eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
119 ویدیو
218 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ نشست های تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی در دانشگاه مازندران برگزار می گردد. (به فضل الهی) ۱- نشست تخصصی جدول فقهی تسخیر (در مقایسه با جدول تناوبی عناصر) - شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشکده شیمی 🎙 پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/6358 ۲- نشست تخصصی مقررات فقهی ساختمان - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشکده هنر و معماری 📚 پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/6183 ۳- نشست تخصصی مفاهیم پایه ساخت جامعه (در مقایسه با ساخت دو سویه گیدنز) - دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشکده علوم انسانی https://eitaa.com/olgou4
⚡️ دولت آیت الله رئیسی لایحه انصراف ایران از سه سازمان بین المللی را تقدیم مجلس کرد / در پی این لغو عضویت؛ پرداخت حق عضویت به این نهادهای مداخله گر قطع می شود! ۱- لغو عضویت در آیکوم (شورای بین‌المللی موزه ها) - ( همکار وزارت فرهنگ و ارشاد) ۲- لغو عضویت در آیکوموس ( شورای بین‌المللی محوطه ها و بناها) - ( همکار وزارت علوم) ۳- لغو عضویت در شبکه سازمانهای علمی جهان سوم ( همکار با وزارت فرهنگ و آموزش عالی و ‌دانشگاه صنعتی شریف و سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران) https://eitaa.com/olgou4
⚡️مقایسه توسعه و پیشرفت 👌 برنامه ریزی بر اساس مفاهیم توسعه با برنامه ریزی بر اساس مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی دارای تفاوت هائی در مفاهیم پايه، ساختار برنامه ريزي، شكل اجراء و احکام برنامه ای است. در ادامه ساختار و محور های برنامه هفتم با ساختار و محورهای اولین برنامه پیشرفت اسلامی را مقایسه کنید. 👌 برنامه هفتم دارای ٢٤ سرفصل برنامه ای به شرح زیر است: فصل۱: رشد اقتصادی، فصل۲: اصلاح نظام بانکی و مهار تورم، فصل۳: اصلاح ساختار بودجه، فصل۴: اصلاح نظام مالیاتی، فصل۵: اصلاح صندوق های بازنشستگی، فصل۶: تأمین اجتماعی، سیاست های حمایتی و توزیع عادلانه درآمد، فصل ۷: امنیت غذایی و ارتقای تولید محصولات کشاورزی، فصل ۸: نظام مدیریتی یکپارچه منابع آب، فصل ۹: رفع ناترازی انرژی، فصل ۱۰: طرح های کلان پیشران و زنجیره ارزش، فصل ۱۱: توسعه مسکن، فصل ۱۲: ترانزیت و اقتصاد دریا محور، فصل ۱۳: توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد رقومی ( دیجیتال)، فصل ۱۴: ارتقای نظام سلامت، فصل ۱۵: ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه، فصل ۱۶: زن، خانواده و جمعیت، فصل ۱۷: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فصل ۱۸: سیاست داخلی و ارتقای سلامت اجتماعی، فصل ۱۹: ارتقای نظام آموزشی، فصل ۲۰: ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی، فصل ۲۱: سیاست خارجی، فصل ۲۲: دفاعی و امنیتی، فصل ۲۳: ارتقای نظام اداری و فصل ۲۴: تحول قضایی و حقوقی 👌اولین برنامه پیشرفت اسلامی دارای ۱۰ سرفصل به شرح زیر است: فصل اول: سیاست، امامت و نظام اداری غیر متمرکز فصل دوم: تزکیه، پاکسازی و سلامت مزاج پایه و پیشگیری ساختاری از بیماری فصل سوم: علم، آموزش و توسعه پژوهش های شئ پایه فصل چهارم: نظم، ارتقای قدرت توزیع وقت و کاهش قانونگذاری فصل پنجم: پیشگیری از جرم (خود کنترلی)، میراث فرهنگی و توسعه مفهومی عبرتکده ها فصل ششم: مکاسب و تولید غیر متمرکز، توسعه بازارهای رایگان و کاهش تکیه به دلار و ارزهای واسط فصل هفتم: شعر، ادبیات، بیان و رسانه فصل هشتم: فرقان و تحول در شاخص‌های ارزیابی پیشرفت فصل نهم: نفی سبیل، تحول در مفهوم پدافند غیرعامل و امنیت مردم پایه فصل دهم: تعدیل ساختاری چالش های مدرن و ناترازی ها 👌درباره تفاوت های اجرایی و حکمی اولین برنامه پیشرفت اسلامی با برنامه هفتم توسعه در آینده مباحثی را مطرح خواهیم نمود. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) جمعه انتظار ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - تحلیل تفاوت های توسعه و پیشرفت - قروه (استان کردستان) https://eitaa.com/olgou4
⚡️ رشد ملموس نیروهای انقلاب در سال ۱۴۰۲ 👌 به دلایل زیر (طرح مسائل کاربردی و عبور از کلی گوئی) نیروهای انقلاب و حزب اللهی جذاب‌تر و پویاتر و کارآمدتر از گذشته هستند. حزب اللهی ها به دلیل عبور از دوگانه های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب و طرح مسایل مفید از نظر مردم کارآمدتر و ان شاء الله در نزد خداوند متعال روسفید خواهند بود. دلیل اول: مواجهه با غلط های فراوان بانک ها و ربای بانکی با شعار مبارک دلیل دوم: مطالبه گسترده واگذاری زمین رایگان به مستأجرها و اجرای قانون مترقی احیای موات دلیل سوم: مطالبه گسترده درباره محله محوری و عبور از مشکلات شهرنشینی مدرن با ایده هائی همچون محله محوری و احیای روستا ها دلیل چهارم: احیای جدی طب کارآمد اسلامی و نقد جدی وزارت بهداشت و درمان کشور و طرح شعار جذاب پیشگیری از بیماری دلیل پنجم: مطالبه جدی ساخت دار واسعه و صف آرایی دربرابر آپارتمان سازها و انبوه سازها دلیل ششم: رشد گفتمان تقویت خانواده و کاهش سن ازدواج و تلاش برای گسترش احکام حیاتی مرتبط با عفت و حجاب دلیل هفتم: توجه جدی به مسئله حیاتی فلسطین و حذف رژیم خبیث صهیونیستی و گفتگو درباره نظم آینده جهان دلیل هشتم: نقد جدی وزارت آموزش و پرورش ناکارآمد و طراحی اولیه مدارس جدید در سراسر کشور دلیل نهم: توجه جدی به محرومیت زدایی و فعالیت های جهادی دلیل دهم: قیام نخبگانی علیه بخش های مختلف سند شیطانی توسعه پایدار 2030 و ترویج ایده های مختلف تمدنی دلیل یازدهم: فهم بهتر تفاوت های اقتصاد مردمی با اقتصاد بخش خصوصی و بخش دولتی نسبت به سالهای گذشته 👌سال ۱۴۰۲ سال تولد و رشد بسیار زیاد جریانهای تمدنی در کشور ایران بود و ان شاء الله این رشد فکری با رجوع بیشتر به آیات قرآن و احادیث گرانقدر در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت... مدرسه فقهی هدایت - شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم ✅ تذکر مهم: به جای نق زدن و نا امید کردن مردم، برای حل مشکلات مردم راه حل ارایه کنید و مردم را نسبت به کارآمدی دین امیدوارتر نمائید https://eitaa.com/olgou4
⚡️ با نه روش تفکر -که در فقه البیان تئوریزه شده است- آشنا شوید. ۱- روش تفکر در میزان تناسب سخن با مخاطب ( قاعده ظرفیت) ۲- روش تفکر در نقطه آغاز کلام ( قاعده سؤال) ۳- روش تفکر در ابعاد کلام (قاعده مُکث) ۴- روش تفکر در تفاوت کلام ها (قاعده مقایسه) ۵- روش تفکر در فواید کلام برای مردم (قاعده رفق) ۶- روش تفکر در زمان و مکان موضوع کلام (قاعده منزلت) ۷- روش تفکر در نقطه آغاز و پایان کلام (قاعده انفتاح) ۸- روش تفکر در پیش فرض ها و سیاق یک کلام ( قاعده سیاق) ۹- روش تفکر در اعداد مرتبط با یک کلام (قاعده کَمّیت و ریاضی) https://eitaa.com/olgou4
⚡️ با ۸ سرفصل اقتصاد اسلامی -تئوریزه شده در مدرسه فقهی هدایت - آشنا شوید. ۱- معرفی روش تحقیق فقهی در حوزه اقتصاد ۲- چیستی مشاغل برتر ۳- تولید مردمی و غیر متمرکز ۴- عمومی شدن تجارت و فوائد خمسه آن + تعریف جدید بازار ۵- اصول چهار گانه تبادل میان بایع و مشتری (پول غیر اعتباری، تسعیر، رعایت عقود و عدم تقویت کافر) ۶- تأمین مالی متعدد و تخصصی پروژه‌ها ۷- شناسایی و توجه به عوامل غیر اقتصادی مؤثر بر اقتصاد ۸- اقتصاد در دوران ظهور https://eitaa.com/olgou4
⚡️ در نامه حجت‌الاسلام علی کشوری به رئیس جمهور مطرح شد/ ارائه ۸ پیشنهاد به دولت جمهوری اسلامی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ❓طرح ۸ پیشنهاد اقتصادی در حوزه طبقه بندی مشاعل، بازارهای رایگان، تولید مردمی، تأمین مالی غیرمتمرکز، تقویت پول و... 🗞مطالعه متن کامل نامه: https://m-hedayat.blog.ir/1403/02/04 https://eitaa.com/olgou4
⚡️یادبود: بازدید آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی از نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی / سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - دانشکده فنی شهید رجایی کاشان ❓مراسم اولین سالگرد شهید آیت اللّه عباسعلی سلیمانی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می گردد. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ اجلاسیه امنیتی قم را برگزار کنید. / مفاهیم و بازیگران نظم آینده جهان کدام هستند؟! 👌با وضوح تدریجی تزلزل در نظم ظالمانه بعد از جنگ جهانی دوم -که مفاهیم و چارچوب های آن در نهادهایی مانند: شورای امنیت سازمان ملل و ناتو و اجلاسیه‌هائی مانند اجلاس امنیتی مونیخ و... تحمیل می گردید- برخی از مسئولین در کشور ایران در راستای تعریف نظم جدید برای جهان، حضور در پیمانهایی مانند شانگهای، بریکس و حضور در اجلاسیه ی امنیتی سن پترزبورگ (دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی) و ... را به عنوان راهبرد اصلی برای دستیابی به نظم جدید در جهان توصیه و تئوریزه می کنند. 👌به عنوان مثال: در اجلاس سن‌پترزبورگ (امروز ،چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)، چهار محور ۱- تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی (تهدیدها و فرصت‌ها)، ۲- حفظ هویت ملی و ارزش‌های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین‌المللی، ۳-همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی و ۴- مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی» به عنوان محورهای مهم امنیت در دنیای فردا معرفی شده است. در اجلاسیه های شانگهای و پیمان بریکس هم مفاهیم معیوبی مانند محورهای مطرح شده در اجلاسیه سن پترزبورگ مطرح می شود؛ که برای بازسازی نظم آتی جهان ناکافی و بعضاً غلط است. 👌 در یک جمله اعتقاد دارم: که حضور مؤثر ایران برای طراحی نظم آینده جهان وابسته به شناسائی دقیق بازیگران آینده جهان و شناسایی دقیق مفاهیم سازنده نظم صحیح است. نهادها و اجلاسیه ها و پیمانهای شرقی از هر دو حیث ناقص و معیوب محسوب می شوند و نظم برآمده از این نهادها شباهت فراوانی با نظم آمریکایی خواهد داشت. 👌 از منظر نظریه امنیتی سِلْم؛ مهمترين مشکل امنیتی در جهان فعلی، ضعف شدید در پدافند غیرعامل است و ترمیم بخش های غیر نظامی مرتبط با امنیت وابسته به یازده محور: ۱- ارتباط الگوی تولید نان و غذا با امنیت و مقاومت ، ۲- ارتباط الگوی سلامت و واکسن با امنیت و مقاومت، ۳- ارتباط الگوی ساخت مسکن با امنیت و مقاومت،۴- ارتباط مدیریت شهری با امنیت و مقاومت ، ۵- ارتباط الگوی بازار و روش توزیع کالا با امنیت و مقاومت ،۶- ارتباط الگوی مسابقات و ورزش با امنیت و مقاومت ،۷- ارتباط الگوی مدیریت آب با امنیت و مقاومت ،۸- ارتباط الگوی حمل و نقل با امنیت و مقاومت، ۹-ارتباط الگوی صنعت و تولید با امنیت و مقاومت، ۱۰- ارتباط بیان و شعر با امنیت و مقاومت و۱۱- ارتباط الگوی تأمین مالی با امنیت و مقاومت، است. عدم درک صحیح از بخشهای غیر نظامی امنیت در نگاه های پوزیتویستی، وابستگی امنیت به سلاح را افزایش و بالتبع امنیت در جهان مدرن را متزلزل کرده است. 👌به شورای عالی حوزه علمیه و استاد اعرافی پیشنهاد می کنم: با حضور بازیگران دنیای جدید از کشورهای ۱- فلسطین، ۲-آذربایجان، ۳-بحرین، ٤- سوریه، ۵- قطیف، ۶- بخشهایی از چین، ۷- ازبکستان، ۸- عراق، ۹- اردن، ۱۰- مصر، ۱۱- کویت ، ۱۲- پاکستان و ۱۳- بخش های از هند، مفاهيم غير نظامی مؤثر بر امنیت را تبیین و تفاهم کنند و به انفعال حوزه علمیه درباره حوادث سرنوشت ساز آینده با برگزاری اجلاسیه امنیتی قم پایان دهند. حضور گفتمانی و علمی حوزه علمیه قم در نظم آتی جهان یک ضرورت است. اهمیت سطور فوق بعد از هرج الروم و جنگ همه جانبه آتی بیشتر واضح خواهد شد. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین بازیگران و مفاهیم نظم آینده جهان - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت اول / آسیب اول حوزه های علمیه؛ بی اطلاعی از آسیب های دولت مدرن است! 👌طلبه ها و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تحصیل می کنند؛ در سه حوزه اصلی به آسیب هایی مبتلا هستند و برنامه ریزی برای تحول در حوزه علمیه نمی تواند نسبت به رفع این آسیب ها بی تفاوتی نشان دهد. به تدریج به شرح این آسیب ها می پردازم. 👌 آسیب اول حوزه های علمیه؛ بی اطلاعی از آسیب های دولت مدرن است: غالب طلبه ها نسبت به آسیب های دولت مدرن و اثرات سوء آن بر زندگی و دین مردم بی اطلاع یا کم اطلاع هستند و بالتبع ایده های مدرن معاصر را -ذیل بناء عقلاء- امضاء و تاييد می کنند. به عنوان مثال: الگوی مدیریت شهری مدرن (نوشهرگرایی) گمنامی را در شهرها گسترش می دهد و ضرورت تَعَرُّف میان افراد را نمی فهمد! الگوی معماری و ساخت مسکن مدرن، به قطع ارتباطات میان انسانها و تبدیل خانه به خوابگاه منتهی می شود. الگوی آموزش و پرورش مدرن، از آموزش مهارتهای زندگی به افراد عاجز است. الگوی سلامت و بهداشت مدرن، از تحقق مسئله پیشگیری از بیماری بسیار عاجز است. الگوی تولید و توزیع مدرن، به فاصله طبقاتی و تولید محصولات غیر سالم کمک کرده است. الگوی تغذیه مدرن، به عدم تعادل مزاجی و اختلال در طبایع اربعه ختم شده است. الگوی امنیت جامعه هم به سمت کنترل حداکثری و مانیتورینگ افراد حرکت کرده است و مفهوم مترقی خود کنترلی را درک نمی کند. اولین مصداق تحول در حوزه علمیه، پایان دادن به امضاء محصولات و مفاهیم فاسد است. 👌برای عبور از آسیب های امضاء در حوزه علمیه، تغییر در محتوای درسی حوزه علمیه ضرورت دارد. به طلبه ها و مدیران مدارس و مسئولین مرکز مدیریت حوزه علمیه توصیه می‌کنم: با تدریس ۱۰ نظریه فقهی ۱- مدیریت شهری محله محور، ۲- مقررات فقهی ساختمان، ۳- آموزش و پرورش آینده، ۴- پیشگیری ساختاری از بیماری، ۵- فقه المکاسب با تبویب جدید (۸ مسئله اقتصادی)، ۶- الگوی تقنین اسلامی، ۷- الگوی تنظیم و تحلیل خبر، ۸- نظریه امنیتی سِلْم، ۹- الگوی مدیریتی ساخت و ۱۰- الگوی جدید روایت میراث فرهنگی؛ زمینه نقد نظم اجتماعی مدرن و ارایه راه حل جایگزین برای تغییر نظم اجتماعی را فراهم آورند. 👌بدون تغییر در محتوای درسی حوزه‌های علمیه، با یک حوزه بی اطلاع از آسیب‌های مدرنیته و توسعه غربی روبرو خواهیم بود و بالتبع ناکارآمدی‌های نظریات غربی به پای حوزه علمیه نوشته می شود. در یادداشت بعدی آسیب دوم حوزه علمیه فعلی را تبیین خواهم نمود. (به فضل الهی) علی کشوری - جمعه انتظار - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت دوم/ آسیب دوم حوزه‌های علمیه؛ ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن است! 👌آسیب دوم حوزه‌های علمیه؛ ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن است. طلبه ها و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تدریس می کنند؛ علاوه بر بی اطلاعی یا کم اطلاعی از آسیب های دولت مدرن، نسبت به علم مدرن و آسیب های آن هم تصور ناقص و قابل خدشه ای دارند. بسیاری در حوزه علمیه تصور می کنند؛ مفهوم علم مدرن (Science) ذیل معرفت شناسی کشف تئوریزه می شود و آن را کشف واقع می پندارند! 👌فارغ از اشکالات مبنایی متصور درباره معرفت شناسی کشف (تعریف صدق به تطابق با واقع)؛ تطبیق علم مدرن به این معرفت شناسی؛ تطبیقی قابل خدشه است. در گزارش های معرفت شناسانه غربی از علم مدرن، طیف گسترده ای از نظریاتِ توصیفی درباره این نوع از علم - از خرافه دانستن گزاره های پوزیتویستی تا توصیف پارادایمی از آنها ارائه شده است و کمتر کسی آن را کشف واقع می پندارد! گزاره های علمی مدرن -که برخی آن را در حوزه کشف واقع می پندارند- تقریباً به صورت روزانه توسط گزاره های علمی دیگر نقض می شود و تصور کشف واقع درباره این گزاره ها یک توهم فلسفی و معرفتی محسوب می شود. با صراحت عرض می کنم: صورت معرفت شناسانه مدرن به دنبال توصیف و کشف واقع نیست؛ بلکه گزاره های مشخصی را برای تصرف در عالم و دستیابی به سود بیشتر تبیین می کند و این نوع از گزاره های علمی معیوب در همه حوزه ها از اقتصاد و پزشکی تا ریاضی و شیمی -با انگیزه های اقتصادی- ترویج می گردد. 👌برای عبور از آسیب یکسان پنداری علم مدرن و کشف واقع، تدریس و مطالعه نظریاتی مانند: روش تحقیق مبتنی بر اشراف، تفاوت علم شارع با علم دیگران (نظریه سلطان)، طبقه بندی جدید دانش، توصیف مفهوم شئ (فقه الخلق) و.. مفید است. بی توجهی به ارتقای ماهیت علم در ذهنیت حوزه، به معنای ادامه انفعال حوزه علمیه در مواجهه با گزارش های به اصطلاح کارشناسی و موضوع شناسانه است. علی کشوری - یکشنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4