eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
657 دنبال‌کننده
550 عکس
94 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://m-hedayat.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره نکته اول اینکه: در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال در حوزه‌های شانزده‌گانه هستیم. نکته دوم آنکه: در بسته اولویت‌های تمدنی، در واقع اولویت‌های حوزه برنامه‌ریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم. به عبارت بهتر پیشنهاد داده‌ایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت ایجاد شود. نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : خواهد بود. نکته سوم اینکه: اولویت‌های تمدنی شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است و کمک می‌کند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدن‌سازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند. همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف می‌شود. نکته چهارم آنکه: برای تحقق و اجرای اولویت‌های تمدنی سه استراتژی پیشنهاد شده است؛ در استراتژی اول باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویت‌ها مفید است. به عنوان مثال معتقدیم: به دلیل اینکه زمینه را فراهم نمی‌آورد نیازمند تحول است! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
با تأكيد بر اولویت‌های تمدنی تصویری تفصیلی از آینده کشور ارائه نموده‌ایم. متأسفانه در شرايطی که اختیارات اجتماعی برای مؤمنين آماده است؛ بیش‌ترین بخش از گفتگوهای نیروهای انقلاب اسلامی در فضای است! همچنین بخشی از برنامه‌های اثباتی نیروهای انقلاب، کپی‌برداری از است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
⭕️یک مطلب مهم 👇🏻 چگونه بدون به چالش کشیدن و افراد، حرف خود را به کرسی بنشانیم؟؟؟👇🏻 الگوی فقهی ساخت، مباحث را برای دستیابی به در اختیار یک قرار می‌دهد! هر مدیر و مسئولی برای پیاده کردن برنامه‌های خود دو راه پیش‌روی خود دارد : یا باید به و روبیاورد و یا کاری کند که زیرمجموعه با اختیار، راه درست را انتخاب کنند. قطعا مطلوب تمام مدیران است؛ بنابراین بهترین راه‌حل استفاده از و سپس بکارگیری در بین مجموعه است. 🛑اما شیوه 👇🏻 مباحث در الگوی ساخت اجمالی دارای سه مرحله زیر است : ۱. تعریف یعنی ۲. تصوير یعنی یا ۳. تصميم یعنی ❌این نوع از تبویب به و در محیط انسانیِ پیرامونِ یک مدیر کمک می‌کند و از ایجاد تنش و نزاع در محیط جلوگیری می‌کند. 🔴بعد از تبویب تفکر راهبردی، مدیر می‌تواند تفکر خود را آغاز نماید. به عنوان مثال در تدوین راهبردهای مدیریتی تأکید بر منزلت‌یابی صحیح در امور، یک راهبرد تکمیلی در الگوی ساخت محسوب می‌شود. 🔺با تَتبع در آیات و روایات، به این نتیجه رسیده‌ایم که ساخت تکمیلی ۸ مرحله دارد. ♦️حوزه‌های تکمیلی ساخت عبارت است از توجه به : ۱. ظرفیت ۲. تأمل ۳. منزلت ۴. انفتاح ۵. سیاق ۶. کم ۷. مقایسه ۸. رفق در مجموعه‌های مدیریتی است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ یکی از سوالات رایج در گفتگوهای تمدنی چگونگی تشخیص میان یک ایده و نظریه تمدنی و گفتگوهای مشابه است. پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص یک گفتگوی تمدنی به ترتیب سه مرحله را طی کنید: در گام اول: اصلی و فرعی یک نظریه تمدنی را بررسی کنید. ۱.وجود در یک جریان و ۲. آن با نخبگان و مردم، علامت اولیه تشخیص یک جریان تمدنی حلال زاده است. ها و مشغول کردن مخاطب با ، صحت یک ایده را به چالش می‌کشد. پرسش‌های خوب در تفاهم با نخبگان و مردم سنجیده می‌شوند و استحکام می‌یابند و پرسش‌های ضعیف یا غلط در فرآیند گفتگو تقویت یا تبدیل می‌شوند. برای تحلیل نظری ، به رجوع کنید. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؟ گام دوم در فرآیند ارزیابی نظریات تمدنی دقت در است. فقدان نظام اصطلاحاتِ روشن یا استفاده ترکیبی از اصطلاحات دستگاه‌های فکری متفاوت، نشانه‌ای بزرگ از است. کسی که نظام اصطلاحاتش از خودش نباشد نفوذش کم می‌شود. اصلاً ساخت اصطلاحات از علائم نفوذ و سلطان - به اصطلاح روایت شریف - و از علائم هژمونی - به تعبیر غربی‌ها - است، منتها باید سعی کنیم که اصطلاح جا بیافتد. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
گام سوم در بررسی یک نظریه آن نظریه است. ارجاعات یک نظریه شما را به یک جریان رهنمون می‌سازد و حجیت یا عدم حجیت یک نظریه را به اثبات می‌رساند. به غیر از موارد فوق الذکر که بسیار مهم هستند یک جریان و میزانِ تمسک به آیه ی " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى‏ لِلْعالَمِينَ" (انعام - بخشی از آیه ۹۰) معیاری مهم در ارزیابی جریان‌های تمدنی است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
از طریق کتاب و سنت ممکن است. برای فهم باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع و پرسش داشته باشیم. در حوزه دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد: دسته اول روایات به ما می‌گوید: علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود می‌تواند به کتاب و سنت رجوع کند. به عنوان مثال: جناب سدیر از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند: وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ (کتاب کافی/جلد ۱). همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند: إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَي‏ءٍ حَتّى‏ وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ. (کتاب کافی شریف/جلد ۱) برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفته‌اند: این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛ بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع علیه‌السلام دسترسی به این علم تام، برای انسان میسور نیست!!! اگر چه این استدلال را مخدوش می‌دانیم؛ ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانسته‌اند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
از طریق کتاب و سنت ممکن است. در دسته دوم روایات در حوزه گستره دین بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است. به عنوان مثال جناب از امیر‌المومنین علیه‌السلام نقل کرده‌اند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ... (بشارة المصطفي). همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَي‏ءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱) 👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است. 👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؛ یکی از افق‌های جذاب فقاهت، فهمِ مفهومِ " " میانِ مجموعه‌ای از آیات و روایات است. به عبارت بهتر اگر بتوانیم مفهوم جمع را از مقام تعارض و تزاحم به مقامِ جمع ابتدائی توسعه دهیم؛ سرچشمه‌های جدیدی از در قلبِ طلبه متولد می‌شود! تحقق ایده جمع ابتدایی، وابسته به از منابع اولیه دینی و عبور از ایده است. در جمع به روش عقلائی، طلبه از هر ساختارِ بیانی حتی ساختار ماتریس Swot برای جمع میان آیات و روایات استفاده می‌کند؛ ولی در نظریه اصولی جمع ابتدائی، ساختار جمع از امام علیه‌السلام استنطاق می‌شود.  به عنوان مثال (ثبت، تحلیل و پردازش)، نوعی جمع ابتدایی دارای حجیت است و از ساختار سه بخشی این نوع از جمع می‌توانیم برای کشفِ جمع دلالی مجموعه‌هایی از روایات و آیات بهره ببریم. همچنین با استفاده (امر و جایگاه امر و تبیین نسبت منزلت‌ها)، برای جمع ابتدایی مجموعه‌ای از آیات و روایات استفاده می‌شود. این نوع از جمع مسیری قابل تفاهم برای نظام‌سازی عینی را مبتنی بر ساختار منزلت‌ها تبیین می‌کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در ۹ گونه جمع ابتدایی میان ادله  پیشنهاد شده؛ که ثمره آن، در حوزه نظام‌سازی است. جمع در ساختار ظرفیت، جمع در ساختار تأمل، جمع در ساختار مُکث، جمع در ساختار مقایسه، جمع در ساختار رفق، جمع در ساختار منزلت، جمع در ساختار انفتاح، جمع در ساختار سیاق جمع در ساختار کَمّ، الگوهای پیشنهادی جمع ابتدایی ادله در مدرسه تمدنی بینات محسوب می‌شوند! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؛ همان است. پایه جمع ابتدائی ادله بر و استوار است. به عبارت بهتر هر کس پرسشی تفسیری و تبیینی درباره آیات و روایات مطرح کند؛ در پاسخ با مجموعه‌ای از آیات و روایات مرتبط با آن پرسش روبرو می‌شود. اگرچه قابل احصاء نیست و هر کس متناسب با خود به این موضوع می‌پردازد؛ ولی پرسش از ۹ مسئله‌ی ۱.ظرفیت حاکم بر خطابات ۲.کشف فرآیند تأمل آفرین خطابات ۳.جانمائی خطابات در ساختار مُکث مرتبط ۴.مقایسه خطابات با بدعت‌های معاصر ۵.کشف میزان رفق مورد نیاز برای خطابات ۶.منزلت‌یابی مکانی و زمانی برای خطابات ۷.سیر انفتاحی خطابات ۸.سیاق حاکم بر خطابات ۸.تحلیل اعداد و کَمِّ مرتبط با خطابات؛ به عنوان مشترک در همه ابواب مطرح هستند و بالتبع منجر به هم می‌شوند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir