📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه ششم
🔰 @ofogh_howzah
دریافت فایل صوت 👇👇👇
Kashf Al-Morad 06.mp3
10.53M
شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه ششم
صوت درس #کشف_المراد حضرت آیت الله العظمی #سبحانی 29-08-1374 صفحه 277
المسألة التاسعة: في جواز العفو
🔰 @ofogh_howzah
❇️ رابطه هنر با دین، انقلاب و اهداف انقلاب
⚫️ نوشتاری از آیتالله مصباح یزدی
✅ اینگونه نیست که اگر کاری هنری حکم حرام پیدا کرد، بتوان گفت همه هنرها حرام است. بلکه آن کار هنری حرام ضمیمهای دارد که آن ضمیمه حرام است، اما همهجا اینگونه نیست. مطلب حاضر به قلم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی به ضرورتهای تبیین رابطه میان دین و هنر میپردازد. رواج سکولاریسم در زمان پهلوی و امتداد آن در هنر، علل محرومیت از ظرفیتهای هنر و مراحل تحقیقات بنیادین در هنر از موضوعات مورد بحث در این مقاله است که تقدیم خوانندگان گرامی هفتهنامه افقحوزه میشود...
➕ متن کامل
yon.ir/7bBkv
🔰 @ofogh_howzah
♻️ امتداد سکولاریسم در هنر
🔹 امروز تمامی قدرتهای بزرگ دنیا همین اعتقاد سکولاریسم را مطرح و به صورتهای مختلف تقویت و ترویج میکنند و برای اجرای آن توطئه و تدبیر میکنند و عوامل مختلفی بر این اساس تربیت میکنند. برای مثال، شاید این تصور در 90 درصد مردم مسلمان وجود داشته باشد که هنر به دین ربطی ندارد. زیرا هنر، امری ذوقی است و برخی به آن علاقه دارند و آنرا دنبال میکنند و برخی دیگر چنین علاقهای ندارند و آنرا دنبال نمیکنند. نباید کسی را مجبور به یادگیری هنر کرد و همچنین اگر کسی خواست هنر بیاموزد نباید جلوی او را گرفت. این بحث ربطی به دین ندارد.
🔹 افراد علاقهمند به هنر ممکن است نمازخوان باشند و ممکن است نمازخوان نباشند. نماز خواندن نه کسی را ملزم به یادگیری هنر میکند و نه مانع یادگیری هنر میشود. نماز خواندن مربوط به دین و هنر مربوط به سلیقه مردم است و خوب و بد درباره آن مطرح نیست. آیا اگر سلیقه کسی رنگ زرد یا نوع خاصی از دوخت را برای لباس میپسندد، میتوان گفت چرا چنین سلیقهای داری؟ طبیعت او چنین میلی دارد و او به این امور علاقه دارد. انواع هنرها هم از همین سنخ امورند و کسانی که به هنر علاقهمندند. میتوانند آنرا دنبال کنند و آنهایی هم که علاقهای به آن ندارند لزومی ندارد که آنرا دنبال کنند.
🔹 هنر نه ربطی به دین دارد و نه ربطی به سیاست. به همین جهت، تمام نژادهای شرق و غرب و دینداران و بیدینان هر یک در محیط خود هنر خاصی دارند. پس باید حساب هنر را از دین جدا کرد و نباید از هنر اسلامی یا غیراسلامی سخن گفت! اساساً بررسی اینکه چه کاری از نظر اسلام صحیح است، از مقوله دیگری است و به وادی هنر و سلایق افراد مربوط نمیشود! این شبهه را گاه به بیان سادهتر اینگونه مطرح میکنند که آیا ما میتوانیم بگوییم آشپزی اسلامی داریم یا نداریم؟ مردم براساس سلیقه خود مواد غذایی را با هم ترکیب میکنند و بهگونه خاصی آنرا میپزند. مردم هر محله یا شهری بهگونهای خاص آش میپزند و نوع خاصی از آش برای آنها خوشایند است و هیچ کس هم درباره خوب و بد بودن رسم آنها قضاوت نمیکند، بلکه این رسمها را به سلیقه آن مردم نسبت میدهند. هنر هم از همین نوع امور و امری سلیقهای است! آیا واقعا مسئله هنر اینگونه است؟...
نوشتاری از آیتالله مصباح یزدی
yon.ir/7bBkv
🔰 @ofogh_howzah
✳️ آیا رؤیت خدا در روز قیامت امکان پذیر است؟ / آیتاللهالعظمی سبحانی
🔷 رؤیت خدا در روز رستاخیز، مسئله کلامى و در عین حال قرآنى است. متکلمان، این موضوع را از دیدگاه عقلى مورد بررسى قرار دادهاند؛ در حالى که مفسران از منظر قرآنى به آن نگریسته و نظر میدهند. ما این موضوع را بهصورت موجز و از دو دیدگاه بررسى میکنیم، ولى پیش از ورود به اصل موضوع، امورى را متذکر میشویم...
➕ متن کامل
yon.ir/OunUN
🔰 @ofogh_howzah
📗 معرفی کتاب فضائل الخمسه فی صحاح الستة
🔶 کتاب «فضائل الخمسة من الصحاح الستة و غیرها من الکتب المعتبرة» از آثار خواندنی آیه الله فیروزآبادی (ره) در موضوع فضائل خمسه اهل کساء است. مؤلف با استفاده از مهمترین کتابهای اهلسنت از جمله صحاح الستة، روایات مربوط به فضایل و مناقب خمسه مطهره را جمعآوری نموده که بیشتر به مسئله امامت و ولایت امام علی علیه السام اختصاص دارد.
🔶 کتاب شامل پنج مقصد است و در هر مقصد به بیان فضایل یکی از خمسه طیبه پرداخته شد. مؤلف که تمام احادیث کتابش را از کتب معتبر و طراز اول اهلسنت جمعآوری کرده، پس از نام منبع، سلسله اسناد را حذف و تنها به ذکر نام راوی اصلی بسنده میکند.
🔶 این کتاب توسط آقای محمدباقر ساعدی به فارسی ترجمه و با نام فضائل پنج تن علیهم السلام در صحاح ششگانه» عرضه شده است.
🔰 @ofogh_howzah
📛 خیانت بزرگ پهلوی در رواج سکولاریسم
👈نو شتاری از آیت الله مصباح یزدی
🔹 حقیقت این است که دستگاه ستمشاهی تنها ستماش این نبود که بعضی سرمایههای کشور را به درباریان و طرفداران خودش اختصاص میداد و منافع کشور را استثمار میکرد و دیگران را محروم میکرد- البته چنین ستمی وجود داشت و به شکلی برجسته بود که همه میتوانستند آنرا درک کنند - بلکه در کنار این ستم، ضرر مهمی به جامعه وارد کرد که اهمیت و خسارت آن بسیار بیشتر از این بود و آن این بود که دین را تضعیف کردند و قصد داشتند دین را بهطور کلی از جامعه حذف کنند. اصل این مطلب احتیاج به تبیین و اثبات و قرائن و شواهد ندارد و همه کم یا بیشاز آن اطلاع داریم، اما روشن ساختن عمق این خیانت بزرگ و مبارزه آنها با دین، قدری احتیاج به توضیح بیشتری دارد؛ از جمله اینکه کار آنها باعث شد نوعی سکولاریسم بینام و نشان در جامعه رواج پیدا کند.
🔹 آنها این مسئله را ترویج میکردند که مسایل زندگی دو دستهاند؛ یک دسته مسایل جدی که برای همه انسانها چه مسلمان، چه غیرمسلمان، چه ایرانی، چه عرب، چه آمریکایی و چه دیگران مطرح است و به انسانیت انسانها مربوط میشود؛ و دسته دیگر، مسایلی ذوقی و سلیقهای است که گرچه چندان جدی نیستند، اما قابل احترامند. دسته اول مسایلی هستند از قبیل: تأمین نیازمندیهای غذایی مردم، تأمین مسکن مردم، مسئله حکومت، مسئله امنیت، مسئله کسب و کار مردم، مسئله آموزش مردم، ... و بالاخره هنرهایی که مردم به آنها احتیاج دارند. آنها میگفتند: اینگونه مسایل به دین ربطی ندارند. برای مثال، هر کسی میداند باید کار کند تا مزد بگیرد یا هر کسی حتی کسانی که بهوجود خدا اعتقادی ندارند خواهان حفظ امنیت هستند. اینگونه مسایل ربطی به دین ندارند.
🔹 دین به فرد میگوید: نماز بخوان! فرد هم اختیار دارد که نماز بخواند یا نخواند. اگر فرد تصمیم بگیرد که نماز بخواند، دیگران هم باید به این خواسته وی احترام بگذارند، اما این مسئله به مسایل جدی زندگی انسان ارتباط ندارد، بلکه تنها خواسته و سلیقهای است در حاشیه زندگی، مانند سایر سلیقههای گوناگون مردم. برای مثال، در عالم طبیعت رنگهای مختلفی وجود دارد و هر انسانی رنگی خاص را میپسندد یا هر کسی شکل خاصی را برای لباس خود میپسندد. انتخاب دین هم مانند این امور، امری سلیقهای است و از مسایل جدی زندگی مردم نیست و وظیفه ما اهمیت دادن به مسایل جدی زندگی انسانها و رسیدگی به مسایلی است که خارج از سلیقه افراد به همه انسانها مربوط میشود و همه به آنها احتیاج دارند و در قالب خاصی باید عادلانه انجام گیرد.
🔹 البته طرفداران این طرز فکر، در شعار، چنین سخنانی را مطرح میکنند، اما در مقام عمل، همه شاهد بودهایم که چگونه عمل میکنند. مقصودم از بیان این سخن این است که رژیم ستمشاهی بذر این فکر را افشاند و به صورتهای مختلف، از کتابهای درسی گرفته تا فیلمها و رفتارهای هنری و نطقها و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی این اندیشه را رواج داد. تعبیر رایج در فرهنگ سیاسی برای این اندیشه «سکولاریسم» است. سکولاریسم به معنای جدایی دین از محتوای مسایل جدی زندگی انسان است. سکولارها میگویند: ما ضد دین و آتئیسم نیستیم؛ اما معتقدیم دین به مسایل مهم زندگی از جمله مسایل سیاسی و اجتماعی ارتباطی ندارد...
آیه الله مصباح یزدی
yon.ir/7bBkv
🔰 @ofogh_howzah
🔴برای اولین بار به صورت رسمی🔴
🔹مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کند:
🔸برگزاری دوره تابستانه با هدف دستیابی به «نظام فکری اسلامی» با بررسی آثار اندیشمندان بزرگ انقلاب اسلامی.
🔸استفاده از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه
📌به مدت ۳۰ روز در مشهد مقدس
📌پایان مهلت ثبت نام:یکشنبه ۲ تیر
🔻مقدمه ای برای:
1⃣ورود به عرصه های اجتماعی و تمدن نوین اسلامی
2⃣تقویت علمی حوزه انقلابی و هدایت کنش انقلابی
3⃣تفسیر صحیح مکتب فکری انقلاب اسلامی
4⃣آشنایی با نظام فکری متفکران نظام ساز معاصر. بزرگانی چون امام خمینی||| آیت الله خامنه ای|||علامه طباطبایی|||شهید مطهری|||شهید صدر|||شهید بهشتی|||آیت الله جوادی آملی|||آیت الله مصباح یزدی
🔻کانال رسمی دوره ی #نظام_اندیشه_اسلامی (تابستانه)
@n_a_eslami
🔰 @ofogh_howzah
🔵 تشخیص هدف اولین گام در مهندسی تبلیغ
🔘 سلسله گفتارهایی از دکتر سهیل اسعد، مبلغ و فعال فرهنگی در عرصه بینالملل
🔹قسمت ششم
✅ فرآیند تبلیغ از تشخیص هدف شروع میشود و تشخیص هدف باید از روی آگاهی و بصیرت باشد و تشخیص هدف نیاز به یک آشنایی کامل با شرایط زمانی، مکانی، شرایط جامعه و میدان تبلیغ دارد و راحتترین راه برای بهدست آوردن این آشنایی حضور فیزیکی مبلغ در میدان تبلیغ است...
➕ متن کامل
yon.ir/x9Csv
🔰 @ofogh_howzah
♻️ ضرورت و کاربست فلسفه دین در زندگی فردی و اجتماعی
🔘 حجتالاسلام والمسلمین محمد جعفری، مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
✅ فلسفه مضاف، همانگونه که از اسم آن هویداست، علمی است که به چیزی اضافه شده است؛ حال ممکن است آن چیز، یک شئ و واقعیت (fact) باشد یا یک علم باشد. در هر دو صورت فلسفه مضاف، علمی است که به مبادی تصوری و تصدیقی آن شئ میپردازد؛ یعنی بدون آنکه ورود به خود آن چیز پیدا نماید...
➕ متن کامل
yon.ir/Px9Wz
🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز
🔷 دستورهای الهی را به جان بنوش؛ رضای او را ملازم باش، مکروهات را دوری گزین و از محرمات منزجر باش
🔷 عمرت را در تحصیل کمالات سپری کن و لحظههای زندگیات را در گردآوری فضیلتهای علمی و عروج از پستی نقصان به قله کمال و از فرودگاه جهل به اوج عرفان بهکار گیر. نیکیها را گسترش ده و برادرانت را در رسیدن به کمالات یاری کن، بدی را از برادران مؤمنت به نیکی سزا ده؛ نیکوکاران را با منت و آغوش باز بپذیر. با همتای پست رفاقت مکن و از معاشرت نادانان دوری کن.
علامه حلی (ره)
🔰 @ofogh_howzah
♻️ فراخوان نخستین کنگره ملی شعر فاطمی علیها السلام
🔷 پرداخت شاعرانه به جایگاه حضرت فاطمه معصومهعلیها السلام بهعنوان دختر، خواهر و عمه امام معصوم علیها السلام، پرداخت شاعرانه به سیره و سلوک شخصی حضرت فاطمه معصومهعلیها السلام (کرامت، حجاب، عفاف، آزادگی، علمآموزی و...) و پرداخت شاعرانه به سیره و سلوک سیاسی اجتماعی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام (هجرت جهادگونه از مدینه، ولایتپذیری و...) از جمله موضوعات کنگره شعر فاطمی است.
🔷 کنگره ملی شعر فاطمی در چهار بخش شعر کلاسیک (غزل، قصیده، مثنوی، رباعی، دوبیتی و...)، شعر نو (نیمایی، آزاد، هایکو، سهگانی و...)، شعر کودک و نوجوان و ترانه و سرود برگزار میگردد.
🔷 مقرارت شرکت در کنگره عبارتند از: ثبتنام و ارسال آثار در تارنمایkeramat.amfm.ir که محدودیتی از نظر سن و تعداد آثار برای شرکت کنندگان وجود ندارد، شرکت کنندگان میتوانند در تمام بخشهای جشنواره اشعار خود به زبان فارسی را ارسال کنند، اشعار برگزیده در کنگرههای دیگر وارد مرحله داوری نمیشوند، آثار ارسال بایستی در قالب یک فایل word با قلم نازنین و اندازه 14 بهصورت تایپ شده در تارنمای کنگره بارگذاری شود
🔰 @ofogh_howzah
📗 انتشار کتاب «فی ظلال القرآن» با ترجمه رهبر انقلاب
🔶 کتاب «فی ظلال القرآن» اثر سید قطب با ترجمه مقام معظم رهبری از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.
🔶 سید قطب با ممارستی که با قرآن کریم داشت، به اسلوب قصهپردازی بسیار زیبا و شگرف این کتاب آسمانی پی برد و کتابی با عنوان «التصویر الفنی فی القرآن» را منتشر کرد که در آن با ارائه مثالهایی از آیات قرآن کریم، زیباییهای آنرا در برابر چشم مخاطب قرار داد. بعداز انتشار آن کتاب، به این فکر افتاد که با این هدف، کل قرآن را مورد بررسی قرار دهد و بر این اساس بود که کتاب «فی ظلال القرآن» را نگاشت.
🔶 آیتالله خامنهای در سال 48 (در سن 30 سالگی) ترجمه این اثر را آغاز میکنند و شایان ذکر است که مقداری از آنرا در زندانهای رژیم ستمشاهی انجام دادند. معظمله پساز اتمام ترجمه جلد نخست کتاب، باخبر میشوند که این کتاب از سوی مرحوم دکتر احمد آرام، در حال ترجمه است و لذا از ادامه ترجمه خودداری میکنند.
🔰 @ofogh_howzah
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العضمی سبحانی
💠 جلسه هفتم
🔰 @ofogh_howzah
دریافت فایل صوت 👇👇👇
Kashf Al-Morad 07.mp3
12.12M
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العضمی سبحانی
💠 جلسه هفتم
صوت درس #کشف_المراد حضرت آیت الله العظمی #سبحانی 06-09-1374 صفحه 282
المسألة الحادية عشرة: في وجوب التوبة
🔰 @ofogh_howzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️آیتالله مقتدایی: خودم را موظف به مطالعه افق حوزه میدانم
🔰 @ofogh_howzah
❇️حدیث روز
💠 چهار موقع مالک نفس خود باشید
امام صادق(علیه السلام)
مَنْ مَلَکَ نَفْسَهُ إذا رَغِبَ، وَ إذا رَهِبَ، وَ إذَااشْتَهى، وإذا غَضِبَ وَ إذا رَضِىَ، حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَى النّارِ.
هر که در چهار موقع، مالک نفس خود باشد: هنگام رفاه و توسعه زندگى، هنگام سختى و تنگدستى، هنگام اشتهاء و آرزو و هنگام خشم و غضب؛ خداوند متعال بر جسم او، آتش را حرام مىگرداند.
📚 وسایلالشیعه/ج۱۵/ص۱۶۲/ح8
🔰 @ofogh_howzah
💠 سخن بزرگان
❇️ امام خمینی(قدس سره)
کدام افتخار بالاتر و والاتر از اینکه آمریکا با همه ادعاهایش و همه ساز و برگهای جنگی اش و آن همه دولتهای سرسپرده اش و به دست داشتن ثروتهای بی پایان ملتهای مظلوم عقب افتاده و در دست داشتن تمام رسانه های گروهی، در مقابل ملت غیور ایران و کشور حضرت بقیةالله ارواحنا لمقدمه الفداء آن چنان وامانده و رسوا شده است که نمی داند به که متوسل شود!
📚 وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(قدس سره)
🔰 @ofogh_howzah
✅ حدیث روز
❇️ ️بهترین مسلمان از نظر امام صادق(علیه السلام)
ثَلَاثٌ هُنَّ مِنْ عَلَامَاتِ الْـمُؤْمِنِ: عِلْمُهُ بِاللهِ وَ مَنْ يُحِبُّ وَ مَنْ يُبْغِضُ.
اين سه چيز از علامتهاي مؤمن است: خداشناسي او، و چه کسي را دوست ميدارد و چه کسي را دشمن.
📚 بحارالانوار ، ج ١، ص ٢١٥
🔰 @ofogh_howzah
⚫️ آیتالله حاجی ملا عبدالعظیم کاشانی رحمه الله علیه
✅ عالم متقی مرحوم حاجی ملا عبدالعظیم کاشانی از مفاخر علم و ادب و هنر اسلامی در سده سیزدهم هجری قمری به شمار می رود در سال 1170ق در شهر آران و بیدگل کاشان چشم به جهان گشود.
✅ ایشان از محضر استادان نامی چون میرزای قمی صاحب کتاب قوانین الاصول و ملا احمد نراقی کسب فیض نمود و به درجه اجتهاد نائل آمد. ملا عبدالعظیم در دوران تحصیل با سیدرشتی (سیدشفتی معروف) به مباحثه میپرداخت و در کنار تعلیم و تعلم، اوقات فراغت خود را با خوشنویسی میگذراند.
✅ حاجی ملا عبدالعظیم تربیت یافته مکتب میرزای قمی و مرحوم ملا احمد نراقی بود. وی علاوه بر زهد وارستگی، تواضع و فروتنی، عالمی تکلیفمدار و وظیفهشناس بود و رسالت عالمانه خود را در منطقه اردستان و زواره بهخوبی به سرانجام رساند. از ویژگیهای آن عالم وارسته هنر خوشنویسی بود که چندین جلد کلام الله مجید را با خط بسیار زیبای نسخ به نگارش در آورد و آنها را وقف کرد.
✅ این عالم فرزانه سرانجام پس از عمری بندگی خدا و تبلیغ و ترویج مبانی دینی، در سال 1250ق در سن 80 سالگی دارفانی را وداع گفته و به ملا اعلی پیوست. پیکر آن مرحوم چنانکه مشهور است در قبرستان علیبن جعفر در قم به خاک سپرده شد.
🔰 @ofogh_howzah
❇️مروری بر واکنشهای مردمی در برابر توهین به روحانیت
از زمان قاجار تا 19 دی 1356
💠بخش اول
اهانت عینالدوله، نخستین جرقههای تزلزل قاجار
در سالهایی که بیکفایتی، وطنفروشی و فساد شاهان قاجار، بخشهای مهمی از ایران بزرگ را از خاک کشور جدا ساخته و فشارهای اقتصادی بر مردم روزافزون بود، عینالدوله داماد مظفرالدین شاه به صدارت عظما رسید و اختناق را به اوج رساند. او که دریافته بود مهمترین خطر بالقوه برای کیان قاجار جایگاه علما نزد مردم است، در همان اوان قدرتیابی، چهارده طلبه تهرانی را دستگیر کرد و ضمن ضرب و شتم در شهر گرداند و به نحو اهانتآمیزی به اردبیل تبعید کرد.
این اقدام عینالدوله آتشی زیر خاکستر برپا کرد که مرور روزها، عمق تأثیر مهلک آن را هویدا میسازد.
📚پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🔰 @ofogh_howzah