eitaa logo
طلبه اُ منفی
48 دنبال‌کننده
6 عکس
44 ویدیو
0 فایل
www.omanfi.blog.ir نوشته های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست! محمدهادی. ع @mohammadhadi_a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۲۹ هدیه به . وقتی به ساعت‌های پایانی ماه مبارک رمضان می‌رسیم، حسی شبیه دلهره و حسرت به قلب انسان می‌افتد. «نکند استفاده‌ی بایسته نکرده باشم.» «نکند بهره‌ی کافی نبرده باشم.» «نکند حق این ماه عزیز را رعایت نکرده باشم.» این‌جاست که فرازهایی از دعای وداع امام سجاد علیه السلام با ماه رمضان آرامش می‌بخشد. زین العابدین علیه السلام در برابر خدا درباره‌ی کسی یا کسانی که بهترین بهره را برده‌اند می‌گوید؛ «مَنْ رَعَى هَذَا الشّهْرَ حَقّ رِعَایَتِهِ» کسی که به بهترین شکل حق این ماه را رعایت کرده، «وَ حَفِظَ حُرْمَتَهُ حَقّ حِفْظِهَا» و حرمت این ماه را به خوبی نگه داشته، «وَ قَامَ بِحُدُودِهِ حَقّ قِیَامِهَا» و به احکام این ماه کامل عمل کرده، «وَ اتّقَى ذُنُوبَهُ حَقّ تُقَاتِهَا» و از هر گناهی در این ماه پرهیز کرده، « أَوْ تَقَرّبَ إِلَیْکَ بِقُرْبَةٍ أَوْجَبَتْ رِضَاکَ لَهُ وَ عَطَفَتْ رَحْمَتَکَ عَلَیْهِ» یه جوری به تقرب تو رسیده که موجب رضایتت شده و رحمتت را به خودش جلب کرده... . پس از این، حضرت از فضل خدا اجر و دست‌آورد چنین فردی را طلب می‌کنند. «فَهَبْ لَنَا مِثْلَهُ مِنْ وُجْدِکَ» به ما هم مثل چیزی ببخش که به چنین فردی می‌بخشی. به زبان خودمانی یعنی، اگر چه من مثل این افراد نبودم، اما از خدایی تو چیزی کم نمی‌شود که مانند این افراد حسابم کنی. و حتا بیش‌تر! «وَ أَعْطِنَا أَضْعَافَهُ مِنْ فَضْلِکَ» حالا که می‌بخشی چندین برابر هم ببخش... . بله! «وَ إِنّ مَعَادِنَ إِحْسَانِکَ لَا تَفْنَى» معدن احسان تو فانی و تمام شدنی نیست...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۳۰ هدیه به . یار نادیده سیر زود برفت دیر ننشست نازنینْ مهمان ماه فرخنده روی برپیچید و علیک السلام یا رمضان () دفتر این ماه مبارک هم به پایان آمد... حرفی هم برای گفتن نیست. از خودمان بی‌خبریم. چه طور عمل کردیم و چه قدر لایق شدیم؟ اما از فضل و رحمت او خبر داریم. خبر داریم که هیچ‌کس را دست خالی نخواهد گذاشت. امروز هر چه هست، ما مانده‌ایم و جیب‌هایی که میزبان به زور پر کرده برایمان! نگه داشتنش اما کار خودمان است! تا کجا و چه قدر دوام می‌آوریم؟! نمی‌دانیم. امروز و این ساعت و این لحظه؛ هر چه گفتیم جز حکایت دوست در همه عمر از آن پشیمانیم () . پ.ن ۱: «الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله...» پ.ن ۲: این سی منبر، لطف خدا بود که در قالب زحمت و انرژی بانو به من رسید. باشد که قدردان این رحمت و نعمتش باشم. پ.ن ۳: سپاسگزار همه‌ی آنانم که نقد کردند و نظر دادند و معارف ثقلین را نشر دادند و به واسطه‌ی قرآن و اهل بیت، بیان ضعیف این کوچک‌ترین را عزت دادند. پ.ن ۴: توی این سی منبر جای یک چیز برای خودم خالی است، که نشد! به نظر شما کاستی‌ها چه بود؟ پ.ن ۵: عیدتان مبارک باد... . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله این روایت از رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- نقل شده که: «أحب الله مَن أحب حسینا...» خدا دوست دارد کسی را که حسین را دوست بدارد. محبت خدا و حسین -علیه السلام- در هم تنیده و به هم گره خورده... این محبت حسینی هم مثل زیارت و مثل تشرف به محرمِ اباعبدالله، نعمت خداوند است و منت او بر ما. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَ مَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ...» (اعراف /۴۳) ستایش مخصوص خدایی است که ما را به این نعمات هدایت کرد در حالی که اگر هدایت او نبود، ما چنین راه نمی‌یافتیم... در کتاب ، از نشانه‌ها و شایسته‌های کسی که محبت اهل بیت دارد، «تغییر حال» در دهه اول ماه بیان می‌کند. و این تغییر را در «قلب» و «چهره» و «ظاهر» می‌داند. اندوه قلبی که در چهره و هیات انسان نمایان می‌شود. تمامِ اندوهمان، غم حسین باد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۲ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله در یک نگاه کلی واقعه سه وجه اساسی و برجسته دارد. از یک سو مصیبت است و شایسته‌ی مرثیه. «مُصِيبَهً مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِيَّتَهَا فِي الإِْسْلاَمِ...» (زیارت عاشورا) چه مصیبت بزرگی است این مصیبت و چه سوگ بزرگی است در اسلام... از سوی دیگر حماسه است. جدا از اساس تقابل سرفرازانه‌ی عده‌ای اندک با اکثریت باطل که خود حماسه است، نوع مواجهه و نبرد از سر ضعف نیست. بل‌که سراسر تقابل حماسی است. در عاشورا، اصحاب برای کشته شدن پیش نمی‌رفتند. هر کدام با قدرت و رجزخوانی به نبرد می‌شتافتند و تعداد زیادی را به قتل می‌رساندند. در کنار این دو، تدبیر در واقعه عاشورا، چه در عرصه‌ی کارزار و چه پیش از آن، قابل توجه است. اگر چه حضرت مشتاق جنگ نیست و به دید ظاهری احتمال پیروزی وجود ندارد، اما تدبیر سیاسی و تدبیر جنگی را در نهایت دقت به کار می‌برند. سپاه کم‌تعداد خود را با آرایش نظامی کامل آماده می‌کنند و فنون جنگی را لحاظ می‌کنند. باید دقت کرد که توجه به هر جنبه از این واقعه‌ی بزرگ، باعث نادیده گرفتن بقیه وجوه نباشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله در واقعه‌ی عاشورا افراد زیادی با هم خویشاوند بودند، اما حکایت با کمی متفاوت است. دو برادر، در دو سوی جبهه‌ی جنگ... علی بن قرظه در سپاه است، و خدا برای هر کس نشانه‌ی ویژه‌ای می‌فرستد تا به سعادت بازگردد. نشانه‌ای که خدا برایش می‌فرستد، شهادت برادر اوست. عَمرو بن قرظه، با اذن به میدان می‌آید و می‌جنگد. بعد از آن هم به سوی بر می‌گردد و خود را مدافع و سپر -علیه السلام- قرار می‌دهد. و با تیرهای کوفیان که هدف‌شان حسین بوده به شهادت می‌رسد. با این مرگ عاشقانه، علی می‌شود برادر شهید. چراغی برایش روشن شده، اما او از این چراغ دلش روشن نمی‌شود. جان‌بازی و جان‌فشانی برادرش را دیده، اما در سوگ برادر، مقصر را اباعبدالله می‌داند! به همین جهت زبان به اهانت باز می‌کند و به حسین حمله می‌آورد... اگر زمینه‌ی پذیرش نور نبود، هیچ چراغی روشنی بخش تاریکی‌مان نخواهد بود...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۴ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله دو نفر از شخصیت‌های موثر در واقعه عاشورا عاقبتشان با هم زمین تا آسمان متفاوت است، اما در نقاطی بسیار شبیه هم بوده‌اند. آن سو و این سو ... به واسطه‌ی آن شباهت‌ها و این تفاوت، از جهات مختلف می‌شود شخصیت و رفتار این دو نفر را بررسی کرد. در روز عاشورا در چند مقطع خطاب به لشکر کوفی خطبه ایراد می‌کنند. جان‌مایه‌ی این خطبه‌ها خیرخواهی و بازداشتن آنان از جنگی است که عاقبتشان را به شر می‌کند. پس از چند خطبه، حُر که تحت تاثیر کلام قرار گرفته، نزد عمر سعد می‌آید و پیش‌نهاد می‌کند که از جنگ صرف نظر کند. پاسخی که عمر می‌دهد نشان می‌دهد اگر چه به جنگیدن اصرار دارد، اما در نظر شخص خودش، بی‌رغبت نیست که حسین را رها کند. این‌جای ماجرا نقطه‌ی اشتراک این دو نفر است. عمر سعد می‌گوید اگر به نظر خودم بود ترک جنگ می‌کردم اما چون دستور داده، ناچارم به نبرد! همین تعبد او باعث می‌شود به آن چه دریافته عمل نکند و به خواست باطل ابن زیاد تن دهد. در مقابل حر اگر چه تحت فرمان است، آن‌جا که به حقیقت می‌رسد بازمی‌گردد. حُر، حقیقت‌طلبی‌اش را در گرو تعبد به باطل نگذاشته بود. حر، آزاده بود. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۵ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله گاهی در واقعه‌ی به دنبال خودمان می‌گردیم. برای یافتن شاید بهتر باشد عبدهای عاشورا را دید. عبد یا بنده که در فارسی به آن برده و غلام هم گفته می‌شود، بر اساس قوانین عرفی، شباهتی به انسان‌های آزاد نداشته! بنده‌ها نه مالک چیزی می‌شدند، نه تغییرهای اجتماع و امثال آن روزگارشان را عوض کند، و نه از بیش‌ترشان انتظار نبرد و جنگ وجود داشته است. اما در کربلا، تعدادی از اینان نقش قابل توجه داشتند. بعضی از اصحاب که به شهادت رسیدند و خون‌شان به خون پیوست عبد بودند و قاتل بعضی اصحاب هم بندگانی بودند در سپاه ! کسی که در ظاهر نفع و ضرری در جنگ ندارد، جز جلب رضایت و به دست آوردن دل مالک و مولایش چه انگیزه‌ای می‌تواند برای جان‌فشانی داشته باشد؟ کاش اگر بنده‌ایم، بنده‌ی باشیم... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۶ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله بعضی از اهل کوفه شیعه‌ی علی بن ابی‌طالب بودند و برای نامه فرستادند و ایشان را دعوت کردند. اما با سپاه وارد کربلا شدند. حسین علیه السلام در خطبه‌هایی که خطاب به لشکر کوفی ایراد می‌کند، بعضی از این افراد را نام می‌برد و دعوتشان را یادآوری می‌کند. البته در بین این افراد بودند کسانی که در میان حرارت نبرد روز عاشورا تغییر جبهه دادند و به سپاه حسینی پیوستند و در نهایت شهید هم شدند. اما بعضی هم تا انتها در برابر ماندند. شاید اگر از زاویه‌ی دید این افراد نگاه کنیم، دوست ندارند با اباعبدالله بجنگند و فرزند علی را بکشند. منتظرند حسین تسلیم شود و بیعت کند تا همه چیز ختم به خیر شود! شاید در دل، او را متهم می‌کنند به لجاجت! شاید سرزنش می‌کنندش به خاطر این که کوتاه نمی‌آید و غائله را نمی‌خواباند! وقتی درکی از شرایط زمان وجود نداشته باشد، همین خواهد شد که بر این قوم گذشت... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۷ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله بسیاری از کسانی که در مقابل ایستادند، با وعده به جنگ آمده بودند. مشهورترین‌شان هم است که با طمع به حکومت ری لشکرکشی می‌کند. دیگران هم با وعده‌های کوچک‌تر از مال و جاه... در روز عاشورا خطبه می‌خواند و آنان را برحذر می‌دارد: «فلاتغرّنکم هذه الدنیا...» مواظب باشید دنیا فریبتان ندهد! نمی‌فرماید دنیا را رها کنید که بد است! می‌فرماید دنیا هر کس را به او امیدوار باشد، ناامید می‌کند. هر که به دنیا طمع کند، دنیا طمعش را بی‌نتیجه می‌گذارد. «فإنها تَقطع رجاء مَن رکن الیها و تُخیّب طمع مَن طمع فیها» حرف امام این است که به دنیا هم نمی‌رسید. و نرسیدند... این خطاب تنها به حاضران نبود. خطاب به ما و دیگران است تا ابد. هر کس به دنیا طمع کرد و امید بست، ناامید خواهد شد... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ۸ هدیه به صلی الله علیک یا اباعبدالله در شب عاشورا، در جمع یارانشان خطبه‌ای ایراد می‌کنند. در این خطبه بعد از شرح وضعیت، یاران را آزاد می‌کنند و اذن می‌دهند برای رفتن. «فانطلقوا فی حل...» کسانی که با فقه آشنا باشند می‌دانند قول امام معصوم حجت است و شنیدن این جمله از علیه السلام، کافی است تا رفتن جایز باشد از جهت شرعی. این اذن و این حلیّت دو خاصیت دارد برای اصحاب ایشان. نخست این‌که چنین جهاد و چنین شهادتی پرارزش‌تر خواهد بود و درجه‌ی اخروی‌شان را می‌افزاید. و دوم این‌که این یاران در تاریخ جلوه‌گر خواهند شد و بزرگی‌شان بر آیندگان آشکارتر می‌شود. اما همین فردای همان شب، «هل من ناصر ینصرنی» می‌گوید. کسی که یاران تحت امرش را رها می‌کند، چرا باید دنبال یار بگردد؟ جز این‌که بناست هم حجت را تمام کند و هم تا لحظه‌ی امکان آنان را به نجات و رستگاری دعوت کند؟ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹ هدیه به ابومهدی المهندس صلی الله علیک یا اباعبدالله قدر و منزلت همه‌ی شهدا به یک اندازه نیست. حتا همه‌ی شهدای را هم نمی‌شود در یک سطح دید. در قله، است. کسی که جدا از شهادتش، در همه‌ی لحظات، ذره‌ای نه لغزید و نه حتا تردید پیدا کرد. اما هر کسی که نمی‌شود! در تاریخ نام دو برادر آمده که با سپاه به کربلا آمدند. روز عاشورا خطبه‌های در آنان اثر نکرد. اصحاب و یاران هر کدام به نبرد می‌آمدند و پیش از آن موعظه می‌کردند، اما باز هم در آن دو تاثیر نداشت. فرزندان به شهادت رسیدند و هنوز جبهه‌ی این دو برادر در برابر است. حسین علیه السلام به شهادت می‌رسد... صدای حرم بلند می‌شود... دیر است، اما این دو برادر بیدار می‌شوند. در حمایت از حرم اهل بیت می‌جنگند و می‌شوند آخرین شهدا... دست ما از مقام عباس بن علی دور است، اما هنوز امیدواریم به صدایی که از حرم می‌آید... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. در اذن دخول مشاهد امامان معصوم شهادت می‌دهیم که این امام علیه السلام مثل زمان زندگی و حیات مادی‌اش، حالا هم جایگاه ما را می‌بیند (یرون مقامی)، سخن ما را می‌شنود (یسمعون کلامی)، و سلام ما را پاسخ می‌دهد (یردون سلامی). به خداوند عرض می‌کنیم که این پاسخ سلام رو تو بر گوش ما مخفی کرده‌ای تا نشنویم (أنک حجبت عن سمعی کلامهم)، اما یک نشانه برای ما گذاشته تا بدانیم این پاسخ‌ها را. لذتی که در مناجات و درد دل با امام به دل ما می‌افتد (و فتحت باب فهمی بلذیذ مناجاتهم). .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. در محاسبه‌ی مادی امروز ما سود بردن هر کس در گرو ضرر کردن دیگری‌ست. برای این که نفعی ببریم چاره‌ای نیست جز آن‌که کسی دیگر آسیب ببیند. باید بین گرگ بودن و گوسفند بودن، زرنگ بودن و احمق بودن، یکی را انتخاب کنیم! اما در محاسبه‌ی الاهی و دنیای دینی، حکایت به عکس است. در روایتی از علی بن موسی الرضا علیه السلام آمده که اگر کسی دعا کند برای همه‌ی مردان و زنان مسلمان و مومن، به تعداد انسان‌ها از زمان حضرت آدم تا روز قیامت، برای او پاداش نوشته می‌شود. ماجرای دین و خواسته‌ی خدا، نفع جمعی است. به فکر خیر دیگران باشیم تا خیر ببینیم. اللهم اغفر للمومنین و المومنات، و المسلمین و المسلمیات... . پ.ن: در جوار حضرت خورشید، دعاگویتان بودم. .
32.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از خون حسین تا پیراهن عثمان! در وصف رفاعه‌ها... در اینستاگرام: Alibabaeimh @omanfi
غزلی در حال و هوای این روزها...