eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
119 ویدیو
220 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️جلسه سوم فقه البیان احتراما به اطلاع می رساند: جلسه سوم فقه البیان امروز از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می گردد. 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/3846 @olgou4
⚡️احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگوهای فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی می رساند: "نظریه فقهی آینده جهان" در مقایسه با الگوهای آینده پژوهی بر محور توسعه پایدار و تکنولوژی های جدید تدوین گردید. ❓به فضل الهی: نشست تخصصی نظریه فقهی آینده جهان به زودی در حوزه علمیه قم برگزار می گردد. 🗞متن کامل اطلاعیه دائره پژوهش: https://nro-di.blog.ir/1400/11/02 @olgou4
⚡️پیشنهاد می کنم شهرداری منطقه ثامن برای توسعه سلامت زائران و مجاوران حرم رضوی، حمام های چهار مزاجی را راه اندازی نماید. در حمام های پیشرفته چهار مزاجی خدمات مرتبط با خارج کردن اخلاط ناصالح از بدن و تقویت فوری قلب ارائه می شود. بر اساس مفاهیم مترقی طب اسلامی، تراکم اخلاط ناصالح در بدن و ضعف قلب؛ علت وقوع بسیاری از بیماری ها محسوب می شود. @olgou4
⚡️دروس استنباطی مدرسه هدایت چه می گویند؟ 👌دروس استنباطی (دروس سطح سوم مدرسه) مدرسه هدایت عمدتاً به چهار پرسش اصلی در حوزه تفقه پاسخ می دهند. 👌پرسش اول دروس استنباطی به تحلیل تکاملی مسئله صدور می پردازد. در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین ساختار سازی امام علیه السلام برای دستیابی مردم به هدایت و علم می پردازیم. به عبارت بهتر امام علیه السلام برای انتقال هدایت خود به مردم همه اعصار، از روش های خاصی استفاده می کند. تأکید امام علیه السلام بر مسئله کتابت حدیث یکی از شناخته شده ترین روش های امام برای انتقال هدایت به مردم عصرهای مختلف است. (رجوع شود به نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی) 👌پرسش دوم دروس استنباطی به تحلیل روش های درایه و تدبر در آیات و روایات می پردازد. اصول ۹ گانه فقه البیان روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش می دهند. یکی از این قواعد کاربردی، قاعده "نظام مقایسه" میان رشد و غیّ است. به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛ حتماً باید آن را با بدعتی مانند هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی و پس انداز با تعریف کینز مقایسه کنیم.[۱] بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ مزیت مناسک شارع نسبت به دیدگاه های عرفی و سکولار تبیین نمی شود و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا می شوند. به کارگیری قواعد اصولی فقه البیان در فرآیند استنباط، ابزاری برای کشف معقولیت حدیث و آیه محسوب می شود و طلبه را از دستگاه های دانشی و فلسفی ضعیف و ناقص بی نیاز می کند. (رجوع شود به قواعد اصولی فقه البیان) 👌پرسش سوم دروس استنباطی به تبیین چگونگی نشر و ابلاغ حدیث و آیه می پردازد. نشر علم دارای ساختاری چهار بعدی است و به گسترش گفتگو حول حدیث و آیه می انجامد. ۱- مدیریت خبر برای اهل علم، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت کتابت و ۴- مدیریت نمونه سازی، ارکان اصلی نشر علم محسوب می شوند. یکی از آفت های نشر علم در مدارس علمیه امروز، استفاده از ابزار های مدرن نشر و یا اکتفاء به شیوه های تک بعدی نشر علم است. (رجوع شود به نظریه فقهی چرخه چهار بخشی تحریک فکر) 👌پرسش چهارم دروس استنباطی مدرسه هدایت، به تبیین چگونگی اثبات اصل جامعیت اسلام می پردازد. بهترین روش برای اثبات جامعیت اسلام، ارائه یک تبویب جدید فقهی به جامعه است. (ارائه طبقه بندی جدید از علم) ارتباطی مستقیم میان تبویب های فقهی و احساس عمومی نسبت به جامعیت اسلام وجود دارد. به عبارت بهتر به هر میزان تبویب های فقهی گسترده تر و مرتبط تر با مسائل جامعه باشد؛ جامعه رجوع بیشتری به آیه و حدیث خواهند داشت. ارائه تبویب عصری از آیات و روایات، در حکم نمایشگاه و ویترین برای حوزه های علمیه محسوب می شود و نباید معرفی آیات و احادیث را با تبویب های قدیمی انجام داد. (رجوع شود به نظریه طبقه بندی فقهی علوم) حجت الاسلام علی کشوری - تبیین دروس استنباطی مدرسه هدایت - یک شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم @olgou4 [۱]. نظام مقایسه میان انفاق و هدایت نقدینگی
دروس مدرسة الهداية.pdf
3.39M
📚معرفی دروس مدرسه تمدنی هدایت به زبان عربی(ویژه برادران و خواهران در کشورهای عربی) -٤٢ صفحه @olgou4
⚡️پیشنهاد می شود شهرداری مشهد فضای سبز شهری را بر پایه درختان و درختچه های مثمر و معطر طراحی و اجرا کند. استفاده از درختان و درختچه های معطر و مثمر به آرامش قلبی افراد کمک شایانی می کند و گسترش آرامش قلبی افراد به کاهش تصادفات و نزاع های شهری و بالتبع کاهش آمار پرونده ها در نیروی انتظامی و دادگستری کمک می کند. عطر و زیبایی درختان مثمر به سرعت قلب را آرام می کند! @olgou4
روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی.pdf
3.43M
🗞گزارش راهبردی با موضوع: روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی / سه شنبه ٢٣ آذر ۱۴۰۰ - ۵۰ صفحه @olgou4
⚡️۲۰۰ بسته پرسش جدید برای طرح در دانشگاه های کشور آماده کرده ایم! 👌شکل ورود ما به عرصه مدیریت تحولات دانشگاهی و علمی در کشور از طرح جدی مجموعه ای از پرسش ها شروع می شود و در گام های بعد نظام اصطلاحات و نظام ارجاعات نظریات فقهی را به دانشمندان و دانشجویان بخش های مختلف، معرفی خواهیم کرد. نقطه آغاز تحول در دانشگاه طرح پرسش های جدید است و این مسئله مفتاح علم آینده و نظام سازی است. 👌به عنوان مثال در حوزه علوم پایه یکی از پرسش های اصلی ما بررسی ابعاد مختلف "تسخیر شئ پایه" به جای "تصرف عنصر پایه" است. تاکنون از بسیاری اساتید پرسیده ایم: چرا نیازهای مختلف بشر را از طریق شناسائی خاصیت های اشیاء بر طرف نمی کنید؟ (تسخیر شئ پایه) در همه حوزه های دانشی الگوی ورود مدرسه فقهی هدایت بر مبنای طرح پرسش های جدید است؟ 👌محتوای دانشی "مدرسه فقهی هدایت" و "شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی" برای مدیریت علمی کشور در مرحله اول شامل ۲۰۰ بسته فقهی است. این سرمایه دانشی در دو بخش ۱- نظریات فقهی نقشه الگو(حدود ۱۰۰ نظریه فقهی) و ۲- تنقیح و باز تعریف موضوعات کارشناسی جدید (حدود ۱۰۰ بحث موضوع شناسی ) تبویب می شود. 👌در بخش نظریات فقهی در قالب نظریاتی مانند: ۱- نظریه مدیریت شهری محله محور، ۲- مقررات فقهی ساختمان، ۳- الگوی ساخت، ۴- الگوی تفصیل، ۵- جعبه فقهی شخصیت، ۶- نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور، ۷- الگوی جدید شناسایی و کشف عدم توازن ها، ۸- بودجه ریزی مبتنی بر سود ارتباطی، ۹- الگوی بازار و تجارت عمومی، ۱۰- الگوی فقهی ارزیابی غذا، ۱۱- تعریف جدید واکسن و.... نظام سازی مطلوب فقهی را تبیین کرده ایم. 👌در بخش تنقیح و بازتعریف موضوعات کارشناسی مدرن بر اساس الگوی موضوع شناسی مدرسه هدایت به روایت جدیدی از موضوعات مدرن دست یافته ایم. در بخش تنقیح و باز تعریف موضوعات جدید کارشناسی به ارائه ۱- روایت جدید از هوش مصنوعی، ۲- روایت جدید از پول و بانک، ۳- روایت جدید از لیزر، ۴- روایت جدید از مفهوم هدایت نقدینگی و پس انداز، ۵- روایت جدید از محصولات تراریخته، ۶- روایت جدید از بورس و بازارهای جدید سرمایه ، ۷- روایت جدید از سیتی سنتر و مگا مال ها ، ۸- روایت جدید از واکسن، ۹- روایت جدید از برنامه های توسعه و سازمان برنامه و بودجه، ۱۰- روایت جدید از اسناد بین المللی، ۱۱- روایت جدید از مشاغل برتر مدرنیته و مشاغل استخدامی و... پرداخته ایم و زمینه قضاوت نخبگانی دقیق تری از مدرنیته و توسعه غربی را فراهم ساخته ایم. 👌با فرض رعایت آئین نامه نشست های تمدن اسلامی در دوقالب برگزاری نشست های تخصصی (حداقل ۴ ساعت) و برگزاری دوره های آموزشی (۱۵ الی ۴۰ ساعت) می توانیم گفتگوهای تمدنی در دانشگاه های کشور را گسترش دهیم. بعون الله تعالی. حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - دیدار و گفتگو با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت - تهران 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/11/06 @olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️تفاوت های فقه معذر و منجز و فقه نظام! 👌گفتگوهای مرتبط با فقه نظام و الگوی دینی اداره جامعه در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی و اجرایی روز به روز گسترش بیشتری می یابد و بالتبع پرسش های مرتبط با این حوزه، هر روز عمیق تر و بیشتر می شود. یکی از پرسش های مهم این حوزه تبیین تفاوت ها در استنباط محدود به کشف معذر و منجز و استنباط نظام ساز است. 👌قواعد اصولی فقه البیان، متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است و تبیین این قواعد اصولی -ضمن تبیین تفاوت های میان این دو مکتب فقاهتی- سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز" به سطح فقه نظام ارتقاء می دهد. یکی از تفاوت های فقاهت محدود به کشف معذر و منجز و فقاهت نظام ساز، مسئله مهم نظام مقایسه است. فقه نظام به بدعت ها و غیّ های مقابل یک حکم شرعی توجه دارد و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق می کند؛ ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحث ها به نحو حداقلی وجود دارد. 👌به عنوان مثال در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاق های واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است ولی احکام مرتبط با انفاق با ایده هائی معیوبی مانندِ تعریف کینزی پس انداز (Savings) و مفهوم هدایت نقدینگی در اقتصاد کلان -که در نقطه مقابل انفاق عمل می کنند- مقایسه نمی شود. عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد زمینه اجرای حکم شرعی برای مردم را ممتنع می کند و در خوشبینانه ترین وضعیت "بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه" به مهار بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمی کند. (توضیحات بیشتر درباره نظام مقایسه انفاق) 👌به عنوان مثال دیگر وقتی درباره عمومی شدن تجارت و ابزارهای آن مانند بازارهای موقت -که ایده اصلی فقه برای محرومیت زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و سیتی سنترها مقایسه کنیم. 👌 برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظام سازی، علاوه بر اصل نظام مقایسه، ۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به ۱-اصل تأمل، ۲- اصل مُکث، ۳- اصل رفق، ۴- اصل ظرفیت، ۵- اصل منزلت، ۶- اصل انفتاح، ۷- اصل سیاق و ۸- اصل کَمیت در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد. حجت الاسلام علی کشوری - تبیین قواعد اصولی فقه البیان - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - قم مبارک 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/10/29 @olgou4
⚡️جلسه چهارم فقه البیان احتراما به اطلاع می رساند: جلسه چهارم فقه البیان امروز از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می گردد. 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/3846 @olgou4
⚡️مسئله فقه البیان چیست؟ 👌قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛ مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت. به چند بیان، دغدغه فقه البیان را شرح می دهم. 👌به بیان اول: دغدغه فقه البیان تبیین ابعاد مختلف زبانِ تأسيسي شارع است. به عبارت دیگر ادله ای مانند عدم الردع شارع و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل می دانیم و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم، تفاهم عمیق تری نسبت به زبان عرف با همه اعصار برقرار کرده است. در فقه البیان ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح می دهیم. (زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟) 👌به بیان دوم: موضوع فقه البیان بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با تاسیس زبان توسط شارع است. در جلسات گذشته عرض کردیم که اگرچه شارع در همه مجالس گفتگویی خود اشاره ای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است. به عنوان مثال قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان قواعد زبانی مورد تاکید شارع بوده است. (بررسی آیات و روایات روشی) 👌 به بیان سوم: در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم. رعایت قواعد فقه البیان به درایه و تدبر عمیق در وحی و کشف معقولیت آن ختم می شود و جامعه را از تکیه به دستگاه های فلسفی ناقص بی نیاز می کند. در جلسات آینده این محورهای سه گانه را شرح بیشتری می دهم. (چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟) حجت الاسلام علی کشوری - تبیین دغدغه اصلی فقه البیان - جلسه چهارم - پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - حرم ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علیها 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/11/08 @olgou4