رجعت(۶) | رجعت زمینی با جسم زمینی
شیخ حسن بن سلیمان حلی این روایت را در کتاب مختصر البصائر می آورد:
امام حسین علیه السلام می فرماید:
ثُمَّ أَمْكُثُ مَا شَاءَ اللَّهُ، فَأَكُونُ أَوَّلَ مَنْ تَنْشَقُّ الْأَرْضُ عَنْهُ، فَأَخْرُجُ خَرْجَةً تُوَافِقُ خَرْجَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع، وَ قِيَامَ قَائِمِنَا، وَ حَيَاةَ رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ لَيَنْزِلَنَّ عَلَيَّ وَفْدٌ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ، لَمْ يَنْزِلُوا إِلَى الْأَرْضِ قَطُّ، وَ لَيَنْزِلَنَّ إِلَيَّ جَبْرَئِيلُ وَ مِيكَائِيلُ وَ إِسْرَافِيلُ وَ
جُنُودٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ، وَ لَيَنْزِلَنَّ مُحَمَّدٌ ص وَ عَلِيٌّ ص، وَ أَنَا وَ أَخِي وَ جَمِيعُ مَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي حَمُولَاتٍ مِنْ حَمُولَاتِ الرَّبِّ، خَيْلٍ بُلْقٍ مِنْ نُورٍ لَمْ يَرْكَبْهَا مَخْلُوقٌ.
سپس من تا زمانی که خدا بخواهد درنگ می کنم آنگاه اولین کسی هستم که زمین از(روی) او شکافته می شود و من از (قبر) بیرون می آیم به طوری که که بیرون آمدنم همراه با بیرون آمدن امیرالمومنین و قیام قائم ما و زنده شدن رسول خدا است، سپس قطعا گروهی از آسمان از جانب خداوند متعال بر من فرود خواهند آمد که هرگز به زمین فرود نیامده اند و بی تردید جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و لشکرهایی از فرشتگان بر من فرود خواهند آمد و مسلما حضرت محمد و حضرت علی و من و برادرم و همه ی آنانی که خداوند برایشان منت گذاشته بر مرکب هایی از مرکب های پروردگار که اسبان سیاه و سفیدی از نور هستند، در حالی که هیچ مخلوقی بر آنها سوار نشده، فرود خواهیم آمد.
و سپس در ذیل این روایت می گوید:
بدان که این حدیث دلیلی آشکار (و) روشن است، بر اینکه آن(بازگشت) در دنیاست (و) در مورد بازگشت سرور ما حسین بن علی علیه السلام به دنیاست، همانگونه که آن را در احادیث صحیح به صراحت از اهل بیت علیهم السلام در مورد بازگشت آن حضرت و بازگشت سایر ائمه علیهم السلام روایت کردیم. (شاهد) اول این گفته ی امام علیه السلام است (که فرمود:) خداوند در هر بامداد و شامگاه برای زیارت کنندگان امام حسین علیه السلام از غذا های بهشتی فرود می آورد و این فرود آوردن بر این دلالت دارد که این امر در دنیاست نه در آخرت.
و (شاهد) دوم این گفته ی امام است (که فرمود:) بنده ای خواسته ای از خواسته های دنیایی و آخرتی را از خداوند نمی خواهد، مگر اینکه آن خواسته را به او عطا می کند، و خواسته های دنیایی در آخرت درخواست نمی شوند.
و (شاهد) سوم این قول (خداوند) سبحان است (که می فرماید:) از من در خواستی از خواسته های دنیایی و آخرتی نمی کنید مگر اینکه آن را برای شما برآورده می کنم.
و (شاهد) چهارم این سخن امام علیه السلام (که فرمود:) خوردن و آشامیدن آنان از بهشت است، پس آنچه ما گفتیم آشکار گردید، سپاس از آن خداوند است به هر کس که بخواهد، آنچه بخواهد، هرگونه که بخواهد، می بخشد.
شیخ حر عاملی نیز در کتاب الإیقاظ از هر گونه تأویل در حقیقت رجعت بازمی دارد و با رَد اشکال رجعت با بدن مثالی، آن را با جسم زمینی می داند:
اما تأويل رجعت به اينكه مراد برگشتن روح به بدن مثالى است (يعنى بدنى شبيه همين جسم اما بسیار لطیف تر)، اين هم از چند جهت باطل است.
اول: اين نوعی تناسخ است چون تناسخ یعنی تعلق گرفتن روح به بدن ديگرى در همين دنيا، و نصوص متواتر و اجماع بر بطلان آن دلالت می کند، و عجب اينجاست كه منكر رجعت به خيال اينكه رجعت سر از تناسخ در مى آورد خود گرفتار تناسخ شده.
دوم: تصريحات فراوان گذشته به اینكه اهل رجعت از قبرهایشان خارج می شوند و خاك از سر مي افشانند و شبیه اين تعابير (که هرگز با بدن قالب مثالی سازگار نيست).
سوم: اين تأویل خلاف ظاهر است، و دلیلی برای صرف نظر از ظاهر احاديث وجود ندارد.
چهارم: اگر روح به بدن ديگر تعلق گيرد، اگر اين انسان همان انسان اول باشد همان مفاسدى كه آنها برای رجعت ادعا می کردند لازم آيد، و اگر شخص ديگرى باشد انتقام از او به وسیله زدن و كشتن و اهانت و دار كشيدن و سوزاندن و امثال آن جایز نيست چون اين بدن گناهى نكرده، غیر از اینکه لازمه اش مکلف بودن فرد رجعت کننده به دنیاست و همان اشکالات گذشته پیش می آید (که ممكن است امثال معاویه و يزيد توبه كنند).
و اگر انسان دوم غیر از اولی باشد اصلاً احادیث رجعت بر او صدق نمی کند، اما عذاب برزخ، مربوط به روح است، نه جسم (تا اشكال شود: آنجا هم بدن برزخى گناهى نكرده كه عذابش كنند).
پنجم: سبب اين تأويل آنست كه خيال كرده اند اگر روح به بدن اول برگردد بايد تكليف هم دوباره بيايد، ولى گفتيم كه تكليف در رجعت حتمى نيست، ممكن است باشد ممكن است نباشد.
ششم: گذشت که گفتیم طبق احاديث هر چه در امتهاى گذشته بوده بدون كم و زياد در اين امت هم هست، و رجعت های مكرری که در آنها رخ داده قطعاً با بدن مثالى نبوده است.
#نورنما
#رجعت
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@noornama
هدایت شده از نــــــــــورنــما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلی اللّه علیک یا اباعبدالله...💔🏴
#شب_زیارتی
#امام_زمان
#عید_قربان
#عید_غدیر
#نورنما
اللهمعجللولیڪالفرج 🌱
@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱خانهات آباد حسین...💔🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا امام زمان 16 هزار نفر از علمای شیعه را خواهد کشت؟
🔺در پاسخ به برخی از فرق انحرافی
روایت جعلی ابوالحسن مرندی
📍امام صادق (علیه السلام) می فرماید :
اگر شمشیر در دست مهدی(عج) نبود، فقها فتوای قتل او را می دادند... وقتی مهدی (عج) خروج می کند، دشمنی آشکار تر از فقها ندارد.
📍این کلام امام صادق (علیه السلام) نیست بلکه عبارتی از محیی الدین عربی صوفی اهل سنت در کتاب «فتوحات مکیه» می باشد، این انتساب دروغین به امام صادق (علیه السلام) از اشتباهات همان واعظ سهل اندیش دوران قاجار، شیخ ابوالحسن مرندی و کتاب های غیر معتبری مانند یوم الخلاص اثر کامل سلیمان است که به نقل از امام صادق ذکر می کند. در حالی که با مراجعه به اصل کتاب متوجه می شویم این عبارات، بیان خود ابن عربی است، نه از کلمات امام صادق (علیه السلام).
غرض ابوالحسن مرندی از جعل این روایت بنام امام صادق علیه السلام، تقابل با علمای مشروطه خواه تهران بوده.
📍و همینطور ابوالحسن مرندی روایات جعلی دیگری نیز به اسم معصوم و برای تقابل با علمای مشروطه خواه نقل کرده که در منابع یافت نشد. مثل این روایت که او از امام صادق علیه السلام می آورد:
قائم از کربلا خارج میشود در حالی که مردم پیرامون او هستند و وارد نجف میشود . و در بین کربلا و نجف شانزده هزار فقیه را میکشد . پس کسانی که از مناقفین پیرامونش هستند می گویند : او از فرزندان فاطمه نیست وگرنه به آنها رحم می کرد. پس وارد نجف می شود و در آنجا یک شب می ماند. سپس از باب النخیله مجاور قبر هود و صالح خارج میشود . در آنجا هفتاد هزار نفر از مردم کوفه به استقبال او می.آیند و خواهان قتل او هستند. پس همه آنها را میکشد و هیچ کدام از آنها نجات نخواهد یافت.
(نور الانوار ج ۳ ص ۳۴۵)
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
@noornama
ای رونق ندبههای آدینه بیا
ای مرهم دردهای دیرینه بیا ...
#جمعه_های_دلتنگی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#امام_زمان
#نورنما
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
💚🌱 @noornama
چه کسی غایب است؟
ماده ی مشترک در روایات غیبت «رأی و یری» است و آن در کتب لغت به معنای دیدن با چشم و قلب است: «الرویة النظر بالعین و القلب» - «اصل یدل علی نظر و إبصار بعین أو بصیرة» و در متون دینی در موارد ذیل بکار رفته است:
۱. دیدن با تفکر: «إنی ما أری ما لا ترون»
۲. دیدن با قلب: «ما کذب الفواد ما رای»
۳. دیدن با چشم: «لترون الجحیم»
امام عصر علیه السلام در هیچ کدام از موارد فوق غایب نیستند، زیرا ایشان حاضر در افکار: «الحاضر فی الأفکار» و هدایت و آدابش جریان یافته در قلوب: «إن غابَ عن النّاسِ شخصهُ فی حالِ هدایتِم فان علمَهُ و آدابَهُ فی قلوبِ المُؤمِنینَ مثبتة فهم بها علاملونَ» و از همه مهم تر ناظر و شاهد بر هستی اند: «عینک الناظرة علی بریتک و شاهدک علی عبادک».
"ناظر" صفت چشم است و "شاهد" صفت خود شخص به معنای حضور است؛ حضرت در تعبیر رساتر "حاضر ناظر" است.
در نهایة آمده است: «شهید» کسی است که چیزی از او غایب نباشد ولی «شاهد» کسی است که خود حاضر است و در المفردات فی الغریب القرآن همین معنا مذکور است که شهود و شهادت به معنای حضور همراه با دیدن[دیدن با چشم یا دیدن با قلب] است و گاه شهود و شهادت به صرف حضور اطلاق میشود.
و این ناظر بودن حضرت فقط منتهی به انسان ها نمی شود، همانگونه که در دعای امام هشتم می خوانیم: «عینک الناظرة علی بریتک» دربردارنده ی همه ی مخلوقات است؛ زیرا "بریه" به انسان اختصاص ندارد و هر آنچه را می گویند که از عدم بیرون بیاید و لباس وجود بپوشد[خدای متعال بارء است: «فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ» و تفاوت آن با خالق در این است که بارء از نیستی به هستی آورده و اما خالق از حالی به حالی دیگر درمی آورد].
بنابراین شخص امام عصر علیه السلام غایب و پنهان نیست و غیبت مانعی است که به انسان ها بازگشت دارد: «صاحب هذه الأمر تعمی ولادته علی الناس» که "تعمی" به معنای کور شدن و بسته شدن چشم است و استعمال "تعمی" در این محل نشان می دهد که نقض از ناحیه ی بیننده است و نه از ناحیه ی شخصی که باید دیده شود.
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
💚🌱@noornama
حارث بن سراج | مدعیان پرچم های سیاه
مهم ترین قیامی که در خراسان و پیش از قیام عباسیان روی داد، قیام حارث بن سریج بود که موجب سستی حاکمیت امویان گشت و بعد ها با ضربه ای که ابومسلم بر آن وارد کرد، ساقط شد.
بر اساس آنچه مورخان آورده اند: حارث بنا به ادعای خود، در پی حمایت از دین و عدالت و مدعی پرچم های سیاه از جانب خراسان بود(تاریخ طبری ج ۷ ص ۳۳۱) و از این رو نصر بن سیار، والی اموی در خراسان به حارث نوشت: اگر تصور می کنی تو صاحب پرچم های سیاه هستی و دمشق بوسیله ی شما خراب می شود و بنی امیه را ساقط خواهید کرد... من تسلیم شما هستم!
او با چنین ادعاهای توانست حمایت توده ی مردم را به دست بیاورد و به هر شهری که وارد می شد از حمایت عموم مردم برخوردار بود. و ممکن است حارث، برای این مقصود به دنبال جعل روایت نیز رفته باشد، همانطور که دو روایت در منابع اهل تسنن وجود دارد که از فردی بنام حارث گفته اند. محتوای این روایات، حمایت و اجابت از فردی بنام حارث بعنوان زمینه ساز ظهور حضرت مهدی است که از افراد حاضر در لشکر حضرت شمرده شده است.
۱. «یخرج رجل من وراء النهر یقال له الحارث حراث، علی مقدمته رجل یقال له منصور، یوطیء او یمکن لآل محمد، کما مکنت قریش لرسول الله وجب علی کل نصره».
۲. «ثم یسیر بالجیوش، حتی یصیر بالعراق، و الناس خلفه و أمامه. و علی مقدمته رجل اسمه عقیل و علی ساقه رجل اسمه حارث»
همانطور که گفته شد بعد از حارث بن سراج، نوبت به قیام ابومسلم خراسانی رسید و طبق نقل هایی که وجود دارد و بعضا آن را به معصوم نسبت داده اند، او را نیز مدعی پرچم های سیاه دانسته اند و ممکن است پاره ای از روایات پرچم های سیاه نیز به حمایت از ابومسلم خراسانی جعل شده باشد و این نیز بعید بنظر نمی رسد و ما را به برسی دقیق روایات پرچم های سیاه فرا می خواند.
اللّهمَعجّللولیڪالفرج 🌱
💚🌱@noornama
وظایف زمان غیبت
و یأتي في الرواية المرقمه۳۳: فإن أصبحتم يوماً لا ترون منهم أحداً فاستعينوا بالله، وانظروا السنة التي كنتم عليها فاتبعوها... .
و در روایت ۳۳ خواهد آمد که: اگر روزی پیش آمد که به هیچ یک از امامان(علیهم السلام) دسترسی نداشتید، از خدای تعالی کمک بخواهید و همان سنت و راه و روشی را که قبلا بر آن بودهاید ادامه دهید.
(روش روشن، ص۲۰)
قال العلامة المجلسي(رحمهالله) -بعد نقل بعض الأخبار الآنفة الذكر- : المقصود من هذه الأخبار عدم التزلزل في الدين والتحير في العمل، أي تمسكوا في أصول دینکم و فروعه بما وصل إليكم من أئمتكم، و لا تتركوا العمل و لا ترتدوا حتى يظهر إمامكم. و يحتمل أن يكون المعنى: لا تؤمنوا بمن يدعي أنه القائم حتى يتبين لكم بالمعجزات.
علامه مجلسی(رحمهالله) -پس از نقل برخی از روایات گذشته- مینویسد: مقصود از این روایات آن است که در دین خود متزلزل نشوید، و در مقام عمل حیران و سرگردان نباشید، در اصول و فروع دین به آنچه از ائمه اطهار(علیهمالسلام) به شما رسیده تمسک نمایید. مبادا از انجام وظایف خویش دست کشیده و یا از عقیدۀ، خودتان دست بردارید، [ثابت قدم باشید] تا آن حضرت ظهور فرماید.
و ممكن است معنای روایات این باشد که اگر کسی ادعا کند: «من قائم آل محمد(علیهمالسلام) هستم» نپذیرید تا اینکه با معجزات روشن برای شما معلوم شود که او راست می گوید.
(بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۳۳)