eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
117 ویدیو
217 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ در نامه حجت‌الاسلام علی کشوری به رئیس جمهور مطرح شد/ ارائه ۸ پیشنهاد به دولت جمهوری اسلامی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم ❓طرح ۸ پیشنهاد اقتصادی در حوزه طبقه بندی مشاعل، بازارهای رایگان، تولید مردمی، تأمین مالی غیرمتمرکز، تقویت پول و... 🗞مطالعه متن کامل نامه: https://m-hedayat.blog.ir/1403/02/04 https://eitaa.com/olgou4
⚡️یادبود: بازدید آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی از نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی / سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - دانشکده فنی شهید رجایی کاشان ❓مراسم اولین سالگرد شهید آیت اللّه عباسعلی سلیمانی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می گردد. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ اجلاسیه امنیتی قم را برگزار کنید. / مفاهیم و بازیگران نظم آینده جهان کدام هستند؟! 👌با وضوح تدریجی تزلزل در نظم ظالمانه بعد از جنگ جهانی دوم -که مفاهیم و چارچوب های آن در نهادهایی مانند: شورای امنیت سازمان ملل و ناتو و اجلاسیه‌هائی مانند اجلاس امنیتی مونیخ و... تحمیل می گردید- برخی از مسئولین در کشور ایران در راستای تعریف نظم جدید برای جهان، حضور در پیمانهایی مانند شانگهای، بریکس و حضور در اجلاسیه ی امنیتی سن پترزبورگ (دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی) و ... را به عنوان راهبرد اصلی برای دستیابی به نظم جدید در جهان توصیه و تئوریزه می کنند. 👌به عنوان مثال: در اجلاس سن‌پترزبورگ (امروز ،چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)، چهار محور ۱- تضمین امنیت اطلاعات در جهان نوظهور چند قطبی (تهدیدها و فرصت‌ها)، ۲- حفظ هویت ملی و ارزش‌های سنتی برای حفظ امنیت صلح و ثبات بین‌المللی، ۳-همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی و ۴- مسائل حفاظت از جمعیت در درگیری‌های نظامی و شرایط اضطراری با ماهیت طبیعی و غیرطبیعی» به عنوان محورهای مهم امنیت در دنیای فردا معرفی شده است. در اجلاسیه های شانگهای و پیمان بریکس هم مفاهیم معیوبی مانند محورهای مطرح شده در اجلاسیه سن پترزبورگ مطرح می شود؛ که برای بازسازی نظم آتی جهان ناکافی و بعضاً غلط است. 👌 در یک جمله اعتقاد دارم: که حضور مؤثر ایران برای طراحی نظم آینده جهان وابسته به شناسائی دقیق بازیگران آینده جهان و شناسایی دقیق مفاهیم سازنده نظم صحیح است. نهادها و اجلاسیه ها و پیمانهای شرقی از هر دو حیث ناقص و معیوب محسوب می شوند و نظم برآمده از این نهادها شباهت فراوانی با نظم آمریکایی خواهد داشت. 👌 از منظر نظریه امنیتی سِلْم؛ مهمترين مشکل امنیتی در جهان فعلی، ضعف شدید در پدافند غیرعامل است و ترمیم بخش های غیر نظامی مرتبط با امنیت وابسته به یازده محور: ۱- ارتباط الگوی تولید نان و غذا با امنیت و مقاومت ، ۲- ارتباط الگوی سلامت و واکسن با امنیت و مقاومت، ۳- ارتباط الگوی ساخت مسکن با امنیت و مقاومت،۴- ارتباط مدیریت شهری با امنیت و مقاومت ، ۵- ارتباط الگوی بازار و روش توزیع کالا با امنیت و مقاومت ،۶- ارتباط الگوی مسابقات و ورزش با امنیت و مقاومت ،۷- ارتباط الگوی مدیریت آب با امنیت و مقاومت ،۸- ارتباط الگوی حمل و نقل با امنیت و مقاومت، ۹-ارتباط الگوی صنعت و تولید با امنیت و مقاومت، ۱۰- ارتباط بیان و شعر با امنیت و مقاومت و۱۱- ارتباط الگوی تأمین مالی با امنیت و مقاومت، است. عدم درک صحیح از بخشهای غیر نظامی امنیت در نگاه های پوزیتویستی، وابستگی امنیت به سلاح را افزایش و بالتبع امنیت در جهان مدرن را متزلزل کرده است. 👌به شورای عالی حوزه علمیه و استاد اعرافی پیشنهاد می کنم: با حضور بازیگران دنیای جدید از کشورهای ۱- فلسطین، ۲-آذربایجان، ۳-بحرین، ٤- سوریه، ۵- قطیف، ۶- بخشهایی از چین، ۷- ازبکستان، ۸- عراق، ۹- اردن، ۱۰- مصر، ۱۱- کویت ، ۱۲- پاکستان و ۱۳- بخش های از هند، مفاهيم غير نظامی مؤثر بر امنیت را تبیین و تفاهم کنند و به انفعال حوزه علمیه درباره حوادث سرنوشت ساز آینده با برگزاری اجلاسیه امنیتی قم پایان دهند. حضور گفتمانی و علمی حوزه علمیه قم در نظم آتی جهان یک ضرورت است. اهمیت سطور فوق بعد از هرج الروم و جنگ همه جانبه آتی بیشتر واضح خواهد شد. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین بازیگران و مفاهیم نظم آینده جهان - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت اول / آسیب اول حوزه های علمیه؛ بی اطلاعی از آسیب های دولت مدرن است! 👌طلبه ها و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تحصیل می کنند؛ در سه حوزه اصلی به آسیب هایی مبتلا هستند و برنامه ریزی برای تحول در حوزه علمیه نمی تواند نسبت به رفع این آسیب ها بی تفاوتی نشان دهد. به تدریج به شرح این آسیب ها می پردازم. 👌 آسیب اول حوزه های علمیه؛ بی اطلاعی از آسیب های دولت مدرن است: غالب طلبه ها نسبت به آسیب های دولت مدرن و اثرات سوء آن بر زندگی و دین مردم بی اطلاع یا کم اطلاع هستند و بالتبع ایده های مدرن معاصر را -ذیل بناء عقلاء- امضاء و تاييد می کنند. به عنوان مثال: الگوی مدیریت شهری مدرن (نوشهرگرایی) گمنامی را در شهرها گسترش می دهد و ضرورت تَعَرُّف میان افراد را نمی فهمد! الگوی معماری و ساخت مسکن مدرن، به قطع ارتباطات میان انسانها و تبدیل خانه به خوابگاه منتهی می شود. الگوی آموزش و پرورش مدرن، از آموزش مهارتهای زندگی به افراد عاجز است. الگوی سلامت و بهداشت مدرن، از تحقق مسئله پیشگیری از بیماری بسیار عاجز است. الگوی تولید و توزیع مدرن، به فاصله طبقاتی و تولید محصولات غیر سالم کمک کرده است. الگوی تغذیه مدرن، به عدم تعادل مزاجی و اختلال در طبایع اربعه ختم شده است. الگوی امنیت جامعه هم به سمت کنترل حداکثری و مانیتورینگ افراد حرکت کرده است و مفهوم مترقی خود کنترلی را درک نمی کند. اولین مصداق تحول در حوزه علمیه، پایان دادن به امضاء محصولات و مفاهیم فاسد است. 👌برای عبور از آسیب های امضاء در حوزه علمیه، تغییر در محتوای درسی حوزه علمیه ضرورت دارد. به طلبه ها و مدیران مدارس و مسئولین مرکز مدیریت حوزه علمیه توصیه می‌کنم: با تدریس ۱۰ نظریه فقهی ۱- مدیریت شهری محله محور، ۲- مقررات فقهی ساختمان، ۳- آموزش و پرورش آینده، ۴- پیشگیری ساختاری از بیماری، ۵- فقه المکاسب با تبویب جدید (۸ مسئله اقتصادی)، ۶- الگوی تقنین اسلامی، ۷- الگوی تنظیم و تحلیل خبر، ۸- نظریه امنیتی سِلْم، ۹- الگوی مدیریتی ساخت و ۱۰- الگوی جدید روایت میراث فرهنگی؛ زمینه نقد نظم اجتماعی مدرن و ارایه راه حل جایگزین برای تغییر نظم اجتماعی را فراهم آورند. 👌بدون تغییر در محتوای درسی حوزه‌های علمیه، با یک حوزه بی اطلاع از آسیب‌های مدرنیته و توسعه غربی روبرو خواهیم بود و بالتبع ناکارآمدی‌های نظریات غربی به پای حوزه علمیه نوشته می شود. در یادداشت بعدی آسیب دوم حوزه علمیه فعلی را تبیین خواهم نمود. (به فضل الهی) علی کشوری - جمعه انتظار - ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت دوم/ آسیب دوم حوزه‌های علمیه؛ ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن است! 👌آسیب دوم حوزه‌های علمیه؛ ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن است. طلبه ها و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تدریس می کنند؛ علاوه بر بی اطلاعی یا کم اطلاعی از آسیب های دولت مدرن، نسبت به علم مدرن و آسیب های آن هم تصور ناقص و قابل خدشه ای دارند. بسیاری در حوزه علمیه تصور می کنند؛ مفهوم علم مدرن (Science) ذیل معرفت شناسی کشف تئوریزه می شود و آن را کشف واقع می پندارند! 👌فارغ از اشکالات مبنایی متصور درباره معرفت شناسی کشف (تعریف صدق به تطابق با واقع)؛ تطبیق علم مدرن به این معرفت شناسی؛ تطبیقی قابل خدشه است. در گزارش های معرفت شناسانه غربی از علم مدرن، طیف گسترده ای از نظریاتِ توصیفی درباره این نوع از علم - از خرافه دانستن گزاره های پوزیتویستی تا توصیف پارادایمی از آنها ارائه شده است و کمتر کسی آن را کشف واقع می پندارد! گزاره های علمی مدرن -که برخی آن را در حوزه کشف واقع می پندارند- تقریباً به صورت روزانه توسط گزاره های علمی دیگر نقض می شود و تصور کشف واقع درباره این گزاره ها یک توهم فلسفی و معرفتی محسوب می شود. با صراحت عرض می کنم: صورت معرفت شناسانه مدرن به دنبال توصیف و کشف واقع نیست؛ بلکه گزاره های مشخصی را برای تصرف در عالم و دستیابی به سود بیشتر تبیین می کند و این نوع از گزاره های علمی معیوب در همه حوزه ها از اقتصاد و پزشکی تا ریاضی و شیمی -با انگیزه های اقتصادی- ترویج می گردد. 👌برای عبور از آسیب یکسان پنداری علم مدرن و کشف واقع، تدریس و مطالعه نظریاتی مانند: روش تحقیق مبتنی بر اشراف، تفاوت علم شارع با علم دیگران (نظریه سلطان)، طبقه بندی جدید دانش، توصیف مفهوم شئ (فقه الخلق) و.. مفید است. بی توجهی به ارتقای ماهیت علم در ذهنیت حوزه، به معنای ادامه انفعال حوزه علمیه در مواجهه با گزارش های به اصطلاح کارشناسی و موضوع شناسانه است. علی کشوری - یکشنبه - ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی در فصل بهار ۱۴۰۳ در شهر تمدن ساز قم برگزار خواهد شد. ستاد برگزاری اجلاسیه در مرحله انتخاب موضوع و استاد برای اجلاسیه دوم است. اطلاعات تکمیلی درباره زمان و ارائه های اجلاسیه دوم به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. (به فضل الهی) ✅ چند نکته درباره اجلاسیه های مشترک جریانهای تمدنی: ۱- دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی دارای ۷ ارائه و یک سخنرانی افتتاحیه و یک سخنرانی اختتامیه است. ۲- همه پژوهشگران تمدن اسلامی در سراسر کشور که قصد طرح یک موضوع تمدنی در اجلاسیه دوم را دارند؛ می توانند آثار علمی خود را به اجلاسیه دوم ارائه کنند. ۳- نقشه جامع تمدن اسلامی، حرکت به سمت تمدن اسلامی را در نه محور ۱- امامت و مدیریت، ۲- علم و روش تحقیق، ۳- تزکیه و پاکسازی، ۴- مکاسب و تجارت، ۵- نفی سبیل و سلطه، ۶- نظم و زمان، ۷- بیان و شعر، ۸- فرقان و ارزیابی و ۹- عبرت و میراث فرهنگی، پی گیری و تبیین می کند. 🗞مطالعه ۳۲ خبر درباره اولین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی https://eitaa.com/Tamadon_Islam https://eitaa.com/olgou4
⚡️ نشست گفتگو و مناظره با موضوع برنامه فقهی قلب و عروق روز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ در محل کتابخانه امیرکبیر شهر کرمانشاه برگزار می گردد. 🗞دریافت کتاب اول قلب و عروق https://eitaa.com/olgou4/4200تذکر: بر فرآیند برگزاری این گفتگوی علمی، یک هیئت سه نفره قضاوت، نظارت خواهد نمود. https://eitaa.com/olgou4
⚡️آسیب شناسی کلان حوزه علمیه - قسمت سوم/ آسیب سوم حوزه های علمیه؛ ارایه گزارش ناقص درباره ویژگی های بیان شارع است! 👌آسیب سوم حوزه های علمیه؛ امضائی دانستن زبان شارع است. طلاب و فضلای محترمی که در دروس جاری حوزه علمیه تدریس می کنند؛ علاوه بر کم اطلاعی درباره آسیب های کارکردی دولت مدرن و ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن، گزارش کاملی از ویژگی های بیان شارع در اختیار ندارند و بالتبع بهره برداری این طلاب از بیان شارع بخشی و غیر جامع خواهد بود. 👌با توجه به طریقیت قواعد اصولی برای تفقه و ابتنای قواعد اصولی موجود بر مفهوم قابل خدشه "زبان امضايی شارع"، جنبه های عقلی، عاطفی، کمّی و دریک جمله جنبه های علمی بیان شارع برای طلبه واضح نمی شود و بالتبع طلبه برای پاسخ به نیازهای علمی خود، به دستگاه‌های دانشی دیگر متمایل می گردد. تصور زبان امضایی برای شارع به کشف نظام و هندسه بیان شارع ختم نمی شود و در یک جمله ریشه فقاهت حداقلی محسوب می گردد. 👌برای عبور از این آسیب در حوزه علمیه پیشنهاد داده ایم: چهار موضوع: ۱- تبیین ویژگی های بیان شارع در بیان شارع (ویژگی های بیان شارع را باید از شارع پرسید و این بیان بی بدیل را عرفی تلقی نکرد.)، ۲- تبیین تفصیلی نقطه آغاز بیان شارع (روش کشف بیان اجمالی شارع)، ۳- تبیین تفصیلی ساختار بیان تکمیلی شارع (روش کشف معاریض کلام شارع) و ۴- مقایسه روش بیان شارع با روش های عبور از خطای تفکر در منطق صوری و روش تحقیق های پوزیتویستی؛ از آیات و روایات استنطاق شود و درباره آن دقت فراوانی -به صورت جمعی و فردی- اعمال گردد. علی کشوری - سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️آسیب شناسی کلان حوزه علمیه/ مهمترین آسیب های حوزه علمیه معاصر کدام است؟!آسیب اول حوزه علمیه (بی اطلاعی یا کم اطلاعی درباره آسیب های فراوان دولت مدرن) https://eitaa.com/olgou4/6394 آسیب دوم حوزه علمیه (ترویج یک تصور نادرست درباره ماهیت علم مدرن) https://eitaa.com/olgou4/6396 آسیب سوم حوزه علمیه (ارایه گزارش ناقص درباره ویژگی های بیان شارع در اصول فقه) https://eitaa.com/olgou4/6403 https://eitaa.com/olgou4
⚡️سينعقد المؤتمر الثاني المشترك للتيّارات الحضارية يوم ١٤ ذي القعدة ١٤٤٥ في مدينة قم الصانعة للحضارة في ثمانية محاور مرتبطة بالحضارة الإسلامية. ❓يتابع هذا المؤتمر موضوع صنع الحضارة طبقاً للخريطة الشاملة للحضارة الإسلامية. / الجدير بالذكر أنّه تمّ تنظير الحركة نحو الحضارة الإسلامية في هذه الخريطة في تسعة محاور: ١. الإمامة والإدارة ٢. العلم ومنهج البحث ٣. التزكية والتطهير ٤. المكاسب والتجارة ٥. نفي السبيل والسلطة ٦. النظم والزمان ٧. البيان والشعر ٨. الفرقان والتقييم ٩. العبرة والتراث الثقافي https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزارشی از اولین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی /٢٤دی ۱۴۰۲ - قم ❓ در اولین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی ۱۲ مسئله تمدنی بررسی گردید. ❓دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی در روز ۳ خرداد ۱۴۰۳ به بررسی ۸ مسئله تمدنی می پردازد. https://eitaa.com/olgou4