eitaa logo
مجله الکترونیکی اخوت
649 دنبال‌کننده
404 عکس
345 ویدیو
6 فایل
﷽ 💠 رسانه‌ی بازخوانی اندیشه وحدت و برادری 🌱 جایی برای وحدت و تقریب ادیان و مذاهب ☀️✨ مجله علمی رسانه‌ای اخوت 🔸 وب‌سایت okhowah.com 🔹 اینستاگرام instagram.com/okhowahmag 🔸 تلگرام t.me/okhowahmag مشتاق شنیدن از شما📩: @mirzayi113 ‌‌
مشاهده در ایتا
دانلود
👆مسأله فلسطین، دستور کار همیشگی نظام اسلامی @okhowah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️نکبتی دیگر در هفتادمین سالروز بزرگترین نکبت 🚫افتتاح سفارت امریکا در بیت المقدس با حضور دختر ترامپ 🔻۵۰شهید در تظاهرات امروز غزه @okhowah
💠وحدت مادر همه خیرها ⛔️تفرقه زشت‌ترین پلیدیها است... 📌شهید مطهری 🔻در سوره آل عمران آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر زیاد است. آیه ای که خواندم، بعد از این آیه است: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا». مردم را دعوت به اتحاد و از تفرقه نهی می کند و پرهیز می دهد: بپرهیزید ای مسلمانان از اینکه در میان شما تفرقه و اختلاف وجود داشته باشد؛ کوشش کنید اختلافاتی که به وجود آمده است حل کنید، اختلافات را کمتر کنید، دائماً شکافها را زیاد نکنید. از این شکافها که روز به روز بیشتر می شود چه کسی استفاده می برد؟ آیا غیر از دشمن اسلام کس دیگری استفاده می برد؟ آیا دشمن از ما چه می خواهد؟ غیر از این می خواهد که ما به نامهای مختلف مذهبی و فرقه ای دائماً به جان یکدیگر بیفتیم، یکدیگر را فحش بدهیم؟! قرآن می گوید از تفرقه بپرهیزید. بعد می فرماید: «وَ لْتَکنْ مِنْکمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ». مثل اینکه در اینجا منظور قرآن از «خیر» بیشتر همان اتحاد است. یعنی در میان شما باید جمعیتی باشد که همیشه مسلمین را دعوت به وحدت و اتحاد کنند، با تفرقه ها و افتراقهایی که میان مسلمین هست مبارزه کنند و بجنگند. بعد می فرماید: «وَ لا تَکونُوا کالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا» مانند جمعیتهایی که متفرق و مختلف شدند، دسته دسته و فرقه فرقه شدند نباشید. 🔻آیا این عجیب نیست که در میان دو آیه که هر دو دعوت به اتحاد و پرهیز از تفرق است، این آیه می آید: «وَ لْتَکنْ مِنْکمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَی الْخَیرِ وَ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکرِ وَ أُولئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ». این کأنّه درست می رساند که قرآن در میان خیرها، حسن تفاهم و وحدت و اتفاق میان مسلمین را خیری که مادر و مبدأ همه خیرهاست می داند و در میان منکرات و زشتیها و پلیدیها، آن که را از همه پلیدتر و زشت تر و بدتر می داند اختلاف و تفرق است به هر نام و عنوانی. 📚منبع: مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 17، ص:219 @okhowahmag
💎معرفی سه کتاب، برای طلاب ✍️علی اکبری 🔶باورش سخت نیست، اگر تصریح شود که مهم ترین عامل در عدم تحقق وحدت اسلامی، عدم شناخت کافی مذاهب از یکدیگر است. عاملی که متاسفانه شاهدیم توسط دو طیف شیعه و سنی مورد غفلت واقع شده، و معمولا با تکیه بر پیش فرض ها، و کلی گویی ها به تحلیل و قضاوت یکدیگر می نشینند. این آسیب را می توان در سه حیطه مربوط به طلاب و مبلغین شیعه، مشاهده کرد. 1- عدم شناخت کافی از فرق و مذاهب اهل سنت معاصر، و نداشتن فهم دقیق از رفتارهای دینی برخاسته از منابع اسلامی، جهت تعامل با اهل سنت. 2- عدم آشنایی با جریان های سیاسی – اجتماعی اهل سنت بخصوص در ایران، و هم چنین نداشتن آگاهی کافی از واکنش های آنان در قبال اتفاقات سیاسی همچون جریان های تکفیری. 3- نداشتن مهارت و اطلاعات کافی از مخاطب اهل سنت ساکن در مناطق مختلف ایران، که لازمه ی اساسی برای حضور و ارتباط با آنان در مناطق مشترک است. در متن پیش رو قصد داریم تا سه کتاب از تازه های نشر در حوزه شناخت و شیوه تعامل با مذاهب دیگر را بصورت اجمالی معرفی کنیم: 📗سیره فراموش شده (روش های تبلیغ در مناطق مشترک شیعه و سنی) نویسنده: محمد حاجی اسماعیلی می توان گفت که کتاب مذکور درصدد پاسخ گویی به پنج سوال زیر است: - اهل سنت که هستند، و باورهای فقهی و کلامی آنان چیست؟ - اهل تسنن ایران دارای چه ویژگی های سیاسی، فرهنگی و مذهبی هستند؟ - ضرورت و بایسته های حضورتبلیغی در مناطق مشترک بالاخص اهل تسنن چیست و به چه شکلی و شیوه ای باید باشد؟ - ویژگی های صنفی مخاطبین تبلیغ، در این مناطق چیست؟ - آیا نمونه و الگوی موفقی را برای این حوزه از فعالیت ها، می توان نام برد ومعرفی کرد؟ 📙اهل سنت و جریان های تکفیری (واکنش اهل سنت به جریان های تکفیری بعد از انقلاب اسلامی) نویسنده: احمد احمدی کلیسانی از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، علما و مردمان اهل سنت در نقاط مختلف ایران زمین، دوشادوش مجاهدین انقلابی از کیان نظام دفاع کرده، و برای آن خون خویش را، که مهمترین سرمایه انسانی است فدا کرده اند. یکی از عرصه های مهم در زمان معاصر، ظهور و بروز جریان های تکفیری خارج از مرزها ایران و داخل آن است. جریاناتی که با برداشت های متعصبانه و خشک از منابع دینی، دست به اقدام های وحشیانه زده و خون هزاران انسان بی گناه را ریخته اند. تندروی هایی که منجر به شهادت علمای اهل سنتی همچون: ماموستا فرقانی، ماموستا برهان عالی، ماموستا شیخ الاسلام، مولوی جنگ زهی و... شد. آقای احمدی نویسنده محترم کتاب، با دغدغه شناخت دقیق جریان های اهل سنت و آشنایی با واکنش های آنان در عرصه مبارزه با تکفیر، اقدام به جمع آوری منابع و آثار مذکور در این عرصه کرده، و واکنش های مختلف علما و سرشناسان اهل سنت در این مساله را، با تکیه بر مستندات خود آنان، بیان کرده است. 📘درس گفتارهایی درباره ی مدارا در ادیان ایران زمین به کوشش سید علیرضا بهشتی ایران کشوری است دارای قومیت ها مختلف. اقوامی که هریک به باور و آیین خاصی از ادیان الهی و مذاهب اسلامی، معتقد و پایبند هستند. این اقوام در طول تاریخ بایکدیگر مناسبات اجتماعی برقرار کرده اند. مناسباتی که خالی از تاثیر پذیرفتن از دو حیطه مبانی و باورهای دینی، و نگاه و شیوه مدیریتی حکام حکومتی در گذشته، نبوده است. مجمع احیای فضیلت، در طی برگزاری نشست های فرهنگی، علمی خود با نظرسنجی از مخاطبین، اقدام به برگزاری سلسله جلساتی با موضوع مدارای دینی در ایران، می کند. این جلسات گفتگو محور، با حضور صاحب نظران و کارشناسان ادیان و مذاهب در ایران که دارای پیروانی هستند، برگزار شد. متن پیاده شده جلسات، پس از بازبینی، ویرایش و اصلاحات توسط ارائه کنندگان، در قالب کتاب حاضر، در 188 صفحه، توسط نشر روزنه به چاپ رسیده است. ⬅️متن کامل معرفی کتابها↙️↙️ http://okhowah.com/fa/13824 🔻🔻🔻 @okhowahmag
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️گفت هرکسی به رهبری توهین کند، آزاد است... 📌روایتی زیبا و احساسی از آزاده اهل سنت @okhowahmag 📎https://www.instagram.com/tv/CHM73mdJvrv/
💠اختلاف، راجع به فروع است... 📌آیت الله شهید اشرفی اصفهانی 🔷نژآد، قومیت، مطرح نیست. در اسلام سیاه، سفید، فارس، عجم، ترک، بلوچ این حرف ها نیست. اسلام همه را دعوت کرده زیر یک پرچم ویک کلمه وآن را کلمه لااله الاالله ومحمد رسول الله (ص) است. ما همه برادریم. فرق بین ما و آنها (اهل سنت) نیست، اختلافی باشد، اختلاف به حسب مذهب است.«انما المومنون اخوه» از اول انقلاب تا حال دائما این ها تلاش کردند. یک کاری بکنند بین ما و اهل سنت جدایی بیندازند. 🔷با برادران اهل سنت اختلافی نداریم. هم دشمن این است که تفرقه بیندازد بین اقشار. هر روز به یک نحوه ای. گاهی ارتش رامی خواهد از روحانیت جدا کند. گاهی مردم را از روحانیت جدا کند و فاصله بیندازد. روحانیون راستین و روحانیون واقعی و آن هایی که در این انقلاب نقشی دارند.گاهی از طریق تفرقه انداختن بین ملت های اسلام. یعنی تشیع و تسنن که اخیرا این نغمه شوم هم به گوش می خورد و ما مکرر، هم قولا و هم عملا ثابت کردیم به این که بین مسلمین اختلافی نیست. برای اینکه ما معتقد به مبداء و معتقد به نبوت پیامبر خاتم و خاتمیت آن حضرت و معتقد به معاد هستیم. اگر اختلافی باشد راجع به فروع است. ⬅️متن کامل↙️ http://okhowah.com/fa/13825 🔻🔻 @okhowahmag
🚫تفرقه قلب پیامبر(ص) را به درد می آورد! 📌اندیشه تقریبی علامه اقبال لاهوری 🔹وصول به «ملت محمدی» جامعه‏ ی آرمانی اقبال، همان تزی بود که حدود نیم قرن قبل سیدجمال‏ الدین اسدآبادی آن را مطرح کرد. اقبال نیز مانند بعضی از متفکران شرقی، اتحاد برپایه‏ ی ملت یا نژاد، زبان و یا ملاک‏های غربی دیگر را قبول ندارد و تنها ملاک برای او اصل توحید و اعتقاد به خدا است. 🔹افکار و اندیشه هایی که باعث از بین رفتن وحدت یک ملت می شود را اندیشه های الحاد آمیز می داند. در شعری به زبان اردو می گوید: «یک ملت فقط در سایه ی وحدت اندیشه ها زنده می ماند و به همین دلیل، اندیشه ای که باعث از بین رفتن وحدت شود، کفر محض است». 🔹او قائل به مرزهای جغرافیایی و تصنعی نیست؛ و معتقد است که این مرزبندی‏ها، به تعصبات قومی، نژادی و محلی خطرناک ختم می‏شود. اقبال درپی آن است که از اقوام ایرانی، عرب، ترک و افغانی، «ملت گیتی‏ نورد» بسازد. مرز و بوم اصلی مسلمانان از نظر او اسلام است: قلب ما از هند و روم و شام نیست مرز و بوم ما به ‏جز اسلام نیست 🔹 از نظر اقبال آن چه قلب پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) را به درد می آورد تفرقه امت اسلامی است: امتی بودی، امم گردیده ای بزم خود را خود ز هم پاشیده ای هر که از بند خودی وارست مُرد هر که با بیگانگان پیوست مرُد آن چه تو با خویش کردی کس نکرد روح پاک مصطفی آمد به درد ⬅️متن کامل↙️↙️ http://okhowah.com/fa/10254 🗂پرونده ویژه اقبال لاهوری در سایت اخوت↙️ yun.ir/r0kjw4 🔻🔻🔻 @okhowahmag
هدایت شده از بیداری طلاب
♨️کلنگ‌زنی مدرسه شیخ احمد توسط یک روحانی شیعه و یک مولوی سنی 🔻حجت‌الاسلام محمد صدارت با انتشار تصویری در صفحه مجازی‌اش نوشته است: 🔻کلنگ مدرسه شیخ احمد رو یه روحانی شیعه و یه مولوی سنی باهم زدن. همونطور که خود این روحانی جهادگر تو بلوچستان به اهل تسنن خدمت میکرد، اسمش هم باعث وحدت شد. شادی روح مرحوم شیخ احمد خسروی فاتحه‌ای بخونیم. ■ گفتنی است که مرحوم حجت‌الاسلام احمد خسروی یک از طلاب جهادگر بود که اواخر سال گذشته در اثر کرونا به دیار باقی شتافت. ♨️اخبار‌ داغ‌‌‌ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh
💠صلح امام حسن(ع) صلح برای وحدت امت بود... 📌حجت الاسلام والمسلمین مرحوم داوود فیرحی 🔻امام حسن(ع) قصد داشت جامعه فروپاشیده را از جنگ ویرانگر دیگری حفظ کند. 🔻امام حسن(ع) مظلومترین شخصیت تاریخ اما معاویه انسانی سیاستمدار و زیرک بود که می دانست چگونه رقیبان را به فرسایش بکشاند. معاویه با سه اسلحه پول و شمشیر و دین میجنگید. در مقابله با چنان فردی بود که امام حسن(ع) اعتبار خود را روی صلح برای وحدت امت گذاشت و مبارزه را به حوزه فرهنگ کشاند. 🔻حضرت امام حسن(ع) معادله ای مهم دارد که مطابق آن، حکومت مهم است اما اگر تناقضی بین خون مردم و حکومت ایجاد شود، امام حفظ جان مردم را ترجیح می دهد. 🔻صلح امام حسن(ع) جنگ منجر به باخت کوفه را به صلح پیروز تبدیل میکند و این همان پیروزی بود که امام علی(ع) با سه سال جنگ به آن نرسید. 🔻صلح امام حسن(ع) "صلحِ پیروز" بود. محتوای صلح امام حسن(ع)، شاهکار است و بَرنده تر و بُرنده تر از جنگ است. 🔻امام حسن(ع) به موضوع زیستن مسلمانانه در حکومتی که مشروع نیست و راست و دروغ آن مشخص نبود توجه کرد و این موضوع تا امروز هم به عنوان تقیه مداراگونه با حکومت در مقاطع مختلف تاریخی ادامه پیدا کرده است. 🔷متن کامل در↙️↙️ https://www.mardomsalari.ir/news/117162/ ⚫️حجت الاسلام والمسلمین فیرحی از اساتید حوزه و دانشگاه و از دغدغه‌مندان مساله وحدت، دیروز بر اثر کرونا درگذشت. رحمت الله علیه @okhowahmag
⚡از شیعه شدن تا شیعه نمودن/بعضی از مفاسد رویکرد شیعه‌سازی ✍مهدی مسائلی مسلما از دید هرکسی که به مذهبی اعتقاد و پایبندی دارد، آن مذهب بر حق است و پذیرش آن مذهب توسط سایرمسلمانان و افزون شدن پیروانش امری مطلوب است. یک شیعه نیز هیچ‌گاه نمی‌گوید شیعه شدن دیگران امری ناپسند است، همانطور که یک سنی، سنی شدن شیعیان یا پذیرش مذهب فقهی‌اش توسط سایر مسلمانان را امری منکر نمی‌‌داند. اما شیعه شدن یک طرف سکه‌ی ماجراست، و شیعه نمودن روی دیگر آن. اگرچه شیعه شدن منعی ندارد، ولی بسیاری از شیعه‌نمودن‌ها و روش‌هایی که برای آن به کار بسته می‌شود، برخلاف هنجارهای اجتماعی و حتی قوانینِ تبلیغیِ تشیع است. پیش از این بنده در یادداشتی بیان کردم که ائمه‌ی شیعه(ع) در روایات متعددی از دعوت به تشیع منع کرده‌اند و آن را یک ضرر تبلیغی و اجتماعی برای تشیع و اسلام دانسته‌اند، چنانچه شیخ کلینی در کتاب کافی این روایات را در بابی با عنوان «بَابٌ فِي تَرْكِ دُعَاءِ النَّاس‏؛ باب دعوت نكردن مردم‏[به تشیع]» جمع کرده است.( كافی، چاپ دار الحديث، ج‏3، ص537) (لینک یادداشت: http://azadpajooh.ir/668) دعوت به شیعه‌سازی اهل‌سنت، مفاسد اجتماعی و مذهبی بسیاری دارد که به طور خلاصه می‌توان موارد زیر را بیان کرد: ۱. یک یا چند نفر را شیعه می‌کند اما قوم و طایفه‌ای را نسبت به شیعه بدبین کرده و دشمنی آنها را بر می‌‌انگیزد. ۲. اهل‌سنت را از رویکرد مقابله با افراط‌گرایی دور کرده و به سمت دفاع کلی از هرچه و هرکس که خود را تسنن می‌نامد، وا می‌دارد. ۳. همه‌ی فعالیت‌های شیعیان را تحت شعاع قرار داده و محدود می‌کند حتی فعالیت‌های غیرمذهبی شیعیان را. ۴. سنیِ طرفدار انقلاب اسلامی را منزوی می‌کند و انقلابی‌گری را نوعی تبلیغ تشیع جلوه داده و علمای اهل‌سنت را به سمت جدایی از انقلاب فرا می‌خواند. ۵. امنیت مذهبی اهل‌سنت را متزلزل می‌کند و حتی علمای اهل‌سنت برای دفاع در برابر شیعه‌سازی عده‌ای، به سمت حمله تبلیغی علیه تشیع متمایل می‌شوند. ۶. علمای سنی را از رویکرد ترویج معنویت و دین‌داری میان مردم، به رویکرد دفاع از تسنن و مخاصمه مذهبی با شیعه وا می‌دارد و جریان‌های ضددینی و معنویت‌ستیز را تقویت می‌کند. ۷. در رویکرد مستبصرسازی چون شیعه‌نمودن هدف است نه شیعه شدن، گفتمان مجادله و مناظره و حتی توهین مذهبی گسترش پیدا می‌کند و جای گفتگوی تقریب مذاهب اسلامی را می‌گیرد، گفتگویی که بهترین صورت برای تبلیغ معارف اهل‌بیت(ع) است. در رویکرد شیعه‌سازی تلاش بر هجمه علیه مذهب اهل‌سنت و تخریب آن است ولی در رویکرد تقریب مذاهب اسلامی تلاش بر ترویج تعالیم تشیع و نشان دادن امتیازات علمی و عملی آن است. رویکرد اول دافعه دارد و رویکرد دوم جاذبه. ۸. ترویج شیعه‌سازی به گفتمان وحدت اسلامی صورتی تاکتیکی و مصلحتی می‌دهد و آن را به صورت ابزار گسترش تشیع جلوه‌گر می‌کند(چنانچه مهمترین شبهه وهابیت در برابر وحدت اسلامی همین موضوع است) ۹. سازماندهی تبلیغی برای جذب پیروان اهل‌سنت به تشیع برخلاف عدالت اجتماعی و هنجارهای زندگی مسالمت‌آمیز مذاهب اسلامی است، همانگونه که سازماندهی تبلیغی برای جذب پیروان تشیع به تسنن امری منکر است، چنین رفتاری نسبت به مذهب اهل‌سنت نیز پذیرفته نیست. ....... نکته: اخیرا بعضی با انتشار سخنان آقای فلاح زاده در سایت مقام معظم رهبری، رویکرد تبلیغ تشیع در میان اهل‌سنت و شیعه‌ سازی آنها را به رهبری نسبت می‌دهند. اما این موضوع در سخنان رهبری بارها رد شده است و با نصوص بیانات ایشان مخالفت دارد. ........... @azadpajooh
💠شیعیان صدر اسلام و همراهی با اکثریت مسلمین 📌علامه طباطبایی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اهمیت و ضرورت تقریب می نویسد: «اتحاد یا تقریب اسلامی به طوری که منجر به فراموشی معارف دینی و متروک شدن دستورات مذهبی نباشد و مزایای دینی در بر داشته باشد، تردیدی در رجحان آن از نظر عقل و منطق نیست. متأسفانه نیرویی که مسلمانان صدر اول با پیروی از تعلیمات قرآن به دست آورده و در پرتو آن در کمتر از یک قرن فرمانروایی قسمت اعظم معموره را به دست آوردند، بر اثر اختلاف کلمه و رها ساختن فکر اجتماعی به کلی منحل شد. و ثروت واقعی و موجودیت حقیقی‌شان به تاراج رفت. البته عوامل جدایى تا می توانستند این دو طایفه بزرگ اسلامى را از هم جدا نمودند. ولى باید همواره متذکر این حقیقت بود که اختلاف دو طایف در پاره‏ اى از فروع بوده، در اصول دین باهم اختلافى ندارند، و حتی در فروع ضرورى دین مانند: نماز، روزه، حج، جهاد و غیر آن‌ها، در قرآن‏ و کعبه متفق‌اند و همگی قرآن و کعبه را یکی می دانند. روى همین اصل بود که شیعیان صدر اول، هرگز از صف اکثریت کنار نرفته، و در پیشرفت امور عامه اسلامى، با عموم مسلمین هرگونه تشریک مساعى و بذل نصح مى‏ نمودند و هم اکنون نیز بر عموم مسلمین لازم است که اتفاق خود را در اصول آیین مقدس اسلام در نظر گرفته، و از همه فشارها و ناراحتی ها که در این مدت از عوامل خارجى کشیده ‏اند به خود آمده، تفرقه علمى را کنار گذاشته، در یک صف قرار گیرند، و قبل از آن‏که دیگران این مسئله را به عنوان یک حقیقت تاریخى کشف کرده، در کتب تاریخ درج کنند، خود مسلمین این حقیقت را عملاً تثبیت نمایند. خوشبختانه دنیای اسلام نیز کم‏ کم به این حقیقت دارد پی می‌برد و تعلیل فکر تقریب بین مذاهب اسلامی از طرف مراجع شیعه به همین منظور بود. و شیخ‏ بزرگوار الازهر، نیز این حقیقت را با کمال صراحت لهجه بیان نموده و اتفاق کامل دینى شیعه و سنّى را به همه جهانیان اعلام نمود. و شیعه باید سپاس‏گزار این مرد بزرگوار بوده و از عمل بى‏ آلایش وى تقدیر نماید. چنانکه در سؤال اشاره‌شده، این امر منافاتی با بحث علمی-تاریخی در مسایل اعتقادی ندارد و باید هم مناقشه علمی شیعه و سنی در سطح عالی همواره ادامه یابد تا تاریکی ها روشن و حقایق بر همه منکشف گردد و این امر ربطی به تعصب ورزی و حمله و نشر اکاذیب ندارد.» ⬅️وحدت از دیدگاه علامه طباطبایی↙️ http://okhowah.ir/fa/13056 🔻🔻🔻 @okhowahmag