فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخبار_تكنولوژي #رباتيك
یک مار روبات برای عملیات نجات! 🛟
چرخ های مکانیومی، شکل قابل تنظیم مجدد، مجموعه دوربین از ویژگی های خاص این ربات هستند که توسط محققان دانشگاه منچستر ساخته شده اند.
این ربات MIRRAX-150 نام دارد و عملیات بازرسی و اکتشاف را نیز بخوبی انجام می دهد. برای نقشه برداری از ابرنقاط سه بعدی، این دستگاه از قطعات کم هزینه، چاپ سه بعدی و فناوری LiDAR استفاده می کند. 🧭
طبق اخبار منتشر شده به زودی این ربات در نیروگاه هسته ای سلافیلد مستقر خواهد شد.
🏢پژوهش سراي علوم و فنون قم قطب استاني كدنويسي، رباتيك و هوش مصنوعي
@OlomFonunQom
دوره جامع پایتون - پست شماره 30
توابع در پایتون (بخش ششم: تمرین)
یکی از مهمترین سوالاتی که در بسیاری از مصاحبههای استخدامی برای بررسی یادگیری مفهوم و بکارگیری توابع در برنامه نویسی مطرح میشود، Fizz Buzz نام دارد. در این چالش شما باید برنامه ای بنویسید که در صورتی که عدد ورودی بر 3 و 5 بخش پذیر باشد FizzBuzz را چاپ کند. اگر تنها بر 3 بخش پذیر باشد Fizz و اگر تنها بر 5 بخش پذیر باشد Buzz و اگر بر هیچ کدام از این دو عدد بخش پذیر نباشد خود عدد ورودی را چاپ کند.
سعی کنید بدون چک کردن ادامه پست و جستجو در اینترنت برنامه را بنویسید و نتیجه با برنامه زیر مقایسه کنید.
def fizz_buzz(n):
if n % 3 == 0 and n % 5 == 0:
return "FizzBuzz"
if n % 3 == 0:
return "Fizz"
if n % 5 == 0:
return "Buzz"
return n
print(fizz_buzz(16))
گردآورنده: علی مختاری (دبیر کدنویسی)
🏢پژوهش سرای علوم و فنون قطب رباتیک، کدنویسی و هوش مصنوعی استان قم:
@OlomFonunQom
دوره جامع پایتون - پست شماره 31
توابع در پایتون (بخش هفتم: سایر توابع پایتون)
📚شاید تا به حال نام توابع لامبدا، مپ، فیلتر و زیپ را نیز شنیده باشید. پر کاربردترین تابع از این جمع تابع شگفت انگیز لامبدا است که به صورت مفصل به تشریح آن خواهیم پرداخت، اما پیش از آموزش این توابع لازم است تا با ساختارهای داده در پایتون آشنا شوید تا بتوانید کارکرد این توابع را بهتر درک کنید.
🚌پس برای آشنایی با ساختارهای داده در پایتون با ما همراه باشید.
گردآورنده: علی مختاری (دبیر کدنویسی)
🏢پژوهش سرای علوم و فنون قطب رباتیک، کدنویسی و هوش مصنوعی استان قم:
@OlomFonunQom
دوره جامع پایتون - پست شماره 32
ساختارهای داده در پایتون (بخش اول: انواع ساختارهای داده در پایتون)
یکی از مهمترین مزیت های پایتون، قدرت و تنوع ساختارهای داده در پایتون است که امکان مدیریت و عمل روی انواع دادهها حتی در اندازه های خیلی بزرگ را فراهم میسازند. ساختارهای داده، اطلاعات را در بهینه ترین شکل ممکن ذخیره میکنند تا در آینده بتوانیم اطلاعات مورد نظر خود را بازیابی کرده و مورد استفاده قرار دهیم.
❗️ساختارهای داده را میتوان به دو دسته پیش فرض و تعریف شده توسط کاربر تقسیم کرد، که در این مجموعه پست ها با همه ساختارهای داده پیش فرض و برخی از پرکاربردترین ساختارهای قابل تعریف توسط کاربر آشنا خواهیم شد.
ساختارهای داده پیش فرض پایتون عبارتند از:
List, Tuple, Dictionary, Set
ساختارهای داده قابل تعریف توسط کاربر عبارتند از:
Array, Stack, Queue, Linked List, Tree, Graph, HashMap
در پست های آتی با پرکاربردترین ساختارهای داده از این جمع آشنا خواهیم شد.
گردآورنده: علی مختاری (دبیر کدنویسی)
🏢پژوهش سرای علوم و فنون قطب رباتیک، کدنویسی و هوش مصنوعی استان قم:
@OlomFonunQom
هدایت شده از پژوهشسرای علوم و فنون قم
پژوهش سرای علوم و فنون قم با هماهنگی قطب کشوری رباتیک و هوش مصنوعی برگزار میکند:
وبینار آشنایی با نرم افزارهای طراحی مکانیکی
سرفصلهای وبینار:
▫️آشنایی با مبانی طراحی به کمک کامپیوتر
▫️آشنایی با برخی نرم افزارهای طراحی مکانیکی
▫️آموزش مقدماتی از SolidWorks
▫️آموزش مقدماتی از SpaceClaim
👨🏫 ارائه دهنده:
مهندس علی مختاری
لینک ورود به وبینار:
http://vc.qomedu.ir/pjsara
🏢پژوهش سرای علوم و فنون قطب رباتیک، کدنویسی و هوش مصنوعی استان قم:
@OlomFonunQom
پژوهشسرای علوم و فنون قم
پژوهش سرای علوم و فنون قم با هماهنگی قطب کشوری رباتیک و هوش مصنوعی برگزار میکند: وبینار آشنایی با نر
زمان برگزاری وبینار امروز ساعت 16
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اینو اختراع کردن برای زمانی که تو گلوی بچه چیزی گیر میکنه
🏢پژوهش سرای علوم و فنون قطب رباتیک، کدنویسی و هوش مصنوعی استان قم:
@OlomFonunQom
تاریخچه هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یک دانش میانرشتهای است که از دهه ۱۹۵۰ میلادی مورد توجه محققان و دانشمندان قرار گرفته است. این حوزه به دنبال ساخت و طراحی سیستمهای هوشمندی است که بتوانند مانند انسان فکر کرده و تصمیمگیری نمایند.
در دهه ۱۹۶۰، پایههای اولیه هوش مصنوعی با پیشرفتهایی در زمینه سیستمهای خبره و شبکههای عصبی مصنوعی گذاشته شد. اما در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، این حوزه با چالشهایی مواجه گردید و رشد آن با کندی همراه بود.
در دهه ۱۹۹۰، با افزایش قدرت پردازش رایانهها، هوش مصنوعی دوباره مورد توجه قرار گرفت. تکنیکهایی مانند یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی در این دهه پیشرفت چشمگیری داشتند.
در قرن بیست و یکم، هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است. دستاوردهایی در زمینههای مختلف مانند بینایی ماشینی، پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی عمومی به دست آمده است. هوش مصنوعی امروزه در بسیاری از جنبههای زندگی ما مانند خودروهای خودران و دستیارهای صوتی هوشمند حضور دارد.
با ادامه پیشرفتها در این زمینه، انتظار میرود که هوش مصنوعی نقش فزایندهای در آینده زندگی ما ایفا کند.
گردآورنده: محسن فریدنیا (دبیر تخصصی ادبیات و علوم انسانی)
🏢 پژوهش سرای علوم و فنون، گروه ادبیات و علوم انسانی
#هوش_مصنوعی
@OlomFonunQom
دوره جامع پایتون - پست شماره 33
ساختارهای داده در پایتون (بخش دوم: لیست ها - قسمت اول)
لیستها ساختارهای نگهدارنده داده ای هستند که اطلاعات از انواع مختلف را با ترتیب مشخص در حافظه با یک نام ذخیره میکنند. لیست ها معمولا در مواردی استفاده میشوند که دادههای مد نظر برای ذخیره سازی بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.
ایجاد لیست: برای ایجاد یک لیست از دادهها تنها کافیست آنها در داخل [] قرار داده و نامی برای لیست تعریف کنیم.
list_name = [int0, float1, str2, bool4, list5]
نکته1: همان گونه که در ساختار فوق مشاهده میکنید، انواع مختلف دادههای اولیه و حتی ساختارهای داده ای مانند خود لیستها میتوانند در لیست جدید ذخیره شوند.
نکته2: اگر به اعداد جلوی دادههای داخل لیست نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که این اعداد از صفر شروع میشوند. این بدین دلیل است که اندیس گذاری دادهها در لیستها از عدد صفر شروع میشود یعنی همواره طول لیست از آخرین اندیس لیست یک واحد بالاتر است.
نکته3: برای تولید یک لیست از تعدادی عدد مشابه میتوانیم از عملگر ضرب استفاده کنیم:
zeros = [0] * 10
نکته4: علاوه بر استفاده از [] با استفاده از تابع ()list نیر میتوان انواع مختلف داده را تبدیل به لیست نمود. در مثال زیر با استفاده از تابع ()range لیستی از اعداد 0 تا 9 ایجاد کرده ایم:
nums = list(range(10))
حتی با دادن یک رشته به این تابع نیز لیستی از کاراکترهای داخل رشته ایجاد میشود:
chars = list("Ali")
گردآورنده: علی مختاری (دبیر کدنویسی)
🏢پژوهش سرای علوم و فنون قطب رباتیک، کدنویسی و هوش مصنوعی استان قم:
@OlomFonunQom
پژوهشسرای علوم و فنون قم
پژوهش سرای علوم و فنون قم با هماهنگی قطب کشوری رباتیک و هوش مصنوعی برگزار میکند: وبینار آشنایی با نر
ضمن تشکر از شرکت کنندگان در وبینار آشنایی با نرم افزارهای مکانیکی به اطلاع میرساند، جهت استفاده کسانی که امکان حضور در وبینار را نداشتند، محتوای ارائه شده در وبینار به صورت چند پست آموزشی در ادامه در اختیار شما دانش آموزان و همکاران گرامی قرار میگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخبار_تكنولوژي #مکانیک
تولید افزایشی قطعا فلزی که به عنوان چاپ سه بعدی فلزی نیز شناخته می شود، امکان تولید قطعات پیچیده را بدون بسیاری از محدودیت های فرآیندهای تولید سنتی فراهم می کند.
تولید افزایشی به عنوان «فرایند اتصال مواد برای ساخت قطعات از دادههای مدل سهبعدی، معمولاً لایه به لایه، برخلاف روشهای ساخت تفریقی و تولید شکلدهنده» تعریف میشود.
فرآیند ساخت افزایشی ماهیت «اافزایشی» دارد، با لایههایی که بهطور متوالی برای ساختن یک قطعه اضافه میشوند، برخلاف فناوریهای «کاهشی»، که در آن مواد با ماشینکاری، آسیاب کردن یا شکلدهی حذف میشوند یا شکل داده میشوند. نکته مهم، در ساخت افزایشی، هندسه قطعه است که همیشه به صورت دیجیتالی و بر اساس دادههای مدل سه بعدی دیجیتال از یک برنامه طراحی به کمک رایانه (CAD) تعریف میشود.
فناوری ساخت افزایشی مزایای زیادی نسبت به فناوریهای تولید سنتی دارد. توانایی قرار دادن انتخابی مواد تنها در جایی که مورد نیاز است به این معنی است که قطعات می توانند از نظر طراحی بسیار پیچیده تر و با وزن سبک تر باشند که می تواند عملکرد را به طور چشمگیری بهبود بخشد. این فرآیند بدون ابزار است و برای محصولاتي كه توليد انبوه ندارند بسيار مناسب است، و برخلاف فرآیندهایی مانند ریخته گری و قالب گیری تزریقی نیاز به سرمایه گذاری اولیه بسيار زياد در خصوص آماده سازي تجهيزات و امكانات اوليه ندارد.
🏢پژوهش سراي علوم و فنون قم قطب استاني كدنويسي، رباتيك و هوش مصنوعي
@OlomFonunQom
دوره جامع پایتون - پست شماره 34
ساختارهای داده در پایتون (بخش دوم: لیست ها - قسمت دوم)
در پست قبلی با روشهای ایجاد لیست در پایتون آشنا شدیم. در ادامه خواهیم آموخت که چگونه به اطلاعات داخل لیست دسترسی پیدا کنیم.
برای فراخوانی یکی از آیتمهای داخل لیست کافی است تا بعد از نام لیست در داخل کروشه اندیس آیتم مدنظر را وارد کنیم:
scores[0]
دستور فوق مقدار اولین آیتم از لیست نمرات را برمیگرداند.
برای دسترسی به محدوده ای از دادههای داخل لیست و ذخیره آن در یک لیست جدید میتوان نوشت:
list2 = list1[start: stop: step]
با دستور فوق دادههای با اندیس بین start و stop با گام step از لیست اول فراخوانی و در لیست دوم ذخیره میشوند.
🧑💻تجربه کنید:
nums = list(range(10))
odds = nums[1: :2]
evens = nums[0: :2]
reversed_nums = nums[::-1]
بازکردن لیست: گاهی ممکن است نیاز پیدا کنید که بعضی از آیتم های لیست را در یک متغیر جدید ذخیره کنید. به این فرآیند unpacking میگویند.
🧑💻تجربه کنید:
first, second, *others = nums
first, *others, last = nums
نکته: استفاده از علامت * قبل از نام متغیر به پایتون میفهماند تا تمام مقادیر باقیمانده را در لیستی به این نام پک کند.
گردآورنده: علی مختاری (دبیر کدنویسی)
🏢پژوهش سرای علوم و فنون قطب رباتیک، کدنویسی و هوش مصنوعی استان قم:
@OlomFonunQom