eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
120 ویدیو
220 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
👌 شهر کاشان میزبان نشست تخصصی تبیین پرسش های انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی/ شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ بعد از نماز مغرب و عشاء.... @olgou4
⚡️فقه البیان و مفهوم جمع میان ادله/ آیا جمع میان ادله اختصاص به موارد تعارض دارد؟! بسم الله الرحمن الرحیم 👌در فقه البیان مفهوم جمع ادله را از اختصاص به موارد تعارض به جمع های جدید با کارکردهای جدید ارتقاء داده ایم. 👌با همه اشکالات خُردی که به مباحث اصولی باب تعادل و تراجیح -مانند انتزاعی بودن- وارد است؛ ولی مهمترین اشکال به مباحثات این باب؛ محدود بودن مسئله جمع ادله در فرض تعارض ادله است. فقهای فعلی زمانی به فکر جمع میان ادله می افتند؛ که تعارضی میان ادله احساس کنند! 👌آیا با انگیزه های دیگری نمی توان به مفهوم جمع میان ادله فکر کرد؟ به عنوان مثال یکی از انگیزه های جمع ادله می تواند مسئله مهم تحریک فکر و ارائه تحلیل نظام مند از ادبیات وحی باشد. 👌البته باید توجه کرد؛ که ساختار پیشنهادی برای جمع بین ادله در فضای تحریک فکر، خودش باید استظهاری و حجیت یافته باشد و نباید از ساختارهای عرفی و خود بنیاد برای تولید چنین جمع هائی از ادله استفاده کرد. به عبارت روشن تر قالب های جمع ادله در فرض جدید را باید فقهاً اثبات و به کارگیری کرد. 👌به فضل الهی در ساختار مباحثات فقه البیان ۹ دسته قاعده برای جمع میان ادله پیشنهاد داده ایم؛ که به معنای انقلاب در مباحثات باب تعادل و تراجیح است و سطح اقناع و تفاهم فقه را ارتقاء می دهد. جمع در ساختار منزلت، جمع در ساختار انفتاح، جمع در ساختار ظرفیت، جمع در ساخت رفق، جمع در ساختار مُکث، جمع در ساختار تامل و.... بخش هائی از ساختارهای جدید جمع است. حجت الاسلام علی کشوری- پنج شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - قم مبارک @olgou4 پ ن : روشهای اهل حدیث برای جمع ادله به سختی قابل آموزش است و پیشرفته ترین مباحثات جمع بین ادله در کتاب های اصولی فعلی هم، به ارائه ساختاری جدید از علت وقوع تعارض میان ادله پرداخته است.
👌اصفهان، میزبان نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی- یک شنبه و دوشنبه ۲۷ و ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - مدرسه علمیه صدر بازار.... @olgou4
پیشخوان برنامه هفتم معرفی میزهای تخصصی نمایشگاه الگوی پیشرفت اسلامی آذر۱۳۸۸.pdf
4.54M
👌پیشخوان نشست های معرفی نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی- ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - قم مبارک #نظریات_فقهی_الگو #نظام_سازی_فقهی #فقه_آینده @olgou4
👌 از ساختار پیشرفته "بیان مبتنی بر مُکث" برای معرفی قرآن استفاده می کنیم...... @olgou4
⚡️پرسش های انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی 🌷بررسی پرسش های انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی؛ به معنای بررسی راه حل های مشخص برای حل مشکلات مردم است. حجت الاسلام علی کشوری- ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - قم مبارک @olgou4
👌چگونه فضای فکری و گفتمانی انتخابات را مدیریت کنیم؟/ طرح پرسش های انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی مجلس و نمایندگان جوان را از چاه ویل توسعه گرائی در مسیر تصویب طرح ها و لوایح نجات می دهد..... /این پرسش های حیاتی ۱۵ بخش است.... حجت الاسلام علی کشوری- کاشان - مدرسه علمیه امام خمینی ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ @olgou4
👌 بازدید آیت الله سید ابوالحسن مهدوی از نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی - یک شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۸- اصفهان - مدرسه علمیه صدر بازار @olgou4
👌 اصفهان میزبان نشست تخصصی تبیین نمایشگاه الگوی پیشرفت اسلامی/ دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ از ساعت ۹ صبح - مدرسه علمیه صدر بازار.... @olgou4
👌دیدار و گفتگو با آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اصفهان درباره محتوای نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی/ دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - اصفهان @olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 نشست تخصصی معرفی نمایشگاه الگوی پیشرفت اسلامی- ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - اصفهان- مدرسه علمیه صدر بازار @olgou4
👌شهر قم میزبان نشست تخصصی انتخابات و الگوی پیشرفت اسلامی- چهار شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ساعت ۲۰ - حسینیه هیئت فاطمیون قم @olgou4
⚡️نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی را به شهر اصفهان آورده ایم؛ تا...... @olgou4
⚡️با تولید و واردات تراریخته به شدت مخالفیم/ کنشگران حوزه بیوتکنولوژی صلاحیت علمی ارزیابی غذا را ندارند... 👌هم با واردات تراریخته ها مخالف هستیم و هم با تولید داخلی آنها و هم با اقدامات حداقلی برای مقابله با این خطر بزرگ. 👌برخی در داخل کشور هنوز ابعاد بیوتروریسم را فهم نکرده اند و نمی دانند که تراریخته، اسم رمز ترور بیولوژیک ملت ایران و البته سایر مردم مستضعف دنیا است. 👌می گویند می خواهیم قوانین ایمنی زیستی در تولید تراریخته ها را ارتقاء دهیم؛ ولی این نوع محصولات غذائی را ممنوع نمی کنیم و فقط برچسب گذاری خواهیم کرد؛ تا خود مردم انتخاب کنند و... 👌در پاسخ می گوئیم که با توجه به ارزانتر بودن محصولات غذائی تراریخته، مردم عادی و کم درآمد مجبور به استفاده از سم تراریخته خواهند شد و راه حل اصلی حذف محصولات تراریخته از سبد غذائی مردم در یک برنامه زمان بندی شده است... 👌به ما می گویند که اگر غذای تراریخته با اصول ایمنی زیستی و زیر نظر دانشمندان بیوتکنولوژی ایران تولید شود؛ می توان به این نوع غذا اعتماد کرد! در حالیکه مشکل اصلی در مفاهیم معیوب ارزیابی غذا و مفاهیم معیوب بیوتکنولوژی است. 👌با صراحت گفته ایم که کنشگران حوزه بیوتکنولوژی صلاحیت علمی برای ارزیابی سلامت غذا را ندارند و لازم است تا ارزیابی غذا با مفاهیم و استاندارد های فقهی صورت بپذیرد. معیار ارزیابی غذا را مفهوم اصطیادی "مزج اختیاری" می دانیم و نه تاثیر بر متابولیسم سلولی! 👌معتقدیم قانون ارزیابی غذا و دارو در ایران نباید از كدكس آليمنتاريوس (Codex Alimentarius) تبعیت کند و لازم است آئین نامه ها و قوانین جدیدی مبتنی بر روایات باب فقهی اَطْعِمَه‌ و اَشْرِبَه‌ برای ارزیابی و تولید غذا تنظیم گردد. حجت الاسلام علی کشوری- پنج شنبه اول اسفند ۱۳۹۸ - بررسی پرسش اول از پرسش های انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی - قم مبارک @olgou4
👌 پرسش های انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی.... @olgou4
👌ساختار نه بخشی مباحثات اصولی فقه البیان.... @olgou4
⚡️فقه البیان و مفهوم جمع میان ادله/ آیا جمع میان ادله اختصاص به موارد تعارض دارد؟! بسم الله الرحمن الرحیم 👌در فقه البیان مفهوم جمع ادله را از اختصاص به موارد تعارض به جمع های جدید با کارکردهای جدید ارتقاء داده ایم. 👌با همه اشکالات خُردی که به مباحث اصولی باب تعادل و تراجیح -مانند انتزاعی بودن- وارد است؛ ولی مهمترین اشکال به مباحثات این باب؛ محدود بودن مسئله جمع ادله در فرض تعارض ادله است. فقهای فعلی زمانی به فکر جمع میان ادله می افتند؛ که تعارضی میان ادله احساس کنند! 👌آیا با انگیزه های دیگری نمی توان به مفهوم جمع میان ادله فکر کرد؟ به عنوان مثال یکی از انگیزه های جمع ادله می تواند مسئله مهم تحریک فکر و ارائه تحلیل نظام مند از ادبیات وحی باشد. 👌البته باید توجه کرد؛ که ساختار پیشنهادی برای جمع بین ادله در فضای تحریک فکر، خودش باید استظهاری و حجیت یافته باشد و نباید از ساختارهای عرفی و خود بنیاد برای تولید چنین جمع هائی از ادله استفاده کرد. به عبارت روشن تر قالب های جمع ادله در فرض جدید را باید فقهاً اثبات و به کارگیری کرد. 👌به فضل الهی در ساختار مباحثات فقه البیان ۹ دسته قاعده برای جمع میان ادله پیشنهاد داده ایم؛ که به معنای انقلاب در مباحثات باب تعادل و تراجیح است و سطح اقناع و تفاهم فقه را ارتقاء می دهد. جمع در ساختار منزلت، جمع در ساختار انفتاح، جمع در ساختار ظرفیت، جمع در ساخت رفق، جمع در ساختار مُکث، جمع در ساختار تامل و.... بخش هائی از ساختارهای جدید جمع است. حجت الاسلام علی کشوری- پنج شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - قم مبارک @olgou4 پ ن : روشهای اهل حدیث برای جمع ادله به سختی قابل آموزش است و پیشرفته ترین مباحثات جمع بین ادله در کتاب های اصولی فعلی هم، به ارائه ساختاری جدید از علت وقوع تعارض میان ادله پرداخته است.
👌به فضل الهی: 🌷جلد اول دوره مقدماتی فقه المکاسب در مقایسه با مکتب نهاد گرائی-با قطع وزیری در ۳۴۴ صفحه- منتشر شد. 🌷این دوره مباحثاتی جلد ۳۷ از دانشنامه الگوی پیشرفت اسلامی است... @olgou4
❓یک پرسش اصولی: ✍فقه البیان و مفهوم جمع میان ادله/ آیا جمع میان ادله اختصاص به موارد تعارض دارد؟! http://nro-di.blog.ir/1398/12/08 @olgou4
👌دیدار و گفتگو با امام جمعه معزز، فضلاء و طلاب شهر تیران درباره محتوای نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی - سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - مدرسه علمیه مکتب اهل بیت علیهم السلام - تیران @olgou4
👌 به فضل الهی: دوره بحثی قواعد اصولی نظام ساز (قواعد فقه البیان) در حوزه علمیه قم برگزار می گردد. این دوره در مرحله حسن الاستماع تعریف شده است. @olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌خبر رادیو معارف درباره کتاب فقه المکاسب @olgou4
⚡️جهت پرسش چیست؟ 👌در گفتگوهای علمی تعیین جهت برای پرسشها، یک اصل حیاتی است. اگر طرفین یک بحث علمی جهت پرسش خود را تعریف کنند؛ گفتگو عمیق می شود. 👌به عنوان مثال می شود واکاوی فضای نظام مقایسه حاکم بر یک بحث را به عنوان جهت حاکم بر پرسش ها انتخاب کرد. همچنین میزان تناسب یک بحث با فطرت را می شود به عنوان جهت حاکم بر پرسشهای یک مباحثه علمی انتخاب کرد. 👌همه نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت از ۹ جهت قابلیت بررسی دارد. به عنوان مثال نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری ۱- از حیث ظرفیت، ۲- از حیث تناسب با فطرت، ۳-از حیث ساختار مُکث، ۴- از حیث نظام مقایسه، ۵- از حیث رفق، ۶- از حیث منزلت یابی، ۷- از حیث انفتاح معنائی، ۸-از حیث سیاق و ۹- از حیث مقدار و کم -به صورت استظهاری- قابلیت بررسی دارد. حجت الاسلام علی کشوری- دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸- قم مبارک @olgou4
⚡️معنای نظام سازی چیست؟/ نظام سازی چند حوزه دارد؟ 👌بعد از بررسی روایات و آیات به این نتیجه رسیده ایم؛ که نظام سازی به معنای "تنظیم صحیح روابط انسانی" است. 👌مبتنی بر تتبع فقهی؛ تنظیم صحیح روابط انسانی؛ شامل: سیزده بخشِ ۱- تنظیم رابطه فرد با امام، ۲- تنظیم رابطه فرد با معلم، ۳- تنظیم رابطه فرد با رفیق، ۴- تنظیم رابطه فرد با همسایه، ۵- تنظیم رابطه فرد با خانواده، ۶- تنظیم رابطه فرد با طرف تجارت، ۷- تنظیم رابطه فرد با دشمن(کفر و نفاق)، ۸- تنظیم رابطه فرد با فقیر، ۹- تنظیم رابطه فرد با یتیم، ۱۰- تنظیم رابطه فرد با ابن سبیل، ۱۱- تنظیم رابطه فرد با همسفر ، ۱۲- تنظیم رابطه فرد با مهمان و ۱۳- تنظیم رابطه فرد با شریک شغلی است. 👌معتقدیم تنظیم روابط انسانی در بخش های سیزده گانه فوق الذکر؛ بر اساس اصل مترقی "خود تنظیمی فرد" تحقق می یابد و دعوای فلسفی اصالت با فرد است یا جامعه؟ -به دلیل انتزاعی بودن- مانعی بر سر راه نظام سازی محسوب می شود. بنابر نظریه مختار، جامعه حقیقتی ندارد. همچنین تعریف های فلسفی از اصالت فرد را مبهم و غیر کاربردی می دانیم و مسیر نظام سازی را به محوریت اصطلاح اصطیادی "خود تنظیمی در روابط انسانی" تئوریزه می کنیم. 👌برای اینکه یک فرد به خود تنظیمی در حوزه های سیزده گانه دست یابد؛ نیازمند پردازش زیر ساخت های نه گانه هدایت هستیم. حجت الاسلام علی کشوری- مباحث مقدماتی فقه النظم- چهار شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸- قم مبارک @olgou4
⚡️بیان مبتنی بر انفتاح چیست؟ 👌در ادبیات علمی وحی، برای هر چیزی کلید و مفتاح تعریف شده است؛ که بدون توجه به این مفاتیح، مقاصد مختلف تبیین و بالتبع به دست نمی آید.(أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ مِفْتَاحاً ) 👌به عنوان مثال فرموده اند: مِفْتَاحَ اَلرِّزْقِ اَلصَّدَقَةُ. همچنین فرموده اند: مِفتاحُ اَلْجَنَّةِ اَلصَّبْرُ، مِفْتَاحُ اَلشَّرَفِ اَلتَّوَاضُعُ، مِفْتَاحُ اَلْغِنَى اَلْيَقِينُ، مِفْتَاحُ اَلْكَرَمِ اَلتَّقْوَى. همچنین در حدیث دیگری آمده است که: اَلتَّسْمِيَةُ مِفْتَاحُ اَلْوُضُوءِ وَ مِفْتَاحُ كُلِّ شَيْءٍ و..... 👌به صورت کلی ادبیات وحی- در شرح همه امور- شامل لغت افتتاح و لغت مقصد است و لازم است که یک فقیه در بیان خویش بر تقدم معنائی لغت افتتاح برای لغت مقصد تاکید کند. تلاش برای کشف استظهاری لغت افتتاح به معنای تلاش برای کشف معادلات جدید برای حل مشکلات بشر است. 👌در فقه البیان یکی از معیارهای ارزیابی فقاهت و عقلانیت یک کتاب را رعایت قاعده "بیان مبتنی بر انفتاح" می دانیم. میزان انفتاح معنائی یک کلام، بخشی از میزان عقلانیت و فقاهت آن کلام است و با همین معیار هم عقلانیت های فلسفی را بررسی می کنیم. به عنوان مثال مباحث فلسفی کتاب اسفار و یا مباحث عرفان نظری در بسیاری از موارد، قاعده فقهی "بیان مبتنی بر انفتاح" را فهم و لحاظ نکرده است. 👌قاعده "بیان مبتنی بر انفتاح" بر قاعده اصیل وابستگی همه امور به اسباب تکیه دارد و بی توجهی به این قاعده فقهی نتیجه اش حذف اسباب امور در بیان و یا ارائه شرح غلط برای سبب تحقق یک امر خواهد بود. بررسی و درایه در حدیث مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى اَلْعُبَيْدِيِّ [۱] بخشی از لطایف رعایت قاعده بیان مبتنی بر انفتاح را تشریح می کند. 👌در مباحث "بیان مبتنی بر انفتاح"، ملحق به روایات باب مفتاح، روایات باب سبب (مانند روایت سَبَبُ اَلاِئْتِلاَفِ اَلْوَفَاءُ ) و برخی ابواب روائی دیگر بررسی می شود. از جمله مباحث این باب فقهی، بررسی تشابه و تفاوت معنائی دو اصطلاح مفتاح و سبب است. حجت الاسلام علی کشوری- شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸- قم مبارک [۱]. قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحِ مِفْتَاحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ مِفْتَاحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً مَنْ عَرَفَهُ عَرَفَ اَللَّهَ وَ مَنْ أَنْكَرَهُ أَنْكَرَ اَللَّهَ ذَلِكَ رَسُولُ اَللَّهِ وَ نَحْنُ . (بصائر الدرجات) @olgou4