eitaa logo
نــــــــــورنــما
2.9هزار دنبال‌کننده
112 عکس
117 ویدیو
5 فایل
نـــــــــورنــما #نورنما #امامت #مهدویت #امام_زمان #فرق_انحرافی ارتباط با مدیر کانال @aghs13 کانال ما در تلگرام https://t.me/noornama2
مشاهده در ایتا
دانلود
جنود شیطان سخت مشغولن... امام صادق علیه السلام: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ضَيَّعَ حَقّاً إِلَّا أَعْطَى فِي بَاطِلٍ مِثْلَيْهِ هیچ مومنی نیست که حق را تباه سازد، مگر اینکه دوچندانش را در باطل هزینه کند. تحف العقول ص ۲۹۴ اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفهوم غیبت(۴) | غیبت صغری و غیبت کبری غیبت امام زمان علیه السلام به دو قسم تقسیم شده و برای بیان این دو غیبت، در آخرین توقیع شریف، تعابیر "الغیبة الثانیه" و "الغیبة التامه" استفاده شده است و در برخی از روایات نیز تعبیر "قصیره" و "طویله" آمده است. اما در هیچ روایتی اصطلاح "غیبت صغری" و "غیبت کبری" وجود ندارد و در واقع این اصطلاح، جعل شیعیان بوده که به مرور زمان شهرت یافته است. برخی از نویسندگان معاصر نیز که دنبال جعل روایت رفته اند، ناشیانه در متن روایت از اصطلاح "غیبت صغری" و" غیبت کبری" استفاده کرده اند و اینگونه خود را رسوا نموده اند! بنابراین با وجود اینکه قدری اختلاف در مدت زمان غیبت صغری وجود دارد، ثابت است که امام زمان علیه السلام دو غیبت دارند. مرحوم نعمانی در تفاوت این دو غیبت می نگارد: این احادیثی که می گوید: برای قائم دو غیبت است، صحتش به حمد خدا نزد ما ثابت شده... غیبت اول همان است که سفیرانی بین امام و مردم وجود داشتند که از جانب خود آن حضرت به این مقام نصب و در میان مردم آشکار و شناخته شده بودند...این دوران، همان غیبت کوتاه تر بود که مدت زمان آن سپری شد. و غیبت دوم آن است که چنین سفیران و واسطه هایی در کار نیستند... که زمان آن اکنون فرا رسیده... و ما در غیبت دوم به سر می بریم(الغیبه ص ۱۷۳ و ۱۷۴) یکی از نویسندگان وهابی می گوید: «پس امام دارای دو غیبت شد. در حالی که آنها روایاتی دارند که تنها از یک غیبت سخن می گوید، ولی روایاتی جعل شدند که با وضعیت موجود هماهنگ باشند و از دو غیبت سخن بگویند(أصول مذهب الشیعة ج ۲ ص ۸۹۵). این نویسنده ی وهابی، غیبت و تعدد غیبت را جعل علمای شیعه دانسته است و چنین استدلال می کند که برخی از روایات، از یک غیبت و برخی از روایات دیگر، از دو غیبت گفته است و این خود متناقض است. اما پاسخ او ساده و تنها نیازمند قدری کاوش در قران است؛ زیرا قران یک بار از یک بهشت: «وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ - فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ» و بار دیگر از دو بهشت: «مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ» گفته است و کسی آنها را متناقض ندیده است. و همینطور یک بار از یک آسمان و زمین: «تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَی» و بار دیگر از هفت آسمان و زمین: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ...» گفته است و باز کسی آن را متناقض نخوانده است. پس چگونه این نویسنده وهابی، روایات غیبت را متناقض می خواند؟ در حالی که برخی از روایات در مورد اصل غیبت و برخی دیگر در مورد جزئیات و تعدد آن است. اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
[تیموتی فرنیش] تیموتی فرنیش از دانشگاه اوهایو، دکتری مطالعات اسلامی دارد و پایان‌نامه ی ایشان در دانشگاه اوهایو، پیرامون جهاد، بن لادن و حضرت مهدی علیه السلام است. و همواره از پایه های تحقیقی همایش های مهدوی و بین المللی بوده اند. تیموتی فرنیش یک فرد مستنطق بوده، به این معنا که در زمان حمله ی آمریکا به عراق، با افراد دستگیر شده گفت و گو و بحث دینی انجام می داده. و او در سال ۲۰۰۸ در طی یک سفری وارد قم شده، به جمکران می رود و عکس خود را از جمکران منتشر می کند و می گوید: فرزندانم در سال ۲۰۲۵ مهدی مسلمانان با بمب اتم به دنیا حمله خواهد کرد و من شاید آن زمان نباشم ولی شما از او فرار کنید. اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علائم ظهور | یمانی(۱) در میان روایات یمانی، تنها دو روایت، یمانی را از علائم محتوم شمرده است که روایت نخست از غیبت نعمانی و روایت ثانی از کمال الدین است: ۱. امام صادق علیه السلام می فرماید: «النداء من المحتوم و السفیانی من المحتوم و الیمانی من المحتوم و قتل النفس الزکیة من المحتوم ...» نداء آسمانی حتمی است و سفیانی حتمی است و یمانی حتمی است و قتل نفس زکیه حتمی است‌(غیبت نعمانی ص ۵۳۱) ۲. امام صادق علیه السلام می فرماید: «قبل قیام القائم خمس علامات محتومات: «الیمانی و السفیانی و الصیحة و قتل النفس الزکیة و الخسف بالبیداء» پیش از قیام قائم، پنج نشانه خواهد بود که همگی از علامات محتومات است: یمانی، سفیانی، صیحه، کشتن نفس زکیه و فرو رفتن لشکر سفیانی در بیداء(کمال الدین ج ۱ ص ۵۵۶) روایت اول در نسخه ی علامه ی مجلسی و شیخ حر عاملی بدون وجود عبارت «الیمانی من المحتوم» آمده است: «النداء من المحتوم و السفیانی من المحتوم قتل النفس الزکیة من المحتوم... » و شاید بتوان اولویت را به نسخه ی علامه ی مجلسی داد‌؛ زیرا ایشان دقیق ترین نسخه ها را در اختیار داشته اند. و با توجه به این موضوع، هرگاه اختلافی بین نسخ باشد، نسخه ی علامه ی مجلسی پذیرفته می شود و این همان آغاز تردید در حتمی بودن یمانی است! قدیمی ترین نسخه ی موجود از کتاب غیبت نعمانی، نسخه ی رضویه است که این نسخه از نسخه ی اصلی بدست آمده و در این نسخه نیز عبارت «الیمانی من المحتوم» وجود ندارد. علاوه بر بحث اعتبار نسخ، می توان یک بحث علمی دیگر داشت و آن یافتن اصالت است که اگر اصل بر زیاده نهاده شود، روایت با عبارت «الیمانی من المحتوم» خوانده خواهد شد و در غیر این صورت، روایت فاقد این عبارت خواهد بود. این تردید تنها در روایت نخست به اتمام نمی رسد، بلکه نسبت به روایت ثانی کمال الدین شیخ صدوق هم جریان و ادامه دارد و آن وجود روایت مشابه کمال الدین، در کتاب کافی است[هر دو روایت از عمر بن حنظله است]؛ با این تفاوت که در کتاب کافی حتمی بودن یمانی ذکر نشده: «خمس علامات قبل قیام القائم: الصیحة، والسفیانی، والخسف، وقتل النفس الزکیة، والیمانی». بنابراین گفتن اینکه یمانی از محتومات باشد، سخت است و البته برخی از علما صریحا یمانی را از علائم غیر محتوم دانسته اند؛ بطوری که مرحوم طبرسی، یمانی را در شمارش علائم غیر محتوم آورده است(کفایة الموحدین ج ۵ ص ۵۳۰) اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
[ تردیدی در حتمی بودن یمانی ] عدم وجود عبارت «الیمانی من المحتوم» در قدیمی ترین نسخه ی موجود از کتاب غیبت نعمانی اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
[ تردیدی در حتمی بودن یمانی ] عدم وجود عبارت «الیمانی من المحتوم» در نسخه ی علامه ی مجلسی از کتاب غیبت نعمانی اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علائم ظهور | یمانی(۲) "یمانی" بدون تشدید نون است و با تشدید نون جایز نیست خوانده شود و الف را عوض یاء دوم[یمنیّ] قرار داده اند. در شامی نیز چنین کرده اند. "یمانی" عنوانی بود که ائمه ی هدی علیهم السلام، به هر که منتسب یمن بود، اطلاق می کرده اند که دو روایت آن در کتاب بصائرالدرجات آمده است: ۱. «دخل علیه رجل من علماء أهل اليمن فقال أبو عبدالله: یا یمانی أ فیکم علماء؟ قال نعم...» شخصی از اهل یمن بر امام جعفر صادق ع وارد شد ، امام از او پرسید ای 《یمانی》 آیا در بین شما علماء وجود دارند؟ پاسخ داد آری(بصائر الدرجات ج ۱ ص ۴۰۱) ۲. «دخل علیه رجل من أهل اليمن، فقال له یا یمانی أ تعرف شعب کذا و کذا قال نعم، قال له‌ تعرف شجرة فی الشعب من صفتها کذا و کذا قال له نعم قال له تعرف صخرة تحت الشجرة قال له نعم قال فتلک الصخرة التی حفظت ألواح موسی علی محمد» شخصی از اهل یمن بر امام باقر علیه السلام وارد شد.امام از او پرسید ای 《یمانی》 علم به فلان مسیر داری؟ علم به فلان درختی که در مسیر هست داری؟(بصائر الدرجات ج ۱ ص ۱۴۲) و لذا از خود لفظ "یمانی" می توان نتیجه گرفت که یمانی اهل کجاست و خروجش از چه منطقه ای خواهد بود. با این حال دو روایت از کتاب کمال الدین، صریحا خروج او را از یمن دانسته اند: ۱. امام باقر علیه السلام می فرماید: «خروج السفیانی من الشام و الیمانی من الیمن...» سفیانی از شام و یمانی از یمن خروج می کند(کمال الدین ج ۱ ص ۶۰۴) ۲. امام باقر علیه السلام می فرماید: «و إن من علامات خروجه: خروج السفیانی من الشام و خروج الیمانی[من اليمن]...» و از علامات قیام او: خروج سفیانی از شام و خروج یمانی از یمن است(کمال الدین ج ۱ ص ۵۹۸) طبق یک روایت، در بین یاران امام صادق علیه السلام، شهرت داشت که یمانی از یمن باشد و از این رو نسبت به فردی که از یمن خروج کرده شک می کنند و از حضرت می پرسند آیا او همان یمانی است؟: «لما خرج طالب الحق قيل لأبي عبد الله عليه السلام:  نرجو أن يكون هذا اليماني؟ فقال: لا، اليماني يوالي عليًّا، وهذا يبرأ» از امام صادق در مورد طالب حق سوال می کنند که در یمن خروج کرده بود و سوال کردن که آیا این شخص همان یمانی است؟ ایشان پاسخ دادند که خیر. چون یمانی از یاوران امیر المؤمنین علیه السلام است ولی این شخص از دشمنان امام است‌(أمالی شیخ طوسی ص 934) طالب حق شخصی بود بنام "عبد الله ابن عمر بن الاسود کندی جندی حضرمی" که به طالب حق ملقب بود و این شخص در یمن ساکن بود و علیه مروان بن محمد توسط لشکری که خودش جمع کرده بود خروج می کند و بر صنعا و مکه مسلط می شود، اما در نهایت طالب حق کشته شده و سر بریده شده اش را به سمت مروان در شام ارسال می کنند. اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
[ الیمانی من اليمن ] الیمانی من اليمن در نسخه های خطی از کتاب کمال الدین شیخ صدوق | به همت استاد سید محمد مهدی حجازی عزیز اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسلام و لباس وارونه(۱) در تعبیری از روایت، اسلام عریان است: «الإسلام عریان» و این اسلام عریان، نیاز به لباس دارد. و لباسش می تواند وارونه باشد: « و لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا». جنگ گاهی با لشکری است که رأس آن اهل بصیرت است، ولی لباس وارونه ای را تن یاران خود می کند و به جنگ امیرالمؤمنین علیه السلام می فرستد و حضرت می فرماید: ما با کسانی می جنگیم که لباس وارونه ای از اسلام را دارند. و لباس وارونه همانگونه که ابن ابی الحدید می گوید، یعنی اسلام با احکام واژگون و تحریف شده: «این عادت عرب است که(فرو یعنی پوستین را پشت و رو می پوشد) و آن اینکه طرف پُرداز را روی بدن قرار می دهد و پوست را آشکار می کند و مراد از واژگون شدن، احکام اسلامی در آن زمان است(شرح ابن ابی الحدید ج ۷ ص ۱۹۲). و اگر اغلب مردم اینگونه واژگون باشند، مومن نیز معکوس و منکوس آنها است و اگر عکس و بخش باطل اکثر باشد، مومن غریب می شود، همانگونه که امام صادق علیه السلام در جواب ناله ها و اظهار غربت محمد بن مسلم می فرماید: «إن المؤمن فی هذه الدار غریب و فی هذا الخلق المنکوس» مؤمن در این جهان غریب و در میان مردم وارونه است. و علامه ی مجلسی مشابه همین معنا را از روایت امام صادق علیه السلام می فهمد و می گوید: «یعنی در میان این خلق هم غریبی؛ و آنها را وارونه خواند، چون[بخش اکثر باطل] از آدمیت جدا شدند و مانند بهائم و چهارپایان گردیدند؛ یا از حدود آدمیت به مقام جانوری برگشتند؛ یا دلشان وارونه شده و چیزی از حق نمیفهمند؛ یا کنایه از نومیدی و زیانکاری است؛ یا بدترین حال روحی آنها را مانند کرده به بدترین حال جسمانی آنها؛ یا اینکه چون رو گرداندند از بالا رفتن به درجات کمالات روحانیه و تنها به شبهات جسمانیه نگرانند، گویا وارونه اند»(بحار ج ۶۴ ص ۲۴۶) و موید همین بیان است روایت پیامبر‌: «طوبی للغرباء، قیل: و من الغرباء یا رسول الله؟ قال: ناس صالحون قلیل فی ناس کثیر و من یعصهم اکثر ممن یطیعهم» پیامبر فرمود: خوشا به حال غریبان، پرسیده شد: ای رسول خدا! غریبان چه کسانی هستند؟ فرمود: مردم صالح اندک در میان مردم بد فراوانی که بد کردارانشان افزون از اطاعت پیشگانشان است. بنابراین ما با دو عکس از اسلام مواجه هستیم، عکسی از مؤمنان و عکسی از کسانی که اسلام را وارونه فهمیده اند و این چقدر تصویر عجیبی است! اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسلام و لباس وارونه‌(۲) ضربه از نگاه تیزی است که همه چیز را می بیند، با بصیریتش، حق را نادیده می گیرد و مثل یک کارگردان انسان های مسلمان را به نفع خویش به بازی می گیرد، مانند ابو موسی اشعری و عمرو عاص که در حکمیت و قضاوت بین امیرالمؤمنین علیه السلام و معاویه با بصیرت و دانسته، حق را کتمان کرده و رأی قضاوت را وارونه از آنِ معاویه کردند و حضرت فرمود: «ترکا الحق و هما یبصرانه» آن دو حق را ترک کردند در حالی که بصير بودند و حق را می دیدند! (نهج البلاغه / خطبه ۱۷۷) و کسی که بصير است، هزینه و خساراتش برای مسلمانان بیشتر است: «و أردیت جیلا من الناس کثیرا، خدعتهم بعیک و ألقیتهم فی موج بحرک، تغشاهم الظلمات و تتلاطم بهم الشبهات، فجازوا عن وجهتهم...» [معاویة تو] بسیاری از مردم را به گمراهی خویش فریب دادی و به تباهی افکندی و به امواج نفاق خود سپردی... مأمون نیز چنین بود؛ آن چنان که شهید مطهری می گوید: «مأمون عالم ترین خلفا و بلکه شاید عالم ترین سلاطین جهان است»(سیری در سیره ائمه اطهار ص ۱۷۷) و اینگونه با علم و بصیریتش، امام رضا علیه السلام را شهید کرد. و چه بسا بالاتر از بصیرت مأمون، بصیرت هارون الرشید است که مأمون می گوید: من علم و دین خود را از هارون الرشید(پدرم) گرفتم. تا آنکه به امام یازدهم رسید و امام یازدهم هم با بصیرت خلیفه ی بخت شهید شد؛ چنان که بعد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، جعفر کذاب به خلیفه نامه نوشت که: «یا أمير المؤمنين تجعل لی مرتبة أخي و منزلته» ای امیرمؤمنان مقام و منزلت برادرم را برای من قرار بده. و خلیفه در جواب نامه گفت: «إِنَّ مَنْزِلَةَ أَخِيكَ لَيْسَتْ مِنَّا إِنَّمَا كَانَتْ مِنَ اَللَّهِ وَ نَحْنُ كُنَّا نَجْتَهِدُ فِي حَطِّ مَنْزِلَتِهِ وَ اَلْوَضْعِ مِنْهُ وَ كَانَ اَللَّهُ يَأْبَى إِلاَّ أَنْ يَزِيدَهُ كُلَّ يَوْمٍ بِمَا كَانَ مَعَهُ مِنَ اَلصِّيَانَةِ وَ حُسْنِ اَلسَّمْتِ وَ اَلْعِلْمِ وَ كَثْرَةِ اَلْعِبَادَةِ. وَ إِنْ كُنْتَ عِنْدَ شِيعَةِ أَخِيكَ بِمَنْزِلَتِهِ فَلاَ حَاجَةَ بِكَ إِلَيْنَا وَ إِنْ لَمْ تَكُنْ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَتِهِ وَ لَمْ يَكُنْ فِيكَ مَا فِي أَخِيكَ لَمْ نُغْنِ عَنْكَ فِي ذَلِكَ شَيْئاً» منزلت برادرت از جانب ما نيست بلكه از جانب خداوند است، ما همواره در پائين آوردن قدر و منزلت او كوشش مى‌كرديم و خداوند از اين كار ما ابا داشت و مانع بود و برعكس بخاطر پاكدامنى و نيك رفتارى و علم و كثرت عبادتش همواره بر عظمتش مى‌افزود. و اگر تو نزد پيروان برادرت همان ارزش را دارى، احتياجى به ما ندارى و اگر اين چنين نيست و آنچه در برادرت بود در تو وجود ندارد پس از دست ما كارى ساخته نيست . اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علائم ظهور | یمانی(۳) ✍️ موضوع دیگری که در مورد یمانی اهمیت دارد، این است که آیا می توان از طریق روایات، چهره ی مثبتی از یمانی ارائه کرد؟ آیا یمانی آنچنان است که سخنوران و بلکه بسیاری از کتاب ها معرفی می کنند؟! در این باره مشهور ترین و بارز ترین روایت از امام باقر علیه السلام است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و حضرت در این روایت می فرماید: خروج السفیانى و الیمانى و الخراسانى فى سنة واحدة و فى شهر واحد فى يوم واحد نظام کنظام الخرز يتبع بعضه بعضا فیكون البأس من کل وجه، ويل لمن ناواهم و لیس‌ فى الرايات راية أهدى من راية الیمانى هى راية هدى لانّه يدعو إلى صاحبكم، فإذا خرج الیمانى حرم بیع السلاح على الناس و کلّ مسلم و إذا خرج الیمانى فانهض إلیه، فإنّ رايته راية الهدى، و يحلّ لمسلم أن يلتوى علیه فمن فعل ذلك فهو من أهل النار، لانّه يدعو إلى الحق و إلى طريق مستقیم  خروج سفیانی و يمانی و خراسانی در يك سال و يك ماه و يك روز واقع خواهد شد. با نظام و ترتیبی همچون نظام يك رشته که به بند کشیده شده است. هر يك از پی ديگری می آید و جنگ قدرت و هیبت از هر سوی فراگیر میشود. وای بر کسی که با آنان دشمنی و ستیز کند. در میان پرچمها راهنماتر از پرچم يمانی نباشد که آن پرچم هدايت است زيرا دعوت به صاحب شما میکند و هنگامی که يمانی خروج کند خريد و فروش سلاح برای مردم و هر مسلمانی ممنوع است چون يمانی خروج کرد، به سوی او بشتاب که همانا پرچم او پرچم هدايت است، هیچ مسلمانی را روا نباشد که با آن پرچم مقابله کند.
در برسی این روایت می توان به موارد ذیل اشاره کرد: ۱. این روایت در باب چهاردهم کتاب غیبت نعمانی آمده و لذا به لحاظ منبع مشکلی ندارد، اما دو راوی از دو فرقه ی انحرافی دارد که پذیرفتن این روایت را سخت می کند‌؛ یک راوی آن ابن عقده از فرقه ی زیدیه است و دیگری علی بن حمزه بطائنی از فرقه ی واقفیه است. ۲. در این روایت اشاره شده است که علائم[علائم حتمی] پشت سر هم مانند دانه های تسبیح اتفاق می افتند و روایات دیگر نیز موید همین بیان است که علائم حتمی ظهور، در فاصله ی اندکی از قیام حضرت و پشت سر هم محقق می شوند. ۳. نویسنده ای نسبت به فقره ای از این روایت می نگارد: «همان گونه که ملاحظه می شود در این قسمت آمده در بین پرچم ها (سه پرچم سفیانی،خراسانی و یمانی) هدایت یافته ترین پرچم یمانی است؛ یعنی طبق روایت، آن دو پرچم دیگر حتی پرچم سفیانی هم دارای هدایت بیان شده است که این مضونی بسیار شاذ است». این اشکال ممکن است به روایت دیگر نیز وارد باشد که به آن پاسخ گفته اند، مانند آنکه علامه ی مجلسی در توضیح روایتی می گوید: «آنچه مرحوم سید مرتضی در کتاب «غرر» فرموده که کلمه "خیر" در این حدیث، معنای تفضیلی و خوب تر بودن را ندارد، بلکه منظور این است که نیت مؤمن خود عمل خوبی است و از اعمال خوب او و در ردیف کارهای نیک اوست»(📚بحار ج ۶۷ ص ۱۹۹). همینطور آیت الله جوادی آملی می گوید: «کلمه افعل گاهی تفصیلی است و زمانی تعیینی: اگر ماده مشترک میان موارد آن در نواسان باشد، تفصیلی است و اگر به یک مورد اختصاص داشته باشد تعیینی است... مانند این آیه ی مبارکه از قران: «افمن یهدی إلی الحق، أحق، أن يتبع أمن لا یهدی إلا ان یهدی» که کلمه ی "احق" در این آیه تعیینی است؛ زیرا هادی بالذات خداست. مفاد کلمه "أحسن" در این آیه(و من أحسن من الله حکما‌) نیز تعیینی است؛ زیرا فقط حکم خدا حسن است و حکم دیگران در برابر خدا هیچ حُسنی ندارد» (📚تفسیر تسنیم ج ۲۲‌) ۴. در این روایت، پرچم یمانی بعنوان پرچم هدایت معرفی شده است و بسیاری از آن به قداست عجیب یمانی رسیده اند؛ در حالی که نسبت به برخی دیگر نیز چنین تعبیر های وجود دارد، مانند روایتی که مرحوم نیلی نجفی آورده که طبق این روایت فرد نجرانی و مسیحی صلیب می شکند(مسلمان می شود) و با پرچم هدایت پیش می رود: «و یخرج رجل من أهل نجران یستحیب للإمام، فیکون أول النصاری إجابة، فیهدم بیعته و یدق صلیبه، و یخرج بالموالی و ضعفاء الناس فیسیرون إلی النخیلة بأعلام هدی، فیکون مجتمع الناس جمیعا فی الأرض کلها بالفاروق». ۵. و بلکه رساتر بیان شده که مقابله با او جایز نیست و برخی اینگونه ترجمه کرده اند: تبعیت از او واجب است. مشابه همین سخن نسبت به افراد دیگر نیز وارد شده؛ همچنان که رسول الله در مورد حارث بن حراث بعنوان زمینه ساز می فرماید: «وجب علی کل مؤمن نصره أو قال :إجابت» یاری [یا اجابت او] بر هر مومنی واجب است(📚منتخب الأثر ج 3 ص 94 به نقل از اهل تسنن) ۶. دلیل اینکه پرچم یمانی، پرچم هدایت است و نباید با او مقابله کرد این است که: «لإنه یدعوا إلی صاحبکم» دعوت به امام زمان می کند. و حضرت برای بیان این مقصود بجای مفعول له از "لام علت" استفاده کرده اند تا تاکیدی باشد بر اینکه خود یمانی موضوعیت ندارد. و البته ائمه ی هدی و خاصا امام زمان نیز به خود دعوت نمی کنند؛ چنان که آیت الله جوادی آملی می گوید: «هیچ پیامبری مردم را به خویشتن دعوت نکرد و اگر پیامبری مردم را به تبعیت از خویش فراخوانده : «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّه» (آل عمران آیه ی 31) - «فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي» (طه آیه ی 90)از آن جهت بوده است که خود را پیامبران الهی و مأمور ابلاغ پیام و دعوت او می دانستند و پیروی از پیغمبر خدا از آن جهت که پیام رسان الهی است، به تبعیت از خدای سبحان برمی گردد»(📚ادب فنای مقربان / ج 2 ص 88). اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
[بیداری دولت عراق در مواجهه با فرقه احمد اسماعیل بصری‌] بعد از سال ها مکتب داری فرقه ی احمد اسماعیل در نجف و تبلیغات گسترده و حضوری حتی در پیاده روی اربعین، اخیرا مکتب این فرقه بسته شده و افراد شاخص این فرقه همچون علاسالم و واثق حسینی دستگیر شده اند. اللهم‌عجل‌لولیڪ‌الفرج 🌱 @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا