * متواضع در مقابل امام 🔸 ایشان [آقای طالقانی] واقعاً مؤمن بود. آن‌وقت همین ایشان، در مقابل امام تواضع میکردند. من ایشان را در مقابل امام دیدم، هم در غیاب امام، هم در حضور امام... این آدمی که آن جاه و جلال آن دستگاه‌ها برایش صفر بود و هیچ نبود، در مقابل امام تواضع میکرد. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ * مجاهد بااستقامت و پارسا 🔹 آیت‌الله طالقانی عالِم مجاهد بااستقامت و پارسایی بود که در دوران‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب امتحان خوبی داد و پس از برپایی نماز جمعه‌ی تهران به امامت ایشان، به‌تدریج در سراسر کشور اقامه یافت و به کانون معنویت و تبدیل شد. ۱۳۸۶/۰۶/۲۳ * سزاوار و شایسته‌ی تجلیل 🔸 آقای طالقانی واقعاً سزاوار و شایسته‌ی این است که از ایشان بشود، احترام بشود؛ نگذارید نام و خصوصیّات ایشان فراموش بشود و نسبت‌های واقعی ایشان با انقلاب، تبدیل بشود به نسبت‌های غیر واقعی. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ 🔹 آقای طالقانی را با همه‌ی ابعاد معرفی کنیدآقای طالقانی را با همه‌ی ابعاد معرفی کنید. صرفِ یک روشنفکر مذهبی نیست، همچنانی که صرفِ یک پیشنماز مسجد هدایت نیست، همچنانی که صرفِ یک مبارز نیست، یعنی مجموعه‌ی این خصوصیات را در ایشان معرفی کنید. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹ @rahbari_plus
به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک مُشت خاک و اخراج رضاخان ‏۸۳ سال پیش در چنین روزی رضاشاه از ایران اخراج شد. شرط انگلستان برای پادشاهی محمدرضا این بود که تمام اعضای خاندان سلطنتی از کشور خارج شوند. رضاخان‌پذیرفت. به او قول سفر به قاره آمریکا را داده بودند، روی کشتی افسران انگلیسی زیرحرف‌شان زدند. داستان خاک بردن رضاخان هم افسانه است. فریدون جم داماد رضاشاه که در تمام‌مسیر تبعید تا مرگ همراه او بود می گوید: داستانی که ساخته اند هنگام خروج رضاشاه خم شد و خاک ایران را در کیسه ای ریخت صحت ندارد. بعدتر محمدضا چند پرچم ایران و خاک برای او فرستاد. رضاخان کاملا افسره بود و رطوبت محل تبعید باعث نفس تنگی او شده بود. باید لابلای ، روایت‌های گوناگون، داستان سرایی‌ها و خاطرات درست و غلط دنبال حقیقت بود. قبل‌تر بارها شنیده و خوانده بودم وقتی از کشور اخراج شد جز چند چمدان لوازم شخصی و یک کیسه خاک ایران با خود هیچ نبرد! و آن کیسه خاک هم به اصرار او برداشته شد! خب این نوع روایت‌ها در بلند مدت ماندگار می‌شوند و در شخصیت فرد به شما کمک می‌کنند. اما سوال این است که آیا اصل ماجرا دارد یا خیر؟ شهریور ۱۳۲۰ خاندان سلطنتی با تاکید انگلیس ها در پریشانی کامل ایران را ترک کردند. کاروان زنان و فرزندان زودتر از او به سمت اصفهان کوچ داده شدند. یکی از همراهان رضاخان داماد جوان و خوش سیما او بود. می‌گوید حتی لباس‌های مناسبی برای رضاخان در چمدان نداشتیم و او عادت به پوشیدن کت و شلوار نداشت چون همه عمر با یونیفرم نظامی دیده شده بود. اما پاسخ آن سوالی که از ابتدا مطرح کردم: در مصاحبه شفاهی با بخش تاریخ دانشگاه صوت دوم؛ مصاحبه کننده از ارتشبد جَم می‌پرسد: شما که همراه رضاخان بودید صحت دارد که وقت رفتن او با خود فقط را برد!؟ فریدون جم همسر و داماد رضاخان پاسخ می‌دهد: خیر؛ چنین‌چیزی نیست. چرا به این موضوع پرداختم؟ به این دلیل که این گزاره‌های وقتی بدون سندیت و صحت رها می‌شوند در بلند مدت به مُسلم تاریخی تبدیل می شوند. با همین داستان‌ها و روایتگری‌های ساختگی و جعلی برای یک فرد شخصیت تاریخی می‌سازند. https://eitaa.com/Politicalhistor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 پیام تشکر از مهمان‌نوازی موکب‌داران، ملت و دولت عراق در اربعین حسینی 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، در پیامی از میزبانی موکب‌داران و ملّت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند. آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح امروز ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ لوح و متن عربی این پیام را در جریان سفر به کشور عراق به نخست وزیر این کشور اهداء کرد. 📝 ترجمه فارسی پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم اوّلین کلمه تشکّر است؛ از صمیم قلب، از طرف خودم و از طرف ملّت بزرگ ایران تشکّر میکنم: هم از شما موکب‌داران که در ایّام اربعین، کرامت را و رحمت و مودّت را به منتهیٰ‌درجه رسانده‌اید؛ هم از همه‌ی ملّت بزرگ عراق و هم از مسئولین در دولت عراق که امنیّت را و فضا را و زمینه را فراهم کرده‌اند؛ هم بخصوص از علمای بزرگوار و مراجع عظام عراق که فضای زیارت را، فضای برادری بین آحاد مردم و بین دو ملّت را فراهم کرده‌اند؛ حقیقتاً جای تشکّر دارد. ✏️ رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکبِ میانِ راه و رفتار کریمانه‌ی شما با زائران حسینی، در دنیای امروز نظیر ندارد، همچنان که خود راه‌پیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و همچنان که حراست از امنیّت و سلامت ده‌ها میلیون نفر، در دنیای ناامن کنونی کاری بزرگ و بی‌نظیر است. ✏️ شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان داده‌اید، و همه به عشق سیّد‌الشّهدا (سلام‌الله علیه) است. این عشق به حسین‌بن‌علی یک امر استثنائی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان، سراغ نداشتیم و نداریم. امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دلهای شما، در دلهای ما، روزبه‌روز افزایش بدهد. ✏️ امروز دامنه‌ی این جاذبه‌ی محبّت به گستره‌ای تبدیل شده است که از عرصه‌ی پُرشور غزّه تا بسیاری از جوامع غیر مسلمان را شامل میشود؛ والحمدلله. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 امام حسن عسکری(علیه‌السلام) و برادران امام... ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: امام حسن عسکری(علیه‌السلام) حزب طرف‌دار خود را نزدیک خودش میداند و میفرماید که میان ما و شما خویشاوندی نزدیک است. ✏️ یعنی قوم‌وخویش درجه‌ی یک هستیم، مثل پدر و فرزند، مثل برادر؛ و مؤمن برادر مؤمن است! یعنی ارتباط میان دو مؤمن، پیوند برادریِ پدر و مادری است، نه برادریِ ناتنی. مراد از مؤمن کیست؟ آن کس که دنبال راه امام عسکری(علیه‌السلام) است، این همان ارتباط مستحکم تشکیلاتی است میان امام و پیروانش. 📚 کتاب همرزمان حسین(علیه‌السلام)، گفتار دهم 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرحوم شيخ مفيد، كلينى، راوندى و ديگر بزرگان در كتاب هاى خود نقل کرده اند؛ يكى از خادمان حضرت ابوالحسن امام علىّ هادى عليه السلام - به نام نصير خادم - حكايت کرده است: بارها به طور مكرّر مى ديدم و مى شنيدم كه حضرت ابومحمّد، امام حسن عسكرى عليه السلام با افراد مختلف، به لُغت و لهجه تركى، رومى، خزرى و... سخن مى گويد. مشاهده اين حالات براى من بسيار تعجّب آور و حيرت انگيز بود و با خود مى گفتم، اين شخص - يعنى امام عسكرى عليه السلام - در شهر مدينه به دنيا آمده و نيز خانواده و آشنايان او عرب هستند، جائى هم که نرفته است، پس چگونه به تمام لغت ها و زبان ها آشنا می باشد و بر همه آن ها تسلّط كامل دارد؟! تا آن كه روزى در محضر مبارك آن حضرت نشسته بودم و بدون آن كه حرفى بزنم، فقط در درون خود، اين فكر را گذراندم. ناگهان امام حسن عسكرى عليه السلام به من روى نمود و مرا مورد خطاب قرار داد و فرمود: خداوند تبارك و تعالى، حجّت و خليفه خود را براى هدايت و سعادت بندگانش تعيين نموده که داراى خصوصيّات و امتيازهاى ويژه اى مى باشند؛ علم و آشنائى به تمام لهجه ها و لغت ها و حتّى به زبان حيوانات و نيز معرفت به نَسَب شناسى و آشنائى به تمام حوادث و جريانات گذشته و آينده را كه خداوند متعال از باب لطف به حجّت و خليفه خود عطا كرده است، به طورى كه هر لحظه اراده كنند، همه چيز و تمام جريانات را مى داند. سپس امام حسن عسكرى عليه السلام افزودند: چنانچه اين امتيازها و ويژگى ها نبود، آن وقت فرقى بين آن ها و ديگر مخلوق وجود نداشت و حال آن كه امام و حجّت خداوند، بايد در تمام جهات از ديگران برتر و والاتر باشد. 🏴 سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) محضر امام زمان (عج) و تمامی شیعیان تسلیت باد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ منابع: اصول كافى : ج 1، ص 509، ح 11، الخرايج و الجرايح : ج 1، ص ‍ 436، ح 14، إرشاد شيخ مفيد: ج 343، بحارالا نوار: ج 50، ص 268، ح 8. @Ghalamzaniii
💢 آیا نهم ربیع روز خلیفه دوم است؟ "این متن بدنبال دفاع از نیست؛ بلکه هدف رفع یک داستان تخیلی در بین است" ✅تاریخِ قتل عُمَر بن خطاب به دست ابولولو : طبق منابع تاریخی شیعه و سنی ، عمر بن الخطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه‌ ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند. بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع الاول مراسم عمرکشان ( عید الزهرا یا فرحة الزهراء ) برگزار می کنند اساسا حدود هفتاد روز تأخیر می کنند و کارشان حتی اگر توجیه شرعی و عقلی دشته باشد ، دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است. ✅برای اطمینان می توانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذی الحجه را به عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کرده اند: ✅منابع تاریخی یا متمایل به تشیع : ۱. تاریخ ‏الیعقوبى ، یعقوبی، ج‏۲ ، ص۱۵۹ ، قرن سوم ، مولف آن شیعه است. همچنین تاریخ ‏یعقوبى/ ترجمه فارسی آیتی ، ج‏۲ ، ص۴۹ ۲. التنبیه ‏و الإشراف ، مسعودی ، ص۲۵۰ ، قرن چهارم ، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است ۳. مروج ‏الذهب ، مسعودی ، ج‏۲ ص۳۰۴ و ص۳۲۱ ، قرن چهارم ، مولف آن شیعه یا متمایل به تشیع است. ۴. الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، ج‏۲ ، ص۳۲۳ ، قرن چهارم ، مولف متمایل به تشیع است. ۵. مَسارّ الشیعه ، ص42 ، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان در اوایل قرن پنجم که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. می دانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که برخی بر این باورند که به دریافت توقیع ( نامه ) از امام عصر (عج) مشرف شده اند. ✅برخی دیگر از تاریخی: ۶. الإمامة و السیاسة ، مولف ناشناس، ج‏۱ ص۳۹ ، قرن سوم ، مذهب مولف: نامعلوم ۷. المعارف ، ابن قتیبه، ص ۱۸۳ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی ۸. أنساب‏ الأشراف، بلاذری، ج‏۱۰، ص۴۱۷ ، قرن: سوم ، مذهبِ مولف: سنی ۹. الطبقات‏ الکبرى، محمد بن سعد، ج‏۳ ، ص:۲۵۸ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی ۱۰. تاریخ ‏الطبری، طبری، ج‏۴، ص:۱۹۱ ، قرن چهارم ، مذهب مولف: سنی ✅بد نیست بدانیم که قدیم ما شیعیان درباره اینکه « عمر در ذیحجه کشته شده » اتفاق نظر داشته اند و حتی مرحوم علامه مجلسی(ره) نیز به این موضوع اعتراف کرده است 📚بحارالانوار، ج‏۳۱، ص ۱۱۸ ✅البته مجلسی(ره) خود سعی کرده به هر قیمت شده ربیع الاول را تایید کند!! بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیست از سوی حکومت یا جو جامعه تحت فشار بوده اند و از این رو به روایتی که از نظر سندی ضعیف است و از نظر متن نیز با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض است استناد کرده اند! روایتی که مجلسی به آن استناد کرده از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است. ✅کفعمی از ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) نقل کرده که درباره تاریخ نهم ربیع گفته است: " مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ " ترجمه: « هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است». سپس خود کفعمی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته می افزاید: « الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک» یعنی «شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند» 📚کفعمی، مصباح الکفعمی = جنة الأمان الواقیة ، ص: 511 و مجلسی، بحارالانوار، ج‏۳۱، ص ۱۱۹ https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🎉ای منتظران گنج نهان می آید 💐🎊آرامش جان عا‌شقان می آید 🌸🎉بربام طلایه داران ظهور 💐🎊گفتندکه صاحب الزمان می آید 🌸🎉آغاز امامت حضرت مهدی (عج) بر اعضای گروه مبارک و فرخنده باد🎊💐 @noonvalghalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 سالروز خجسته پیوند رسول اکرم، محمّد(ص) و حضرت خدیجه کبری(س)، سرآغاز خط نورانی عصمت و طهارت بر عاشقان محبوب و محبوبه خداوند متعال مبارک باد! @mouood_org
🔘 ، مادر خرَد و پاکی 🔹 امام صادق(ع) فرمودند: «هنگامى كه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با خديجه(سلام الله علیها) ازدواج كرد، زنان از خديجه كناره‏ گيرى نمودند و نزد وى نمى‏ رفتند، به او سلام نمى‏ كردند، و به هيچ زنى اجازه نمى‏ دادند كه با او معاشرت و تماس داشته باشد. 🔹 اين برخورد زنان سبب ناراحتى و اندوه خديجه شد، البته غم و اندوه وى بيشتر براى پيامبر اسلام بود كه مبادا آسيبى متوجّه وى گردد. 🔹 وقتى خديجه س به حضرت س باردار شد، فاطمه در رحم مادر همدم او بود و با مادرش سخن مى‏گفت و وى را به صبر توصيه مى‏نمود. 🔹 خديجه س اين موضوع را از رسول خدا ص مخفى مى‏ داشت تا اينكه يک روز پيامبر ص نزد خديجه س آمد و شنيد كه او با كسى سخن مى‏ گويد. 🔹 پس به او گفت: اى خديجه! با چه كسى سخن مى‏ گويى؟ خديجه گفت: 《با اين بچه‏ اى كه در رحم دارم، او با من سخن مى‏ گويد و ساعات تنهايى من است.》 🔹 رسول خدا ص فرمود: اى خديجه! مرا بشارت داده كه او دختر است، و گفته كه او منشأ نسلى پاک و مبارک است و خداوند تبارک و تعالى مقدّر نموده كه نسل من از طريق او برقرار و پايدار بماند و مقرّر فرموده كه فرزندان او پس از انقطاع وحى امام و خليفه خدا در زمين باشند.» 📚 شیخ صدوق، الامالی، ص ۵۹۳. @mouood_org @mouood_multimedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا