📔#تفسیر
🔖 مالكيت خدا حقيقى است و ملك حقيقى جدا از تدبير متصور نيست
✍ از ميان اين دو قسم ملك آنچه صحيح است كه به خدا نسبت داده شود، همان ملك حقيقى است، نه اعتبارى، چون ملك اعتبارى با بطلان اعتبار، باطل مى شود، يك مال مادام مال من است كه نفروشم ، و به ارث ندهم، و بعد از فروختن اعتبار ملكيت من باطل مى شود، و معلوم است كه مالكيت خدايتعالى نسبت به عالم باطل شدنى نيست .
➖ و نيز پر واضح است كه ملك حقيقى جداى از تدبير تصور ندارد، چون ممكن نيست فرضا كره زمين با همه موجودات زنده و غير زنده روى آن در هستى خود محتاج بخدا باشد، ولى در آثار هستى مستقل از او و بى نياز از او باشد، وقتى خدا مالك همه هستى ها است ، هستى كره زمين از او است، و هستى حيات روى آن، و تمامى آثار حيات از او است ، در نتيجه پس تدبير امر زمين و موجودات در آن، و همه عالم از او خواهد بود، پس او رب تمامى ما سواى خويش است، چون كلمه رب بمعناى مالك مدبر است .
💬 ادامه دارد لطفا با ما همراه باشید...
🏷 تفسیر المیزان
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#بلاغت
🔖 مقیّد ساختن به ضمیر فصل
✍ برای این اهداف، ضمیر فصل آورده می شود:
◽️ یکی از این اهداف تخصیص است.مانند:
(الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبه)آیا ندانستند که محققا خداوند،توبه بندگانش را می پذیرد.
➖ در این آیه شریفه،هو ضمیر فصل است و افاده تخصیص می کند بدین گونه که تنها خداوند،توبه پذیر است.
◽️ از اهداف دیگر،تمییز خبر از صفت است.مانند:
(العالم هو العامل بعلمه).
دانشمند،همان کسی است که به عملش جامه عمل می پوشاند.
➖ در این مثال،هو مشخص می سازد که(العامل)خبر است و صفت نیست.
چون ضمیر فصل بین صفت و موصوف واقع نمی شود.
🏷 منبع:جواهر البلاغه
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#نحو
🔖 ثَمَّ
✍ اسمی که اشاره می شود به وسیله آن به سوی مکان دور و آن ظرف غیر متصرف است و همیشه مفعول می باشد و بر آن حرف تنبیه مقدم نمیشود و حرف خطاب از آن موخر نمی شود.
🔖 ثُمَّ
✍ این حرف عطف است که اقتضا می کند سه امر را:
➖ تشریک در حکم (معطوف علیه با معطوف در حکم یکی است)
➖ ترتیب (حکم ابتدا شامل معطوف علیه شده بعد شامل معطوف شده.)
➖ مهلت (یعنی بین معطوف علیه و معطوف فاصله زمانی است).
نکته:
چون مخرج "ث" با "ف" یکی است به همین دلیل برخی ثم را فم خواندن.
🏷 منبع: مغنی الاریب
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#تجوید
🔖 جَهر
✍ جهر، در لغت به معنای آشکار بودن، صدای بلند می باشد. و در اصطلاح قرائت، عبارت است از: آشکار بودن صدای حرف که در اثر ارتعاش تارهای صوتی در هنگام تلفظ حرف به وجود می آید.
◽️حروف دارای جهر را، مجهورَه می گویند.
◽️حروف مجهوره، هجده حرف می باشند و در عبارت: عظم وزنُ قارئِِ غضِِِّ ذی طلبِِ جدِِِّ.
➖ در هنگام تلفظ حروف مجهوره، تارهای صوتی، بسیار به هم نزدیک می شوند، در نتیجه در هنگام تلفظ آنها، نخست هوای خروجی، تار های صوتی را مرتعش می سازد و سپس از جایگاه تولید حرف (مخرج) عبور کرده و حرف تولید می شود. از این رو صدای آنها آشکار و بلند می باشد.
🏷 منبع:روانخوانی و تجوید قرآن کریم
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#اخلاق
🔖 کلید علوّ و تعالی
✍ فی الکافی عن الصادق(ع): « إِذَا تَخَلَّی الْمُؤْمِنُ مِنَ الدُّنْیَا سَمَا وَ وَجَدَ حَلَاوَةَ حبّ اللَّهِ وَ کَانَ عِنْدَ أَهْلِ الدُّنْیَا کَأَنَّهُ قَدْ خُولِطَ وَ إِنَّمَا خَالَطَ الْقَوْمَ حَلَاوَةُ حبّ اللَّهِ فَلَمْ یَشْتَغِلُوا بِغَیْرِهِ»، الشافی صفحه 533
◽️ مؤمن وقتی از دنیا دامن خود را می تکاند، و از دنیا دست می شوید، نه به معنای اینکه آماده مرگ می شود، بلکه به معنای اینکه حرص دنیا و رغبت به دنیا و شوق دست یافتن به زخارف دنیا را از دل خود بیرون می راند، وقتی این حالت برای مؤمن به وجود می آید، علوّ پیدا می کند.تعالی پیدا می کند.
✅ این علوّ و تعالی که ما برای بندگان صالح خدا همیشه قائل هستیم، کلیدش همین است. که این زر و زیور دنیا،این لذّت های دنیا،آرایش های عالم ماده از نظر او کوچک، ناچیز و حقیر بشود. وقتی این حالت برای مؤمن پیدا شد،دیگر اهمیّتی ندارد به این که کدام یک از زینت های دنیا و لذت های دنیا و زخارف دنیا را به دست بیاورد،روح او بالا می رود.
✅ما گاهی می شنویم از افراد باصفا،پاک می گویند دعا کنیم آدم بشویم.یعنی اعتلا پیدا کنیم.این راهش همین است.راهش این است که انسان برای این زخارف و زینت های دنیوی، برای این ارزش های حیات مادی اهمیتی قائل نباشد.همت او این نباشد که به این زخارف دنیا برسد. همین که این مسایل دنیوی براش بی اهمیت شد، خود این موجب می شود که انسان اعتلا پیدا کند.
✅ آن وقت است که انسان شیرینی عشق به خدا را می چشد. که این شیرینی اگر درکام بنده ای حاصل شد،بال و پر در می آورد،پرواز می کند. و همه شیرینی ها و لذت هایِ دیگر، به نظر انسان پست می شود.
[ شرح حدیث از حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله) در مقدمه درس خارج ، 06/08/1387]
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
🏷 منبع: بزرگترین کانال درس اخلاق
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #استوری | #حضرت_علی
🔻میرسد آوای تیغی پشت مسجدهای شهر...
📍مرکز فضای مجازی راهیان نور
🏴علوم حوزوی
@olum_howze
✅#منهای_علمی
❇️#ثبت_تبلیغ
📲مبلغ گرامی طاعاتتان قبول به پاس فعالیت های تبلیغی شما، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ٣٠ گیگ اینترنت رایگان، به مدت شش ماه برایتان فعال می شود.
✍🏻 با تکمیل رزومهٔ تبلیغی و گزارش فعالیت های تبلیغی خود
در «سامانهٔ شمع» از خدمات دیگر ما بهره مند شوید.👇👇
shabaketabligh.ir
shabaketabligh.ir
«شمع»
شبکهٔ مبلغان و عملیات های تبلیغی
❌طلاب عزیز توجه کنید این برای مبلغین دوره های قبل هست و مشخص نیست اگر الان ثبت نام کنید آیا شامل هدیه این روزها خواهید شد یا خیر ولی ثبت نام کنید برای دوره های بعد 🌹
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#اخلاق
🎤برگرفته از سخنراني آيت الله ناصري
✍ من و شما اگر به گناهانی که شیوع پیدا کرده است راضی باشیم، همان آثار گناه را برای ما هم مينویسند، ولو آن گناهان را انجام نداده باشيم.
🔴👈 جشنهايي که برای عقد و عروسیها گرفته ميشود، و فسادهایی در آن انجام ميشود. حالا عده ای هستند اهلش هستند، آنها ضررش را ميبينند و ما فعلاً با آنها کاری نداریم؛
❌ ولي یک عدهای ظاهر الصلاح هم مينشينند و ميگویند: «اگر بخواهیم بلند بشويم و از این مجلس برویم، بد ميشود و صاحب مجلس ناراحت می شود». عزیز من! بد ميشود؟ برای کی بد ميشود؟
❌ تو که اینجا نشستی، خدا راضی نیست. امام زمان علیه السلام راضی نیست. ائمه علیهم السلام راضی نیستند. قرآن از تو شکایت ميکند. اينها همه از بودن تو اینجا ناراضیاند.
❌ آن وقت تو ميگويي اگر بلند بشوم، صاحب خانه بدش ميآید؟ خدا ناراضی، پیغمبر ناراضی، انبیا ناراضی، اولیا ناراضی، قرآن ناراضی، اينها را تحمل ميكنی تا فاميل راضی باشد؟
❌ برای این که فلانی از تو خوشش بیاید؟ آن وقت تو مؤمن هم هستی؟ اسم خودت را مؤمن ميگذاری؟
🎙استاد حضرت آيت الله #ناصري
🏷 منبع: بزرگترین کانال درس اخلاق
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#تجزیهترکیب
🔖 سوره حمد
✅ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ
✅ صِرَٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ
➖ {إهدنا} فعل امر که افاده می کند دعا را و مبنی بر حذف حرف عله است. فاعلش ضمیر مستتر است به تقدیر أنت و نا ضمیر متصل در محل نصب مفعول به آن است.
➖ {صراط} اسم منصوب به نزع خافض_یا مفعول به دوم فعل اهدنا.
➖ {مستقیم} صفت صراط، و در اصل مستقوم بوده مانند نستعین در آیات قبل.
➖ {صراط} بدل از صراط قبل_بدل کل از کل
➖ {الذین} اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر به خاطر اضافه
➖ {انعمت} فعل ماضی مبنی بر سکون، تا فاعلش است و جمله انعمت صله موصول که محلی از اعراب ندارد.
➖ {علیهم} جار و مجرور متعلق به انعمت.
➖ {غیر} صفت الذین است.
➖ {المغضوب} مضاف الیه.
➖ {علیهم} جار ومجرور متعلق به مغضوب.
➖ {ولا} واو عاطفه، لا زائده که آمده برای تاکید معنی نفی در غیر.
{الضالین} عطف شده است بر مغضوب علیهم و مجرور است به خاطر این که جمع مذکر سالم است.
🌹به عون الله کریم تجزیه و ترکیب سوره حمد به پایان رسیده است🌹
🏷منبع: کلمه الله العلیا در تجزیه و ترکیب قرآن
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 *صلی الله علیک یا امیر المومنین یا علی بن ابی طالب*
🤲 *اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُوم، وَاَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ*
📝 *پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: عَلِیٌّ المُحیی لِسُنَّتی مِن بَعدی ومُعَلِّمُ اُمَّتی والقائِمُ بِحُجَّتی. على، احیاگر آیین من پس از من و آموزگار امّت من و برپادارنده حجّت من است*
🌹 *یا صاحب الزمان آجرک الله*
🏴علوم حوزوی
@olum_howze
📔 #صرف
🔖 معتل
✳️ تغییرات حروف عله را که بر سه قسم است:
◽️سکون
◽️قلب
◽️حذف
👈 این سه قسم را اعلال نامیده اند.
✳️ اعلال حروف عله تغییراتی را در اقسام فعل معتل(مثال،اجوف،ناقص و لفیف) و در اسم معتل پدید می آورد. این تغییرات بر اساس قواعد اعلال صورت می گیرد.
📝 قواعد اعلال دو دسته اند:
✅ قواعد خصوصی که در نوع خاصی از کلمه جاری می شوند. مانند:
1️⃣ مضارع و مصدر مثال واوی ثلاثی مجرد
2️⃣ ماضی اجوف ثلاثی مجرد
3️⃣ فعل امر و مضارع مجزوم ناقص
4️⃣ مصدر ثلاثی مزید
5️⃣ مصغّر
✅ قواعد عمومی که به قسم خاصی از کلمه اختصاص ندارند.
💬 قسم یکم دارای قاعده ی ده قاعد می باشد.
🏷 منبع: صرف ساده
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#نحو
🔖 حاشا
✍ بر سه وجه هست:
◽️فعل متعدی متصرف
◽️تنزیهیه
➖ نزد کوفیون و مبرد و ابن جنی فعل هست
➖ قول صحیح: اسم مرادف با برائت
◽️استثنائیه
➖ حرف است دائما به منزله الا اما فرقش این هست که حاشا جر میدهد.
➖ حرف جار بنابر قولی (کثیرا)
➖ فعل متعدی حامد بنابر قولی (قلیلا) که متضمن معنای الا هست
✳️ نکته:
فاعل حاشا همیشه ضمیر مستتر هست که به مصدر فعل متقدم بر میگردد یا به اسم فاعلش.
🏷 منبع: مغنی الاریب
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
📔#منطق
🔖 جدل
✍ جدل در لغت به معنای ستیزه جویی و لجاجت ورزیدن در خصومت های گفتاری است که غالبا با کید و نیرنگ همراه است و گاهی از حدود عدل و انصاف خارج می شود.
اما در اصطلاح عبارت است از: صناعتی که آدمی با آن می تواند از مقدمات مسلم و مورد قبول طرف مقابل و یا از مقدمات مشهور استفاده کرده و مطلب مورد نظر خویش را اثبات یا رد کند.
✳️ تفاوت های جدل و برهان
➖ مقدمات برهان باید یقینی و مطابق با واقع باشد،اما مقدمات جدل باید مسلم و مقبول طرف مقابل باشند و مطابقت آن با واقع در آنها شرط نیست.
➖ جدل همواره به دو شخص متخاصم قائم است ولی اقامه برهان گاه برای خود شخص صورت می گیرد.
✳️ مبادی جدل
✍ مبادی اولیه جدل مشهورات و مسلمات اند.
🏷 منبع:درآمدی بر منطق
🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد)
@olum_howze
https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e