eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
120 ویدیو
220 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️چرا نقشه جامع علمی کشور از ایده اقتدار علمی تبعیت نمی کند؟! 🗞متن کامل خبر @olgou4
⚡️شهر خود را از حیث شاخصه های محله محوری ارزیابی کنید! 👌 برای تسلط بیشتر به مفاهیم نظریه مدیریت شهری محله محوری، یک گزارش دقیق از میزان تحقق شاخصه های محله محوری در یکی از محلات شهر خود تهیه کنید. به عنوان مثال دوستان شهر مشهد، کوچه پشت باغ نادری (شیرازی ۱۷)، دوستان شهر اصفهان محله اَبَر، دوستان شهر کاشان محله پشت مشهد، دوستان شهر بروجرد خیابان فاطمی، دوستان شهر گرگان عیسی محله و دوستان شهر بجنورد چهار راه خوشی را از حیث تحقق ماهیت محله محوری بررسی نمایند. 👌در بررسی محلات شهر خود شاخصه هایی مانند: ۱- غلبه خانه ویلائی (دار واسعه) بر آپارتمان، ۲- غلبه درختان مثمر و معطر بر درختان غیر مثمر و غیر معطر، ۳- وجود بازارچه در محله، ۴- وجود مسجد با برنامه و کالبد تمدنی، ۵- رواج نگهداری از حیوانات خانگی بسیار مفید (مانند کبوتر و خروس و احترام به حقوق حیوانات)، ۶- وجود ساختارهای عبرت آفرین در محلات (مانند ساختمان های قدیمی، قبرستان محله و... )، ۷- کاهش تولید زباله در محله، ۸- تعداد مشاغل موجود در محله (به صورت دقیق) و ۹- وجود حمام های پیشرفته چهار مزاجی در محله را بررسی نمایید. 👌همانطور که می دانید: برای ساخت و ارزیابی یک محله ۹ گروه شاخص در حوزه های کالبدی و برنامه ای شاملِ : ۱- شاخصه های امامت و مدیریت، ۲- شاخصه های پاکسازی و تزکیه، ۳- شاخصه های بیان و تبلیغات شهری، ۴- شاخصه های علم و آموزش عمومی، ۵- شاخصه های عبرت و میراث فرهنگی، ۶- شاخصه های مکاسب و تجارت عمومی، ۷- شاخصه های نظم و سنت های شهری، ۸- شاخصه های فرقان و ارزیابی شهری و ۹- شاخصه های نفی سبیل و پدافند غیر عامل، از آیات و روایات استنباط شده است... 👌گزارش های ارزیابی محله در ۹ محور فوق الذکر را در یک صفحه درج کنید و برای انتشار گسترده در اختیار مدرسه و رسانه ها و مدیران قرار دهید. 🗞معاونت پژوهش مدرسه هدایت - ۴ آبان ۱۴۰۱ @olgou4
⚡️یک تذکر مهم به دوستان مدرسه 👌دوستان توجه داشته باشند: که بحث از مفهوم خانه ویلائی و دارواسعه بدون بحث از محله محوری با تعریف مشخص به باز تولید سبک زندگی صحیح منجر نخواهد گردید. بنابراین در مباحثات خود تبیین مفهوم فقهی محله را بر تبیین مفهوم دارواسعه حاکم کنید! حجت الاسلام کشوری - تبیین ارتباط مفهوم خانه و مفهوم محله (محیط همسایگی) - بامداد پنج شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱- قم @olgou4
⚡️آغاز ارزیابی محلات بر اساس تعریف دینی محله.... ❓معرفی شاخصه های ارزیابی اولیه محله ❓الگوی استاندارد بررسی وضعیت محلات 🗞توضیحات مدرسه هدایت درباره طرح ارزیابی محلات شهری و روستایی 🗞الگوی جدید خدمت در مساجد محلات @olgou4
⚡️اطلاعیه مهم 👌اطلاعیه مهم حجت الاسلام علی کشوری درباره "الگوی فقهی تواصی" تا ساعاتی دیگر به فضل الهی منتشر می شود. "الگوی فقهی تواصی" در مقایسه با مبانی معیوب علوم شناختی و توصیه های غلط سواد رسانه ای تبیین می شود. 👌 ایده معیوب سواد اطلاعاتی و رسانه ای توسط فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات كتابداری (IFLA - ایفلا) و گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو به نخبگان و مدیران کشور پیشنهاد شده است! @olgou4
⚡️نشست تخصصی تبیین روش موضوع شناسی مدرسه هدایت روز دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ در مدرسه علمیه ملا صادق قم برگزار گردید. @olgou4
⚡️پرسش های اصلی نشست تبیین روش موضوع شناسی مدرسه هدایت کدام است؟ 👌به فضل الهی نشست تخصصی تبیین روش موضوع شناسی مدرسه هدایت روز دوشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۱ در محل مدرسه علمیه ملا صادق قمی شهر قم برگزار گردید. در این نشست تخصصی به چهار پرسش اساسی پاسخ داده شده است. 👌پرسش اول نشست: معیارهای تشخیص یک موضوع شناسی ضعیف در مقایسه با یک موضوع شناسی قوی کدام است؟ (بیان دو معیار بر تشخیص موضوع شناسی قوی) 👌پرسش دوم نشست: آیا ساخت یک موضوع دارای یک فرآیند طبیعی است؟ + تبیین عوامل موثر بر ساخت موضوعات جدید 👌پرسش سوم نشست: مراحل بازشناسی عمیق موضوعات جدید کدام است؟ (۱- تنقیح بیانی یک موضوع، ۲- تنقیح زیرساختی یک موضوع و ۳- تنقیح شاکله ای یک موضوع ) 👌پرسش چهارم نشست: آیا روش موضوع شناسی مدرسه هدایت درباره موضوعات جدید، برای بازخوانی موضوعات شرعی و موضوعات عرفی هم کارآمدی دارد؟! معاونت پژوهشی مدرسه هدایت - ۹ مهر ۱۴۰۱ - قم @olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈صوت نشست تخصصی تبیین روش موضوع شناسی مدرسه هدایت - ۹ مهر ۱۴۰۱ - مدرسه علمیه ملا صادق قمی - قم ❓معرفی عوامل ساخت موضوعات جدید ❓بیان سه مرحله برای شناخت موضوعات جدید ❓بیان خطرات هوش مصنوعی برای حوزه علمیه @olgou4
⚡️الگوی فقهی حمل و نقل چه می گوید؟! / سیال بودن جمعیت، تَعَرُّف را از بین می برد! ❓بررسی معایب الگوی مدرن حمل و نقل ❓بیان راه حل هایی برای کاهش ترافیک ❓مقایسه مفهوم دورنوردی در فیزیک(Teleportation) و طی الارض 🗞متن کامل اطلاعیه مدرسه هدایت @olgou4
⚡️در فقه نفی سبیل، ساختار نفوذ دشمن به جامعه اسلامی را شرح می دهیم. در شرایط فعلی از برخی نفوذهای دشمن غافل هستیم! ❓تبیین استظهاری ساختار نفوذ دشمن در جامعه اسلامی + معرفی الگوی غیر متمرکز پدافند غیر عامل @olgou4
⚡️ فقه نفی سبیل -در یک تعریف ساده- به تبیین معادلات محافظت کننده از سایر زیرساخت های هدایت می پردازد. نفی سبیل یعنی: چگونگی حفاظت از زیرساخت امامت، چگونگی حفاظت از زیرساخت مکاسب، چگونگی حفاظت از زیرساخت عبرت و.... ❓فقه نفی سبیل در حکم سِپَر و ضربه گیر برای سایر ابواب فقهی است! @olgou4
⚡️با شورای عالی مسکن اختلاف نظر داریم! 👌در بحث ساخت شهرهای جدید و باز آفرینی شهری و در اجرای طرح مهم نهضت ملی مسکن در دو موضوع ۱- تراکم ناخالص مسکونی و ۲- اصول ساخت خانه های ویلائی(دار واسعه) با کارشناسان وزارت راه و شهرسازی اختلاف نظر جدی داریم. 👌توضیح بیشتر اینکه: تحقق یک محله مترقی شهری حداقل دارای ۱۰۰ شاخصه است؛ که زیر بنای تحقق همه این شاخصه ها، افزایش حریم خصوصی خانواده‌ها است. در یک جمله: ضریب تراکم برای محله های شهری را باید متناسب اصل تنظیم روابط انسانی باز تعریف کرد. 👌تراکم ناخالص جمعیتی در برخی مناطق شهر تهران ۱۳۵ نفر در هکتار است؛ که طبق مصوبه چهارمین جلسه شورای عالی مسکن (۹ مرداد ۱۴۰۱) به ۶۰ نفر در هکتار کاهش یافته است. برای تحقق ماهیت مترقی محلات شهری نیازمند کاهش بیشتر تراکم ناخالص جمعیتی هستیم! حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین فهرست جدید مقررات فقهی ساختمان - جمعه انتظار - ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - قم @olgou4
⚡️جلسه پژوهشی برای تولید دفترچه روایت عبرتکده پاسارگاد! 👌احتراماً به اطلاع طلاب مدرسه هدایت و پژوهشگران محترم می رساند: اولین جلسه پژوهشی برای تولید روایت "عبرتکده پاسارگاد" (توليد دفترچه روایت عبرتکده پاسارگاد) روز دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ در شهر قم برگزار می شود. 👌روایت جدید از "عبرتکده پاسارگاد" بر اساس چارچوب های اجمالی و تفصیلی الگوی فقهی روایت انجام خواهد شد. اطلاعات تاریخی "عبرتکده پاسارگاد" بعد از راستی آزمایی در سه بخش: ۱- بررسی روابط انسانی، ۲- بررسی استفاده از اشیاء و ۳- بررسی میزان اعتقاد و معرفت نسبت به حضرت رب العالمین تبویب و روایت خواهد شد. 👌در "عبرتکده پاسارگاد"، آثاری مانند: ۱- آرامگاه ادعایی کوروش، ۲- کاخ اختصاصی، ۳- کاخ دروازه سنگ، ۴- نگاره انسان بالدار، ۵- کاخ بارعام، ۶- برج سنگی، ۷- تل تخت، ۸- محوطه مقدس، ۹- کاروانسرای مظفری و ۱۰- مسجد اتابکی وجود دارد! 👌تعریف، تصویر و تصمیم الگوی فقهی روایت میراث فرهنگی را در کتابچه زیر مطالعه بفرمائید. (مبانی نظری روایت میراث فرهنگی) https://eitaa.com/olgou4/4522 معاونت پژوهشی مدرسه هدایت- شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ @olgou4
⚡️پرسش های پایه در فرآیند موضوع شناسی 👌ابزار اصلی ارتقای مسئله موضوع شناسی در حوزه های علمیه (با تأکید بر ارتقای موضوع شناسی در مسائل مستحدثه) طرح پرسش های دقیق در راستای شناسایی موضوع است. برخی از این پرسش های غیر قابل حذف از فرآیند موضوع شناسی به شرح زیر است: 👌پرسش اول: چرا نباید به موضوع شناسی کارشناسان اعتماد کرد؟ (دلیل اول عدم حجیت عرف کارشناسی: اقوال کارشناسی در معرفی یک موضوع واحد نیست و اتکاء به قول مشهور و اشهر -به دلیل ساختگی بودن شهرت توسط رسانه ها- حجیت ندارد. به عبارت دیگر: شهرت موضوعات کارشناسی ناشی از تبانی ذی نفعان و رسانه ها است و یک شهرت طبیعی محسوب نمی شود. دلیل دوم عدم حجیت عرف کارشناسی: گزارش های کارشناسی درباره موضوعات مستحدثه به بررسی اثر موضوع بر روابط انسانی صحیح نمی پردازد و گزارش بخشی محسوب می شود!) 👌پرسش دوم: معیارهای تشخیص موضوع شناسی ضعیف از موضوع شناسی قوی چیست؟ (معیار اول تشخیص: عدم توجه کامل به دلیل پیدایش عینی یک موضوع؛ نشانه ضعیف بودن موضوع شناسی فقیه است. معیار دوم تشخیص: ارائه گزارش بخشی از موضوع و سکوت درباره ابعاد دیگر یک موضوع؛ نشانه دیگر ضعف موضوع شناسی است. به عبارت دیگر: گزارش موضوع شناسی نباید مطابق با بخشی از واقعیت باشد.) 👌پرسش سوم: آیا بر فرآیند ساخت موضوعات جدید، مدیریت حاکم است؟ + فرآیند مدیریتی ساخت یک موضوع چیست؟ (معرفی مدیریت اختصاصی برای تولد یک موضوع و معرفی فضای عمومی ساخت موضوعات ( تببین زیرساخت های تولد یک موضوع) 👌حرف آخر: روش موضوع شناسی باید در مراحل پیشنهادی خود، پاسخی به این پرسش ها ارائه کند و درباره آنها سکوت نشود! حجت الاسلام علی کشوری- تبیین برخی پرسش پایه در موضوع شناسی - یک شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - قم @olgou4
⚡️جمهوری اسلامی پلاس! ❓ برخی از برنامه های پیشنهادی طلاب حوزه علمیه قم برای دستیابی به یک جمهوری اسلامی بهتر: 🗞مطالعه دقیق تر پیشنهادات @olgou4
👌متن کامل گزارش اولیه ارزیابی محله خیابان فاطمی بروجرد بر اساس شاخصه های محله محوریاین گزارش در اختیار امام جمعه محترم، اعضای محترم شورای شهر و شهردار بروجرد و امام جماعت و امنای مسجد آیت الله خامنه ای قرار می گیرد. ❓متاسفانه در محله خیابان فاطمی بروجرد بازارچه محله وجود ندارد و به همین دلیل علاوه بر افزایش قیمت نیازمندی های روزانه، سطح شاخص راهبردی تَعَرُّف در میان مردم کاهش یافته است. ❓در محله خیابان فاطمی حمام های بسیار پیشرفته چهار مزاجی وجود ندارد. حمام های چهار مزاجی ابزار اصلی خروج اخلاط ناصالح از بدن انسان است. 🗞متن کامل گزارش ارزیابی محله خیابان فاطمی شهرستان بروجرد @olgou4
⚡️درباره عبرتکده پاسارگاد ❓گزارشی از دفترچه روایت عبرتکده پاسارگاد https://nro-di.blog.ir/post/پاسارگاد ❓مبانی نظری روایت میراث فرهنگی (عبرتکده ها) https://eitaa.com/olgou4/4522 @olgou4
⚡️سه ویژگی برنامه تمدنی مدرسه هدایت در طراحی اولویت های تمدنی و نظریات پشتیبان آنها سه ملاحظه بسیار مهم را در نظر گرفته ایم. این ملاحظات مهم ناشی از استنباط مبتنی بر قواعد اصولی فقه البیان است. 👌ملاحظه اول اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه قابلیت تفاهم گسترده با مردم و مسئولین را دارند. تبویب نظریات پشتیبان برای اولویت‌های تمدنی در قالب الگوی ساخت (تعریف، تصویر و تصمیم) ابزار اصلی تفاهم و ایجاد مشارکت و امید افزایی در مردم است. 👌ملاحظه دوم آنکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه و نظریات پشتیبان آنها، در ذات خود جلوی نفوذ سند ضاله توسعه پایدار2030 را می گیرد و نفی سبیل و تسلط سازمان ملل بر نظام برنامه ریزی کشور را نتیجه می دهد. طراحی پرسش های اصلی این نظریات بر اساس قاعده اصولی نظام مقایسه صورت پذیرفته است! 👌ملاحظه سوم اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه بر اساس امکانات فعلی جامعه اسلامی قابلیت تحقق دارند و نوعی آرمانگرایی واقع بینانه محسوب می شود. در تبویب این اولویت ها و نظریات پشتیبان آنها قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت، رعایت گردیده است. حجت الاسلام علی کشوری- بیان ویژگی های بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - بامداد پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - قم @olgou4
⚡️خلاصه مطلب: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - با سه ویژگی ذیل- استنباط و طراحی شده است: ✔️مشارکت پذیر ✔️مقایسه پذیر ✔️مبتنی بر ظرفیت و امکانات فعلی @olgou4
⚡️تبویب سه گونه است! 👌در چهار سرفصلِ ۱- قواعد فقهی صدور، ۲- ارتقاء قواعد اصولی، ۳- روش موضوع شناسی و ۴-قواعد فقهی تبویب با حوزه علمیه فعلی گفتگو داریم! 👌به عنوان مثال در مباحث فقهی مرتبط با شکل تبویب، تاکنون سه نوع تبویب را از آیات و روایات استنباط کرده ایم. تبویب در فضای مقایسه و تبویب در فضای تسلیم و تبویب ناظر به پرسش ؛ اَشکال اصلی تبویب در فقه هدایت محسوب می شوند! 👌 به عبارت دیگر: اگر چگونگی مواجهه با بدعت های گسترش یافته و یا ارایه پاسخ به پرسش های مخاطب مطرح باشد؛ تبویب را متناسب با مواجهه با بدعت های گسترش یافته و متناسب با پاسخگویی به پرسش های مخاطب مدیریت می کنیم. اما اگر مبنا را استنطاق ساختاری از شارع قرار دهیم؛ تبویب های مطرح در روایات و آیات را شرح می دهیم. 👌به عبارت بهتر: روایات مجوز سه نوع تبویب را برای فقیه صادر کرده اند؛ که در نشست تخصصی تبیین قواعد فقهی تبویب به تشریح ادله فقاهتی مرتبط با تبویب خواهیم پرداخت. حجت الاسلام علی کشوری- گفتگو با برخی از طلاب مدرسه هدایت درباره قواعد فقهی تبویب - پنج شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - مدرسه علمیه معصومیه سلام الله علیها @olgou4
⚡️به فضل الهی: نشست تخصصیتبیین طبقه بندی جدید علوم (بر اساس استنطاق از قرآن) در مقایسه با طبقه بندی بیکنی از علم روز پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ صبح در محل سالن جلسات کتابخانه امیرکبیر شهر کرمانشاه برگزار می گردد. 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/2802 @olgou4
⚡️به فضل الهی: نشست تخصصی نظام سازی آموزشی برای خانواده و جمعیت روز یک‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در پلاک ۳۱۳ مسجد جمکران برگزار گردید. @olgou4
⚡️محتوای نظام سازی آموزشی جدید برای خانواده و جمعیت دارای سه دسته علم؛ شامل ۱- علوم پایه، ۲- علوم کاربردی و ۳- علوم استنباطی و روشی است. ❓علوم پایه نظام آموزشی جدید؛ شامل چهار دانش ۱- جدول روابط انسانی، ۲- جدول تسخیر ، ۳- جدول اسباب غریب و ۴- جدول اسماء الهی است! @olgou4
⚡️برنامه ریزی حداکثری برای خانواده به تولد یک الگوی حکمرانی جدید منتهی می شود! 👌وقتی ایده ارایه خدمات حداکثری همه بخش ها به خانواده را مطرح می کنیم -و می گوئیم همه امور آموزشی، نظام مهندسی، مدیریت شهری، سلامت و بهداشت، تبلیغات و اقتصادی باید به محوریت تقویت حداکثری خانواده باز تعریف شوند - عده ای می گویند: پس تکلیف برنامه ریزی برای سایر امور چه می شود؟! به عبارت دیگر سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی حداکثری برای خانواده را قبول ندارد و در شاخصه های توسعه ای خود شاخص پیشرفت خانواده را در بهترین وضعیت یک شاخص فرعی تلقی می کند! 👌در پاسخ به این پرسش می گوئیم: خانواده دارای کارکردهای حاکمیتی است و در صورتی که تقویت شود؛ می تواند به حل چالش های قضایی، آموزشی، اقتصادی، پولی، امنیتی و در یک جمله به نظام سازی چابک، کمکِ بی جایگزینی داشته باشد. بررسی آیات و روایت مرتبط با خانواده، وصف اولین نهاد حاکمیتی و مدیریتی را برای خانواده در ذهن ها متولد و متصور می کند و نباید درک ما از خانواده حداقلی باشد! (نقد ایده معیوب خانواده هسته ای) 👌معتقدیم: خانواده یک نهاد حاکمیتی است و در صورت برنامه ریزی حداکثری برای خانواده یک الگوی جدید حکمرانی متولد می شود. به پژوهشگران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه توصیه می کنم: وقتی برای هر امری برنامه ریزی می کنید؛ به نقش خانواده در الگوی طراحی شده فکر کنید. به نقش خانواده در اقتصاد، نقش خانواده در امور قضائی، نقش خانواده در آموزش، نقش خانواده در مدیریت شهری، جایگاه خانواده در نظام مهندسی و... تفکر کنید! حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) - نشست تخصصی نظام سازی آموزشی برای خانواده و جمعیت - یک شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - پلاک ۳۱۳ مسجد جمکران 🗞منبع خبر @olgou4