eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
505 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 : ۲۳مین جلسه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی 🔰استاد علی فرحانی 🔸موضوع این جلسه که دیروز ۹۹/۵/۱۲ برگزار شد، ادامه بحث تعارض بین نسخ و تخصیص بود. به مناسبت این بحث و سوال و جواب اعضای کلاس، استاد جمع بندی تفصیلی ای را از بحث مصلحت سلوکیه شیخ و نسبت آن با مصلحت تسهیل بیان کردند و در تبیین نظر حضرت امام در مورد اینکه همه احکام (هم عمومات و هم مخصصات آنها) در زمان پیامبر بیان شده است، نکات قابل توجهی بیان کردند. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/023-taadol-99.5.12.mp3 @fater290
👆👆 ضمن عرض تبریک به مناسبت ورودتان به حوزه، باید عرض کنم که برای آشنایی با اندیشه امام و علامه، ابتدا مقدمات استفاده از کتب ایشان که همان ادبیات و منطق است را در یکی دو سال اول حوزه با همان مدلی که در کانال تبیین کرده ایم، بخوانید. در کنار اونها جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری رو گوش کنید. پس از اینها هر موقع مهیا شدید، دروس الموجز و اصول فقه استاد را با رعایت آداب استماع صوت، گوش کنید. پس از آن کتاب بدایه الحکمه رو با تدریس استاد بخوانید. انشالله با گوش دادن اینها بقیه کار هم مشخص خواهد شد. لینک همه این مواردی که عرض کردم در کانال هست. خوبه که مجموعه صوتی موفق را هم بشنوید تا روش تحصیل رو هم انشالله از همین ابتدا فرابگیرید و بر اساس اون کارتون رو پیش ببرید. @fater290
👆👆 انشالله از استاد می پرسم و خدمتتان عرض می کنم. @fater290
👆👆 پیشنهاد میکنم مجموعه صوتی رو که توی کانال سنجاق شده است، خصوصا بخش اول (اهداف و چشم اندازها) و بخش دوم (راهکارها و مهارت های برنامه ریزی) با دقت گوش کنید. تجربه خودم و دیگرانی که استماع کرده اند، اینه که پاسخ این سوالات داده میشه. @fater290
الحمدلله ایشان با استاد تماس گرفتند و در موضوع مورد نظرشان مشورت کردند. @fater290
الحمدلله با پیگیری ای که انجام شد، دیروز جلسه ای بین این دوستان و استاد تشکیل شد و استاد نکات خوبی در مورد روش تحصیل در سطح عالی بیان کردند. انشالله صوت جلسه رو در کانال خواهیم گذاشت. @fater290
♨️♨️ نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان 🔰 استاد علی فرحانی ✳️✳️✳️✳️✳️ 🍀 یکی از دغدغه های تمام محصلین دانشگاهی و حوزوی پس از طی مقاطع اولیه تحصیلی، تحصیل و یادگیری نظرات و دیدگاه های علمای سابق یک علم است. 🍀 به عنوان نمونه علم فلسفه که سابقه چند هزار ساله دارد، به موازات قدمت این علم، دیدگاه ها و آثاری از علمای فلسفه وجود دارد. امروز در مقابل یک طلبه و یا دانشجوی محصل فلسفه، آثار و نظریاتی از قبل از فلاسفه یونان و فلاسفه یونان تا فارابی و بوعلی و حکمای مشاء و اشراق تا برسد به حکمت متعالیه و حکمای آن تا امروز وجود دارد. 🍀 در این جا دو سوال اساسی مترتب بر هم وجود دارد: 🍁 1- آیا یادگیری آثار قدما و گذشتگان یک علم، برای تولید و پیشروی در آن علم لازم است؟ 🍁 2- اگر یادگیری آن آثار لازم است، روش تحصیل‌ آنها چگونه است؟ 🍀 اهمیت سوال دوم زمانی واضح تر می شود که می بینیم - به عنوان مثال - خواندن فقط یک دوره اسفار، بیش از ده سال طول می کشد تا چه برسد به خواندن شفا و اشارات و منظومه و ... مهمتر از آن اینکه پس از خواندن یک دوره -مثلا- اسفار، معلوم نیست که چند درصد از محتوای این کتاب در ذهن متعلم باقی می ماند. 🍀 این دو سوال مختص به علم فلسفه نیست، بلکه در هر رشته علمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در مرحله تولید و پیشبرد و نظریه پردازی علم مطرح می شود. این دو سوال در مورد علم اصول فقه و فقه و روش تحصیل آنها نیز وجود دارد. امروزه می دانیم که گذراندن یک دوره درس خارج اصول بیش از 8 سال طول می کشد، فضلا از درس خارج فقه که گذراندن یک دوره درس خارج در همه ابواب فقهی استحاله دارد. 🍀 استاد علی فرحانی در صوت زیر که در جمع برخی از طلاب رشته تخصصی فلسفه ارائه شده است، این موضوع را بررسی کرده اند. 🍀 ایشان در این جلسه در ابتدا دلیل و میزان اهمیت یادگیری آثار قدما و گذشتگان علم را بیان می کنند و سپس روشی زودبازده و کارآمد را برای مطالعه و تحصیل این آثار بیان می کنند و به مناسبت موضوع بحث و مخاطب، این بحث را در موضوع فلسفه تطبیق می کنند و با مثال هایی آن را تبیین می کنند. 🍀 این مدل از کار در مقطع سطوح عالی و تحصیلات تکمیلی، در واقع الگویی صحیح برای پژوهش در این مقاطع است. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/052-jayegahe-asare-gozashtegane-elm-v-raveshe-tahsile-anha@almorsalat.mp3 📌این صوت مربوط به اولین جلسه مشاوره درس اسفار در گروه فلسفه موسسه اسراء در سال 97 است @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت دوم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. 📌مشاهده در اینستاگرام👇 instagram.com/tv/CDMZ3zsHs4O/?igshid=1jay0itc4f62n 📌مشاهده در آپارات aparat.com/v/EGrUJ @almorsalaat
🌀روحیه جهادی 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۴/۱۰/۱۴ 🔹جهادی حرکت کنید. ما از اول انقلاب، هر کار بزرگی که توانسته‌ایم انجام بدهیم، به برکت و بلندپروازی و کار جهادی بوده است. ... روحیه‌ی  یعنی چه؟ یعنی اعتقاد به این که «ما میتوانیم»؛ و کارِ بی وقفه و خستگی ناپذیر و استفاده از همه‌ی ظرفیت وجودی و ذهنی و اعتماد به . 📌پ.ن: حوزه هم اگر بخواهد کار بزرگی در طراز گام دوم انقلاب انجام دهد، نیاز است که ما طلاب و مسئولین حوزه، داشته باشیم. @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت سوم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. 📌مشاهده در آپارات aparat.com/v/TdEGA @fater290
☑️ طرح کلی کتاب شیخ انصاری 🔰 استاد علی فرحانی 👈 کتاب ، دارای سه بحث کلی (مکاسب محرمه، بیع، خیارات) می باشد. یکی از سوالات در مورد این کتاب این است که آیا این سه مبحث، سه موضوع مستقل اند که در یک کتاب جمع شده اند یا بین آنها ارتباط برقرار است و ابواب کتاب مکاسب دارای یک نظم واحد و مرتبط به هم است؟ 👈استاد در این صوت، این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند و در ضمن آن به مباحثی همچون کتب فقهی و تفاوت بین عنوان و عنوان پرداخته اند. 👈مباحث مطرح شده در این صوت، در فهم کتاب مکاسب و حل اشکالاتی که به نظرات شیخ می شود، بسیار راهگشاست. لذا کسانی که قصد تحصیل مکاسب را دارند، حتما گوش کنند. 📌 بخشی از جلسات اول و دوم تدریس مکاسب، مبحث اجازه و رد، ۹۸/۶/۲۴.۲۵، مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/fegh/tarhe-koli-ketabe-makaseb@fater290.mp3 @fater290
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ مقام شهدا، مقامی بالاتر از عرفا 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۲۲ 🔺شهید عزیز در درجات عالی قُرب الهی و فارغ از همه‌ی گرفتاری‌هایی که ما در درون خودمان داریم، متنعّم به نعمتهای الهی است. ... این مقام به عقل ماها نمیرسد ... نه‌اینکه ما به این مقام نمیرسیم، اصلاً به عقلمان نمیرسد این مقاماتی که شهدا دارند. بعضی از بزرگان ما و علمای ما، پنجاه سال، شصت سال عبادت کردند، ریاضت کشیدند، تأمّل و تفکّر کردند، به مقاماتی رسیدند، مقامات خیلی خوبی است؛ این جوانها غالباً از آن مقاماتی که عرفای برجسته‌ی ما در طول سالهای متمادی به آنها رسیدند، عبور کردند و از آن مقامات بالاتر رفتند؛ اخلاصشان این است. ... خوشا به حالشان؛ ما به حال اینها غبطه میخوریم. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🌐 این کلیپ👆 بخشی از بیانات شهید از شهدای شهرستان در مورد مقام شهدا و فضای جبهه هاست. این شهید والامقام از مصادیق بارز بیانات رهبری است. @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت چهارم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. 📌مشاهده در آپارات aparat.com/v/Hlr2x @fater290
📚ولاءها و ولایت ها 🔰استاد شهید مطهری 🔸همینطور که از نام این کتاب پیداست، این کتاب در موضوع «ولایت» است. ایشان پس از بررسی معنای «ولایت»، اقسام آن را تک به تک تبیین می کنند. اوج این کتاب، بحث «ولایت تکوینی» است. ایشان «ولایت تکوینی» را توضیح می دهند و بیان می کنند که هدف انسان از زندگی و انجام دستورات دینی، رسیدن به مقام «ولایت تکوینی» است و که خود را دارای بالاترین درجات «ولایت تکوینی» است، حامل ولایت و قافله سالار اهل ولایت است و وظیفه هدایت باطنی انسان ها را به عهده دارد. 🔸آشنایی بنده با این کتاب به دوران دانشجویی برمی گردد. حجت الاسلام مرحوم استاد (ره)، بعضی روزهای هفته بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشکده، این کتاب را برای دانشجویان تدریس می کردند. خدا این استاد بزرگوار را با صاحب اصلی ولایت، امیرالمومنین (ع) محشور فرماید. 🔸حتما این کتاب را در این ایام مبارک دهه ولایت بخوانید. لینک دانلود کتاب👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/shahidmotahari/velaha-n-velayatha.pdf محسن ابراهیمی @almorsalaat
🔉🔉 : ولاءها و ولایت ها 🔰حجت الاسلام سید مجتبی جواهری ♦️این کتاب در اصل مقاله ای از استاد شهید مطهری درباره ولایت بوده که پس از توضیح مختصری درباره واژه ولایت، به معانی و اصطلاحات قرآنی آن می پردازند. ♦️ولایت به ولاء منفی و ولاء مثبت تقسیم شده و ولاء مثبت یک معنای "عام "داشته که مربوط به ارتباط و تعلق مومنین در عرض یکدیگر است و یک معنای خاص که مربوط به خدا و رسول اکرم و اهل بیت علیهم السلام است. ولاء خاص نیز دارای شئونی است مثل محبت، امامت و زعامت. یکی از مهمترین شئون ولایت خاص "ولایت تصرف" یا "ولایت معنوی" است که عمده مباحث کتاب معطوف به آن است. ♦️در این سه جلسه، پس از مروری کلی بر معانی و اقسام ولایت، توجه اصلی، معطوف به شأن ولایت تصرف در معنای ولایت خاص است. ♦️مطابقت دیدگاه شهید با اندیشه های استادشان مرحوم علامه طباطبایی (قدس سره) از نکات مهم مباحثی است که در این سه جلسه در موسسه میقات قم بیان شده است. ♦️در پایان بعضی از لوازم نگاه مصنف به مسأله ولایت در سلوک معنوی و حیات باطنی بیان می گردد. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/velaha-v-velayatha-s.mojtaba.javaheri/ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قطعه فیلمی از آیت الله بهجت در مورد اینکه اجنه یا شیعه اند و یا کافر @fater290
♨️حقیقت در قرآن در نگاه علامه طباطبایی بر اساس تفسیر المیزان 🔰استاد علی فرحانی این جلسه، بیانات استاد علی فرحانی در روز عید غدیر ۱۳۹۸ در جمع عده ای از طلاب و دانشجویان در قم است. استاد بر اساس بیانات علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، حقیقت ولایت در قرآن را تبیین می کنند. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/ahlebeit/velayat-dar-qoran.mp3 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت پنجم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. 📌مشاهده در آپارات aparat.com/v/PAQ0i @fater290
📚امامت و رهبری 🔰استاد شهید مطهری 🔹این کتاب در واقع تبیین نظریه شیعه در مسئله امامت است. ایشان در ابتدا مراتب امامت را بیان می دارند و پس از مشخص کردن محل نزاع در مسئله امامت، دیدگاه شیعه و ادله آن را بیان می کنند. 🔹علاوه بر موضوع اصلی کتاب، دو نکته قابل توجه در این کتاب وجود دارد: ۱- مقدمه این کتاب در تبیین معنای صحیح وحدت بین شیعه و سنی بسیار قابل توجه است ۲- ایشان در دو موضع از کتاب میفرمایند که عرفا و متصوفه، نظریه انسان کامل و ولایت تکوینی را از مذهب شیعه اخذ کرده اند. 🔹حتما این کتاب را بخوانید. @fater290
🌀ماهیت؛ قبل و بعد از هل بسیطه 📝 توضیحی پیرامون یکی از شروط مقدمات برهان 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار 💠 یکی از قوانین محوری در حکمت و منطق مشاء تفکیک بین قبل از و بعد از آن است. این قانون در سراسر آثار حکمی و منطقی قابل مشاهده است و اگر کسی به آن توجه نکند در فهم دلالت عبارات آن ها و هم چنین پیکر بندی مسائل آن ها به مشکل بر خواهد خورد. به طور طبیعی این مشکل در حکمت و فلسفه علامه نیز قابل مشاهده است زیرا ماهیت و احکام آن در این دو نظام فلسفی نیز مورد بحث قرار می گیرد و اعتقاد به اصالت وجود، در نظام احکام ماهیت تغییر جدی به وجود نمی آورد بلکه مسائل دیگری را به فلسفه می افزاید. برای درک ملموس تر این مساله می توان مباحثی مانند استدلال نخست اصالت وجود، تخصصات وجود، تقسیم وجود به ذهنی و خارجی، احکام ماهیت، مقولات عشر و قوه و فعل را مروری دوباره کرد. 💠یکی از مشکلاتی که متون معاصر منطق و فلسفه به وجود آورده اند در رابطه با همین مساله است. کتاب المنطق جناب مظفر در بُعد منطقی ماجرا و کتاب آموزش فلسفه آیت الله مصباح (حفظه الله) و هم چنین تقریر شایع از کتاب بدایه الحکمه که از ذهن نظام یافته بر اساس آموزش فلسفه ارائه می شود را می توان با این قانون محوری محک زد. البته این امر نیازمند بحثی تفصیلی تر است اما اشاره ای کوتاه به چند نکته از کتاب می تواند جنبه منطقی ماجرا را کمی روشن کند. 💠مطابق اعتقاد مشاء، ماهیت قبل از هل بسیطه با ماهیت متفاوت است و ماهیت محققه احکامی دارد که ماهیت من حیث هی ندارد. ریشه اصلی این تفاوت ها که احکام متعدد دیگری را در پی دارد، ترتب آثار وجودی بر ماهیت محققه است. ماهیت قبل از تحقق و در مرتبه تقرر ذاتی آن جز ذات و ذاتیات نیست و نسبت به وجود و عدم، تساوی دارد و به تعبیر دیگر عنصری است. عنصر بی اثر از مدار علیت خارج است زیرا علیت قانون حاکم بر تحقق است و به همین دلیل ماهیت تنها پس از تحقق می تواند نسبت به اعراض خود علیت داشته باشد بلکه اطلاق به ذاتیات ماهیات قبل از تحقق نیز صحیح نیست و علیت آن ها تنها پس از تحقق پا می گیرد. 💠این تفاوت، مبدا تصدیقی سلسله ای از مسائل منطقی است به طور مثال تفاوت عرض لازم و مفارق در باب ذاتی و عرضی، تفاوت ماده و صورت با جنس و فصل در اعتبار آن ها به صورت بشرط لا و لابشرط، تفاوت حد اسمی و حد حقیقی در باب معرف، تناظر حمل اولی و ترکیب اتحادی در باب کلیات خمس، تفکیک محمول من صمیمه از محمول بالضمیمه در باب حمل، تفکیک علل قوام از علل ایجادی در باب برهان و در نهایت تفکیک ذاتی و غریب در باب برهان نمونه ای از این مسائل هستند اما آن چه را که در این میان می توان مهم ترین ثمره این تفکیک ها دانست برآمده از آن ها و حاکم بر علم منطق است؛ زیرا کارآیی یک علم و ثمرات آن تنها از برخاسته از مسائل آن ناشی می شود؛ یعنی علم به عنوان یک حقیقت و با حیثیت آن منشا آثار خواهد بود (آنچه حکما در باب تمایر علوم در نظر دارند همین نکته است.) و علم منطق نیز چنین است. 💠منطق دانان مشائی و در راس آن ها ابن سینا(ره) با توجه به توضیح فوق پیکر بندی منطق را با محوریت انجام می دادند و علاوه بر تصدیقات، باب را نیز نیازمند باب برهان می دانستند. اما کتاب المنطق چنین نظمی ندارد و به همین دلیل است که رئیسی ترین باب منطق یعنی باب «مشارکت الحد مع البرهان» را از مباحث خود جا انداخته است. این اشتباه اساسی نه تنها علم منطق را از هدف خود باز می دارد بلکه در مقام آموزش نیز ذهن خواننده را از آن چه که این علم هست منحرف می کند و در نهایت ارتباط ذهنی دانش آموز معاصر را با گذشته این علم قطع می کند. 💠همانطور که گفتیم این اشتباه اساسی ناشی از عدم توجه کافی به قانون فوق الذکر است که مرحوم مظفر نیز از آن مصون نبوده است. شواهد متعددی را می توان از عبارات ایشان در تایید این نکته بر شمرد اما به یکی از عبارات صریح ایشان در این رابطه اکتفاء می کنیم زیرا این عبارت در موطن اصلی این بحث توسط ایشان نوشته شده است و تسامح در آن نشان از کمال بی دقتی است. 💠جناب مظفر در مقام توضیح اصلی ترین شرط چنین می فرمایند که : ان تکون مناسبه للنتائج و معنی مناسبتها ان تکون محمولاتها اولیه لموضوعاتها لان لایفید الیقین بما لایناسبه لعدم بینهما؛ایشان سپس در ادامه به نقل عبارت خود بوعلی می پردازند که گفته است: فان الغریبه لاتکون عللا و لو کانت المحمولات البرهانیه یجوز ان تکون غریبه لم تکن مبادی البرهان فلاتکون مبادی البرهان عللا للنتیجه؛ 💠جناب مظفر در این عبارت می گوید که باید بین موضوع و محمول علیت طبیعی برقرار باشد تا یک گزاره بتواند مقدمه برهانی باشد و به همین دلیل عوارض غریب صلاحیت مقدمیت در برهان را ندارند؛ اما باید دانست که علیت طبیعی اصطلاحی در مقابل است که مربوط به باب کلیات خمس و ناظر به علل قوام است بنابراین استفاده از آن در باب برهان ناکافی است. می دانیم که باب برهان مربوط به تجمیع علل اربعه و ناظر به تحقق ماهیات است بنابراین باید از علت تامه شئ سخن بگوییم نه علیت طبیعی؛ جالب آن که ایشان بلافاصله عبارات بوعلی را نقل می کنند و با این حال به دقت عبارت او توجهی نمی کنند. ۹۹/۵/۱۸ @fater290
👆👆 ضمن عرض سلام و تبریک ایام 🔸پیشنهاد میکنم که مجموعه صوتی را (خصوصا بخش اول و دوم) بشنوید. eitaa.com/fater290/1014 بعد از استماع این جلسات اگر سوالی بود، در خدمتم. @fater290
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢وجود رابط از دیدگاه امام خمینی و علامه طباطبایی 🔰استاد علی فرحانی 📌بخشی از ۴مین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی و علامه طباطبایی ⬇️مجموعه این جلسات (تاکنون ۵جلسه) را از لینک زیر دانلود کنید👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @fater290
🌸میلاد آقا موسی بن جعفر (ع) مبارکباد. @fater290
💢تأثير مقتضيات زمان در شکل مبارزه‌‌‌‌‌ 🔰استاد شهید مطهری 🔸ساير ائمه چرا شهيد شدند؟ آنها که تاريخ نشان نمي‌‌‌‌‌دهد که در مقابل دستگاههاي جور زمان خودشان قيام کرده و شمشير کشيده باشند. آنها که ظاهر سيره‌‌‌‌‌شان نشان مي‌‌‌‌‌دهد که روششان با روش امام حسين متفاوت بوده است. 🔸جواب اين است: اشتباه است اگر ما خيال کنيم روش ساير ائمه با روش امام حسين در اين جهت اختلاف و تفاوت داشته است. برخي اين‌‌‌‌‌طور خيال مي‌‌‌‌‌کنند، مي‌‌‌‌‌گويند: در ميان ائمه، امام حسين بنايش بر مبارزه با دستگاه جور زمان خود بود ولي ساير ائمه اين اختلاف را داشتند که مبارزه نمي‌‌‌‌‌کردند. اگر اين‌‌‌‌‌جور فکر کنيم سخت اشتباه کرده‌‌‌‌‌ايم. تاريخ خلافش را مي‌‌‌‌‌گويد و قرائن و دلايل همه برخلاف است. 🔸بله، اگر ما مطلب را جور ديگري تلقي کنيم، که همين جور هم هست، هيچ وقت يک مسلمان واقعي، يک مؤمن واقعي- تا چه رسد به مقام مقدس امام- امکان ندارد که با دستگاه ظلم و جور زمان خودش سازش کند و واقعاً بسازد، يعني خودش را با آن منطبق کند، بلکه هميشه با آنها مبارزه مي‌‌‌‌‌کند. تفاوت در اين است که شکل مبارزه فرق مي‌‌‌‌‌کند. يک وقت مبارزه علني است، اعلان جنگ است، مبارزه با شمشير است. اين يک شکل مبارزه است. و يک وقت، مبارزه هست ولي نوع مبارزه فرق مي‌‌‌‌‌کند. در اين مبارزه هم کوبيدن طرف هست، لجنمال کردن طرف هست، منصرف کردن مردم از ناحيه او هست، علني کردن باطل بودن او هست، جامعه را بر ضد او سوق دادن هست، ولي نه به صورت شمشير کشيدن. 🔸اين است که مقتضيات زمان در شکل مبارزه مي‌‌‌‌‌تواند تأثير بگذارد. هيچ وقت مقتضيات زمان در اين جهت نمي‌‌‌‌‌تواند تأثير داشته باشد که در يک زمان سازش با ظلم جايز نباشد ولي در زمان ديگر سازش با ظلم جايز باشد. خير، سازش با ظلم هيچ زماني و در هيچ مکاني و به هيچ شکلي جايز نيست، اما شکل مبارزه ممکن است فرق کند. ممکن است مبارزه علني باشد، ممکن است مخفيانه و زير پرده و در استتار باشد. 🔸تاريخ ائمه اطهار عموماً حکايت مي‌‌‌‌‌کند که هميشه در حال مبارزه بوده‌‌‌‌‌اند. اگر مي‌‌‌‌‌گويند مبارزه در حال تقيه، «تقيه» از ماده «وَقْي» است، مثل تقوا که از ماده «وَقْي» است. تقيه معنايش اين است: در يک شکل مخفيانه‌‌‌‌‌اي، در يک حالت استتاري از خود دفاع کردن، و به عبارت ديگر سپر به کار بردن، هرچه بيشتر زدن و هرچه کمتر خوردن؛ نه دست از مبارزه برداشتن، حاشا و کلّا. روي اين حساب است که ما مي‌‌‌‌‌بينيم همه ائمه اطهار اين افتخار را- آري اين افتخار را- دارند که در زمان خودشان با هيچ خليفه جُوري سازش نکردند و هميشه در حال مبارزه بودند. 📚سیری در سیره ائمه ص۱۵۳ @fater290