16.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖دعای روزشانزدهم ماه مبارک رمضان
🟢 بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم
اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِ بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
🟡ترجمه:خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان و دورم دار در آن از رفاقت بدان و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.
#ماه_مبارک_رمضان
#ادعیه_روزانه
@nursing_midwifery_college
Tahdir joze16.mp3
4M
📖تحدیر : جزء شانزدهم
🎙با صداے: استاد معتزآقایے
#جزخوانی_تحدیر16
#معتزآقایی
@nursing_midwifery_college
🔴 اعلام برندگان روز پانزدهم مسابقه #قرآنی_شو ویژه ماه رمضان
🔹️ازسوی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اسامی برندگان روز پانزدهم مسابقه قرآنی شو اعلام شد.
http://www.mefda.ir/news/373553/
@mefdanews
#از_بهار_بیاموز 🪴
#جلسه_هشتم 📖
▫️بهار و رستاخیز▫️
سنت عجیب زنده کردن و میراندن از موضوعاتی است که همواره بشر را در مقابل خود به تفکر و تحقیق واداشته است.
در قرآن مجید این موضوع به عنوان یک آیت عظیم الهی یاد شده. در قسمتی از آیات، این سنت جاریه به عنوان آیت ذات مقدس احدیت یاد شده، مثل آیه ۱۶۴ سوره بقره که در دو جلسهٔ پیش درباره اش بحث شد، و در بعضی از آیات این موضوع به عنوان نمونه تبدیل نشئه ای به نشئه دیگر و به عنوان رستاخیز کوچکی که میتواند نمونهٔ قیامت کبری باشد ذکر شده مثل آنکه در سوره مبارکه فاطر میفرماید:
وَ اللهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذَلِكَ النُّشورا : آن خدایی که بادها را فرستاد تا برانگیزد ابر را ؛ پس راندیم آن را به سوی سرزمین خشک و مرده؛ پس زنده کردیم بدان آن زمین را پس از آنکه مرده بود. اینچنین است رستاخیز بزرگ.
یا در سوره ق میفرماید:
وَ نَزَّلْنَا مِنَ السَّماءِ مَاءً مُبارَكاً فَأنبتنا بهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيد وَالنَّخْلَ باسقاتٍ لَها طَلع نَضيدٌ رِزْقاً لِلْعِبَادِ وَ أَحْيَيْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْناً كَذَلِكَ الْخُروجُ:
و فرو فرستادیم از آسمان آبی با برکت را پس بـه سـبب آن رویانیدیم بوستانها و دانه های کشت درو شونده را و نیز درختان بلند خرما را که دارای بر و ثمره ای است در هم رسته و مرتب و برای روزی بندگان. و نیز به آن ،باران بیابان خشک بیگیاه را زنده کردیم همچنین است زنده شدن واز قبر بیرون آمدن.
در بعضی از آیات به هر دو موضوع اشاره شده مثل آیه ۵ و ۶ سوره مبارکه حج:
وَ تَرَى الْأَرْضَ هَا مِدَةً فَإِذا اَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ذَلِكَ بِاَنَّ اللهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْلَى وَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قدير: زمین را می بینی جامد و افسرده و بی روح و بی جنبش، اما همین که آب باران بر آن می پاشیم به جنبش و حرکت در می آید و فزونی می گیرد و انواع گیاههای بهجت افزا میرویاند. این از آن جهت است که خدا حق مطلق است و نظام زنده کردن مرده ها در قبضه قدرت اوست، و اوست که بر هر
چیزی تواناست؛قادر مطلق و توانای مطلق است.
و بعضی آیات دیگر.
اساساً در قرآن عنایتی است که خداوند را به صفت محیی و ممیت (دهنده حیات و گیرنده آن) معرفی کند و حیات دادن را صفت خاص خدا قرار دهد.
در این زمینه آیات زیادی هست که لزومی ندارد ذکر شود؛ آنچه لازم است این است که به منطق قرآن در این باب آشنا بشویم.
نکته ای که ما باید توجه داشته باشیم این است که آنچه آیت توحید و نشانه قدرت ازلی الهی گفته شده همین سنت جاریهٔ احیاء و اماته و میراندن و بردن و آوردنی است که معمولاً میبینیم؛ یعنی همین چیزی که در جلو چشم همگی است و عادت کرده آن را می بینیم یک جلوه ای است از جلوات ملکوت الهی.
بسیاری از مسائل مربوط به حیات و زندگی هنوز برای بشر مجهول است و به صورت معماست. همین بشری که از طرفی در دل ذره راه یافته و از طرف دیگر آهنگ مسافرت به فضا دارد و ممکن است روزی ستارگان و ماه و خورشید را عملاً مسخر کند. الآن هم مسخّرند ولی ممکن است روزی برسد که بشر از نزدیک مانند زمین از آنها بهره برداریها کند؛ همین بشر در مقابل اسرار غامض و پیچیدۀ یک ذره حیاتی درمانده است.
یکی از دانشمندان جدید میگوید میدانید آن چیست که از خلقت زمین و سیارات، و حتی از همه کون و مکان بالاتر و مهمتر است؟ آن ذرۀ بسیار کوچکی است که ماده حیاتی را تشکیل میدهد به نام پروتوپلاسم یا جرثومهٔ حیاتی. آنگاه شرحی در اطراف وضع عجیب و بغرنج و پیچیده این ذرهٔ ذره بینی و فعالیتهای عجیب ترش میدهد.
در عین اینکه بسیاری از مسائل مربوط به حیات و زندگی لاینحل است، یک درس نسبتاً ساده و بسیار مفیدی است که ما از این درس میتوانیم استفاده کنیم.
برای دیدن قسمت قبل کلیک کنید.
📚منبع: کتاب بیستگفتار/ استاد شهید مرتضی مطهری
#واحد_فرهنگی
#بسیج_دانشجویی_پرستاری_و_مامایی
🌱@bnm_mui
ESRA_ J8.mp3
16.18M
🔶مسابقه مجازی تفسیر سوره اسراء
🔸جلسه هفدهم
🎙استاد محمدعلی انصاری
#مسابقه
#تفسیر_سوره_اسراء
@nursing_midwifery_college
19.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️ دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
🟢 بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم
اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرین.
🟡ترجمه :خدایا راهنمایی ام کن در آن به کارهاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجتها و آرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل طاهر او
#ماه_مبارک_رمضان
#ادعیه_روزانه
@nursing_midwifery_college
Tahdir joze17.mp3
3.85M
📖تحدیر : جزء هفدهم
🎙با صداے: استاد معتزآقایے
#جزخوانی_تحدیر17
#معتزآقایی
@nursing_midwifery_college
💢اسامی برگزیدگان روز شانزدهم مسابقه قرآنی شو ماه رمضان اعلام شد
www.mefda.ir/news/373632
@mefdanews
#از_بهار_بیاموز 🪴
#جلسه_نهم 📖
▫️حیات، واقعیتی است برتر از ماده▫️
ما این مقدار را میتوانیم بفهمیم که حیات و زندگی یک نوری است که از افق عالیتر و بالاتری بر ماده تاریک ظلمانی میتابد.
ماده در ذات خود فاقد حیات است، مرده است؛ در یک شرایط معینی مستعد میشود که یک روشنایی که افقش بالاتر و عالیتر از افق جسم و ماده و خواص ماده است در آن پیدا شود و آن را تحت تأثیر و تصرف و قوانین مخصوص خود درآورد و بر آن غالب و قاهر گردد.
برای کسانی که فکر خود را محدود و محصور نکرده اند به ماده و جسم دلیل واضحی است که افق عالیتر و بالاتری هم هست که تجلیاتی بر این مادهٔ بیجان میکند و تجلی خود را پس میگیرد، بسط میکند و قبض، احیا میکند و اماته.
البته از نقطه نظر توحید و خداشناسی ماده و حیات با هم فرق نمیکنند، هردو مخلوق خدا هستند،هردو به دست قدرت حق آفریده شده اند و قائم به ذات حق هستند؛
ولی از نظر کسانی که فکر خود را محدود و محصور ساختهاند و شعاع دیدشان از دیوار اجسام و خواص اجسام بالاتر نمیرود، لازم است درک کنند که عالم وجود منحصر به جسم و خواص جسم نیست؛ افقی بالاتر از جسم و اجسام هم هست که اثرش به اجسام میرسد؛ عالم وجود منحصر به این قشر جسم نیست؛ عوالمی در باطن این عالم هست که محیط به این عالم است و پیدایش حیات جلوه ای است از آن جهان که اگر احیاناً ماده در شرایطی صیقل بخورد نوری از آن جهان به آینه صیقل خوردهٔ ماده، یعنی ماده هایی که مستعد جاندار شدن شده اند می تابد.
شما در پیکره مرده ،ماده روشنی حیات میبینید، در میان جوهر سیال و متحرک ماده که میمیرد و زنده میشود یک رشته ثابتی از حیات میبینید؛ پس اگر چیزی که در ذات خود مرده است هست، چیزی هم که در ذات خود زنده است وجود دارد؛ اگر چیزی که در ذات خود متغیر و ناپایدار است هست، چیزی هم که در ذات خود ثابت و باقی است هست؛ اگر چیزی که و ذات خود بی نقش و بیصورت است هست، چیزی هم که عین نقش و صورت و فعلیت است وجود است.
▫️آیا حیات خاصیت ماده است؟▫️
البته ممکن است کسی خیال کند که حیات و زندگی جزء خاصیتهای ماده است و کمال زائد بر کمال ماده نیست. جواب این مطلب نیازمند بحث علمی عمیقی است.
آنچه که عجالتاً مناسب است گفته شود این است که ما این مقدار میتوانیم درک کنیم که هیچ عنصر مادی به تنهایی دارای حیات و زندگی نیست و خاصیت حیاتی و زندگی ندارد وقتی که دو عنصر یا بیشتر با هم ترکیب میشوند حداکثر این است که هر عنصری از آنچه خود دارد به دیگران هم میدهد، اما چیزی را که خود ندارد نمیتواند به دیگری بدهد. در نتیجه فعل و انفعال چند عنصر در یکدیگر حد اکثر این است که همگی دارای یک خاصیت عمومی میشوند که خارج از خاصیت هر یک نیست و به اصطلاح یک کیفیت متوسط پیدا میشود.
همان طوری که دانشمندان ـ و بالاخص دانشمندان جدید - تحقیق کرده اند، حیات باخواص عجیب خود هیچ گونه شباهتی با خواص ماده ندارد.
.
یکی از دانشمندان جدید میگوید ماده جز بر طبق قوانین و نظامات خود عملی انجام نمیدهد. ماده از خود قوه ابتکار ندارد، ولی حیات دارای قوۀ ابتکار است و هر لحظه نقشهای تازه و موجودات بدیع به عرصه ظهور می آورد.
حیات و زندگی حاکم و قاهر بر ماده است نه تابع و محکوم خاصیت ماده.
باز به قول همان دانشمند:
حیات و زندگی در اشکال متعدد خود - در شکل موجود تک سلولی و یا ماهیها و حشرات و پستانداران و مرغان هوا و انسان، در هر شکل و هیئتی باشد ـ بر عناصر طبیعت چیره میشود و آنها را وادار میکند از ترکیبات اصلی خود خارج شوند و به وضع و ترکیب جدیدی درآیند.
امروز دانشمندان عموماً گواهی میدهند بر اینکه جوهر حیات اگر از لحاظ قالب و حد، تابع ظرف ماده است، از بسیاری از جهات قاهر و غالب و حاکم بر ماده است؛ این طور نیست که صد درصد تابع ماده باشد و خاصیتی از خاصیتهای آن به شمار رود.
حیات و زندگی از خود تجلیاتی دارد که ماده بکلی فاقد آنهاست. همین که زندگی پیدا شد انواع جنبشها و حرکتها پیدا میشود که در سابق نبود؛ طراحی و نقشه کشی پیدا میشود، مهندسی پیدا میشود، زیبایی پیدا میشود، شعور و ادراک پیدا میشود، شوق و ذوق و عشق و حال پیدا میشود، نقشه و تدبیر پیدا میشود؛ چیزهایی پیدا میشود که در ماده بی روح نمونهٔ آنها به هیچ نحو وجود ندارد. همه عالم مرآت جمال و کمال باری تعالی است. همان مادۀ بیروح هم به اندازهٔ حظ وجودی خود آینه ای است از قدرت لایزال حق.
جهان مرآت حسن شاهد ماست
فَشاهِدٌ وَجْهَهُ فِي كُلِّ مِرْآت
ولی به همان درجه که حیات و زندگی از ماده کاملتر است، شهادت و حکایت حیات هم از خالق علیم حکیم بیشتر و رساتر از ماده است.
📚منبع: کتاب بیستگفتار/ استاد شهید مرتضی مطهری
برای دیدن قسمت قبل کلیک کنید.
#واحد_فرهنگی
#بسیج_دانشجویی_پرستاری_و_مامایی
🌱@bnm_mui
ESRA_J19.mp3
17.62M
🔶مسابقه مجازی تفسیر سوره اسراء
🔸جلسه هجدهم
🎙استاد محمدعلی انصاری
#مسابقه
#تفسیر_سوره_اسراء
@nursing_midwifery_college
17.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶️ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
🟢 بسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِيم
اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ، وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ، وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ، بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ.
🟡ترجمه: خدایا مرا در این ماه به برکتهای سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش، و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت ای نوربخش دلهای عارفان.
#ماه_مبارک_رمضان
#ادعیه_روزانه
@nursing_midwifery_college
Tahdir joze18.mp3
4.22M
📖تحدیر : جزء هجدهم
🎙با صداے: استاد معتزآقایے
#جزخوانی_تحدیر18
#معتزآقایی
@nursing_midwifery_college