eitaa logo
علوم حوزوی «تقریرات»
1.1هزار دنبال‌کننده
3 عکس
2 ویدیو
0 فایل
﷽ ✅ بهترین كانال #علمی_حوزوی كشور با متفاوت ترین روش با برنامه به تمام اهدافت برس🌹 ➖ خواهران ➖ برادران 📩 راه ارتباطی: ⁦👇🏻⁩ @modiriat_313 كانال تحت پوشش هيچ ارگان و نهادی فعاليت نمی‌كند‌ و شخصی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 ۱ 🔖 سوره حمدبِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحیمِ ➖{بِسْمِ} حرف جر و اسم بعد از آن مجرور. ➖{اللَّهِ} مضاف الیه و مجرور و منعوت. ➖{الرَّحْمنِ} نعت اول تابع برای الله. ➖{الرَّحِیمِ} نعت دوم تابع برای الله. ✅ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ {الحمد} مبتدا و مرفوع {للله} لفظ جلاله از اسماء خداوند متعال مجرور به سبب لام و متعلق به خبر محذوف که تقدیرش الحمد واجب است. {ربّ} صفت برای الله یا بدل از الله است. {العالمین} مضاف الیه علامت جر نیز یاء بوده بخاطر ملحق شدن به جمع مذکر سالم. {الرَّحمن الرحیم} هر دو صفت برای الله در جمله قبل است. 💬 ادامه دارد..... 🏷منبع: کلمه الله العلیا در تجزیه و ترکیب قران 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 مهموز ✍ مهموز کلمه ای است که در حروف اصلی آن همزه باشد و آن پنج قسم می باشد: ➖ مهموز الفاء: أمر، إبل ➖ مهموز العین: سأل ➖ مهموز اللام: جاء و جزء ➖ مهموز الفاء و اللام: أباء ➖ مهموز العین و اللام:جأجأ، دأدأ ✳️ توضیح: ✍ مهموز بودن کلمه مشروط به این نیست که همزه در حال حاضر حرف اصلی آن باشد، زیرا چنانچه همزه کلمه مهموزی بر اساس قاعده تخفیف همزه حذف شود، مانند: اُءخُذ که بشود خُذ یا تبدیل به حرف عله شود، مانند شُوم، آن کلمه همچنان مهموز شمرده می شود. 🏷 منبع: صرف ساده 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 افعال ناقصه ✍ افعالی هستندکه بر مبتدا و خبر داخل می شوند،ودر آن دو عمل کرده مبتدا را به عنوان اسم و خبر را به عنوان خبر برای خود قرار می دهند. ➖ عمل این افعال رفع به اسم و نصب به خبر است. ✳️ افعال ناقصه: 《کانَ، صارَ، أصبحَ، أمسی، أضحی، ضلَّ، بات، مافَتِئَ، ماإنفکَّ، مابَرِحَ، مازالَ، مادامَ، لیس.》 ♻️ دو ویژگی افعال ناقصه: 1️⃣ تقدیم خبر این افعال بر اسم آنها جایز است، مثل:《کان عالماً زید.》 2️⃣ تقدیم خبر آنها بر خود افعال، در غیر افعالی که اوّل آنها "ما" می باشد جایز است. مثل:《عالماًکان زیدُ》 ⁉️ نکته: 💬 ذکر این نکته لازم است که حکم مذکور در مورد لیس اختلافی است. 🏷 منبع: نحو مقدماتی 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖تعریف منطق ✍ علمی است آلی و دارای قوانین کلی،که به کار بستن درست و به جای آن،ذهن را از خطای در تفکر باز می دارد. 1⃣ نکته: ✳️ علوم بر دو دسته هستند،علوم آلی و علوم اصالی: الف)علم آلی: علمی است که در اصل برای کاربرد در علوم دیگر تدوین شده است مثل👈 علم منطق. ب)علم اصالی: چنین نیست و مطلوبیت ذاتی دارد مثل👈 علم فقه. 2⃣ نکته: منظور از مجموعه قوانین کلی یعنی اینکه این علم از کلیات و دستورات همگانی صحبت می کند. 3⃣ نکته: صِرف یادگیری این مباحث و مطالب علم منطق برای اصلاح روش تفکر کافی نیست،بلکه باید آن را به کار بست و به شیوه صحیح آن را به کار بست تا نتیجه صحیح و دقیقی عایقمان شود. 🔖 موضوع علم منطق: ۱.تعریف ۲.استدلال 🔖 فایده علم منطق: تصحیح روش تفکر 🔎 سوال: تفکر یعنی چه؟ 👈 یعنی تلاش ذهن برای تبدیل مجهول به معلوم 🏷 منبع: منطق مظفر 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖معاد ✍ شرايع آسماني، همگي در لزوم ايمان به جهان آخرت اتفاق نظر دارند. عموم پيامبران، همراه دعوت به توحيد، از معاد و حيات پس از مرگ نيز سخن گفته و ايمان به جهان آخرت را در سرلوحه برنامه خود قرار داده اند. ✍ بر اين اساس، اعتقاد به قيامت از اركان ايمان در اسلام است. مسئله معاد هرچند در عهدين در عهد جديد به صورتي روشن تر مطرح شده است، ولي قرآن بيش از كتب آسماني ديگر به اين موضوع پرداخته و بخش عظيمي از آيات اين كتاب به آن اختصاص يافته است. ✍ در قرآن از معاد به نامهاي مختلفي ياد شده است، مانند: يوم القيامة، يوم الحساب، اليوم الآخِر، يوم البعث، وغيره، و اين همه اهتمام، به علت اين است كه ايمان و دينداري بدون اعتقاد به قيامت ثمربخش نيست. ✳️ اصل يكصد و چهارم: ✍ حكيمان و متكلمان اسلامي بر لزوم معاد و زندگي پس از مرگ دلايل مختلفي اقامه كرده اند، و الهام بخش آنان نيز در اقامه اين دلايل، قرآن كريم بوده است. از اين روي مناسب است كه برخي از دلايل قرآني را با برهان منطقی یادآور شويم: ۱)مقدمه اول: خداوند حق مطلق بوده، و فعل او نيز حق و از هرگونه باطل و لغو پيراسته است. ۲)مقدمه دوم: آفرينش بشر بدون وجود حياتي هدفمند و جاودانه، لغو وعبث خواهد بود، چنانكه مي‌فرمايد: (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً و أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ) (مؤمنون/۱۱۵): آيا پنداشته ايد كه شما را بيهوده آفريده ايم، وشمابه سوي ما باز نمي گرديد؟! :.نتیجه: عدل الهي ايجاب مي کند که با انسان های نیکو کار و بد کار یکسان برخورد نشود. 🏷 منبع: عقاید امامیه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا