eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
591 عکس
142 ویدیو
12 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری (آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری) 🔰سید محمد هاشمی 📌 ارائه شده در موسسه بینش مطهر، قم، پاییز و زمستان97 💠💠💠💠💠💠 ✅ موضوع جلسات 👇👇 👈جلسه اول: لزوم فهم نظام مند اندیشه اسلامی و نقش آثار شهید مطهری در این فهم 👈جلسه دوم: بررسی نحوه تقابل اجتهادی استاد شهید با تفکر و فلسفه مدرن، معرفی مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (6 کتاب اصلی استاد) 👈جلسه سوم: لزوم حصول جهان بینی برای انسان، و تفاوت جوهری جهان بینی ها، نقد جهان بینی های مقابل 👈جلسه چهارم: توحید؛ محور اساسی جهان بینی اسلامی، تصویر توحید قرآنی از نظر استاد شهید 👈جلسه پنجم: توحید؛ تبیین سیر استدلال های حکمی بر توحید و اثر آن بر جهان بینی توحیدی 👈جلسه ششم: انسان شناسی؛ تقابل انسان شناسی اسلامی و انسان شناسی مدرن، انسان در جهان بینی اسلامی (بررسی قوس نزول حقیقت انسان) در اندیشه شهید مطهری 👈جلسه هفتم: انسان شناسی؛ انسان در جهان بینی اسلامی (2) 👈جلسه هشتم: انسان شناسی؛ حقیقت نبوت و امامت 👈جلسه نهم: انسان شناسی؛ ولایت، کمال نهایی انسان، فلسفه ختم نبوت بر اساس کمال انسان 👈جلسه دهم: هستی شناسی جامعه و فلسفه تاریخ از منظر استاد شهید مطهری 👈جلسه یازدهم: نقش سیره شناسی استاد شهید در جهان بینی اسلامی 👈جلسه دوازدهم: بررسی ظرفیت اندیشه شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی 💠💠💠💠💠💠 📌 لینک دانلود جلسات از کانال 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/321 📌 لینک دانلود از سایت: 👇👇👇 🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/mabani-shahid-motahari-97/ @ofoqemobin
💢 «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» ✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت عنوان "ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی" در مدرسه علوم انسانی صدرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم‌انسانی برگزار شد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم. ✅ این جلسات می تواند برای دانشجویان علاقه مند به علوم انسانی اسلامی از دوجهت موثر باشد، اول آشنایی با مجموعه علوم اسلامی، و دوم نسبت این علوم در تولید علم دینی. ✅ طلاب بزرگوار نیز از جهت ثمره مباحث علمیشان در مسائل جدید می توانند از این جلسات استفاده کنند. ان شاء الله هر دو گروه نقد و نظرشان را نیز به بنده منعکس کنند. 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات 👇👇👇👇 🎙 جلسه اول و دوم: - ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن - تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته - تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن - مراد از علم اسلامی در این بحث 🎙جلسه سوم و چهارم: - معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند - فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی 🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم: - تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن - بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه - معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه - تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم - نگاهی به ارکان حکمت متعالیه - بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم 🎙جلسه دهم: - بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری) - بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه - تبیین ضرورت نیاز به وحی - تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن - تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت 🎙جلسه یازدهم: - بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام 🎙جلسه دوازدهم: - بررسی ابعاد علم اصول فقه 🎙جلسه سیزدهم: - تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی - تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر - بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی 🎙جلسه چهاردهم: - بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی - معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی - اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن 🎙جلسه پانزدهم: -نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی - بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی - جمع بندی مجموع مباحث این دوره 🔺🔻🔺🔻🔺🔻 👈 تعداد جلسات: 15 📌 لینک دانلود صوت جلسات در ایتا 👇👇👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/424 @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 نکاتی پیرامون این کلیپ👇👇👇
🔸 به خاطر دارم چند سال پیش سخنان یکی از وطنی خارج نشین را می شنیدم. او با حیرت از ایران می گفت و اینکه هر سال - علیرغم این که به زعم او جامعه ایران سکولارتر می شود - عزادارای محرم در کشور به شکل گسترده تر و پرحرارت تر دنبال می شود. بیچاره واقعا متحیر مانده بود. اما این واقعیتی است که همه دیده ایم، بنده چند سال در ایام تبلیغ در تهران به چشم می دیدم که در مناطق مختلف این شهر - که طبق تحلیل های حضرات، غرب زده ترین شهر ایران است - بیش از 90 درصد مردم سیاه پوش اند و قدم به قدم تکیه و هیات وجود دارد، به طوری که بدحجاب ترین ها و حتی کسانی که در ظاهر چندان هم متشرع نبودند با شور و حرارت ویژه ای در این برنامه شرکت می کردند. عامل این شور و حرارت هرگز مادی نبوده و تا ابد هم نمی شود. 🔸 اما متاسفانه در طرف دیگر، عده ای همواره در ترویج و تبیین «شعائر» و اهداف حسینی چنان ظاهرگرا و بی استدلال می شوند که انسان متحیر می ماند. نمونه اش همین کلیپی است که از یکی از روحانیون منتشر شده است. استدلال های بی رمق و ضعیف در این بیان نه تنها به برگزاری صحیح مراسم محرم کمکی نمی کند بلکه دوباره به دوقطبی بی اساس علم و دین دامن می زند و امکان عزاداری متناسب با وضعیت بیماری را نیز سلب می کند. 🔸عجیب است که ایشان اساسا انگار توجهی به «» بودن بیماری ندارند. مساله این است که بی احتیاطی در این مورد فقط جان خود فرد یا کسانی که با او به هیات آمدند را به خطر نمی اندازد بلکه تمام افراد جامعه را با خطری بزرگ مواجه می کند و مهمتر از آن جمهوری اسلامی را برای مدت بیشتری درگیر بیماری ای می کند که اقتصاد و سیاست در سایه آن می تواند نابود شود به همین دلیل قیاس این مطلب با خطراتی که زائران سیدالشهداء در دوران بنی عباس به جان می خریدند کاملا مع الفارق و حد وسط استدلال مخدوش است. 🔸 عجیب است که این آقایان ذره ای متوجه پازل خطرناکی که در آن قرار گرفته اند نمی شوند... 🔺 ان شاء الله عزای سیدالشهداء در این محرم نیز آینه معرفت و ایمان و شور حسینی باشد به حق وجود نورانی ایشان ... 🔰پیش از این از خطر واتیکان سازی مذهبی در ایام کرونا نوشته بودیم: https://eitaa.com/Ofoqemobin/146 @ofoqemobin
☀️ پیشنهادی برای مطالعه در محرم 👇👇👇
☀️ پیشنهادی برای مطالعه در ایام محرم 🔺 یکی از آثار بسیار معتبر که از مجموعه ای از احادیث اهل بیت شکل گرفته و در اواسط قرن چهارم هجری نوشته شده، کتاب کامل الزیارات تالیف مرحوم ابن قولویه قمی است. 🔺 مطالعه این کتاب - مخصوصا بخشی از آن که به سیدالشهداء مرتبط است - بسیار به فهم معارف اهل بیت، لزوم زیارت و شور و حال ایام محرم کمک می کند و دنیایی از زیباییِ نهضت سیدالشهداء در برابر چشم انسان می گذارد. این کتاب حقیقتا اثری فوق العاده است. البته «کامل الزیارات» بیشتر پیرامون مساله زیارت و مقامات معنوی اهل بیت است و چندان به مساله فلسفه قیام سیدالشهداء و ... نمی پردازد. ان شاء الله موفق به مطالعه آن شویم.. 🔺 یک پیشنهاد بر اساس تجربه شخصی این است که دهه اول محرم را با این نوع کتابها بگذرانیم و متوجه مقام و منزلت سیدالشهداء و البته فلسفه قیام او باشیم و چندان به شبهات و سوالات تاریخی در این حوزه مشغول نشویم و آثار خوبی که پیرامون تحریفات عاشورا و نقد و نظرهای اساسی پیرامون نهضت کربلا است را به اوخر محرم و ایام ماه صفر یا سایر ایام سال موکول کنیم. 🔸 البته حس و حال افراد متفاوت است و حساب مبلغان و محققانی که در ایام دهه اول هم برای مجالس و محافل خود به آن نوع مطالعه نیاز دارند جداست. ☀️ یک روایت بسیار زیبا از همین کتاب پیرامون اندکاک وجودی عاشقان سیدالشهداء در حقیقت نورانی ایشان در روز محشر: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلامُ : وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَيْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فَمَا يَرْفَعُونَ رئُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة ✏️ این کتاب توسط آقای ذهنی تهرانی به فارسی نیز ترجمه شده است. @ofoqemobin
☀️ یکی از ارکان مباحث در تبیین مکتب و جهان بینی، زا و خیز بودن یک مکتب است. ایشان معتقد است هر فلسفه و آیینی در عالم حتی اگر اصولی کاملا مطابق با واقع ارائه کند، تا زمانی که نتواند در مخاطبان خود احساس عشق و انگیزه و تقدس به وجود آورد، مکتبی ناقص است. 🔺 از همین جهت او جهان بینی اسلامی را بهترین مکتب ها می داند چون هم اصولش جملگی بر پایه تعقل استوار است و هم مخاطب خود را عاشق و شیدای این مکتب می کند. 🔺 به نظر می رسد مهمترین عنصر در مکتب اسلام برای ایجاد این شور و عشق و شیدایی حسین بن علی (ع) است. او کاری کرده که بی تعهدترین انسان ها را نیز خاضع و قلب ایشان را به سختی و شدت تسخیر می کند. حسین بن علی (ع) حقیقتا قوی ترین تیر در چله ی برای قلوب انسان هاست. ☀️شاید رمز و راز روایات و و از تخصیصِ ثواب عزا و بکاء و تباکی بر ایشان همین باشد. و الله اعلم @ofoqemobin
📕 اثر جدید دوست عزیز و فاضل حجت الاسلام و المسلمین علوی با عنوان «راهی با سعید» که یک بخش از مجموعه «زیر خیمه حسین» است منتشر شده است ان شاء الله علاقه مندان بتوانند استفاده کنند:
🔵 🔰نام اثر: راهی با سعید 🔸|گذری بر حسین شناسی سعیدانه با جناب سعیدبن عبدالله| 🔰به قلم: حجت‌الاسلام سید علی اصغر علوی 🔸 انتشارات سدید 🔸تعداد صفحات: ۲۲۴ 🔸قطع: رقعی 🔸 چاپ اول،۱۳۹۹ 🔸 قیمت: ۲۷هزارتومان بر اساس ماجرای شکوهمند عاشورا واین بار در حوالی خیمه جناب سعیدبن عبدالله و به بهانه داستان وفاداری اش، این اثر را تماشا خواهد کرد، با عنایت به این نکته که این اثر، و مهم دیگری نیز دارد که آن را از بقیه آثار مجموعه زیر ممتاز می‌کند و آن، «بیان دریافت و » است؛ به عبارتی بیان شیوه استخراج نکات که بارها درباره تلاش های این چنینی مورد پرسش قرار گرفته است. یک تیر و دو نشان! هم ابعاد شخصیتی «سعید» ترسیم خواهد شد و از آن، مهمتر در کنار آن و ها آموخته خواهد شد؛ هم فرمول های ارائه شود و هم به جناب سعید چند نمونه مسئله حل شود. 📚 جهت کسب اطلاعات بیشتر به شناسه @SadidISU در پیام رسان های مختلف مراجعه نمایید. https://t.me/sadidisu_ir https://eitaa.com/sadidisu https://ble.ir/sadidisu_ir https://sapp.ir/sadidisu_ir http://instagram.com/sadidisu.ir ☎️ 02166485851 🏣 آدرس : تهران - خیابان انقلاب - بین خیابان فلسطین و ابوریحان - پلاک ۱۱۱۸ @tanhaelaj
☀️ مرحوم شهید مطهری در مباحث خود پیرامون «بردگی در اسلام» به مبنای مهمی اشاره کرده است. او مصداق حقوق طبیعی را حق پیشرفت و تکامل انسانی می داند و با نظریه که حق آزادی را حق طبیعی اولیه انسان دانسته مخالفت می کند. 🔺 شهید مطهری در تلاش است با این مبنا ذاتی برده داری را منتفی کند و بر این اساس واقعه برده داری در صدر اسلام را توضیح دهد. توضیحی که بر اساس آن برده داری (البته با شرایط خاص خود) به نفع حقوق طبیعی انسان نه علیه آن معنا می شود. کل این بحث را می توان ذیل منظومه فکری شهید مطهری در بحث «آزادی معنوی» که ایشان تلاش زیادی برای صورت بندی آن کرده است، طبقه بندی کرد. به نظر می رسد ایشان این تئوری را کلید حل بسیاری از سوالات تاریخی می دانسته است. 🔺 این مباحثه مهم شهید مطهری با غرب، سرنوشت ساز و قابل تفکر و تامل است و خوب است که علاقه مندان به اندیشه اسلامی آن را پیگیری کرده و بیشتر بسط دهند. @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💠 تفاوت اسلام یزیدی و اسلام حسینی 🔰استاد علی فرحانی ✅قال امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» @fater290
🔸 🔰 خبر شهادت مسلم و تفرق مردم از دور سیدالشهداء 👇👇👇
🔸 🔰 خبر شهادت مسلم و تفرق مردم از دور سیدالشهداء 🔺 [خطبه امام حسین (ع) پس از خبر شهادت مسلم و هانی در مسیر کربلا]: بسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ أَمَّا بَعْدُ؛ فَقَدْ أَتَانَا خَبَرٌ فَضِيعٌ! قَتْلُ مُسْلِمِ بْنِ عَقِيلٍ وَ هَانِئِ بْنِ عُرْوَةَ وَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ يَقْطُرَ، وَ قَدْ خَذَلَتْنَا شِيعَتُنَا فَمَنْ أَحَبَّ مِنْكُمُ اَلاِنْصِرَافَ فَلْيَنْصَرِفْ، لَيْسَ عَلَيْهِ مِنَّا ذِمَامٌ. فَتَفَرَّقَ اَلنَّاسُ عَنْهُ تَفَرُّقاً، فَأَخَذُوا يَمِيناً وَ شِمَالاً، حَتَّى بَقِيَ فِي أَصْحَابِهِ اَلَّذِينَ جَاءُوا مَعَهُ مِنَ اَلْمَدِينَةِ. وَ إِنَّمَا فَعَلَ ذَلِكَ لِأَنَّهُ إِنَّمَا تَبِعَهُ اَلْأَعْرَابُ لِأَنَّهُمْ ظَنُّوا أَنَّهُ يَأْتِي بَلَداً قَدِ اِسْتَقَامَتْ لَهُ طَاعَةُ أَهْلِهِ، فَكَرِهَ أَنْ يَسِيرُوا مَعَهُ إِلاَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ عَلاَمَ يُقْدِمُونَ، وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُمْ إِذَا بَيَّنَ لَهُمْ لَمْ يَصْحَبْهُ إِلاَّ مَنْ يُرِيدُ مُوَاسَاتَهُ وَ اَلْمَوْتَ مَعَهُ! وقعه الطف (مقتل ابی مخنف) ج 1 ص 166 🔺 ترجمه: در [منزل] زباله [خبر] كشته شدن برادر شيرى [امام عليه السّلام] عبد الله بن بقطر به ايشان رسيد، نامه را به مردم نشان داد و [با صداى بلند خواند]: بسم الله الرحمن الرحيم؛ خبر بس ناگوارى به ما رسيده! مسلم بن عقيل و هانى بن عروة و عبد الله بن بقطر كشته شده‌اند، شيعيانمان ما را تنها گذارده‌اند! هر كس مى‌خواهد برگردد، برگردد! حقى از ناحيه ما بر گردن او نيست؛ مردم از او جدا شده؛ و راه راست و چپ را پيش گرفتند،[تنها] در ميان اصحابش آنهايى كه از مدينه با او آمده بودند باقى ماندند! علت [اين جدايى] اين بود كه اعرابى كه به دنبال حضرت آمده بودند گمان مى‌كردند او به شهرى مى‌رود كه اطاعت‌پذيرى و فرمانبردارى اهالى آن شهر از او حتمى است، لذا [حسين عليه السّلام] نپذيرفت آنها با او بيايند مگر اينكه بدانند بر چه جايى قدم مى‌نهند، وقتى جريان برايشان بيان شد كسى همراه [حسين عليه السّلام] نماند مگر آنهايى كه قصد يارى و مرگ در كنار او را داشته‌اند. 🔰🔰🔰🔰 هرکه بیرونی بد از مجلس گریخت رشته‌ی الفت ز همراهان گسیخت دور شد از شکرستانش مگس وز گلستان مرادش، خار و خس خلوت از اغیار شد پرداخته وز رقیبان، خانه خالی ساخته پیر میخواران، بصدر اندر نشست احتیاط خانه کرد و در ببست 📕 @ofoqemobin
🔰 حاج محمود در خیابان های تهران ☀️ معلوم نیست! شاید این عزای کوچه به کوچه و رفتن در میانِ تمام مردم، اثرش حتی از حسینیه هم بیشتر باشد. 🔺هیچ عامل طبیعی و انسانی در طول تاریخ نتوانسته حرارت خون سیدالشهداء را از بین ببرد و بعد از این هم همین است: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ تَبْرُدُ اَبَداً ... 🔸خداوند به ایشان که هر سال - حتی در این شرایط- با و ، نوکری سیدالشهداء را رونق می دهد سلامتی و عزت روزافزون عنایت کند. @ofoqemobin
⭕️ ابن اعثم در الفتوح نقل می کند وقتی برای توبه نزد سید الشهداء آمد، امام او را «یا اخی» خطاب کرد ... ⭕️ فإذا الحرّ بن يزيد الرّياحيّ قد أقبل يركض فرسه، حتّى وقف بين يدي الحسين رضى اللّه عنه، فقال: يا ابن بنت رسول اللّه! كنت أوّل من خرج عليك، أفتأذن لي أن أكون أوّل مقتول بين يديك؟ لعلّي أبلغ بذلك درجة الشّهداء، فألحق بجدّك صلّى اللّه عليه و سلّم. فقال الحسين: ! إن تبت، كنت ممّن تاب اللّه عليهم، إنّ اللّه هو التّواب الرّحيم. ابن أعثم، الفتوح، 5/ 184- 185 ⭕️ به امید دستگیری سیدالشهداء از عاشقان در ماه محرم ... ای حر تو از این پیشتر بودی حتی تو در صُلب پدر بودی دیشب دعا کردم که پیش ما بیایی آخر تو نه حرّ یزیدی؛ حرّ مایی «استاد غلامرضا سازگار» @ofoqemobin
💠شوق وصال در روز عاشورا 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 🔸لا يغفل أنه - عليه الصلاة والسلام - وإن كان يصيبه في الظاهر من الصدمات ما لم يسمع أن يصيب مثله أحدة من الأنبياء والأوصياء، بل أحد من العالمين - لاسيما عطشه الذي ورد فيه ما لايحتمله العقول من ألفاظ الأحاديث القدسية وغيرها، ومصيبته من جهة المستشهدين من أهله، والمأسورات من حرمه، فكأنه عاهد مع الحبيب أن يتحمل في رضاه القتل بكل ما يقتل به سائر المقتولين، من الذبح والنحر والصبر والجوع والعطش والأحزان وغيرها - ولكن كان يصل مع ذلك إلى روحه الشريف من هجات تجليات أنوار الجمال وكشف سبحات الجلال، وشوق اللقاء والوصال، ما يهون به تلك الشدائد، بل يحول شنها إلى الله. كما أخبر عنه بعض أصحابه حيث قال: «وكان كلما اشتد عليه الأمر أحمر لونه وابتهج حاله ». @almorsalaat
☀️ خوش به حال عزادارانِ مقیمِ عرش عند الحسین (ع)
📚فروغ شهادت (اسرار مقتل سید الشهدا) 🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی 💢بخشی از مقدمه کتاب به قلم مولف: 🔸درباره ی حضرت سیدالشهدا (ع) و وقایع عاشورای حسینی، کتاب ها، رساله ها و مقتل های فراوانی نوشته شده است که هر یک، از زاویه ای خاص به غواصی در دریای ژرف معارف امامت، ولایت و نهضت عظیم حسینی پرداخته اند. البته بیشتر آنها، به روشنگری ریشه های تاریخی و علتهای اجتماعی نهضت حسینی، و ذكر وقایع آن دوران اختصاص دارد و کمتر به اسرار معنوی مقتل سیدالشهدا (ع) و رموز عرفانی این حرکت عظیم و تاریخ ساز عالم بشری، توجه شده است. 🔸غرض ما از تدوین این رساله، بررسی پاره ای از اسرار مقتل سیدالشهدا (ع) به ویژه دقت در کلمات آن حضرت در طول حرکت از مکه تا کربلا و پاره ای از زیارت های وارده درباره ی ایشان است. امید است مطالب کوتاه و ناقص ما، انگیزه ای برای اهل دقت و نظر، در تحقیق بیشتر درباره ی حقایق معنوی زندگی پیامبران و اولیای الهی، به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) ونهضت عظیم عاشورای حسینی باشد تا این بعد تابناک، نورانی و تاریخ ساز کربلا نیز، روشنگر راه شیعیان و دوستداران اهل بیت گردد. 🔸این کتاب، مشتمل بر سی و یک فصل است. فصل اول درباره مقام شهید و شهادت از دیدگاه قرآن و سنت، فصل دوم درباره مقام و منزلت نوری پیامبران و اولیا و فصل های بعدی درباره معارف و دقایقی است که از قبل از خلقت آن حضرت تا پس از شهادتش به وقوع پیوسته است. 📌این کتاب ارزشمند را می توانید در نرم افزار آثار ایشان و یا کتابخانه دیجیتال نور، مطالعه فرمایید. @almorsalaat
♦️ یکی از بهترین کتابها برای مطالعه در دهه اول محرم 🔺 چون نویسنده کتاب اهل فهم اسرار است، کتاب هم رنگ و بوی دیگری دارد.
🏴السلام عليك يا ابا عبد الله 🏴 💠 معرّفی جنبش Who is Hussain 💠 🌺 Who is Hussain? (حسین کیست؟)... يک جنبش بین المللی بوده که به منظور شناساندن حضرت علیه السلام به مردم‌عالَم خدمات اجتماعی ارائه می دهد. این حرکت توسط برخی جوانان شیعه ساکن شهر آغاز شد و از طریق فضای مجازی جهانی شد 🍃 تا جایی که امروز جنبش Who is Hussain در نود شهر جهان و پنج قاره عالَم به اسم حضرت سید الشهدا فعالیت می کند 🍂 از جمله فعالیت های این حرکت‌ کمک به بی خانمان و اهدای خون به نیاز مندان است. 🔻کلیپ‌ زیر مربوط به همین جنبش بوده و به منظور شناساندن این حرکت به عالَم ساخته شده 🔹 راستی ما برای شناساندن امام‌ حسین علیه السلام به عالَم چه قدمی برداشته ایم؟! @talabekhariji
☀️ مقتل کوتاهی از برای عاشورای علیه السلام 🔰 مرحوم سید بن طاووس علاوه بر کتاب شریف لهوف، مقتل کوتاه دیگری نیز دارد. ایشان در کتاب الاقبال، ذیل مراقبات و اعمال ماه محرم و روز می فرماید خوب است در این روز کتاب لهوف خوانده شود ولی اگر کسی به آن کتاب دسترسی نداشت می تواند این مقتل کوتاه را بخواند. این مقتل در چند صفحه نوشته شده و مشتمل بر مصائب اهل بیت (ع) در روز عاشوراست. بخشی از این مقتل: ⭕️ «و يقرء كتابنا الذي سمّيناه بكتاب اللهوف على قتلي الطفوف.و ان لم يجده قرأ ما نذكره هاهنا، فانّنا حيث ذكرنا يوم عاشوراء و وظائفه من الأعمال و الأقوال، فيحسن ان نذكر ما جرى فيه من وصف الإقبال و القتال، و نسمّيه: «كتاب اللطيف في التصنيف في شرح السعادة بشهادة صاحب المقام الشريف»، فنقول:بسم اللّه الرحمن الرحيم يقول علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن محمد الطاوس:اللّهم انّنا نقرأ هذا المقتل عليك، و نرفع هذه المظلمة إليك، فلا تمنعنا فيها من قصاص عدلك، و ما وعدت المظلومين من ذخائر فضلك، ثمّ تنادي إلى العقول و القلوب و النفوس و الأرواح، و النّوادب من أهل النوادب من أهل المصائب في الغدو و الرّواح:هلمّوا و اسمعوا ما جرى على ابن خير الورى، و ارفعوا أصواتكم بالندب على ملوك أئمة القرى و اسبلوا العيون بالدموع عن الكرى، و اذكروا ان اللّه جلّ جلاله رأى عباده على ضلال قد فضحهم بين الأنام، و حال بينهم و بين العقول و الأحلام بعبادة الأحجار و الأصنام، و قد صاروا مستحقين بذلك الاستئصال و الاصطلام ... » متن کامل به صورت PDF در پست بعد قابل دسترسی است 👇👇
مقتل کوتاه جناب سید بن طاووس.pdf
234K
☀️ مقتلی کوتاه از جناب سید بن طاووس
🔰 روایتی بسیار زیبا از مواجهه امام سجاد (ع) با فرزند حضرت عباس (ع) و ذکر مقامات معنوی قمر بنی هاشم👇👇👇
🔰 روایتی بسیار زیبا از مواجهه امام سجاد (ع) با فرزند حضرت عباس (ع) و ذکر مقامات معنوی قمر بنی هاشم: 🔸 عنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِي صَفِيَّةَ قَالَ: نَظَرَ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع إِلَى عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَاسْتَعْبَرَ ثُمَّ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ أَشَدَّ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ قُتِلَ فِيهِ عَمُّهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ بَعْدَهُ يَوْمَ مُؤْتَةَ قُتِلَ فِيهِ ابْنُ عَمِّهِ جَعْفَرُ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ثُمَّ قَالَ ع وَ لَا يَوْمَ كَيَوْمِ الْحُسَيْنِ ع ازْدَلَفَ عَلَيْهِ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ وَ هُوَ بِاللَّهِ يُذَكِّرُهُمْ فَلَا يَتَّعِظُونَ حَتَّى قَتَلُوهُ بَغْياً وَ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً ثُمَّ قَالَ ع رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 📕 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 463 🖊 ترجمه (کمره ای): ☀️ امام چهارم به عبيد اللَّه بن عباس بن على نگاهى كرد و اشك چشمش را گرفت و فرمود روزى برسول خدا سخت‏تر از روز احد نگذشت كه عمويش حمزه در آن كشته شد و بعد از آن موته است كه عموزاده‏اش جعفر بن ابى طالب كشته شد سپس فرمود روزى چون روز تو نباشد اى حسين سى هزار مرد كه گمان ميكردند از اين امتند دور او را گرفتند و هر كدام بكشتن او بخدا تقرب ميجست و او خدا را بآنها يادآور ميشد و پند نميگرفتند تا او را بستم و ظلم و عدوان كشتند. سپس فرمود خدا عمويم عباس را رحمت كند كه جانبازى كرد و خود را فداى برادر كرد تا دو دستش قطع شد و خدا در عوض باو دو بال داد كه بدانها با فرشتگان در بهشت ميپرد چنانچه بجعفر بن ابى طالب عطا كرد و براى عباس نزد خداى تبارك و تعالى مقامى است كه در قيامت همه شهداء و اولين و آخرين بدان رشك برند. @ofoqemobin