eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
119 ویدیو
218 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
جميع أبناء البشر في حياتهم الدنيوية قلقون عادة بالنسبة إلى بعض المسائل وخائفون منها وتُقدّم الآيات والأحاديث طريق المواجهة مع هذه الأمور المقلقة. القلق من حدوث الأمراض المختلفة هو أحدُ أكثر المخاوف البشريّة المعروفة. كذلك الأمر بالنسبة إلى القلق من العلاقات الإنسانيّة السيّئة ومن الحيوانات المفترسة، القلق من الموت المفاجئ وسوء الخاتمة في الحياة وغيرها من الأسباب المثيرة للخوف والقلق في حياة الإنسان. لذا، هناك " _المناعة_الفقهي" في الآيات والأحاديث للقضاء على جميع هذه الأمور المذكورة. نصنّف في ، الأحاديث المرتبطة بموضوع وسائر الأسباب المثيرة للقلق، في وباعتقادنا العمل وفق هذه الإرشادات الحديثية والدراية والتعمّق فيها، أفضل بكثير من تعريف اللقاح الوضعي. دراسة بعض المصطلحات في الموسوعات الحديثية من ضمنها: الأمان و بعض الأفعال مثل وَقى يَقيَ و...توضّح لنا طريق علاج معظم الأمراض و من ضمنها طريق العلاج السريع لمرض كورونا أدعو جميع الأشخاص المؤمنين في وزارة الصحة الإيرانية والكوادر الصحية للجبهة العالمية للمقاومة قبل ظهور المنجي، إلى دراسة و إقامة . سننشر البيان التخصصي وسنقيم جلسة تخصصية فيما يتعلق بنظرية المناعة الفقهية في الأيام القادمة إن شاء الله. الجدير بالذكر أن هذه النظرية تُصَنّف في العلوم المتربطة مع سماحة الأستاذ علي كشوري في جمع عدد من طلبة حوزة الهداية العلمية قم المقدسة ٢٥ جمادي الأولى ١٤٤٢ @alnamuzaj_aleslami
⚡️فقه معاصر و سه احتمال در بحث موضوع شناسی 👌به فضل الهی دور جدیدی از گفتگوهای فقه معاصر در حوزه علمیه قم آغاز شده است و امید است به برکت این مباحثات نظم اجتماعی آینده از چنبره نظریات پوزیتویستی رهائی یابد. 👌درباره این گفتگوهای فقهی چند ملاحظه مهم مانند ۱- تبویب نظام مسائل فقه معاصر (پرهیز از نگاه موردی به مسائل فقه معاصر)، ۲- طرح قواعد جدید اصولی در گفتگوهای فقهی معاصر و۳- چگونگی موضوع شناسی در فقه معاصر، وجود دارد؛ که در آینده به شکل تفصیلی به تبیین آنها خواهیم پرداخت.  👌درباره موضوع شناسی در فقه معاصر سه احتمال وجود دارد. در احتمال اول: فقیه به قول کارشناسِ موضوع شناس در بررسی حکم، اکتفاء می کند و حکم شرعی موضوع را ذیل یک عنوان شرعی کلی بیان می کند. از گذشته نسبت به این رویکرد اشکالاتی وجود داشته است؛ که مهمترین آنها تعدد و تضاد اقوال کارشناسی در تبیین موضوعِ حکم است. به عبارت دیگر موضوعات معاصری مانند بانک، بورس، پول و... مانند موضوعات گذشته بسیط و ساده نیستند و قول خبره پوزیتویستی در این حوزه حجیتی ندارد.  👌احتمال دوم این است که فقیه، مدیریت مطالعاتِ موضوع شناسی را به عهده بگیرد و لازمه اصلی تحقق این امر تسلط فقیه به منطق موضوع شناسی است. درباره چیستی منطق موضوع شناسی مناقشات و اختلافاتی وجود دارد و برخی چند اصل ساده را به عنوان منطق موضوع شناسی پیشنهاد داده اند. (-مانند بررسی جایگاه یک موضوع در نظم نهایی مدرنیته و...) 👌اعتقاد مختار ما در باب موضوع شناسی این است؛ که فقیه وظیفه ساخت موضوعات مرتبط با نظم اجتماعی را به عهده دارد.  به عبارت بهتر به دلیل  طبیعی نبودن سیر ساخت موضوعات، تغییر در مدیریت ساخت موضوعات امری معقول، ممکن و ضروری است. جدول تحلیل موضوع در فقه هدایت؛ چگونگی ساخت یک موضوع توسط فقیه را تشریح می کند و در آینده به تشریح آن خواهیم پرداخت. حجت الاسلام علی کشوری- طرح چند پیشنهاد برای بهبود گفتگوهای فقه معاصر - جمعه انتظار ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹- قم ⚡️متن خبر http://nro-di.blog.ir/1399/10/26 @olgou4
⚡️فقه الخلق به دنبال چیست؟ /شيئیت را از ۲۰ حیث بررسی می کنیم! 👌در مباحثات فقه الخلق با "روش تحقیق فقهی" ویژگی های اشیاء را تبیین خواهیم کرد و تاکنون ۲۰ نوع گفتگو درباره اشیاء مانند: تبیین آثار انفتاحی و سببی اشیاء در دستیابی به اهداف، منزلت یابی برای اشیاء، بررسی چگونگی تزکیه و طهارت در اشیاء، بررسی مدت، اجل و فوت در اشیاء و... را بررسی نموده ایم. 👌فضای کلی این گفتگوها در مقایسه با مباحثی مانند "احکام کلی وجود" و در مقایسه با مباحثی مانند واکنش پذیری اشیاء، رسانائی اشیاء، چکش خواری اشیاء و... قرار دارد. به عبارت بهتر در فقه الخلق، در ابتدای بحث، حیثِ بررسی یک شئ از حیث فوائد مورد بررسی دقیق قرار می گیرد. به عنوان مثال فایده بحث از "بدیهی بودن وجود" و یا "مشترک معنوی بودن وجود" و یا "عارض بودن وجود بر ماهیت" را با فایده بحث از "رسانائی"،  "واکنش پذیری" و "چکش خواری اشیاء"  و فایده بحث از "اجل، مدت و فوت اشیاء" یا "منزلت یابی برای اشیاء" و بحث از "حیث انفتاحی و سببی اشیاء" مقایسه می شود. 👌به عبارت ساده تر در مباحث فقه الخلق، بحث از شیئیت را از ۲۰ حیث بررسی می کنیم؛ که در فلسفه و مباحث پوزیتویستی به این معیارهای مهم معرفتی کم توجهی وجود دارد. یکی از خروجی های فقه الخلق، تدوین اولیه جدول فقهی تسخیر است؛ که حیث سببی اشیاء عالم (خاصیت های نهایی اشیاء) را در قالب ۱۵ گروه مباحثه می کند و الگوئی جدید از تصرف در عالم را در مقایسه با تصرف های عنصر پایه- مبتنی بر جدول تناوبی عناصر و الگوی پوزیتویستی استاندارد- به بشر پیشنهاد داده است. حجت الاسلام علی کشوری- تبیین محتوای فقه الخلق- شنبه - ۲۷ دی ماه ۱۳۹۹- مصادف با ایام فاطمیه ۱۴۴۲- قم ⚡️متن خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/10/27 @olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️نقد و بررسی بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ 👌متن کامل سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در جمع فضلا، طلاب و علاقه مندان به طب اسلامی با موضوع نقد و بررسی بخش سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰- قم/ مسجد جمکران ۲۸ دی ماه ۱۳۹۷ http://nro-di.blog.ir/1398/01/29 @olgou4
👌به فضل الهی: دوره مباحثاتی معرفی "جداول تمدنی فقه هدایت" در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (۱، ۲ و ۳بهمن ماه ۱۳۹۹) در شهر مبارک قم برگزار می گردد. ⚡️مطالعه بیشتر: http://nro-di.blog.ir/1399/07/14-1 @olgou4
👌آغاز دوره مباحثاتی معرفی جداول تمدنی فقه هدایت.... @olgou4
⚡️نگاه بخشی و غیر عمیق به مسئله تمدن سازی دوامی ندارد و در نگاه های موجود منحل خواهد شد!/ مبنای تمدن اسلامی قبل از ظهور "تصرف شئ پایه" در عالم است! 👌در فرآیند تمدن سازی داشتن یک نگاه جامع اولین مسئله است و داشتن یک نگاه جامع با اولویت بندی مسائل در مقام عمل منافاتی ندارد. مبتنی بر این اصل، در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی  برای ده ها مسئله تمدنی نظریه فقهی پیشنهاد کرده ایم؛ که نقطه آغاز همه این نظریات مجموعه ای از پرسش های اساسی است. 👌یکی از مسائل تمدنی، تحلیل مسئله مکاسب است و برای تحلیل مسئله مکاسب در گام اول باید به پنج پرسشِ ۱- طبقه بندی فقهی مشاغل کدام است؟، ۲-الگوی تولید چگونه باشد؟، ۳- الگوی بازار در فقه چگونه است؟، ۴- تعریف پول و خاصیتِ عقود مبادله در فقه اسلامی چیست؟ و ۵- چرا و چگونه با تجارت، کفر را تقویت نکنیم؟ پاسخ عمیق و کاربردی دهیم! (فقه المکاسب) 👌یکی دیگر از مسائل تمدنی، مسئله آموزش و پرورش است و برای تحلیل صحیح این مسئله به پنج پرسشِ ۱- اشکالات اساسی آموزش و پرورش فعلی چیست؟ ۲- محورهای ساخت آموزش و پرورش آینده کدام است؟ ۳- چگونه نقش خانواده را در فرآیند آموزش و پرورش ارتقاء دهیم؟، ۴- بر اساس کدام علوم محتوای آموزش و پرورش آینده را بنویسیم؟ و ۵- نقشه حمایت های حکومت از آموزش و پرورش خانواده محور چند محور دارد؟ پاسخ فقهیِ کاربردی می دهیم. (نظریه آموزش و پرورش آینده) 👌طراحی یک الگوی جدید برای حل اختلافات در روابط انسانی، یکی دیگر از مسائل تمدنی محسوب می شود. برای تحلیل صحیحِ الگوی حل اختلافات در روابط انسانی به پنج پرسشِ ۱- ریشه های پیدایش اختلاف و جرم چیست؟ ۲- ساختار اقداماتِ پیشگیرانه در مسئله اختلاف، در اسلام کدام است؟ (ساختار عبرت)، ۳- نقش خانواده و حَکَم خانوادگی را چگونه احیاء کنیم؟ ، ۴- نقش تَعَرُّف در پیشگیری از جرم چیست؟ و ۵-  تأثیرات مجازات های فقهی مانند قصاص در پیشگیری از جرم -در مقایسه با مجازات های مدرن- کدام است؟ می پردازیم.(نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم)  👌یکی دیگر از مسائل تمدنی "احیای منزلت عریف" است. عریف هر قوم وظایف احصای اطلاعات تمدنی را به عهده دارد. اطلاعات حیاتی در تمدن اسلامی به تجزیه و تحلیل وضعیت خانواده در نظام اجتماعی اسلام کمک می کند و در این حوزه هم پنج پرسش اساسی وجود دارد. احیای اطلاعات شجره نامه ای و خانوادگی- که از آن به اطلاعات هویت بخش تعبیر می کنیم-  به جای اطلاعات شناسنامه ای موجود، اولین بخش از وظایف عریف محلات است. (نظریه فقهی عريف در مقایسه با الگوهای پوزیتویستی آمارشناسی) 👌یکی دیگر از مسائل تمدنی، تحلیل خاصیت های نهایی اشیاء است. اگر محتوای جدول تسخیر -که به تبیین خاصیت های نهایی اشیاء بر اساس روش تحقیق فقهی می پردازد- در جامعه گسترش یابد، به تدریج مردم برای رفع نیازهای خود از اطلاعات مبتنی بر تحلیل عناصر (مانند اطلاعاتِ ناقص جدول تناوبی عناصر) بی نیاز می شوند و عصر تصرفاتِ شئ پایه برای بشر  آغاز می گردد.(جدول فقهی تسخیر) حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه هدایت)- دوره مباحثاتی معرفی جداول تمدنی فقه هدایت - جمکران- مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی ارواحنا فداه - چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه (۱، ۲ و ۳ بهمن ۱۳۹۹) در جمع مجموعه ای از پژوهشگران تمدن اسلامی ⚡️لینک خبر: http://nro-di.blog.ir/1399/11/04 @olgou4
⚡️معرفت؛ همان گزاره متناسب با فطرت است. 👌در مسئله چیستی معرفت چهار احتمال متصور است. در احتمال اول(منطق صوری)صحت گزاره معرفتی به عنوان تابعی از اندراج تعریف می شود و در احتمال دوم (منطق سیستمی)صحت گزاره معرفتی به عنوان تابعی از هماهنگی با متغیر اصلی فرض می گردد. 👌 در احتمال سوم (منطق اصالت فاعلیت) صحت گزاره معرفتی بر اساس مفهوم تکامل و عدم تکامل ترسیم می شود و در احتمال مختار (الگوی فقهی تفصیل) صحت گزاره های معرفتی را بر مبنای تناسب و عدم تناسب آن گزاره با فطرت بررسی می نمائیم. 👌در الگوی فقهی تفصیل، چیستی مبنای معرفت شناسانه ی "تناسب با فطرت" و چگونگی تولید و ارزیابی گزاره های معرفتی را مبتنی بر این اساس مباحثه می کنیم. حجت الاسلام علی کشوری- تبیین معرفت شناسی فقهی در مقایسه با معرفت شناسی فلسفی - در جمع مجموعه ای از پژوهشگران تمدن اسلامی - دوره مباحثاتی معرفی جداول تمدنی فقه هدایت - بهمن ۱۳۹۹ @olgou4
⚡️حکمت دعوت به درایه در حدیث؛ کشف عقلانیت حدیث است! 👌حکمت اینکه اهل بیت علیهم السلام دعوت به درایه در حدیث کرده اند؛ کشف ابعاد عقلانیت حدیث است. به عبارت دیگر اگر قواعد درایه در حدیث را ارتقاء دهیم؛ عقلانیت ناشی از به کارگیری فرآیند درایه، مردم را از سایر دستگاه های محاسباتی بی نیاز می کند. 👌درک و بررسی حدیث را بر اساس ۹ قاعده ۱- بیان مبتنی بر ظرفیت، ۲- بیان مبتنی بر تأمل، ۳- بیان مبتنی بر مُکث، ۴- بیان مبتنی بر رفق، ۵- بیان در فضای نظام مقایسه، ۶- بیان مبتنی بر منزلت، ۷- بیان مبتنی بر انفتاح، ۸- بیان مبتنی بر سیاق و ۹- بیان مبتنی بر کَمّ پی گیری می کنیم و گزاره های معرفتی و عقلی متناسب با فطرت را کشف می نمائیم. 👌معتقدیم که عقلانیت ناشی از درایه در حدیث، کاربردی تر از منطق سیستمی و گویاتر از سایر دستگاه های عقلائی موجود است. حجت الاسلام علی کشوری- درایه در حدیث؛ چرا و چگونه؟ - سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹- حوزه علمیه قم @olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️نشست مقدماتی فقه النظم در قم برگزار شد/ لغت مقصد برای نظم، روابط انسانی است. 👌نظم لغت افتتاح است و نیازمند تعریف نیست. اصولاً همه لغت های افتتاح مانند، فکر، رفق و نباء قابل فهم هستند و نیازمند تعریف مجدد نمی باشند. 👌بنابراین وقتی لغت افتتاح را بررسی و واکاوی می کنیم؛ بررسی باید به غرضی غیر از تعریف باشد؛ مثلاً می توانیم، حیث ثبتی و تشویقی لغت افتتاح را بررسی کنیم (بر اساس قاعده مُکث) و یا اینکه لغت مقصد پیشنهادی برای لغت افتتاح را -استظهاراً-بررسی کنیم(بر اساس قاعده انفتاح) و یا اینکه منزلت لغت افتتاح را کشف کنیم. (بر اساس قاعده منزلت) 👌به عنوان مثال در روایات یکی از لغات مقصدی که برای کلمه افتتاح نظم وجود دارد؛ روابط انسانی است. (نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ) و دین به دنبال ایجاد نوعی خاص از نظم در روابط انسانی است. 👌برای ایجاد نظم در روابط انسانی نیازمند تشریح قواعد این حوزه هستیم و با دو دسته قواعد عام تنظیم کننده روابط انسانی و قواعد خاص تنظیم کننده روابط انسانی به سوی نَظْمَ مَا بَيْنَكُمْ حرکت می کنیم. 👌جمع بندی استظهاری به ما می گوید؛ که قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی، سه مسئله رفق، فکر و توازن است. رفق و محبت بن مایه تنظیم روابط انسانی، تفکر ساختار روابط انسانی و توازن با کفر و نفاق هم؛ آفت کشی در روابط انسانی را متکفل هستند. پرسش اساسی در این بخش این است که آیا با اعتبار عقلاء و بناء عقلاء می توانیم قواعد اصلی تنظیم روابط انسانی را تشخیص دهیم؟! به دلیل عجز بناء عقلاء و جامعه سازی مبتنی بر اعتباریات، امام علیه السلام فرمودند: كِتَابُ اَللَّهِ فِيهِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ فَصْلُ مَا بَيْنَكُمْ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ. 👌قواعد خاص تنظیم روابط انسانی را در بخش تبیین حوزه های ۱۳ گانه روابط انسانی مباحثه خواهیم کرد. به عنوان مثال در حوزه رابطه انسان با امام، معرفه الامام و در حوزه رابطه انسان با معلم، انصات شاگرد، از قواعد مهم تنظیم روابط است. حجت الاسلام علی کشوری - نشست مقدماتی فقه النظم - شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - کهک @olgou4