🙏پروردگارا؛
بابت تمام لحظات زندگی که کسی را بزرگتر از تو دیدیم و پنداشتیم روزی ما از دست دیگری خارج میشود و به یاد نداشتیم که تنها نگهبان، روزیرسان و راهنما پروردگار یکتاست؛ ما را ببخش و بیامرز.
🙏پروردگارا؛
امروز که از مقام هیبت مطلع شدیم به ما نور حیرتانگیز هیبت را ارزانی بدار و قلبهای ما را سرشار از حکمت و بصیرت و فرصت و آگاهی بگردان.
🙏پروردگارا؛
از تو تمنا داریم که گناهانی که میان من و تو حجاب افکنده است را پاک بنمایی و ما را آسوده و عاشق در این دنیا در پناه نور خود بگردانی.
🙏پروردگارا؛
بابت ندانستن، نفهمیدن، ناآگاهی، جهل، بیخردی و غرق شدن در فضای نفسانی و مسموم مادی توبه میکنیم.
از تو طلب میکنیم از امشب زندگیهای ما را معنوی بگردانی و ما را از این منجلاب پر از جهل و بیخردی نجات دهی.
🙏پروردگارا؛
اگر گفتیم و قضاوت کردیم و پیرامون دیگران حرفهای ناشایستی زدیم، سهم آنها را رعایت نکردیم، حضور خدای آنها را لمس نکردیم و از قضاوت دیگران برحذر نبودیم؛ ما را ببخش و بیامرز.
☘️امشب فهمیدیم که خداوند در بین تمامی انسانها حاضر است و از حلم و بخشش خداوند سوءاستفاده نکنیم.
🙏پروردگارا؛
به ما فرصت دادی تا بفهمیم.
به ما فرصت بده تا جبران کنیم، به ما فرصت بده تا توبه کنیم، به ما فرصت بده تا به آگاهی کامل الهی خود در این تن مادی برسیم و بعد از آن این دنیا را ترک کنیم.
☘️دنیا مدرسه ای بیش نبود!
💚«الحمدلله رب العالمین»
❤️در پناه نور و عشق الهی باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_یکم_هیبت
https://eitaa.com/noorveshghelahi
#فایلهای_صوتیوجزوهنوشتاری
📚 شرح کتاب #صد_میدان
✍ #خواجه_عبدالله_انصاری
میدان چهل ودوم
موضوع:👈 #فرار
صد میدان 42 - میدان چهل و دوم، فرار_5825743711023140740.mp3
21.24M
📚صد میدان
خواجه عبدالله انصاری
https://eitaa.com/noorveshghelahi/9258
✍لینک جزوه نوشتاری این فایل صوتی👆
🟢میدان چهل و دوم فرارست.
از میدان هیبت میدان فرار زاید.
قوله تعالی:
«ففروا الی اللّه».
🔷فرار با مولی گریختن است.
و در تفرق بر خویشتن بستن است،
و از دو جهان رهایی جستن است.
🟡گریختن بمولا را سه نشانست:
امید از کردار خود بریدن،
و بر اخلاص خود تهمت نهادن،
و از دیدن طاعت خود توبه کردن.
🟣و در بستن تفرق سه نشانست:
همت یگانه کردن،
و از تدبیر خود بیرون شدن،
و حکم را باستسلام گردن نهادن.
⚪و رهایی جستن را از دو جهان سه نشانست:
از بیمها بر بیم قطیعت اختصار کردن،
و از کوشیدنها بر کوشیدن وقت اختصار کردن،
و از امیدها بر امید دیدار نیارامیدن.
خواجه عبدالله انصاری
#میدان_چهل_و_دوم_فرار
https://eitaa.com/noorveshghelahi
https://t.me/spiritual_mind
https://t.me/alimoghadam
💚«دلی کز عشق جانان دردمندست
هم او داند قدر عشق چند است»
❤️سلام و عرض ادب سروران گرانقدرم.
به شبی دیگر با شرح کتاب وزین صد میدان پیر هرات، جناب خواجه عبدالله انصاری، خوش آمدید.
🙏از روح شریف و متعالی حضرت خواجه عبدالله انصاری طلب میکنیم آنچه که خیر کلام و حقیقت است را بر دل و زبان تکتک ما جاری دارد و ما را نائل به درک حقیقتهای این کتاب ارزنده بنماید.
آمین!
💚با نام و یاد پروردگار یکتا آغاز میکنیم.
📚«میدان چهل و دوم فرار است.»
🔴چند نکته را در ابتدا تذکر میدهم:
۱- قرار شد میدانها یکبهیک طی شوند و دوستانی که فایل صوتی و تصویری را میشنوند، ترجیحاً میدانهای پیشین را کار کرده باشند.
👈موضوعهایی که مطرح میشود، خصوصی هستند، عام نیستند و برای همهی جامعه مناسب نیستند؛ بلکه فقط برای کسانی که مسیر سیر و سلوک را طی میکنند.
👈۲- از اینجا به بعد چندان علم، دانش، اطلاعات و توانمندی شما دیگر کارا نخواهد بود و وارد مرحلهی فروگذاشتن توانمندیها میشویم.
🔻پس اگر کسی قدرت ماورائی، هنر متافیزیکی و یک توانمندی خاص داشته باشد؛ هنگامی که به مقام فرار میرسد، همه را از دست میدهد.
🔺این هشدار را به کسانی که دوست دارند گام به گام این کتاب را طی کنند میدهم که اگر به قدرتهای ماورایی خود دلبستهاید،
👈ممکن است از دست بدهید و میتوانید همراه نشوید، اما کسانی که همراه هستند، از میدان هیبت که میدان عظیمترین خوف از حضرت حق بود؛ انسان به جایی میرسد که از خوف و ترس پروردگار میخواهد به جایی فرار کند!
❓به کجا فرار میکند؟
👈به خودِ خدا فرار میکند.
👈یعنی زمانی که عظمت الهی را میبیند، گرفتار هیبت میشود و به خدا و مولای خود بیشتر پناه میبرد.
🟢خیلی جالب است که جناب خواجه عبدالله انصاری صریحاً در میدان چهلویکم بیان کرد که از اینجا به بعد تهذیب نفس فایدهای ندارد و هیبت با تهذیب نفس بدست نمیآید، بلکه با اطلاع یعنی با آگاهی که خداوند نازل میکند، بدست میآید.
👈ما نمیتوانیم اطلاعاتی داشته باشیم که با آن اطلاعات رشد کنیم.
👈از این به بعد، هر آنچه اطلاعات و متدولوژی بلد هستید، همه از دست میرود.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_دوم_فرار
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚«میدان چهلو دوم فِرار است.
از میدان هیبت، میدان فرار زاید.»
قول الله تعالی:
💚«ففروا الی الله»
👈قسمتی از آیهی ۵۰ سورهی زاریات است که بیان میکند به سمت خدا فرار کنید.
☘️در حالتی بیان میکند که "به خدا پناه ببرید."
👈در حالتی دیگر بیان میکند "از خدا مدد بجویید."
👈"به خدا روی گردانید" هم یک حالت است.
☘️اما جایی بیان میکند که "به خدا فرار ببرید."
👈این لحظهایست که انسان همه چیز خود را رها میکند و به سمت خداوند فرار میبرد.
☘️پس از ابتدا تا انتهای جلسه حس فرار به سمت خداوند را داشته باشید.
👈دیگر به حالت عادی گام برداشتن و سلوک نیست.
☘️از اینجا به بعد، پس از شنیدن این فایل صوتی یا تصویری شما دیگر گامهای آهسته بر نخواهید داشت و دویدن شما به سیر "الیالله" آغاز میشود و ناخواسته اتفاقاتی میافتد که شما باید بدوید و فرار کنید.
👈انسانی هم که فرار میکند، همه چیز خود را زمین میگذارد و فرار میکند.
👈دلبستگیها، وابستگیها، شخصیت، دارایی و شهرت خود را در قالب نفس میکَند و به سمت خداوند فرار میکند.
☘️کسی میتواند خوب فرار کند که سبکبال باشد.
👈هر آنچه که کینه، دشمنی و خصم حمل میکنیم، ما را سنگین میکند و قدرت فرار را از ما میگیرد!
☘️پس الآن زمانی است که باید کاملاً سبکبال شویم.
☘️همانطور که پیش از این گفته شد، شما برای درک هر کدام از میدانها باید از درون قلب خود از پروردگار بخواهید که "پروردگارا!
مقام فرار را الآن در دلم جاری بدار."
☘️چون تمام اینها "میدان" هستند؛ بدین معنا که ظرف مِی هستند.
👈«میدان» به معنای جایی که می را در آن نگهداری میکنند، میباشد.
👈این می با می کناری خود فرق میکند.
👈طعم مستی هر کدام متفاوت است.
☘️طعم مستی «هیبت» با طعم مستی «فرار» کاملاً متفاوت است.
👈پس باید طعم هر کدام را از درون بچشید.
☘️طعم فرار "الیالله" نه گام برداشتن، بلکه گریختن به سوی حضرت حق را باید بتوانیم کاملاً درک کنیم.
👈این درک هم با شنیدن اتفاق نمیافتد.
👈با طلب کردن و فرو نهادن دانستهها این اتفاق رخ خواهد داد.
📚«فرار با مولا گریختن است.»
☘️یعنی شما میخواهید الیالله فرار کنید و از تمام بندها بگریزید؛ چون ما در آخر باید به مقام فنا برسیم که در میدان نود و نهم تا در میدان صدم به بقا برسیم.
☘️برای فرار و رسیدن به فنا، باید از وضعیت موجود خود فرار کنید.
👈نه اینکه آن را کنار بگذارید، بلکه باید از لحظه و جایگاهی که در آن هستید، به صورت گریزان فرار کنید؛ زیرا ما جای مناسبی نیستیم.
🔺حقیقتاً همه گرفتار هستیم و با فرار میتوانیم از این مهلکه نجات پیدا کنیم.
❓چرا فرار؟!
👈زیرا اگر آرام ترک کنیم، دوباره بر میگردیم.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_دوم_فرار
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️من اگر اعتیاد دارم، مشکل دارم و گرفتار داستانی هستم.
اگر بخواهم بگویم که "آن را آرام آرام کنار میگذارم"،
👈هیچوقت کنار نمیگذارم.
☘️هر زمان که فرار کردید و از جایگاه موجود خود گریزان گریختید...
☘️یعنی هر آنچه که الآن هستید، خیلی هم خوب است (دستاورد است) اما از این باید فرار کنید.
👈چنان ترک کنید که گویا به هیچ عنوان میل به بازگشت ندارید.
🔺اگر صفت بد، ناراحتی و اندوهی دارید، نمیشود آن را آرام آرام حل کرد.
☘️یک لحظه هیبت الهی باید به وجود شما درآید، این جامه را بِدَرید و فرار کنید.
👈این راه گریز از دشواریهایی است که ما در آنها گرفتار هستیم.
📚«پس با مولا گریختن هست.»
👈«مولا» همان خدا با جلوهی دوستانهاش است.
👈مولا از حُب، دوستی و رابطهی عاشقانه میآید.
بیان میکند که اینبار باید دست در دست خدا بگذارید و بِدَوید.
☘️آن زمانی که نیت به فرار میکنید...
☘️«توبه» یعنی خدایا! آن چیزی که هستم را اصلاً دوست ندارم آنرا پاک کن.
☘️«فرار» یعنی یک لحظه حاضر نیستم بمانم و با تمام وجود، میخواهم از خودم بیرون بزنم.
👈در چنین حالتی، دست مولا باید در دست شما باشد؛ بدین معنا که خداوند باید دستگیری کند، بگیرد و مرا بیرون بکشد.
☘️جالب است!
اتفاقاتی را دقیق و حساب شده برای شما رقم میزند تا شما را از مهلکهی نفسانی که در آن گرفتار شدهاید، نجات دهد.
👈چون ما همه گرفتار هستیم و خبر نداریم.
📚پس:
۱- «فرار با مولا گریختن است.»
۲- «درِ تفرّق بر خویشتن بستن است.»
☘️بسیار بحث سنگینی است.
👈«تفرق» به معنای دوراهی و همینطور جدا شدن میباشد.
👈دو انسان در کنار یکدیگر نمیتوانند بمانند.
آن آدم با خدا نمیتواند بماند، آن آدم با خودش نمیتواند بماند.
👈در واقع آدمها نمیتوانند به همدلی برسند.
☘️یک نکتهی بسیار ارزنده و مهم در مسیر طریقت است که میگوید "هر زمانی که شما یک مسیر معنوی و سفر عبادی طی کردید، تازه تمام رذالتها رو میآید و اجازه نمیدهد دو نفر در پیوند قرار بگیرند"؛ چون صلح و دوستی راه نجات بشریت است.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_دوم_فرار
https://eitaa.com/noorveshghelahi
☘️همیشه میخواستند که حمله کنند و همدیگر را به عقیده مشترک برسانند.
👈بشر برای اعتقادات خود، طی هزاران سال همدیگر را کشتند که جواب هم نداده است.
🔹فقط انسانهایی که در همدلی صددرصد، یعنی با پیوند و دوستی که مرز و منافعی بین آنها نماند؛
👈همه با هم توانستند به درک روح الهی برسند.
☘️یک قطره از روح الهی در وجود من و یک قطره در وجود شماست؛ من و شما باید تفرق با هم را کنار بگذاریم و یکی شویم.
👈لحظهای که میخواهیم با کسی یکی میشویم؛ لحظهی ظلمانی حملهی شیطان است!
☘️دقیقاً همانجا که میخواهید رشد کنید،
👈بیشترین اختلاف بهوجود میآید.
🔺اگر با بقیه درگیر هستید و از کسانی هم که به شما بدی میکنند فاصله میگیرید؛ اینها شوخی نیست،
👈بلکه دامی است که اجازه وحدت را میگیرد و اجازه نمیدهد ما به وحدت برسیم؛ این تفرق است.
☘️خب طبیعی است که من به خودم احترام میگذارم و از عدهای فاصله میگیرم، آنها هم احترام میگذارند و از من فاصله میگیرند، اما تا کجا؟!
☘️ما زمانی که به درک اختلافات برسیم و با وجود اختلافات به احترام روح الهی که در طرف مقابل وجود دارد با او به وحدت برسیم؛
👈جنگها به پایان میرسد.
🔺تمام مرزها خطکشی شیطان است، تمام تقسیمبندیها بازی شیطان است؛ چون وحدت خطرناکترین دشمنِ شیطان است!
👈یعنی زمانی که قرار است وحدت شکل بگیرد، بیشترین حملهی روانی اتفاق میافتد.
🌱یک دختر و پسر، یک زن و شوهر، دو تا خانم و آقا هر کدام وقتی بخواهند دو نفری به همدلی برسند، ابتدای گرفتاریهاست!
👈اگر آنجا (تمرین خوبی است) از مقام نفس بیرون بیایید و به مقام روح بروید، یعنی دیگر کارهای او را نبینید و روح و حقیقت ذاتی درون او را ببینید؛ در آن لحظه است که شما میتوانید به درک کامل خدا برسید.
☘️یعنی به وحدت الهی برسید و در وحدت با دیگر مخلوقات باشید.
🌱به عنوان مثال، یک حیوان خانگی دارید، باید بتوانید با آن یکی شوید، ظلمی در حق او نکنید و او را دوست بدارید.
👈یک دشمن دارید، باید بتوانید او را بغل کنید و دوست داشته باشید.
👈یک دوست دارید، او را هم باید دوست داشته باشید.
☘️تفرق یا جدا شدن لحظهی تعالی ماست
(منظور نه گفتن به تفرق و جدا شدن است) اما نفس ایرادها را به ما نشان میدهد که ما نتوانیم همدل و یکی شویم.
👈از هم جدا میشویم و فکر میکنیم که در جدایی آرامش وجود دارد، هر روز جداتر میشویم و هیچ وقت به آرامش نمیرسیم.
🔹انسان سالک باید در دل تفرق برود و تفرق را به وحدت تبدیل کند و با آن یکی شود.
☘️دلیلی ندارد آدمها را تغییر دهیم.
👈همینی که هست اخلاق، دین و ایدولوژی او این است و نمیشود کاری کرد، اما روح او روح خداست.
☘️بعد وقتی که همینطور میگوییم "میخواهیم حجاب را کنار بگذاریم، میخواهید حجاب را کنار بگذارید"؛
👈باید تمام دیدنها و سنجشها کنار برود و روح، روح را ببیند.
💎ملاقات دو روح، مقام کبریایی پروردگار میشود.
👈دو روح که به همدیگر برسند و گره بخورند؛ وحدت حاصل میشود، در قلب هم حاصل میشود و آنجا دیگر شیطان راهی ندارد.
📚بنابراین میگوید «در تفرق بر خویشتن بستن.»
❓چرا؟
☘️چون جناب خواجه عبدالله انصاری میداند که از این به بعد، وقتی شما میخواهید از مرحلهی وجود خود فرار کنید و به عالم بالاتر بروید تازه اول حملات نفس است؛
👈برای همین توصیه میکند که مواظب باشید تفرق از اینجا به بعد زیادتر میشود!
☘️تیپ، مو و لباس یک فرد معنوی عوض میشود، همهی اینها را تغییر میدهد و به تفرق میرود. میگوید "من با شما متفاوت هستم، لباس من، یک لباس روحانی و برای روحانیت است."
👈نه، چه خبر است!
🔺اصلاً هر چیزی که بین ما تفرق ایجاد کند و کاری کند که من ظاهراً یا باطن با شما متفاوت باشم، این دام است و آدمها باید راحت و عادی زندگی کنند.
🔺نیازی نیست که ما همینطور هر روز خود را از عشق به دیگران جدا کنیم و فاصله بگیریم؛ چون اینها خطرناک است و انسان را به مرحلهی قضاوت میبرد!
🔺زمانی که من بگویم "من معنوی هستم"، اولین چیزی که در ذهن من میآید این است که "تو غیر معنوی هستی"
👈و این آغاز فروپاشی معنوی ماست!
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_دوم_فرار
https://eitaa.com/noorveshghelahi
📚سوم «و از هر دو جهان رهایی جستن است.»
☘️بعضیها دوست دارند زندگی خوبی داشته باشند، بعضیها هم میخواهند آخرت خوبی داشته باشند.
👈بیان میکند که هر دو را در سطل زباله بریزید، هر دو بیهوده است!
👈اگر کاری را برای دنیا یا کاری را برای آخرت انجام میدهید، هر دو اشتباه است!
☘️راهکار را در ادامه بیان میکند.
📕در یک ورژن «گریختن با مولا» و در ورژن دیگر «گریختن به مولا» را نوشته است که من فکر میکنم با مولا درست است.
📚«گریختن با مولا را سه نشان است.»
☘️«فرار با مولا» یعنی به سمت حضرت حق بروید که باید سه نشانه داشته باشید.
#علی_مقدم
#شرح_کتاب_صد_میدان
#میدان_چهل_و_دوم_فرار
https://eitaa.com/noorveshghelahi