eitaa logo
علوم حوزوی «تقریرات»
1.1هزار دنبال‌کننده
3 عکس
2 ویدیو
0 فایل
﷽ ✅ بهترین كانال #علمی_حوزوی كشور با متفاوت ترین روش با برنامه به تمام اهدافت برس🌹 ➖ خواهران ➖ برادران 📩 راه ارتباطی: ⁦👇🏻⁩ @modiriat_313 كانال تحت پوشش هيچ ارگان و نهادی فعاليت نمی‌كند‌ و شخصی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 سوره حمدٱهْدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَصِرَٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ {إهدنا} فعل امر که افاده می کند دعا را و مبنی بر حذف حرف عله است. فاعلش ضمیر مستتر است به تقدیر أنت و نا ضمیر متصل در محل نصب مفعول به آن است. ➖ {صراط} اسم منصوب به نزع خافض_یا مفعول به دوم فعل اهدنا. ➖ {مستقیم} صفت صراط، و در اصل مستقوم بوده مانند نستعین در آیات قبل. ➖ {صراط} بدل از صراط قبل_بدل کل از کل ➖ {الذین} اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر به خاطر اضافه ➖ {انعمت} فعل ماضی مبنی بر سکون، تا فاعلش است و جمله انعمت صله موصول که محلی از اعراب ندارد. ➖ {علیهم} جار و مجرور متعلق به انعمت. ➖ {غیر} صفت الذین است. ➖ {المغضوب} مضاف الیه. ➖ {علیهم} جار ومجرور متعلق به مغضوب. ➖ {ولا} واو عاطفه، لا زائده که آمده برای تاکید معنی نفی در غیر. {الضالین} عطف شده است بر مغضوب علیهم و مجرور است به خاطر این که جمع مذکر سالم است. 🌹به عون الله کریم تجزیه و ترکیب سوره حمد به پایان رسیده است🌹 🏷منبع: کلمه الله العلیا در تجزیه و ترکیب قرآن 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲 *صلی الله علیک یا امیر المومنین یا علی بن ابی طالب* 🤲 *اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللهِ، اَنْتَ اَوَّلُ مَظْلُوم، وَاَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ* 📝 *پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: عَلِیٌّ المُحیی لِسُنَّتی مِن بَعدی ومُعَلِّمُ اُمَّتی والقائِمُ بِحُجَّتی. على، احیاگر آیین من پس از من و آموزگار امّت من و برپادارنده حجّت من است* 🌹 *یا صاحب الزمان آجرک الله* 🏴علوم حوزوی @olum_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 معتل ✳️ تغییرات حروف عله را که بر سه قسم است: ◽️سکون ◽️قلب ◽️حذف 👈 این سه قسم را اعلال نامیده اند. ✳️ اعلال حروف عله تغییراتی را در اقسام فعل معتل(مثال،اجوف،ناقص و لفیف) و در اسم معتل پدید می آورد. این تغییرات بر اساس قواعد اعلال صورت می گیرد. 📝 قواعد اعلال دو دسته اند:قواعد خصوصی که در نوع خاصی از کلمه جاری می شوند. مانند: 1️⃣ مضارع و مصدر مثال واوی ثلاثی مجرد 2️⃣ ماضی اجوف ثلاثی مجرد 3️⃣ فعل امر و مضارع مجزوم ناقص 4️⃣ مصدر ثلاثی مزید 5️⃣ مصغّر ✅ قواعد عمومی که به قسم خاصی از کلمه اختصاص ندارند. 💬 قسم یکم دارای قاعده ی ده قاعد می باشد. 🏷 منبع: صرف ساده 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 حاشا ✍ بر سه وجه هست: ◽️فعل متعدی متصرف ◽️تنزیهیه ➖ نزد کوفیون و مبرد و ابن جنی فعل هست ➖ قول صحیح: اسم مرادف با برائت ◽️استثنائیه ➖ حرف است دائما به منزله الا اما فرقش این هست که حاشا جر میدهد. ➖ حرف جار بنابر قولی (کثیرا) ➖ فعل متعدی حامد بنابر قولی (قلیلا) که متضمن معنای الا هست ✳️ نکته: فاعل حاشا همیشه ضمیر مستتر هست که به مصدر فعل متقدم بر میگردد یا به اسم فاعلش. 🏷 منبع: مغنی الاریب 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 جدل ✍ جدل در لغت به معنای ستیزه جویی و لجاجت ورزیدن در خصومت های گفتاری است که غالبا با کید و نیرنگ همراه است و گاهی از حدود عدل و انصاف خارج می شود. اما در اصطلاح عبارت است از: صناعتی که آدمی با آن می تواند از مقدمات مسلم و مورد قبول طرف مقابل و یا از مقدمات مشهور استفاده کرده و مطلب مورد نظر خویش را اثبات یا رد کند. ✳️ تفاوت های جدل و برهان ➖ مقدمات برهان باید یقینی و مطابق با واقع باشد،اما مقدمات جدل باید مسلم و مقبول طرف مقابل باشند و مطابقت آن با واقع در آنها شرط نیست. ➖ جدل همواره به دو شخص متخاصم قائم است ولی اقامه برهان گاه برای خود شخص صورت می گیرد. ✳️ مبادی جدل ✍ مبادی اولیه جدل مشهورات و مسلمات اند. 🏷 منبع:درآمدی بر منطق 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖معاد ✍ شرايع آسماني، همگي در لزوم ايمان به جهان آخرت اتفاق نظر دارند. عموم پيامبران، همراه دعوت به توحيد، از معاد و حيات پس از مرگ نيز سخن گفته و ايمان به جهان آخرت را در سرلوحه برنامه خود قرار داده اند. ✍ بر اين اساس، اعتقاد به قيامت از اركان ايمان در اسلام است. مسئله معاد هرچند در عهدين در عهد جديد به صورتي روشن تر مطرح شده است، ولي قرآن بيش از كتب آسماني ديگر به اين موضوع پرداخته و بخش عظيمي از آيات اين كتاب به آن اختصاص يافته است. ✍ در قرآن از معاد به نامهاي مختلفي ياد شده است، مانند: يوم القيامة، يوم الحساب، اليوم الآخِر، يوم البعث، وغيره، و اين همه اهتمام، به علت اين است كه ايمان و دينداري بدون اعتقاد به قيامت ثمربخش نيست. ✳️ اصل يكصد و چهارم: ✍ حكيمان و متكلمان اسلامي بر لزوم معاد و زندگي پس از مرگ دلايل مختلفي اقامه كرده اند، و الهام بخش آنان نيز در اقامه اين دلايل، قرآن كريم بوده است. از اين روي مناسب است كه برخي از دلايل قرآني را با برهان منطقی یادآور شويم: ۱)مقدمه اول: خداوند حق مطلق بوده، و فعل او نيز حق و از هرگونه باطل و لغو پيراسته است. ۲)مقدمه دوم: آفرينش بشر بدون وجود حياتي هدفمند و جاودانه، لغو وعبث خواهد بود، چنانكه مي‌فرمايد: (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً و أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ) (مؤمنون/۱۱۵): آيا پنداشته ايد كه شما را بيهوده آفريده ايم، وشمابه سوي ما باز نمي گرديد؟! :.نتیجه: عدل الهي ايجاب مي کند که با انسان های نیکو کار و بد کار یکسان برخورد نشود. 🏷 منبع: عقاید امامیه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امر به معروف و نهی از منکر ✍🏻 در احکام دین،به تمام واجبات و مستحبات معروف و به تمام محرمات و مکروهات منکر گفته می شود.بنابراین،واداشتن افراد جامعه به انجام دادن کارهای واجب و مستحب امر به معروف و نهی از منکر گفته می شود. 🔻حکم آن: ✍🏻 امر به معروف و نهی از منکر،واجب کفایی است که اگر افرادی به قدر کفایت به آن اقدام کنند،از دیگران ساقط می شور و اگر با فراهم بودن شرایط،همه افراد آن را ترک گرده باشند،همه آنها ترک واجب کرده اند. 📝شرایط امر به معروف و نهی از منکر: ▫️کسی که امر و نهی می کند،بداند آنچه را که دیگری انجام می دهد حرام است و آنچه را ترک کرده،واجب است.پس بر کسی که نمی داند کاری که دیگری انجام می دهد حرام است یا نه،جلوگیری واجب نیست. ▫️احتمال بدهد امر یا نهی او تاثیر دارد؛،بنابراین اگر می داند تاثیر ندارد امر و نهی واجب نیست. ▫️شخص گناهکار اصرار بر ادامه داشته باشد. ▫️امر و نهی،سبب ضرر جانی یا آبرویی یا ضرر مالی قابل توجه،به خودش یا نزدیکان و یاران و همراهانش،یا سایر مومنان نشود. 🏷منبع:اموزش فقه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
💳 میزان و مبلغ سال 1401 توسط مراجع عظام تقلید اعلام شد: 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1204355248Cb6133a59da سنجاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 شهید نماز ◽️ نام: سعید بن عبدالله حنفی ◽️ محل زندگی: کوفه ◽️ مکان پیوستن به امام: در مکه ◽️ نحوه شهادت: تیر باران ◽️ سن: ۵۰ ✍ وی هنگام نماز عاشورا جان را سپر نماز کرد و با دفاعی شجاعانه و عاشقانه پس از برخورد سیزده چوبه تیر به بدن به شهادت رسید. ➖ در زیارت ناحیه مقدسه حماسه و ایثار او مورد ستایش قرار گرفته است. ➖ ایشان همراه با زهیر بن قین در راه اقامه نماز جان فشانی کرد. 🏷 منبع:آیینه داران آفتاب/جلد ۲ 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 ✅علامت حقیقت و مجاز ✍🏻 وقتی لفظی در یک معنائی استعمال میشود ، اگر آن معنای لفظ معلوم باشد که معنای حقیقی برای لفظ است که مطلوب حاصل است ولی اگر معلوم نباشد که معنای حقیقی است یا نه ، به عبارت دیگر ، اگر در مستعمل فیه شک شود. 💠علائم حقیقت و مجاز: ▫️ تبادرِ سبقِ معنا به سوی ذهن از لفظی که خالی از هر قرینه ای است ▫️ صحت حمل و عدم صحت سلب دلیل بر حقیقت است. 🔹حمل ذاتی: محمول نفس موضوع باشد مفهوما مثل اسد ، حیوان مفترس یا انسان، حیوان ناطق 🔹حمل شایع: موضوع مغایر محمول باشد مفهوما ولکن در خارج موضوع و محمول متحد باشند مثل زید انسان ▫️ تنصیص اهل لغت مثل العین خلیل ▫️ اطراد: استعمال لفظ در افراد کلی به حیثیت خاصه مثل رجل به اعتبار رجولیت در زید و عمر 🏷منبع:الموجز فی اصول الفقه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 جعاله ✍ جعاله آن است که انسان قرار بگذارد در مقابل کاری که برای او انجام می دهند،مال معینی بدهد؛مثلا بگوید: هرکس گمشده مرا پیدا کند هزار تومان به او می دهم. ➖ جاعل:کسی است که ملتزم می شود در مقابل انجام کاری چیزی بدهد. ➖ عامل:کسی که آن کار را انجام می دهد. 🔖 تفاوت های جعاله با اجاره: 👈 اجاره،قرار داد دو طرفه است ولی جعاله قرار داد یک طرفه است. 👈 در اجاره پس از عقد اجاره، اجیر، مالک اجرت می شور و مستاجر عمل اورا مالک است؛ولی در جعاله، پس از انجام عمل، یکی صاحب کار و دیگری صاحب اجرت می شود. 🔖 اقسام جعاله: ✳️ جعاله عام: ✍ در جعاله عام: عامل معین نیست؛ مثلا می گوید: به هرکس کتاب مرا پیدا کند، صد تومان می دهم. ✳️ جعاله خاص: ✍ در جعاله خاص: عامل معین است؛ مثلا به شخصی می گوید اگر کتاب مرا پیدا کردی صد تومان به تو می دهم. 🏷 منبع: لمعه دمشقیه 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 🔖 معنى رحمن و رحيم و فرق آن دو ✍ و اما دو وصف رحمان و رحيم، دو صفتند كه از ماده رحمت اشتقاق يافته اند، و رحمت صفتى است انفعالى ، و تأثر خاصى است درونى، كه قلب هنگام ديدن كسى كه فاقد چيزى و يا محتاج به چيزى است كه نقص كار خود را تكميل كند، متأثر شده، و از حالت پراكندگى به حالت جزم و عزم در مى آيد، تا حاجت آن بيچاره را بر آورد، و نقص او را جبران كند، چيزي‌كه هست اين معنا با لوازم امكانيش درباره خدا صادق نيست ، و به عبارت ديگر، رحمت در خدايتعالى هم به معناى تأثر قلبى نيست، بلكه بايد نواقص امكانى آن را حذف كرد، و باقى مانده را كه همان اعطاء، و افاضه، و رفع حاجت حاجتمند است، به خدا نسبت داد. ➖ كلمه (رحمان) صيغه مبالغه است كه بر كثرت و بسيارى رحمت دلالت مى كند، و كلمه (رحيم) بر وزن فعيل صفت مشبهه است، كه ثبات و بقاء و دوام را ميرساند، پس خداى رحمان معنايش خداى كثير الرحمه، و معناى رحيم خداى دائم الرحمه است، و به‌همين جهت مناسب با كلمه رحمت اين است كه دلالت كند بر رحمت كثيرى كه شامل حال عموم موجودات و انسانها از مؤمنين و كافر مى شود، و به همين معنا در بسيارى از موارد در قرآن استعمال شده ، از آن جمله فرموده :《الرحمن على العرش استوى》، (مصدر رحمت عامه خدا عرش است كه مهيمن بر همه موجودات است ) و نيز فرموده:《قل من كان فى الضلاله فليمدد له الرحمن مدا》، (بگو آن كس كه در ضلالت است بايد خدا او را در ضلالتش مدد برساند) و از اين قبيل موارد ديگر. و نيز به‌همين جهت مناسب تر آنست كه كلمه (رحيم) بر نعمت دائمى، و رحمت ثابت و باقى او دلالت كند، رحمتى كه تنها بمؤمنين افاضه مى كند، و در عالمى افاضه مى كند كه فنا ناپذير است ، و آن عالم آخرت است ، همچنانكه خدايتعالى فرمود:《و كان بالمؤ منين رحيما》، (خداوند همواره ، به خصوص مؤ منين رحيم بوده است)، و نيز فرموده:《انه بهم رؤ ف رحيم》، (بدرستى كه او به ايشان رئوف و رحيم است)، و آياتى ديگر، و به همين جهت بعضى گفته اند: رحمان عام است ، و شامل مؤمن و كافر مى شود، و رحيم خاص مؤمنين است. 💬 ادامه دارد با ما همراه باشید.... 🏷 منبع: تفسیر المیزان 🇮🇷علوم حوزوی(حامی علمی طلاب تا اجتهاد) @olum_howze https://eitaa.com/joinchat/2588213395C6108ea5b9e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا