eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
133 ویدیو
228 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
👌چند نکته درباره مباحثات رجالی، اصولی و فقهی در مکتب فقهی هدایت http://nro-di.blog.ir/1399/11/18 @olgou4
متن کامل نامه حجت الاسلام علی کشوری به دکتر محمد باقر قالیباف: ساخت مسکن با الگوی آپارتمان روابط انسانی را به چالش می کشد و نتیجه اش گسترش تنهایی و گسست در روابط انسانی است.... ⚡️متن کامل نامه: http://nro-di.blog.ir/1399/11/20 @olgou4
👌دولت آینده ایران با وجود سازمان برنامه و بودجه و الگوی کارشناسی حاکم بر آن؛ حتی اگر بخواهد نمی تواند به مردم خدمت کند. الگوی کشف و رفع عدم توازن به محوریت بخش اقتصاد، منشاء چالش های اقتصادی و غیر اقتصادی ملت ایران است... @olgou4
👌آشنائی با پرسش های فقه هدایت.... ❓متن کامل یادداشت: http://nro-di.blog.ir/1399/11/22 @olgou4
⚡️آقای قالیباف! تجربه های غلط چهل سال اول انقلاب در استفاده از نظریات توسعه غربی را تکرار نکنید! 👌رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹) در سالن همایش‌های فرمانداری ورامین گفت: بودجه کشور در حال بازنگری است و هفته آینده مجدداً به مجلس ارائه می‌شود، اولویت بودجه سلامت، معیشت، محرومیت زدایی، تولید، اشتغال و رفاه مردم است. 👌نمی دانم چرا آقای قالیباف تصور کرده اند با اختصاص بودجه به اولویت های فوق الذکر می توانند این مسائل را حل کنند؟! توضیح بیشتر  اینکه قانون خوب باید مبتنی بر یک نظریه اسلامی باشد و الا بودجه مملکت اسلامی عملاً بر اساس یک نظریه معیوب در پازل توسعه غربی تخصیص می یابد. 👌مسئله خیلی ساده است؛ چون بودجه در چارچوب یک نظریه مصرف می شود؛ قانونگذار باید به کارآمدی و حجیت نظریه حساسیت داشته باشد. به عنوان مثال بودجه محرومیت زدائی در شرایط فعلی کشور ذیل نظریه فراتسهیل گری (پیشنهاد سازمان ژاپنی جایکا) و نظریه معیوب توانمند سازی و کاهش فقر (کتاب مرجع بانک جهانی ) مصرف می شود و قبلاً گفته ایم که هر دو نظریه به نوعی به دنبال بازسازی نظام سرمایه داری هستند! 👌همچنین وضعیت سلامت کشور با اختصاص بودجه بیشتر بهتر نخواهد شد و برای بهبود وضعیت سلامت مردم، نیازمند تحول در نظریات حوزه سلامت کشور -علی الخصوص سیاست گذاری در این حوزه- هستیم. وزارت بهداشت اثبات کرده است ؛ که قدرت پیشگیری از بیماری را ندارد و حتی آمادگی روحی پذیرش این تحول تمدنی را هم ندارد! 👌به صورت کلی بهبود وضعیت در سایر حوزه ها هم از این معادله روشن تبعیت می کند و لازم است تا رئیس محترم مجلس به این مسئله توجه کنند و تجربه های غلط چهل سال اول انقلاب در استفاده از نظریات توسعه غربی را تکرار نکنند.   حجت الاسلام علی کشوری- آسیب شناسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ - پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم ⚡️لینک خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/11/23 ⚡️مطلب مرتبط: درباره طرح جهش تولید و تأمين مسكن @olgou4
⚡️تعریف اجتهاد در فقه هدایت 👌اجتهاد در یک جمله به معنای استنطاق از امام علیه السلام است (کشف هدایت) و این تعریف را در مقابل تعریف مشهورِ الْفِقْهُ هُوَ الْعِلْمُ بِالْاحْکامِ الشَّرعِیَّةِ الفَرْعِیَّةِ عَنْ ادِلَّتِهَا التَّفْصِیلِیَّةِ (معالم) مطرح کرده ایم. در شرح کلمه استنطاق از امام دو نکته را عرض می کنم: 👌نکته اول اینکه: استنطاق از امام علیه السلام به محوریت یک پرسش یا چند پرسش است و اساساً استنطاق، وابسته به وجود پرسش در قلب فرد است. اگر پرسشی نباشد؛ استنطاقی هم متصور نیست! از نتایج نکته اول این است که: تحریک فکر افراد و به دست گیری نبض تفکر جامعه؛ زمینه سازی برای گسترش تفقه و اجتهاد است. 👌ابزارهای غیر بیانی، بیان نظری پرسش مطلوب و تنقیح پرسش های غلط مخاطبین، مراحل سه گانه ایجاد پرسش در مرحله اول استنطاق از امام علیه السلام محسوب می شود ( مرحله اول فرآیند تفقه) 👌نکته دوم آنکه: امام علیه السلام با روشی تأسيسي و البته قابل فهم برای عرف با استنطاق فرد مواجه می شوند و قواعد نه گانه ظرفیت، تأمل، مُکث، نظام مقایسه، رفق، منزلت، انفتاح، سیاق و کم را در مواجهه با استنطاق فرد رعایت می کنند. فرد فقیه با رعایت قواعد نه گانه فوق با استنطاق فرد مواجه می شود و به ابلاغ معذر و منجز اکتفاء نمی کند. والله العالم حجت الاسلام علی کشوری- گفتگو با جمعی از طلاب مدرسه هدایت - یک شنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹- قم ⚡️متن خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/11/24 @olgou4
⚡️ مبنای اصول فقه چیست؟ 👌قواعد اصول فقه را به محوریت پنج نوع تفکر شاملِ ۱- تأمل(خروج از غفلت)، ۲- تعقل (مبداء یابی برای اشیاء به غرض دستیابی به ثبات)، ۳- تَدَبُّر (عاقبت سنجی برای رفتار)، ۴- تَجَرُّب (افزایش یقین)، ۵- تفقه(بررسی تفکر برتر) بازسازی کرده و توسعه داده ایم. 👌مبتنی بر قواعد اصولی فقه البیان یک طلبه می تواند تفکر را -به محوریت آیات و روایات- در جامعه گسترش دهد. توضیح بیشتر اینکه فربه کردن تفکر در جامعه با کاهش اصطکاک اجتماعی و توسعه نظم اختیاری و گسترش درونی سازی نسبت به فقه ( آیات و روایات) مرتبط است. 👌در مباحث اصولی فقه هدایت، اصل تحریک فکر و حسن السؤال را بر حالات مُکَلَّف فقیه (قطع، ظن و شک) حاکم می دانیم؛ زیرا چگونگی گسترش بَعث نسبت به فقاهت، در مبانی اصول فقه فعلی تحلیلی ندارد.(متأسفانه) حجت الاسلام علی کشوری- مقایسه مبنای اصول فقه در فَرائِدُ الاُصول (رسائل شیخ انصاری) و فقه البیان - در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت - بامداد شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹- قم متن خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/11/25 @olgou4
گفتگوی ۲۱ رادیو معارف- ۱۱ آذر ۱۳۹۹.mp3
15.79M
🔉گفتگوی حجت الاسلام علی کشوری با برنامه گفتگوی ۲۱ رادیو معارف درباره نشست تخصصی مقررات فقهی ساختمان در دانشکده فنی شهید رجایی کاشان- سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ 🗞متن سخنرانی در دانشکده فنی شهید رجائی کاشان: چگونه مفهوم ساختمان را در ذهن و عینیت ارتقاء دهیم؟ http://nro-di.blog.ir/1399/09/10 🗞بسته سیاست های پیشنهادی حوزه مسکن بر اساس تنظیم صحیح روابط انسانی http://nro-di.blog.ir/1399/11/26 @olgou4
الگوی ساخت 16 مرداد پیاده فوری.pdf
2.56M
👌پیشخوان نشست: پیاده فوری چهارمین نشست تخصصی نظریه فقهی الگوی ساخت - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - مرکز مدیریت حوزه علمیه البرز - ۳۶ صفحه @olgou4
الگوی پیشرفت اسلامی
👌پیشخوان نشست: پیاده فوری چهارمین نشست تخصصی نظریه فقهی الگوی ساخت - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - مرکز مدیریت حوز
👌به فضل الهی: نشست تخصصی تبیین نظریه فقهی الگوی ساخت روز پنج شنبه ٣٠ بهمن ۱۳۹۹ از ساعت ۸ صبح در شهر قم برگزار می گردد. @olgou4
👌 متن کامل سیاست های پیشنهادی حوزه مسکن؛ متناسب با تنظیم صحیح روابط انسانی/ پیش نویس اول http://nro-di.blog.ir/1399/11/26 ❓آشنائی با نظریه پشتیبان سیاست ها: http://nro-di.blog.ir/1399/09/10 @olgou4
👌نامه تحلیلی حجت الاسلام علی کشوری به استاد عبدالله جوادی آملی درباره ضرورت و چگونگی ارتقای عقلانیت دینی..../ به زودی @olgou4
⚡️توجه به حیاط خانه ۱۰ فایده بی بدیل برای خانواده به ارمغان می آورد/ نمایندگان محترم مجلس و کارشناسان ساختمان کشور را به ایفای نقش در فرآیند تغییر هویتِ مسکن، محله و شهر دعوت می کنم! 👌یکی از مهمترین ویژگی های مسکن از منظر اسلام مسئله حیاط خانه است. بر اساس پنج دسته از روایات -از جمله احادیث مرتبط با ایده مترقی پخت نان در خانه- برای ضرورت حیاط خانه استظهار کرده ایم! 👌توجه به مسئله حیاط خانه و منع ساخت ساختمان با الگوی آپارتمان ۱۰ دسته فایده بی بدیل، شامل: ۱- گسترش تفریح خانگی و تقویت صله رحم، ۲- تسهیل مدیریت بازی کودکان، ۳- پیشگیری از بیماری، ۴- مطبوع سازی هوا، ۵- هدایت نزولات آسمانی به حفره های زمین از طریق حفر چاه خانگی، ۶- تسهیل معیشت مردم (اقتصاد مقاومتی) ، ۷- کاهش سفرهای تفریحی، ۸- کاهش تولید زباله، ۹- تحقق ایده مترقی پخت نان در خانه و ۱۰- زمینه سازی برای تمرکز زدایی جمعیتی و مهاجرت معکوس از مناطق پرجمعیت را برای خانواده ها به ارمغان می آورد. 👌محاسبات ما در شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی نشان می دهد؛ که رعایت اصول فقهی ده گانه ساخت ساختمان، در مجموع هزینه های دولت و مردم را کاهش می دهد و به تنظیم صحیح روابط انسانی کمک می کند. نمایندگان محترم مجلس و کارشناسان ساختمان کشور را به ایفای نقش در فرآیند تغییر هویت ِمسکن، محله و شهر دعوت می کنم. حجت الاسلام علی کشوري- تبیین کارکردهای ده گانه حیاط خانه - دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم ⚡️لینک خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/11/27 @olgou4
⚡️دو نکته درباره تحول در حوزه 👌تحول در شکل اقامه دین و تحول در تبویب فقه، دو مصداق بزرگ تحول در حوزه علمیه است. 👌اولین عنصر تحول، تحول در شکل حضور اجتماعی طلاب است و بسیاری از طلبه ها به دلیل استفاده از یک الگوی معیوب در انتشار مطالب فقهی، منزوی می شوند. تعریف چرخه تحریک فکر برای یک نظریه فقهی، الگوئی جدید برای انتشار نظریات فقهی محسوب می شود و این چرخه شاملِ چهار محور ۱-مدیریت خبر، ۲-مدیریت تضارب، ۳-مدیریت کتابت و ۴-مدیریت نمونه سازی است. 👌تأسيس یک تبویب جدید برای فقه، از نشانه های دیگر تحول در حوزه است. توضیح بیشتر اینکه بر اساس تبویب جدید فقهی تحول های پخته از تحول های خام تمیز داده می شوند. معیار تبویب فقهی جدید هم گسترش پاسخگویی بیشتر فقه به نیازها و پرسش های جامعه است. اساساً تبویب مباحثات فقهی از طبقه بندی پرسش های معاصر آغاز می شود. حجت الاسلام علی کشوری - در جمع برخی از طلاب- سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹- قم ⚡️متن خبر http://nro-di.blog.ir/1399/11/29 @olgou4
👌امام خمینی مبتنی بر فقه، نظام سازی کرد؛ ولی نمی دانم چرا جناب حجت الاسلام حسن خمینی و سایر نوادگان ایشان و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و پایگاه اطلاع رسانی جماران برای تبیین بیشتر این مسئله مهم گامی بر نمی دارند؟ نظام سازی فقهی برجسته ترین نقطه شخصیت امام خمینی است. @olgou4
نظریه فقهی ساخت - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹.mp3
38.08M
🔉صوت سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری در نشست تخصصی تبیین اجمالی نظریه فقهی الگوی ساخت- پنج شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - قم ساختمان خاتم ❓شرح اجمالی الگوی فقهی ساخت در ۴ بخش ۱- جانمائی و ضرورت بحث، ۲- مبنای مدیریت اسلامی، ۳- وابستگی مدیریت و هدایت و ۴- نقطه آغاز مدیریت. @olgou4
هدایت شده از النّموذج الإسلامي للتقدّم
ایستاده.jpg
5.29M
👌👌صُدر العدد الأول من للنموذج الإسلامي للتقدم العناوين: ١: حول النموذج الإسلامي ٢:؟ ٣: ٤: العدد الأول/ الشهر الأول/ السنة الأولى رجب ١٤٤٢ @alnamuzaj_aleslami
👌نقطه آغاز تحول در نظام برنامه ریزی.... 🗞نسخه با كيفيت: http://nro-di.blog.ir/1399/12/06 @olgou4
👌اولویت های تمدنی سال ۱۴۰۰... 🗞دریافت نسخه با کیفیت: http://nro-di.blog.ir/1399/12/07 ۱۴۰۰ @olgou4
الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️بیان مبتنی بر انفتاح چیست؟ 👌در ادبیات علمی وحی، برای هر چیزی کلید و مفتاح تعریف شده است؛ که بدون
⚡️چند نکته درباره قاعده اصولی بیان مبتنی بر انفتاح 👌قبلاً عرض کرده بودیم؛ که تخاطب شارع ذیل قواعدی تأسيسي -و البته قابل تفاهم با عرف همه زمانها و مکانها- رقم خورده است. یکی از این قواعد تخاطبی، قاعده اصولی "بیان مبتنی بر انفتاح" است. در قاعده اصولی "بیان مبتنی بر انفتاح" برای تخاطب، لغت افتتاح، لغت مقصد و مسیر دسترسی تعریف می شود. 👌برای کشف مسیر انفتاحی کلام، دقت در روایات باب مفتاح (مانند: اما علمت أن لکل شئ مفتاحاً - هارون ابن عیسی از امام صادق علیه السلام - کافی جلد ۴) و روایات مرتبط و همچنین دقت در روایات حَدّ راهگشا است. به عنوان مثال در حدیث آمده است که: :ما مِن شيءٍ إلاّ و لَهُ حَدٌّ يَنتَهِي إلَيهِ (ابن قداح از امام صادق علیه السلام - کافی جلد ۱). مبتنی بر این حدیث فقیه باید حد انتهایی و مقصد هر مسئله ای را کشف و تبیین کند. 👌مبتنی بر قاعده اصولی بیان مبتنی بر انفتاح آغاز حمد (لغت افتتاح حمد) ظهور و آشکار شدن نعمت بر انسان است(مَن ظَهَرَت عَلَيهِ النِّعمَةُ ، فَليُكثِر ذِكرَ : الحَمدُ للّهِِ . - سكوني از امام صادق علیه السلام از پدرانش از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم- محاسن جلد ۱)  و مقصد و انتهای حمد کسب رضایت و محبت الهی است. (الحَمدُ للّهِِ بِمَحامِدِهِ كُلِّها عَلى نِعَمِهِ كُلِّها ، حَتّى يَنتَهِيَ الحَمدُ إلى ما يُحِبُّ رَبّي ويَرضى. قرب الإسناد - مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام) حجت الاسلام علی کشوری- در جمع برخی از طلاب مدرسه هدایت- بامداد جمعه انتظار - ۸ اسفند ۱۳۹۹ - قم ⚡️متن خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/12/08 @olgou4
خبر رادیوایران درباره اشکال طرح مسکن ۸ اسفند۹۹.mp3
2.61M
🔉 گزارش رادیو ایران درباره اشکالات طرح جهش تولید و تأمين مسکن - جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ @olgou4
👌درباره نظریات فقهی الگوی پیشرفت.... http://nro-di.blog.ir/1399/10/23-1 @olgou4
جدول فقهی تسخیر - پلاک ۳۱۳ جمکران ۱۸ آذر ۹۹.mp3
44.84M
🔉صوت سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه هدایت) در نشست تخصصی تبیین جدول فقهی تسخیر در مقایسه با جدول تناوبی عناصر/ سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹/ مسجد جمکران- پلاک ۳۱۳ @olgou4
⚡️درباره جعبه فقهی شخصیت/ جعبه فقهی شخصیت ضلع سوم الگوی مدیریت اسلامی است! 👌جعبه فقهی شخصیت در مقایسه با تست 16 بخشی شخصیت ریموند کتل تدوین شده است. این بسته فقهی شامل ۴ دسته بحث است. 👌دسته اول مباحث جعبه فقهی شخصیت به تبیین دو مقدمه جانمائی و اصول استنباط این نظریه می پردازد. جعبه فقهی شخصیت، در کنار الگوی تفصیل و الگوی ساخت، سه ضلع حیاتی الگوی مدیریت مطرح در نقشه الگو را تشکیل می دهند و در خانه ۱-۱-۱ نقشه الگو طبقه بندی می شود. همچنین استنباط این نظریه فقهی بر اساس قواعد اصولی فقه البیان است و قاعده اصولی تنقیح (بخشی از بیان مبتنی بر تأمل) در شکل گیری این نظریه نقش مهمی ایفاء نموده است. 👌در بخش دوم مباحث جعبه فقهی شخصیت، فرایند تنقیح بیانی لفظ شخصیت را از دو حیث لفظی و معنائی انجام داده ایم و در نهایت لفظ نفس و ابعاد معنائی آن را به عنوانِ اساسِ ارزیابی شخصیت و مفهوم اصلی این بسته فقهی معرفی کرده ایم. 👌در بخش سوم مباحث این جعبه فقهی، روش شناسائی و ارزیابی مورد استفاده برای ارزیابی شخصیت را تبیین می نمائیم. در جعبه فقهی شخصیت، با استفاده از روشی محسوس و قابل استدلال- به تفکیک ابعاد نفس انسانی- علامت ها و اماره هائی را برای ارزیابی و محاسبه نفس پیشنهاد می نمائیم. 👌در بخش نهایی این نظریه به تبیین و معرفی علامت ها و اماره های متناسب با هر یک از ابعاد نفس در دو دسته ابعاد رفتاری نفس و خلقیات می پردازیم. به عنوان مثال در بخش ابعاد رفتاری نفس، مسئله اصابة رأی (تصمیم گیری صحیح) از طریق بررسی سه علامت ۱- حسن اللقاء، ۲- حسن الاستماع و حسن الجواب ارزیابی می شود. (الإمام الصادق علیه السلام :ثَلاثَةٌ یُستَدَلُّ بِها عَلى إصابَةِ الرَّأیِ : حُسنُ اللِّقاءِ ، وحُسنُ الاِستِماعِ ، وحُسنُ الجَوابِ - بحار الانوار ) 👌همچنین به عنوان مثال دیگر در بخش ارزیابی خلقیات نفس، میزان وجود وصف مخرب حسد (یکی از عوامل مهم اختلال در روابط انسانی) از طریق بررسی سه وصف غیبت، تملق و شماتت کشف می شود. (الإمام الصادق علیه السلام :قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : یا بُنَیَّ ، لِکُلِّ شَیءٍ عَلامَةٌ یُعرَفُ بِها ویُشهَدُ عَلَیها ... ولِلحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ : یَغتابُ إذا غابَ ، ویَتَمَلَّقَ إذا شَهِدَ ، ویَشمَتُ بِالمُصیبَةِ . خصال) 👌در نشست های آینده جعبه فقهی شخصیت ابعاد دیگری از جنبه های رفتاری و زیرساختی نفس را از طریق علائم و اماره های مرتبط با آن ابعاد تبیین می کنیم. حجت الاسلام علی کشوری- جلسه تولد نظریه برای جعبه فقهی شخصیت - سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹- تهران لینک خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/12/13 @olgou4