eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
131 ویدیو
224 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️مقایسه توسعه و پیشرفت 👌 برنامه ریزی بر اساس مفاهیم توسعه با برنامه ریزی بر اساس مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی دارای تفاوت هائی در مفاهیم پايه، ساختار برنامه ريزي، شكل اجراء و احکام برنامه ای است. در ادامه ساختار و محور های برنامه هفتم با ساختار و محورهای اولین برنامه پیشرفت اسلامی را مقایسه کنید. 👌 برنامه هفتم دارای ٢٤ سرفصل برنامه ای به شرح زیر است: فصل۱: رشد اقتصادی، فصل۲: اصلاح نظام بانکی و مهار تورم، فصل۳: اصلاح ساختار بودجه، فصل۴: اصلاح نظام مالیاتی، فصل۵: اصلاح صندوق های بازنشستگی، فصل۶: تأمین اجتماعی، سیاست های حمایتی و توزیع عادلانه درآمد، فصل ۷: امنیت غذایی و ارتقای تولید محصولات کشاورزی، فصل ۸: نظام مدیریتی یکپارچه منابع آب، فصل ۹: رفع ناترازی انرژی، فصل ۱۰: طرح های کلان پیشران و زنجیره ارزش، فصل ۱۱: توسعه مسکن، فصل ۱۲: ترانزیت و اقتصاد دریا محور، فصل ۱۳: توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد رقومی ( دیجیتال)، فصل ۱۴: ارتقای نظام سلامت، فصل ۱۵: ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه، فصل ۱۶: زن، خانواده و جمعیت، فصل ۱۷: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فصل ۱۸: سیاست داخلی و ارتقای سلامت اجتماعی، فصل ۱۹: ارتقای نظام آموزشی، فصل ۲۰: ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی، فصل ۲۱: سیاست خارجی، فصل ۲۲: دفاعی و امنیتی، فصل ۲۳: ارتقای نظام اداری و فصل ۲۴: تحول قضایی و حقوقی 👌اولین برنامه پیشرفت اسلامی دارای ۱۰ سرفصل به شرح زیر است: فصل اول: سیاست، امامت و نظام اداری غیر متمرکز فصل دوم: تزکیه، پاکسازی و سلامت مزاج پایه و پیشگیری ساختاری از بیماری فصل سوم: علم، آموزش و توسعه پژوهش های شئ پایه فصل چهارم: نظم، ارتقای قدرت توزیع وقت و کاهش قانونگذاری فصل پنجم: پیشگیری از جرم (خود کنترلی)، میراث فرهنگی و توسعه مفهومی عبرتکده ها فصل ششم: مکاسب و تولید غیر متمرکز، توسعه بازارهای رایگان و کاهش تکیه به دلار و ارزهای واسط فصل هفتم: شعر، ادبیات، بیان و رسانه فصل هشتم: فرقان و تحول در شاخص‌های ارزیابی پیشرفت فصل نهم: نفی سبیل، تحول در مفهوم پدافند غیرعامل و امنیت مردم پایه فصل دهم: تعدیل ساختاری چالش های مدرن و ناترازی ها 👌درباره تفاوت های اجرایی و حکمی اولین برنامه پیشرفت اسلامی با برنامه هفتم توسعه در آینده مباحثی را مطرح خواهیم نمود. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) جمعه انتظار ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - تحلیل تفاوت های توسعه و پیشرفت - قروه (استان کردستان) https://eitaa.com/olgou4
⚡️ رشد ملموس نیروهای انقلاب در سال ۱۴۰۲ 👌 به دلایل زیر (طرح مسائل کاربردی و عبور از کلی گوئی) نیروهای انقلاب و حزب اللهی جذاب‌تر و پویاتر و کارآمدتر از گذشته هستند. حزب اللهی ها به دلیل عبور از دوگانه های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب و طرح مسایل مفید از نظر مردم کارآمدتر و ان شاء الله در نزد خداوند متعال روسفید خواهند بود. دلیل اول: مواجهه با غلط های فراوان بانک ها و ربای بانکی با شعار مبارک دلیل دوم: مطالبه گسترده واگذاری زمین رایگان به مستأجرها و اجرای قانون مترقی احیای موات دلیل سوم: مطالبه گسترده درباره محله محوری و عبور از مشکلات شهرنشینی مدرن با ایده هائی همچون محله محوری و احیای روستا ها دلیل چهارم: احیای جدی طب کارآمد اسلامی و نقد جدی وزارت بهداشت و درمان کشور و طرح شعار جذاب پیشگیری از بیماری دلیل پنجم: مطالبه جدی ساخت دار واسعه و صف آرایی دربرابر آپارتمان سازها و انبوه سازها دلیل ششم: رشد گفتمان تقویت خانواده و کاهش سن ازدواج و تلاش برای گسترش احکام حیاتی مرتبط با عفت و حجاب دلیل هفتم: توجه جدی به مسئله حیاتی فلسطین و حذف رژیم خبیث صهیونیستی و گفتگو درباره نظم آینده جهان دلیل هشتم: نقد جدی وزارت آموزش و پرورش ناکارآمد و طراحی اولیه مدارس جدید در سراسر کشور دلیل نهم: توجه جدی به محرومیت زدایی و فعالیت های جهادی دلیل دهم: قیام نخبگانی علیه بخش های مختلف سند شیطانی توسعه پایدار 2030 و ترویج ایده های مختلف تمدنی دلیل یازدهم: فهم بهتر تفاوت های اقتصاد مردمی با اقتصاد بخش خصوصی و بخش دولتی نسبت به سالهای گذشته 👌سال ۱۴۰۲ سال تولد و رشد بسیار زیاد جریانهای تمدنی در کشور ایران بود و ان شاء الله این رشد فکری با رجوع بیشتر به آیات قرآن و احادیث گرانقدر در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت... مدرسه فقهی هدایت - شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم ✅ تذکر مهم: به جای نق زدن و نا امید کردن مردم، برای حل مشکلات مردم راه حل ارایه کنید و مردم را نسبت به کارآمدی دین امیدوارتر نمائید https://eitaa.com/olgou4
⚡️ با نه روش تفکر -که در فقه البیان تئوریزه شده است- آشنا شوید. ۱- روش تفکر در میزان تناسب سخن با مخاطب ( قاعده ظرفیت) ۲- روش تفکر در نقطه آغاز کلام ( قاعده سؤال) ۳- روش تفکر در ابعاد کلام (قاعده مُکث) ۴- روش تفکر در تفاوت کلام ها (قاعده مقایسه) ۵- روش تفکر در فواید کلام برای مردم (قاعده رفق) ۶- روش تفکر در زمان و مکان موضوع کلام (قاعده منزلت) ۷- روش تفکر در نقطه آغاز و پایان کلام (قاعده انفتاح) ۸- روش تفکر در پیش فرض ها و سیاق یک کلام ( قاعده سیاق) ۹- روش تفکر در اعداد مرتبط با یک کلام (قاعده کَمّیت و ریاضی) https://eitaa.com/olgou4
⚡️ با ۸ سرفصل اقتصاد اسلامی -تئوریزه شده در مدرسه فقهی هدایت - آشنا شوید. ۱- معرفی روش تحقیق فقهی در حوزه اقتصاد ۲- چیستی مشاغل برتر ۳- تولید مردمی و غیر متمرکز ۴- عمومی شدن تجارت و فوائد خمسه آن + تعریف جدید بازار ۵- اصول چهار گانه تبادل میان بایع و مشتری (پول غیر اعتباری، تسعیر، رعایت عقود و عدم تقویت کافر) ۶- تأمین مالی متعدد و تخصصی پروژه‌ها ۷- شناسایی و توجه به عوامل غیر اقتصادی مؤثر بر اقتصاد ۸- اقتصاد در دوران ظهور https://eitaa.com/olgou4
⚡️ در نامه حجت‌الاسلام علی کشوری به رئیس جمهور مطرح شد/ ارائه ۸ پیشنهاد به دولت جمهوری اسلامی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ❓طرح ۸ پیشنهاد اقتصادی در حوزه طبقه بندی مشاعل، بازارهای رایگان، تولید مردمی، تأمین مالی غیرمتمرکز، تقویت پول و... 🗞مطالعه متن کامل نامه: https://m-hedayat.blog.ir/1403/02/04 https://eitaa.com/olgou4
⚡️یادبود: بازدید آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی از نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی / سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - دانشکده فنی شهید رجایی کاشان ❓مراسم اولین سالگرد شهید آیت اللّه عباسعلی سلیمانی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می گردد. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ اجلاسیه امنیتی قم را برگزار کنید. / مفاهیم و بازیگران نظم آینده جهان کدام هستند؟! 👌با وضوح تدریجی تزلزل در نظم ظالمانه بعد از جنگ جهانی دوم -که مفاهیم و چارچوب های آن در نهادهایی مانند: شورای امنیت سازمان ملل و ناتو و اجلاسیه‌هائی مانند اجلاس امنیتی مونیخ و... تحمیل می گردید- برخی از مسئولین در کشور ایران در راستای تعریف نظم جدید برای جهان، حضور در پیمانهایی مانند شانگهای، بریکس و حضور در اجلاسیه ی امنیتی سن پترزبورگ (دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی) و ... را به عنوان راهبرد اصلی برای دستیابی به نظم جدید در جهان توصیه و تئوریزه می کنند. 👌به عنوان مثال: در اجلاس سن‌پترزبورگ (امروز ،چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)، چهار محور ۱- تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی (تهدیدها و فرصت‌ها)، ۲- حفظ هویت ملی و ارزش‌های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین‌المللی، ۳-همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی و ۴- مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی» به عنوان محورهای مهم امنیت در دنیای فردا معرفی شده است. در اجلاسیه های شانگهای و پیمان بریکس هم مفاهیم معیوبی مانند محورهای مطرح شده در اجلاسیه سن پترزبورگ مطرح می شود؛ که برای بازسازی نظم آتی جهان ناکافی و بعضاً غلط است. 👌 در یک جمله اعتقاد دارم: که حضور مؤثر ایران برای طراحی نظم آینده جهان وابسته به شناسائی دقیق بازیگران آینده جهان و شناسایی دقیق مفاهیم سازنده نظم صحیح است. نهادها و اجلاسیه ها و پیمانهای شرقی از هر دو حیث ناقص و معیوب محسوب می شوند و نظم برآمده از این نهادها شباهت فراوانی با نظم آمریکایی خواهد داشت. 👌 از منظر نظریه امنیتی سِلْم؛ مهمترين مشکل امنیتی در جهان فعلی، ضعف شدید در پدافند غیرعامل است و ترمیم بخش های غیر نظامی مرتبط با امنیت وابسته به یازده محور: ۱- ارتباط الگوی تولید نان و غذا با امنیت و مقاومت ، ۲- ارتباط الگوی سلامت و واکسن با امنیت و مقاومت، ۳- ارتباط الگوی ساخت مسکن با امنیت و مقاومت،۴- ارتباط مدیریت شهری با امنیت و مقاومت ، ۵- ارتباط الگوی بازار و روش توزیع کالا با امنیت و مقاومت ،۶- ارتباط الگوی مسابقات و ورزش با امنیت و مقاومت ،۷- ارتباط الگوی مدیریت آب با امنیت و مقاومت ،۸- ارتباط الگوی حمل و نقل با امنیت و مقاومت، ۹-ارتباط الگوی صنعت و تولید با امنیت و مقاومت، ۱۰- ارتباط بیان و شعر با امنیت و مقاومت و۱۱- ارتباط الگوی تأمین مالی با امنیت و مقاومت، است. عدم درک صحیح از بخشهای غیر نظامی امنیت در نگاه های پوزیتویستی، وابستگی امنیت به سلاح را افزایش و بالتبع امنیت در جهان مدرن را متزلزل کرده است. 👌به شورای عالی حوزه علمیه و استاد اعرافی پیشنهاد می کنم: با حضور بازیگران دنیای جدید از کشورهای ۱- فلسطین، ۲-آذربایجان، ۳-بحرین، ٤- سوریه، ۵- قطیف، ۶- بخشهایی از چین، ۷- ازبکستان، ۸- عراق، ۹- اردن، ۱۰- مصر، ۱۱- کویت ، ۱۲- پاکستان و ۱۳- بخش های از هند، مفاهيم غير نظامی مؤثر بر امنیت را تبیین و تفاهم کنند و به انفعال حوزه علمیه درباره حوادث سرنوشت ساز آینده با برگزاری اجلاسیه امنیتی قم پایان دهند. حضور گفتمانی و علمی حوزه علمیه قم در نظم آتی جهان یک ضرورت است. اهمیت سطور فوق بعد از هرج الروم و جنگ همه جانبه آتی بیشتر واضح خواهد شد. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین بازیگران و مفاهیم نظم آینده جهان - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت اول / آسیب اول حوزه های علمیه؛ بی اطلاعی از آسیب های دولت مدرن است! 👌طلبه ها و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تحصیل می کنند؛ در سه حوزه اصلی به آسیب هایی مبتلا هستند و برنامه ریزی برای تحول در حوزه علمیه نمی تواند نسبت به رفع این آسیب ها بی تفاوتی نشان دهد. به تدریج به شرح این آسیب ها می پردازم. 👌 آسیب اول حوزه های علمیه؛ بی اطلاعی از آسیب های دولت مدرن است: غالب طلبه ها نسبت به آسیب های دولت مدرن و اثرات سوء آن بر زندگی و دین مردم بی اطلاع یا کم اطلاع هستند و بالتبع ایده های مدرن معاصر را -ذیل بناء عقلاء- امضاء و تاييد می کنند. به عنوان مثال: الگوی مدیریت شهری مدرن (نوشهرگرایی) گمنامی را در شهرها گسترش می دهد و ضرورت تَعَرُّف میان افراد را نمی فهمد! الگوی معماری و ساخت مسکن مدرن، به قطع ارتباطات میان انسانها و تبدیل خانه به خوابگاه منتهی می شود. الگوی آموزش و پرورش مدرن، از آموزش مهارتهای زندگی به افراد عاجز است. الگوی سلامت و بهداشت مدرن، از تحقق مسئله پیشگیری از بیماری بسیار عاجز است. الگوی تولید و توزیع مدرن، به فاصله طبقاتی و تولید محصولات غیر سالم کمک کرده است. الگوی تغذیه مدرن، به عدم تعادل مزاجی و اختلال در طبایع اربعه ختم شده است. الگوی امنیت جامعه هم به سمت کنترل حداکثری و مانیتورینگ افراد حرکت کرده است و مفهوم مترقی خود کنترلی را درک نمی کند. اولین مصداق تحول در حوزه علمیه، پایان دادن به امضاء محصولات و مفاهیم فاسد است. 👌برای عبور از آسیب های امضاء در حوزه علمیه، تغییر در محتوای درسی حوزه علمیه ضرورت دارد. به طلبه ها و مدیران مدارس و مسئولین مرکز مدیریت حوزه علمیه توصیه می‌کنم: با تدریس ۱۰ نظریه فقهی ۱- مدیریت شهری محله محور، ۲- مقررات فقهی ساختمان، ۳- آموزش و پرورش آینده، ۴- پیشگیری ساختاری از بیماری، ۵- فقه المکاسب با تبویب جدید (۸ مسئله اقتصادی)، ۶- الگوی تقنین اسلامی، ۷- الگوی تنظیم و تحلیل خبر، ۸- نظریه امنیتی سِلْم، ۹- الگوی مدیریتی ساخت و ۱۰- الگوی جدید روایت میراث فرهنگی؛ زمینه نقد نظم اجتماعی مدرن و ارایه راه حل جایگزین برای تغییر نظم اجتماعی را فراهم آورند. 👌بدون تغییر در محتوای درسی حوزه‌های علمیه، با یک حوزه بی اطلاع از آسیب‌های مدرنیته و توسعه غربی روبرو خواهیم بود و بالتبع ناکارآمدی‌های نظریات غربی به پای حوزه علمیه نوشته می شود. در یادداشت بعدی آسیب دوم حوزه علمیه فعلی را تبیین خواهم نمود. (به فضل الهی) علی کشوری - جمعه انتظار - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت دوم/ آسیب دوم حوزه‌های علمیه؛ ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن است! 👌آسیب دوم حوزه‌های علمیه؛ ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن است. طلبه ها و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تدریس می کنند؛ علاوه بر بی اطلاعی یا کم اطلاعی از آسیب های دولت مدرن، نسبت به علم مدرن و آسیب های آن هم تصور ناقص و قابل خدشه ای دارند. بسیاری در حوزه علمیه تصور می کنند؛ مفهوم علم مدرن (Science) ذیل معرفت شناسی کشف تئوریزه می شود و آن را کشف واقع می پندارند! 👌فارغ از اشکالات مبنایی متصور درباره معرفت شناسی کشف (تعریف صدق به تطابق با واقع)؛ تطبیق علم مدرن به این معرفت شناسی؛ تطبیقی قابل خدشه است. در گزارش های معرفت شناسانه غربی از علم مدرن، طیف گسترده ای از نظریاتِ توصیفی درباره این نوع از علم - از خرافه دانستن گزاره های پوزیتویستی تا توصیف پارادایمی از آنها ارائه شده است و کمتر کسی آن را کشف واقع می پندارد! گزاره های علمی مدرن -که برخی آن را در حوزه کشف واقع می پندارند- تقریباً به صورت روزانه توسط گزاره های علمی دیگر نقض می شود و تصور کشف واقع درباره این گزاره ها یک توهم فلسفی و معرفتی محسوب می شود. با صراحت عرض می کنم: صورت معرفت شناسانه مدرن به دنبال توصیف و کشف واقع نیست؛ بلکه گزاره های مشخصی را برای تصرف در عالم و دستیابی به سود بیشتر تبیین می کند و این نوع از گزاره های علمی معیوب در همه حوزه ها از اقتصاد و پزشکی تا ریاضی و شیمی -با انگیزه های اقتصادی- ترویج می گردد. 👌برای عبور از آسیب یکسان پنداری علم مدرن و کشف واقع، تدریس و مطالعه نظریاتی مانند: روش تحقیق مبتنی بر اشراف، تفاوت علم شارع با علم دیگران (نظریه سلطان)، طبقه بندی جدید دانش، توصیف مفهوم شئ (فقه الخلق) و.. مفید است. بی توجهی به ارتقای ماهیت علم در ذهنیت حوزه، به معنای ادامه انفعال حوزه علمیه در مواجهه با گزارش های به اصطلاح کارشناسی و موضوع شناسانه است. علی کشوری - یکشنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی در فصل بهار ۱۴۰۳ در شهر تمدن ساز قم برگزار خواهد شد. ستاد برگزاری اجلاسیه در مرحله انتخاب موضوع و استاد برای اجلاسیه دوم است. اطلاعات تکمیلی درباره زمان و ارائه های اجلاسیه دوم به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. (به فضل الهی) ✅ چند نکته درباره اجلاسیه های مشترک جریانهای تمدنی: ۱- دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی دارای ۷ ارائه و یک سخنرانی افتتاحیه و یک سخنرانی اختتامیه است. ۲- همه پژوهشگران تمدن اسلامی در سراسر کشور که قصد طرح یک موضوع تمدنی در اجلاسیه دوم را دارند؛ می توانند آثار علمی خود را به اجلاسیه دوم ارائه کنند. ۳- نقشه جامع تمدن اسلامی، حرکت به سمت تمدن اسلامی را در نه محور ۱- امامت و مدیریت، ۲- علم و روش تحقیق، ۳- تزکیه و پاکسازی، ۴- مکاسب و تجارت، ۵- نفی سبیل و سلطه، ۶- نظم و زمان، ۷- بیان و شعر، ۸- فرقان و ارزیابی و ۹- عبرت و میراث فرهنگی، پی گیری و تبیین می کند. 🗞مطالعه ۳۲ خبر درباره اولین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی https://eitaa.com/Tamadon_Islam https://eitaa.com/olgou4
⚡️ نشست گفتگو و مناظره با موضوع برنامه فقهی قلب و عروق روز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ در محل کتابخانه امیرکبیر شهر کرمانشاه برگزار می گردد. 🗞دریافت کتاب اول قلب و عروق https://eitaa.com/olgou4/4200تذکر: بر فرآیند برگزاری این گفتگوی علمی، یک هیئت سه نفره قضاوت، نظارت خواهد نمود. https://eitaa.com/olgou4
⚡️آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت سوم/ آسیب سوم حوزه های علمیه؛ ارایه گزارش ناقص درباره ویژگی های بیان شارع است! 👌آسیب سوم حوزه های علمیه؛ امضائی دانستن زبان شارع است. طلاب و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تدریس می کنند؛ علاوه بر کم اطلاعی درباره آسیب های کارکردی دولت مدرن و ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن، گزارش کاملی از ویژگی های بیان شارع در اختیار ندارند و بالتبع بهره برداری این طلاب از بیان شارع بخشی و غیر جامع خواهد بود. 👌با توجه به طریقیت قواعد اصولی برای تفقه و ابتنای قواعد اصولی موجود بر مفهوم قابل خدشه "زبان امضايی شارع"، جنبه های عقلی، عاطفی، کمّی و دریک جمله جنبه های علمی بیان شارع برای طلبه واضح نمی شود و بالتبع طلبه برای پاسخ به نیازهای علمی خود، به دستگاه‌های دانشی دیگر متمایل می گردد. تصور زبان امضایی برای شارع به کشف نظام و هندسه بیان شارع ختم نمی شود و در یک جمله ریشه فقاهت حداقلی محسوب می گردد. 👌برای عبور از این آسیب در حوزه علمیه پیشنهاد داده ایم: چهار موضوع: ۱- تبیین ویژگی های بیان شارع در بیان شارع (ویژگی های بیان شارع را باید از شارع پرسید و این بیان بی بدیل را عرفی تلقی نکرد.)، ۲- تبیین تفصیلی نقطه آغاز بیان شارع (روش کشف بیان اجمالی شارع)، ۳- تبیین تفصیلی ساختار بیان تکمیلی شارع (روش کشف معاریض کلام شارع) و ۴- مقایسه روش بیان شارع با روش های عبور از خطای تفکر در منطق صوری و روش تحقیق های پوزیتویستی؛ از آیات و روایات استنطاق شود و درباره آن دقت فراوانی -به صورت جمعی و فردی- اعمال گردد. علی کشوری - سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️آسیب شناسی کلان حوزه علمیه/ مهمترین آسیب های حوزه علمیه معاصر کدام است؟!آسیب اول حوزه علمیه (بی اطلاعی یا کم اطلاعی درباره آسیب های فراوان دولت مدرن) https://eitaa.com/olgou4/6394 آسیب دوم حوزه علمیه (ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن) https://eitaa.com/olgou4/6396 آسیب سوم حوزه علمیه (ارایه گزارش ناقص درباره ویژگی های بیان شارع در اصول فقه) https://eitaa.com/olgou4/6403 https://eitaa.com/olgou4
⚡️سينعقد المؤتمر الثاني المشترك للتيّارات الحضارية يوم ١٤ ذي القعدة ١٤٤٥ في مدينة قم الصانعة للحضارة في ثمانية محاور مرتبطة بالحضارة الإسلامية. ❓يتابع هذا المؤتمر موضوع صنع الحضارة طبقاً للخريطة الشاملة للحضارة الإسلامية. / الجدير بالذكر أنّه تمّ تنظير الحركة نحو الحضارة الإسلامية في هذه الخريطة في تسعة محاور: ١. الإمامة والإدارة ٢. العلم ومنهج البحث ٣. التزكية والتطهير ٤. المكاسب والتجارة ٥. نفي السبيل والسلطة ٦. النظم والزمان ٧. البيان والشعر ٨. الفرقان والتقييم ٩. العبرة والتراث الثقافي https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزارشی از اولین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی /٢٤دی ۱۴۰۲ - قم ❓ در اولین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی ۱۲ مسئله تمدنی بررسی گردید. ❓دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی در روز ۳ خرداد ۱۴۰۳ به بررسی ۸ مسئله تمدنی می پردازد. https://eitaa.com/olgou4
⚡️دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی روز ۳ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۷ صبح در شهر تمدن ساز قم آغاز می گردد. (به فضل الهی) 🎙 سخنرانان اجلاسیه دوم: ۱- حجت الاسلام محمد صادق حیدری (پژوهشگر ارشد حسینه اندیشه) با موضوع: نگاهی نو به عوامل تورم و گرانی ۲- حجت الاسلام محمد رضا قدیری (پژوهشگر انجمن پولطلا) با موضوع: میزان طلای مورد نیاز برای تغییر واحد پول در ایران ۳- حجت‌الاسلام اصغر قاسمی (پژوهشگر طب اسلامی) با موضوع: پیشگیری و درمان بیماری های مغز و اعصاب ۴- حجت‌الاسلام امیر نادری (پژوهشگر طب اسلامی) با موضوع: ساختار دواء در طب اسلامی ۵-حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان (مدیر عامل بنیاد هدایت) با موضوع: تعریف جدید محله ۶- حجت‌الاسلام امیر جهانی فر (مدیر مدرسه علمیه) با موضوع: نقش نظریات غربی روانشناسی در گسترش ناامنی ۷- حجت‌الاسلام محمد اسماعیل زاده (مدیر مکتب اسلامی) با موضوع: شیوه ارزیابی دانش آموز در مدارس آینده 🎞مروری بر اجلاسیه اول: https://eitaa.com/olgou4/6406 https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی به دنبال چیست؟!/ نقشه کلان حرکت این اجلاسیه شامل چه موضوعاتی می شود؟! ۱- مدیریت و امامت ۲- علم و روش تحقیق ۳- تزکیه و پاکسازی ۴- مکاسب و تجارت ۵- نفی سبیل و سلطه ۶- نظم و زمان ۷- بیان و شعر ۸- فرقان و ارزیابی ۹- عبرت و میراث فرهنگی 🎞مروری بر اجلاسیه اول: https://eitaa.com/olgou4/6406 https://eitaa.com/olgou4
⚡️دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی روز ۳ خرداد ۱۴۰۳ از ساعت ۷ صبح در شهر تمدن ساز قم آغاز می گردد. (به فضل الهی) سخنرانان ویژه و هیئت داوران اجلاسیه دوم: ۱- حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی ( تبیین هدف اجلاسیه‌): ۲- حجت‌الاسلام علی رضا پناهیان(سخنران افتتاحیه): ۳- استاد حسین کاوه (مجری کارشناس): ۴- استاد عظیم ابراهیم پور (هیئت داوران): ۵- حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار (هیئت داوران): ۶- دکتر حسین عرب اسدی (هیئت داوران): ۷- حجت‌الاسلام علی کشوری (سخنران اختتامیه): 👌مسائل اجلاسیه دوم: https://eitaa.com/olgou4/6410 https://eitaa.com/olgou4
⚡️ شارع چند نوع توصیف از عالم ارایه داده است؟! / کتاب کفایة الاصول، قواعد ممهده کشف و طبقه بندی توصیفات شارع را بیان نکرده است! 👌همه ما در حوزه علمیه فعلی با تقسیمات متفاوتی از احکام و اوامر الهی آشنا می شویم. تقسیم احکام به واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات و مباهات یکی از آن تقسیمات مشهور است. کتب فعلی حوزه، تقسیم واجبات به واجبات فوری و واجبات زماندار و برخی از تقسیمات دیگر را هم به ما آموزش داده می دهند. درباره تقسیمات فقهی و احکامی دو نکته مهم را متذکر می شوم: 👌نکته اول: تقسیمات فراوان دیگری در آیات و روایات برای احکام بیان شده است؛ که در تفقه فعلی از آن غفلت شده است. به عنوان مثال: در یک تقسیم مهم؛ احکام به سه دسته فرائض کبیر یا حدودکبار (اوامری که منشاء آن خداوند است)، سنت ها ( اوامری که منشاء آن پیامبر است) و آداب (اوامری که منشاء آن امام است و با فلسفه ساخت حریم برای فرائض کبیر و سنت ها تشریع شده است) تقسیم می شوند. به عبارت دیگر از نظر آیات و روایات خداوند، پیامبر و امام شارع هستند؛ ولی حیث تشریع آنها متفاوت است. تشریع اوامر الهی برای حفظ مصلحت عباد و سایر موجودات است. تشریع سنت برای شرح اوامر الهی است و تشریع آداب هم برای حریم سازی در جهت حفظ فرائض کبیر و سنت ها صورت گرفته است. تقسیمات دیگری هم برای احکام در آیات و روایات متصور است. 👌نکته دوم: شارع محترم در کنار بحث از احکام الهی به توصیف و معرفی جهان هم پرداخته است. (به عنوان مخترع و خالق جهان) سؤال اساسی از حوزه علمیه فعلی این است؛ که شارعِ خالق، چند نوع توصیف از جهان ارائه داده است؟! بیان تقسیمات توصیفی شارع مانند بیان تقسیمات احکام یک ضرورت قطعی محسوب می شود و طلبه ها را باید نسبت به تقسیمات توصیفی شارع حساس کرد! 👌کتاب کفایة الاصول و کتاب رسائلِ شیخ از جمله ضعیف ترین کتاب های اصولی در تبیین قواعد ممهده برای کشف و طبقه بندی تعاریف شارع است. بی توجهی به تعاریف شارع، عقلانیت و جذابیت ذاتی شارع را در نزد مکلف کاهش می دهد. در قواعد اصولی فقه البیان نحوه استنباط تعاریف شارع را تبیین نموده ایم.( قواعد اصولی فقه البیان بر پایه اصل بسیار مهم تأسیسی بودن بیان شارع شکل گرفته است.) حجت‌الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - دیدار و گفتگو با جمعی از فضلای حوزه درباره تقسیمات شارع در حوزه احکام و توصیف - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ آشنایی با اجلاسیه دوم جریانهای تمدنی در قم ❓ سخنرانان اجلاسیه دوم: https://eitaa.com/olgou4/6410 ❓ هیئت داوران و سخنرانان ویژه اجلاسیه دوم: https://eitaa.com/olgou4/6412نقشه حرکت اجلاسیه های مشترک: https://eitaa.com/olgou4/6411 ❓گزارشی از اجلاسیه اول جریانهای تمدنی: https://eitaa.com/olgou4/6406 ❓ خبر برگزاری اجلاسیه دوم به زبان انگلیسی: https://eitaa.com/olgou4/6416 ❓خبر برگزاری اجلاسیه دوم به زبان عربی: https://eitaa.com/olgou4/6405 https://eitaa.com/olgou4
⚡️The second joint summit of Islamic civilization currents will be held on May 23, 2024, in the city of Qom, the cradle of civilization, with the elucidation of 8 issues related to Islamic civilization. This summit pursues the issue of civilization-building based on the comprehensive map of Islamic civilization. This civilizational map theorizes the movement towards Islamic civilization along nine axes: 1- Imamat (leadership) and governance, 2- Science and research methods, 3- Tazkiah (Purification) and cleansing, 4- Makasib and commerce, 5- Nafy-e-Sabil Rule (Non-Dependency Rule), 6- Discipline and time, 7- Expression and poetry, 8- Furqan (discrimination between right and wrong) and evaluation, 9- Ibrat (lesson/warning) and cultural heritage. https://eitaa.com/olgou4
⚡️نظام سازی نه پایه دارد... 👌نظام سازی با تثبیت نه پایه مفهومی در ذهن مردم و نخبگان و مسئولین تثبیت و آغاز می شود. مدرسه هدایت در نه بابِ فقه الامام، فقه العلم، فقه التزکیه، فقه المکاسب، فقه البیان، فقه الفرقان، فقه النظم، فقه العبرة و فقه نفی سبیل پایه های اصلی نظام سازی را تبیین کرده است! هر باب فقهی دارای سرفصلهای متفاوتی است ولی در هر سرفصل یک نظریه اصلی وجود دارد. (حدود ۱۰۰ نظریه فقهی و ۹ نظریه اصلی) 👌 جامعه سازی امام بر مبنای خود تنظیمی در روابط انسانی؛ مهمترین نظریه فقه الامام است. "روش تحقیق مبتنی بر اشراف" مهمترین نظریه فقه العلم است. بازارهای موقت، مهمترین نظریه فقه المکاسب است. "طبیب مشاور قلب و عروق" مهمترین نظریه فقه التزکیه است. تأسیس یک نوع بیان مبتنی بر تفکر، مهمترین نظریه فقه البیان است. ارزیابی پیشرفت بر اساس دو مفهوم خیر و شر مهمترین نظریه فقه الفرقان است. تبیین زمان های سَعد و نَحس براي فعالیت های مهم زندگی، مهمترین نظریه فقه النظم است. احیای عبرتکده ها و روایت صحیح آنها، مهمترین نظریه فقه العبرة است. تبیین ارتباط اوصاف اصلی قلب (کفر، نفاق و ایمان) با نفی سلطه و سبیل، مهمترین نظریه فقه نفی سبیل است. 👌همه نظریات فقهی مطرح در ابواب نه گانه را با نظریات پوزیتویستی و سند توسعه پایدار 2030 مقایسه کرده ایم؛ تا درک روشنتری از برتری نظریات فقهی حاصل شود. با غرض آشنائی با شیوه های اسلامی اداره جامعه، طلبه های عزیز و دانشجویان گرامی را به مطالعه دقیق این محتوای فقهی بسیار تفصیلی دعوت می کنم. حجت‌الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - تبیین نظریات اصلی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی - سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
شورای فقهی مدرسه هدایت - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳.mp3
11.61M
🎙 شورای فقهی مدرسه هدایت به دنبال چیست؟!/ ۳۱ دقیقه ❓ تقریر،ترمیم و تکمیل نظریات فقهی در شورای فقهی مدرسه انجام می شود. ❓۴ دسته قواعد ممهده در فرآیند بررسی یک نظریه فقهی به کار گرفته می شود. ❓در شورای فقهی مدرسه هدایت از روش فحص جمعی بهره می بریم. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ معرفی ارائه دهندگان، سخنرانان ویژه و هیئت داوران دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی در قم / ۳ خرداد ۱۴۰۳ - مسجد جمکران - نمایشگاه مسجد جامعه پرداز ❓آشنایی با ۷ سخنران اصلی اجلاسیه دوم: https://eitaa.com/olgou4/6410 ❓آشنایی با سخنرانان ویژه و هیئت داوران اجلاسیه دوم: https://eitaa.com/olgou4/6412 🗞 تذکر بسیار مهم: اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی یک حرکت حساب شده و عمیق برای مواجهه با مفاهیم معیوب سند توسعه پایدار 2030 و حرکت به سمت تحقق تمدن اسلامی و حل مسئله محور مشکلات مردم است. در نقشه حرکت این اجلاسیه نه گروه مسئله -به عنوان پایه های اصلی تمدن اسلامی- در حوزه های: ۱- امامت و مدیریت، ۲- علم و روش تحقیق، ۳- تزکیه و پاکسازی، ۴- نفی سبیل و سلطه، ۵- مکاسب و تجارت، ۶- فرقان و ارزیابی، ۷- بیان و شعر، ۸- عبرت و میراث فرهنگی و ۹- نظم و زمان تئوریزه می شود. https://eitaa.com/olgou4/6411 https://eitaa.com/olgou4