#پیوست
📍علامه مجلسی در مورد روایت «إن المؤمن فی هذه الدار غریب و فی هذا الخلق المنکوس» می گوید: «في هذه الدار أي بين هذا الخلق غريب و إنما وصفهم بالنكس لأنهم انخلعوا عن الإنسانية فصاروا كالبهائم و الأنعام أو انقلبوا عن حدود الإنسانية إلى حد البهيمية أو هم منكوسو القلوب لا تعي قلوبهم شيئا من الحق أو هو كناية عن الخيبة و الخسران أو شبه أسوأ حالاتهم الروحانية بأسوإ حالاتهم الجسمانية أو أنهم لما أعرضوا عن العروج على معارج الكمالات الروحانية و قصروا نظرهم على الشهوات الجسمانية» یعنی در میان این خلق هم غریبی؛ و آنها را وارونه خواند، چون[بخش اکثر باطل] از آدمیت جدا شدند و مانند بهائم و چهارپایان گردیدند؛ یا از حدود آدمیت به مقام جانوری برگشتند؛ یا دلشان وارونه شده و چیزی از حق نمیفهمند؛ یا کنایه از نومیدی و زیانکاری است؛ یا بدترین حال روحی آنها را مانند کرده به بدترین حال جسمانی آنها؛ یا اینکه چون رو گرداندند از بالا رفتن به درجات کمالات روحانیه و تنها به شبهات جسمانیه نگرانند، گویا وارونه اند»
📚بحار ج ۶۴ ص ۲۴۶
📍علامه مجلسی در مورد روایت آخر می گوید: «قوله(ع)صيروا أنسا أي إنما جعل الله تعالى هؤلاء المنافقين في صورة المؤمنين مختلطين بهم لئلا يتوحش المؤمنين لقلتهم» این سخن امام ع که می فرماید «صیروا أنسا» منظور آنست که خداوند متعال این منافقین را به مؤمنین شبیه ساخته تا با آن ها رفت و آمد داشته باشند و مؤمنین از تعداد کم خود وحشت نکنند
💠 نگاهی به محتوای نورنما در روز های گذشته:
- قلب های سست
- درد و رنج
- پرواز
- مکث کنید
- می خواهم قلبم آرام گیرد...
- بازگشت روزگار جاهلیت
- نرم نرمک می رسد اینک بهار...
- کم خرج و بسیار کمک کننده
- با خود مهربان باش
- غریب
https://eitaa.com/noornama
#پیوست
۱. علامه مجلسی در جلد ۶۹ بحار بتریه را بعنوان یکی از فرق انحرافی معرفی می دارد و تحت عنوان «المرجئة و الزيدية و البترية و الواقفية و سائر فرق أهل الضلال و ما يناسب ذلك» می آورد و به روایتی در مورد احوال بتریه اشاره می کند: «دخلت علی أبی جعفر(ع) و معی سلمة بن کهیل و أبو المقدام ثابت الحداد و سالم بن أبي حفصة و کثیرالنواء و جماعة معهم و عند أبی جعفر(ع) أخوه زيد بن علی(ع) فقالو لأبی جعفر(ع) أخوه زيد بن علی(ع) فقالوا لأبی جعفر(ع) نتولی علیا و حسنا و حسینا و نتبرأ من أعدائهم قال نعم قالوا نتولی أبابکر و عمر و نتبرأ من أعدائهم قال فالتفت إلیهم زيد بن علی و قال لهم أ تتبرءون من فاطمة بترتم أمرنا بترکم الله فیؤمئذ سموا البتریة» سدیر گوید: با گروهی از اصحاب و یاران از جمله سلمه بن کهیل و ابوالمقدام ثابت حداد و سالم بن ابی حفصه خدمت امام باقر رسیدیم، در حالی که برادرش زید بن علی هم در نزد آن جناب بودند، به امام باقر گفتند: ما امام علی و امام حسن و امام حسین را دوست می داریم و از دشمنان آنها بیزاری میجوییم، فرمودند: آری. بعد از آن گفتند: ما ابو بکر و عمر را هم دوست می داریم و از دشمنان آنها بیزاریم، در این هنگام زید بن علی متوجه آنها شد و گفت: شما از فاطمه سلام الله بیزاری می جویید، شما امر ما را(ولایت) قطع و نابود ساختید، خدانسل شما را قطع و نابود کند، این جماعت را از آن روز بتریه نامیدند.
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۲. مرحوم مامقانی در مورد بتریه می گوید: «فرقة من الزیدیة قیل نسبوا إلی المغیرة لقبه الابتر و قيل هم اصحاب کثیرالنواء و حسن بن صالح و سالم بن ابی حفصة و حکم بن عیینة و سلمة بن کهیل و ابی المقدام و هم الذین دعوا إلی ولایة علی ثم خلطوها بولایة ابی بکر و عمر و یثبتون لهم الإمامة و یبغضون عثمان و طلحة و زبیر و عایشة، و الذی أعتقده أن بتریة هم زیدیة العامة» بتریه فرقه ای از زیدیه هستند که گفته اند: منسوب به مغیره هستند که لقب او اوابتر است و نیز گفته اند: آنها اصحاب کثیرالنواء، حسن بن صالح، سالم بن ابی حفصه، حکم بن عیینه، سلمة بن کهیل و ابوالمقدام هستند. آنها به ولایت علی علیه السلام دعوت می کردند و آن را با ولایت أبوبکر و عمر به هم آمیخته و امامت را برای آنها اثبات کرده و بغض عثمان، طلحه، زبیر و عایشه را داشته اند. به اعتقاد من بتریه، زیدیه عامه هستند(مقباس الهدایة ج ۲ ص ۳۵۰)
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۳. متن روایت صریحا بیان داشته که بتریه می گویند: «کلهم یقول: یا ابن فاطمة...» و حال آنکه هیچ یک از مخالفین احمدالحسن قبول ندارد که او سید و فرزند حضرت فاطمه باشد.
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۴. بتریه می گویند: برگرد که ما به شما نیازی نداریم: «کلهم یقول: یا ابن فاطمة، ارجع لا حاجة لنا فیک»
این سخن بتریه در روایت دیگر به افراد سفیانی در نجف نسبت داده شده است: «يقدم القائم (عليه السلام )حتى يأتي النجف فيخرج إليه من الكوفة جيش السفياني وأصحابه، والناس معه، وذلك يوم الأربعاء فيدعوهم ويناشدهم حقه و يخبرهم أنه مظلوم مقهور ويقول: من حاجني في الله فأنا أولى الناس بالله - إلى آخر ما تقدم من هذه - فيقولون: ارجع من حيث شئت لا حاجة لنا فيك»
و در روایت دیگر این سخن متعلق به افرادی ایست که شعار آنها یا ابوبکر و یا عمر است: «عن أبی جعفر قال: إذا ظهر القائم علی نجف القائم الکوفة خرج إلیه قراء أهل الکوفة و قد علقوا المصاحف علی أعناقهم و فی أطراف رماحهم، شعارهم یا ابابکر و یاعمر و یقولون: لا حاجة لنا فیک یا ابن فاطمة»
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۵. افراد دیگری که در این منطقه مقابل حضرت قرار می گیرند شعار عثمان سَر می دهند: «إذا قام القائم دخل الکوفة... ثم لا یلبث إلا قلیلا حتی یخرج علیه مارقة الموالی برمیلة الدسکرة عشرة آلاف شعارهم یا عثمان یا عثمان»
و همینطور دشمنان دیگری که از این منطقه مقابل حضرت قرار میگیرند هزاران نفر از زیدیه هستند که قران به دست دارند: «ثم یسیر بتلک الرایات کلها حتی یرد الکوفة... حتی أبایعک فیبایعة الحسین(ع) و سائر عسکره إلا الأربعة آلاف من أصحاب المصاحف و المسوح الشعر المعروفون بالزیدیة فإنهم یقولون ما هذا إلا سحر عظیم أقول ثم ساق الحدیث إلی قوله إن أنصفتم من أنفسکم و أنصفتموه نحوا مما مر و لم یذکر بعدا شیئا»
#پیوست
۱. پژوهشگر مهدویت محمد شهبازیان درباره این روایت می گوید: «این کلام امام صادق (علیه السلام) نیست بلکه عبارتی از محیی الدین عربی عارف شهیر اهل سنت می باشد، این انتساب دروغین به امام صادق (علیه السلام) از اشتباهات واعظ سهل اندیش دوران قاجار، شیخ ابوالحسن مرندی و کتاب های غیر معتبری مانند یوم الخلاص اثر کامل سلیمان است و ابوالحسن مرندی این روایت را از «فتوحات مکیه» و به نقل از امام صادق ذکر می کند در حالی که با مراجعه به اصل کتاب درمییابیم که این عبارات، بیان خود ابن عربی است، نه از کلمات امام صادق(فصلنامه علمی و پژوهشی انتظار موعود سال هفدهم بهار 1396 شماره ۵۶)
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۲. از جمله کتبی که این روایت را از روی بی دقتی نقل کرده است، کتاب بیان الأئمة است. این کتاب در ۶ جلد و توسط فردی بنام زین العابدین با هدف پیشگویی ها و بیان وقایع غریب و اسرار عجیب نگاشته شده است و علامه جعفر مرتضی عاملی نقدی بر این کتاب نگاشته که این نقد قابل دریافت و دانلود است.
در این کتاب موارد عجیب و غریبی از جعل روایات دیده می شود و در این کتاب روایاتی از آنتن و انرژی اتمی و ونزوئلا و... وجود دارد که به منابع ناشناس ارجا داده شده است و بعضا از منابع موجود نقل روایت کرده که با رجوع به آن منابع چنین روایاتی پیدا نشده است.
صاحب کتاب در جلد اول می گوید: امام زمان علیه السلام در خواب فرمود: آخرین مرجع تقلید شما سید ابوالقاسم خوئی است و من قبل از مرگ خوئی ظهور می کنم!
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۳. این روایت همینطور در کتاب هایی مثل عصر ظهور و ینابیع الموده به نقل از ابن عربی نقل شده است و به معصوم نسبت داده نشده است.
#پیوست
آیت الله نجم الدین طبسی در مورد این روایت می گوید: در عبارت «خرج من هذا الأمر یری أنه من أهله» از کلمه "یری" استفاده می شود که خروج کنندگان از امر ولایت، ولایت مدار نیستند؛ بلکه کسانی اند که تظاهر به ایمان دارند. به گمان مردم، آنها تابع ولایت و امامت هستند؛ در حالی که چنین نیست.
بنابراین، این روایت ارتباطی به فقهاء شیعه ندارد؛ بلکه منظور روایت، گروهی از مردم است که به حسب ظاهر شیعه هستند؛ اما در اثر دیدن اموری که از درک آن عاجز هستند، به مخالفت برخاسته و مرتد می شوند.
در این روایت نکته ای قابل اشاره وجود دارد که در آن بیان نشده است که آن عده قیام می کنند؛ بلکه آنان از دست اعتقادشان برمی دارند؛ بنابراین، این روایت تنها اشاره به جریان نفاق دارد(نقش علماء در عصر ظهور امام زمان ص ۹۰)
امام مهدی علیه السلام در احادیث.pdf
496K
بررسی کلی روایاتی که توسط گروه های مختلف علیه علماء شیعه نقل شده است + پیوست ها:
- تقابل بتریه با امام زمان
- روایت جعلی ابن عربی(۱)
- روایت جعلی ابن عربی(۲)
- شبیه خورشید پرستان
- روایات جعلی ابوالحسن مرندی
https://eitaa.com/noornama
◼️ای فرزند فاطمه برگرد!
چه تلخ است که دشمنان امام مهدی علیه السلام ایشان را خواهند شناخت و با شعار عمر، ابوبکر و عثمان به سوی حضرت تیغ خواهند کشید و می گویند:
« يَــــــا اِبْــــــــــنَ فَــــاطِـــــــــــمَــــــــــةَ، اِرْجِعْ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِيكَ »
--------------------------
۱. وَ يَسِيرُ إِلَى اَلْكُوفَةِ، فَيَخْرُجُ مِنْهَا سِتَّةَ عَشَرَ أَلْفاً مِنَ اَلْبُتْرِيَّةِ، شَاكِينَ فِي اَلسِّلاَحِ، قُرَّاءَ اَلْقُرْآنِ، فُقَهَاءَ فِي اَلدِّينِ، قَدْ قَرَحُوا جِبَاهَهُمْ، وَ شَمَّرُوا ثِيَابَهُمْ، وَ عَمَّهُمْ اَلنِّفَاقُ، وَ كُلُّهُمْ يَقُولُونَ: يَــــــا اِبْــــــــــنَ فَــــاطِـــــــــــمَــــــــــةَ، اِرْجِعْ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِيكَ»
قائم به سوی کوفه رهسپار میشود. در آنجا شانزده هزار نفر از بتریه مجهز به سلاح در برابر ایشان میایستند؛ همه قاریان قرآن و فقهای در دین هستند که پیشانیهای آنان از عبادت بسیار پینه بسته، لباس همت (در باطل) را بالا زده و نفاق آنها را فرا گرفته است. آنان یکصدا میگویند: ای فــــــرزنــــــد فــــاطــــــمـــــه! [از همان راه که آمدهای] برگرد، زیرا به تو نیازی نداریم!
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۲. إذا ظهر القائم علی نجف الکوفة خرج إليه قراء أهل الکوفة و قد علقوا المصاحف علی أعناقهم و فی اطراف رماحهم شعارهم یا ابــــــابــــــکـــــر و یـا عــــــــمـــــــر و یقولون: لا حاجة لنا فیک یـــــا ابــــــــــن فــــــــــاطـــــــمــــــــة»
هنگامی که قائم در نجف کوفه ورود کنند، قاریان قرآن در کوفه، در حالی که قرآن ها به گردن دارند، روبه روی ایشان قرار می گیرند، شعار اینها یا ابـــــــابــــــکــــــر و یا عـــــــــمــــــر است و خطاب به قائم می گویند: ای فـــــــرزنـــــــد فــــــاطـــــــمه ما نیازی به تو نداریم.
┈┄┅═✾ ✾═┅┄┈
۳. إذا قام القائم دخل الکوفة... ثم لا یلبث إلا قلیلا حتی یخرج علیه مارقة الموالی برمیلة الدسکرة عشرة آلاف شعارهم یا عـــثــــمــــان یا عـــــثــــمــــان
@noornama
◼️تو فرزند فاطمه نیستی!
در کنار برخی از دشمنان که می پذیرند حضرت حجت فرزند حضرت زهرا باشد، عده ای دیگر این انتساب را انکار خواهند کرد و می گویند: تو فرزند فاطمه نیستی!
--------------------------
مَا رَوَاهُ أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبَّادٍ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ يَعْنِي لِخُمُسِكَ يَا مُحَمَّدُ الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ أَيْ إِذَا سَارُوا إِلَى حُقُوقِهِمْ مِنَ الْغَنَائِمِ يَسْتَوْفُونَ وَ إِذا كالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ أَيْ إِذَا سَأَلُوهُمْ خُمُسَ آلِ مُحَمَّدٍ نَقَصُوهُمْ وَ قَوْلُهُ تَعَالَى وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ بِوَصِيِّكَ يَا مُحَمَّدُ قَوْلُهُ تَعَالَى إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ قَالَ يَعْنِي تَكْذِيبَهُمْ بِالْقَائِمِ(ع)إِذْ يَقُولُونَ لَهُ لَسْنَا نَعْرِفُكَ وَ لَــــــسْـــــــتَ مِـــــــنْ وُلْــــــــدِ فَــــــاطِــــمَــــــةَ(ع)كَمَا قَالَ الْمُشْرِكُونَ لِمُحَمَّدٍ(ص)
عبد اللَّه بن بکیر سند به حضرت صادق علیه السلام میرساند که در باره آیه: «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» {وای بر کم فروشان} فرمود: منظور کسانی هستند که خمس تو را کم میدهند یا محمّد! «الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ» {که چون از مردم پیمانه ستانند تمام ستانند} یعنی وقتی حقوق خود را از غنائم میخواهند، کامل میگیرند «وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ» {و چون برای آنان پیمانه یا وزن کنند، به ایشان کم دهند.} یعنی وقتی خمس آل محمّد را از آنها بخواهند، کم میدهند. این آیه «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» {وای بر تکذیب کنندگان در آن هنگام.} وای بر کسانی که وصی تو را تکذیب میکنند «إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطِیرُ الْأَوَّلِینَ» {[همان که] چون آیات ما بر او خوانده شود، گوید [اینها] افسانه های پیشینیان است.} یعنی تکذیب آنها نسبت به حضرت قائم است زیرا به او میگویند ما تو را نمیشناسیم و تــــــــو از اولـــــــاد فــاطـــمــــه نـــیـــستـــــی، همان طوری که مشرکین به حضرت محمّد | میگفتند.
@noornama