🔥🔥🔥 فهرست برخی مطالب کانال افق مبین
👇👇👇
معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس
https://eitaa.com/Ofoqemobin/14
یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟»
https://eitaa.com/Ofoqemobin/18
مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/21
سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/31
مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر
https://eitaa.com/Ofoqemobin/33
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/56
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/81
یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/61
معرفی کتاب قرآن در اسلام
https://eitaa.com/Ofoqemobin/46
مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/74
پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/98
پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/113
پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/187
یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم
https://eitaa.com/Ofoqemobin/87
مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/91
جلسه بررسی چیستی اصول فقه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/103
جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/109
یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/118
نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان
https://eitaa.com/Ofoqemobin/119
معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/126
مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/132
پرونده کرونا:
۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/146
۳. ماجرای ما و علوم تجربی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/157
معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/161
یادداشت شهید مطهری مجاهد شجاع عرصه علم:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/361
یادداشت مطهری و متحجران
https://eitaa.com/Ofoqemobin/366
مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
طلاب و یادگیری زبان انگلیسی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/207
دوره عقاید اسلامی به زبان انگلیسی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/515
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
⁉️آیا به صورت جمعی دعا بخوانیم یا به تنهایی؟
🌐جواب این سوال را از متن کتاب اقبال اثر سید بن طاووس بخوانید👇👇
✅أقول: و امّا هل الاجتماع يوم عرفة أفضل أو الانفراد :فاعلم انّ الأحاديث وردت انّ اجتماع أربعين في الدّعوات و قضاء الحاجات، يقتضي تعجيل الإجابات و تفريج الكربات، و وردت أحاديث انّ الدعاء في السّر أفضل الدعاء و أبلغ في الظفر بالإجابة. و إذا كانت الاخبار على هذه السبيل فينبغي ان يكون على نفسه بصيرة في كلّ كثير و قليل، فان عرف من نفسه انّ اجتماعه بالنّاس لا يشغله عن مولاه و انّه يكون أقرب له إلى رضاه، فالاجتماع لمثل هذه القويّ من العبّاد أفضل من الانفراد، و ان كان يعلم من نفسه انّ الاجتماع بالعباد يشغله عن سلطان المعاد، فهذا ينبغي له ان يعمل على الانفراد. و جملة الأمور انّ المراد من العبد المبالغة في إخلاص الأعمال، فكيف قدر على الظفر بهذه الحال، فليبادر إليها و يعتمد عليها.
📚اقبال ج۲ ص۶۸
#اخلاق_و_عرفان #ادعیه #عرفه
@fater290
🎙 مجموعه جلسات «فطرت در قرآن»
🔸 این جلسات در سال 93 برای دانشجویان دانشگاه شهید رجایی ارائه شده است. و از بحث فطرت در قرآن آغاز و با تفسیر سوره حمد به پایان می رسد.
🔺 منبع جلسات کتاب «فطرت در قرآن» آیت الله جوادی آملی است.
دریافت جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/334
@ofoqemobin
☀️ مرحوم میرزا جواد #ملکی_تبریزی در اعمال روز عرفه پس از توضیح اعمال زیارت سیدالشهداء می فرماید هیچ وسیله ای از وسائط، در باز شدن ابواب رحمت الهی برای دعا و حاجات مانند سید الشهداء علیه السلام موثر نیست. او دری است که معادل تمامی درها و وسائل دیگر به سمت خدا ارزش و اثر دارد و اثر او در هیچ حدی محدود نمی شود ...
📕 المراقبات فی اعمال السنه، شهر ذی الحجه، ص 363
🔰 صلی الله علیک ایها المظلوم الشهید ...
#شب_جمعه
@ofoqemobin
🕌 ده سالِ طلایی علامه طباطبایی
✏️ سید محمد هاشمی
🔺 علامه طباطبایی بی شک عالمی کم نظیر در دوران معاصر ما است . شاید بتوان گفت تاثیری که او و آثار و اندیشه هایش بر جریان فکری اسلامی گذاشته را از کمتر دانشمند دیگری می توان سراغ گرفت.
🔺اما پیرامون ایام تحصیل ایشان نکات جالبی وجود دارد. علامه طباطبایی متولد سال 1281 هجری شمسی در تبریز است. ایشان پس از تحصیل برخی مقدمات و حضور در مدرسه طالبیه تبریز راهی نجف می شود.
🔺 نکته جالب این است که مدت اقامت ایشان در نجف تنها ده سال از سال 1304 الی 1314 است. این دوران ده ساله مهمترین و جدی ترین دوران تحصیلی علامه طباطبایی است که در آن توانسته بیشترین توشه علمی را کسب کند. ایشان در سال 1314 به علت برخی مشکلات مالی که در خاطرات خود نیز نقل میکنند به تبریز بر می گردد و تا سال 1325 در آنجا می ماند.
🔺 سن او هنگام ورود به تبریز 33 سال است و او عملا در این سن به طور کامل فارغ التحصیل شده و علاوه بر اجتهاد مطلق در فقه و اصول و تفسیر و فلسفه، مبدع و نظریه پرداز است. یعنی یک مجتهد عادی نیست بلکه در همین سن نظریات بدیع او تکون پیدا کرده است.
🔺این را می توان از آثار بسیار ارزشمندی که ایشان در تبریز به رشته تحریر درآورده دریافت. جالب این که اگر کسی به دقت آثار دوره بعدی زندگی ایشان - یعنی حضور در قم - را پیگیری کند به روشنی خواهد یافت که مبانی اساسی ایشان ذره ای تغییر نکرده و آثار و بیانات وی در دهه ششم و هفتم زندگی همان چیزی است که در جوانی و حدود سی سالگی به آن معتقد بوده است.
🔺همه این مطالب اهمیت دوره #ده_ساله تحصیل ایشان در #نجف را روشن می کند. سوال اساسی این است که حوزه علمیه با چه ساختار و سازه ای می تواند چنین طلبه ای را به صورت انبوه پرورش دهد؟ چگونه می شود یک فرد را در حوزه های مختلف علمی و عملی بدون افتادن در ورطه ی باطل امروزین تخصص گرایی (به معنای غلطش) به این مرتبه رساند؟
🔺این سوالی است که جای تحقیق بسیار دارد و البته راه برای تحقیق آن باز است.
🔺به نظرم بدترین پاسخ این است که توفیق علامه طباطبایی را تنها به نبوغ و استعداد ایشان پیوند بزنیم و از پاسخ صریح و صحیح فرار کنیم.
🔺حوزه های علمیه راهی جز #کوتاه_کردن_زمان_تحصیل با حفظ کیفیت و توجه به وضعیت امروز ندارند در غیر این صورت مساله تحول و تولید علم و حتی تراث سنتی حوزه در دور باطلی در خطر جدی قرار خواهد گرفت.
☀️ تمام انچه گفته شد پیرامون اخوی ایشان مرحوم #سید_محمد_حسن_الهی نیز صادق است.
@ofoqemobin
✅ در ادامه جدولی از تاریخ و مکان نگارش آثاری که ایشان پیش از ورود به #قم نوشته است قابل ملاحظه است 👇👇👇
☀️ تاریخ نگارش بر اساس تنصیص خودِ ایشان در پایان هر رساله تعیین شده است.
@ofoqemobin
🔰 چه کسی می تواند #امام باشد؟
☀️ علامه طباطبایی در جلد اول #المیزان بر اساس آیه 35 سوره یونس می فرماید کسی می تواند امام و هادی باشد که خود نیاز به هدایتگر نداشته باشد چون انسان ها دو دسته اند:
1️⃣یا خود هدایت شده اند: «مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ »
2️⃣ یا نیاز به هدایت دارند: «أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى»
🔺 و تنها از دسته اول می توان پیروی کرد: « أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ ».
🔸 کسی که - ولو در لحظاتی از زندگی - اهل معصیت باشد، همواره نیازمند دیگری است تا او را از بند معصیت برهاند و نمی تواند امام باشد. امام سرتاسر وجود و حیاتش عبودیت الهی است و معصیت راهی به حقیقت او ندارد:
☀️ ثم إن هذا المعنى أعني الإمامة، على شرافته و عظمته، لا يقوم إلا بمن كان سعيد الذات بنفسه، إذ الذي ربما تلبس ذاته بالظلم و الشقاء، فإنما سعادته بهداية من غيره، و قد قال الله تعالى: «أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى»: يونس- 35. و قد قوبل في الآية بين الهادي إلى الحق و بين غير المهتدي إلا بغيره، أعني المهتدي بغيره، و هذه المقابلة تقتضي أن يكون الهادي إلى الحق مهتديا بنفسه، و أن المهتدي بغيره لا يكون هاديا إلى الحق البتة.
الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 274
#امیرالمومنین
#غدیر
#امام_حق
@ofoqemobin
☀️ دو سال است عطر نزده ام
🖊 خاطره ای از علامه طباطبایی به نقل از مرحوم علامه طهرانی:
🔰 بارى، استاد ما نسبت به استاد خود مرحوم #قاضى علاقه و #شيفتگى فراوانى داشت، و حقّاً در مقابل او خود را كوچك میديد؛ و در چهره مرحوم قاضى يك دنيا عظمت و ابَّهت و اسرار و توحيد و ملكات و مقامات مىیجست.
🔺 من يك روز به ايشان عطر تعارف كردم، ايشان عطر را بدست گرفته، و تأمّلى كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضى رحلت كرده اند؛ و من تا بحال عطر نزده ام.
🔺 و تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطرى داده ام؛ دَرِ آنرا میبستند و در جيبشان میگذاردند. و من نديدم كه ايشان استعمال عطر كنند، با اينكه از زمان رحلت استادشان سى و شش سال است كه میگذرد.
📕سید محمد حسین حسینی طهرانی، مهر تابان ص 24
🌹 حمدی نثار هر سه بزرگوار ...
@ofoqemobin
🔺 پس از اختلال در برخی لینک ها و تذکر برخی دوستان جلسات زیر دوباره بارگذاری شد:
🎙 نظام اندیشه شهید مطهری (12 جلسه):
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی (15 جلسه):
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 تدریس کتاب آشنایی با منطق شهید مطهری (15 جلسه):
https://eitaa.com/Ofoqemobin/137
🎙 اجمالی در سیر تطور فقه و اصول شیعه (20 جلسه):
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 ریشه های علوم انسانی مدرن (2 جلسه):
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
➖➖➖➖➖➖➖
♨️ چیستی، چرایی و چگونگی تحصیل ملکه #استنباط
🔰استاد علی فرحانی
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
⬇️دانلود #متن بیانات👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/neveshteh/cherayi-chisti-chegoonegi-tahsile-malake-estanbaat
⬇️دانلود #صوت بیانات👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/ejtehad-v-oloome-ensani/chisti-cherayi-chegoonegitahsilemalake-estenbat@almorsalat.mp3
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #علوم_انسانی_اسلامی #اجتهاد
@fater290
☀️ ارتد الناس الا ثلاثه
🔺 با توجه به تواتر بی نظیر حدیث غدیر تردیدی در وقوع این مراسم با اوصافی که شیعه می گوید، نیست. یعنی پیامبر بی شک امیرالمومنین (ع) را به جانشینی خود تعیین کرد.
🔺 پس ده ها هزار نفر این واقعه را به چشم دیدند. با پذیرفتن این مقدمه باید گفت کسانی که در مدینه بودند و به چشم دیدند حق علی (ع) غصب شد و تاریخ اسلام به چنین انحرافی کشیده شد و کسانی که از اطراف جغرافیای اسلامی این مطلب را شنیدند و سکوت کردند، از سیاه دل ترین و منحرف ترین، یا از ساده ترین و یا از بزدل ترین انسان های تاریخ بودند. و کسانی که برای این غصب طراحی کردند را باید موجودات خطرناکی دانست که اسلام ذره ای به قلبشان داخل نشده بود.
قَالَ الباقر (ع) : ارْتَدَّ النَّاسُ إِلَّا ثَلَاثَة (اختصاص شیخ مفید ص 10)
@ofoqemobin