eitaa logo
مجله الکترونیکی اخوت
644 دنبال‌کننده
373 عکس
321 ویدیو
6 فایل
﷽ 💠 رسانه‌ی بازخوانی اندیشه وحدت و برادری 🌱 جایی برای وحدت و تقریب ادیان و مذاهب ☀️✨ مجله علمی رسانه‌ای اخوت 🔸 وب‌سایت okhowah.com 🔹 اینستاگرام instagram.com/okhowahmag 🔸 تلگرام t.me/okhowahmag مشتاق شنیدن از شما📩: @Hadi_hri72 ‌‌
مشاهده در ایتا
دانلود
💠وحدت عملی با نماز خواندن پشت‌سر اهل‌سنت 📌علامه عسکری: 🔻ما امروز نیاز به وحدت در همه زمینه‌ها داریم که مثلا در عرصه اقتصادى از طریق تشکیل بازارهاى مشترک اقتصادى نظیر بازار مشترک اروپا دست‌یافتنى است. البته ایجاد چنین وحدتى وظیفه دولتهاى اسلامى است، نه وظیفه ما. وظیفه ما علما و همه متفکران اسلامى در سراسر گیتى و دانشمندان جهان اسلام و رهبران فکرى امت اسلامی، ایجاد همبستگى میان مسلمانان است. اینان باید وحدت اسلامى را برقرار کنند، و اینکه چگونه وحدت اسلامى تحقق مى‌یابد، این جانب اندیشه‌اى در ذهن دارم که مطرح مى کنم؛ وحدت اسلامى به دو نوع تقسیم مى‌شود: 1 - وحدت علمى 2 - وحدت عملى 🔻وحدت علمی براى تحقق وحدت علمی، باید به بحث‌وبررسى و مطالعه مسائل مورد اتفاق و اختلاف میان مکتب اهل بیت‌علیهم‌السلام و روش خلفا بپردازیم. اما مهمترین موارد اتفاق، عبارتند از: 1 - قرآن کریم ما مسلمانان در تمام دنیا قرآنى اعم از چاپی، خطى و مکتوب به خط کوفى و نسخ یا هر خط دیگرى جز همین قرآن نداریم و قرآن دیگرى جز آن، در هیچ شهر یا خانه اى و نزد هیچ مسلمان و غیرمسلمانى یافت نمى‌شود. پس این بدگوییهاى ما از یکدیگر براى چیست؟! ما باید بر گرد قرآن جمع و با یکدیگر متحد شویم. 2 - سنت پیامبرصلى الله علیه وآله همه مسلمانان دنیا اتفاق نظر دارند بر اینکه [باید] به آنچه در سنت رسول خداصلى الله علیه وآله آمده، عمل کنند، و هیچ مسلمانى یافت نمى‌شود که قائل به این حرف نباشد. 🔻وحدت عملى در این باره از باب مثال عرض مى‌کنم: ما در مکتب اهل‌بیت‌علیهم‌السلام حکمى داریم مبنى بر اینکه «هر کس در نماز بسم‌الله الرحمن الرحیم نگوید نمازش باطل است‌»، و نمى‌توان به او اقتدا کرد ولى با توجه به اینکه برادران حنفى مذهب ما چنین عقیده‌اى ندارند و حمد را بدون «بسم‌الله»‌ قرائت مى‌کنند، از ائمه ما در کتاب «وسائل الشیعه‌»، در سه حدیث از امام صادق‌علیه‌السلام آمده است که فرمود: «من صلى خلفهم کان کمن صلى خلف رسول الله‌»، (یعنی؛ کسى که پشت‌سر آنان نماز بخواند، مانند آن است که پشت‌سر رسول خداصلى الله علیه وآله نماز خوانده است)، با اینکه آن امام [جماعت] حنفى «بسم‌الله»‌ نمى‌گوید... امام صادق‌علیه‌السلام به راوى دیگرى فرمود: «یا اسحاق! اتصلى معهم فى المسجد؟ قال: قلت نعم، قال: «صل معهم، فان المصلى معهم فى الصف الاول کالشاهر سیفه فى سبیل الله»؛ اى اسحاق، آیا با آنان [مخالفان] نماز مى‌گزاری؟ گفتم: آری؛ فرمود: با آنان نماز بگزار، همانا، نمازگزار با آنان در صف اول، مانند کسى است که در راه خدا شمشیر کشیده است. بدین سان وحدت عملى تحقق مى‌یابد. 📚منبع: مقاله علامه در روزنامه رسالت چهار‌شنبه ۲۸‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۶۲۴۸ 📎https://www.instagram.com/p/CT4-jJ4sGjj 💎متن کامل مقاله در okhowah.com/fa/13867 @okhowahmag .........
💠اهل سنت فرزندان ما هستند... 📣 آیت الله سید رضی شیرازی 📌از مرحوم میر سید حسین فشارکی برادر زاده سید محمد فشارکی در ایام جوانی در مشهد شنیدم که فرمود: در سامراء بین طلبه ای و بقالی که از اهل سنت بود نزاعی در گرفت. این نزاع کم کم گسترش پیدا کرد به طوری که عده ای از اهل سنت تحریک شدند و خانه میرزای شیرازی - صاحب فتوای تحریم تنکابو - را سنگسار کردند. عشایر اطراف که شیعه بودند از قضیه با خبر می شوند. خدمت میرزا می آیند و از محضر میرزا اجازه می خواهند تا اهل سنت را که نسبت به شیعیان و ایشان بی ادبی کرده اند سرکوب کنند. 📌مرحوم میرزا درخواست را نمی پذیرد. مساله رنگ سیاسی می گیرد. روس و انگلیس می خواهند از جو به وجود آمده استفاده کنند. سفیر روس و انگلیس از بغداد به سامرا می آیند و از مرحوم میرزا درخواست ملاقات می کنند. مرحوم میرزا آنان را نمی پذیرد. 📌والی عثمانی و نماینده سلطان عبدالحمید در بغداد وقتی از این قضیه مطلع می شود خوشحال شده و به سامراء می آید. اجازه ملاقات می گیرد. مرحوم میرزا به او اجازه ملاقات می دهد. به آقا عرض می کند: اجازه بدهید این متجاسرین را تنبیه کنیم. آقا می فرماید: اینان فرزندان ما هستند که با هم نزاع کرده اند. خودمان آن را حل خواهیم کرد. 📌والی عثمانی از مرحوم میرزا تشکر می کند و پس از آن ملاقات ماوقع را به سلطان عبدالحمید گزارش می دهد. سلطان عبدالحمید به میرزا تلگراف می زند و پس از تشکر می نویسد: به خاطر این اسائه ادبی که به حضرت عالی شده است، هر دستوری بدهید در حق متجاسرین اجرا می کنیم. میرزا در پاسخ می نویسد: ما آنان را عفو کردیم. 📌مرحوم میرزا با این برخورد کریمانه خود چنان ایجاد الفت و محبت می کند که عمویم مرحوم آقا میرزا حسن می گفت: تا این اواخر پیر مردهای اهل سنت سامراء که آن واقعه را به یاد داشتند می گفتند: نحن الطلقاء. زیرا میرزا هر کاری که می خواست می توانست در حق ما انجام بدهد ولی ما را عفو کرد. 📚 مجله حوزه، شماره ۵۰ و ۵۱، سال ۱۳۷۱ 📎https://www.instagram.com/p/CUF46TzMUXv/ @okhowahmag
💠خلبان شهید اهل سنت و آرزوی زیارت مشهد 🔻سردار فضلی با بیان این که در مسیر شهادت، شیعه و سنی فرقی ندارد، اظهار داشت: یکی از امیران ارتش برایم نقل کرد که به منزل شهید خلبان خالد حیدری که از شهدای اهل تسنن میباشد، رفتم. این شهید بزرگوار در روزهای آغازین جنگ که ایران مورد حمله رژیم بعث قرار گرفته بود به عنوان خلبانی مقتدر در حمله 140 فروندی هوایی ارتش ایران شرکت نمود. 🔻روزی به مناسبتی در منزل ایشان مراسمی برگزار میشود، همسر شهید از خالد درخواست میکند که یک روز ماموریت خویش را به عقب بیاندازد. شهید حیدری در پاسخ به ایشان میگوید: به دو علت نمیتوانم این ماموریت را به عقب بیاندازیم اول این که امروز جنگی بر ما تحمیل شده و به مردم شریف ما تنگ آمده است. من به عنوان رزمنده مدافع مردم و کشورم باید به این ماموریت بروم. دومین دلیل این است که من اهل تسنن هستم و باید بروم تا مبادا تداعی شود که در دفاع از ایران اسلامی تفاوتی بین شیعه و سنی وجود دارد. 🔻این شهید خلبان فرزند دختری داشت که چند ماه بیشتر از عمرش نگذشته بود که پدر عازم ماموریت میشود. ایشان به نقل از آن امیر ارتشی تصریح کرد: ما طی سالهای 59 تا 91، بارها به خانه این شهید مراجعه میکردیم. به دخترش گفتم که شما وقت ازدواجتان است چرا پاسخ بله به خواستگارها نمیدهید. دخترش گفت: من بدون اجازه پدرم ازدواج نمیکنم. گفتم: پدر شما شهید شده است و ممکن نیست هم روزی پیکرش برگردد. دختر نگاهی کرد و گفت: «منتظر پدرم میمانم». 🔻چند روز بعد سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین خبر داد که پیکر پنج خلبان شهید در خاک عراق تفحص شده است که یکی از آنها شهید "خالد حیدری" است. این خبر که منتشر شد، فضای خانه و شهر عطر دیگری گرفت و چشم انتظاری دختر به پایان رسید. 🔻روزی که پیکر شهید را آوردند، جمعیت زیادی از مردم خوزستان، کاروانهای راهیان نور به مرز شلمچه آمدند. با تصمیم ستاد ارتش این شهدا به تهران و سپس جهت زیارت بارگاه امام رضا(ع) به مشهد برده شدند. در میان آن 5 شهید خلبان تنها این شهید اهل تسنن بود و باید از خانواده شهید حیدری برای زیارت اذن گرفته میشد. زمانی که این موضوع را با همسر شهید حیدری مطرح کردند، همسر شهید گفت: «یکی از آرزوهای آرمانی همسرم این بود که روزی به محضر امام معصوم علی ابن موسی الرضا(ع) برود.» 📚منبع: خبرگزاری دفاع پرس 📎https://www.instagram.com/p/CUK_uBWMUjO/ @okhowahmag ...........
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠فریاد لبیک یا حسین علمای اهل سنت فلسطینی در حرم سیدالشهدا علیه السلام @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عشق و علاقه اهل‌سنت بلوچستان به امام رضا علیه السلام 📌شهادت امام رئوف بر عموم مسلمین تسلیت @okhowahmag
💎تقوا، عامل وحدت 📌آیت الله حائری شیرازی: 🔻نخ تسبیح دیده نمی شود؛ اما همین که دانه های تسبیح با هم اند، می گویید نخی در بین این دانه ها وجود دارد. تقوا مثل این بند تسبیح است؛ جماعتی که با تقوا باشند، مثل تسبيح بند کرده اند؛ صد دانه هستند، اما بوسیله این بند تسبیح یکی شده اند. اگر تقوا از دست برود، مانند آن است که بند تسبیح پاره شود، هر دانه ای به طرفی می رود و همه چیز گم می شود. انسان های باتقوا همدیگر را پیدا می کنند. وقتی که انسانها باتقوا شدند، با هم جور درمی آیند؛ نه تنها صد نفرباتقوا یکی می شوند، چند میلیون نفر هم یکی می شوند، امام«قدس سره» در این چند سال مردم را به وسیله تقوا متحد کرد. هر کسی مطیع حرف امام شد و نخ تقوا از او عبور کرد، با جامعه یکی شد، و امام از مجموع اینها یک «امت» ساخت. 📚کتاب تمثیلات، جلد اول، ص۲۲ @okhowahmag
⚡️نسبت تقیه خوفی با وحدت اسلامی ✍مهدی مسائلی در تعریف گفته‌اند: تقیه مخفی نمودن حق از دیگران یا اظهار خلاف آن است به جهت مصلحتی که مهم‌تر از مصلحت اظهار آن است. تقیه را معمولاً به‌لحاظ انگیزه و علتش به دو نوع «خوفی یا حفظی» و «مُداراتی یا تحبیبی » تقسیم می‌کنند. تقیه‌ای که در بحث وحدت اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کند تقیه‌‌ی مداراتی است درحالی‌که آنچه معمولا از تعبیر تقیه به ذهن مردم خطور می‌کند تقیه‌ی خوفی است. تقیه‌ی خوفی به‌این‌معنا است که اگر فردی احتمال دهد به‌سبب انجام عمل یا اظهار عقیده‌اش، مخالفان مذهبی به یکی از موارد دین، جان، ناموس و مال و آبرو خودش یا دیگران دست‌درازی می‌کنند، باید برای حفظ آن‌ها از آشکارساختن نظر یا عمل دینی خودداری کند یا حتی خلاف آن را اظهار کند. اما تقیه‌ی مُداراتی براثر ترس و به‌منظور حفظ جان و عقیده انجام نمی‌شود؛ و در آن خوش‌برخوردی و معاشرت دوستانه با اهل‌سنت مورد توصیه قرار گرفته است. نقش نداشتن خوف و ضرر در مشروعیت تقیه‌ی مُداراتی موجب می‌شود این تقیه در مناطقی همچون ایران که دین رسمی آن اسلام و مذهب شیعه است، موضوعیت و فعلیت داشته باشد. همچنین اگرچه مفهوم تقیه ملازمه‌ای با پنهان‌کاری دارد، ولی تقیه‌ی مُداراتی در بسیاری از مصادیق آن نیاز به پنهان‌کاری ندارد، بلکه ائمه(ع) برای تحقق آن خواستار خوش‌رفتاری و گفتار پسندیده در معاشرت با اهل‌سنت هستند. به عبارت دیگر نشان دادن خصوصیات و امتیازات عِلمی و عَمَلی شیعه در تعامل با اهل‌سنت، نگاهی واقع‌گرایانه نسبت به تشیع را به وجود می‌آورد. کتاب بنده با عنوان «پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت» ابعادی از تقیه‌ی مداراتی را در سخنان و سیره امامان اهل‌بیت(ع) بررسی کرده است، اما سخن ما در اینجا حول این مطلب است که نسبت تقیه‌ی خوفی با وحدت اسلامی چیست؟ تقیه‌ی خوفی در جایگاه خودش یکی از قوانین تبلیغی دین است که از وارد شدن خسارات جانی و مالی و حیثیتی به خود فرد و دیگران یا مذهب جلوگیری می‌کند. بعضی از صورت‌های تقیه خوفی در عمل می‌تواند به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان کمک کند ولی بعضی از صورت‌های آن را نمی‌توان یک اصل در تعامل مسلمانان با یکدیگر به‌حساب آورد، بلکه برای تحقق هم‌زیستی اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی باید با زمینه‌های به وجود آمدن تقیه‌ی خوفی مبارزه کرد و اصل موضوعیت یافتن آن را از میان برداشت. مثلا در مواردی که تقیه‌ی خوفی(یا به تعبیری تقیه‌ی حفظی) برای پنهان کردن شیعه‌بودن از اهل‌سنت صورت می‌گیرد، این موضوع نشان از تفکرات و روحیات تکفیری در میان اهل‌سنت آن منطقه دارد و صرف پایبندی به تقیه‌ی خوفی، هم‌زیستی مسلمانان را رقم نمی‌زند، بلکه تقیه‌ی خوفی فقط یک تاکتیک برای حفظ جان شیعیان است و چه‌بسا روحیه‌ی تکفیری در بستر آن شدت نیز پیدا بکند. گاهی نیز این برخورد تکفیری نسبت به موارد جزئی‌تری مانند برداشت‌های فقهی و اجتهادها و نظراتِ کلیِ کلامی صورت می‌گیرد که این موارد نیز باید با به رسمیت شناختن تشیع به عنوان یک مذهب اسلامی از میان برود، همان‌گونه که در گذشته مذاهب فقهی اهل‌سنت نسبت به برداشت‌های فقهی یکدیگر حساس بودند و به خاطر نگاه‌های متفاوت فقهی به جنگ یکدیگر می‌رفتند، اما هم‌اکنون پیروان این مذاهب اختلاف نظر فقهی را به رسمیت می‌شناسند و حساسیتی بر تفاوت‌ نظرات فقهی ندارند. پس در کل می‌توان گفت تقیه‌ی خوفی(حفظی) اگر برای پنهان کردن عنوان تشیع یا هویت عمومی و تمایز‌های فقهی و اعتقادی تشیع باشد، فی‌نفسه در مسیر تحقق هم‌زیستی و وحدت اسلامی نیست، بلکه باید با زمینه‌های به وجود آمدن آن مبارزه کرد. البته هم‌اکنون در بیشتر نقاط دنیای این تقیه برای شیعیان موضوعیت ندارد. اما گاهی تقیه‌ی خوفی در اصول مذهبی تشیع یا فروع فقهی آن نیست، بلکه در جزئیات یا حاشیه‌های اعتقادی و تاریخی است. پنهان‌کاری و محافظه‌کاری در بیان عمومی این اعتقادات هویت تشیع را مخفی نمی‌کند. این نوع از محافظه‌کاری گاهی در درون مذهب نیز وجود دارد و بسیاری از مطالب دشوار دینی یا مذهبی برای افراد عادی نقل نمی‌شود. در روایت معروفی امام سجاد(ع) فرموده است: «وَاللَّهِ، لَوْ عَلِمَ‏ أَبُوذَرٍّ مَا فِي‏ قَلْبِ‏ سَلْمَانَ‏ لَقَتَلَهُ؛ به خدا اگر ابوذر می‏دانست آنچه در دل سلمان بود. او را می‌کشت(یا جان از کف می‌داد)» بر این اساس چنین مواردی از تقیه‌ی خوفی نه تنها جان یا مال افراد را حفظ می‌کند، بلکه دین و مذهب را از درگیر شدن در فتنه‌ها حفظ می‌کند و اصل را فدای فرع، و متن را قربانی حاشیه نمی‌کند. از این رو در روایتی از امام حسن عسکری( ع) روایت شده است: «انجام دهنده تقیه‌ای که امتی با واسطه آن اصلاح می‌شود، پاداشی به قدر همه‌ی آن امت دارد، اما اگر در چنین موردی ترک تقیه گوید و امتی به هلاکت افتد، شریک جرم هلاک کننده خواهد بود.»( تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)، ص321.) ......... @azadpajooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️رهبری از مراسمات نهم ربیع رنجیده خاطر هستند.. 📌گفتگو با حاج علی انسانی-شاعر و مداح اهلبیت(ع) @okhowahmag
⛔️ما با شرور درگیریم نه با مردم بلوچ! 📌سردار محمد شعبانی، فرمانده سابق نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان: شهید بروجردی در کردستان می گفت که ما با کفر می جنگیم و نه با کرد؛ در سیستان و بلوچستان نیز شهید شوشتری می گفت: - ما با شرور درگیریم، نه با مردم بلوچ. آنان جزو منابع ملی نظام ما هستند. حساب آنان با ضدانقلاب و فرقه های ضاله جداست... می گفت: - ما باید دست روی مشترکات دینی بگذاریم و نه اختلافات مذهبی. جوان بلوچ باید احساس تعلق کند. بلوچ تشنه محبت است. استراتژی شهید شوشتری به کارگیری محبت به جای گلوله بود. 📚شهیدان همبستگی، ص ۴۱۱ 🔻۲۶مهر سالروز شهادت سردار شوشتری که با آغاز هفته وحدت مصادف شده است، گرامی باد.. @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️چراا مقبره ابولؤلؤ بسته شد؟! 📌حجت الاسلام ایمان عادلی، به نقل از آیت الله تسخیری @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠وحدت یک امر اصولی است نه تاکتیکی.. 📌رهبر انقلاب، در دیدار با مهمانان کنفرانس وحدت @okhowahmag
📌فضیل بن یسار از امام صادق(ع) نقل می‌کند که فرمود: 🔻مسلمان برادر مسلمان است بر او ستم نمیکند ، او را فریب نمی دهد و تنهایش نمی گذارد و غیبت او را نمی کند و به او خیانت نمی ورزد و محرومش نمی دارد. 📚الکافی، ج2/حدیث 11 @okhowahmag
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️چرا برخی احادیث وحدت و همدلی را حمل بر تقیه خوفی میکنند؟! 📌حجج الاسلام و المسلمین رفیع‌پور تهرانی و شریعتمداری @okhowahmag 🔻فیلم کامل در صفحه آپارات اخوت https://www.aparat.com/v/gTa9k/
🚫متابعت أهواء ما را متفرقه کشانید... ✍ماموستا ملامحمد ربیعی 🔻تا زمانی که مسلمانان امت واحده بودند و به کتاب خدا و سنت رسول هدی تمسک می کردند. سیادت و فرمانروانیشان، بر معظم جهان برقرار بود، چرا؟ برای اینکه متضامن و منسجم بودند و همانند اعضاء جسدي واحد همدیگر را یاری و حمایت می کردند... 🔻آری متابعت أهواء ما را متفرقه کشانید. و از سریر عظمت بر خاکستر مذلت نشانید. سلطه جویی بغاة طغاة از یک طرف و سلطه پذیری جهال از طرف دیگر مصائب و مأساة آفرید. جمع ما را به فرقه، و عزتمان را به ذلت، و شکوهمان را به ستوه آوردند. یعنی تمام این مصائب و مأساة در دو کلمه خلاصه میگردند: بغی، جهل. بغی حکام خودکامه هنگامه آفرید تا در جو متشنج اختلاف، به اجحاف بپردازد و همه را دشمن همدیگر سازد، و خود بر همه شان بتازد. بعضی را به مکر و خداع بنوازد، و بعضی را در کوره ستم بگذارد.. 🔻اخلاف اسلاف ستم پرور ناحق پذیر سر بزیر آنچنان پنداشته که ایشان را بر ذلت سرشته و بر مسکنت گماشته، و نهال حیاتشان را در مزرعه زجر و نکال کاشته اند مهر سکوت از لب بر نداشتند و بر بغی باغیان گردن گذاشتند. جهاد را فراموش و آوای عناد را در گوش کردند که: «این چیز تقریر است و تقریر برتر از تدبیر!! 🔻«وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ...» به خاطر حفظ مصلحت و بقاء حکومت، ناشنیده و اشک مستضعفان بیچاره و زنان و فرزندان آواره نادیده گرفته شد، آیات جهاد از یاد برفتند و میثاق وحدت و اخوت به شقاق و عداوت تبدیل گردید، و دعوت توحید، به ارعاب و تهدید انجامید هر دسته ای دارای راز سربسته ای شد. حکومتهای بیگانه از حکم الهی خلق را به تباهی کشانیدند و رو سیاهی را به نقد ایمان خریدند. عبید هوی، بدنام و رسوا، دست از حق برداشتند، علم ظلم برافراشتند و آزادگی را زیر پا گذاشتند تا در قيد عبودیت دشمنِ پتیاره بر برادران بیچاره حکومت کنند. امپراطوری عظیم اسلامی را به «دُوَيلات» مراکز علوم و فنون را به «ویلات» و امت واحده را مذاهب عديده تبدیل کردند!! و مزدوران، مرزداران گردیدند !!! آری، بغی و جهل سبب شدند که اختلافات به حد اعلی رسید. و إخاء به علاء انجامید و هر فرقه ای فرقه دیگر کافر و مبتدع نامید و این عداوت و شقاوت نه تنها رسمیت یافت، بلکه تاروپود نسلهای بعدی را بافت، بر خلاف توصیف حضرت حق جل و علا «فأصبحتم بنعمته إخوانا» (أصبحوا ظالمين صماً و عُمیاناً)! ⬅️متن کامل در لینک http://okhowah.ir/fa/13907 🔻🔻🔻 @okhowahmag ......
✅اختلاف شیعه و سنی در فروع است نه اصول! 📌مفسر بزرگ قرآن، علامه طباطبایی: 🔻اگرچه عوامل جدایی از هر سو دامن زده شد و این دو طایفه بزرگ اسلامی را تا آنجا که می توانست، از هم جدا نمود، ولی در عین حال باید متذکر این حقیقت بود که اختلاف آنها در پاره ای از فروع بوده، و در اصول دین با هم اختلافی ندارند، و همچنین در فروع ضروری دین، مانند نماز، روزہ، حج، جهاد و غیر آنها، و در قرآن و کعبه متفق اند. از این رو، رجال صدر اول شیعه، هرگز از صف اکثریت کنار نرفته، و در پیشرفت امور عامه اسلامی، با عموم مسلمین هرگونه تشریک مساعی و بذل نصح می نمودند، چنانکه کتاب و سنت نیز همین معنی را تایید می کنند. روی این اصل، بر عموم مسلمین لازم است که اتفاق خود را در اصول آیین مقدس اسلام در نظر گرفته و از این همه فشار که در این مدت از عوامل خارجی کشیده اند، به خود آمده، تفرقه عملی را کنار گذاشته، در یک صف قرار گیرند، و قبل از آنکه دیگران این مسأله را به عنوان یک حقیقت تاریخی کشف کرده و در کتب تاریخ درج کنند، خود مسلمین این حقیقت را عملا تثبیت نمایند. خوشبختانه عالم اسلام نیز کم کم به این حقیقت دارد پی می برد چنان که شیخ بزرگوار الأزهر، شیخ محمود شلتوت نیز در همین نزدیکی ها این حقیقت را با کمال صراحت لهجه، بیان و اتفاق کامل دینی شیعه و سنی را به همه جهانیان اعلام نمود. البته تا دنیا دنیا است، شیعه باید سپاسگزار این مرد بزرگوار بوده و از روان پاک و عمل بی آلایش وی تقدیر نماید. 📚منبع: کتاب شیعه(مذاکرات و مکاتبات پرفسور کربن با علامه)، چاپ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ص۵۵-۵۶ 📎https://www.instagram.com/p/CWTg_YAMV7D/ @okhowahmag
⛔️آدم عاقل متعصب نیست! 📌آیت الله حسن رمضانی-استاد برجسته فلسفه و عرفان 🔻آیا درباره این بزرگان و دانشمندان از عارفان، فلاسفه و دیگر بزرگان علوم، لزوما باید بفهمیم چه مذهبی داشتند تا حرفشان را بپذیریم ؟ به بیان دیگر، آیا املاک پذیرش حرف منطقی و صحیح، مذهب است؟ ما شیعه کسی هستیم که فرمود: «انظر إلى ماقال و لاتنظر الى من قال»(غرر الحکم) نگاه کن ببین چه می گویند و نگاه نکن چه کسی است که سخن می گوید». آدم دانا و فهمیده همیشه این گونه برخورد می کند و تعصب بر او حاکم نیست. اگر شیعه بگوید فلانی چون سنی است پس حرف هایش غلط است! سنی بگوید فلانی چون شیعه است پس حرف هایش اشتباه است، یا یکی بگوید فلانی چون در مسلک و مذهب و دین ما نیست پس حرفش را گوش نمی کنیم و استدلال‌هایش را هم نمی پذیریم، اینها تعصب است و آدم عاقل و دانا، متعصب نیست. تعصب، یعنی کورکورانه و بی منطق به سبب وابستگی و دلبستگی به این و آن، دنبال حرفی رفتن، این کار اگرچه در واقع، حق هم بوده باشد ارزشی ندارد. در مقابل، عالمانه و منطقی دنبال مطلبی رفتن اگر چه احيانا اشتباهی هم رخ دهد. ارزش دارد و در صورت خطاهم شخص عالم و منطقی، معذور و بلکه ماجور است. خواجه نصیرالدین طوسی -که فخر شیعه دوازده امامی است- با صدرالدین قونوی -که به حسب ظاهر مذهب اهل سنت را داشت - مكاتباتی دارد. شما ببینید چقدر ادب را در مکاتبات با یکدیگر مراعات کرده اند. هرکس حرف معتبر، منطقی و صحیحی بزند، برای ما مقبول است و هرکس سخن غیرمعتبر و غیرمنطقی بگوید هر که باشد و هر دین و مذهبی داشته باشد مورد قبول نیست. این روش ماست. بر فرض مولوی شیعه نباشد، یا حتی مسلمان نباشد، باید دید چه می گوید. اگر قرار بر تعصب باشد کسی هم که مذهب ما را ندارد حاضر نخواهد شد ما مطلبی بشنود و می گوید: فلان عالم چون شیعه است پس حرفش را گوش ندهید، کتابش را نخوانید و مانند آن. اصلا این نوع ردکردن تعصب و عین عوام زدگی و عوام فریبی و شیطنت است. 📚منبع: حدیث سهر، ص ۱۰۷-۱۰۸ @okhowahmag 📎https://www.instagram.com/p/CWYrm0sMgMO/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️تبشیر و دعوت به تشیع نداریم، چون در جامعه تفرقه ایجاد میکند! 🔻آیت الله احمد مبلغی @okhowahmag
💠اول اخوت و صمیمیت، بعد مباحثه اختلافی 📌ماموستا ملا محمد ربیعی: مطرح کردن مسائل خلاف، در مجمع عدل و انصاف، مستلزم جوی پاکیزه و صاف از اتهام و اجحاف است. پس باید ابتداء اخوت را تحکیم بخشید و حلاوت و صمیمیت را به مذاق اشتیاق چشید و پرونده شقاق را در هم نوردید و ریشه کینه را از سینه برکشید، آنگاه در فضائی آکنده از مودت بتحکیم وحدت پرداخت، ساده تر بگویم: «اول پاکسازی، سپس بازسازی». این حرکت پر برکت(وحدت) در «پنج قدم» خلاصه میگردد. قدم اول: اخلاص نیت و صدق طویّت و سلوک در منهج حق برای وصول بحقیقت مطلق، ونیل بکمال، دور از سفسطه و جدال، وتسلح بسلاح علم و ایمان، و استعانت از خداوند مستعان... قدم دوم: پاکسازی کتب و رسالات از طعن و عیبجوئی و تنزیه گفتار و نوشتار از ستیزه و بدگویی، خاموش کردن آتش کینه، فراموش کردن عداوت دیرینه، جلوگیری از تبلیغات تحریک آمیز و مقالات فتنه انگیز، رسانه ها رشته ها را پنبه نسازند و بتخریب دارالتقریب نپردازند، تذکر عوام الناس به محبت و عطوفت، و تزریق رحمت و رافت و جریان خونهای در شریان چه مادامیکه اقلام نویسندگان و زبان گویندگان، همانند سنان بر سینه برادران می نشینند، نفرت می آفرینند، تقرب نفرت زاست نه اختلاف زدا. قدم سوم: رجوع به سه اصل مسلم مصادر تشریع (کتاب و سنت و اجماع) برای رفع خلاف و دفع نزاع... قدم چهارم: در مسائل خارج از سه مصدر تشریعی مذکور، مباحثه و مناظره، دور از مجادله و مکابره، فقط برای تبیین حقیقت و عمل به واقعیت، چه اگر مقصود الزام خصم باشد، کنفرانس به خصومت ختم میشود. قدم پنجم: نتیجه گیری از مناظرات دارالتقریب، بعد از مشاورات و تنقیح و تهذیب، و تقریر آن به زبان های زنده ی جهان و اعلام آن به مسلمانان و تعهد شرکت کنندگان، برای مزید توضیح آن. متن کامل در http://okhowah.ir/fa/13917 🔻🔻🔻🔻 @okhowahmag
💠کافران، برادران و خواهران نوعی ما هستند! 📌آیت الله احمد بهشتی 🔻انسانها باید صرف نظر از تفاوتها و اختلافات نژادی و قومی و ملی و عقیدتی با یکدیگر به برادری و صفا و صمیمیت رفتار کنند. امیرالمؤمنین و مولی الموحدین علی(ع) در فرمان تاریخی خود که به منزله قانون اساسی حکومت مالک اشتر بر مصر است، به وی فرمود: «لا تكوننَّ عليهم سبعاً ضارياً تغتنم أكلهم فإنهم صنفان: إما أخ لك في الدين أو نظير لك في الخلق» تو بر آنها درنده‌ای زیان رسان نباش که خوردن آنها را غنیمت بشماری؛ چرا که آنها دو گروهند: یا برادر دینی تو یا برادر نوعی تواند.(نهج البلاغه، نامه 53) 🔻این جانب در مسافرت به نروژ با پزشک تازه مسلمانی دیدار داشتم. پس از آنکه با خدمات فرهنگی و تبلیغی او در جهت اعتلای کلمه اسلام آشنا شدم، از او پرسیدم که چرا و به چه علت، مسلمان شده است؟ او گفت: آشنایی با خلق و خوی مسلمانان در کشورهای مختلف، طی مسافرتهای متعدد، مرا به اسلام راغب کرد و سرانجام، خداوند مرا به راه راست هادی و راهنما شد. 🔻اختلاط و امتزاج، لازمه انسانیت است. انسان از ریشه انس مشتق است و چاره ای جز مأنوس شدن و ائتلاف ندارد. مؤالفت و مؤانست، تا آنجا که به ایمان و عقیدہ انسان ضرر نزند و حیثیت انسانی او را جریحه دار نکند، وجوب عقلی دارد و صد البته که شرع هم بر وجوب عقلی صحه می گذارد. وقتی که مسلمان با رعایت شرط مذکور، موظف است که با هر انسانی هر چند کافر - مؤانس و مؤالف باشد، مؤانست و مؤالفت او با مسلمانانی که او را در راه اعلای کلمه حق، همفکر و همراه هستند، بهتر و راجح تر است. کافران، برادران و خواهران نوعی ما هستند. ولی مسلمانان، علاوه بر اینکه برادران و خواهران نوعی مایند، برادران و خواهران دینی ما محسوب می شوند. پس در اینجا تجاذب و تعاطف و تعامل، از نیروی مضاعفی برخوردار است. برادران و خواهران نسبی مسلمان، یک درجه به ما نزدیک ترند. البته ممکن است فاصله عقیدتی، این قرب را به بعد و این تفاهم را به عدم تفاهم تبدیل کند. چنانکه بسیاری این طورند. ⬅️متن کامل در http://okhowah.ir/fa/13918 📎https://www.instagram.com/p/CW05gC3MwaA/ @okhowahmag
⛔️اختلاف واقعی میان شیعه و سنی وجود ندارد.. 📌مواجهه آیت الله سیستانی با اهل سنت: 🔻تدابیر آیت الله در مواجهه با اهل سنت جز رفع تنش و نزاع نبوده است. در دوران آشوب عراق بود که از دفتر آیت الله درباره‌ی احکام شرعی تجاوز به حقوق اهل سنت سؤالات مکرری می شد. گویی تجاوز به حقوق اهل سنت مباح است و خرده ای بر آن نیست؛ اما این عمل، جز تقبیح و حکم حرمت از جانب آیت الله پاسخی در پی نداشت. سؤال می پرسیدند: برخی از کسانی که خود را مذهبی قلمداد می کنند، مساجد برادران اهل سنت را تصرف و ائمه‌ی جماعت را از مساجد اخراج کرده اند. نظر حضرت عالی در این باره چیست؟ سید پاسخ می گفت: این عمل به شدت محکوم است، باید دست از این تجاوزات بردارند، امنیت امام جماعت این مساجد تأمین شود و او را با عزت به مسجدش بازگردانند. 🔻تدبیر آیت الله در مقابل تهییج برخی شیعیان قرار گرفته بود و آتش فتنه‌ای مضاعف را فروکش می کرد. در حادثه‌ی انفجار حرم امامین عسکریین(ع) نیز، آیت الله از حرکت های نابخردانه که به اختلاف با اهل سنت دامن می زد جلوگیری کرد. در همان روز انفجار، دفتر آیت الله بیانیه‌ای منتشر کرد و اذعان داشت این جنایت را تکفیری ها با هدف ایجاد فتنه بین مردم عراق مرتکب شده اند تا زمینه را برای رسیدن به اهداف پلید خود مساعد کنند. 🔻مواجهه آیت الله با اهل سنت را می توان در پاسخ یکی از نامه های ایشان دریافت. جایی که اذعان می کنند: هیچ اختلاف واقعی میان شیعیان و سنی ها وجود ندارد؛ اختلاف واقعی میان مسلمانان وجود ندارد و اختلاف میان شیعه و سنی تنها منحصر به مسائل فقهی است. شیعیان باید بیش از اهل سنت به دفاع از حقوق اجتماعی و سیاسی سنی ها بپردازند. بنده بارها گفته و باز هم می گویم: نگویید سنی ها برادرانمان هستند بلکه آنها نفس و جان ما هستند. 📚نگاهی به دیدگاههای فرهنگی اجتماعی اخلاقی سیاسی و سبک زندگی آیت الله العظمی سید علی حسینی سیستانی صفحه۱۴۷ و ۱۴۸ @okhowahmag 📎https://www.instagram.com/p/CXHG-EjARCX/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅برای اندیشمندان انقلاب اسلامی، دوگانه شیعه-سنی مطرح نبود.. 📌حجت الاسلام مجتبی نامخواه 🔻متن گفتگو با ایشان در لینکهای زیر http://okhowah.ir/fa/13851 http://okhowah.ir/fa/13852 @okhowahmag
💠شیعه و سنی از اعتقاداتشان دست برندارند.. 📌آیت الله خامنه‌ای: ما که معتقدیم شیعه و سنی باید با هم اتحاد داشته باشند، وحدت داشته باشند، دست در دست هم بدهند نیروهایشان را روهم بریزند، برای مقابله با دشمنان لا اله الا الله و دشمنان اسلام و دشمنان قرآن، معنی این حرف این نیست که شیعه و سنی از اعتقادات خودشان دست بردارند، معنی این حرف این نیست که شیعیان عقیدہ اسلامی و شیعی خودشان را رها کنند یا سنی ها عقیده فقهی و اعتقادی و اصولی خودشان را رها کنند و بیایند شیعه بشوند، این اشتباه است. ما دعوت به اسلام میکنیم، ما از اسلام دفاع میکنیم، ما قرآن و لااله الاالله و کعبه و معارف اسلامی را هدف از این حکومت و این انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی میدانیم، اما این بمعنای آن نیست که شیعیان عقاید خودشان را ندانند یا رها کنند یا به آنها بی اعتنایی کنند بهیچ وجه اینجور نیست. یک عده‌ای نیایند ایراد گیری بکنند، سختگیری بکنند بگویند چرا شما در این دوران این مسائل را مطرح میکنید، اگر وحدت شیعه و سنی بمعنى وحدت اعتقادی باشد این کار هرگز نشدنی است. برادران مسلمانان از اهل تسنن در میان خودشان چهار مذهب فقهی دارند، دو مذهب اصولی بنیانی دارند، اشاعره و معتزله، بین اینها سالها خونریزی شده جنگ شده، از همدیگر کسانی را کشته اند. همدیگر را تکفیر و لعن هم کرده اند، اما در کنار هم امروز دارند زندگی میکنند. برادران شیعه و سنی ما همینطور، هیچ اشکالی هم ندارد، برادران اهل تسن، عقاید خودشان‌را در باب خلافت دارند و داشته باشند ما اهل تشیع هم که متمسكين به ولایت امیرالمومنین (ع) هستیم امروز عقاید خودمان را داریم. به اعتقاد ما اهمیت مسئله خلافت و ولایت و حکومت اسلامی موجب آن شد که پیغمبراکرم در آخرین ماهها، آخرین هفته های زندگی پر برکت خودش، مردم را نسبت به این قضیه آگاه وروشن کرد. 📚منبع: حکومت در اسلام، جلد دوم، (خطبه های نمازجمعه آیت الله خامنه ای)، ص ۱۴۶،۱۴۷ 📎https://www.instagram.com/p/CXeEBitMGWr/ @okhowahmag
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️حواسمان به دشمن صهیونیستی باشد! 📌نگاهی متفاوت به اظهارات مولوی گرگیج در بیانات آیت الله احمد عابدی @okhowahmag @ahmad_aabedi
🔻جواز نماز با ائمه جماعت اهل‌سنت و تبعیت در حج از آنها خوشبختانه ما شیعیان نماز با آنها را صحیح می‌دانیم و تبعیت را در نماز و در حج جایز و لازم و کافی می‌دانیم. اعمال بعضی شیعه بسیار مایه تأسف است. اگر شیعه‏ای به حج می‌رود که از نزدیک به جای زیارت پیغمبر خلفا را لعن کند، باید به حج نرود. 📌شهید مطهری، یادداشتها، ج۶، ص۵۲۸ @okhowahmag
✅بین شیعه و سنی تناقضی وجود ندارد.. 📌سوال: چه فرقی یا تناقضی، البته اگر بتوان تناقض نامید، در میان شیعیان و اهل تسنن هست؟ 🔻امام موسی صدر: در میان شیعه و سنی مطلقاً تناقضی وجود ندارد. هر دو مذاهب یک دین اند. من ماه پیش مقاله ای درباره این موضوع به ضمیمه روزنامه النهار فرستادم. 📚گام بگام با امام، ج۲، ص۱۱۲ @okhowahmag