eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
131 ویدیو
225 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
👌 پرسش های انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی.... @olgou4
👌ساختار نه بخشی مباحثات اصولی فقه البیان.... @olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️فقه البیان و مفهوم جمع میان ادله/ آیا جمع میان ادله اختصاص به موارد تعارض دارد؟! بسم الله الرحمن الرحیم 👌در فقه البیان مفهوم جمع ادله را از اختصاص به موارد تعارض به جمع های جدید با کارکردهای جدید ارتقاء داده ایم. 👌با همه اشکالات خُردی که به مباحث اصولی باب تعادل و تراجیح -مانند انتزاعی بودن- وارد است؛ ولی مهمترین اشکال به مباحثات این باب؛ محدود بودن مسئله جمع ادله در فرض تعارض ادله است. فقهای فعلی زمانی به فکر جمع میان ادله می افتند؛ که تعارضی میان ادله احساس کنند! 👌آیا با انگیزه های دیگری نمی توان به مفهوم جمع میان ادله فکر کرد؟ به عنوان مثال یکی از انگیزه های جمع ادله می تواند مسئله مهم تحریک فکر و ارائه تحلیل نظام مند از ادبیات وحی باشد. 👌البته باید توجه کرد؛ که ساختار پیشنهادی برای جمع بین ادله در فضای تحریک فکر، خودش باید استظهاری و حجیت یافته باشد و نباید از ساختارهای عرفی و خود بنیاد برای تولید چنین جمع هائی از ادله استفاده کرد. به عبارت روشن تر قالب های جمع ادله در فرض جدید را باید فقهاً اثبات و به کارگیری کرد. 👌به فضل الهی در ساختار مباحثات فقه البیان ۹ دسته قاعده برای جمع میان ادله پیشنهاد داده ایم؛ که به معنای انقلاب در مباحثات باب تعادل و تراجیح است و سطح اقناع و تفاهم فقه را ارتقاء می دهد. جمع در ساختار منزلت، جمع در ساختار انفتاح، جمع در ساختار ظرفیت، جمع در ساخت رفق، جمع در ساختار مُکث، جمع در ساختار تامل و.... بخش هائی از ساختارهای جدید جمع است. حجت الاسلام علی کشوری- پنج شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - قم مبارک @olgou4 پ ن : روشهای اهل حدیث برای جمع ادله به سختی قابل آموزش است و پیشرفته ترین مباحثات جمع بین ادله در کتاب های اصولی فعلی هم، به ارائه ساختاری جدید از علت وقوع تعارض میان ادله پرداخته است.
👌به فضل الهی: 🌷جلد اول دوره مقدماتی فقه المکاسب در مقایسه با مکتب نهاد گرائی-با قطع وزیری در ۳۴۴ صفحه- منتشر شد. 🌷این دوره مباحثاتی جلد ۳۷ از دانشنامه الگوی پیشرفت اسلامی است... @olgou4
❓یک پرسش اصولی: ✍فقه البیان و مفهوم جمع میان ادله/ آیا جمع میان ادله اختصاص به موارد تعارض دارد؟! http://nro-di.blog.ir/1398/12/08 @olgou4
👌دیدار و گفتگو با امام جمعه معزز، فضلاء و طلاب شهر تیران درباره محتوای نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی - سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - مدرسه علمیه مکتب اهل بیت علیهم السلام - تیران @olgou4
👌 به فضل الهی: دوره بحثی قواعد اصولی نظام ساز (قواعد فقه البیان) در حوزه علمیه قم برگزار می گردد. این دوره در مرحله حسن الاستماع تعریف شده است. @olgou4
⚡️جهت پرسش چیست؟ 👌در گفتگوهای علمی تعیین جهت برای پرسشها، یک اصل حیاتی است. اگر طرفین یک بحث علمی جهت پرسش خود را تعریف کنند؛ گفتگو عمیق می شود. 👌به عنوان مثال می شود واکاوی فضای نظام مقایسه حاکم بر یک بحث را به عنوان جهت حاکم بر پرسش ها انتخاب کرد. همچنین میزان تناسب یک بحث با فطرت را می شود به عنوان جهت حاکم بر پرسشهای یک مباحثه علمی انتخاب کرد. 👌همه نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت از ۹ جهت قابلیت بررسی دارد. به عنوان مثال نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری ۱- از حیث ظرفیت، ۲- از حیث تناسب با فطرت، ۳-از حیث ساختار مُکث، ۴- از حیث نظام مقایسه، ۵- از حیث رفق، ۶- از حیث منزلت یابی، ۷- از حیث انفتاح معنائی، ۸-از حیث سیاق و ۹- از حیث مقدار و کم -به صورت استظهاری- قابلیت بررسی دارد. حجت الاسلام علی کشوری- دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸- قم مبارک @olgou4
⚡️معنای نظام سازی چیست؟/ نظام سازی چند حوزه دارد؟ 👌بعد از بررسی روایات و آیات به این نتیجه رسیده ایم؛ که نظام سازی به معنای "تنظیم صحیح روابط انسانی" است. 👌مبتنی بر تتبع فقهی؛ تنظیم صحیح روابط انسانی؛ شامل: سیزده بخشِ ۱- تنظیم رابطه فرد با امام، ۲- تنظیم رابطه فرد با معلم، ۳- تنظیم رابطه فرد با رفیق، ۴- تنظیم رابطه فرد با همسایه، ۵- تنظیم رابطه فرد با خانواده، ۶- تنظیم رابطه فرد با طرف تجارت، ۷- تنظیم رابطه فرد با دشمن(کفر و نفاق)، ۸- تنظیم رابطه فرد با فقیر، ۹- تنظیم رابطه فرد با یتیم، ۱۰- تنظیم رابطه فرد با ابن سبیل، ۱۱- تنظیم رابطه فرد با همسفر ، ۱۲- تنظیم رابطه فرد با مهمان و ۱۳- تنظیم رابطه فرد با شریک شغلی است. 👌معتقدیم تنظیم روابط انسانی در بخش های سیزده گانه فوق الذکر؛ بر اساس اصل مترقی "خود تنظیمی فرد" تحقق می یابد و دعوای فلسفی اصالت با فرد است یا جامعه؟ -به دلیل انتزاعی بودن- مانعی بر سر راه نظام سازی محسوب می شود. بنابر نظریه مختار، جامعه حقیقتی ندارد. همچنین تعریف های فلسفی از اصالت فرد را مبهم و غیر کاربردی می دانیم و مسیر نظام سازی را به محوریت اصطلاح اصطیادی "خود تنظیمی در روابط انسانی" تئوریزه می کنیم. 👌برای اینکه یک فرد به خود تنظیمی در حوزه های سیزده گانه دست یابد؛ نیازمند پردازش زیر ساخت های نه گانه هدایت هستیم. حجت الاسلام علی کشوری- مباحث مقدماتی فقه النظم- چهار شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸- قم مبارک @olgou4
⚡️بیان مبتنی بر انفتاح چیست؟ 👌در ادبیات علمی وحی، برای هر چیزی کلید و مفتاح تعریف شده است؛ که بدون توجه به این مفاتیح، مقاصد مختلف تبیین و بالتبع به دست نمی آید.(أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ مِفْتَاحاً ) 👌به عنوان مثال فرموده اند: مِفْتَاحَ اَلرِّزْقِ اَلصَّدَقَةُ. همچنین فرموده اند: مِفتاحُ اَلْجَنَّةِ اَلصَّبْرُ، مِفْتَاحُ اَلشَّرَفِ اَلتَّوَاضُعُ، مِفْتَاحُ اَلْغِنَى اَلْيَقِينُ، مِفْتَاحُ اَلْكَرَمِ اَلتَّقْوَى. همچنین در حدیث دیگری آمده است که: اَلتَّسْمِيَةُ مِفْتَاحُ اَلْوُضُوءِ وَ مِفْتَاحُ كُلِّ شَيْءٍ و..... 👌به صورت کلی ادبیات وحی- در شرح همه امور- شامل لغت افتتاح و لغت مقصد است و لازم است که یک فقیه در بیان خویش بر تقدم معنائی لغت افتتاح برای لغت مقصد تاکید کند. تلاش برای کشف استظهاری لغت افتتاح به معنای تلاش برای کشف معادلات جدید برای حل مشکلات بشر است. 👌در فقه البیان یکی از معیارهای ارزیابی فقاهت و عقلانیت یک کتاب را رعایت قاعده "بیان مبتنی بر انفتاح" می دانیم. میزان انفتاح معنائی یک کلام، بخشی از میزان عقلانیت و فقاهت آن کلام است و با همین معیار هم عقلانیت های فلسفی را بررسی می کنیم. به عنوان مثال مباحث فلسفی کتاب اسفار و یا مباحث عرفان نظری در بسیاری از موارد، قاعده فقهی "بیان مبتنی بر انفتاح" را فهم و لحاظ نکرده است. 👌قاعده "بیان مبتنی بر انفتاح" بر قاعده اصیل وابستگی همه امور به اسباب تکیه دارد و بی توجهی به این قاعده فقهی نتیجه اش حذف اسباب امور در بیان و یا ارائه شرح غلط برای سبب تحقق یک امر خواهد بود. بررسی و درایه در حدیث مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى اَلْعُبَيْدِيِّ [۱] بخشی از لطایف رعایت قاعده بیان مبتنی بر انفتاح را تشریح می کند. 👌در مباحث "بیان مبتنی بر انفتاح"، ملحق به روایات باب مفتاح، روایات باب سبب (مانند روایت سَبَبُ اَلاِئْتِلاَفِ اَلْوَفَاءُ ) و برخی ابواب روائی دیگر بررسی می شود. از جمله مباحث این باب فقهی، بررسی تشابه و تفاوت معنائی دو اصطلاح مفتاح و سبب است. حجت الاسلام علی کشوری- شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸- قم مبارک [۱]. قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً وَ جَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحِ مِفْتَاحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ مِفْتَاحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً مَنْ عَرَفَهُ عَرَفَ اَللَّهَ وَ مَنْ أَنْكَرَهُ أَنْكَرَ اَللَّهَ ذَلِكَ رَسُولُ اَللَّهِ وَ نَحْنُ . (بصائر الدرجات) @olgou4
⚡️نامه به دکتر سعید نمکی 👌نامه حجت الاسلام علی کشوری به دکتر سعید نمکی وزیر محترم بهداشت و درمان جمهوری اسلامی تا ساعاتی دیگر منتشر می شود. ۲۰۳۰ @olgou4
👌متن کامل نامه حجت الاسلام علی کشوری به دکتر سعید نمکی: ⚡️ پروتکل های سلامت جامعه ایران را بر اساس علم خطاناپذیر وحی بازتعریف کنید. http://nro-di.blog.ir/1399/01/01 ۲۰۳۰ @olgou4
نمودار-تولد-نظریه-امنیتی-سلم.png
540.7K
👌نمودار تولد نظریه امنیتی الگوی پیشرفت اسلامی- ۲۷ و ۲۸ اسفند ۱۳۹۸- قم مبارک ⚡️به فضل الهی در روزهای آینده جزوه تولد نظریه امنیتی الگوی پیشرفت اسلامی منتشر می شود... @olgou4
⚡️مباحث فقه هدایت سه دسته است... 👌در مباحثات گذشته گفته ایم که در [مکتب] فقه هدایت، سه دسته گفتگوی علمی داریم. گفتگوی اول به تبیین فقهی چگونگی نظام سازی (فقه النظام) می پردازد و اهم مباحث این گفتگوها، نه باب فقهی + عدم توازن های ۱۰۰ گانه مرتبط با این نه باب است. 👌به عنوان مثال باب فقه التزکیه + تبیین چگونگی مواجهه با عدم توازن تعاریف غلط نوشهرگرائی در حوزه مدیریت شهری و عدم توازنِ تربیت انسان برای پذیرش نظم موجود جهانی در حوزه آموزش و پرورش؛ یکی از ابواب فقهی مطرح در گفتگو های دسته اول است. 👌باب فقه نفی سبیل (و نه قاعده فقهی نفی سبیل) + تبیین چگونگی مواجهه با عدم توازن هجوم اسناد بین المللی به هویت شیعی و عدم توازن "نظریه سیاست خارجی توسعه گرا" یکی دیگر از ابواب فقهی مطرح در گفتگو های دسته اول است. 👌باب فقه البیان + تبیین چگونگی مواجهه با عدم توازن تعریف غلط ارزش های خبری و تنزل مفهوم جمع ادله به مواردی مانند تعارض ادله؛ از دیگر ابواب فقهی موجود در گفتگوهای دسته اول محسوب می شود. 👌دسته دوم گفتگوهای فقه هدایت به تبیین مفهوم تقدیر (فقه التقدیر) می پردازد و شامل تشریح ۱۲ مسئله مرتبط با تقدیر مانند: اصل بودن زمان در تقدیر (جَعَلَ اَللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ لِكُلِّ قَدْرٍ أَجَلاً.) + معرفی عدم توازن های این بخش است. 👌 دسته سوم گفتگوهای فقه هدایت به تبیین مفهوم مخلوق (فقه الحیاه) می پردازد و شامل ۱۵ مسئله مرتبط با مخلوقات الهی مانند تبیین مراحل خلقِ مخلوقات (...وَ خَلَقَ اَلْأَرْضَ قَبْلَ اَلسَّمَاءِ ....) است. حجت الاسلام علی کشوری- سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - قم مبارک @olgou4
⚡️نامه به دکتر صادق زیبا کلام 👌نامه حجت الاسلام علی کشوری به دکتر صادق زیباکلام درباره بیو تروریسم تا ساعاتی دیگر منتشر می شود. ۲۰۳۰ @olgou4
👌متن کامل نامه حجت الاسلام علی کشوری به دکتر صادق زیبا کلام درباره بیوتروریسم: ⚡️قبل از اظهار نظر درباره بیوتروریسم به واقعیت های این حوزه توجه کنید... http://nro-di.blog.ir/1399/01/07 ۲۰۳۰ @olgou4
👌نمودار: ابعاد فقه هدایت..... @olgou4
👌معرفی ۹ نظریه فقهی الگوی پیشرفت.... @olgou4
👌معنای نظام سازی.... @olgou4
👌 دیدار و گفتگو با دکتر محمود احمدی نژاد(عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) با موضوع الگوی پیشرفت اسلامی - چهارشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۸ - تهران @olgou4
الگوی پیشرفت اسلامی
👌 دیدار و گفتگو با دکتر محمود احمدی نژاد(عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) با موضوع الگوی پیشرفت اسلامی - چ
بسم الله الرّحمن الرّحیم در روزهای چهارشنبه (۱۹ تیر ۱۳۹۸)، چهارشنبه (۲۶ تیرماه ۱۳۹۸) و چهارشنبه (۳مهر ۱۳۹۸) با دکتر محمود احمدی نژاد (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) درباره نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی و نقد جهت گیری دولت های نهم و دهم با زاویه دید الگو و نقد مواجهه دکتر احمدی نژاد با سازمان غربی برنامه و بودجه گفتگو کردم. ایشان هم در این جلسات مسائلی را مطرح کردند. در آینده مشروح این گفتگوها منتشر خواهد شد. علی کشوری- ۹ فروردین ۱۳۹۹- قم مبارک http://nro-di.blog.ir/1399/01/09 @olgou4
⚡️نشست مقدماتی فقه النظم در قم برگزار شد/ لغت مقصد برای نظم، روابط انسانی است. 👌نظم لغت افتتاح است و نیازمند تعریف نیست. اصولاً همه لغت های افتتاح مانند، فکر، رفق و نباء قابل فهم هستند و نیازمند تعریف مجدد نمی باشند. 👌بنابراین وقتی لغت افتتاح را بررسی و واکاوی می کنیم؛ بررسی باید به غرضی غیر از تعریف باشد؛ مثلاً می توانیم، حیث ثبتی و تشویقی لغت افتتاح را بررسی کنیم (بر اساس قاعده مُکث) و یا اینکه لغت مقصد پیشنهادی برای لغت افتتاح را -استظهاراً-بررسی کنیم(بر اساس قاعده انفتاح) و یا اینکه منزلت لغت افتتاح را کشف کنیم. (بر اساس قاعده منزلت) 👌به عنوان مثال در روایات یکی از لغات مقصدی که برای کلمه افتتاح نظم وجود دارد؛ روابط انسانی است. (نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ) و دین به دنبال ایجاد نوعی خاص از نظم در روابط انسانی است. 👌برای ایجاد نظم در روابط انسانی نیازمند تشریح قواعد این حوزه هستیم و با دو دسته قواعد عام تنظیم کننده روابط انسانی و قواعد خاص تنظیم کننده روابط انسانی به سوی نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ حرکت می کنیم. 👌جمع بندی استظهاری به ما می گوید؛ که قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی، سه مسئله رفق، فکر و توازن است. رفق و محبت بن مایه تنظیم روابط انسانی، تفکر ساختار روابط انسانی و توازن با کفر و نفاق هم؛ آفت کشی در روابط انسانی را متکفل هستند. پرسش اساسی در این بخش این است که آیا با اعتبار عقلاء و بناء عقلاء می توانیم قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی را تشخیص دهیم؟! به دلیل عجز بناء عقلاء و جامعه سازی مبتنی بر اعتباریات، امام علیه السلام فرمودند: كِتَابُ اَللَّهِ فِيهِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ فَصْلُ مَا بَيْنَكُمْ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ. 👌قواعد خاص تنظیم روابط انسانی را در بخش تبیین حوزه های ۱۳ گانه روابط انسانی مباحثه خواهیم کرد. به عنوان مثال در حوزه رابطه انسان با امام، معرفه الامام و در حوزه رابطه انسان با معلم، انصات شاگرد، از قواعد مهم تنظیم روابط است. حجت الاسلام علی کشوری - نشست مقدماتی فقه النظم - شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - کهک @olgou4
بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️جمع بندی اولیه روایات مربوط به سفیانی به عنوان: علامت حتمی ظهور: ( السُّفْیَانِیُّ وَ الْقَائِمُ فِی سَنَةٍ وَاحِدَة) در هشت بخش ( فهرست باب فقهی، فقه نفی سبیل؛ باب پنجم فقه هدایت ): 👌بخش اول: بررسی چرائی بیان علائم تفصیلی در روایات برای آخرالزمان و ظهور + چرائی تقسیم علائم ظهور به حتمی و غیر حتمی + تبیین ارتباط روایات ظهور با سیاست خارجی 👌بخش دوم: برنامه ریزی مخفی سفیانی برای مقابله با ظهور+ معرفی سفیانی (عثمان ابن عنبسه)+ معرفی نقشه سرزمینی انتظار 👌بخش سوم: خارج شدن سفیانی از سرزمین یابس (مرز بین اردن و سوریه) در ماه رجب! 👌بخش چهارم: برنامه ریزی سفیانی برای تسلط به مناطق پنج گانه شام در حدود ۶ ماه (قنسرین، دمشق، اردن، فلسطین و حمص) + روایت صیحه های رمضانی 👌بخش پنجم : وقوع جنگ معروف در منطقه قرقیسیا(شیعیان در این جنگ غائب اند) و غلبه بر ترکها و رومی ها 👌بخش ششم: حمله سفیانی به اماکن مقدس عراق و شیعیان و درگیری با خراسانی و.... + روایات یمانی 👌بخش هفتم: حرکت به سمت مدینه و وقوع خسف بیداء...+ روایات حوادث مدینه 👌بخش هشتم: نفوذ سفیانی بعد از نابودی لشگرش به نماز جماعت حضرت در کوفه و امان دادن حضرت به وی و نپذیرفتن این حکم توسط اصحاب و ذبح شدن سفیانی در کنار فرات... + روایات فتنه ها و فرقه های بعد از ظهور... حجت الاسلام علی کشوری - یک شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹- قم مبارک @olgou4